ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΤΡΩΝ
Ἡ
προγραμματισμένη ἐκδήλωση γιά τήν παρουσίαση τοῦ Τόμου «Γέρων Ἰωσήφ
Βατοπαιδινός» πού εἶχε ὁρισθεῖ γιά σήμερα 19.11.2018, στό πλαίσιο τῶν
Πρωτοκλητείων 2018, θά πραγματοποιηθῇ κανονικά, στίς 7 τό ἀπόγευμα στό
Συνεδριακό Κέντρο τοῦ Πανεπιστημίου Πατρῶν, σύμφωνα μέ τό πρόγραμμα.
23 σχόλια:
Δεν είναι σωστό να προβάλλεται ένας μοναχός που δίδαξε κακοδοξίες, όπως ότι ο νους είναι υπεράνω της Θείας Χάριτος και τα περί του μη εφάμαρτου των αμβλώσεων πριν τον τρίτο μήνα της κύησης, χωρίς προηγούμενη ανασκευή, γιατί υποβοηθείται η διάδοσή τους.
Β. Χαραλάμπους
Διαβάζω κ. Β. Χαραλάμπους «Ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης, το άνθος αυτό της Ορθοδοξίας, ο ποιητής των άρθρων της Β΄ Οικουμενικής Συνόδου, ο φιλόσοφος-Πατέρας της Εκκλησίας, ο συγγραφέας πλήθους θεολογικών έργων, διατύπωσε σε κάποια από τα έργα του, μια θεωρία, αντίβαρο σε εκείνη του αγίου Αυγουστίνου, περί του απόλυτου προορισμού, τη θεωρία της αποκατάστασης των πάντων, η οποία σε γενικές γραμμές μιλάει για την με την πάροδο του μέλλοντος (και άληκτου) αιώνος, καταστροφή κάθε είδους κακού, την εξαφάνιση του Σατανά, την εξαφάνιση κάθε οδύνης, το τέλος της Κόλασης και τελικά την εις το αρχαίον κάλλος αποκατάσταση των πάντων, δικαίων και αδίκων με μια ουσιώδη διαφορά. Οι μεν δίκαιοι θα μετέχουν του θείου φωτός, δηλ. της θ. μακαριότητας, οι δε άδικοι θα μετέχουν του θείου πυρός («πυρ καταναλίσκον») αποκλεισμένοι όμως της θ. μακαριότητας και μη δυνάμενοι ποτέ να δουν το πρόσωπο του Θεού. Η θεωρία αυτή βρήκε πολλούς υποστηρικτές, ακόμη και αγίους, αλλά και πολλούς αντιπάλους, οι οποίοι στηρίζονται αυστηρά στη Γραφή και μόνον. Η Εκκλησία κράτησε μέχρι τώρα ουδέτερη στάση, μη δεχόμενη τη θεωρία αυτή ως δόγμα της και προσθήκη στη διδασκαλία της, αλλά και μη καταδικάζοντας την. Έτσι, μέχρι σήμερα παραμένει, ως ένα θεολογούμενο και συζητούμενο πρόβλημα.» Αν αυτά πρέσβευε ένας Πατέρας της Εκκλησία με σπουδαία θεολογική εκπαίδευση χωρίς να ανασκευάσει τις θεωρίες του, ο Γέρων Ιωσήφ άνευ θύραθεν παιδείας θα πρέπει να είναι αλάθητος;
Ν. Στασινός
Η περί της Θείας Χάριτος διδασκαλία τους Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά είναι απάντηση στην αίρεση που δίδαξε αρκετές φορές ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός. Απάντηση στην κακοδοξία που δίδαξε για το μη εφάμαρτο των αμβλώσεων πριν τον τρίτο μήνα της κυήσεως τόσο Οικουμενοική Σύνοδος αλλά και πλήθος Αγίων Πατέρων. Το ίδιο και για αρκετά θεολογικά άτοπά του. Γιατί χωρίς καμιά ανασκευή τα προβάλλει η Ι.Μ. Βατοπαιδίου; Γιατί δεν γίνεται καμιά ανασκευ'η; Γιατί να διδάσκονται κακοδοξίες τόσες χιλιάδες Χριστιανοί; Ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός δεν είναι πάνω από την Πίστη μας. Όμως η οποιαδήποτε ανασκευή θα προσκαλέσει πρόβλημα στην υπερπροβολή που του γίνεται. Δεν είναι σωστό να λυπάται κανείς όταν γίνεται ανασκευή κακοδοξιών του, αντί να λυπάται που τόσες χιλιάδες Χριστιανοί διδάσκονται τις αιρέσεις που δίδαξε.
Β. Χαραλάμπους
Η σύνολη διδασκαλία του Γρηγορίου Νύσσης δεν υποστηρίζει αυτή την απομονωμένη ερμηνεία ότι τάχα υποστηρίζει το καθαρτήριο πυρ και την αποκατάσταση των πάντων. Τα ζητήματα αυτά τα έθεσαν οι Παπικοί και στην Ψευδο-Συνοδο Φεράρας - Φλωρεντίας αλλά τους αποστόμωσε ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός αποδεικνύοντας την ορθοδοξότητα των θέσεων του Νύσσης. Μετά τον έκλεισαν στην φυλακή χωρίς τροφή για να μην μιλάει άλλο και ενοχλεί τους "Συνοδικούς" ... Ακόμα και οι Πατρολογοι μας στη Θεολογική Αθηνών μας έθεσαν τις σωστές βάσεις για την κατανόηση του Νύσσης χωρίς να τον ερμηνεύουμε όπως οι Παπικοί. Να προσέχουμε όταν μιλάμε για Πατέρες της Εκκλησίας. Ο π. Ιωσηφ είχε γενικά προβληματική διατύπωση (εφευρέτης του όρου" θεοσάρξ") και περιεχόμενο στις απόψεις του.
Το πρόβλημα επιλύεται με το να μη μεταδίδονται όσες κακοδοξίες και θεολογικά άτοπα δίδαξε ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός; Και όχι μόνο να μη μεταδίδονται αλλά και γίνει ανασκευή τους. Είναι πρέπον να τηρήσουμε σιωπή; Δεν είναι σωστό. Αν αναλογιστεί πόσοι τα προβάλλουν και τα δικαιολογούν κιόλας, ότι επειδή το είπε ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός ''κάτι ήξερε''. Πρέπει να μείνουν στο απυρόβλητο οι κακοδοξίες του; Πάνω από όλα η Πίστη μας. Γιατί να μην ανασκευαστούν οι κακοδοξίες και τα θεολογικά άτοπα που δίδαξε;
Β. Χαραλάμπους
ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΟ Ο Β. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ
ΓΙΑΤΙ ΦΟΒΟΥΝΤΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΣΚΕΥΗ;
Ε. Π.
Τα περί πληρώσεως της ενοχής μας από τον Χριστό που δίδαξε ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός γιατί τα προβάλλουν; Επίσης το απαράδεκτο ότι ''ο Χριστός υποδύεται το ρόλο του μετανοούντος'' γιατί το προβάλλουν; Δεν είναι σωστό.
Β. Χαραλάμπους
Διερωτώμαι καλόπιστα ,γιατί:
α) επιμένει ο Εφραιμ και οι Βατοπεδινοί να προβαλλουν το γέροντα π.Ιωσήφ παρά το γεγονός ότι διετύπωνε κακοδοξίες;;;
όπως αυτή ''για το μη εφάμαρτο των αμβλώσεων πριν τον τρίτο μήνα της κυήσεως,΄΄κ.α. όταν και οικουμενική Σύνοδος τις έχει απορρίψει αλλά και Αγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας;;;
β) Άν έτσι έχει το πράγμα πως του παραχωρείται η δυνατότητα προβολής ενόσω δεν ανασκευάζονται πολλά '' θεολογικά άτοπα και αστοχίες του;''
ΕΝΩ ΣΕ ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΑΝΤΟΥΝ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΗΡΟΥΝ ΑΠΟΛΥΤΗ ΣΙΩΠΗ.ΓΝΩΡΊΖΟΥΝ ΟΤΙ ΔΙΔΑΞΕ ΑΝΟΡΘΟΔΟΞΑ.ΤΟ ΕΠΕΣΗΜΑΝΕ ΚΑΙ Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟς ΚΥΠΡΟΥ ΟΤΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ ΤΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΜΦΩΝΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ.
Ε.Π.
Αυτό με τη διασκαλία του που σε τόσα βίντεο υπάρχει και τα προβάλλει η Ι.Μ. Βατοπαιδίου, δεν είναι Ορθόδοξη διδασκαλία, αλλά παραμπέμπει στη διδασκαλία του Άνσελμου Καντερβουρίας.
Φ.Φ.
Εννοώ τα περι πληρώσεως της ενοχής που δίδαξε πολλές φορές, αυτά παραμπέμπουν στη διδασκαλία του Άνσελμου Καντερβουρίας.
Φ.Φ.
Μην τα ψειρίζεται. Ο μοναχός Ιωσήφ πρόσφερε πολλά στην Εκκλησία. Τα λόγια του ήταν λόγια για πνευματικό αγώνα. Αν έκανε (δεν ξέρω) και λάθη που το κακό. Αυτό που μου έχω στο μυαλό μου είναι ο λόγος του που με βοήθησε στον πνευματικό καταρτισμό μου. Τα βιβλία του είναι εξαιρετικά.
Νομίζω ότι ο κ. Β. Χαραλάμπους υπερβάλλει στην αποδοκιμαστική αποτίμηση του Γέροντα Ιωσήφ και της Μονής Βατοπαιδίου. Νομίζω ότι τους αδικεί πολύ.
Τώρα σε απάντηση στον Φ.Φ. και στον κ. Β. Χαραλάμπους για τα περι ενοχής έχουν αυτοί λάθος. Ασφαλώς υπάρχει ενοχή στον αμαρτωλό άνθρωπο. Αυτά δεν είναι του Άνσελμου Καντερβουρίας αλλά της Γραφής και των Πατέρων.
Τιμόθεος
Πολλά μπράβο για μια ακόμα φορά στον π. Γεράσιμο για το σχόλιο του (20 Νοεμβρίου 2018 - 12:56 μ.μ.) σχετικά με τον άγιο Γρηγόριο Νύσσης. Πολλά μπράβο!
Ορθόδοξος Αντιοικουμενιστής
Συμφωνώ με τον συνέλληνα 21 Νοεμβρίου 2018 - 12:38 μ.μ.
Πόσες φορές ακόμα, χιλιάδες άνθρωποι και κυρίως νέοι, θα εμπεδώσουν, τη μόνιμη ρήση – διδασκαλία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, περί πληρώσεως της ενοχής από τον Χριστό; Η κατ’ επανάληψη αναφορά της ανσέλμειας θέσης «περί πληρώσεως της ενοχής» του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού δεν χρήζει ανασκευής; Ξεκάθαρα παραπέμπουν τα λεγόμενα του στην ανσέλμεια σωτηριολογική θεώρηση περί αναγκαιότητας εξόφλησης της ενοχής. όπου κυριαρχεί η δικαιϊκή έννοια της σωτηρίας.
Αν προσθέσουμε και το απαράδεκτο που δίδασκε, ότι ‘’ο Χριστός κατέβηκε σαν πατέρας, φοράει την διεφθαρμένη φύση που διεφθείραμε να την ανακαινίσει, υποδύεται το ρόλο του μετανοούντος…’’, θα αντιληφθούμε πλήρως την αναγκαιότητα ανασκευής των. Ίσως είναι σκόπιμο να αναφέρουμε και το απαράδεκτο που ανέφερε, ότι ‘’έφθασε σε τόση αγάπη η απόλυτος έννοια του Θεού, ούτως ώστε να θυσιάσει τον μονογενή του Υιό για την σωτηρία του ανθρώπου…’’. Αν αναλογιστούμε όμως ότι ακόμα και ο Πάπας Βενέδικτος ΙΣΤ΄ (όταν ήταν καθηγητής Πανεπιστημίου στη Γερμανία), στο σύγγραμμά του «Εinführung in das Christentum», χαρακτήρισε την ανσέλμεια δικαιϊκή θεώρηση «ωμό μηχανισμό δικαίου’’, ίσως να μη χρειαστεί οποιαδήποτε επιχειρηματική μακρυλογία στο θέμα τούτο.
Να δανειστούμε τα λόγια του καθηγητή κ. Δ. Τσελλεγίδη από το σύγγραμμά του «Η ικανοποίηση της θείας δικαιοσύνης κατά τον Άνσελμο Καντερβουρίας – Θεολογική προσέγγιση από Ορθόδοξη άποψη», όπου αναφέρει ότι «με την προσφιλή μέθοδο του «sola ratione»* ο Άνσελμος επιχειρεί να αποδείξει ότι η ενανθρώπηση επιβαλλόταν να γίνει για τρεις θεολογικούς λόγους που είναι οι εξής: α) η αναγκαιότητα αποκαταστάσεως της ανθρωπίνης φύσεως, β) η αναγκαιότητα εξοφλήσεως της ενοχής για την αμαρτία του ανθρώπου, και γ) η ανικανότητα του ανθρώπου για την εξόφληση της ενοχής». Τα λόγια του εν λόγω καθηγητή, καταρρίπτουν από μόνα τους, τη λανθασμένη και ατυχέστατη θέση του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού.
«Η του Θεού περί το γένος εσχάτη φιλανθρωπία και αγαθότης ήτις εστίν η θεία αρετή και δικαιοσύνη» αναφέρει ο Άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας, καθώς και το «δικαιοσύνην λέγοντες την ενθεωρούμενην τοις μυστηρίοις σοφίαν Θεού και φιλανθρωπίαν» ( «Περί της εν Χριστώ ζωής» Λόγος Α΄).
Δεν αντίκειται στην διδασκαλία της Εκκλησίας μας, η ατυχέστατη θέση του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού; Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέγει : «Δικαιοσύνην ενταύθα την φιλανθρωπίαν λέγει. Παρά μεν γαρ τοις ανθρώποις το δίκαιον απεστέρηται του ελέους παρά δε τω Θεώ ουχ ούτως, αλλ’ αναμέμικται τω δικαίω και έλεος και τοσούτον ως και αυτήν την δικαιοσύνην φιλανθρωπίαν καλείσθαι».
«Κατά την ορθόδοξη πατερική παράδοση η δικαιοσύνη και η ευσπλαχνία του Θεού βιώνονται και κατανοούνται ως άκτιστες ενέργειες του Τριαδικού Θεού· γι’ αυτό και η σωτηρία θεωρείται ως κατεξοχήν χαρισματικό γεγονός» αναφέρει καθηγητής Δ. Τσελλεγίδης («Η ικανοποίηση της θείας δικαιοσύνης κατά τον Άνσελμο Καντερβουρίας – Θεολογική προσέγγιση από Ορθόδοξη άποψη).
Απόδειξη της ζημιάς που γίνεται στο θέμα τούτο, είναι και το γεγονός των ανταπαντήσεων από τα ιστολόγια που αδιακρίτως και μονομερώς στηρίζουν τη διδασκαλία αυτή του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, αμφισβητώντας την διδασκαλία της Εκκλησίας μας, χρησιμοποιώντας μάλιστα και απαράδεκτες ύβρεις. Γιατί να προβάλλονται τέτοιες διδασκαλίες που γίνονται αφορμή να διαμφισβητείται η διδασκαλία της Εκκλησίας μας στο θέμα τούτο και οι οποίες παραπέμπουν στα ανσέλμεια δικαιϊκά πρότυπα;
*«sola ratione» - τη μέθοδο με «μόνη τη λογική» που χρησιμοποιεί ως αποδεικτική μέθοδο ο Άνσελμος Καντερβουρίας.
Β. Χαραλάμπους
Η ΠΕΡΙ ΠΛΗΡΩΣΕΩΣ ΤΗΣ ΕΝΟΧΗΣ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ. ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΗΝ ΠΡΟΒΆΛΛΟΥΝ ΜΕ ΤΟΣΑ ΒΙΝΤΕΟ;
Φ.Φ.
Είναι σωστό να σωπάσουμε και διαδιδουν με τα προβαλλόμενα βίντεο ότι ''ο νους είναι υπεράνω της Θείας Χάριτος, με την πλανεμένη δικαιολόγηση ότι ο νους είναι πρόσωπο ενω αυτή είναι εργαλείο''; Το δικαίωμα ελευθερίας να πιστεύει κανείς σε αυτή την αίρεση, απαγορεύει να έχομε το δικαίωμα να εκφράσουμε την αλήθεια της Ορθόδοξης Πίστης μας και να ανασκευάσουμε την θεολογική αυτή πλάνη του;
Β. Χαραλάμπους
Σταματήστε την κατάκριση για την σπουδαία πνευματική αγιορείτικη προσωπικότητα που έγραψε ένδοξη ιστορία στην πορεία του. Αυτές οι θεολογικές διαμάχες δεν αγγίζουν την αγιότητα και την προσφορά του. Καλύτερη θα ήταν η σιωπή σας. Χιλιάδες ανθρώπων και εκατοντάδες μοναχών ωφελήθηκαν από το πέρασμά του.
Η ανασκευή μιας αίρεσης δεν είναι κατάκριση, αλλά ομολογία Πίστεως. Δεν είναι σωστό να ενοχλείται κανείς όταν γίνεται ανασκευή μιας αίρεσης. Δεν είναι λυπηρό να μην ενοχλειται κανείς για τη βλασφημία κατά της Θείας Χάριτος, που κατ' ουσίαν είναι βλασφημία κατά του Χριστού; Πρέπει να μην ανασκευασθεί η βλάσφημη αυτή αίρεσή του, γιατί ενοχλούνται όσοι δεν λυπούνται για την αιρετική αυτή βλασφημία και ενοχλούνται από την ανασκευή της. Ο π, Ιωσήφ είναι πάνω από την Πίστη μας; Όταν ειρωνεύτηκε την Ιερά Μονή Σταυροβουνίου για τη Ορθόδοξη σταση της απέναντι στις αμβλώσεις έπρεπε όλοι να σωπάσουν για να μην ενοχληθούν όσοι ιδιοτελώς τον στηρίζουν; Την περασμένη εβδομάδα κυκλοφλορησε ανασκευή των κακοδοξιών του από το Σταυροβούνι. Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου μίλησε για μη Ορθόδοξες διδασκαλίες του. Όσοι τον στηρίζουν ιδιοτελώς προτιμούν να βλασφημείται η Θεία Χάρις και να τηρείται εμπαθής σιωπή; Να σωπάσουμε και να βλασφημείται η Θεία Χάρις; Αυτό δεν θα το κάνομε. Ζη Κύριος.
Β. Χαραλάμπους
Δεν πείθει ο κ. Β. Χαραλάμπους στα παρόντα σχόλια του στα περισσότερα.
Θα παραδεχθώ πως έχει λάθος κάπου ο π. Ιωσήφ σε ορισμένες φράσεις του.
Αλλά στα περι ανσέλμειας θέας της θείας δικαιοσύνης και της θείας ικανοποιήσεως δεν ισχύουν για τον π. Ιωσήφ.
Και η Γραφή και οι Πατέρες μιλάνε για θεία δικαιοσύνη χωρίς να το εννοούν ανσέλμια. Δεν βλέπω ούτε ο π. Ιωσήφ να το θεωρεί ανσέλμεια.
Τα πιο κάτω τα λέει ο Άνσελμος και μας τα έδειξε ο κ. Χαραλάμπους σε πιο πάνω σχόλιο του, δεν τα λέει πουθενά ο Γέροντας Ιωσήφ .
--------
ο Άνσελμος επιχειρεί να αποδείξει ότι η ενανθρώπηση επιβαλλόταν να γίνει για τρεις θεολογικούς λόγους που είναι οι εξής: α) η αναγκαιότητα αποκαταστάσεως της ανθρωπίνης φύσεως, β) η αναγκαιότητα εξοφλήσεως της ενοχής για την αμαρτία του ανθρώπου, και γ) η ανικανότητα του ανθρώπου για την εξόφληση της ενοχής»
------------
Αυτά που έγραψα δεν είναι δικά μου. Έχω γράψει την Ορθόδοξη θέση. Επιπρόσθετα θα πρέπει να παρατηρήσω ότι δεν πρέπει να προσπερνά κανείς τις επικίνδυνες αιρέσεις που δίδαξε περί της Θείας Χάριτος και για τις αμβλώσεις.
Αυτές οι συζητήσεις όμως λαμβάνουν χροιά περίεργης αντιπαλότητας καθότι η επιχειρηματογία μου είναι με βάση τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας και ως σκοπό έχει την υπεράσπιση αληθειών της Πίστεώς μας, ενώ αυτοί που προβάλλουν αντεπιχειρήματα κύριο σκοπό έχουν την υπεράσπιση του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού. Η επιχειρηματολογία τους έχει ως βάση τι δίδαξε ο π. Ιωσήφ και όχι τι λέει απί των θεμάτων τούτων η Εκκλησία μας. Θεωρώ υποχρέωσή μου να μιλήσω όταν διδάσκονται αιρέσεις ενώ σε κάποιους που προτάσσουν αντεπιχειρήματα, υποχρέωση θεωρούν ότι έχουν να υπερσπίσουν τον π. Ιωσήφ.Τέτοιες συζητήσεις είναι ατελέσφορες και λυπηρές. Ρωτώ και πάλι συμφωνείτε με την αίρεση που δίδαξε περί δήθεν ανωτερότητας του νου έναντι της Θείας Χάριτος; Συμφωνείτε με το μη εφάμαρτο των εκτρώσεων πριν τον τρίτο μήνα της κυήσεως; Μην αρχίσετε να τον δικαιολογείτε γιατί θα συνηγορήσετε σε ξακάθαρες αιρετικές διδασκαλίες.
Β. Χαραλάμπους
Όλοι όσοι προτάσσουν αντεπιχειρήματα, κ. Χαραλάμπους δεν το κάνουν επειδή θεωρούν ότι έχουν υποχρέωση να υπερασπίσουν τον Γέροντα Ιωσήφ. Είναι γιατί βλέπουν ότι κάπου έχει ξεφύγει η κατάκριση του Γέροντα Ιωσήφ και τον αδικεί υπερβολικά.
Δημοσίευση σχολίου