Ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος εκφώνησε ομιλία στην ημερίδα της Ι. Μ. Πειραιώς με θέμα:
ΙΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΙΣ
ΤΟΥ ΠΑΠΙΚΟΥ ΠΡΩΤΕΙΟΥ(Πειραιάς 28.4.2010)
υπό Αναστασίου Κ. Γκοτσοπούλου, πρεσβυτέρου
Εφημερίου Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών
π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος
Εφημέριος Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών
agotsopo@gmail.com, τηλ. 6945-377621
agotsopo@gmail.com, τηλ. 6945-377621
ΙΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣIΣ ΠΑΠΙΚΟΥ ΠΡΩΤΕΙΟΥ *
«Ταύτα περί κανόνων διατετάχθω υμίν παρ’ ημών, ω Επίσκοποι. Υμείς δε εμμένοντες αυτοίς σωθήσεσθε, και ειρήνην έξετε, απειθούντες δε κολασθήσεσθε, και πόλεμον μετ΄ αλλήλων αΐδιον έξετε, δίκην της ανηκοΐας την προσήκουσαν τιννύντες» (επίλογος Αποστολικών Κανόνων).
Σεβασμιώτατε, σεβαστοί Πατέρες,
ελλογιμότατοι κ. Καθηγητές, αγαπητοί,
Τα λόγια αυτά θέλει η εκκλησιαστική παράδοση ως επίλογο των Αποστολικών Κανόνων. Με την παραίνεση αυτή η αποστολική παράδοση επισημαίνει τους σοβαρότατους κινδύνους στη ζωή της Εκκλησίας μας από την συστηματική και εσκεμμένη περιφρόνηση της κανονικής της παραδόσεως. Και εάν τα λόγια αυτά εφαρμόζονται σε κάθε πτυχή της εκκλησιαστικής ζωής και καθ’ όλη τη δισχιλιετή εκκλησιαστική ιστορία, στο προκείμενο θέμα του παπικού πρωτείου έχουν την απόλυτη εφαρμογή. Διότι όπως γίνεται πλέον από όλους παραδεκτό, με το δόγμα του παπικού πρωτείου συνέβη το οξύμωρο και τραγικό σχήμα : «διεσπάσθη η Εκκλησία του Χριστού διά να επιβληθεί, ο ρωμαίος επίσκοπος, ως κέντρο της εκκλησιαστικής ενότητος – centrum unitatis» (Κουζάνος) ! Κατά το Ρωμαιοκαθολικό θεολόγο W. de Vries η μοναρχική οργάνωσις του Παπισμού «είναι το μέγιστον εμπόδιον διά την πλήρην επανένωσιν των κεχωρισμένων Εκκλησιών», ή για να επαναλάβουμε τά ίδια τα λόγια του Πάπα Παύλου Στ΄ «το γνωρίζομεν καλώς: Ο πάπας είναι άνευ αμφιβολίας το δυσκολότερον εμπόδιον εν τη πορεία του Οικουμενισμού» .
Ασφαλώς το θέμα που μου ανετέθη προς διαπραγμάτευση («Ιεροκανονική θεώρησις του Παπικού Πρωτείου») δεν είναι νέο, και βέβαια δεν έχουμε αξιώσεις πρωτοτυπίας, πολύ δε ολιγότερο την αξίωση ότι θα το εξαντλήσουμε. Έγκριτοι θεολόγοι επιστήμονες έχουν ασχοληθεί με ιδιαίτερη επιτυχία. Θα επιχειρήσουμε απλώς μία συνοπτική παρουσίαση της προβληματικής ως μία ταπεινή, ελάχιστη συμβολή – δίκην όνου Βαλαάμ – στο διεξαγόμενο επίσημο Θεολογικό Διάλογο της Ορθοδόξου και της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας στη Βιέννη τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Η ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
Όμως, γιατί η ιεροκανονική θεώρηση του θέματος του παπικού πρωτείου είναι απαραίτητη ; Γιατί η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος στη συνεδρίαση Της την 25.11.2009 έθεσε ως μοναδικό όρο την αναφορά στην κανονική παράδοση των Οικουμενικών Συνόδων; Γιατί ειδικά εν όψει της διεξαγωγής του διαλόγου στη Βιέννη είναι πολύ αναγκαία η κατεύθυνση που μας δίνουν οι Ι. Κανόνες στο κρίσιμο θέμα του παπικού πρωτείου ;
...............................
* Την αξιόλογη εισήγηση του π. Αναστασίου Γκοτσόπουλου μπορούν οι αναγνώστες να διαβάσουν ολόκληρη σε:
Τηλεοπτική μετάδοση:
σε pdf : http://news.impantokratoros.gr/storage/dat/2F59C349/P_ANASTASIOS_GOTSOPOULOS.pdf
και σε doc : http://news.impantokratoros.gr/storage/dat/0FFAACDC/P_ANASTASIOS_GOTSOPOULOS.doc
και ηχητικά : http://orthodoxia-pateriki.blogspot.com/2010/04/28_29.html
Τα πορίσματα της ημερίδας : http://www.imp.gr/Nea.htm
και σε doc : http://news.impantokratoros.gr/storage/dat/0FFAACDC/P_ANASTASIOS_GOTSOPOULOS.doc
και ηχητικά : http://orthodoxia-pateriki.blogspot.com/2010/04/28_29.html
Τα πορίσματα της ημερίδας : http://www.imp.gr/Nea.htm
Στις φωτογραφίες διακρίνονται : ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, Πειραιώς, π. Θεόδωρος Ζήσης, π. Αρσένιος Βλιαγκόφτης, Δημ. Τσελεγγίδης.
*
Ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος απαντά στα σχόλια στο: http://anastasiosk.blogspot.com/2010/05/blog-post_3112.html
18 σχόλια:
Συγχαίρω τον π. Αναστάσιο για την σπουδαία εισήγησή του εις την ημερίδα της Μητροπόλεως Πειραιώς. Τον συγχαίρω διότι σπάνια έγγαμοι κληρικοί-εφημέριοι καταπιάνονται με θέματα ευαίσθητα όπως αυτό. Ο Θεός να του δίνει φωτισμό για να μας ενημερώνει.
Στην προτελευταία φωτογραφία ομιλητής είναι ο π. Λουκάς Γρηγοριάτης, ιατρός, εξαιρετικός θεολόγος, που σπούδασε στην Πάτρα και έχει αρκετούς γνωστούς εδώ.
Υπέροχος ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος. Μ την ομιλία του αυτή τίμησε την πόλη του Πρωτοκλήτου. Σωστά τα λέει. Έτσι μπράβο να ακούσουν κάποιοι την φωνή της ορθοδοξίας την ανόθευτη κι πατερική.
Μπράβο π. Αναστάσιε να είσαι πάντα ΑΞΙΟΣ
A!!! Τάσο είσαι κι ο πρώτος. Οι φίλοι σου σε αντιγράφουν. Τόσες μέρες δεν έβαλαν τον π. Αναστάσιο Γκοτσόπουλο. Τώρα που άνοιξες τον δρόμο σε ακολούθησαν. Για αυτό σε πάω είσαι πρωτοπόρος όπως και ο π. Αναστάσιος.
Αρχίσαν να βαρούν τα όργανα. Ιστολόγε τελικά ε ποιους είσαι; Μια το πάς από εδώ και μια από εκεί. Στάσου κάπου δεν μπορώ να σε πιάσω.
Προχώρα Αναστάσιε
Οι φίλοι σου ιστολόγε μας αγαπητέ, από τον Βόσπορο και την Αγία Έδρα διαβάζουν τα όσα βάζεις. Από ότι βλέπω θα σε διαγράψουν και οι δύο. Με αυτά που μας λέει ο π. Γκοτσόπουλος τους πίκρανες πολύ. Απορώ γιατί την έβαλες την ομιλία αυτή. Έχω αρχίσει να σε φοβάμαι….
Τα ξένα «πρωτεία» είναι άνευ κινδύνου. Ας σχολιασθούν όλα αυτά τα αντικανονικά που πραγματοποιούν Επίσκοποι και Πρεσβύτεροι στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Τα εδώ κάνουν τζιζ τα ξένα είναι χωρίς κόστος.
Χριστός Ανέστη!
Αγαπητέ κ. Κωστόπουλε, σας συγχαίρω δια την παρούσα ανάρτηση. Είναι αναγκαίο να γνωρίζει ο κάθε αγωνιζόμενος χριστιανός τις αλήθειες της Αγιοτάτης Ορθοδόξου Εκκλησίας μας έναντι των παπικών αυθαιρεσιών. Η εκκλησία των Πατρών θα πρέπει να σεμνύνεται όπου στο στελεχιακό της δυναμικό έχει πρεσβυτέρους ως ο αιδεσιμολογιώτατος π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος, δόκιμος συγγραφέας και μάχιμος εφημέριος. Τέλος συγχαίρω και εσάς κ. Κωστόπουλε διότι με το blog σας μας ενημερώνετε σε θέματα πίστεως και με τα όσα ωφέλημα εκ του πατερικού λειμώνα αναρτάτε.
ΔΕΙΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΣΤΟ intv.gr
ΚΑΛΑ ΡΕ "ΣΠ." ΕΧΕΙΣ ΠΑΡΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ ΝΑ ΒΡΕΙΣ ΤΟ ΔΙΚΙΟ ΣΟΥ???
ΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ...
ΕΝΤΑΞΕΙ...ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΙΠΟΤΑ!!!!
ΑΧΧΑΧΑΧΑΧ
Ποιο το όφελος όταν όσοι μιλούν λένε αυτά που θέλουν χωρίς να ακουστεί ο αντίλογος. Θα ήταν καλύτερα να μετέχουν στην ημερίδα αυτή και ορθόδοξοι οι οποίοι έχουν διαφορετική άποψη. Δεν μιλάω για την εισήγηση του π. Αναστασίου αλλά γενικότερα. Η εκκλησία της Ελλάδας συμμετέχει στους διαλόγους με τους παπικούς. Ιεράρχες μας έχουν εκφρασθεί με διαφορετικό τρόπο. Στον Πειραιά ακούσθηκαν αυτά στο πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης άλλοι λέγαν άλλα. Τελικά ποιος έχει το δίκιο. Μήπως η εκκλησία μας προτεσταντίζει με το να λέει ο καθένας οτιδήποτε στηριζόμενος στους κανόνες;
Την άκουσα και την απόλαυσα την εισήγησή σας π. Αναστάσιε. Σας συγχαίρω ήταν κατατοπιστική και κανονικά κατοχυρωμένη. Θα συστήσω σε φίλους με mail να την μελετήσουν και άλλοι. Οι εισηγήσεις θα κυκλοφορήσουν σε βιβλίο;
κ. Αναστάσιε για την ενημέρωση σας ευχαριστώ.
Πατέρα Αναστάσιε, βλέπω υπερβολή στα όσα είπατε. Πάνω από τους κανόνες υπάρχει η αγάπη και η παιδαγωγική μακροθυμία της εκκλησίας ώστε και αυτοί που έχουν πάρει τον λάθος δρόμο αφού τους προσεγγίσουμε να βρουν την αλήθεια. Η εκκλησία και ο Χριστός έχουν ανοικτή την αγκαλιά για όλους τους ανθρώπους.
Να ρωτησω κατι και εγω τωρα που ηρθε η ωρα πανω σε αυτο που ειπε ο προηγουμενος αδελφος.ΠΡΑΓΜΑΤΙ Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ που πρεπει να εχουμε ολοι μας και δεν αντιλεγω επ αυτου--την βαζεις ομως πανω απο την υπακοη ;δηλαδη πας να θεραπευσεις ενω ηδη εσυ δεν εισαι θεραπευμενος με το να μην υπακους;ρωταω για να καταλαβω δηλαδη.οι αγγελοι δεν εμειναν πιστοι στο αξιωμα τους και ο κυριος δεν ηταν αυτος που τουςφυλακισε στο σκοταδι με αιωνια δεσμα[διαβολος...]οταν οι ιεροι κανονες απαγορευουν να εχουμε σχεσεις και οταν αιρετικον μετα δυο ,τρεις νουθεσιες παραιτου ,οταν οι Αγιοι μας συνεχως τονιζαν οτι δεν πρεπει να τους εμπιστευομεθα αυτοι που τρυφτηκε το ρασο τους απο τις προσευχες και τις γονυκλισιες ,που ειχαν πειρα επειδη η ταπεινωση τους ηταν στον υπερθετικο βαθμο,ετρωγαν ξυλο απο τους δαιμονες....εχουν αντιρρηση για τετοιου ειδους προσεγγισεις εγω δεν εχω να πω τιποτα επ αυτου αλλα εαν η αγαπη του πλησιον ειναι ανωτερα της υπακοης στους κανονες.!!!!!...ποιοι πικραναν το θεο και δεν μπηκαν στη γη της επαγγελιας εξ αιτιας της απιστιας τους;Δεν ηταν ολοι αυτοι που ακολουθησαν το Μωυση απο την Αιγυπτο;---ΜΟΝΟ ΣΕ ΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΝΟΜΙΛΟΥΜΕ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ ΜΟΝΟΝ ΕΑΝ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΑΣΠΑΣΤΟΥΝ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ.Αν ειναι να ερθει η πτωση του παπισμου απο τον θεο θα ερθει.ειπε ο γερων Αρσενιος [ρουμανος]--της ιερας σκητης της κυριας θεοτοκου ...Να ξερεται ειπε οτι ειναι μεγαλο λαθος ..δεν γινεται τιποτε και ο Απ.Παυλος ειπε να μην συζητουμε μαζι τους.... ΠΗΝΕΛΟΠΗ
Αγαπημένε και σεβαστέ μου π. Αναστάσιε. Στην ζωή της Εκκλησίας υπάρχουν μόνο οι Ιεροί Κανόνες; Θέλω να πιστεύω -μπορεί να έχω και λάθος- ότι οι άγιοι Πατέρες συνέταξαν Κανόνες προς ρύθμιση γενική της Εκκλησιαστικής ζωής και όχι απόλυτης πειθαρχίας εις αυτούς. Η Εκκλησιαστική μας ιστορία πολλάκις μας λέγει ότι με διάκριση και οικονομία έκριναν την ανάλογη υπόθεση. Σήμερα θα πρέπει να κυριαρχεί ο δογματισμός απόλυτα; Σέβομαι τα όσα εις την εισήγησή σας ειπώθηκαν, όμως υπάρχει και η αντίθετη άποψη σε κάποια σημεία, από κληρικούς που μετέχουν εκ μέρους της Ελλαδικής Εκκλησίας σε διαλόγους. Αυτοί έχουν το απόλυτο λάθος; Αχ‼ πόσο θα επιθυμούσα να σας έβλεπα αντιπρόσωπο της Εκκλησίας μας σε κάποιο τέτοιο επίσημο διάλογο, για να δω πάνω στην διαλεκτική της συζητήσεως ποια θα ήταν η άποψή σας. Διότι επί χάρτου όλα είναι εύκολα, όπως και σε κάποιον χώρο που μιλώ και ενημερώνω πιστούς χωρίς να λάβουν τον λόγο. Το μεγάλο μου παράπονο είναι η απουσία διαλόγου. Οι κληρικοί έχουν μάθει να μιλούν και να κηρύττουν χωρίς διάλογο ή χρόνο για να τεθούν απορίες. Μας έχετε κάνει πειθαρχημένα στρατιωτάκια που πειθαρχούν κάτω από την υπό εμένα αμφισβητούμενη υπακοή.
Ως κατακλείδα των σκέψεων μου σας συγχαίρω για την παρρησία σας και παρακαλώ για την ιερατική σας ευλογία.
Άγγελος
Αγαπητε Αγγελε με ολο το θαρρος και την χριστιανικη αγαπη που πρεπει ολοι να εχουμε --οι Αγιοι Αποστολοι που εγραψαν την Καινη Διαθηκη δεν την εγραψαν για να υπαρχει στο χρονοντουλαπο μας αλλα για να το διαβαζουμε συνεχως και να φωτιζομεθα --εμεις διαβαζουμε ο,τι λενε οι πατερες ,βιβλια πολλα αλλα στην ουσια δεν γνωριζουμε καλα τις εντολες του θεου.--Απο η υπακοη στον λογο του θεου δεν εξεπεσαν οι πρωτοπλαστοι;απο ελειψη υπακοης στο αξιομα τους δεν εξεπεσαν οι αγγελοι ;απο ανυπακοη δεν μπηκαν στην γη της επαγγελιας οι ισραηλιται που τους ελεγε ο θεος να μπουν και δεν πιστευαν;--αντιθετα με την πιστη ο Νοε σωθηκεμαζι με την οικογενεια του,με την πιστη ο Αβρααμ υπακουσε στον θεο ωστε να θυσιασει την αγαπη για τον γιο του ισαακ.Με την πιστη περασαν την ερυθρα θαλασσα.Με την πιστη εδωσαν το αιμα τους οι Αγιοι μας αψηφωντας γονεις κ.λ.π χρειαζεται να συνεχισει κανεις να μιλα και να πει και αλλα;
Δημοσίευση σχολίου