Ἀπαραίτητη δευτερολογία
ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Διαβάζοντας τά σχόλια
τά σχετικά μέ τήν πρόσφατη ἀνάρτησή μας, «Φρένο στήν καταφρόνηση» (anastasios 14.3.22),
διερωτήθηκα, ἄν ὅλη αὐτή ἡ «πολεμική» ἐναντίον τῆς συγκεκριμένης νηστείας, εἶναι
δεῖγμα ὑγιοῦς, ὀρθοδόξου πνευματικότητος, ἡ ὁποία ἔχει ὡς κορμό τόν ἀσκητισμό!
Καλά, εἶναι τόσο
πολύ ἐπιζήμιο, νά νηστεύει ὁ ὀρθόδοξος χριστιανός, ἀκόμα καί ἑπτά
μέρες, πρό τῆς Θ. Κοινωνίας; Ἔτσι δέν ἔκαναν οἱ παππούδες μας καί οἱ
γιαγιάδες μας; «Εἶναι ἀπόψεις ἀκραῖες, πού δέν ἐπικράτησαν ποτέ», ἔγραψε
ἕνας σχολιαστής· καί ἄλλος: «Δέν ἔχω ἀκούσει, οὔτε διαβάσει
τέτοιες ἀπόψεις. Μοῦ θυμίζουν κάποιους ἀκραίους μοναχούς τοῦ παλαιοῦ ἑορτολογίου
πού λένε ἄρρητα ρήματα. Τό ἀπορρίπτω».
Μά οὔτε οἱ Ἅγιοι Κολλυβάδες, πού ἔκαναν ἀγώνα γιά τή συχνή Θ. Κοινωνία, τά «ἔβαλαν» μέ τήν (ἑπταήμερο!) νηστεία πρό τῆς Θ. Κοινωνίας, προκειμένου τάχα οἱ χριστιανοί νά κοινωνοῦν ἀνεμποδίστως (!) πιό συχνά! Ὁ Κολλυβάς Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, γράφει: «Καί μ'ὅλον ὁποῦ ἀπό τούς θείους Κανόνες νηστεία πρό τῆς Μεταλήψεως οὐ διορίζεται, οἱ δυνάμενοι δέ νηστεύειν πρό αὐτῆς καί ὁλόκληρον ἑβδομάδα καλῶς ποιοῦσιν!» (Πηδάλιον,Ἀστήρ, 1982, σελ. 230, ὑποσ.). Ναί! Ἐπαινεῖ, ἐπευλογεῖ αὐτό τό ἄθλημα τῶν χριστιανῶν! Ἐμεῖς γιατί τό πολεμοῦμε;
Στό ἴδιο πνεῦμα κινεῖται καί ὁ κορυφαῖος λειτουργιολόγος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, Ἅγιος Συμεών Ἀρχιεπίσκοπος Θεσ/νίκης. Ἔδωσε ἐντολή στούς Ἱερεῖς του, ὥστε ὅσοι κοινωνοῦν ἐκτός σαρακοστῶν, «εἰς ἀνάγκην δέ ἄς νηστεύωσι καί τρεῖς ἡμέρας μόνον» (Ἅπαντα, σελ. 479). Κάτι πού ἰσχύει μέχρι σήμερα στή Ρωσία, Οὐκρανία Ρουμανία, Σερβία, Βουλγαρία κ.λ.π., ἐκτός ἀπό τήν πατρίδα μας! Εἶναι αὐτό πρός τιμήν μας;! Kαί ὅμως «σκοπός τῆς νηστείας εἶναι ἡ ἄξια συμμετοχή στή Θ. Εὐχαριστία». (Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος P.G. 56:139).
«Πρό τῆς Θ. Κοινωνίας δέν ὑπάρχει
νηστεία. Ἄς μᾶς ὑποδειχθοῦν οἱ Ἱεροί Κανόνες», ἔγραψε ἄλλος
σχολιαστής. Ἡμιμάθεια; Φίλε, ἡ ζωή τῆς Ἐκκλησίας δέν στηρίζεται μόνο
στούς Κανόνες, ἀλλά καί στίς ἄγραφες παραδόσεις. Μπορεῖς π.χ. νά φᾶς τό ἀντίδωρο,
φαγωμένος καί πιωμένος, ὅπως τρῶς τό ψωμί; Ὄχι! Ἀφοῦ δέν ὑπάρχει
Κανόνας;! Ὑπάρχει ἄγραφη παράδοση.
Τό ἴδιο ἰσχύει καί γιά τή νηστεία πρό τῆς Θ. Κοινωνίας.Ὑπάρχει παράδοση ἑπταημέρου νηστείας, ἐξ οὗ καί τό ἐρώτημα, «ἄν φάω ψάρι τῶν Βαϊων, κοινωνῶ τή Μ. Πέμπτη;». Γι'αὐτό καί τό σύνολο τῶν χριστιανῶν μας, ὡς τή δεκαετία τοῦ 1980, κοινωνοῦσε στίς γιορτές πού ἦταν συνδυασμένες μέ νηστεία, Χριστούγεννα, Πάσχα, «Παναγίας», «Ἀποστόλων», καί ὄχι στίς γιορτές τῶν Φώτων ἤ τῆς Ἀναλήψεως ἤ τῆς Πεντηκοστῆς κ.λ.π., γιατί ἀκριβῶς δέν προηγεῖτο νηστεία!
Ὁ σχολιαστής ρωτάει «ἄς
μᾶς ὑποδειχθοῦν οἱ Ἱεροί Κανόνες» νηστείας πρό τῆς Θ. Κοινωνίας, ἀλλά
καί ἐμεῖς ρωτᾶμε: «Ἄς μᾶς ὑποδειχθοῦν οἱ Ἱεροί Κανόνες,
πού νά ἀπαγορεύουν τή νηστεία πρό τῆς Θ. Κοινωνίας», ὅπως ἀπαγορεύουν
τή νηστεία Σαββάτου καί Κυριακῆς (ΞΔ΄ Ἁγίων Ἀποστόλων). Ἔ! Δέν ὑπάρχουν!
Λοιπόν; Τί σέ ἐμποδίζει νά νηστέψεις; Kαί γιατί ἐπιλέγεις τό φαγοπότι;!
Τουλάχιστον, τηρεῖς
κατά γράμμα τούς Κανόνες πού μιλᾶνε γιά νηστεία; Τόν Ν΄ Κανόνα τῆς
Λαοδικείας, πού λέει γιά ξηροφαγία καθόλη τή Μ. Τεσσαρακοστή; Τόν
ΞΘ΄ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων πού ἐπίσης λέει γιά ξηροφαγία Τετάρτη,
Παρασκευή Μεγάλη Τεσσαρακοστή; (Ἄν δέν ξηροφαγεῖς, δέν ἐπιτρέπεται νά
κοινωνήσεις!). Τηρεῖς τόν ΠΘ΄ τῆς ΣΤ΄ πού ὁρίζει ἀσιτία
ἀπό τό βράδυ τῆς Μ. Πέμπτης μέχρι καί τά ξημερώματα τοῦ Πάσχα; Ἄν ὄχι,
καί χίλιοι Κανόνες νά ὑπῆρχαν, πού νά ἔλεγαν νηστεία πρό τῆς Θ.
Κοινωνίας, ἡ «τρελή» κοιλία θά ἔβρισκε τρόπο, νά ἀποφύγει
τό «μοιραῖο».
Τό θέμα, λοιπόν, δέν εἶναι ἄν ὑπάρχει Κανόνας, ἀλλά, ἄν ὑπάρχει διάθεση νά νηστέψουμε χάρη τοῦ Μυστηρίου. «Μπορεῖς νά νηστέψεις δύο-τρεῖς μέρες ἀπό κρέας καί γαλακτομικά;», εἶπα σέ μιά γερόντισσα, πού ζήτησε νά κοινωνήσει. «Τί λές πάτερ μου;! Γιά τή Θ. Κοινωνία, νά νηστέψω μιά ἑβδομάδα ἀκόμα καί τό λάδι!», ἦταν ἡ ἀπάντησή της. Φιλότιμο...!
«Σέ κάθε Λειτουργία πρέπει νά
κοινωνοῦν οἱ πιστοί, γιατί εἶναι εἰς ἄφεση ἁμαρτιῶν (...)..παρακαλῶ ἀνασκευάστε», ἔγραψε
ἄλλος σχολιαστής. Φίλε καί ἀδελφέ, καί οἱ νεοφώτιστοι
(!) Κορίνθιοι κοινωνοῦσαν σέ κάθε «Σύναξη», ἀλλά φεῦ...!
Πολλοί ἀρρώσταιναν βαριά, καί πέθαιναν πολλοί...!
(1 Κορ. 11: 30). Αὐτό τό φοβερό (!) δέν μᾶς προβληματίζει; Tό θέμα εἶναι
σοβαρό. Πρόσχωμεν!
15 σχόλια:
Ο μακαρίτης π. Νικόλαος Φαναριώτης έλεγε, αν ξέραμε τι πράγμα είναι η μεταλαβιά, θα ξενυχτούσαμε προσευχόμενοι, για να κοινωνήσουμε άξια.
Ο π. Βασίλειος καλά τα λέει, και ακόμα πιο αυστηρά χρειάζονται, γιατί η Θ. Κοινωνία είναι φωτιά που καίει τους ανάξιους.
Ακροατής κηρυγμάτων του π. Νικόλαου Φαναριώτη
Ο πατήρ Βασίλειος έχει επιχειρήματα..... σήμερα έχουμε την τάση "κοινωνίστε όπως όπως"..ο θεός είναι αγάπη .... όλοι θα πάμε παράδεισο...κ.ο.κ.
Ο Κύριος όμως άλλα μας λέει στο Ευαγγέλιο.. ιδιαιτέρως την περίοδο του Τριωδίου...
"Καί μ' όλον οπού από τους Θείους Κανόνες νηστεία πρό της Μεταλήψεως ού διορίζεται, οι δυνάμενοι δέ νηστεύειν πρό αυτής και ολόκληρον εβδομάδα καλώς ποιούσιν".
Η φράση αυτή του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου φαίνεται, ότι έχει μία έντονη αίσθηση προαιρετικότητος. Δεν υποχρεώνει για τη συγκεκριμένη νηστεία, αλλά όμως επαινεί όποιον την τηρεί.
Θυμίζει τον ΙΕ' Κανόνα της Πρωτοδευτέρας Συνόδου περί Αποτείχισης, που δέν υποχρεώνει τον πιστό να αποτειχιστεί, αλλά επαινεί όποιον το κάνει, εφ' όσον υπάρχουν οι κατάλληλες προυποθέσεις.
Οπως ο Αγιος Νικόδημος δέν φαίνεται να επιβάλλει την νηστεία, έτσι πρέπει να κάνουν και οι άλλοι Κληρικοί.
Αλλο είναι η προσωπική άποψη, που μπορεί να έχει κάποιος Κληρικός και άλλο είναι η γενικότερη πεποίθηση της Εκκλησίας.
Η συνείδηση μού λέει ότι το σωστό είναι να νηστεύουμε πριν κοινωνήσουμε, γι αυτό συμφωνώ με όσα γράφει ο π. Βασίλειος
Σεβαστέ π Βασίλειε,
θα περίμενα από κάποιον σαν εσάς να κατανοήσει την ουσία των επιχειρημάτων ή των μη επιχειρημάτων όσων μπήκαν στον κόπο να σχολιάσουν την προηγούμενη ανάρτησή σας. Και ως εκ τούτου να στοχεύσετε σε αυτή. Αντ αυτού επανέρχεστε λαβρος κατακεραυνώνοντάς τους και κατηγορώντας τους για μύρια όσα. Πιστεύετε στα αλήθεια ότι όλοι όσοι σας απαντούν είναι δέσμιοι της κοιλιοδουλείας τους; Είναι η άρνηση νηστείας σε μια εποχή που α. οι άνθρωποι έχουν στη συντριπτική πλειοψηφία τους χορτάσει όχι μόνον σε ποσότητα αλλά και σε ποικιλία την τροφή και β. είναι διατεθημένοι για χάρη της υγείας τους ή της κομψότητός τους πολύ αυστηρότερες δίαιτες η αιτία της αντιδρασής τους στο κείμενό σας;;
g
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ ΧΩΡΙΣ ΝΗΣΤΕΙΑ.
ΚΑΙ Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ, ΨΑΧΝΕΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΓΙΑ ΝΗΣΤΕΙΑ.
ΜΟΝΑΧΟΣ Η.
Έλεγε ο άγιος Παΐσιος ότι κάποιοι κάνουν τους κανόνες κανόνια και πυροβολούν αδιακρίτως.
Νομίζω ότι καλό είναι να θυμόμαστε ότι οι εποχές έχουν αλλάξει, οι άνθρωποι είναι κουρασμένοι και περιμένουν από την Εκκλησία κατανόηση για τις αδυναμίες τους και όχι κάποιον που θα μετράει με τη μεζούρα τις ελλείψεις τους.
Όλοι οι σύγχρονοι άγιοι ήταν αυστηροί στον εαυτό τους και επιεικείς στους άλλους. Πιστεύετε ότι δεν ήξεραν τί έκαναν;
Όποιος μπορεί ας κάνει και δύο εβδομάδες νηστεία, αλλά ας μην κατακρίνει τους άλλους που δεν έχουν τη δική του αντοχή.
Και ας πορεύεται ο καθένας μας σύμφωνα με τη συνείδηση και το φιλότιμό του και τη γνώμη του πνευματικού του.
Αδελφέ μου g 10:19 π.μ. το θέμα της νηστείας δεν είναι θέμα δίαιτας ή επιλογής χορτοφαγίας για αισθητικούς λόγους. Είναι πρώτιστα θέμα υπακοής και εγκοπής του ιδίου θελήματος σε συγκεκριμένες μέρες και για συγκεκριμένους λόγους, που έχουν να κάνουν με τον γενικότερο αγώνα μας στη χειραγώγηση των παθών μας. Για τη Θ. Κοινωνία ψυχικά ετοιμαζόμαστε με την ταπείνωση, την προσευχή και την εξομολόγηση. Σωματικά με την νηστεία που βοηθά και στην γενικότερη εγκράτεια, που βλέπετε λοιπόν το παράδοξο όταν ο π. Βασίλειος προτρέπει με βάση την άγραφη παράδοση νηστεία προ της Θ. Κοινωνίας;
Όσον αφορά το αν νηστεύουν οι Χριστιανοί όπως ορίζουν οι κανόνες, σας διαβεβαιώ, λόγω του ότι εξομολογώ πάνω από 30 χρόνια, ότι αλάδωτο Μ. Σαρακοστή και Τετάρτες και Παρασκευές (και ενώ έχουν υγεία και μπορούν), η συντριπτική πλειοψηφία δεν είναι διατεθημένοι να κρατήσουν. Μετά βίας πείθουμε ένα μικρότατο ποσοστό να τρώγουν μόνο το λάδι ή να ξηροφαγούν τη μισή μέρα!
π. Δημήτριος Σαββόπουλος
Οι μανάδες μας, οι πατεράδες μας, οι γιαγιες μας, οι παππούδες μας, μας προτρεπαν να νηστευουμε αυστηρά πριν την Θεία κοινωνία, διότι αυτο κάνανε και αυτοί. Όντως αγράμματοι που του ξέρανε;;;;;; Απο στόμα σε στόμα, παραδοση, ορθά τα αναφέρει ο π. Βασίλειος. Και δεν κοινωνουσαν συνέχεια οπως σήμερα. Κάνανε αγώνα, διότι από μόνη της η Θεία Κοινωνία δεν σε σωζει χωρίς αυτον. Καλη συνέχεια της Σαρακοστής.
Απάντηση στον 22 Μαρτίου -10.19 π.μ Αυτά που γράφει ο πατήρ Βασίλειος δεν είναι δικές του απόψεις,αλλά απόψεις αγίων της Ορδόδοξης Εκκλησίας.0 πατήρ Βασίλειος, απ' ότι αντιλαμβάνομαι,δεν το θέτει σε υποχρεωτική βάση, αλλά όποιος δύναται γιατί να μην νηστεύει προ Θείας Κοινωνίας. Εξάλλου αυτό είναι και το όλο πνεύμα της Ορθόδοξης πίστης-Παράδοσης της Εκκλησίας.Περισσότερη άσκηση ίσον περισσότερα χαρίσματα. Όσοι αγίασαν, αγίασαν με νηστεία ΧΩΡΙΣ ΟΡΙΑ και όχι βεβαίως μόνο με αυτό.Στον αθλητισμό,ποδόσφαιρο κ.τ.λ όποιος κάνει extra άσκηση φθάνει στην κορυφή, ΕΔΩ ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΑΣΚΗΣΗ-ΝΗΣΤΕΙΑ ΄' Καλή Ανάσταση.-
Όλα τα επιχειρήματα κλίνουν υπέρ της νηστείας προ της Θ. Κοινωνίας, αυτό λέει και η λογική,
και η Θ. Κοινωνία είναι φάρμακο όταν λαμβάνεται με προϋποθέσεις, μερικοί κάνουν λάθος που λένε αδιακρίτως "κοινώνα να πάρεις δύναμη"
Ο καθηγητής Στυλιανός Παπαδόπουλος μας έλεγε πως ο Άγιος Μακάριος ο Νοταράς που ανήκε στο κίνημα των Κολλυβάδων, πριν κοινωνήσει ξηροφαγούσε μια εβδομάδα και μιλούσε για συχνή Θ. Κοινωνία.
Βλέπω ότι κανένας δεν απαντά επωνύμως στα επιχειρήματα που
παραθέτει ο π. Βασίλειος, θα έχει ενδιαφέρον να ακούσουμε και τον αντίλογο στα επιχειρήματα αυτά
Η εκκλησιαστικοτητα και η ποιμαντική εξαντλείται στα φολκλόρ. Γιορτές στις εθνικές επετείους, καλλιέργεια εθνικού φρονήματος κλπ, κλπ,...η άσκηση είναι παρωχημένων εποχών και αφορά τους αγράμματους, αλλά φωτισμό Θεού δεν βλέπουμε στους σύγχρονους Βαρλααμιτες!!!!
Ιφ
Πολλές φορές από την Πρέβεζα που διαμένω πηγαίναμε οικογενειακώς απέναντι στον νεοφανή Άγιο Βλάσιο στα Σκλάβαινα για να τον προσκυνήσουμε και μετά πηγαίναμε και στο Ιερό Ησυχαστήριο Υπεραγίας Θεοτόκου «Η Φοβερά Προστασία», όπου ασκήτευε ο μακαριστός Πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης Πατήρ Αυγουστίνος Κατσαμπίρης, το οποίο έκτισε ο ίδιος πλησίον του τόπου όπου μαρτύρησε ο νεοφανής Άγιος Βλάσιος, θέλοντας να διαμένει πάντα κοντά του, στην Ιερά Μονή Εισοδίων της Θεοτόκου. Όταν συζητούσαμε για την νηστεία έλεγε: << Γιατρέ μου, στους τωρινούς καιρούς η Εκκλησία πρέπει να αυξήσει τις ημέρες τις νηστείας και όχι να τις μειώσει που ζητάνε μερικοί (Αυτό το αναφέρει και σε ένα εγχειρίδιο το οποίο έχει συγγράψει ο ίδιος). Επίσης πρέπει να κοινωνάμε όταν έχομε την Ευχή του Πνευματικού μας Πατέρα. Δυστυχώς γιατρέ μου οι πιο πολλοί πηγαίνουν να κοινωνήσουν λες και θα πιούνε κρασάκι και ψωμάκι, χωρίς καμία προετοιμασία. Υπάρχει μεγαλύτερη περιφρόνηση από αυτό; >>.
Ο μακαριστός Πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης Πατήρ Παγκράτιος Μπόμπολης που μόναζε στην Ιερά Μονή Αγίου Δημητρίου Δρυμού Αιτωλοακαρνανίας όταν τον επισκεπτόμασταν έλεγε: << Γιατρέ μου, υπάρχει πιο γλυκό πράγμα από το να κάνεις νηστεία και μετάνοιες στον Θεό όταν πρόκειται να κοινωνήσεις; Φτερά στην καρδιά σου δίνουνε.>>
Ο σαρκικός μου πατέρας είχε εννέα αδέρφια και μου έλεγε ότι επί κατοχής πεινούσαν τόσο πολύ που αν εύρισκαν ένα αυγό το ανακατεύαν με νερό και αλεύρι, το κάνανε ομελέτα, το ψευτοτηγανίζαν στο λιγοστό λάδι - αν εύρισκαν -, και μετά καθόταν εννιά αδέρφια γύρω από αυτό το πιάτο υποτίθεται για να φάνε. όχι ποιος να πρωτοχορτάσει, αλλά ποιος να πρωτοφάει; Όταν όμως ήταν να κοινωνήσουν, παρότι πεινούσαν, νήστευαν για επτά μέρες. Και αυγό να υπήρχε προτιμούσαν να χαλάσει το αυγό παρά να μην νηστέψουν.
Δημοσίευση σχολίου