O αείμνηστος αρχιμανδρίτης Κωνσταντίνος Οικονόμου γεννήθηκε το 1931 στα Βραχνέικα των Πατρών. Ήταν πνευματικό τέκνο του αρχιμανδρίτου Γερβασίου Παρασκευοπούλου, από τον οποίο και έλαβε την συμμαρτυρία για την χειροτονία του. Από μικρός ήταν πολύ ευσεβής, σοβαρός και φιλακόλουθος, ενώ είχε επιλέξει να υπηρετήση την εκκλησία και να ιερωθή, γι΄ αυτό αργότερα σπούδασε θεολογία στο πανεπιστήμιο Αθηνών. Εκάρη μοναχός στην μονή της Παναγίας Γηροκομιτίσσης.
Την κουρά του και κατόπιν την χειροτονία του ετέλεσε ο τότε μητροπολίτης Πατρών Κωνσταντίνος, ο οποίος του έδωσε και το όνομά του, επειδή τον εκτιμούσε ιδιαιτέρως. Εχειροτονήθη διάκονος και κατόπιν πρεσβύτερος παίρνοντας παράλληλα το οφφίκιο του αρχιμανδρίτου και διετέλεσε ιεροκήρυξ της μητροπόλεως Πατρών. Σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα μετά την χειροτονία του ο τότε μητροπολίτης ανέθεσε στον αρχιμανδρίτη Κωνσταντίνο την ηγουμενία της μονής Γηροκομείου, θέσι στην οποία παρέμεινε μόνον για ένα χρόνο και κατόπιν παρητήθη.
Ο μακαριστός αρχιμανδρίτης Κωνσταντίνος ήταν άνθρωπος ευαίσθητος, ευγενής και λεπτός στους τρόπους, πάντοτε όμως ευθύς στην δήλωσι της αληθείας, χωρίς υπεκφυγές και υπονοούμενα, αλλά και χωρίς εριστική διάθεσι. Εσέβετο την προσωπικότητα του συνομιλητού του, και ειδικά στους εξομολογουμένους μιλούσε με την γλώσσα της πείρας και της αυθεντικότητος που προέρχεται από την πνευματική ζωή και την γνώσι της αληθείας.
Υπήρξε σεμνός και μετρημένος κληρικός, πολύ πιστός και πολύ προσεκτικός. Ήταν άνθρωπος γνησίας προσευχής και πολύ φιλακόλουθος. Του ήταν αδιανόητο σε όλη του την ζωή να λείψη από την εκκλησία μία κυριακή η κάποια γιορτή «είτε ως λειτουργός είτε ως λειτουργούμενος». Στις ομιλίες του και στα κατηχητικά μαθήματά του αναφερόταν πολύ συχνά στην προσευχή. Λογω της πίστεώς του, της σοβαρότητός του και της ακεραιότητος του χαρακτήρός του ήταν σεβαστός σε όλη την εκκλησία των Πατρών.
Ήταν έμπειρος και ικανώτατος πνευματικός-εξομολόγος, και μάλιστα έδινε ιδιαίτερη βαρύτητα στην εξομολόγησι παιδιών, εφήβων και νέων. Πολλά πνευματικά του τέκνα που ήσαν φοιτητές και νέοι εκείνη την εποχή θυμούνται με ευγνωμοσύνη και συγκίνησι με πόση αγάπη και μακροθυμία τους καθωδηγούσε ο μακαριστός κληρικός σε εκείνα τα δύσκολα χρόνια. Τα πνευματικά του τέκνα ήθελε να τα προσανατολίζη προς τον Χριστό και όχι προς τον εαυτό του. Επί πολλά χρόνια επίσης διατηρούσε κατηχητικά και ομάδες για εφήβους και νέους. Τα μαθήματά του ήταν σοβαρά και άκρως εκκλησιαστικά, με θέματα γύρω από την πνευματική ζωη, δοσμένα με τρόπο κατάλληλο για τις ηλικίες που εδίδασκε, αλλά πάντοτε με βάσι τις Αγιες Γραφές και τους πατέρες της Εκκλησίας.
Ως πνευματικός - εξομολόγος είχε το χάρισμα να είναι αυστηρός χωρίς αυστηρότητα, δηλαδή να είναι κατά την εξομολόγησι ακριβής στην διδασκαλία και σύμφωνος με τους κανόνες της Εκκλησίας, χωρίς να εξουθενώνη η να μειώνη τον εξομολογούμενο, χωρίς να του δημιουργή πρόσθετο βάρος τύψεων και ενοχών, αλλά να τον οδηγή στην σωτηριώδη μετάνοια· ούτε φυσικά έφτανε στο άλλο άκρο της υπερβολικής επιεικείας η «οικονομίας», ώστε να δίνη την εσφαλμένη εντύπωσι ότι κάποιο αμάρτημα δεν είναι σοβαρό και ότι δεν είναι πρόσκομμα στην πνευματική ζωη.
Αγαπούσε ο ίδιος την απλότητα και νουθετούσε και τα πνευματικά του τέκνα να είναι απλοί άνθρωποι στην ζωή τους. Η απλότητά του φαίνεται ακόμη στο ότι την τελευταία εικοσαετία της ζωής του την έζησε στο μοναστήρι της μετανοίας του σχεδόν έγκλειστος (έβγαινε έξω από το μοναστήρι μόνον για εντεταλμένη εκκλησιαστική διακονία), μέσα σε ένα μικρό, ταπεινό και σκοτεινό κελλάκι με ένα μικρό παράθυρο, που χωρούσε μόνον το κρεβάτι του, ένα μικρό γραφείο και ένα μικρό μέρος της βιβλιοθήκης του. Ο χώρος ήταν ασφυκτικά μικρός, γεμάτος ράφια με χαρτιά, κασέττες και βιβλία. Και όμως εκεί δεχόταν τους επισκέπτες του, εκεί εξωμολογούσε πολλές φορές, εκεί έκανε τα μαθήματα των ομάδων.
Ως ιεροκήρυξ της μητροπόλεως Πατρών ένιωθε μεγάλη ευθύνη και αισθανόταν ως δύσκολο φορτίο αυτήν την θέσι. Είχε οργώσει την ύπαιθρο των Πατρών και είτε με τα κηρύγματά του είτε ως πνευματικός είχε καθοδηγήσει και είχε ανακουφίσει πολλές ψυχές. Έδινε ιδιαίτερη βαρύτητα στα κηρύγματά του και εκήρυττε συνεχώς, σε κάθε λειτουργία, σε εσπερινούς, στην «Διακίδειο σχολή Πατρών», στον ραδιοφωνικό σταθμό της μητροπόλεως. Το κήρυγμά του ήταν πάντοτε μεστό, σοβαρό, εκκλησιαστικό και ορθόδοξο.
Ήταν ιδιαιτέρως φιλόβιβλος, και γι΄ αυτό φρόντιζε να αγοράζη κάθε νέο βιβλίο που κυκλοφορούσε. Διέθετε ίσως την καλλίτερη, πλουσιώτερη και πιο ενημερωμένη χριστιανική βιβλιοθήκη των Πατρών. Επειδή ακριβώς του άρεσε να διαβάζη πολύ, συχνά έκανε δώρα βιβλία σε πνευματικά του τέκνα και σε επισκέπτες της μονής, ιδίως νέους, τα οποία βιβλία τα αγόραζε βεβαίως και τα πλήρωνε από την τσέπη του.
Κατά καιρούς εξέδιδε διάφορα φυλλάδια («Ομολογητής», «Προς τους νέους» κ.λπ.), που τα έγραφε είτε μόνος του είτε με την βοήθεια πνευματικών του τέκνων και τα εξέδιδε άλλοτε με δακτυλογράφησι και φωτοτύπησι, άλλοτε μέσω τυπογραφείου. Σκοπός αυτών των προσπαθειών του (φυλλάδια, έντυπα, κηρύγματα δακτυλογραφημένα και φωτοτυπημένα και δωρεάν διανομή τους) ήταν να επικοινωνή κυρίως με τους νέους και να τους βοηθή στον εν Χριστώ αγώνά τους.
Ο πατήρ Κωνσταντίνος άφησε ως πνευματική παρακαταθήκη πολλές ομιλίες και άλλα κείμενα, σε χειρόγραφα και μαγνητοταινίες. Το 1983 μία σειρά ομιλιών του πάνω στην Μεγάλη Εβδομάδα φρόντισε να δακτυλογραφηθούν, να φωτοτυπηθούν και να βιβλιοδετηθούν όλες μαζί σαν σε βιβλίο με τίτλο «Το μεγάλο χρονικό», το οποίο το μοίραζε δωρεάν. Το έργο της ζωής του όμως είναι το ένα και μοναδικό σύγγραμμά του που εξέδωσε «τύποις» και που φυσικά είναι ένα βιβλίο για τους νέους, ένα εφόδιο για την εν Χριστώ ζωή και τον πνευματικό τους αγώνα, το οποίο επίσης το μοίραζε δωρεάν. Ο τίτλος του είναι πολύ εκφραστικός· «Στη μάχη για την αγνότητα». Το 1989 εξεδόθη το 1ο τεύχος (72 σελίδων) και το 1995 το 2ο (184 σελίδων). Στο 2ο τεύχος προαναγγέλλετο η έκδοσι του 3ου τεύχους (αναγράφονταν και τα κεφάλαια που θα περιελάμβανε), με το οποίο θα ωλοκληρωνόταν το βιβλίο. Δυστυχώς λόγω της κλονισμένης υγείας του δεν μπόρεσε να το εκδώση· ασφαλώς θα υπάρχη στα χειρόγραφά του. Μακάρι οι συγγενείς και τα πνευματικά τέκνα του πατρός Κωνσταντίνου σύντομα να μπορέσουν να μεριμνήσουν, ώστε να δοθή στο φως της δημοσιότητος το 3ο τεύχος της «Μάχης για την αγνότητα», αλλά και άλλα κείμενά του όπως «Το μεγάλο χρονικό» και όλο το άλλο πλούσιο κηρυγματικό υλικό που είχε συγκεντρώσει στο μικρό και απέριττο κελλί του.
Τους τελευταίους μήνες της επίγειας ζωής του ήταν βαριά άρρωστος και κλινήρης. Το Σαββατο 24 μαΐου 2003, τρεις μόλις ημέρες μετά την ονομαστική του εορτή, εκοιμήθη εν Κυρίω. Η εξόδιος ακολουθία τελέστηκε την επομένη, Κυριακή 25 μαΐου στις 4.30 το απόγευμα χοροστατούντος του τότε μητροπολίτου Πατρών μακαριστού Νικοδήμου. Ο ναός και ο περίβολος της μονής ήσαν ασφυκτικά γεμάτοι από κόσμο.
Επικηδείους εξεφώνησαν ο μητροπολίτης πρώην Πατρών κυρός Νικόδημος και ο Καθηγούμενος της μονής Γηροκομείου αρχιμανδρίτης π. Συμεών. Όλοι είχαν την βεβαιότητα ότι ο αοίδιμος κληρικός βρίσκεται δίπλα στον Κυριο του, τον οποίο λάτρευσε και με ταπείνωσι διακόνησε σε όλη του την ζωη.
Την ευχή του να έχωμε. Αιωνία του η μνήμη!
Διονύσιος Ανατολικιώτης
Πηγή: Εφημερίδα "Ο ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΟΣ"
4 σχόλια:
Δεν θέλω να γράψω κάτι παραπάνω, αλλά να εκφράσω κάποιο παράπονο θέλω. Ο π. Κωνσταντίνος πέρασα και άφησε πίσω του σπουδαίο πνευματικό έργο. Γνωρίζω ότι πολλοί διαβάζουν τον Αναστάσιο από Πάτρα. Όμως δεν είδα κανένα σχόλιο. Τι μας έχει πιάσει; Τόσο εύκολα ξεχνάμε;
Ας είναι η ευλογία του μια παρηγοριά για όσους τον ζήσαμε.
Αγαπητέ Ανώνυμε, ο μακαριστός Παππούλης ήταν πάντα αφανής εργάτης στο Πνευματικό έργο Του Κυρίου. Παιδαγωγός νέων όλων των ηλικιών και ακούραστος εργάτης. Ο μισθός του είναι πραγματικά πολύ υψηλός εις Κύριον, διότι απλά ποτέ σ’ αυτό το κόσμο δεν έτυχε όποιας «αμοιβής». Πρεσβεύει πάντα όχι μόνο για τους νέους που είχαν την τύχη να τον γνωρίσουν αλλά για όλους τους νέους. Ας του ζητούμαι πάντα να πρεσβεύει.
Στη Πάτρα ας οργανώσετε μια αγρυπνία 24/5 στα δέκα χρόνια. Πολλοί θα παρευρεθούν.
Ο μακαριστος Παππουλης απο την εποχη που ηρθε στην Αθηνα για να σπουδασει Θεολογια στο ΕΚΠΑ ηταν διακονος και κατηχητης μου στην Αγια Μαρινα στο Θησειο.Ταπεινος και ακουραστος εργατης Του Εργου Του Κυριου. Εκτοτε ηταν διπλα μου και ημουν παντα διπλα Του. Ο αγωνας του για την νεολαια πολυ μεγαλος. Το μικρο κελλακι του στο Γηροκομειο, οι Αγωνες του για τα ορφανα, τους φτωχους φοιτητες και τα τριμμενα του ρασα εδειξαν σε πολλους απο εμας τον πραγματικο δρομο της ζωης. Παρηγορια μας Η ευλογια Του.
Τον π. Κωνσταντίνο τον γνώρισα. Πήγαινα τακτικά στην ομάδα φοιτητών στο Άσυλο Ανιάτων και κάποιες φορές στη Λόντου. Είχε απλότητα, ταπείνωση, πίστη, ασκητικότητα, πατερικό πνεύμα, τεκμηριωμένο λόγο, αληθινή αγάπη. Αιωνία η μνήμη του.
Δημοσίευση σχολίου