Διαβάζοντας τα
άρθρα του π. Βασιλείου Μπακογιάννη "Φρένο στην καταφρόνηση"
και "Απαραίτητη δευτερολογία" και τα δεκάδες σχόλια και τον
σχετικό διάλογο που έχει αναπτυχθεί στο ιστολόγιο "αναστασιος"
σχετικά με την προετοιμασία για την συμμετοχή στη Θεία Κοινωνία
θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο που φωτίζει το συγκεκριμένο
θέμα και όπως θα δείτε στη συνέχεια δικαιώνει όσους τάσσονται υπέρ της
προετοιμασίας με νηστεία τουλάχιστον 3 μέρες πριν τη συμμετοχή στο μυστήριο.
Το άρθρο με τίτλο "A Ukrainian in Thessalonica - some notes on religious
customs" (στο Taft, R. F., & Carr, E. (1993). [Eulogema]: Studies in
honor of Robert Taft, S.J. Roma: Pontificio Ateneo S. Anselmo) της Ουκρανής ερευνήτριας κυρίας Sophia Senyk αναφέρεται στο ημερολόγιο ενός πολύ μορφωμένου και πολύ θρησκευόμενου Ουκρανού, του Philip Orlyk (1672-1742), ο οποίος έζησε στη Θεσσαλονίκη από το 1720 έως το 1733.
Το πρωτότυπο κείμενο του Orlyk γραμμένο κυρίως στα Πολωνικά (αλλά και με πολλές αναφορές στα Ελληνικά, Γαλλικά και Λατινικά) βρίσκεται στα αρχεία του Γαλλικού Υπουργείου εξωτερικών στο Παρίσι.
Η κυρία Senyk μελέτησε το
πρωτότυπο χειρόγραφο κείμενο και στο άρθρο της αυτό δίνει κάποια στοιχεία από
τις πολύ αναλυτικές περιγραφές του Orlyk σχετικά με τις θρησκευτικές
παραδόσεις των Χριστιανών Ελλήνων της εποχής εκείνης στην περιοχή της
Μακεδονίας και της Βόρειας Ελλάδας γενικότερα.
Όπως γράφει η κυρία Senyk "Ο
Orlyk ήταν παρατηρητής με άριστη γνώση των τελετουργιών της Ελληνικής Εκκλησίας.
Το ενδιαφέρον του δεν προερχόταν μόνο από το προσωπικό του γνωσιακό υπόβαθρο
και από μια δια βίου γνωριμία με τις ιεροτελεστίες της εκκλησίας αλλά και από
την ειλικρινή ευσέβεια καθώς και από την πνευματική περιέργεια να γνωρίσει το
ξένο περιβάλλον στο οποίο βρέθηκε"
Αναφέρει λοιπόν ο Orlyk σε
ότι αφορά τη νηστεία προ της Θείας Κοινωνίας το εξής:
"Μια Κυριακή του Δεκεμβρίου,
βρισκόταν σε ένα μικρό χωριό έξω από τη Θεσσαλονίκη. Εκεί λοιπόν που ήταν
φιλοξενούμενος θέλησε να προσφέρει δείπνο με ψάρια στην οικογένεια που τον
φιλοξενούσε, αλλά αυτοί όμως αρνήθηκαν. Ο λόγος ήταν όπως αναφέρει ο
Orlyk ότι "οι Έλληνες όταν προετοιμάζονται για την Θεία Κοινωνία
νηστεύουν μια ολόκληρη εβδομάδα κατά τη διάρκεια της οποίας δεν τρώνε καθόλου
ψάρια ή οποιοδήποτε φαγητό με λάδι ή ελιές και δεν πίνουν επιπλέον καθόλου
κρασί. Αφού κοινωνήσουν την επόμενη εβδομάδα συνεχίζουν να νηστεύουν αλλά όμως
τώρα πίνουν κρασί (όχι όλοι αλλά οι πιο χαλαροί)"
Το ανέφερα σε γνωστό μου θεολόγο
και μου είπε ότι αυτή ήταν μια εποχή παρακμής στην Εκκλησία.
Και εγώ ως απλό μέλος της
Εκκλησίας διωρωτήθηκα, θεωρείται παρακμή για την Εκκλησία αυτή η μεγάλη
ευλάβεια στο πιο μεγάλο Μυστήριο της Εκκλησίας;
21 σχόλια:
Ο όσιος Ιουστίνος Πόποβιτς λέει ότι δεν νοείται Ορθοδοξία χωρίς ασκητισμό
Συμφωνώ η εποχή που παρουσιάζει εδώ είναι εποχή άγνοιας συνέπεια της τουρκικής μαύρης σκλαβιάς. Ξεκάθαρα τα πράγματα δεν υπάρχει νηστεία προ της Θείας Κοινωνίας.
Το θέμα το έχει ξεκαθαρίσει η Εκκλησία μας. Νηστείες είναι οι γνωστές. Καμιά δεν υπάρχει για την Θεία Κοινωνία εκτός και αν είναι προσωπικός κανόνας από τον Πνευματικό..
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ 17 Μαΐου 2022 - 12:59 μ.μ.
ΑΔΕΡΦΕ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ, ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟ ΕΧΕΤΕ ΨΑΞΕΙ;
ΕΧΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΕ ΣΟΒΑΡΟ ΘΕΜΑ, ΜΕ ΤΗ Θ. ΚΟΙΝΩΝΊΑ,
ΚΑΙ ΧΡΕΙΖΑΖΟΝΤΑΙ ΝΗΦΑΛΙΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ.
ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ π. ΒΑΣΙΛΕΊΟΥ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΤΑ ΑΝΑΤΡΕΨΕ, ΑΛΛΑ ΟΛΟΙ ΜΙΛΑΝΕ ΓΕΝΙΚΑ ΚΑΙ ΑΟΡΙΣΤΑ
ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΣ ΙΕΡΕΑΣ.
Στο συνέδριο που είχε κάνει ο Φλωρίνης Αυγουστίνος περί Θείας Λειτουργία και έκδωσε τα πρακτικά στις εκδόσεις Σταυρός αναφέρει ότι προ της Θ. Κοινωνίας δεν υπάρχει θεσπισμένη νηστεία.
Σε παρόμοιο βιβλίο ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΠΩΣ ΝΑ ΚΟΙΝΩΝΗΣ ο π. Δανιήλ Αεράκης γράφει τα ίδια.
Τα υπόλοιπα είναι εκτός διδασκαλίας της Εκκλησίας συνταξιούχε ιερέα. Διάβασε να βιβλία αυτά για να μάθεις και να μην έχεις άγνοια.
Αδελφέ ανώνυμε 2:55 ο τρόπος που απευθύνεστε στον σεβάσμιο συνταξιούχο ιερέα είναι το λιγότερο στενάχωρος να μην πω απρεπέστατος. Να ασπασθούμε το χέρι του παππούλη και να ακούσουμε τον λόγο του που ως παλαιότερος και γέροντότερος κουβαλάει την εμπειρία των παλαιών πατέρων και όχι να το παίζουμε έξυπνοι με στυλάκι "άντε διάβασε κάνα βιβλίο".
Βιβλία διαβάζουμε και εμείς αδερφέ, και όπως διαβάσατε και στο άρθρο αυτή ήταν η προετοιμασία των Χριστιανών των 18ο αιώνα για να προσέλθουν στο Μέγιστο Μυστήριο να μεταλάβουν Σώμα και Αίμα Χριστού, μία εβδομάδα αυστηρής αλάδωτης νηστείας. Μακάρι να είχαμε και εμείς το ίδιο σκεπτικό με αυτούς τους ταπεινούς χωρικούς του 1720 που είχαν στο νου τους μόνο πως να ευχαριστήσουν τον Χριστό με αυτή την ελάχιστη προσφορά τους, την ταπεινή τους νηστεία, για να λάβουν το υπερπολύτιμο δώρο, το Σώμα και Αϊμα Χριστού.
Σας παρακαλώ ξανασκεφτείτε καλά, δεν είναι κοκα κόλα η Θεία Κοινωνία.
Αν είναι αλήθεια αυτό που αναφέρει ο Ουκρανός, ότι τον 18ο αιώνα υπήρχε αυστηρή νηστεία πρό της Θείας Κοινωνίας, ίσως αυτό να είναι ένας λόγος που οι Χριστιανοί τότε Κοινωνούσαν πολύ αραιά, πράγμα που έκανε τον Αγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη να αγανακτήση με αυτή την κατάσταση και να γράψη το έργο του "Περί συχνής Θείας Μεταλήψεως", όπου προτρέπει τους πιστούς να Κοινωνούν πολύ συχνά ανατρέποντας την έως τότε συνήθεια.
Ισως η αυστηρή νηστεία, που γινόταν από ευσέβεια βέβαια, με την πάροδο του χρόνου να λειτούργησε αρνητικά για την προσέλευση στη Θεία Κοινωνία.
Ποιο είναι το ζητούμενο;
Η συχνή συμμετοχή στο μέγα μυστήριο με τη δέουσα προετοιμασία ή η πολυήμερη αυστηρή νηστεία που νομοτελειακά οδηγεί τον πιστό να κοινωνεί σπανιότατα;
Το παραπάνω ερώτημα, μόνο σε μένα φαντάζει ρητορικό;
AΠAΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ 17 Μαΐου 2022 - 7:43 μ.μ.
ο αρχικός τίτλος του βιβλίου ήταν "περί συχνοτέρας Θ. Κοινωνίας" και στο βιβλίο του δεν μιλάει για κατάργηση της νηστείας πριν από τη Θ. Κοινωνία, έχει σημασία η σωστή πληροφόρηση,
ΟΙ ΠΟΛΕΜΙΟΙ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ νηστεία-Θεία κοινωνία ΕΠΙΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΠΕΡΙ ΑΥΤΟΥ ΤΟΝ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟ ΦΛΩΡΙΝΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟ. ΚΑΙ ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ. ΑΝ Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΔΕΝ ΣΧΕΤΙΖΕΤΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟΤΕ Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΚΑΤΑΝΤΑ ΔΙΑΙΤΑ,ΓΙΑ ΑΠΟΤΟΞΙΝΩΣΗ ΚΑΙ ΘΕΣΠΙΘΗΚΕ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΥΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.ΜΑ ΓΙΑ ΠΟΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΙΛΑΤΕ,ΜΑΛΛΟΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΟΣΕΩΝ.
Το θέμα των ευχών το έχει αναλύσει ο π. Νικόδημος Μπαρούσης,
και το θέμα της νηστείας και Θ. Κοινωνίας το έχει αναλύσει ο π. Βασίλειος Μπακογιάννης, όποιος διαφωνεί να προβάλλει επὠνυμα και με στοιχεία τις αντιρρήσεις του, ιδού η Ρόδος ιδού και το πήδημα
Στο Βιβλιαράκι που κυκλοφόρησε Ο Σύλλογος «ΑΓ. ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΗΤΗΣ», με τίτλο: «Ο πρωτότυπος βίος του Αγ. Νικοδήμου του Αγιορείτου» γραμμένο από τον παράδελφό του Ιερομ. Ευθύμιο (1812-13), στη σελ. 12,13 με Τίτλο: Ισόβιος Νηστευτής-ξηροφάγος, διαβάζουμε: «Αγόρασεν την Καλύβην οπού είναι αντίκρυς του Αγ. Βασιλείου, και παίρνοντας το ψωμίον του αποτεμάς ησύχαζεν εκεί. Η άλλη του ζωοτροφία (δηλ. τροφή για να ζεί) ήταν ποτέ μεν ρίζιον νερόβραστον, ποτέ δε νερόμελον, τον δε περισσότερον καιρόν ελαίας και μουσκεμένα κουκκιά ήταν το προσφάγιόν του, και όποτε τον ετύχαιναν οψάρια, τα έδιδε κανενός γειτόνου του και τα εμαγείρευεν και τα έτρωγαν μαζί.» … ενώ δε έτρωγαν αν ερωτούσαν κάτι οι αδελφοί «αρχίζοντας να λέγη, από το λέγειν αλησμονούσε την πείναν, ώστε πολλαίς φοραίς τον επρόσταζεν ο μακαρίτης Γέροντάς μας να σιωπήση δια να φάγη».
Ας μας προβληματίσει το αγωνιστικό φρόνημα του Αγίου, γιατί σήμερα δεν τηρούμε με ακρίβεια ούτε τα διατεταγμένα από τους Ι. Κανόνες και θέλουμε τρώγοντας και πίνοντας και με πολλές ανέσεις και εκπτώσεις να βρεθούμε στον Παράδεισο!
π. Δημήτριος Χ. Σαββόπουλος
Απάντηση στον 18 Μαΐου 2022 - 8:16 π.μ.
Αδερφέ δώσατε την καλύτερη απάντηση,
ο πρώην Πατρών κυρός Νικόδημος έλεγε "μου αρέσει ο άλλος να διαφωνεί αλλά με επιχειρήματα'
Απάντηση περί ευχών στον π. Νικόδημο Μπαρουση μπορεί ο ενδιαφερόμενος να βρει με εκτενέστατη παρουσίαση και ανάλυση στο βιβλίο, Το ξεχασμένο μυστήριο του π. Βασ. Θερμού.
Απάντηση στον Ανώνυμο 9 - 06
Επειδή πράγματι έχει σημασία η σωστή πληροφόρηση, ο σωστός τίτλος του βιβλίου που εξέδωσε ο Αγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης δέν αναφέρει ούτε "συχνή" ούτε "συχνότερη". Αναφέρει "ΣΥΝΕΧΗ" Μετάληψη !
Στην Εθνική Βιβλιοθήκη υπάρχει ένα αντίτυπο της Πρώτης Εκδοσης του βιβλίου, που έκανε ο Αγιος Νικόδημος στη Βενετία το 1783.
Ο πλήρης τίτλος είναι
"Βιβλίον Ψυχωφελέστατον περί της Συνεχούς Μεταλήψεως των Αχράντων του Χριστού Μυστηρίων".
Η Εθνική Βιβλιοθήκη διαθέτει επίσης τις Εκδόσεις του βιβλίου, που έγιναν το 1887, το 1922 και το 1971, και σε όλες ο τίτλος είναι "Συνεχής Μετάληψις".
Το εξώφυλλο της Πρώτης Εκδοσης του 1783 υπάρχει στον παρακάτω σύνδεσμο
https://catalogue.nlg.gr/Record/b.362597
Πάντα στην Εκκλησία μας υπήρχαν ακρότητες π. Δημήτριε Το τι έκανε ο Άγιος Νικόδημος δεν είναι παράδειγμα για να το κάνουν όλοι οι πιστοί. Μου έλεγε Μοναχός του Αγίου Όρους ότι ο π. ….. όλο τον χρόνο δεν κατέλυε λάδι. Ούτε το Πάσχα. Δικαίωμά του όχι όμως να ε΄ναι πρότυπο για μένα. Ο πνευματικός μου π. Χριστόδουλος Φάσσος δεν έτρωγε κρέας ποτέ δεν υποχρέωσε να κάνω το ίδιο. Τέλος πολλές φορές συνέφαγα με επισκόπους και άλλους κληρικούς οι οποίοι το βράδυ έτρωγαν κρέας και την επομένη Λειτούργησαν…..
Το κείμενο, σχετικά με την ανάγνωση των ευχών μυστικώς ή εκφώνως, του Αρχιμανδρίτου π. Νικοδήμου Μπαρούση ευρίσκεται στον παρακάτω σύνδεσμο
https://alopsis.gr/alopsis/anagnefx.pdf
ΑΠΆΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ 18 Μαΐου 2022 - 1:08 μ.μ.
άλλο προσωπικές απόψεις, αλλά ντοκουμέντα
ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΟΝ 18 Μαΐου 2022 - 3:55 μ.μ.
"πολλές φορές συνέφαγα με επισκόπους και άλλους κληρικούς οι οποίοι το βράδυ έτρωγαν κρέας και την επομένη Λειτούργησαν.."
Η ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΣΑΣ ΤΙ ΛΕΕΙ ΓΙ ΑΥΤΟ;
Θεωρείται κατάπτωση για τον ορθόδοξο χριστιανό να ερίζει για το αυτονόητο, για το αν θα πρέπει να νηστέψει για να κοινωνήσει, τι θα πάθει αν θα νηστέψει;
Μοναχός Η.,
Αγαπητέ μου 7:12 μ.μ. έκαστος θα λογοδοτήσει για τα έργα του...
Για μας οδοδείκτες σωτηρίας είναι πρώτιστα οι Άγιοι της Εκκλησίας μας και
δευτερευόντως όσοι ακολουθούν τα ίχνη τους...
π. Δημήτριος Σαββόπουλος
Δημοσίευση σχολίου