Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2016

Μεγάλυνον ψυχή μου, τῆς τρισυποστάτου, καὶ ἀδιαιρέτου, θεότητος τὸ κράτος.


Μεγάλυνον ψυχή μου, 
τῆς τρισυποστάτου, καὶ ἀδιαιρέτου, 
θεότητος τὸ κράτος.

2 σχόλια:

Νικόλαος Μεσσαλάς είπε...

Ἀγαπητέ μου Ἀναστάσιε,
Σέ παρακαλῶ πές μου ἀπό ποιό τροῦλο ἱεροῦ ναοῦ εἶναι ἡ εἰκόνα αὐτή τῆς Ἁγίας Τριάδος καί πότε ἁγιογραφήθηκε, διότι δέν τήν γνωρίζω.
Ἐν πάςῃ περιπτώσει, ἐπειδή γνωρίζεις τίς ἀπόψεις μου περί τοῦ εἰκονισμοῦ τῆς Ἁγίας Τριάδος, ἴσως πρέπει νά ἐπαναλάβω, ὅτι ἡ εἰκόνα αὐτή πού ἔχεις ἀναρτήσει μπορεῖ νά εἶναι μέ ὀρθόδοξη (βυζαντινή) τεχνοτροπία, ἀλλά εἶναι ἐπηρεασμένη ἀπό τήν δυτική θεολογία καί ἐκφράζεται ἔτσι ἡ αἰρεση τοῦ filioque (ἀλλωστε αὐτό θά φανεῖ καί ἀπό τόν χρόνο πού ἱστορήθηκε ἡ ἁγιογραφία αὐτή).
Ἑρμηνεύοντάς την λοιπόν, ἔχω τήν ἄποψη, ὅτι:
α) Δέν μπορεῖ νά εἰκονίζονται ὡς ἄνθρωποι ὁ Πατήρ καί ὁ Υἱός καί τό Ἅγιον Πνεῦμα ὡς περιστέρι, διότι ἔτσι φαίνεται ὅτι τό Ἅγιον Πνεῦμα εἶναι ὑποδεέστερο καί, στή θέση πού εἶναι, ἐκφράζει ὅτι εἶναι τό Πνεῦμα τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ, πρᾶγμα πού εἶναι τό filioque.
β) Ὁ Πατήρ δέν εἶναι «ὁ παλαιός τῶν ἡμερῶν» τουλάχιστον κατά τόν ἁγ. Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό.
γ) Ὁ Πατήρ εἶναι ἀνεικόνιστος, διότι ὁ ἴδιος ὁ Κύριος μᾶς διδάσκει «ὁ ἑωρακώς ἐμέ ἑώρακε τόν Πατέρα καί πῶς σύ (Φίλιππε) λέγεις, δεῖξον ἡμῖν τόν Πατέρα;» (Ἰω. ιδ, 9), «ὁ θεωρῶν ἐμέ θεωρεῖ τόν πέμψαντά με» (Ἰω. ιγ, 45), «οὐχ ὅτι τόν Πατέρα τις ἑώρακε, εἰ μή ὁ ὤν παρά τοῦ Πατρός, Οὗτος ἑώρακε τόν Πατέρα» (Ἰω. στ, 46), «καί ὁ πέμψας με Πατήρ, Αὐτός μεμαρτύρηκε περί ἐμοῦ. Οὔτε τήν φωνήν Αὐτοῦ ἀκηκόατε πώποτε οὔτε εἶδος Αὐτοῦ ἑωράκατε» (Ἰω. ε, 37) καί «Θεόν οὐδείς ἑώρακε πώποτε, ὁ μονογενής Υἱός ὁ ὤν εἰς τόν κόλπον τοῦ Πατρός ἐκεῖνος ἐξηγήσατο» (Ἰω. α, 18). Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος μᾶς διδάσκει ὅτι ὁ Χριστός «ἐστιν εἰκών τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀοράτου»(Κολ. α, 15), «εἰκών τοῦ Θεοῦ» (Β Κορ. δ, 4), Πῶς λοιπόν εἰκονίζομε τόν Πατέρα;
δ) Ὁ ὀρθόδοξος εἰκονισμός τῆς Ἁγίας Τριάδος ἁγιογραφεῖται μέ ἕνα συμβολισμό, διότι τό Τριαδικό Δόγμα εἶναι καί παραμένει μυστήριο. Αὐτός λοιπόν ὁ συμβολισμός εἶναι ἡ φιλοξενία τοῦ Ἀβραάμ.
Μέ ἀγάπη Χριστοῦ καί εὐχές
π. Νικόλαος

Αναστάσιος είπε...

Σεβαστέ μου π. Νικόλαε γνωρίζω τις απόψεις σας επί του εικονισμού της Αγίας Τριάδος που στηρίζονται σε ισχυρά θεμέλια αγιογραφικά αγιοπατερικά και της ι. παραδόσεως.
Έχω και εγώ την άποψή μου, την οποία έχω συζητήσει μαζί σας, και οι δικές μου απόψεις έχουν ισχυρά θεμέλια σε αγιογραφικά, αγιοπατερικά και την ι. Παράδοση.
Είναι ένα θέμα το οποίο η Ελλαδική εκκλησία του έχει ξεπεράσει χωρίς να εκφράσει άποψη τα τελευταία χρόνια. Την Εκκλησία της Ρωσίας την έχει επηρεάσει βαθύτατα. Τους δικούς μας επιλεγόμενους Γνησίους Ορθοδόξους Χριστιανούς τους έχει δημιουργήσει σχίσματα και αιρέσεις. Τα αναθέματα μεταξύ τους είναι στην καθημερινότητα.
Με όλο τον σεβασμό θα συνεχίσω να δημοσιοποιώ την Αγία Τριάδα έτσι όπως επί αιώνες την εικόνιζε η Εκκλησία με τρία Πρόσωπα.
Πάντα στην διάθεσή σας να ακουστούν και οι απόψεις σας, τις οποίες όπως τόνισα έχουν και αυτές ισχυρά στηρίγματα.
Σας ασπάζομαι την δεξιά με ευλάβεια και εκζητώ τις ιερατικές σας ευλογίες.
Τις πληροφορίες για την εικόνα δεν τις γνωρίζω.
Αναστάσιος Κωστόπουλος