Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2024

Συνοδικὰ κείμενα ποὺ καταδικάζουν τὴ Ρωμαιοκαθολικὴ «Ἐκκλησία» καὶ ἄλλα - Theo

Συνοδικὰ κείμενα ποὺ καταδικάζουν τὴ Ρωμαιοκαθολικὴ «Ἐκκλησία» καὶ ἄλλα

Theo
 
Ἐπειδὴ κάποιοι ἰσχυρίστηκαν ὅτι τάχα ἡ Μία Ἁγία Καθολικὴ καὶ Ἀποστολική Ἐκκλησία «έχει καταδικάσει τις πλάνες αλλά όχι την ΕΚΚΛΗΣΙΑ της ΡΩΜΗΣ συνολικά» (https://www.blogger.com/comment/fullpage/post/8731717389815652265/3054797068058469703), παραθέτω λίγα ἀποσπάσματα συνοδικῶν κειμένων ποὺ δείχνουν ὅτι ἡ Ρωμαιοκαθολικὴ «Εκκλησία» ἔχει καταδικαστεί ρητῶς καὶ κατηγορηματικώς:
 
«Ἀλλά, καθὼς εἴπομεν, ὄχι μόνον τὰ δόγματα τῆς εὐσεβοῦς πίστεως, ἀλλὰ καὶ τὰς παραδόσεις καὶ τάξεις τῆς Ἐκκλησίας ἀνέτρεψαν καὶ διέφθειραν οἱ κατὰ πάντα καινοτομοῦντες Λατῖνοι, ἐναντιούμενοι καὶ τῇ Εὐαγγελικῇ διδασκαλίᾳ καὶ τοῖς ἀποστολικοῖς κανόσι καὶ εἰς τὰς ἱερὰς Συνόδους καὶ ἁπλῶς εἰπεῖν εἰς τοὺς Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας καὶ τὰς ἐξ ἀρχῆς φυλαττομένας παρ᾿ ἡμῶν πάντων τῶν εὐσεβῶν παραδόσεις τῆς Ἐκκλησίας. Καὶ ὅτι μὲν αὐτοὶ ἐθελοκάκως ἁμαρτάνουσι καὶ ἐναντιοῦνται εἰς τὴν ἀλήθειαν, καθὼς ἀρκετὰ ἐφανερώσαμεν μέχρι τοῦδε, οὐδεὶς νοῦν ἔχων ἀμφιβάλλει. Μόλον τοῦτο, ἐὰν ἔμεινε τὸ κακὸν εἰς τοῦ λόγου τους, ὀλίγον μᾶς ἔμελλε νὰ τοὺς κρίνωμεν καὶ νὰ τοὺς κατακρίνωμεν, ὡσὰν ὁποὺ δὲν προξενεῖται ἐκ τούτου καμμία ὠφέλεια εἰς αὐτοὺς οἱ ὁποῖοι διὰ πεῖσμα καὶ πάθος ἄλογον ἐσχίσθησαν ἀπὸ τὴν καθόλου Ἐκκλησίαν καὶ ἐπενόησαν τόσας καινοτομίας καὶ νεωτερισμοὺς εἰς τὰ τῆς εὐσεβοῦς πίστεως δόγματα καὶ παραδόσεις» (Ἐγκύκλιος τῆς ἐν Κωνσταντινουπόλει Συνόδου τοῦ 1722, μὲ τὴ συμμετοχὴ τῶν Πατριαρχῶν Κωνσταντινουπόλεως, Ἀντιοχείας καὶ Ἱεροσολύμων, πρὸς τοὺς Ὀρθοδόξους Ἀντιοχεῖς).
 
«Ὑψοῦμεν τὴν φωνὴν τῆς Ἀνατολικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ... καὶ προτρεπόμεθα καὶ συμβουλεύομεν ὑμᾶς ἅπαντας ... ἵνα μή, ἀντὶ τῆς ἀληθινῆς κεφαλῆς τῆς Ἐκκλησίας, τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ... ὁμολογοῦντες κεφαλὴν τῆς Ἐκκλησίας ἄνθρωπον γηγενῆ, τὸν Πάπαν, ἀνεπαισθήτως ἀρνησίχριστοι ἀναφανῆτε· ἵνα μἠ, δοκοῦντες πίστιν εὑράμενοι ἄνετον, εἰς βάραθρον ἀπιστίας καταντήσηστε ... Καὶ ἐὰν ὑμεῖς φυλάξητε ἣν παρελάβετε παρακαταθήκην τῆς πίστεως σῷαν καὶ ἀκέραιον, μέγας ἔσται ὁ μισθὸς ὑμῶν ἐν τοῖς οὐρανοῖς· εἰ δὲ μή, ἀνένοχοι ἡμεῖς παρὰ τῷ Θεῷ. Πρὸς δὲ τοὺς ὁπώσποτε ἐξολισθήσαντας καὶ ἐκτραχηλισθέντας εἰς τὸν θεοστυγῆ Κατολικισμὸν καὶ ἐξαπατηθέντας παρὰ τῶν λαοπλάνων καὶ δολερῶν ἀποτείνοντες τὸν λόγον, συμβουλεύομεν ἵνα ἐπιστρέψωσιν εἰς τὴν πατροπαράδοτον αὐτῶν εὐσέβειαν καὶ Ὀρθοδοξίαν.
Ὁ Κωνσταντινουπόλεως Γρηγόριος, ἔχων καὶ τὰς γνώμας τῶν μακαριωτάτων Πατριαρχῶν, τοῦ τε Ἀλεξανδρείας κυρίου Ἱεροθέου καὶ τοῦ Ἀντιοχείας κυρίου Μεθοδίου ... καὶ οἱ λοιποί» (Ἐγκύκλιος τῆς ἐν Κωνσταντινουπόλει Συνόδου τοῦ 1838 κατὰ τῶν λατινικῶν καινοτομιῶν).
 
«4. Ἀπὸ αὐτὲς τὶς ἐξαπλωμένες σὲ μεγάλο μέρος τῆς οἰκουμένης (γιὰ λόγους ποὺ γνωρίζει ὁ Κύριος) αἱρέσεις, ἦταν παλιότερα ὁ Ἀρειανισμός, ἐνῶ σήμερα εἶναι καὶ ὁ Παπισμός.
5. Ἡ καινούργια ἰδέα «ὅτι τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο ἐκπορεύεται ἀπὸ τὸν Πατέρα καὶ ἀπὸ τὸν Υἱό», ἐνάντια στὴ ρητὴ δήλωση τοῦ Κυρίου μας, ποὺ εἶπε γι’ Αὐτὸ ἐμπεριστατωμένα «τὸ ὁποῖο ἐκπορεύεται ἀπὸ τὸν Πατέρα», καὶ ἐνάντια στὴν ὁμολογία ὁλόκληρης τῆς Καθολικῆς Ἐκκλησίας «τὸ ἐκ τοῦ Πατρὸς ἐκπορευόμενον», ὅπως μαρτυρεῖται ἀπὸ τὶς ἑπτὰ οἰκουμενικὲς Συνόδους...
...
ια᾿. ἐπειδὴ ὑποβλήθηκε στὸ ἀνάθεμα, ὡς καινοτομία καὶ ἐπαύξηση τοῦ Συμβόλου, στὴν ὄγδοη οἰκουμενικὴ Σύνοδο στὴν Κωνσταντινούπολη, ἡ ὁποία συγκροτήθηκε γιὰ τὴν εἰρήνη μεταξὺ τῶν ἀνατολικῶν καὶ τῶν δυτικῶν Ἐκκλησιῶν·
ιβ΄. ἐπειδὴ μόλις εἰσήχθη στὶς ἐκκλησίες τῆς Δύσης, τεκνοποίησε ἐπονείδιστα γεννήματα ἢ ἔφερε μαζὶ του λίγο λίγο ἄλλες καινοτομίες, οἱ περισσότερες ἀπὸ τὶς ὁποῖες ἐναντιώνονται στὶς διαταγὲς τοῦ Σωτήρα μας, ποὺ ἔχουν γραφεῖ καθαρὰ στὸ Εὐαγγέλιο καὶ οἱ ὁποῖες διατηρήθηκαν ἀκριβῶς μέχρι τὴν εἰσαγωγή της στὶς ἐκκλησίες, στὶς ὁποῖες εἰσχώρησε. Ἀνάμεσα σὲ αὐτές [τὶς καινοτομίες] εἶναι: τὸ ράντισμα ἀντὶ τοῦ βαπτίσματος· ἡ ἀπάρνηση τοῦ θείου ποτηρίου στοὺς λαϊκούς, ἡ κατάργηση τοῦ ἑνὸς καὶ μόνον κομμένου ἄρτου καὶ ἡ χρήση δισκίων· τὸ ἄζυμο ἀντὶ τοῦ ἄρτου· ἡ ἀφαίρεση τῆς εὐλογίας ἀπὸ τὶς λειτουργίες, δηλαδὴ τῆς θείας ἐπικλήσεως τοῦ παναγίου καὶ τελεταρχικοῦ Πνεύματος· καί [καινοτομίες ποὺ] καταλύουν τὶς ἀρχαῖες ἀποστολικὲς τελετὲς τῆς Καθολικῆς Ἐκκλησίας, ὅπως τὸ νὰ μὴ χρίονται τὰ βαπτιζόμενα βρέφη, οὔτε νὰ λαμβάνουν τὰ ἄχραντα μυστήρια, νὰ μὴ γίνονται ἱερεῖς οἱ ἔγγαμοι, τὸ ὅτι ὁ Πάπας φέρει στὸ πρόσωπό του τὴν ἀναμαρτησία καὶ τὴν ἐκπροσώπηση τοῦ Χριστοῦ κ.τ.λ., παραγκωνίζοντας ἔτσι ὅλο τὸν ἀρχαῖο ἀποστολικὸ τύπο σχεδὸν ὅλων τῶν μυστηρίων καὶ ὅλης τῆς διδασκαλίας, τὸν ὁποῖο κατεῖχε ἡ ἀρχαία, ἁγία καὶ ὀρθόδοξος Ἐκκλησία τῆς Ρώμης, ποὺ ἦταν τότε τιμιότατο μέλος τῆς ἁγίας Καθολικῆς καὶ Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας.
...
[γιὰ τοὺς παραπάνω λόγους] ἡ ἰδέα αὐτὴ ἔχει ὅλα τὰ χαρακτηριστικὰ τῆς ἀποκλίνουσας διδασκαλίας, τὰ ὁποῖα προκύπτουν ἀπὸ τὴ φύση καὶ τὰ γνωρίσματά της. Καὶ ἐπειδὴ κάθε ἀποκλίνουσα διδασκαλία ποὺ θίγει τὸ καθολικὸ φρόνημα περὶ τῆς Ἁγίας Τριάδας καὶ τῆς προελεύσεως τῶν θείων προσώπων, καὶ μάλιστα τὴν ἴδια τήν ὕπαρξη τοῦ παναγίου Πνεύματος, εἶναι καὶ λέγεται αἵρεση, καὶ ἐκεῖνοι ποὺ σκέπτονται ἔτσι [εἶναι καὶ λέγονται] αἱρετικοὶ (κατὰ τὴν ἀπόφαση τοῦ ἁγίου Δαμάσου, Πάπα τῆς Ρώμης, «ἂν κάποιος σωστὰ φρονήσει γιὰ τὸν Πατέρα καὶ τὸν Υἱὸ ἀλλὰ ἐσφαλμένα γιὰ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα εἶναι αἱρετικός»), γιὰ αὐτὸ ἡ μία, ἁγία, καθολικὴ καὶ ἀποστολικὴ Ἐκκλησία, ἀκολουθώντας τὰ ἴχνη τῶν ἁγίων Πατέρων, ἀνατολικῶν καὶ δυτικῶν, κήρυξε παλαιότερα τὴν ἐποχὴ τῶν Πατέρων μας καὶ κηρύττει πάλι σήμερα μέσῳ τῆς Συνόδου ὅτι ἡ προαναφερόμενη καινούργια ἰδέα ὅτι τὸ ἅγιο Πνεῦμα ἐκπορεύεται ἀπὸ τὸν Πατέρα καὶ τὸν Υἱὸ εἶναι οὐσιωδῶς αἵρεση, καὶ οἱ ὀπαδοί της, ὁποιοιδήποτε καὶ ἂν εἶναι, εἶναι αἱρετικοί, σύμφωνα μὲ τὴν προαναφερόμενη συνοδικὴ ἀπόφαση τοῦ ἁγιοτάτου Πάπα Δαμάσου, καὶ οἱ συνάξεις τους εἶναι αἱρετικές, καὶ κάθε πνευματικὴ καὶ θρησκευτικὴ κοινωνία τῶν Ὀρθοδόξων τέκνων τῆς Καθολικῆς Ἐκκλησίας μὲ αὐτούς.
...
«Διατηροῦμε τὴν ὁμολογία», τὴν ὁποία παραλάβαμε ἀνόθευτη ἀπὸ τέτοιους ἄνδρες, ἀποστρεφόμενοι κάθε καινοτομία ὡς ὑπαγόρευση τοῦ διαβόλου· αὐτὸς ποὺ δέχεται νεωτερισμό, κατακρίνει ὡς ἀνεπαρκὴ τὴν κηρυγμένη ὀρθόδοξη πίστη. ... αὐτὸς ποὺ τολμᾶ ἢ νὰ πράξει ἢ νὰ συμβουλεύσει ἢ νὰ σκεφτεῖ αὐτό, ἔχει ἤδη ἀρνηθεῖ τὴν πίστη τοῦ Χριστοῦ, ἔχει ἤδη μὲ τὴν θέλησή του ὑποβληθεῖ στὸ αἰώνιο ἀνάθεμα γιὰ τὴν βλασφημία πρὸς τὸ ἅγιο Πνεῦμα, ὅτι δῆθεν δὲν ἔχει ἐκφραστεῖ πλήρως στὶς Γραφὲς καὶ μέσῳ τῶν οἰκουμενικῶν Συνόδων.
Τὸ φρικτὸ αὐτὸ ἀνάθεμα, ἀδελφοὶ καὶ ἀγαπητὰ τέκνα ἐν Χριστῷ, δὲν τὸ ἐκφωνοῦμε ἐμεῖς σήμερα, ἀλλὰ τὸ ἐκφώνησε πρῶτος ὁ Σωτήρας μας: «ὅποιος μιλήσει ἐναντίον τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, δὲν θὰ συγχωρεθεῖ οὔτε σὲ αὐτὸν τὸν αἰῶνα, οὔτε στὸν μέλλοντα». Ὁ ἅγιος Παῦλος ἐκφώνησε: «ἀπορῶ ποὺ μετακινεῖστε τόσο γρήγορα ἀπὸ αὐτὸν ποὺ σᾶς κάλεσε μὲ τὴν χάρη τοῦ Χριστοῦ σὲ ἄλλο εὐαγγέλιο, τὸ ὁποῖο δὲν εἶναι ἄλλο, παρὰ μόνο κάποιοι ποὺ σᾶς ταράσσουν καὶ θέλουν νὰ διαστρεβλώσουν τὸ εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ· ἀλλὰ κι ἂν ἐμεῖς ἢ ἄγγελος ἀπὸ τὸν οὐρανὸ σᾶς κηρύσσει ἄλλο εὐαγγέλιο ἀπὸ αὐτὸ ποὺ σᾶς κηρύξαμε, ἂς εἶναι ἀνάθεμα». Αὐτὸ ἐκφώνησαν οἱ ἑπτὰ οἰκουμενικὲς Σύνοδοι καὶ ὅλος ὁ χορὸς τῶν θεοφόρων Πατέρων. Ὅλοι λοιπὸν οἱ καινοτόμοι, εἴτε μὲ αἵρεση εἴτε μὲ σχίσμα, ἐνδύθηκαν μὲ τὴ θέλησή τους, σύμφωνα μὲ τὸν Ψαλμωδό, «τὴν κατάρα σὰν ροῦχο», εἴτε ἔτυχε νὰ εἶναι πάπες εἴτε πατριάρχες, εἴτε κληρικοί, εἴτε λαϊκοί, «κι ἂν κάποιος, ἀκόμα καὶ ἄγγελος ἀπὸ τὸν οὐρανό, σᾶς κηρύσσει ἄλλο εὐαγγέλιο ἀπὸ αὐτὸ ποὺ ἔχετε παραλάβει, ἂς εἶναι ἀνάθεμα». ... Ἔτσι σκεπτόμενοι καὶ ἐμεῖς, ἀνόθευτη ὅπως τὴν παραλάβαμε [τὴν πίστη] θὰ τὴν μεταδώσουμε στὶς ἐπερχόμενες γενιές, χωρὶς νὰ μεταβάλουμε τίποτα, γιὰ νὰ εἶναι κι ἐκεῖνοι, ὅπως κι ἐμεῖς, εὐπρεπεῖς καὶ νὰ μὴ ντρέπονται ὅταν μιλοῦν γιὰ τὴν πίστη τῶν προγόνων τους» (Ἐγκύκλιος τῶν Πατριαρχῶν τῆς Ἀνατολῆς τοῦ 1848, μὲ τὴ συμμετοχὴ των πατριαρχῶν καὶ ἄλλων μητροπολιτῶν τῶν τεσσάρων παλαιφάτων πατριαρχείων ─ https://oodegr.com/oode/papismos/apant_patriarx_se_pio1.htm)
 
Ἐπειδὴ στὸ τελευταῖο ἄρθρο του ὁ κ. Κοτταδάκης, πρὸς ἐπίρρωσιν τῶν θέσεών του, προβάλλει ἀποσπάσματα κειμένων του μητροπολίτη Διοκλείας Καλλίστου Γουέαρ (στὸ περἰπου), παραθέτω ἀποσπάσματα ἀπὸ ἕνα ἄρθρο του, ὅπου φαίνεται πὼς συμφωνεῖ ἀπόλυτα μὲ τὶς θέσεις μου (ἂς τὰ δεῖ ὁ κ. Κοτταδάκης κι ἂς μᾶς πεῖ ἂν κι αὐτὸ τὸ κείμενο εἶναι «ὑποταγμένο εὐδιάκριτα στὴν ἰδεοληψία» ποὺ μοῦ προσάπτει):
«Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία πιστεύει μὲ ταπείνωση ὅτι εἶναι ἡ Μία, Ἁγία, Καθολικὴ καὶ Ἀποστολικὴ Ἐκκλησία γιὰ τὴν ὁποία μιλᾶ τὸ Σύμβολο τῆς Πίστεως. Αὐτὴ εἶναι ἡ βασικὴ πεποίθηση ποὺ καθοδηγεῖ τοὺς Ὀρθοδόξους στὶς σχέσεις τους μὲ τοὺς ἄλλους χριστιανούς. Ὑπάρχουν διαφορὲς μεταξὺ χριστιανῶν, ὅμως ἡ ἴδια ἡ Ἐκκλησία δεν μπορεῖ ποτὲ νὰ διαιρεθεῖ.
...
Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι μιὰ οἰκογένεια ἀδελφῶν Ἐκκλησιῶν μὲ ἀποκεντρωτικὴ δομή, κάτι ποὺ σημαίνει ὅτι διαφορετικὲς κοινωνίες μποροῦν νὰ ὁλοκληρωθοῦν στὴν Ὀρθοδοξία χωρὶς νὰ χάσουν τὴν αὐτονομία τους. Ἡ Ὀρθοδοξία ἐπιθυμεῖ τὴ συμφιλίωσή τους κι ὄχι τὴν ἀπορρόφησή τους[i]. Σ᾿ ὅλες τὶς συζητήσεις γιὰ ἑπανἐνωση οἱ Ὀρθόδοξοι καθοδηγοῦνται (ἢ τουλάχιστον ἔπρεπε νὰ καθοδηγοῦνται) ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τῆς ἑνότητας σὲ ποικιλία. Δὲν ἐπιδιώκουν νὰ μεταβάλουν τοὺς δυτικοὺς χριστιανοὺς σὲ βυζαντινοὺς ἢ «ἀνατολικούς», οὔτε ἐπιθυμοῦν νὰ ἐπιβάλουν μιὰ σταθερὴ ὁμοιομορφία σὲ ὅλους τὸ ἴδιο. Ὑπάρχει χῶρος στὴν Ὀρθοδοξία γιὰ πολλὰ διαφορετικὰ πνευματικὰ συστήματα, γιὰ πολλοὺς διαφορετικοὺς τύπους λατρείας, ἤ, ἀκόμα, καὶ γιὰ πολλὰ διαφορετικὰ συστήματα ἐξωτερικῆς ὀργανώσεως.
Ὑπάρχει ὅμως ἕνα πεδίο ὅπου δὲν μπορεῖ νὰ ἐπιτραπεῖ ἡ ποικιλία. Ἡ Ὀρθοδοξία ἐπιμένει στὴν ἑνότητα πάνω σὲ θέματα πίστεως. Πρὶν γίνει δυνατὴ ἡ ἐπανένωση μεταξὺ τῶν χριστιανῶν πρέπει νὰ ἔχει πραγματοποιηθεῖ προηγουμένως ἡ πλήρης συμφωνία ἐπὶ τῆς πίστεως. Αὐτὴ εἶναι μιὰ βασικὴ ἀρχὴ γιὰ τοὺς Ὀρθοδόξους σ᾿ ὅλες τὶς οἰκουμενικὲς ἐπαφές τους. Εἶναι ἡ ἑνότητα στὴν πίστη ποὺ ἔχει σημασία κι ὄχι ἡ διοικητικὴ ἑνὀτητα. Καὶ τὸ νὰ ἐξασφαλἰσεις τὴν ἑνότητα στὴν ὀργάνωση μὲ τίμημα ἕνα συμβιβασμὸ στὸ δόγμα εἶναι σὰν νὰ πετᾶς τὴν καρυδόψυχα γιὰ νὰ κρατήσεις τὸ καρυδότσουφλο. Οἱ Ὀρθόδοξοι δὲν προτίθενται νὰ συμμετάσχουν σὲ ἕνα μίνιμουμ σχέδιο ἑνώσεως ποὺ διασφαλίζει συμφωνία σὲ μερικὰ σημεῖα κι ἀφήνει ὅλα τὰ ὑπόλοιπα στὴν κρίση τοῦ καθενός. Μπορεῖ νὰ ὑπάρξει μόνο μιὰ βἀση γιὰ τὴν ἕνωση, κι αὐτὴ εἶναι ἡ πληρότητα τῆς πίστεως, διότι οἱ Ὀρθόδοξοι βλέπουν τὴν πίστη σὰν ἕνα ἑνιαῖο καὶ ὀργανικὸ σύνολο.
...
Ἔτσι, οἱ Ὀρθόδοξοι ζητοῦν ἀπὸ τοὺς ἄλλους χριστιανοὺς νὰ δεχθοῦν τὴν Παράδοση στὸ σύνολό της. Πρέπει ὅμως νὰ ὑπενθυμίσουμε ὅτι ὑπάρχει διαφορὰ μεταξὺ Παραδόσεως καὶ παραδόσεων. Πολλὲς πεποιθήσεις ποὺ ἀκολουθοῦν ἀρκετοὶ Ὀρθόδοξοι δὲν ἀποτελοῦν μἐρος τῆς μιᾶς Παραδόσεως, ἀλλ᾿ εἶναι ἁπλῶς θεολογούμενα, θεολογικὲς γνῶμες, καὶ δὲν μπορεῖ νὰ ὑπάρξει θέμα ἐπιβολῆς ἀντιλήψεων ποὺ εἶναι ἁπλῶς γνῶμες πάνω σὲ ἄλλους χριστιανούς. Εἶναι δυνατὸν οἱ ἄνθρωποι νὰ ἔχουν πλήρη ἑνότητα σὲ θέματα πίστεως καὶ ἐν τούτοις νἀ ὑποστηρίζουν διιστάμενες θεολογικὲς ἀπόψεις σὲ ὁρισμένα σημεῖα.
Ἀπὸ αὐτὴ τὴ βασικὴ ἀρχὴ —ὄχι ἕνωση χωρὶς ἑνότητα στὴν πίστη— βγαίνει ἕνα σημαντικὸ πόρισμα: Μέχρις ὅτου ἐπιτευχθεῖ ἡ ἑνότητα στὴν πίστη, δὲν μπορεῖ νὰ ὑπάρξει κοινωνία στὰ μυστήρια. Ἡ κοινωνία στὴν Ἁγία Τράπεζα τοῦ Κυρίου (πιστεύουν οἱ περισσότεροι Ὀρθόδοξοι) δὲν μπορεῖ νὰ χρησιμοποιηθεῖ γιὰ νὰ ἐξασφαλίσει ἑνότητα στὴν πίστη, ἀλλὰ πρέπει νὰ ἔρθει ὡς ἀποτέλεσμα καὶ ἐπιστέγασμα μιᾶς ἑνότητας ποὺ ἔχει ἤδη ἐπιτευχθεῖ. Ἡ Ὀρθοδοξία ἀπορρίπτει τὴν ὅλη ἰδέα μιᾶς «διακοινωνίας» μεταξὺ χωριστῶν χριστιανικῶν σωμάτων καὶ δὲν παραδέχεται κανένα εἶδος «μυστηριακῆς ἀδελφότητας» ποὺ νὰ στερεῖται πλήρους κοινωνίας» (μητρ. Καλλίστου Γουέαρ, «Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία καὶ ἡ ἐπανένωση τῶν χριστιανῶν»).
 
Καί τέλος, ἕνα ἀπόσπασμα ἀπὸ τὴ γραφίδα του σημαντικότερου Σέρβου θεολόγου τῶν τελευταίων αἰώνων, τοῦ ἁγίου Ἰουστίνου Πόποβιτς (μπορεῖ νὰ φαίνεται σκληρὸ κι ἀπόλυτο στὴ διατύπωση, ἀλλὰ φωτογραφίζει τὰ βαθύτερα αἴτια καὶ τὴν οὐσία τοῦ παπισμοῦ. Ὁ  Ἄγιος δὲν ἀναφέρεται στοὺς πάπες ὡς πρόσωπα, ἀλλὰ στὴν αἵρεση τοῦ παπισμοῦ, ὅπως τὴν ἐκφράζει ὁ ὅλος παποκαισαρικὸς μηχανισμὸς τοῦ Βατικανοῦ):
«Διὰ τοῦ δόγματος περὶ τοῦ Ἀλαθήτου, σφετερισθεὶς ὑπὲρ ἑαυτοῦ, δηλαδὴ ὑπὲρ τοῦ ἀνθρώπου, ὅλην τὴν ἐξουσίαν καὶ ὅλα τὰ δικαιώματα ποὺ ἀνήκουν μόνον εἰς τὸν Θεάνθρωπον Κύριον, ὁ Πάπας αὐτοανεκηρύχθη εἰς τὴν πραγματικότητα Ἐκκλησία ἐν τῇ Παπικῇ Ἐκκλησίᾳ καὶ ἔγινεν ἐν αὐτῇ τὰ πάντα ἐν πᾶσι. Ἰδιόμορφος παντοκράτωρ. Διὰ τοῦτο, τὸ δόγμα περὶ τοῦ ἀλαθήτου τοῦ Πάπα ἀπέβη τὸ κεντρικὸν δόγμα τοῦ Παπισμοῦ. Καὶ ὁ Πάπας δὲν δύναται νὰ τὸ ἀποκηρύξῃ μὲ κανένα τρόπον, ἕως ὅτου θὰ εἶναι ὁ Πάπας τοῦ οὐμανιστικοῦ Παπισμοῦ.
Εἰς τὴν ἱστορίαν τοῦ ἀνθρωπίνου γένους ὑπάρχουν τρεῖς κυρίως πτώσεις: τοῦ Ἀδάμ, τοῦ Ἰούδα, τοῦ Πάπα. Ἡ οὐσία τῆς πτώσεως εἰς τὴν ἁμαρτίαν εἶναι πάντοτε ἡ ἰδία: τὸ νὰ θέλῃ κανεὶς νὰ γίνῃ καλὸς διὰ τοῦ ἑαυτοῦ του· τὸ νὰ θέλῃ νὰ γίνῃ Θεὸς διὰ τοῦ ἑαυτοῦ του. Αὐτὴ εἶναι ἡ οὐσία κι αὐτοῦ τοῦ διαβόλου, τοῦ Σατανᾶ» (ἁγίου Ἰουστίνου Πόποβιτς, Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία καὶ Οἰκουμενισμός).
 

[i] Συγκρίνετε τὸν τίτλο μιᾶς περίφημης εἰσηγήσεως ποὺ ἔγραψε ὁ ντὸμ Λάμπερτ Μποτουΐν καὶ ποὺ διάβασε ὁ καρδινἀλιος Μερσιέ: Ἡ Ἀγγλικανικὴ Ἐκκλησία ἑνωμένη, ὄχι ἀπορροφημένη.

16 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ζηλωτές σαν και τον αρθρογράφο theo εκθέτουν αγίους αλλά και στο σύνολό της την εκκλησία η οποία επισήμως αναγνωρίζει 7 οικουμενικές Συνόδους!
Τι κάνουν τόσοι και τόσοι άγιοι τόσους αιώνες; Τα στραβά μάτια; Αναγνωρίζουν κρυφίως τις επόμενες Συνόδους αλλά επισήμως λένε αλλά!

Τον theo ή τον μητροπολίτη Πειραιώς, από τους λίγους που προσπάθησε να φέρει το ζήτημα στην επιφάνεια , περίμεναν τοσους αιώνες;
Το πράμα είναι ντροπιαστικό βεβαίως αλλά πώς να το κάνουμε, η εκκλησία κάνει σα να μην υπάρχει η Μια Καθολική εκκλησία μετά την 7η Οικουμενική και έκτοτε ετεροκαθορίζεται

Δημήτρης Μ.

Ανώνυμος είπε...

«ἐὰν δὲ καὶ ἀθλῇ τις, οὐ στεφανοῦται, ἐὰν μὴ νομίμως ἀθλήσῃ»
(Β΄ Τιμ. β΄5).

Εὐχαριστοῦμε καί πάλι τόν «Theo» γιά τά ἀποσπάσματα τῶν συνοδικῶν κειμένων πού κατέθεσε καί καταδεικνύουν τό αἴωλο καί ἀβάσιμο τῶν ἰσχυρισμῶν ὅτι ἡ Ρωμαιοκαθολικὴ «Εκκλησία» δέν ἔχει καταδικαστεί συνολικά ὡς αἵρεση.
Ἔπειδή ὅμως στό προηγούμενο ἄρθρο σας κάποιος σχολιαστής ἐλαφρᾶ τῆ καρδία σχολίασε:
«Ας φροντίσουμε Ορθόδοξοι και Καθολικοί να εφαρμόζουμε τις προτροπές του Χριστού στην επί του όρους ομιλία και ας αφήσουμε τις ανούσιες συζητήσεις περί θεμάτων για τα οποία οι απλοί πιστοί έχουν μαύρα μεσάνυχτα και πλήρη αδιαφορία. Άλλωστε ο Χριστός παρέθεσε στο Ευαγγέλιο της Κρίσης μας δίνει το κριτήριο της σωτηρίας. Και αυτό είναι η ΑΓΑΠΗ. Τίποτα άλλο»,
καταδεικνύοντας προφανῶς τά «μαύρα μεσάνυχτα» πού ἔχουμε γύρω ἀπό τό θέμα αἵρεση καί τούς κινδύνους πού ἀπορρέουν ἀπό αὐτή ἐπιτρέψτε μου νά μεταφέρω ἀποσπασματικά ἀπό τήν κατωτέρω διεύθυνση:
https://anastasiosk.blogspot.com/2016/09/blog-post_797.html
καί ἀπό ἄρθρο τοῦ π. Εὐαγγέλου Κ. Πριγκιπάκη σχετικά μέ τό τί εἶναι αἵρεση.

«1. Οι αιρέσεις και τα σχίσματα συνιστούν κατά τους Ιερούς Κανόνες τα πλέον φοβερά και ύπουλα μέσα που χρησιμοποιεί ο σατανάς για να διαρρήξει την ενότητα της Εκκλησίας και να στερήσει τη σωτηρία από τα μέλη της που επιλέγουν ν’ ακολουθήσουν τα όργανά του, δηλαδή τους πρωτεργάτες και πρωτοστάτες των αιρέσεων[1]. Κύριο αίτιο της δημιουργίας των αιρέσεων υπήρξε η «φιλαρχία», η «τυραννία»[2], η υπερηφάνεια και η «φυσίωσις»[3], πάθη τα οποία οδηγούν στη διάσπαση του Σώματος του Χριστού και στην προσφορά «κεχωρισμένως» των αγίων μυστηρίων σε θυσιαστήρια που στρέφονται «κατὰ τῆς ἐκκλησιαστικῆς πίστεως» [4].
Αίρεση στην κανονική παράδοση σημαίνει «στρεβλότης»[5], διαστροφή και παραφθορά της πίστεως, γι’ αυτό και συνιστά «ἐλεεινὴ πλάνη»[6] στην οποία «κατεδέθησαν» οι αιρετικοί[7], αλλά και αποτελεί «μεμιασμένη κοινωνία»[8]. Κάθε σχισματική ή αιρετική κίνηση, αποτελεί στην πραγματικότητα «ῥίζα πικρίας» και «μίασμα […] τῇ καθολικῇ Ἐκκλησίᾳ»[9], ενώ ως εσφαλμένη αντίληψη περί την πίστη συνιστά «φαυλότητα» που οδηγεί στον πνευματικό όλεθρο[10]. Για το λόγο αυτό και όποιος από τους πιστούς αποφασίσει να ακολουθήσει το δρόμο της αιρέσεως ή του σχίσματος διαγράφεται αμέσως από τον κατάλογο των μελών της Εκκλησίας, εκπίπτει από την κοινωνία της και εξοβελίζεται από τους κόλπους της[11], με συνέπεια να απολέσει παντελώς τη δυνατότητα της σωτηρίας.
O κάθε πιστός ως μέλος της Εκκλησίας, εφόσον θα παρασυρθεί και θα αποδεχθεί την κακόδοξη αιρετική διδασκαλία, αποκόπτεται από «τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἑνώσεως»[12], αποσχίζεται «ἐκ τῆς τοῦ Κυριακοῦ σώματος ἑνώσεως»[13] και καθίσταται «ἀκοινώνητος»[14], μεταβαίνοντας σε κατάσταση και χώρο «ὅπου Ἐκκλησία οὐκ ἔστιν»[15], αφού, με την ένταξή του σε οποιαδήποτε σχισματική ή αιρετική κίνηση, που συνιστά το «συνέδριον τῆς ἀποστασίας», ευρίσκεται πλέον υπό την πλήρη αιχμαλωσία του διαβόλου[16], ζώντας ολοκληρωτικά στο σκότος του ψεύδους γι’ αυτό και καθίσταται ως μάρτυρας απολύτως αναξιόπιστος[17].
2. Σύμφωνα με τους Ιερούς Κανόνες, υπάρχουν δύο κυρίως ομάδες πρώην μελών της Εκκλησίας που βρίσκονται σε πλάνη, οι αιρετικοί και οι σχισματικοί. Στην προσπάθειά τους να ορίσουν ακριβώς τι είναι οι αιρετικοί και τι οι σχισματικοί, οι συνοδικοί Πατέρες υπογραμμίζουν, ότι «αἱρετικοὺς δὲ λέγομεν, τούς τε πάλαι τῆς Ἐκκλησίας ἀποκηρυχθέντας, καὶ τοὺς μετὰ ταῦτα ὑφ᾿ ἡμῶν ἀναθεματισθέντας. Πρὸς δὲ τούτοις, καὶ τοὺς τὴν πίστιν μὲν τὴν ὑγιᾶ προσποιουμένους ὁμολογεῖν, ἀποσχίσαντας δέ, καὶ ἀντισυνάγοντας τοῖς κανονικοῖς ἡμῶν ἐπισκόποις»[18]. Αιρετικοί, δηλαδή, είναι εκείνοι των οποίων οι κακόδοξες απόψεις έχουν αποκηρυχθεί από την Εκκλησία και έχουν αποκοπεί με ανάθεμα από το Σώμα της, καθώς πρόκειται για «τοὺς παντελῶς ἀπεῤῥηγμένους καὶ κατ’ αὐτήν τὴν πίστιν ἀπηλλοτριωμένους»[19], ενώ σχισματικοί θεωρούνται όσοι προσποιούνται ότι έχουν ορθόδοξη πίστη, όμως έχουν αποσχιστεί οικειοθελώς από την Εκκλησία και αντιτάσσονται στους κανονικούς επισκόπους, οργανώνοντας δικές τους αυτόνομες ευχαριστιακές και άλλες λατρευτικές συνάξεις.»
Μέ ἐκτίμηση
Θεόδωρος Σ.

Theo είπε...

Η άγνοια δικαιολογείται (πχ, το να νομίζει κανείς πως ό,τι έμαθε στα θρησκευτικά του δημοτικού ισχύει).
Όμως τις συκοφαντίες, τις δολοφονίες χαρακτήρων, την προπαγάνδα ("ρίξτε λάσπη· όλο και κάτι θα μείνει" που έλεγε ο Γκέμπελς), τη στοχοποίηση που κατάφερε ο σχολιαστής να τις χωρέσει μέσα σε λίγες αράδες, όλη αυτή την παράνοια δεν μπορώ να την αντέξω.

Δεν είδε ο καλός σχολιαστής, σ' αυτό το άρθρο, ότι η σύνοδος των τεσσάρων πατριαρχείων του 1848 χαρακτήρισε τη σύνοδο του 879/880 όγδοη οικουμενική; Δεν φανερώνει αυτό τη συνείδηση της Εκκλησίας που εκφράζεται συνοδικώς;
Στο προηγούμενο άρθρο μου ("Έχει καταδικάσει η Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία τις πλάνες των Ρωμαιοκαθολικών;") δεν είδε ότι οι κορυφαίοι δογματολόγοι (με πρώτο τον π. Ιωάννη Ρωμανίδη, τον μεγαλύτερο Έλληνα θεολόγο του 20ου αιώνα) την αναγνωρίζουν; Δεν διάβασε την επιχειρηματολογία με την οποία το υποστηρίζω;
Δεν είδε πως το ίδιο γράφει και η Βικιπαίδεια, που δεν συνέταξε το άρθρο της ο Πειραιώς αλλά γνώστες της θεολογίας βάσει πηγών και θεολογικών δημοσιεύσεων;
Και γιατί δεν λέει κανείς τίποτα για τους Ρωμαιοκαθολικούς που αναγνωρίζουν άλλες δεκατέσσερις συνόδους σαν οικουμενικές οι οποίες θέσπισαν ένα σωρό κακοδοξίες και φοβάται να μιλήσει για την 8η και 9η οικουμενική, μην τους στενοχωρήσουμε;

Εκεί που η συκοφαντία χτύπησε κόκκινο είναι στο ότι τάχα εκθέτω αγίους. Οι άγιοι Φώτιος, Γρηγόριος Παλαμάς και πλείστοι όσοι υποστηρίζουν όσα γράφω. Μπορεί κάποιοι άλλοι να έχουν άλλη γνώμη αλλά η Εκκλησία, όπως έγραψα παραπάνω εκφράζεται συνοδικώς, κι είδαμε τι είπε η Σύνοδος του 1848. Εξ άλλου, ας το δεχτεί τουλάχιστον ως θεολογούμενο, εφόσον τόσοι έγκριτοι θεολόγοι το υποστηρίζουν.

Το δε αποκορύφωμά της συκοφαντίας είναι στον χαρακτηρισμό μου ως ζηλωτή.
Ίσως να μην το έχει διαβάσει ο αγαθός σχολιαστής αλλά έχω γράψει εδώ πριν από λιγότερο από ένα μήνα: "Ο άγιος Παΐσιος ήταν ταπεινός, σεβόταν την κανονική τάξη της Εκκλησίας, την Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους, το Οικουμενικό Πατριαρχείο... και στενοχωριόταν όταν κάποιοι κατηγορούσαν αυτούς τους θεσμούς χωρίς φόβο Θεού. Ο ίδιος μπορεί να θλιβόταν για κάποιες αποφάσεις τους, αλλά δεν το δημοσιοποιούσε. Το πολύ πολύ, να το έλεγε εμπιστευτικά σε κάποιους που εκτιμούσε ή στους εκπροσώπους των θεσμών. Αρκετοί ζηλωτές προσπαθούσαν να τον "επαναφέρουν στην τάξη" προβάλλοντας το Πηδάλιο που το ήξεραν αποσπασματικά και δεν καταλάβαιναν το πνεύμα του. Τότε ο πράος και τόσο υπομονετικός παππούλης, βλέποντάς τους αδιόρθωτους και να μην παίρνουν από λόγια, γινόταν έξω φρενών και τους έδιωχνε από το καλύβι του, αποκαλώντας τους αθεόφοβους. Αυτό έκανε τους ζηλωτές να τον μισούν και να τον συκοφαντούν και εν ζωή και μετά θάνατον."
Άρα, λοιπόν, είμαι ζηλωτής;

Αναγκάστηκα να γράψω πολλά αλλά τέτοια άγνοια ή/και κακοήθεια λίγες φορές έχω συναντήσει.

Ανώνυμος είπε...

Theo, έχεις τον αέρα του αλάθητου κι αυτό φαίνεται και δεν είναι ωραίο
Δες πόσα λάθη έκανες

Α. Ζηλωτής είσαι, δεν είσαι; "Δεύτε τον πυρίπνουν και ζηλωτήν, τον διά τεθρίππου, αρπαγέντα από της γής.." ψάλλει η Εκκλησία για τον πρ. Ηλία! Για κακό τον αποκαλεί ζηλωτή;
Δολοφόνησες την λέξη ζηλωτής!

Β. Όταν ο Ίδιος ο Ναυπάκτου λέει για την Η' Οικουμενική "Το συμπέρασμα είναι ότι η Σύνοδος του 879 - 880 έχει όλες τις προϋποθέσεις να χαρακτηρισθή ως Η΄ Οικουμενική Σύνοδος" στην "Εισήγηση για την επίσημη αναγνώριση τής 8ης Οικουμενικής Συνόδου" τι σημαίνει;
Φυσικά πως η Εκκλησία ΔΕΝ έχει αναγνωρίσει καμία Συνοδο πέρα από την Ζ' Οικουμενική.
Όλα είναι ξεκάθαρα...όλοι κάνουν τα στραβά μάτια...ηλίου φαεινοτερον για ποιο λόγο!

Γ. Δεν έχεις υπόψιν σου και την άποψη του Αγίου Νεκταρίου για τις "επτά άγιες Συνοδους που είναι οι επτά ακλόνητοι στύλοι της Εκκλησίας,"? Δε γνώριζε ο αγιος ότι υπήρχαν κι άλλοι στύλοι της εκκλησίας;
Είπε κάτι σχετικό όπως εσύ κι ο Μητροπολιτης Ναυπάκτου και αλλοι;
Υπό αυτήν την έννοια εκθέτεις και αγίους, που δεν κινητοποιήθηκαν προς αναγνώριση των Συνοδων μετά την Η' αλλά και την εκκλησία που δεν κάνει αυτό που πρέπει....

Έναν έναν τους χαρακτηρισμούς σου προς το πρόσωπό μου να τους πάρεις πίσω, λοιπόν και φυσικά δεν θα σου προσαψω ούτε άγνοια ούτε κακοήθεια... απλώς βιάζεσαι να κρίνεις!

Δημήτρης Μ.

Theo είπε...

Το θέμα, αγαπητέ μου, είναι θεολογικό, κι οι θεολόγοι συγκλίνουν στο ότι η Σύνοδος του 879/880 είναι οικουμενική, κάτι που ήταν η συνείδηση της Εκκλησίας μέχρι και τον 19ο αιώνα. Για κάποιους λόγους, η Εκκλησία της Ελλάδος και άλλες το ξέχασαν αυτό. Ίσως γιατί στη μία θεολογική σχολή του δύσμοιρου νεοσύστατου ελληνικού κράτους η θεολογία διδασκόταν από καθηγητές σπουδαγμένους στη Δύση. Εκεί διδάχτηκε κι ο άγιος Νεκτάριος και το δέχτηκε αυτό ως πεποίθηση της Εκκλησίας. (Και οι Άγιοι κάνουν λάθη.) Φυσικά και ήξερα τι έχει γράψει. Όμως υπάρχουν κι άλλοι Άγιοι που πίστευαν το αντίθετο, και αν δεχτώ τον συλλογισμό σου, εσύ τους εκθέτεις.

Άλλη έννοια είχε η λέξη ζηλωτής πριν από το 1924, κι άλλη μετά. Όταν σήμερα λέμε ζηλωτής, εννοούμε τους σχισματικούς παλαιοημερολογίτες. Θα εκπλησσόμουν αν μου έλεγες πως δεν το ξέρεις.

Τώρα που γράφεις με λογική συνοχή, σου ζητώ συγγνώμη για τους χαρακτηρισμούς που σου προσήψα. Αλλά έχω γκώσει με την αγένεια, την επιθετικότητα, τις δολοφονίες χαρακτήρων, τις συκοφαντίες, κλπ. σ' αυτό το ιστολόγιο και κάποτε ξεσπάω.

Ανώνυμος είπε...

Απορώ φίλε που μας γράφεις για αγένεια και επιθετικότητα, αλλά το συνταρακτικό που μας μιλάς για δολοφονίες χαρακτήρων και συκοφαντίες στο ιστοχώρο αυτό. Για ψάξε λίγο για να διαπιστώσεις μήπως συνέργησες με τα σχόλιά σου και εσύ. Αν απαντούσες μόνο επί της ουσίας χωρίς χαρακτηρισμούς δεν θα έφερες ευθύνη. Σε διαβάζω και βλέπω ότι βάζεις φωτιά στο μπαρούτι των διαλόγων. Εγώ από θεολογία, θεολογούμενα και εκκλησιαστικά γνωρίζω όσα έμαθα στην μέση εκπαίδευση. Μπαίνω και διαβάζω σε αυτό το ιστολόγιο όσα με ωφελούν και τα υπόλοιπα τα ρίχνω στο καλάθι με τα σκουπίδια. Οφείλω ευγνωμοσύνη γιατί πολλά που έμαθα από όσους έγραψαν και γράφουν. Με κτύπησε και έλαβα το θάρρος να γράψω για αυτό το δολοφονίες χαρακτήρων και συκοφαντίες που είναι βαριές και άδικες κουβέντες. Ο πνευματικός μου μου έλεγε κάποτε ο καθένας ότι έχει προσφέρει, άλλος λουλούδια και άλλος αγκάθια. Φίλε μου, εσείς οι δάσκαλοί μας, κάντε τα αγκάθια να ανθίσουν, και σε παρακαλώ σταμάτα τους χαρακτηρισμούς που μου πληγώνουν την καρδιά. Αυτό το τελευταίο δεν είναι μόνο για εσένα, το λέω σε όλους τους δασκάλους αρθρογράφους, και σε πολλούς που γράφουν σχόλια.
Ας το λάβεις αυτό ως ένα δικό μου ξέσπασμα γιατί τους πείρες λιγουλάκι αμπάριζα όλους και όλους μας.
Ιωσήφ Μαραγκουδάκης

Ανώνυμος είπε...

Υπάρχει Άγιος που να ελέγχει την εκκλησία για τη μη αναγνώριση της Ζ' οικουμενικής;
Οι άγιοι Παΐσιος, Πορφύριος και τόσοι άλλοι νεοαγιοκατατεχθέντες έκαναν αγώνες για αναγνώριση των Συνοδών μετά την Η' οικουμενική και δεν το γνωρίζω;; Ή δεν γνώριζαν πως άλλα λέει η συνείδηση της εκκλησίας κι άλλα η "επίσημη" εκκλησία;
Τι κάνανε, υπακοή στη ...λήθη;
Άρα όταν ένας λαϊκός ή μοναχός ή κληρικός κινεί τέτοια θέματα ναι μεν έχει το δίκιο με το μέρος του πλην όμως εκθέτει όσους αν και έπρεπε δεν έκαναν κάτι .

Δεκτή η συγγνώμη σου

Δημήτρης Μ.



Theo είπε...

Συγγνώμη που σας στενοχωρώ, αλλά διαβάστε προσεκτικά τα άρθρα του κ. Κοτταδάκη με τα οποία απαντά στα δικά μου, διαβάστε και τα σχόλια στο δεύτερο δικό μου (https://anastasiosk.blogspot.com/2024/09/theo.html?m=1), και πείτε μου αν εκεί δεν βρείτε αγένεια, επιθετικότητα, δολοφονίες χαρακτήρων, κλπ.
Και μην ανησυχείτε. Δεν σκοπεύω να δημοσιεύσω κάτι άλλο σ' αυτό το ιστολόγιο.

Theo είπε...

Μα, ήταν δουλειά των αγίων Πορφυρίου, Παϊσίου, κα. αυτή, κι όχι δουλειά του Ρωμανίδη κα. δογματολόγων και κάποιων ιεραρχών με στέρεα θεολογική συγκρότηση;
Οπότε, κανείς δεν εκθέτει τους εν λόγω Αγίους γιατί κανείς δεν περίμενε απ' αυτούς να κάνουν τους αγώνες που αναφέρετε.

Ανώνυμος είπε...

Το καλό με αυτό το αξιόλογο ιστολόγιο είναι ότι βλέπεις να κάνουν που και που διάλογο. Οι περισσότεροι προτιμούνε να γράφουν σε αξιόλογα site στα οποία μόνο διαβάζεις και φεύγεις. Μου αρέσει να πηγαίνω σε ομιλίες, που μετά τα όσα θα πει ο ομιλητής προσφέρει τον λόγο στους ακροατές. Λίγοι το τολμούν. Οι περισσότεροι μιλούν και άντε γειά. Σαν τα κηρύγματα που κάνουν στην Ελλάδα στο Ναό που ο ιεροκήρυκας κτυπάει αλύπητα, πατριάρχες, αρχιεπισκόπους, μητροπολίτες, κυβέρνηση, αντιπολίτευση, ανθρώπους του πνεύματος, και μετά μπαίνουν στην ασφάλεια του ιερού. Κάτι δηλαδή σαν Χούντα που θέλει μονάχα χειροκροτήματα και όχι αντίλογο. Μην σταματήσεις τα σχόλια Αναστάσιε και σε όσους αρέσουν. Στους άλλους να πάνε σε ασφαλές μέρος μονόλογου. Μην στερήσεις τον διάλογο.
Εσύ Τεό μην φύγεις για τον διάλογο είναι ένα από τα ζητούμενα τα εκκλησιαστικά στην εποχή μας. Ας μάθαμε να κουβεντιάζουμε και με τα σχόλια. Με τον καιρό θα καταλάβει ο ένας τον άλλο, το σταθερό των αντιθέσεων με τον Κοτταδάκη είναι ο Χριστός και η Εκκλησία. Η σιωπή και η απομάκρυνση δεν βοηθά κανένα. Έτσι ξεκινούν οι βεντέτες ή τα σχίσματα. Που πάει το αγαπήσουμε αλλήλους από ψυχές της ίδιας κολυμβήθρας;
Από τον καιρό που ήλθα στην Βιέννη βλέπω διαφορετικά πολλά ζητήματά.
Ιωσήφ Μαραγκουδάκης

Ανώνυμος είπε...

"Δουλειά" των αγίων κάθε εποχής είναι να διαφυλάξουν στο ακέραιο την αξιοπιστία της Εκκλησίας ώστε να μη γίνεται περίγελος "ξεχνώντας" ολόκληρες Οικουμενικές Συνόδους!
Αν δεν το κάνουν αυτό τότε υπάρχει θέμα!
Γι'αυτό και εκτίθενται στα μάτια μας όταν αποκαλύπτονται τόσο σημαντικά ζητήματα και μάλιστα σε ένα ταπεινό ιστολόγιο!

Αν εσείς νομίζετε πως μόνο δογματολόγοι και κάποιοι ιεράρχες πρέπει να ασχολούνται μ'αυτά τότε εσείς, ένας απλός μοναχός ή λαϊκός, πώς θεωρείται εαυτόν αρμόδιο και καταπιάνεστε με τόσο καλό ζήλο με το θέμα;;

Δημήτρης Μ.

Theo είπε...

Τα παραπάνω τα έγραψα διότι γνώρισα τον άγιο Παΐσιο πολύ καλά (υπολογίζω πως τον συνάντησα 30-35 φορές τετ α τετ κι άλλες 10-15 μαζί με άλλους - αυτός μαζί με τον άγιο Καλλίνικο Εδέσσης, τον π. Ιωάννη Ρωμανίδη κι άλλους δύο κληρικούς που ζουν ακόμα έχουν διαμορφώσει τη ζωή μου, τον συμβουλευόμουν και για τις θεολογικές σπουδές μου), ξέρω πως δεν τον απασχολούσαν τέτοια θέματα και δεν θα διαφωνούσε ούτε με όσους θεωρούν τη σύνοδο του 879/880 οικουμενική, ούτε με όσους σταματούν στις εφτά. (Τον άγιο Πορφύριο τον συνάντησα μια φορά, αλλ' έχω την αίσθηση πως την ίδια στάση θα είχε κι αυτός.)

Όσο γιατί καταπιάνομαι με τέτοια θέματα, από αλλού ξεκίνησε η συζήτηση (από μιαν απλή απάντηση στο άρθρου ενός Ρωμαιοκαθολικού ιερέα) και φτάσαμε εδώ, γιατί έπρεπε να τεκμηριώσω κάποιες θέσεις μου, ενισχύοντας την παραπάνω απάντηση.
Τυχαίνει σε κάποιους χώρους να εκτιμούν τις θεολογικές, φιλολογικές, ιστορικές κλπ. γνώσεις μου και, κατά κανόνα, δέχονται καλόπιστα όσα γράφω. Εδώ έγραψα κάτι απλό και ξεσηκώθηκε μια θύελλα. Σταματώ γιατί δεν θέλω να χαλάμε τις καρδιές μας. (Αυτό, ως απάντηση και στον κ. Μαραγκουδάκη.)

Ανώνυμος είπε...

Γράφει ο εισηγητής ‘’Εδώ έγραψα κάτι απλό και ξεσηκώθηκε μια θύελλα’’ θα σου έλεγα μια και γεννήθηκα στο χωριό με πρόβατα, πως δεν είμαστε όλοι για την στρούγκα υπάρχουν και οι ατίθασοι με γνώμες διαφορετικές.

Theo είπε...

Δεν κατάλαβες. Κάθε διαφορετική γνώμη. όταν είναι ευγενική. είναι καλόδεχτη.
Όταν δεν είναι τεκμηριωμένη, αδιάφορη.
Όταν όμως περιέχει προσωπικές επιθέσεις, αγένεια, ανοίκειο ύφος, ύβρεις, προσπαθεί να παραπλανήσει τον αναγνώστη για το δήθεν ποιόν του συντάκτη του κειμένου, να τον τσουβαλιάσει, κλπ. δεν προάγει τον διάλογο κι είναι απαράδεκτη.

Ανώνυμος είπε...

Άνθρωπος που δεν αντιδρά στη λήθη οικουμενικών συνόδων όχι άγιος αλλά ούτε πιστός ορθόδοξος δε λογιέται...
Όλα τα άλλα είναι τζάμπα λόγια

Δημήτρης Μ.

Theo είπε...

Άλλα πράγματα κάνουν τον Άγιο, και το διορατικό χάρισμα που είχαν οι άγιοι Πορφύριος και Παΐσιος το έχω δει με τα μάτια μου και ακούσει με τ' αυτιά μου. Χώρια, το τι μου έχουν πει πολλοί γνωστοί κσι φίλοι, αξιόπιστοι.

Αλλά μάλλον εσύ τα ξέρεις καλύτερα από τους αυτόπτες και αυτήκοους. Οπότε εγώ δεν ξαναγράφω τίποτα.
Να 'σαι καλά!