Στη Νέα Ερυθραία Αττικής, για
πολλά χρόνια, η Κλεονίκη Κουρεπίνη-Τζοανάκη (το γένος
Τσαγκέτα) ήταν γνωστή για τα γλέντια της, τα τραγούδια και το κέφι της. Οι
κάτοικοι ήταν στην πλειονότητά τους πρόσφυγες ή απόγονοι προσφύγων από τη
μικρασιατική χερσόνησο της Ερυθραίας, και η Κλεονίκη ήταν η φωνή τους
και η μνήμη τους.
Είχε γεννηθεί την Πρωτοχρονιά
του 1915 στη Χίο, κατά τη διάρκεια του πρώτου διωγμού, και το 1919
επέστρεψε στην πατρώα γη, στα Αλάτσατα. Μετά
τη Μικρασιατική
Καταστροφή η οικογένειά της εγκαταστάθηκε στη Χίο και από εκεί στην
Κηφισιά, μαζί με πολλούς άλλους Ερυθραιώτες πρόσφυγες, όπου ζούσαν σε σχολεία,
αποθήκες και παραπήγματα, νοσταλγώντας πάντα τη μικρασιατική πατρίδα.
Όπως αναφέρει ο Μικρασιάτης
φιλόλογος, ερευνητής της προσφυγικής παράδοσης και προσωπικός φίλος της Θοδωρής Κοντάρας,1 η
Κλεονίκη τραγουδούσε συχνά τούτα τα στιχάκια για την προσφυγιά και την παλιά
της πατρίδα:
Το 1925 ιδρύθηκε ο προσφυγικός
συνοικισμός της Νέας Ερυθραίας κι από τότε η Κλεονίκη εγκαταστάθηκε για πάντα
εδώ. Παντρεύτηκε το 1936 τον Γιώργη Τζοανάκη από το Λυθρί (αρχαίες Ερυθρές) κι
απόκτησαν τέσσερις γιους, τον Αντρέα, τον Δημήτρη, τον Μανούκα και τον
Γιαννακό.
Γνώριζε καλά τη μουσικοχορευτική
παράδοση της πατρίδας της, τραγουδούσε, χόρευε και έπαιζε τουμπελέκι.
Το 1976 γνώρισε τη Δόμνα
Σαμίου, η οποία κατέγραψε από αυτήν πολλά τραγούδια όπως ο «Άτταρης», η
«Γιατζηλαριανή», η «Γιωργίτσα» κ.ά.
»Εκατοντάδες στιχάκια και τραγούδια κάθε είδους είχε τραγουδήσει ή απαγγείλει το Κλεονικό μέχρι προσφάτως στον γράφοντα και σε άλλους.
»Η Κλεονίκη ήταν πάντα το κέντρο
της παρέας στα γλέντια των Ερυθραιωτών. Με το τουμπελέκι και τα τραγούδια
της φούντωνε τους καημούς και τα μεράκια των προσφύγων και
συντηρούσε δραστικά τη μνήμη της Πατρίδας. Με τα παμπάλαια αλατσατιανά
τραγούδια έζησε όλη του τη ζωή το Κλεονικό μας. Σαν αρπούσε το ντουμπελέκι της
κι αρκίναε να τραγουδά, αντιλαλούσε η Ερυθραία από τους
χαβάδες της Μικρασίας κι από τη μοναδική, την υπέροχη φωνή της, που μάγευε
κόσμο και ντουνιά.
»Ερευνώντας στις γειτονιές των
προσφύγων, την ανακάλυψε η Δόμνα Σαμίου, γύρω στα 1975-76 κι από τότε η
Κλεονίκη γνώρισε δόξα μεγάλη κι ηγένηκε φουμισμένη. Η Δόμνα έμαθε
πολλά τραγούδια από την Κλεονίκη. Την παρουσίαζε συχνά στις μουσικές εκπομπές
της στην Ελληνική Ραδιοφωνία και την ηχογράφησε στους δίσκους της Μικρασιάτικα
τραγούδια 1 και 2. […]
»Το 1977 οργανώθηκε στο Γυμνάσιο
της Ν. Ερυθραίας μια αναπαράσταση ερυθραιώτικου γάμου, στον οποίο βέβαια η
Κλεονίκη πρωτοστατούσε με τα τραγούδια, το χορό και το τουμπελέκι της. Αυτή η
αναβίωση του γάμου ίσως είναι από τις πρώτες του είδους σε πανελλήνια κλίμακα,
γιατί μέχρι τότε ήταν ελάχιστοι αυτοί που ασχολούνταν με το μικρασιάτικο
δημοτικό τραγούδι, με μουσικοχορευτικές παραστάσεις κτλ.
»Από το 1980 το σπίτι της
Κλεονίκης έγινε στέκι περίφημων κι εκλεκτών Μικρασιατών μουσικών. Ο
γλυκύτατος βιολιτζής Στέφανος Βαρτάνης, ο κορυφαίος Νίκος
Στεφανίδης με το κανονάκι του, ο σπουδαίος λαουτιέρης Μαθιός
Βεντούρης, ο χρυσοδάχτυλος Μαθιός Μπαλαμπάνης με το
τουμπελέκι, ο μερακλής Αντώνης Αναγνώστου με το ούτι (όλοι
τους συχωρεμένοι πια) και κοντά τους νεότεροι τραγουδιστές κι οργανοπαίκτες
(όπως η Γιώτα Βέη, ο Αντρέας Παπάς κι άλλοι)
έρχονταν στης Κλεονίκης να παίξουν, να τραγουδήσουν και να διασκεδάσουν, να
χορέψουν, να κάνουν παρέα και να γλεντήσουν, συνοδεύοντας πάντα την Κλεονίκη με
τη γλυκιά μελωδική φωνή και το αμίμητο χορευτικό στυλ.
»Πόσοι και πόσοι δεν πέρασαν από
κείνο το γλεντζέδικο και ξένοιαστο σπίτι! Μουσικοί, δημοσιογράφοι, φοιτητές,
ιερωμένοι, ερευνητές, σκηνοθέτες, δάσκαλοι, όλοι λάτρεις της Μικρασίας και της
ελληνικής παράδοσης, που ήθελαν να τους τραγουδήσει και να μάθουν από
το Κλεονικό όσα περισσότερα για τη μικρή Μεγάλη Πατρίδα της.
»Κι εκείνη τους δεχόταν πρόθυμα κι ακούραστα, χωρίς ποτέ να γίνει ντίβα και σταρ.
»Λες κι είναι τώρα δα, μες στα
μάτια μας, που η Κλεονίκη ηχόρευγε σαν το περδικάκι, μ’ έναν τρόπο
τσαχπίνικο και θαυμαστό τη “Γιωργίτσα”, που ηπαίνευγε τα νιόνυφα με
τα στιχάκια τσης, που ηκογιόναρε τραγουδώντας για τσι κουδουνάτοι, που
‘γκώμιαζε του Χριστού τα Πάθη, που ητραγούδαε τσι χαρές, την αγάπη, τσι
λαχτάρες και τα πάθια της Ερυθραίας, τσι καημοί και τα μεράκια της Μικρασίας.
[…]
»Μα έχει ο καιρός γυρίσματα.
Φαίνεται πως την Κλεονίκη τήνε ζήλεψε ο Χάρος κι αποφάσισε να
την χτυπήσει αλύπητα. Το 1996 πεθαίνει ο μικρότερος γιος της Γιαννακός και μέσα
στα επόμενα δυόμισι χρόνια τον ακολουθούν άλλοι δυο, ο Μανούκας κι ο
καπετάν-Αντρέας. Τ’ αηδόνι τ’ Αλατσάτου ρημάχτηκε. Ζώντας μια
ολόκληρη ζωή με το τραγούδι και γνωρίζοντας απ’ αυτό τέτοια φήμη, όση ίσως
κανένας απλός άνθρωπος του καιρού μας, η κερα-Κλεονίκη πέρασε τα τελευταία 9
χρόνια της ζωής της μέσα σε ανείπωτο πόνο για το χαμό των γιων της.
Επιπλέον, η σταδιακή απώλεια της όρασης την καθήλωσε για πάντα στο κρεβάτι,
προς επιβεβαίωση, γι’ άλλη μια φορά, του σολώνειου ρητού “Μηδένα προ του τέλους
μακάριζε”.
»Η Νέα Ερυθραία κήδεψε
τραγουδιστά τη διάσημη Ερυθραιώτισσα στις 16 Μαΐου 2005, έτσι όπως
της έπρεπε. Πάνω από το λείψανο της Κλεονίκης η Δόμνα Σαμίου, οι γυναίκες του
Χορευτικού Ομίλου κι όλοι οι Ερυθραιώτες, υπό τους ήχους του τουμπελεκιού που
έπαιζε ο Παντελής Πολιτάκης, της τραγουδήσαμε για ύστατη φορά την
“Αλατσατιανή”, μέσα σε βαθιά συγκίνηση.
“Τώρα πια το Κλεονικάκι μας δε θα
ξαναπιάσει το ντουμπελέκι και το τραγούδι ντου ούτε θε’ να μας ανεστορήσει
κείνα τα ξένοιαστα παιδικάτα στην Ανατολή, ανεκατωμένα με τα πικρά φαρμάκια τση
προσφυγιάς. Η γλυκύτερη φωνή τ’ Αλατσάτου ησώπασε πια εδώ και χρόνια.
Βουβαμός! Τ’ αηδονάκι μας ηπέταξε γι’ αλλού. Ήμπε στου Χάρου το καράβι
κι ήφυε παντοτινά για “κείνα τα νερά”, για τον καλλιότερο τόπο: είναι πααιμένη
στα δικά τσης Αλάτσατα, σε κείνα τση παράδεισος!
_____
1. Θοδωρής Κοντάρας, «Μνήμη Κλεονίκης Τζοανάκη», kemme.gr, 21 Μαΐου 2005.
Πηγή: pontosnews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου