Είναι η στιγμή
του θανάτου σχολαστικό ερώτημα;
Η «στιγμή του θανάτου» αναφέρεται, συχνά πυκνά, ως
θέμα «σχολαστικό» ως «σχολαστικισμός της φιλοσοφίας», και διάφορα άλλα.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής επί της Βιοηθικής των Μεταμοσχεύσεων, Μητροπ.
Νικόλαος Χατζηνικολάου, σε εκτεταμένη εκπομπή του, δια τηλεφώνου, στον
Ραδιοφωνικό Σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος, στις 18.3.2001, μιλώντας για τις
μεταμοσχεύσεις και απαντώντας σε σχετική ερώτηση για τη «στιγμή του θανάτου»,
είπε: «Αυτή ενδιαφέρει τους ανθρώπους οι οποίοι ασχολούνται με σχολαστικισμό
στο θέμα αυτό».
Ο Μητροπολίτης
Ναυπάκτου Ιερόθεος (Βλάχος) έχει διατυπώσει επ’ αυτού μια εντελώς διαφορετική
άποψη. Συγκεκριμένως: Στην εισήγησή του στην Ι.Σ.Ι. της Ε.Ε., επί του θέματος «Η
θέσις της Εκκλησίας δια τας Μεταμοσχεύσεις», η οποία και συμπεριλαμβάνεται
στον «τόμο» Ε.κ.Μ. της Ι.Σ.Ε.Ε (11), στη σελίδα 360 γράφει το εξής:
«Την ώρα που χωρίζεται η ψυχή από το σώμα, τότε
γίνονται πολλά πράγματα, και το μυστήριο του αποχωρισμού είναι φοβερό και
άγνωστο τώρα στα ανθρώπινα δεδομένα. Και τότε, πώς επεμβαίνουμε βίαια σε έναν άνθρωπο του οποίου δεν
λει-τουργούν μερικές εγκεφαλικές λειτουργίες αλλά, επειδή λειτουργεί η καρδιά
υπάρχει ακόμη η ψυχή». Και λίγο πιο κάτω, προσθέτει: «Μήπως στην
κατάσταση εκείνη της διαδικασίας εξόδου, που γίνονται και πολλά πνευματικά
γεγονότα, στεκόμαστε ανάλγητοι, όταν λαμβάνουμε τα όργανα του σώματος, ενώ ως
πρόσωπο ζει ο άνθρωπος» (σ.σ. από αυτά συνάγεται σαφέστατα ότι η ενασχόληση
με τη «στιγμή του θανάτου», δεν είναι γιά όλους ένας σχολαστικισμός). Η «στιγμή
του θανάτου» έχει τεράστια σημασία για την Ιατρική. Σημαντικότατη για την
κοινωνία, και σε σχέση με τις μεταμοσχεύσεις. Για τους γιατρούς η στιγμή του
θανάτου δεν είναι «σχολαστικισμός», διότι ανακύπτουν πολλά και ποικίλα
προβλήματα, και κάποια ιατροδικαστικής φύσεως. Υπάρχουν, επίσης, και κίνδυνοι
για δυσάρεστες εμπλοκές σε δικαστικές αντιπαραθέσεις, εξ αιτίας της «στιγμής
του θανάτου». Το να λέγεται λοιπόν ότι η «στιγμή του θανάτου» είναι θέμα των
φιλοσόφων, όπως και να μη ασχολούμαστε με αυτήν, διότι είναι «σχολαστικισμός»,
είναι απολύτως εκτός πραγματικότητας.267
Συμπερασματικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι η ανθρωπολογία της Ορθοδόξου
Ανατολικής Εκκλησίας στηρίζεται στη θεολογία του ανθρωπίνου προσώπου όπως αυτή
εκφράστηκε από τις θέσεις των Πατέρων της Εκκλησίας και μας διδάσκει ότι, η
ψυχή διακρίνεται στη ουσία και στις ενέργειες της. Η έδρα της ψυχής δεν είναι ο
εγκέφαλος αλλά «διήκει δι’ όλου του σώματος». Στην περίπτωση των Εγκεφαλικά
Νεκρών ασθενών των πορευομένων στο θάνατο, η ψυχή αδυνατεί να εκφραστεί μέσω
της αντίληψης, της συνείδησης και των αισθήσεων, καταργείται ο προφορικός λόγος
όχι όμως ο «ενδιάθετος ή έμφυτος λόγος» ή ύπαρξη σκέψεων υπό τη μορφή «άδηλων
λόγων» στη ψυχή του ανθρώπου. Στην προθανάτια κατάσταση που βρίσκεται ο
Εγκεφαλικά Νεκρός ασθενής μπορεί να υπάρχει ανεπανόρθωτη καταστροφή του
«εγκεφαλικού στελέχους» εφόσον όμως οι υπόλοιπες λειτουργίες του επιτελούνται
έστω και με μηχανική υποστήριξη η ψυχοσωματική συμφυΐα δεν έχει λυθεί, άρα η
ψυχή δεν έχει αποχωριστεί το σώμα. Εδώ μπαίνει το ερώτημα ποια Θεολογία είναι
αυτή που θα υποστηρίξει τη λήψη ιστών και οργάνων από βαριά πάσχοντα ασθενή
πορευόμενο στο θάνατο;268
Εφόσον η εκκλησία μας για το θέμα του Εγκεφαλικού Θανάτου δεν έχει πάρει κάποια συνοδική απόφαση
ή δεν υπάρχει απόφαση μιας Πανορθοδόξου Συνόδου, δεν υπάρχουν κανόνες που να
καθορίζουν το όλον θέμα , επιτρέπεται η αφαίρεση ιστών η οργάνων από έναν
ασθενή που πορεύεται προς τον θάνατο; Πόσο παρεμβαίνουμε στην ζωή; Και αν δεν
επιτρέπεται να επιταχύνουμε τον θάνατο, επιτρέπεται να τον παρεμποδίζουμε; Αυτά
είναι τα μεγάλα διλήμματα που καλείται η σύγχρονη εκκλησία να αντιμετωπίσει και
να λύσει, να δώσει κατευθυντήριες οδηγίες, να βάλλει κόκκινες γραμμές και να
τις προσδιορίσει.
Νικόλαος Στανίτσας
Νοσηλευτής – Μάστερ Θεολογίας
267 Αβραμίδης Αθ., «Προβληματισμοί από τις βασικές
θέσεις επί της ηθικής των μεταμοσχεύσεων της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της
Ελλάδος», Περιοδικό «ΘΕΟΔΡΟΜΙΑ», έτος θ’, τεύχος 3, Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2007,
σελ. 391-393
268 Γκουβάτζη Ζωή, «Βιοηθική προσέγγιση του
Εγκεφαλικού Θανάτου», Εκδόσεις ΕΑΠ 2011, σελ. 71
Παρατήρηση: η ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ συνεχίζει την παρουσίαση με τη μορφή σειράς άρθρων της μελέτης “Η
ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ Η ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ”, του θεολόγου και νοσηλευτή Νικόλαου Στανίτσα. Πρόκειται για αναθεωρημένης έκδοση του
κειμένου που κατατέθηκε ως διπλωματική εργασία στη Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών
του Ελληνικού Ανοικτού
Πανεπιστήμιου με επιβλέποντες καθηγητές τους ΚΟΪΟ ΝΙΚΟΛΑΟ, ΦΑΝΑΡΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟ και
ΛΟΗ ΝΕΚΤΑΡΙΟ.
12 σχόλια:
Με απόλυτο σεβασμό στο πρόσωπο του Μητροπολίτη Ναυπάκτου θα ήθελα να επισημάνω ότι άποψη στο θέμα του εγκεφαλικού θανάτου δε μπορεί να έχει κάποιος που δεν έχει ενδιατρίψει σε ιατρικές σπουδές χωρίς να καταλήξει γραφικός τουλάχιστον για τους ιατρούς. Το ίδιο ισχύει και για τον εκφέροντα γνώμη νοσηλευτή-συγγραφέα της παρούσης εργασίας. Είναι σαν να διαβάσει κάποιος μη ιατρός όλη τη θεωρία των λοιμώξεων και να θεωρήσει ότι είναι πλήρως ενημερωμένος και αρμόδιος να χορηγήσει την κατάλληλη αντιβίωση σε κάθε νοσούντα ασθενή. Εξ ου και γιατί ο Μητροπολίτης Μεσογαίας που έχει διατελέσει απόλυτα εντός του συγκεκριμένου αντικειμένου ιατρικές σπουδές έχει τη γνώση και την άνεση να κινηθεί επιστημονικά και θεολογικά ταυτόχρονα σε αυτό το θέμα.
Συγχαρητήρια!! Είναι καταπληκτική η δουλειά του κ. Στανίτσα.
Διαφωνώ με τον 30 Οκτωβρίου 2015-12:53
Απ'ότι έχω καταλάβει η εργασία του κ.Στανίτσα είναι μεταπτυχιακή εργασία που κατατέθηκε στο ΕΑΠ και κρίθηκε από τους ειδικούς καθηγητές.
Μια μεταπτυχιακή εργασία και καθώς διαβάζω τα κομμάτια της εργασίας συμπεραίνω πως ο κ.Στανίτσας δεν έχει ακόμα εκφέρει γνώμη. Απλά μεταφέρει άλλες γνώμες ειδικών ιατρών και θεολόγων στο θέμα αυτό.
Δηλ. η μεταπτυχιακή εργασία δεν παράγει γνώση,αυτό το κάνει το διδακτορικό, στην μεταπτυχιακή εργασία μαζεύεις τις γνώμες των ειδικών σε μια εργασία, παραθέτεις τα δεδομένα και στο τέλος βάση αυτών λες και την δική σου γνώμη...!!!!
Στο τέλος κάθε εργασίας ο συγγραφέας βγάζει τα δικά του συμπεράσματα από την όλη συγγραφή.Βάση δηλ. αυτών που έγραψε.
Οπότε πολλά συγχαρητήρια στον κ.Στανίτσα που καταπιάστηκε με αυτό το θέμα και προσπαθεί να μας εισαγάγει σε αυτό το δύσκολο χώρο της βιοηθικής και των προβληματισμών της.
Συγχαρητήρια και πάλι!!!
π.Κ.Σ
Ωραίος Νικο!
Συγχαρητήρια και άσε τους εμπαθείς και ΑΣΧΕΤΟΥΣ( 30 Οκτωβριου 12:53) να λένε όσα λένε!
Μπράβο Νίκο πολύ σπουδαία εργασία.
Θα συμφωνήσω με τον φίλο προηγουμένως δηλαδή στην εργασία δεν εκφέρεις γνώμη ως ώρας δηλαδή απλά μεταφέρεις συνοπτικά τις γνώμες ιατρών και θεολόγων ειδικών.
Εμένα πάντως μου αρέσει Η εργασία και πραγματικά συγχαρητήρια.
Ωστόσο θα ήθελα να επισημάνω ότι αναφέρει κυρίως γνώμες θεολόγων, τους οποίους καθ'όλα σέβομαι, απλά έχουν περιορισμένη γνώση σε αυτό το κομμάτι λόγω της σπουδής τους μόνο σε θεολογία και ελαχιστότατες τελείως επιλεκτικές γνώμες ιατρών.
Ο άσχετος των 12:53
Υ.Γ. Σχετικέ των 3:38, πολύ θα ήθελα να μου πείτε τι επαγγέλλεσθε για να ξέρω βάσει ποιας λογικής με ονομάζετε άσχετο.
Άσχετε 12 και 53 το πρόβλημα του θανάτου και ειδικότερα του εγκεφαλικό θανάτου δεν είναι αντικείμενο μελέτης μόνο των ιατρών αλλά και των φιλοσόφων και των θεολόγων και των ιατρών και των νομικών.ίσως είναι η πρώτη φορά με την εμφάνιση του εγκεφαλικό θανάτου που το θέμα του θανάτου δεν άπτεται μόνο της ιατρικής.
Οπότε και ο συγγραφέας που είναι θεολόγος Καλά κάνει και καταπιάνεται με αυτό το θέμα.
Αν Δεν σου αρέσει τότε να διαβάζεις αλλά μπλογκ!
Επάγγελμα Δεν έχω.
Έχω σπουδάσει μαθηματικά.
Κάτι άλλο?
Ηλικία?
Χρώμα ματιών?
Καλό βράδυ...!!!
Ότι και να λέτε όλοι εδώ τα άρθρα του κυρίου Στανίτσα είναι εξαιρετικά.
Μπράβο του λοιπόν.
Σωστός.
Συμφωνώ σε όλα.
Ο θάνατος είναι ζήτημα ιατρών θεολόγων πνευματικών ιερέων νομικών φιλοσόφων.
Συγχαρητήρια.
Ωραία εργασία Νικόλαε αδελφέ εν Χριστώ Ιησού.
Προοδεύεις και μεις χαιρόμαστε.
Άσχετοι και σχετικοί, νομίζω ότι ένα είναι το θέμα.. ότι η μεταπτυχιακή εργασία του φίλτατου Νίκου είναι εξαιρετική!
Και είναι προς τιμήν του που τη δημοσιεύει.. Τέτοιοι επιστήμονες σαν το Νίκο ανεβάζουν το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο στη συνείδηση του κόσμου σαν ένα δημόσιο πανεπιστημιακό ίδρυμα υψηλότατου επιπέδου, μοναδικό στο είδος του και στην εξ' αποστάσεων εκπαίδευση!
Η εργασία του κ. Νικόλαου Στανίτσα είναι μοναδική. Συγχαρητήρια!! Πάντα τέτοιες μελέτες να διαβάζουμε.
Δημοσίευση σχολίου