Ο Αχαιός Ιεράρχης
Ιωνάς Κωνσταντινίδης
(1764-1853)
Του Παναγιώτου Σ. Μαρτίνη, Δρ. Θ.
Είναι αλήθεια
ότι η Εκκλησία στα τετρακόσια χρόνια της σκληρής σκλαβιάς και της υποταγής
μας στην τότε μεγάλη Οθωμανική αυτοκρατορία, ως στοργική μητέρα
συγκέντρωσε και ένωσε κάτω από τις προστατευτικέξ φτερούγες της,
ως «η όρνις τα νοσία εαυτής», κλήρο και λαό οδηγώντας τους στο μεγάλο
σκοπό, στην ιδέα της ελευθερίας. Έπρεπε να μείνει άγρυπνη η συνείδηση
του Γένους δια μέσου της γλώσσας, της θρησκείας, της παιδείας, των παραδόσεων,
των ηθών και εθίμων. Και το πέτυχε η Εκκλησία με όλα τα μέλη της, με
το λαό, με την κλεφτουριά, τους λογάδες, τους αρχιερείς, τον ολιγογράμματο
παπά, τον καλόγερο. Στο βιβλίο του «Τουρκοκρατία» ο π. Γ. Μεταλληνός
σημειώνει: «Τον 160 και 170 αι. μερικοί πατριάρχαι και μητροπολίται έλαβον
μέρος απροκάλυπτα σε εξεγέρσεις...». Και ο π. Πέτρος Καρολίδης στην
Ιστορία του επαναλαμβάνει: «Επτά Οικουμενικοί Πατριάρχαι εθανατώθησαν,
κατά τον αγριότερον τρόπον διαρκούσης της 17ην εκατο/δος. Επτά κορυφαί
της Ελλαδικής Εκκλησία; προσέφεραν εαυτούς θυσίαν εις το Γένος».
Αλλά και ο Γ. Σκαρίμπας, που πολλά έγραψε σε βάρος του κλήρου και ιδίως
των αρχιερέων για τον ρόλο τους στον αγώνα, παραδέχεται ότι: «Η Φιλική
Εταιρεία στο «κόλπο» είχε μυήσει όλους σχεδόν τους παλαιοελλαδίτες
κοτσαμπάσηδες και προπαντός τους δεσπoτάδες».
Είναι, επίσης γνωστόν,
ότι ο Φιλικός Ιω.Φαρμάκης εμύησε στην Eταιρεία τoν Πατριάρχη Γρηγόριο
Ε’, όταν ο τελευταίος βρισκόταν αυτοεξόριστος στο Άγ. Όρος. Τέλος,
ο Φωτάκος, ο πρώτος υπασπιστή ς του Θ. Κολοκοτρώνη, στο έργο του «Βίοι
Πελοποννησίων ανδρών» μας δίνει επιγραμματικά βασικά στοιχεία
για τη ζωή και τη δράση ορισμένων αγωνιστών επισκόπων. Έτσι, για
τον Π. Πατρών Γερμανό γράφει: «Ούτος ο ένδοξος αρχιερεύς πρώτος των
άλλων ετόλμησε να ψάλη το «Αναστήτωσαν οι Έλληνες...». Και συνεχίζει:
«ο Καλαβρυτινός επίσκοπος Χριστιανουπόλεως Γερμανός... εφυλακίσθη
εις την Τριπολιτσάν ...κι εκεί εντός των φυλακών απέθανε». Ακόμη, ο
Κερνίτσης και Καλαβρύτων Προκόπιος ... έγινε χρήσιμος παρακινών
τους εντοπίους Καλαβρυτινούς να επαναστατήσουν ενθουσιάζων τους
πάντας και συνοδεύων αυτούς με τας ευχάς του εις τον πόλεμον”. Για τον
επίσκοπο Δαμαλών Ιωνά Κωνσταντινίδη, που η ζωή και η δράση του θα
μας απασχολήσει στη συνέχεια, σημειώνει: «Ούτος ...κατ’ αρχάς ευρεθείς
εις τα Μέγαρα πολύ εχρησίμευσεν εμψυχώνων ...και φροντίζων να πολιορκηθή
το Φρούριον της Κορίνθου, αποστέλλων εκεί τους Μεγαρίτας και άλλους,
εφάνη δε καθ’ όλα ωφέλιμος μέχρις εντελούς αποκαταστάσεως του Έθνους».
Ο τελευταίος
αυτός έπαινος του Φωτάκου για τον Επίσκοπο Ιωνά Κωνσταντινίδη, ας
αποτελέσει την εισαγωγή για να σκιαγραφήσουμε τη ζωή και τη δράση
του Αχαιού - Καλαβρυτινού αγωνιστή, όχι και τόσο γνωστού σε όλους
μας, ο οποίος έδωσε τα πάντα για την πατρίδα και την ελευθερία της
και έλαβε ως ανταμοιβή τη φτώχεια, το διωγμό και την ταπείνωση.
Ο Επίσκοπος
Ιωνάς Κωνσταντινίδης γεννήθηκε το 1764/65 στους Άνω Λοσoύς (Σουδενά)
ή συνοικία «Θεοτόκος», όπως τότε ονομαζόταν, των Καλαβρύτων.
Ο σύγχονός του ιστορικός, επίσης
Καλαβρυτινός αγωνιστής, Αμβρόσιος Φραντζής, στο έργο του «Ιστορία
της αναγεννηθείσης Ελλάδος» (1839), ως προς την καταγωγή του Ιωνά,
γράφει: «Ιωνάς, ο Επίσκοπος Δαμαλών, Πελοποννήσιος εκ της επαρχίας
Καλαβρύτων ... εφάνη σταθερός και ωφέλιμος καθ’ όλα εις την ανάστασιν
της πατρίδος».
Μία δεύτερη
μαρτυρία βρίσκεται σε «σημείωμα», που σώζεται στο «αρχείο» του ιστορικού
Ιω. Φιλήμονα (1789-1894), στο οποίο χαρακτηρίζονται 25 αρχιερείς
της εποχής εκείνης. Για τον Ιωνά αναγράφονται: «ο πρώην Δαμαλών Ιωνάς,
Καλαβρυτινός, κεχειροτόνειται επίσκοπος κατά το 801 (1801) εσχάτως
έλαβε και την επισκοπήν Αργολίδος τοποτηρητικώς». Τελεταία σώζεται
μία επιστολή που έστειλε από την Αμερική ο Γ. Σπανός ή Σπανόπουλος,
απόγονος του Ιωνά, στον αείμνηστο Πρωτοπρεσβύτερο π. Νικ. Παπαδόπουλο,
επίσης Καλαβρυτινό, εφημέριο τότε στον Αγ. Γεώργιο Καρύτση. Αυτή
η επιστολή είναι ενδιαφέρουσα για τη μας δίνει και άλλα στοιχεία
για τον Ιωνά. Φέρει ημερομηνία 19 Αυγούστου 1940. Σ’ αυτή αναφέρονται,
μεταξύ άλλων, τα εξής:
Αιδεσιμώτατε, ... Επειδή εκ μητρικής
παραδόσεως μου έχει δοθή η ελευθερία να πιστεύω, ότι είμαι απόγονος
της οικογενείας, εξ ης κατήγετο ο Ιωνάς (εκ τον της μητρός... γένους)
... θα σας δώσω ενταύθα, εκείνα που θετικώς γνωρίζω περί Ιωνά. Όταν ήμην μικρός..., ενθυμούμαι ότι η γιαγιά
μου ή η θεία μου, ή η μητέρα μου, μου είχαν είπει, ότι όταν ο Όθων ήλθεν
εις την Ελλάδα έδωσε τον όρκο του ως βασιλεύς εις ένα εκ «των θείων
μου». Αλλά ήμην πολύ μικρός, όπως αντιληφθώ την αξίαν της πληροφορίας
... Την παρελθούσαν εβδομάδα όμως με επεσκέφθη κάποιος θείος μου, αδελφός
της μητρός μου, όστις μου επέδειξε μερικά ανεκτίμητα έγγραφα, μεταξύ
των οποίων συγκαταλέγονται: 1) Ιδιόγραφος επιστολή του Κυβερνήτου
Ιω. Καποδίστρια προς τον Ιωνάν, υπό ημερομηνίαν 23 Ιουλίου 1830,
δια της οποίας του αγγέλλει, ότι εδιωρίσθη ...Τοτηρητής Ναυπλίου.
2) Την σφραγίδα του Ιωνά ... 3) Αντίγραφο διατάγματος του Ιωνά, ως Υπουργού
της θρησκείας υπογεγραμμένον ως «Δαμαλών Ιωνάς» υπό ημερομηνίαν
Οκτωβρίου 1825 ... ».
Σε δεύτερη
επιστολή του ο Γ. Σπανόπουλος στον π. Νικ. Παπαδόπουλο γράφει, ότι
«ο Ιωσήφ Κωνσταντινίδης, ανηψιός του Ιωνά, εκπαιδεύτηκε στη Μ. του
Γένους Σχολή, δαπάναις του Ιωνά, ο οποίος (Ιωσήφ) εδιωρίσθη Επίσκοπος
Γυθείου την 21ην Ιουλίου 1859...)». Και συμπληρώνει: “...Όταν οι δύο
δεσποτάδες απήλθον εις Κύριον, τα υπάρχοντά των περιήλθον εις την
κατοχή του πάππου μου Κωνσταντίνου. Αι δύο θυγατέρες του Ευφροσύνη(
μήτηρ μου ) και Ασπασία επήραν εκάστη τα εγκόλπια των δεσποτάδων.
Η μεν μητέρα μου το του Ιωνά, η δε Ασπασία το του Ιωσήφ. Η μητέρα μου
έδωκεν «ως φυλαχτάρι» το εγκώλπιον του Iωνά...».
Τέλος, υπάρχουν
δύο Πατριαρχικά - Συνοδικά έγγραφα με χρονολογία 1809 το πρώτο, επί
Πατριάρχου Καλλινίκου Δ’, και 1810 το δεύτερο, επί Πατριάρχου Ιερεμία
Δ΄, που βρέθηκαν στο αρχείο του αείμνηστου Γυμνασιάρχη Καλαβρύτων
Αντ. Οικονόμου, που εκτελέστηκε κι αυτός από τους Γερμανούς στις 13
Δεκεμβρίου1943, που πιστοποιούν ότι ο Ιωνάς, ως επίσκοπος Δαμαλών,
επλήρωνε τους λεγόμενους . Κυβερνητικούς και Πατριαρχικούς Φόρους.Οπωσδήποτε
για την προεπαναστατική ζωή και δράση του Ιωνά λίγα πράγματα γνωρίζουμε.
Κατ΄ αρχήν
φαίνεται ότι υπήρξε μοναχός στην Ι. μονή του Μ. Σπηλαίου, αφού στο
Μοναχολόγιό της πολλοί μοναχοί φέρονται με το όνομα Ιωνάς και με το
επίθετο Κωνσταντινίδης.
Τα επίσημα
στοιχεία που διαθέτουμε μας οδηγούν στο έτος 1801, όταν ο Ιωνάς σε ηλικία
37 ετών χειροτονείται επίσκοπος Δαμαλών και Πεδιάδος από τον μητροπολίτη
Κορίνθου Ζαχαρία, στη μητρόπολη του οποίου υπαγόταν και η επισκοπή
Δαμαλών, η οποία περιελάμβανε τους τ. Δήμους Τροιζηνίας, Επιδαύρoυ
και Λυγουριού.
Ένα άλλο
στοιχείο από την προ-επαναστατική δράση του Ιωνά είναι η μύησή του
στη Φιλική Εταιρεία. Ο Γ. Ρώμας, Δρ. Θ., στο βιβλίο του «Ιστορία της
Μονής Καλαμίου Ναυπλίας “σημειώνει”: Ο Δαμαλών Ιωνάς, γνωστός υπό
την επωνυμίαν Kωνσταντινίδης από τα Σουδενά Καλαβρύτων - εμυήθη
εις την Φιλική Εταιρείαν το 1819, δια του Θεοχάρη Ρέντη, προφανώς
εις την Κόρινθον ... ». Μάλιστα στη Μ.Μ.Ε. του «Πυρσού» διαβάζουμε ότι
ο Ιωνάς εμύησε στη μυστική δράση της Εταιρείας και πολλούς Ποριώτες,
αφού, όπως φαίνεται, ο Πόρος ήταν έδρα της Επισκοπής του.
Όμως, η
όλη δράση του Ιωνά, εθνική και εκκλησιαστική, αναπτύσσεται κατά
την επαναστατική περίοδο και μετά.
Ο Ιωνάς,
ως μέλος πολλών εκκλησιαστικών επιτροπών, ως Υπουργός της Θρησκείας
και αργότερα ως μέλος της Ι. Συνόδου, εργάστηκε για την αντιμετώπιση
πολλών προβλημάτων αυτής της περιόδου, κυρίως για τη διοικητική οργάνωση
της Εκκλησίας, καθώς και για τις διάφορες θρησκευτικό; προπαγάνδες
και τις ξένες ιεραποστολές που κυριολεκτικά αλώνιζαν στον Ελλαδικό
χώρο.
Παράλληλα
ο Ιωνάς εργάστηκε δραστήρια και για τα εθνικά μας θέματα. Σύμφωνα
με τους ιστορικού: «Ένθερμος πατριώτης, έλαβεν ενεργόν μέρος εκ των
πρώτων κατά την περίοδον της Eλληνικής Eπαναστάσεως, επιδείξας αφάνταστον
δραστηριότητα».
Για τη μεγάλη
εθνική δράση του Ιωνά γράφουν όλοι οι ιστορικοί της Επανάστασης, όπως
ο Χρυσανθόπουλος ή Φωτάκος, ο Αμβρόσιος Φραντζής, ο Ιω. Φιλήμων, ο
Νικ. Σπηλιάδης, ο Διονύσιος Κόκκινος κ.ά. Κατά τις πληροφορίες και
άλλου ιστορικού, «ο Ιωνάς έλαβε ενεργόν μέρος εις τον επαναστατικόν
αγώνα, ως αρχηγός εξακοσίων οπλοφόρων και ακόμη είναι αναγνωρισμένη
η συμμετοχή του εις μάχας δια την κατάληψιν της Κορίνθου Ακροκορίνθου.
Εις την πρώτην μάλιστα, πολιορκία, εκινδύνευσε να συλληφθή αιχμάλωτος,
διότι φεύγων τους εχθρούς έπεσεν εκ του ημιόνου του».
Κατά τη
δεύτερη πολιορκία του Ακροκορίνθου, όταν οι Τούρκοι παραδόθηκαν,
"ο Κολοκοτρώνης ... εσχημάτισεν ένα σώμα από 300 άνδρας ...
και εβάδισεν επί κεφαλής του συνοδευόμενος και από τον επίσκοπον
Ιωνάν προς το φρούριον. Προ της πύλης ευρίσκετο ο Τούρκος φρούραρχος.
Παρέδωσε τα κλειδιά του φρουρίου εις τον Κολοκοτρώνην και του είπε:
- Χαλάλι σας, χαλάλι σας.
Ο Κολοκοτρώνης
επήρε τα κλειδιά, έκαμε με μίαν σημαίαν και κατ’ άλλους με την ομβρέλλαν
του επισκόπου Ιωνά το σημείον του σταυρού επί της πύλης και εκραύγασεν:
- Εμπάτε Έλληνες.
Εισήλθεν
πρώτος και ο στρατός τον ηκολούθησεν ευλογούμενος από τον έφιππον
επίσκοπον, παραμένοντα παρά την πύλην".
Όμως, η
αξιόλογη εθνική δράση του Ιωνά θα συνεχιστεί και όταν του δοθεί και
πολιτικό αξίωμα. Το 1825 «ετιμήθη υπό της Διοικήσεως δια της αναθέσεως
εις αυτόν του «Υπουργείου Θρησκείας».
Κατά τη
δεκαεννάμηνο παραμονή του στο Υπουργείο τον απασχόλησαν δύο σημαντικά
εθνικά θέματα. Το πρώτο ήταν η εισβολή του Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο
και το δεύτερο να ξεσηκώσει τους λαούς της Ανατολής (Λιβάνου, Συρίας,
Κύπρου και Παλαιστίνης) σε επανάσταση, κατά το παράδειγμα της Ελληνικής
Εθνεγερσίας. Έτσι, όπως πιστεύει, αυτοί από «ανατολών» και οι Έλληνες
από «δυσμών» θα επέφεραν αποφασιστικό κτύπημα στον Οθωμανικό τύραννο.
Ο π. Νικόλαος
Παπαδόπουλος στο βιβλίο του «Δαμαλών Ιωνά, Διπλωματικαί σελίδες
1821», δημοσιεύει όλες τις επιστολές που έστειλε στους αρχιερείς και
στους τοπικούς άρχοντες με σκοπό να επαναστατήσουν. Στις επιστολές
αυτές διαπιστώνει κανείς την πίστη, τη φιλοπατρία και την αγάπη
προς την ελευθερία του Καλαβρυτινού Ιεράρχη.
Τέλος,
τιμήθηκε και με το αξίωμα του βουλευτή και με αυτή του την ιδιότητα
έλαβε μέρος στις εργασίες της Γ’ «εν Tρoιζήνι συνελεύσεως (19 Μαρτίου
1827), η οποία εξέλεξε τον Ιω. Καποδίστρια πρώτο Κυβερνήτη της Ελλάδος».
«Επί κυβερνήσεως
Καποδίστρια (1828-1831) ο Δαμαλών Ιωνάς, παραμένει σεβαστός και χρήσιμος
θεωρούμενος μεταξύ των καλλιτέρων τότε Ιεραρχών και ... διωρίσθη
υπό του Κυβερνήτου “Εκκλησιαστικός τοποτηρητής Ναυπλίούκαι Άργους
(1830-1833)” και μέλος «της Εκκλησιαστικής Επιτροπής» της οποίας έργον
ήταν η μελέτη της υφισταμένης καταστάσεως της Εκκλησίας και η πρόταση
μέτρων αναδιοργανώσεως των εκκλησιαστικών πραγμάτων ...”.
Μετά τη
δολοφονία του Καποδίστρια, στις 18 Ιανουαρίου του 1833, γίνεται η υποδοχή
του Όθωνα και της Αντιβασιλείας στο Ναύπλιο. Δυστυχώς από τους προτεστάντες
αντιβασιλείς επιχειρείται η πλήρης υποταγή της Εκκλησίας στην πολιτική
εξουσία, με πρώτο πραξικόπημα το αυτοκέφαλο της Ελλαδική Εκκλησίας
(23 Ιουλίου 1833), χωρίς την έγκριση του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Και η κατεδάφιση αρχίζει! Κλείνουν πολλά μοναστήρια, κατεδαφίζονται
εκκλησίες, καταργούνται 24 επισκοπές, μεταξύ αυτών και η επισκοπή
Δαμαλών και η υποχρεωτική μετάθεση του Ιωνά στην επισκοπή Ηλείας.
Κατά τον μητροπολίτη Ηλείας Αντώνιο, “...και απεδέχθη μεν ταύτην ο
Ιωνάς φαινομενικώς, παρητήθη όμως αυτής μετά εξάμηνον, κρατήσας
μόνον τον τίτλον του «πρ. Ηλείας». Ο Ιωνάς, πράγματι, υπέβαλε στην Ι.
Σύνοδο την παραίτησή του επικαλούμενος «λόγους υγείας και γήρατος»
και εκφράζει συγχρόνως την επιθυμίαν του να «αναχωρήση δια Σκίαθον
προς εγκαταβίωσή του εις την αυτόθι Ι. Μονήν του Ευαγγελισμού».
Συγχρόνως
όμως, μαζί με την παραίτησή του παρακαλεί τη Σύνοδο να ενεργήσει
στην «επί των Εκκλησιαστικών Γραμματείαν» για «την πληρωμήν των μηνιαίων
μισθών χρεωστουμένων εις αυτόν ως τοποτηρητού ποτέ Ναυπλίας ...
και ανάλογον εις τας εκδουλεύσεις του σύνταξιν». Η απάντηση της Γραμματείας
στην Ι. Σύνοδο ήταν η εξής:
«Δια τους
αυθαιρέτως παραιτουμένους υπαλλήλους της κυβερνήσεως δεν υπάρχει
κενή θέσις εις τους γενικούς προϋπολογισμούς των εξόδων του κράτους».
Και επιτάσσει την Ι. Σύνοδο να τον ειδοποιήσει να εγκαταλείψει το
Ναύπλιο, αφού, «η περαιτέρω διατριβή του καταντά του λοιπού ανωφελής».
Και η Σύνοδος, χωρίς καμιά αντίδραση στην αυθάδη και ταπεινωτική
αυτή απάντηση της “Γραμματείας”, αφού του γνωστοποιεί την απόφασή
της, του επιλέγει: “Όθεν παρακαλείσθε ν΄ αναχωρήσητε εντεύθεν εντός
15 ημερών από της σήμερον».
Ο Ιωνάς,
για λόγους που δεν γνωρίζουμε, δεν πήγε τελικά στο μοναστήρι της Σκιάθου.
Πιθανόν ο αγωνιστής Ιεράρχης, που έδωσε σκληρότερα; μάχεξ, να μην
υπέκυψε στους εκβιασμού; της κυβερνητική; εξουσίας. Ίσως να τον
κράτησε και η Διοικούσα Εκκλησία, η οποία είχε ανάγκη την περίοδο
εκείνη από δυναμικούς και πεπειραμένους επισκόπους. Γι’ αυτό, όπως
προαναφέρθηκε, τον βρίσκομε συνεχώς «από του έτους 1834 μέχρι του
1848 ως συνοδικό και υπογράφοντα ως «πρ. Ηλείας Ιωνάς».
Τέλος,
τον Ιούλιο του 1852 και σε ηλικία 87 ετών περίπου ο Ιωνάς εκλέχτηκε
Αρχιεπίσκοπος Κορινθίας και για δύο συνεχή έτη (1852-1853) «εξελέγετο
ως μέλος της Ι. Συνόδου».
Κατά τον
ιστορικό Τάσο Γριτσόπουλο, «ο γηραιός Ιωνάς εποίμανε την επαρχίαν
(εν Κορινθίας) επί διετίαν ... και εις γήρας βαθύ απέθανε τιμώμενος
υπό πάντων ως κληρικός του Αγώνος».
Ο Ιωνάς
πέθανε στην Αθήνα στις 29 Νοεμβρίου 1853, κηδεύτηκε από τον τότε μητροπολιτικό
Ναό της Αγ. Ειρήνης με ιδιαίτερες τιμές. Τάφηκε στην Ι. Μονή των Ασωμάτων
(Πετράκη). Στην επιτάφια πλάκα, που σήμερα βρίσκεται στον αύλειο χώρο
της Μονής, υπάρχει η εξής επιγραφή: ΕΝΤΑΥΘΑ ΚΕΙΝΤΑΙ ΤΑ ΟΣΤΑ ΤΟΥ ΑΟΙΔΙΜΟΥ
ΠΡΩΗΝ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΔΑΜΑΛΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΑΥΤΑ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ ΙΩΝΑ.
ΚΟΙΜΗΘΕΝΤΟΣ ΕΝ ΚΥΡΙΩ ΤΩ 1853 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 29. ΑΝΑΚΟΜΙΣΘΕΝΤΑ ΚΑΙ ΕΝΑΠΟΤΕΘΕΝΤΑ
ΩΔΕ ΤΗ 27 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1888. ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΗΜΗ
Στην ίδια
πλάκα υπάρχει ανάλογη επιγραφή για τον ανεψιό του Ιωνά, επίσκοπο
Γυθείου Ιωσήφ, «ΑΠΟΔΗΜΗΣΑΝΤΟΣ ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ ΤΗ 26η ΜΑΪΟΥ 1873».
Ο Τύπος
της εποχής εκείνης σχετικά με την προσωπικότητα και τη δράση του αγωνιστή
ιεράρχη έγραψε πολλά εγκωμιαστικά σχόλια. Χαρακτηριστικά στη εφημ.
«Αιών», με αριθ. φύλ.1414/1853, μεταξύ
άλλων, σημειώνεται: «... αοίδιμος Ιωνάς ... διήνυσε τον βίον αυτού
ως πιστός λειτουργός του Υψίστου, επί ευσεβεία και αρετή, αγαπώμενος
και σεβόμενος παρά πάντων ως τοιούτος. Κατά τον Αγώνα ειργάσθη μετά
πολλής αυταπαρνήσεως υπέρ πίστεως και πατρίδος ... Τοιούτος επολιτεύθη
ο αοίδιμος Ιεράρχη; της Κορίνθου Ιωνάς Πελοποννήσιος, ευσεβής,
πράος, ταπεινός, ελεήμων και ακτήμων μέχρι της ακριβεστέρας σημασίας
της λήξεως ...».
Τα ίδια
εγκωμιαστικά σχόλια εκφράζει και η εφημερίδα της εποχής, «ΑΘΗΝΑ»
με ημερομηνία 1.12.1853.
Προτομή
του ηρωϊκού Ιεράρχη υπάρχει στον αύλειο χώρο του ιερού Ναού Αγ. Αντωνίου
στα Πατήσια. Μια προτομή ή έστω μια αναμνηστική πλάκα στους Λουσούς,
στο χωριό που τον γέννησε, θα υπενθύμιζε στις επερχόμενες γενιές
τον ηρωικό Επίσκοπο, αλλά θα ήταν συγχρόνως τιμή και για το ίδιο το
χωριό που του χάρισε τη ζωή, την οποία τόσον απλόχερα διέθεσε «υπέρ
πίστεως και πατρίδος» 1.
1. Σημ.
Περί του Επισκόπου Ιωνά βλ. το βιβλίο του Παν. Σ. Μαρτίνη, “Ο Καλαβρυτινός
αγωνιστής Ιωνάς Κωνσταντινίδης (1764-1853)”. Εκδόσεις “ΤΗΝΟΣ”, ΑΘΗΝΑ
2000.
Πηγή: Εφημερίδα "Ο Εκκλησιολόγος"
Πηγή: Εφημερίδα "Ο Εκκλησιολόγος"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου