Η «Καθέδρα του Μωϋσή»
Στο ευαγγελικό ανάγνωσμα του Όρθρου της Μεγάλης Τρίτης ακούμε τον
Ιησού να ομιλεί για την «Καθέδρα του Μωϋσή».
Τότε ὁ Ἰησοῦς ἐλάλησε τοῖς ὄχλοις καὶ τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ λέγων· ἐπὶ τῆς
Μωσέως καθέδρας ἐκάθισαν οἱ γραμματεῖς καὶ οἱ Φαρισαῖοι. πάντα οὖν ὅσα ἐὰν εἴπωσιν
ὑμῖν τηρεῖν, τηρεῖτε καὶ ποιεῖτε, κατὰ δὲ τὰ ἔργα αὐτῶν μὴ ποιεῖτε· λέγουσι
γάρ, καὶ οὐ ποιοῦσι. (Ματθ. 23, 1-3)
Τι ήταν η Καθέδρα του Μωϋσή;
Στα Αραμαϊκά το κάθισμα είναι Kursia. Στα Εβραϊκά είναι Kise. Στα
Αραμαϊκά όμως υπάρχει και μία λέξη η οποία είναι δάνειο από τα Ελληνικά, η
«Καθέδρα». Ο Ιησούς προφανώς όταν μίλησε στα πλήθη χρησιμοποίησε τα Αραμαϊκά.
Οπότε είναι πιθανό να χρησιμοποίησε τον όρο Καθέδρα αφού είχε εισαχθεί στα
Αραμαϊκά για να σημάνει το κάθισμα/θρόνο επισήμου προσώπου.
Για το τι εννοούσε ο Ιησούς υπάρχουν δύο θεωρίες.
Η πρώτη αναφέρεται στην μεταφορική σημασία του όρου. Ο Μωϋσής στην
Ιουδαϊκή παράδοση είναι ο Μέγας διδάσκαλος, Moshe Rabenu. Ο Ιησούς όταν ομιλεί
για την Καθέδρα του Μωϋσή δείχνει πόσο σεβαστός είναι ο λόγος του Μωϋσή σε
αντίθεση με την διδασκαλία των Φαρισαίων οι οποίοι άλλα διδάσκουν και άλλα
πράττουν. Οι Φαρισαίοι θεωρούν τους εαυτούς τους διδασκάλους οι οποίοι
ερμηνεύουν τον Νόμο με αυθεντία και στέκονται στον τόπο του Μωϋσή.
Η δεύτερη θεωρία δέχεται την μεταφορική χρήση του όρου αλλά προσθέτει
και την ύπαρξη φυσικής Καθέδρας εντός της Συναγωγής.
Η αρχαιολογική σκαπάνη έχει βρει τέτοιου είδους Καθέδρες σε αρκετές
Συναγωγές. Πιθανολογείται λοιπόν πως υπήρχε μία επίσημη καθέδρα για τον
Πρεσβύτερο/Αρχισυνάγωγο της συνάξεως ο οποίος διάβαζε τον Νόμο και τον
ερμήνευε. Στην Καθέδρα αυτή καθόταν και όποιος άλλος ήθελε να διαβάσει από τον
Νόμο και να ερμηνεύσει. Σύμφωνα με αυτή την θεωρία οι Φαρισαίοι επειδή
θεωρούσαν τους εαυτούς τους διδασκάλους του Νόμου με αυθεντία έσπευδαν να
διδάξουν στην Συναγωγή καθήμενοι φυσικά στην Καθέδρα του Μωϋσέως.
Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος
(φωτογραφία: Η «Καθέδρα του Μωϋσή» στην Συναγωγή της Δήλου, 50 π.Χ.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου