Κήρυγμα στη Θεία Λειτουργία της Μεγάλης Πέμπτης
Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου
Γρηγορίου Μουσουρούλη
Τό Αἷμα τῆς Καινῆς
Διαθήκης
«τοῦτο ἐστι τὸ αἷμά
μου τὸ τῆς καινῆς διαθήκης»
Εἶναι βράδυ τῆς Μεγάλης Πέμπτης.
Ὁ Κύριος μέ τούς δώδεκα στό ἀνώγαιον τῆς Ἱερουσαλήμ. Ὁ ἥλιος ἔχει
δύσει κι ἡ νύχτα πέφτει σιγά σιγά. Μέσα στό ὑπερῶον μέ τούς ἀναμμένους
λύχνους σιωπή ἀπόλυτη ἁπλώνεται. Ἡ φωνή τοῦ Κυρίου ὑψώνεται ἐπιβλητική.
Προφέρει λέξεις πού ποτέ μέχρι τότε δέν εἶχαν ἀκουσθεῖ. Μέσα σέ ἱερή
ἀτμόσφαιρα, ἐνῶ οἱ μαθητές κυκλώνουν τήν ἱερή Τράπεζα, παίρνει στά
χέρια του ὁ Κύριος τὸν ἄρτον, καί εὐχαριστήσας τόν προσφέρει στούς μαθητές
του λέγοντας: «λάβετε φάγετε· τοῦτό ἐστι τὸ σῶμά μου». Κι ἔπειτα
παίρνει στά χέρια του τό ποτήριον καί εὐχαριστήσας τό προσφέρει λέγοντας:
«πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες· τοῦτο ἐστι τὸ αἷμά μου τὸ τῆς καινῆς διαθήκης».
Αὐτά εἶναι τά λόγια τῆς παραδόσεως τοῦ φρικτοῦ Μυστηρίου τῆς θείας
Εὐχαριστίας.
Ἄς δοῦμε λοιπόν ἐμεῖς τήν ἱερή
αὐτή ὥρα γιατί ὁ Κύριος ὀνομάζει τό αἷμα του αἷμα τῆς Καινῆς Διαθήκης
καί πῶς αὐτό μᾶς εἰσάγει στήν αἰωνιότητα.
«τοῦτο ἐστι τὸ αἷμά μου τὸ
τῆς καινῆς διαθήκης»
1. Ὁ
Κύριος ὀνομάζει τό αἷμα του, τό ὁποῖο θά χύσει σέ λίγο ἐπάνω στό
σταυρό ὡς αἷμα τῆς Καινῆς Διαθήκης, σέ ἀντιδιαστολή μέ τό αἷμα τῆς
Παλαιᾶς Διαθήκης, τῆς συνθήκης δηλαδή πού σύναψε ὁ Θεός μέ τόν Ἰσραηλιτικό
λαό στό ὄρος Σινᾶ· ἐκεῖ ὅπου ὁ Θεός παρέδωσε τό νόμο του καί ὑποσχέθηκε
ὅτι θά προστατεύσει τό λαό του, καί θά τόν καταστήσει «λαόν περιούσιον,
βασίλειον ἱεράτευμα, ἔθνος ἅγιον». Γιά νά ἐπικυρωθεῖ ὅμως ἡ Παλαιά
Συνθήκη χρειάσθηκε αἷμα καί θυσία, τήν ὁποία πρόσφερε ὁ Μωϋσῆς σύμφωνα
μέ τήν ἐντολή πού τοῦ ἔδωσε ὁ Θεός. Ἀφοῦ δηλαδή ὁ ἰσραηλιτικός λαός
εἶπε μέ μία φωνή τό ναί στή συνθήκη τοῦ Θεοῦ, ὁ Μωϋσῆς ἔφτιαξε ἕνα
θυσιαστήριο καί ἐκεῖ θυσίασε πλῆθος μόσχων. Ἔπειτα ράντισε μέ τό αἷμα
τους τό θυσιαστήριο, τό λαό καί τό βιβλίο τοῦ νόμου, καί εἶπε: «Ἰδού
τό αἷμα τῆς διαθήκης». Αὐτό ἦταν ἡ σφραγίδα τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης.
Κι ἔπειτα ὁ Μωϋσῆς ἀνέβηκε μαζί μέ τόν Ἀαρών καί τούς ἑβδομῆντα
προεστούς στό ὄρος Σινᾶ. Κι ἐκεῖ εἶδαν ὅλοι τή δόξα τοῦ Θεοῦ, ἕνα φῶς
θεῖο καί ὑπέρλπαμπρο. Εἶδαν τό μέρος ὅπου «ἔστησαν οἱ πόδες αὐτοῦ».
Ἡ θυσία ὅμως καί τό αἷμα τῆς
Διαθήκης ἐκείνης, ἦταν τύπος καί σκιά. Προεικόνιζε τό Αἷμα τοῦ Κυρίου,
ὁ ὁποῖος ὡς αἰώνιος καί ὕψιστος ἀρχιερεύς καί ὡς ἀμνός τοῦ Θεοῦ ἄμωμος
καί ἅγιος θά προσέφερε τόν ἑαυτό του ὡς θυσία εὐάρεστη στόν Θεό·
γιά νά ὑπογράψει μέ τό Αἷμα του αὐτό τήν Καινή Διαθήκη, τή σωτηρία ὅλων
τῶν ἀνθρώπων. Καί τί θά πεῖ Καινή Διαθήκη; Θά πεῖ νέα συνθήκη, τήν ὁποία
καταδέχεται νά συνάψει ὁ Θεός μέ μᾶς τούς ἁμαρτωλούς καί τιποτένιους,
σάν νά ἦταν ἴσος πρός ἴσον. Συνθηκολογεῖ ὁ ἄπειρος Θεός μέ μᾶς τούς ἀσήμαντους
ἀποστάτες! Ὁ ἅγιος καί ἀμόλυντος μέ μᾶς τούς ἄθλιους καί ἁμαρτωλούς. Πῶς
θά μποροῦσε ὅμως νά πραγματοποιηθεῖ αὐτή ἡ συνθήκη; Ἔπρεπε νά βρεθεῖ
μεσίτης, συμφιλιωτής. Νά λοιπόν γιατί ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ ἔγινε
ἄνθρωπος. Νά γιατί ἔχυσε τό Αἷμα του. Ἔγινε ὁ Κύριός μας μέ τή θυσία
του θύτης καί θύμα καί μεσίτης γιά νά συμφιλιώσει τόν ἄνθρωπο μέ τόν
Θεό. Ἔγραψε τό νέο του νόμο μέσα στίς καρδιές μας. Τόν ἐπικύρωσε ἀνεξίτηλα
μέ αἷμα Δεσποτικό γιά νά εἶναι ἡ νέα συνθήκη του, ἡ Καινή Διαθήκη αἰώνια
καί ἀνεξάληπτη. Καί τό Αἷμα αὐτό τό τίμιο, πού χύθηκε ἐπάνω στό σταυρό,
τό πρόσφερε ὁ Χριστός μας ὡς θυσία εὐάρεστη ὄχι στή γῆ σέ κάποιο ἐπίγειο
θυσιαστήριο, ἀλλά στό ὑπερουράνιο θυσιαστήριο, στά ἀληθινά Ἅγια,
ὅπου «πρόδρομος ὑπέρ ἡμῶν εἰσῆλθεν Ἰησοῦς». Γιά νά εἰσέλθουμε κι ἐμεῖς
ἐκεῖ στόν αἰώνιο θρόνο του.
2. Πῶς
ὅμως τό αἷμα αὐτό τό Δεσποτικό τῆς Καινῆς Διαθήκης μᾶς εἰσάγει στήν
αἰωνιότητα;
Αὐτό ἀκριβῶς εἶναι τό μυστήριο τῆς
θείας Εὐχαριστίας, τό μυστήριο τῆς Καινῆς Διαθήκης, ἡ εἴσοδός μας στήν αἰωνιότητα.
Διότι κάθε φορά πού ὁ Κύριός μας μᾶς καλεῖ λέγοντας: «Πίετε ἐξ αὐτοῦ
πάντες, μᾶς καλεῖ νά ἀνεβοῦμε ὄχι πλέον στό ὄρος Σινᾶ, ὅπου «ἔστησαν
οἱ πόδες αὐτοῦ», ἀλλά στό θρόνο τῆς θείας δόξης, στά αἰώνια ἅγια τῶν ἁγίων,
στήν αἰώνια Βασιλεία του! Νά γίνουμε ἐπίγειοι ἄγγελοι καί οὐράνιοι ἄνθρωποι.
Νά γίνουμε ὅ,τι εἶναι αὐτός, θεοί ἐν μέσῳ θεῶν, αἰώνιοι ἄνθρωποι. Νά ζήσουμε
μέσα στό θαῦμα τῆς αἰωνιότητος. Διότι μέσα στόν λειτουργικό χρόνο ὅλα γίνονται
ἕνα διαρκές παρόν, ὅλα γίνονται αἰωνια, ἄπειρα. Μετέχοντας στό μυστήριο τῆς
Καινῆς Διαθήκης, ἐξερχόμαστε ἀπό τό παρόν, ἀπό τόν τόπο καί τόν χρόνο
καί εἰσερχόμαστε στήν αἰώνιο Ζωή, ὄχι μέ τήν φαντασία μας, ἀλλά πραγματικά.
Αὐτό ζοῦμε καί σήμερα. Βρισκόμαστε
ἤδη στόν ναό τοῦ Θεοῦ, στόν ἐπίγειο οὐρανό, στόν ὁποῖο ὁ ἐπουράνιος
Θεός ἐνοικεῖ καί ἐμπεριπατεῖ. Καί ἐμεῖς οἱ μικροί καί ἀνάξιοι στεκόμαστε
ἐνώπιον τοῦ θρόνου τοῦ Βασιλέως μαζί μέ τούς ἀγγέλους καί τούς ἁγίους,
οἱ ὁποῖοι δορυφοροῦν τόν Βασιλέα τῆς κτίσεως μετά φόβου καί τρόμου.
Ὁ Χριστός μας, «ὁ ἄρτος τῆς Ζωῆς
ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς καί ζωήν διδούς τῷ κόσμῳ» ἔχει κατέλθει καί σήμερα
ἀπ’ τόν οὐρανό καί εἶναι ἀνάμεσά μας. Κι ἐμεῖς μέ τά μάτια τῆς πίστεως
τόν βλέπουμε, τόν ἀκοῦμε, τόν ψηλαφοῦμε. Σαγηνευόμαστε ἀπό τή θέα
τοῦ προσώπου του, γοητευόμαστε ἀπό τή διδασκαλία του. Συμπορευόμαστε
σέ κάθε πορεία τῆς ἐπιγείου ζωῆς του καί συσταυρωνόμαστε μαζί του. Μετέχουμε
τοῦ Δείπνου τοῦ Μυστικοῦ.
Διότι ἡ τέλεσις τοῦ μυστηρίου
τῆς θείας Εὐχαριστίας δέν εἶναι ἐπανάληψη τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου, ἀλλά
ὁ ἴδιος ὁ Μυστικός Δεῖπνος. «Ὁ ἴδιος ὁ Κύριος τελεῖ τό Μυστήριο, τό ἴδιο
σῶμα καί αἷμα του προσφέρεται σέ μᾶς. Ἡ ἴδια φωνή τοῦ Χριστοῦ ἀκούγεται,
κι ἐπιτελεῖ τήν θυσία», λέει ὁ ἱερός Χρυσόστομος.
Κι ἐμεῖς ἔχουμε ἤδη συνανακλιθεῖ
μέ τόν Κύριο καί τούς Δώδεκα. Ἔχουμε ἐξέλθει ἀπό τόν χρόνο καί τόν τόπο.
Βρισκόμαστε ἤδη στό ἀνώγαιον τῆς Ἱερουσαλήμ. Ἀξιωνόμαστε «ξενίας
δεσποτικῆς καί ἀθανάτου τραπέζης ἐν ὑπερώῳ τόπῳ». Ἀκοῦμε ὄχι τή φωνή τοῦ
ἱερέως ἀλλά τοῦ Χριστοῦ. Ἐκεῖνος σέ λίγο θά μᾶς καλέσει νά τόν κοινωνήσουμε.
Ἐκεῖνος θά μᾶς προσφέρει τό ἄχραντο σῶμα του καί τό τίμιο αἷμα του.
Καί περιμένουμε. Νά κοινωνήσουμε,
νά πάρουμε μέσα μας τή ζωή, τήν Αἰώνιο Ζωή. Νά ζήσουμε τήν αἰωνιότητα
«νῦν» καί «ἀεί». Περιμένουμε τόν Κύριο νά καθάρει τό νοῦ καί τήν ψυχή
μας. Νά νεκρώσει μέσα μας τή φθορά καί τά πάθη μας. Νά καλλωπίσει τήν
ψυχή μας, νά πυρώσει τήν καρδιά μας. Νά πάψουμε νά ὑπάρχουμε πλέον ἐμεῖς,
νά σβήσουμε, νά χαθοῦμε! Καί νά ζεῖ πλεόν μέσα μας ὁ Χριστός, ἡ αἰώνια Ζωή.
******
«τοῦτο ἐστι τὸ αἷμά μου τὸ
τῆς καινῆς διαθήκης»,
Ἀδελφοί, πόνος βαθύς αὐλακώνει
τίς ψυχές ποιμένων καί ποιμαινομένων, διότι, καθώς σέ λίγο θά ἀνοίξει ἡ
Ὡραία Πύλη, καί ὁ ἴδιος ὁ Κύριος θά μᾶς καλέσει νά ἑνωθοῦμε μαζί του, λόγῳ
τῶν ἐκτάκτων συνθηκῶν κάτω ἀπό τίς ὁποῖες διάγουμε, δέν θά μπορέσουμε νά ἀνταποκριθοῦμε
αἰσθητῶς στήν πρόσκλησή Του, κι αὐτό μᾶς πονᾶ, μᾶς ταπεινώνει ἀλλά καί μᾶς ὁδηγεῖ
σέ γόνιμη αὐτοκριτική γιά τή γνώση καί τή στάση μας ἀπέναντι στό μέγιστο τῶν
Μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας μας. Ὅταν χάσεις κάτι, τότε τό ἐκτιμᾶς περισσότερο. Μέ
βαθιά μετάνοια νά προσπέσουμε στό ἔλεος τοῦ Θεοῦ καί νά ζητήσουμε μαζί μέ τήν ἄρση
τῆς δοκιμασίας ἐκ τῆς λοιμικῆς νόσου, πού ἐμποδίζει τήν προσέλευσή μας στόν
Ναό τοῦ Θεοῦ, καί τή συγγνώμη γιατί δέν καταλάβαμε καί ἴσως δέν ἐκτιμήσαμε ὅπως
καί ὅσο πρέπει τί σημαίνει Θεία Εὐχαριστία. Καί ὅσοι ἀδελφοί μας ἔχουν ἐσφαλμένες
ἀντιλήψεις γιά τό Μυστήριο, τούς παρακαλοῦμε θερμά νά πλησιάσουν τόν Χριστό,
νά ἀφήσουν τό Φῶς Του νά εἰσέλθει στίς ψυχές καί τίς διάνοιές τους, καί
τότε θά πεισθοῦν ἐκ τῶν πραγμάτων ὅτι «χρηστός ὁ Κύριος», τότε θά δοῦν τά
πράγματα διαφορετικά. Βέβαια στό ἱερό Μυστήριο τόν Χριστό δέν θά τόν δοῦμε μέ
τά φυσικά μας μάτια. Θά τόν αἰσθανθοῦμε ὅμως μέ τά μάτια τῆς πίστεως. Θά
γίνουμε μέτοχοι ζωῆς αἰωνίου. Θά ‘ρθεῖ ὅμως κάποτε ἡ μεγάλη ὥρα. Ἐκεῖ στή
Βασιλεία τῶν οὐρανῶν θά τόν μεταλαμβάνουμε «ἐκτυπώτερον», θά τόν
κοινωνοῦμε αἰσθητότερα. Ἐκεῖ θά δοῦμε τή δόξα του, θά βλέπουμε αἰωνίως τό
ἄρρητον κάλλος τοῦ προσώπου Του. Ἐκεῖ θά μᾶς μεταδίδει τήν ἀπεριόριστη
μακαριότητα καί λαμπρότητά Του.
Ἄς περιμένουμε αὐτό τό
μέγα μυστήριο μέ πόθο καί λαχτάρα. Κι ἄς τό προγευόμαστε κάθε φορά πού
προσερχόμαστε στό μυστήριο τῆς Καινῆς Διαθήκης, στό ποτήριο τῆς αἰωνίου
Ζωῆς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου