Κυριακή
τοῦ Τυφλοῦ
Λόγος εἰς τόν Ἀπόστολον
Ὁ οὐρανόκλητος ἰσαπόστολος
« Οὐκ ἐγενόμην ἀπειθής τῇ οὐρανίῳ ὀπτασίᾳ» (Πράξ. κστ´19)
Ἡ
κλήση τοῦ Ἁγίου Κωνσταντίνου, τοῦ ὁποίου τή μνήμη ἑορτάζουμε σήμερα, μοιάζει
πολύ μέ τήν κλήση τοῦ Ἀποστόλου Παύλου. Ὅπως ἐκεῖνος κλήθηκε στό ἀποστολικό ἀξίωμα
καί εἰς «ἐπίγνωσιν τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ» κατ΄
εὐθεῖαν ἀπό τόν Ἀναστάντα Κύριο βαδίζοντας πρός τή Δαμασκό, ἔτσι καί ὁ Μ. Κωνσταντῖνος ἐκλήθη
κατ’ εὐθεῖαν ἀπό τόν οὐρανό, γιά νά γίνει τό δεξιό ὄργανο τῆς Προνοίας τοῦ Θεοῦ,
πού θά ἔβγαζε τήν αἱμόφυρτη Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ἀπό τίς κατακόμβες καί θά ἀπέδιδε
δικαιοσύνη στούς χριστιανού,ς οἱ ὁποῖοι ἐπί τρεῖς αἰῶνες ἐβάφοντο στό αἷμα τοῦ
μαρτυρίου. Ἄς δοῦμε λοιπόν μέ προσοχή
κάποια στοιχεῖα τῆς ζωῆς καί τῆς δράσης τοῦ ἁγίου, πού μαρτυροῦν τό μεγαλεῖο τῆς
προσωπικότητάς του πολύ διδακτικά καί
γιά τή δική μας ζωή.
*****
«Οὐκ ἐγενόμην ἀπειθής τῇ οὐρανίῳ ὀπτασίᾳ»
Μελετώντας
τήν παγκόσμια, ἀλλά καί τήν ἐκκλησιαστική ἱστορία διαπιστώνουμε ὅτι ὁ Θεός καλεῖ
μερικά πρόσωπα νά ὑπηρετήσουν τό θέλημά Του καί διά μέσου τῶν προσώπων αὐτῶν
κατευθύνει τήν ἱστορία τοῦ κόσμου πρός τόν τελικό σκοπό πού εἶναι ἡ σωτηρία τῶν
ἀνθρώπων.
Τό
βλέπουμε αὐτό στίς σελίδες τῆς Ἁγίας Γραφῆς στά πρόσωπα τῶν προφητῶν καί ἄλλων ἀρχόντων,
οἱ ὁποῖοι κλήθηκαν ἀπό τόν Θεόν καί ἐπιτέλεσαν σπουδαῖα ἔργα καί ἡ ζωή τους ἦταν
ἀξιοθαύμαστη καί ἀξιομίμητη. Κλήθηκαν κάτω ἀπό περιστάσεις καί καταστάσεις
δύσκολες ἀλλά ὑπάκουσαν μέ ὅλη τους τήν καρδιά στήν κλήση τοῦ Θεοῦ. Τέτοιες ἔκτακτες
κλήσεις εἶναι ἐκείνη τοῦ προφήτη Μωϋσῆ στό ὄρος Χωρήβ, ὁ ὁποῖος κλήθηκε ἀπό
βοσκός νά γίνει ἀρχηγός τοῦ ἐκλεκτοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ καί νά τόν ὁδηγήσει ἀπό τή
σκλαβιά τῆς Αἰγύπτου στή γῆ τῆς ἐπαγγελίας. Συγκινητική καί διδακτική εἶναι ἡ ἱστορία
τῆς κλήσης τοῦ προφήτη καί βασιλιά Δαβίδ ἀλλά καί αὐτοῦ τοῦ γενάρχου τοῦ γένους
τῶν Ἑβραίων τοῦ δικαίου Ἀβραάμ.
Ἀδυνατοῦμε,
ἀδελφοί μου, νά ἐξιχνιάσουμε τούς τρόπους μέ τούς ὁποίους καλεῖ ὁ Θεός τούς ἀνθρώπους
νά τόν ὑπηρετήσουν.
Ἄλλοτε
τούς καλεῖ μέ πολύ ἁπλό τρόπο, ὅπως ἐκάλεσε
τούς Μαθητές του στή λίμνη τῆς Τιβεριάδος μέ τό «δεῦτε ὀπίσω μου καί
ποιήσω ὑμᾶς ἁλιεῖς ἀνθρώπων» (Ματθ. δ´19). Καί ἄλλοτε μέ γεγονότα καί σημεῖα
θαυμαστά.
Ποιός
δέν συγκλονίζεται καί ἀπό τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖον ἐκάλεσεν ὁ Νικητής τοῦ
θανάτου τόν «βλάσφημον καί διώκτην, τόν μέγαν Παῦλον» στό ἀποστολικό ἀξίωμα;
Ἀλλά
καί στήν κλήση τοῦ σήμερα ἑορταζομένου ἁγίου ἔχουμε γεγονός ἔκτακτο καί θαυμαστό.
Τόν ἐκάλεσεν ὁ ἴδιος ὁ Θεός ἀπευθείας καί ὄχι μέσῳ ἀνθρώπων. Πρόκειται γιά τό θαυμαστό
ὅραμα κατά τό ὁποῖο φάνηκε στόν οὐρανό τό σημεῖο τοῦ Σταυροῦ μέ τήν ἐπιγραφή
«τούτῳ νίκα». Μέρα μεσημέρι ἔλαμψε στόν οὐρανό τό σύμβολο τῆς νίκης ὁ Τίμιος
Σταυρός. Τό θαῦμα, ὅπως λέγει ὁ ἱστορικός Εὐσέβιος, τό εἶδαν καί οἱ ἀξιωματικοί
καί οἱ στρατιῶτες τοῦ Κωνσταντίνου. Ἄν δέν τό εἶχαν δεῖ, δέν θά ἐδέχονταν τό λάβαρο μέ τόν Σταυρό πού
κατασκεύασεν ὁ Κωνσταντῖνος καί ὐπό τή σκιά τοῦ ὁποίου τούς καλοῦσε νά ὁρμήσουν
στή μάχη. Ἐκτός αὐτοῦ, ἄν δέν ἦσαν μάρτυρες τοῦ ὁράματος καί δέν εἶχαν
συγκλονισθεῖ ἀπό τό θέαμα καί τόν ἴδιο θά τόν ἐξόντωναν. Ἐπειδή ἀκριβῶς ἔγιναν
αὐτόπτες τοῦ θαύματος γι’ αὐτό καί δέχτηκαν νά ὁρμήσουν στή μάχη μέ τό λάβαρο
τοῦ Σταυροῦ, τό πρῶτο χριστιανικό λάβαρο.
Δέχτηκε
λοιπόν τήν κλήση τοῦ Χριστοῦ ὁ γιός τοῦ Κωνσταντίου Χλωροῦ καί τῆς Ἑλένης, ἐπειθάρχησε
στή θεία βουλή, τήν ἀποδέχτηκε καί ἔγινε τό ἐκλεκτό ὄργανο τοῦ Θεοῦ γιά τήν ἐξάπλωση
τοῦ Εὐαγγελίου.
Ἀγωνίστηκε
μετά τό ὅραμα νά ἀκολουθήσει τή χριστιανική πίστη μέ ἀφοσίωση καί νά προστατεύσει
τήν μέχρι τότε διωκόμενη καί αἱματωβαμένη Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ. Νά διαφυλάξει
τήν καθαρότητα τῆς χριστιανικῆς διδασκαλίας ἀπό τίς πλάνες πού τότε τήν ἀπειλοῦσαν.
Ἀξίζει
νά ἀναφέρουμε κάποιες ἀπό τίς ὑπηρεσίες τοῦ πρώτου χριστιανοῦ αὐτοκράτορα, διότι
οἱ ἐχθροί τῆς Ἐκκλησίας δέν ἔπαυσαν ἀπό τότε μέχρι σήμερα νά τόν συκοφαντοῦν.
Ὁ
Κωνσταντῖνος γεννήθηκε εἰδωλολάτρης. Ὅμως ἡ νέα θρησκεία εἶχε κάμει τή σημαντικότερη
κατάκτηση στήν οἰκογενειακή του ἑστία. Εἶχε μετατρέψει τήν Ἑλένη, τήν
πολυαγάπητη μητέρα του, σέ μιά οἰκοδέσποινα γεμάτη σύνεση αὐτοθυσία καί στοργή.
Ἡ ὁποία ἔπαιξε σημαντικώτατο ρόλο στήν ἐξέλιξη τοῦ γιοῦ της. Ἔτσι ἐξηγεῖται τό
πῶς εὐθύς ἐξ ἀρχῆς, συστηματικά ὅμως ἀπό τήν ὥρα τῆς ἐμφάνισης τοῦ σημείου τοῦ Σταυροῦ στόν οὐρανό καί τῆς θαυμαστῆς
κλήσης του στόν χριστιανισμό στράφηκε μέ αὐξανόμενη συνέπεια στή διευκόλυνση
τοῦ χριστιανισμοῦ. Καθιέρωσε πρῶτος αὐτός μέσα σ᾽ ἕνα κόσμο κατά τά τρία καί
πλέον τέταρτα εἰδωλολατρικό, τήν Κυριακή ἀργία. Θεσμό τόν ὁποῖο ἐμεῖς ὕστερα ἀπό
τό σεβασμό πού ἔδειξεν ἡ ἱστορία ἐπί δεκαεπτά καί πλέον αἰῶνες, ἐρχόμαστε νά
καταργήσουμε μέ πολύ φθηνές δικαιολογίες καί ἀσυγχώρητη ἀβελτηρία.Ἔκτισε
ναούς τούς ὁποίους ἐκόσμησε μέ δημόσια ἔξοδα. Βοηθοῦσε ὅσους ἤθελαν νά βαπτισθοῦν.
Διέταξε νά ἀποδοθοῦν στούς χριστιανούς ναοί καί κτήματα, τά ὁποῖα τούς εἶχαν ἀφαιρεθεῖ
κατά τούς ἀλλεπάλληλους διωγμούς. Κατάργησε τή σταύρωση, πού ἦταν συνηθισμένη
φρικαλέα ποινή τῶν δούλων, ἔτσι ὥστε νά
μή γίνεται τό χριστιανικό σύμβολο τῆς ζωῆς, σύμβολο θανάτου. Κατάργησε τίς μονομαχίες
καί θηριομαχίες. Βελτίωσε τίς συνθῆκες ζωῆς τῶν πτωχῶν καί τῶν ἀπόρων. Θέσπισε
αὐστηρά μέτρα γιά ἀπαγόρευση τῆς παλλακείας, γιά τήν ἀπαγωγή παιδιῶν καί
παρθένων καί γιά τήν πατροκτονία. Ὅλα αὐτά ἦταν συνηθισμένος τρόπος ζωῆς στή
διεφθαρμένη εἰδωλολατρική ρωμαϊκή κοινωνία. Αὐτός ἐθέσπισε τό θεσμό τῆς προσευχῆς
στό στράτευμα.
Τό
325 μ.Χ. μέ δική του πρωτοβουλία συγκάλεσε τήν ἁγία Α´Οἰκουμενική Σύνοδο ατή
Νίκαια τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ὅπου οἱ 318 θεοφόροι Πατέρες καταδίκασαν τόν αἱρεσιάρχη
Ἄρειο καί συνέταξαν τά ἑπτά πρῶτα ἄρθρα τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως.
Ἔχει
γραφεῖ καί εἶναι ἀληθινό ὅτι «Χωρίς τόν Κωνασταντῖνο- ἀνθρωπίνως βέβαια- ὁ ὁποῖος
ἐθέσπισε τίς Οἰκουμενικές Συνόδους, ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ μπορεῖ νά διεσπᾶτο
στό μωσαϊκό τῶν Διαμαρτυρομένων, καί δίχως ἑνότητα θά καταποντιζόταν στόν
κατακλυσμό τοῦ Ἰσλάμ. Ὁ δέ κόσμος, δίχως τή Βυζαντινή Αὐτοκρατορία, τόν
προμαχώνα τῆς ἐλευθερίας μπορεῖ νά εἶχε μετατρατπεῖ σέ ἀπειράριθμα Ἐμιρᾶτα,
βουτηγμένα στό πάθος καί τήν ἀπάθεια. Καί ὅμως ὁ πολύκτυπημένος, λόγῳ τοῦ
μεγαλείου του, Κωνσταντῖνος, ὄργανο τοῦ θείου σχεδίου, ἐσφράγισε μέ τά ἔργα
του τήν Ἱστορία μέ ἀνεξίτηλη σωτηρίας σφραγίδα».
***
Τό πιό σημαντικό ὅμως στή ζωή τοῦ Μεγάλου
Κωνστνατίνου εἶναι τό χριστιανικό του τέλος. Ὁ Κωνσταντῖνος καθυστεροῦσε τή
βάπτισή του ὄχι ἀπό ὑστρεοβουλία, ὅπως τῶν κατηγοροῦν, ἀλλά διότι εἶχε τόν ἱερό
πόθο νά βαπτισθεῖ στόν Ἰορδάνη ποταμό, ὅπως ὁ Κύριος. Ἐνῶ δέ ἡ ἐκστρατεία του ἐναντίον
τῶν Περσῶν περίμενε νά στεφθεῖ ἀπό ἐπιτυχία, ὁπότε ἐπιστρέφοντας θά πραγματοποιοῦσε
τήν ἅγια ἐπιθυμία του, ἀρρώστησε καί πέθανε στή Νικομήδεια στίς 21 Μαΐου τοῦ
327 μ.Χ.. Κηδεύτηκε ἀπό χορεία Ὀρθοδόξων Ἐπισκόπων, οἱ ὁποῖοι τόν συνόδευαν. Ὁ ἱστορικός
Εὐσέβιος γράφει ὅτι ἀφοῦ ἐξομολογήθηκε ὁ Κωνσταντῖνος καί βαπτίσθηκε ἀπό ὅλους
τούς Ἐπισκόπους καί ἔλαβε τά ἄχραντα μυστήρια «ἠγάλλετο πνευματικῶς, ἀνεκαινίζετο
καί ἐγέμιζε μέ θεῖον φῶς, χαίρων ψυχικῶς ἀπό ὑπερβολήν πίστεως καί κατάπλησσόμενος
ἀπό τήν φανέρωσιν τῆς θείας δυνάμεως. Ὁμολογοῦσε στούς ἀξιωματικούς καί ἡγέτες,
πού τόν εἶχαν ἐπισκεφθεῖ, ὅτι τώρα ἀξιώθηκε τῆς ἀληθινῆς ζωῆς καί ὅτι μόνο αὐτός
γνωρίζει ποίων ἀγαθῶν ἔχει ἀπολαύσει». Ἐπί πλέον δέ τόν χιτῶνα τοῦς
ΩΒαπτίσματος δέν τόν ἀπέβαλε ἀπό τήν ὥρα τῆς βάπτισης ἕως τήν ὥρα τοῦ θανάτου
του.
****
«Οὐκ ἐγενόμην ἀπειθής τῇ οὐρανίῳ ὀπτασίᾳ»
Ὁ
Μέγας τῆς Ἱστορίας καί Ἅγιος τῆς Ἐκκλησίας
Κωνσταντῖνος, ἀδελφοί μου, εἶναι γραμμή ὁριοθετική. Εἶναι τό σύνορο ἀνάμεσα σέ
δυό κόσμους. Στόν ἀρχαῖο ἐθνικό τόν εἰδωλολατρικό καί τό νέο τό
χριστιανικό.
Ὁ πρῶτος, ὁ εἰδωλολατρικός ἔδυε ἔπειτα
ἀπό βασιλεία δεκάδων αἰώνων στή νύκτα τῆς ἀνθρωπότητας. Ἡ χαραυγή τῆς νέας
θεησκείας τοῦ Εὐαγγελίου φωταγωγοῦσε ἤδη τό στερέωμα τῆς οἰκουμένης. Ὁ δεύτερος αὐτός κόσμος, τόν ὁποῖο ἐφανέρωσε
μέ τό καθαρό του φῶς ὁ χριστιανισμός, ἀνεδυόταν μέσα ἀπό τή θλίψη τῶν διωγμῶν
τοῦ παλαιοῦ καθεστῶτος, οἱ ὁποῖοι ἔντυναν μέ τήν πορφύρα τοῦ αἵματος τή νέα
πίστη. Καί ὁ Κων/νος πρῶτος τόλμησε νά σταθεῖ μέ σεβασμό ἔναντι τοῦ διωκομένου
Θεοῦ καί νά θέσει τόν ἑαυτό του καί τήν ἐξουσία του κάτω ἀπό τήν προστασία Ἐκείνου.
Ὁ
Κωνσταντῖνος ὑπῆρξε Μέγας καί Ἅγιος ὄχι διότι ἐξέδωκε τό διάταγμα τῶν
Μεδιολάνων, ἤ διότι δέν εἶχεν ἀδυναμίες, ἀλλά διότι πάνω ἀπό αὐτές,
μετανοημένος, κατόρθωσε νά ὑπηρετήσει τό θεῖο Σχέδιο τοῦ ἐκχριστιανισμοῦ τῆς ἀνθρωπότητας....
Ἔτσι κατετάγη στή χορεία τῶν ἐκλεκτῶν τῆς γῆς καί ἀναγνωρίστηκε Ἰσαπόστολος, ὅπως
ὁ Παῦλος, πού ἀνακηρύχτηκε «ὁ πρῶτος μετά τόν Ἕνα» ὄχι διότι ὑπῆρξε διώκτης τῆς
Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά παρ᾽ὅλον ὅτι ἦταν διώκτης στήν ἀρχή, μετέφερε τή
δάδα τοῦ Εὐαγγελίου στά τρίστατα τῆς Οἰκουμένης.
Ἄς
παρακαλοῦμε τόν μεγάλο Ἅγιό μας καί τήν ἁγία Μητέρα του Ἑλένη νά πρεσβεύουν
στόν Κύριο καί γιά μᾶς. Νά μᾶς δίνει χάρη νά ἀκοῦμε τίς κλήσεις πού μᾶς ἀπευθύνει
στήν καθημερινή μας ζωή, νά συμμορφωνόμαστε πρός τό ἅγιο θέλημά του καί νά μᾶς
χαρίσει τέλη εἰρηνικά καί καλήν ἀπολογία ἐπί τοῦ φοβεροῦ βήματός Του.
Ἀρχιμανδρίτης Γρηγόριος
Μουσουρούλης
Ἐκφωνήθηκε στόν Ἱερό
Καθεδρικό Ἁγίου Ἰωάννου Λευκωσίας, Κυριακή 21.05.2017
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου