Ο Πέτρος επιτιμά τον Χριστό!
«Καὶ προσλαβόμενος αὐτὸν ὁ Πέτρος ἤρξατο ἐπιτιμᾶν αὐτῷ λέγων· Ἵλεώς σοι,
Κύριε· οὐ μὴ ἔσται σοι τοῦτο» (Ματθ. 16,22)
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης Αὐγουστίνου Ν. Καντιώτου
Ὁ Ἰησοῦς, ἀγαπητοί μου, μὲ τοὺς δώδεκα μαθητάς του εἶχε ἀπομακρυνθῆ ἀπὸ τὴν
ἀγαπημένη του Γαλιλαία. Πήγαιναν πρὸς τὰ Ἰεροσόλυμα· πλησίαζε τὸ τέλος…
Πεζοπορώντας ἔφτασαν στὰ μέρη τῆς πόλεως Καισαρείας τῆς Φιλίππου. Δὲν
φαίνεται νὰ μπῆκαν στὴν πόλι· περιώδευαν τὰ χωριὰ καὶ ἔμεναν στὴν ὕπαιθρο. Ἡ
περιοχὴ εἶχε βλάστησι· ἀπέναντι ἀντίκρυζαν τὸ ὄρος Ἀερμών, ποὺ τὰ χιόνια
σκεπάζουν πάντα τὴν κορυφή του. Ὁ ἱερὸς ὅμιλος στάθμευε νὰ ξαποστάσῃ κάτω ἀπὸ
δέντρα καὶ ὁ Κύριος τοὺς δίδασκε. Μέσα στὴν ἤρεμη φύσι καὶ στὴν ἡσυχία ποὺ μόνο
ὁ κορυδαλλὸς διέκοπτε, ὁ Ἰησοῦς ἔθεσε στοὺς μαθητὰς τὸ ἐρώτημα· «Τίνα με λέγουσιν
οἱ ἄνθρωποι εἶναι τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου;». Κι ἀφοῦ ἐκεῖνοι εἶπαν τί λέει ὁ
κόσμος, τώρα τοὺς ρωτάει τί φρονοῦν οἱ ἴδιοι γι᾽ αὐτόν· «Ὑμεῖς δὲ τίνα με
λέγετε εἶναι;». Καὶ ὁ Πέτρος ἀπαντᾷ· «Σὺ εἶ ὁ Χριστὸς ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ τοῦ ζῶντος»
(Ματθ. 16,13-16).
Ἡ ὁμολογία αὐτή, ποὺ βγῆκε ἀπὸ τὴν καρδιὰ τοῦ Πέτρου, ἦταν ἡ σπουδαιότερη ἀπ᾽ ὅλες ὅσες ἔκαναν μέχρι τότε μαθηταὶ καὶ ἀκροαταὶ τοῦ Ἰησοῦ. Μ᾽ αὐτὴν ὁ Χριστὸς ὁμολογεῖται Υἱὸς τοῦ Θεοῦ· ὄχι μὲ τὴ γενικὴ ἔννοια μὲ τὴν ὁποία ὅλοι μποροῦν νὰ ὀνομαστοῦν παιδιὰ τοῦ ἐπουρανίου Πατρός, ἀλλὰ μὲ τὴν εἰδικὴ καὶ μοναδικὴ ἔννοια τοῦ φυσικοῦ Υἱοῦ, τοῦ μονογενοῦς Υἱοῦ καὶ Λόγου τοῦ Θεοῦ.
Ἐδῶ κηρύσσεται ἡ θεότης τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἀκριβῶς. Καὶ ἄλλοι τὸν ὠνόμασαν «υἱὸν τοῦ Θεοῦ» (βλ. Ματθ. 14,33. Μᾶρκ. 3,11. Λουκ. 4,41. Ἰω. 1,50)· ἐκείνους ὁ Ἰησοῦς δὲν τοὺς μακάρισε, γιατὶ δὲν τὸ ἐννοοῦσαν μὲ τὴν ἀκρίβεια αὐτή. Ὁ Πέτρος ἐννοεῖ, ὅτι εἶνε ὁ Θεὸς ποὺ φόρεσε σάρκα καὶ κατῆλθε γιὰ νὰ σώσῃ τὸ ἀνθρώπινο γένος ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες του. Τὸ λέμε κ᾽ ἐμεῖς σήμερα αὐτό, ἀλλὰ οἱ ὁμολογίες μας εἶνε σὰν ἄνθη ἄοσμα καὶ ἄχρωμα· ψυχρὰ τὰ λόγια μας γιατὶ ψυχρὲς εἶνε οἱ καρδιές μας. Τοῦ Πέτρου ἡ ὁμολογία ἦταν σὰν ἀστραπὴ ποὺ φώτιζε ὅλο τὸ μυστήριο τοῦ προσώπου τοῦ Ναζωραίου· ἦταν φωτισμὸς ἄνωθεν, ἀποκάλυψις τοῦ οὐρανοῦ. Αὐτὸ βεβαιώνει ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, ποὺ τὸν μακαρίζει· καὶ τὴν ὀρθὴ ὁμολογία του τὴν χαρακτηρίζει ὡς «πέτραν», βράχο ἀκλόνητο πάνω στὸν ὁποῖο θὰ οἰκοδομηθῇ ἡ Ἐκκλησία του· «Μακάριος εἶ, Σίμων Βαριωνᾶ, ὅτι σὰρξ καὶ αἷμα οὐκ ἀπεκάλυψέ σοι, ἀλλ᾽ ὁ πατήρ μου ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς. κἀγὼ δέ σοι λέγω ὅτι σὺ εἶ Πέτρος, καὶ ἐπὶ ταύτῃ τῇ πέτρᾳ οἰκοδομήσω μου τὴν ἐκκλησίαν, καὶ πύλαι ᾅδου οὐ κατισχύσουσιν αὐτῆς» (Ματθ. 16,17-18). Οἱ παπικοὶ παρερμηνεύοντας τὸ ῥητὸ αὐτὸ τοῦ Κυρίου θεμελίωσαν σ᾽ αὐτὸ τὴν περιβόητη θεωρία τους περὶ πρωτείου τοῦ πάπα· ἀλλὰ «ἡ πέτρα» δὲν εἶνε ὁ Πέτρος, εἶνε ἡ πέτρα τῆς πίστεως στὴν θεότητα τοῦ Χριστοῦ.* * *
Δὲν πέρασε ὅμως μεγάλο διάστημα ἀπὸ τὸν μακαρισμὸ αὐτὸν τοῦ Πέτρου καὶ νά
ποὺ ὁ Ἰησοῦς βρίσκεται στὴ δυσάρεστη θέσι νὰ τὸν ἐλέγξῃ τώρα δριμύτατα. Ἀπὸ τὸν
ἔπαινο στὸν ἔλεγχο. Πῶς; Ἀκοῦστε.
Ὁ Χριστὸς ἀμέσως μετὰ ἀπὸ τὸ ἀνωτέρω
περιστατικὸ ἄρχισε νὰ κάνῃ στὰ παιδιά του νύξεις γιὰ τὸν ἐπικείμενο θάνατό
του· ὅτι Πρέπει νὰ πάω στὰ Ἰεροσόλυμα, κ᾽ ἐκεῖ νὰ πάθω πολλὰ ἀπὸ τοὺς ἀρχιερεῖς
καὶ γραμματεῖς, θὰ θανατωθῶ, καὶ σὲ τρεῖς ἡμέρες θ᾽ ἀναστηθῶ. Οἱ μαθηταί, ποὺ
γιὰ τὸν Διδάσκαλο καὶ γιὰ τὸν ἑαυτό τους ὡραματίζονταν λαμπρὸ κοσμικὸ
–θεοκρατικὸ βέβαια– μέλλον, εἶδαν νὰ πέφτῃ ἐπάνω τους ἡ σκιὰ τοῦ θανάτου καὶ ἔφριξαν.
Τέτοιο τέλος λοιπὸν θὰ εἶχε ὁ Κύριός τους; Δὲν ἦταν ἀκόμη σὲ θέσι νὰ εἰσδύσουν
στὸ μυστήριο τοῦ σταυροῦ. Γι᾽ αὐτὸ ὁ Πέτρος, ποὺ ἀπὸ τὸν προηγηθέντα ἔπαινο θὰ
εἶχε ἐπαρθῆ καὶ θὰ νόμιζε ὅτι μπορεῖ νὰ γίνῃ καὶ μυστικοσύμβουλος τοῦ Ἰησοῦ,
τὸν παίρνει παράμερα καὶ ἀρχίζει νὰ τοῦ λέῃ ἐπιτιμητικά· Ὄχι μαρτύριο! «Ἵλεώς
σοι, Κύριε (=λυπήσου τὸν ἑαυτό σου, Κύριε)· οὐ μὴ ἔσται σοι τοῦτο (=νὰ μὴ σοῦ
συμβῇ αὐτό)». Θεὸς φυλάξοι, δηλαδή, ἐμεῖς δὲν θέλουμε τέτοια. Μὲ ἄλλα λόγια ὁ
Πέτρος ἀποτρέπει τὸν Ἰησοῦ ἀπὸ τὸ μαρτύριο. Ὁ Ἰησοῦς ἀγανακτεῖ καὶ γυρίζοντας
τοῦ λέει λόγια ποὺ μόνο ὅταν ἀπέκρουσε τὸν διάβολο στὴν ἔρημο (βλ. Λουκ. 4,8)
ξεστόμισε· «Ὕπαγε ὀπίσω μου, σατανᾶ (=φύγε ἀπὸ ἐμπρός μου, ἀντάρτη)· σκάνδαλόν
μου εἶ (=γίνεσαι ἐμπόδιο στὸ δρόμο μου)· ὅτι οὐ φρονεῖς τὰ τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ τὰ
τῶν ἀνθρώπων» (ἔ.ἀ. 16,22-23).
Ἀπὸ τὴν ἀπόκρουσι τῆς προτάσεως καὶ τὸν
ἔλεγχο τοῦ Πέτρου πολὺ διδάχθηκαν οἱ μαθηταί, πολὺ διδασκόμαστε κ᾽ ἐμεῖς.
Τί; ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς εἶχε πόθο νὰ μαρτυρήσῃ χάριν τῆς σωτηρίας τοῦ κόσμου,
καὶ πόσο ἀναγκαῖος γιὰ τὴ σωτηρία μας ἦταν ὁ σταυρός! Γιὰ νὰ τὸ ἐκτιμήσετε αὐτό,
ὑποθέστε πρὸς στιγμὴν ὅτι ὁ Ἰησοῦς δεχόταν τὴν ἐπιτίμησι τοῦ Πέτρου καὶ ἄλλαζε
φρόνημα. Τί θὰ ἔκανε; Ἀντὶ νὰ πάῃ στὰ Ἰεροσόλυμα θὰ περνοῦσε τὸν Ἰορδάνη, θὰ
βάδιζε πρὸς τὴν ἔρημο, ὅπου θὰ κρυβόταν σὲ κάποια σπηλιὰ ὅπως τότε οἱ Ἐσσαῖοι,
θὰ ἐπιδιδόταν μὲ τοὺς μαθητάς του σὲ ἄσκησι, νηστεία, προσευχή, μελέτη τοῦ
νόμου τοῦ Θεοῦ. Θὰ ἦταν ἐκεῖ ἥσυχοι καὶ ἀσφαλεῖς· καὶ ἂν τὴ νύχτα ἀκούγονταν τὰ
θηρία τῆς ἐρήμου, θὰ ἦταν ὅμως μακριὰ ἀπὸ τὰ ἄλλα τὰ πιὸ φοβερὰ θηρία, τοὺς
κακοποιοὺς τῶν Ἰεροσολύμων, ποὺ κάτω ἀπὸ ἀρχιερατικὰ ἄμφια καὶ θρησκευτικὰ ἐμβλήματα
ἔκρυβαν καρδιὰ λύκου καὶ τίγρεως. Ἐκεῖ θὰ περνοῦσε τὴ ζωή του ὁ Ἰησοῦς. Θὰ γερνοῦσε
λοιπὸν καὶ θὰ πέθαινε ὅπως οἱ πατριάρχες τοῦ Ἰσραήλ; τέτοιο γαλήνιο θάνατο θὰ
εἶχε;…
Ἂν συνέβαιναν αὐτά, τὸ κήρυγμά του δὲν
θὰ εἶχε τ᾽ ἀποτελέσματα ποὺ ἔφερε στὸν κόσμο. Ἐκεῖνο ποὺ εἵλκυσε καὶ ἑλκύει στὸν
Ἰησοῦ εἶνε ὁ σταυρός, ἐπάνω στὸν ὁποῖο εἶπε τὸ «Τετέλεσται» (Ἰω. 19,30). Ὁ
σταυρός του ἔγινε ὁ ὑπέρθειος μαγνήτης μὲ τὴ μυστηριώδη ἕλξι, τὸ θυσιαστήριο ὅπου
προσφέρθηκε ἡ μοναδικὴ θυσία τοῦ Ἀμνοῦ τοῦ Θεοῦ. Αὐτὴ καὶ μόνο ἡ θυσία ἔσωσε τὸν
κόσμο. Αὐτὸ εἶνε κάτι τόσο πραγματικὸ ὅσο τὸ ὅτι πατοῦμε στὸν φλοιὸ τῆς γῆς καὶ
ἀπολαμβάνουμε τὸν ἥλιο. Ἄλλο τὸ ζήτημα ὅτι δὲν μποροῦμε νὰ κατανοήσουμε πῶς ὁ
Θεὸς πάσχει ὑπὲρ ἡμῶν· ὡς γεγονὸς πρέπει νὰ τὸ παραδεχθοῦμε καὶ νὰ τὸ
πιστεύουμε. Σᾶς ἐρωτῶ· ἐπειδὴ δὲν μποροῦμε νὰ ἐξηγήσουμε πῶς ὁ ἥλιος ἕλκει τὴ Γῆ
καὶ τὰ ἄλλα σώματα, ἀρνούμεθα ὅτι ὑπάρχει παγκόσμιος ἕλξις; Ὄχι. Ἔτσι καί, ἐπειδὴ
δὲν μποροῦμε μὲ τὸν ἀνθρώπινο λογισμὸ νὰ ἑρμηνεύσουμε τὸ γεγονὸς τῆς διὰ σταυροῦ
λυτρώσεως, δὲν πρέπει νὰ ἀρνηθοῦμε τὸ γεγονὸς τῆς σωτηρίας, τῆς μηστηριώδους ἕλξεως
ποὺ κέντρο ἔχει τὸ σταυρὸ τοῦ Κυρίου.
Ἀλλὰ δυστυχῶς, ὅσοι σκέπτονται σαρκικά,
ὀρθολογιστικά, ὑπερήφανα, ἀπέκρουσαν καὶ ἀποκρούουν μέχρι τώρα τὴν ἰδέα τοῦ
σταυροῦ. Θεὸς νὰ πάσχῃ πάνω σ᾽ ἕνα σταυρό, νά ᾽νε σὲ φρικτὴ ἐλεεινὴ κατάστασι,
νὰ ἐμπαίζεται ἀπὸ καθάρματα; Αὐτὸ δὲν συμφωνεῖ μὲ τὴν περὶ παντοδυναμίας τοῦ
Θεοῦ ἰδέα τῶν ἀρχαίων λαῶν. Γι᾽ αὐτὸ τὸ περὶ Ἐσταυρωμένου κήρυγμα τῶν ἀποστόλων
τὸ θεωροῦσαν οἱ μὲν ἰουδαῖοι ὡς ἀδυναμία, οἱ δὲ εἰδωλολάτρες ὡς ἀνοησία. Ἐμεῖς
ὅμως, λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος, «κηρύσσομεν Χριστὸν ἐσταυρωμένον, Ἰουδαίοις
μὲν σκάνδαλον, Ἕλλησι δὲ μωρίαν, αὐτοῖς δὲ τοῖς κλητοῖς, Ἰουδαίοις τε καὶ Ἕλλησι,
Χριστὸν Θεοῦ δύναμιν καὶ Θεοῦ σοφίαν» (Α΄ Κορ. 1,23-24).
Ἡ ἰδέα τοῦ σταυροῦ, γράφει διάσημος
νεώτερος συγγραφέας, ποὺ προτοῦ νὰ ἔλθῃ τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο ἦταν τόσο ἀποκρουστικὴ
στὸν Πέτρο καὶ τοὺς ἄλλους ἀποστόλους, εἶνε καὶ σήμερα ἀποκρουστική, φρικτή,
κάτι ἀκατανόητο, γιὰ τοὺς λαοὺς τῆς Ἀνατολῆς. Καὶ τὸ Ἰσλὰμ γεννήθηκε ἀπὸ τὸ
σκάνδαλο αὐτό. Οἱ αἱμοχαρεῖς λαοὶ προτιμοῦν ἕναν Μωάμεθ ποὺ σφάζει μὲ μαχαίρι ἐχθροὺς
καὶ τοὺς ὑποτάσσει ἀπὸ ἕνα Χριστὸ ἐσταυρωμένο ποὺ δέχεται ῥαπίσματα, ἐμπτυσμοὺς
καὶ ὕβρεις.
* * *
Ἀλλὰ γιὰ ἐμᾶς ποὺ πιστεύουμε ὁ σταυρὸς τοῦ Κυρίου εἶνε ὅ,τι τὸ
πολυτιμότερο. Ἂς ἀκούσουμε τί λέει ὁ ἀθάνατος Χρυσόστομος· «Κανένας λοιπὸν νὰ
μὴ ντρέπεται τὸ σεμνὸ σύμβολο τῆς σωτηρίας μας καὶ τὴ ῥίζα τῶν ἀγαθῶν, γιὰ τὸ ὁποῖο
καὶ ζοῦμε καὶ ὑπάρχουμε· ἀλλὰ σὰν στεφάνι ἔτσι νὰ περιφέρουμε τὸ σταυρὸ τοῦ
Χριστοῦ. Γιατὶ ὅλα τὰ δικά μας τελοῦνται δι᾽ αὐτοῦ. Ἂν πρόκειται νὰ τελεσθῇ
βάπτισμα, ὁ σταυρὸς ἔρχεται· ἂν πρόκειται νὰ τραφοῦμε μὲ τὴν μυστικὴ ἐκείνη
τροφή (τῆς θείας εὐχαριστίας), ἂν πρόκειται νὰ χειροτονηθῇ κάποιος, ἂν
πρόκειται νὰ κάνουμε ὁ,τιδήποτε, παντοῦ παρευρίσκεται τὸ σύμβολο τῆς νίκης μας.
Γι᾽ αὐτὸ καὶ πάνω στὸ σπίτι, καὶ πάνω στοὺς τοίχους, καὶ πάνω στὰ παράθυρα, καὶ
πάνω στὸ μέτωπο, καὶ πάνω στὴ διάνοια (στὸ μέτωπό μας), τὸν σημειώνουμε μὲ θερμὸ
ζῆλο. Γιατὶ αὐτὸ εἶνε τὸ σημάδι τῆς σωτηρίας μας καὶ τῆς ἐλευθερίας τοῦ γένους
μας καὶ τῆς ἀγαθότητος τοῦ Κυρίου μας… Καὶ ἂν τὸν σημειώσῃς ἔτσι στὸ πρόσωπό
σου, κανένας ἀπὸ τοὺς ἀκάθαρτους δαίμονες δὲν θὰ μπορέσῃ νὰ πλησιάσῃ κοντά σου,
γιατὶ βλέπει τὸ μαχαίρι ποὺ τὸν πλήγωσε, βλέπει τὸ σπαθὶ μὲ τὸ ὁποῖο δέχτηκε τὸ
καίριο χτύπημα» (ὁμ. ΝΔ΄ εἰς Ματθ.· P.G. 58,537).
Τιμή μας λοιπὸν καὶ δόξα ὁ σταυρὸς τοῦ
Κυρίου. Ἐν τούτοις ὅμως πολλοὶ λεγόμενοι χριστιανοὶ ντρέπονται σήμερα τὸ
σταυρό· καὶ ὁ τρόπος ποὺ κάνουν κάποτε τὸ σταυρό τους δείχνει περιφρόνησι ἢ καὶ
ἄρνησι τοῦ Χριστοῦ. Ταλαίπωρε ἄνθρωπε! ὁ Κύριος δὲν ντράπηκε νὰ ἐκτεθῇ γιὰ σένα
γυμνὸς ἐπάνω στὸ σταυρό, στὸ ξύλο τῆς καταδίκης, κ᾽ ἐσὺ ντρέπεσαι νὰ σχηματίσῃς
ἐπάνω στὸ σῶμα σου τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ; μὰ τί εἶσαι, φίλος ἢ ἐχθρὸς τοῦ
σταυροῦ;
Γιὰ νὰ εἶσαι ὅμως φίλος τοῦ σταυροῦ δὲν
ἀρκεῖ μόνο νὰ κάνῃς κανονικὰ τὸ σταυρό σου· πρέπει καὶ ἡ σκέψι, ἡ ἰδέα τῆς
θυσίας –ποὺ σύμβολό της αἰώνιο εἶνε ὁ σταυρὸς τοῦ Κυρίου– νὰ γίνῃ γιὰ σένα ὄχι ἀποκρουστικὴ
ἀλλὰ δεκτὴ καὶ μέρα μὲ τὴ μέρα ὅλο καὶ πιὸ ἀγαπητή. Ὁ Χριστὸς θυσιάστηκε γιὰ
σένα, ἐσὺ τί θυσιάζεις γιὰ τὸ Χριστό; Γιὰ τὴ δόξα του καὶ τὴν ἐπικράτησι τῆς
βασιλείας του δίνεις κάτι; χρήματα, χρόνο, σχέσεις καὶ φιλίες, τιμὲς καὶ ἀξιώματα,
καὶ περισσότερο ἀπ᾽ ὅλα τὶς κακίες καὶ τὰ πάθη σου; Ἔχεις ἐπιθυμήσει νὰ δώσῃς
μαρτυρία γιὰ τὸ Χριστό; Εἶσαι, ἂν χρειαστῇ, ἕτοιμος γιὰ μαρτύριο, νὰ δώσῃς τὸ αἷμα
σου γιὰ Ἐκεῖνον; Τότε ναί, εἶσαι φίλος τοῦ σταυροῦ. Καὶ ἂν θέλῃς νὰ καλλιεργήσῃς
αὐτὸ τὸν πόθο τοῦ μαρτυρίου, διάβαζε τοὺς βίους τῶν ἁγίων καὶ τῶν μαρτύρων τῆς
πίστεώς μας· π.χ. τῶν ἀποστόλων Ἀνδρέα καὶ Πέτρου, τοῦ ἁγίου Ἰγνατίου τοῦ
θεοφόρου, τῶν ἁγίων Χρυσάνθου καὶ Δαρείας κ.λπ..
Καὶ κάτι ἀκόμα γιὰ ὅλους καὶ ἰδιαιτέρως
ἐκείνους ποὺ ἐργάζονται ἱεραποστολικά. Μόλις ὁ ἐργάτης τοῦ Χριστοῦ πάρῃ μιὰ ἀπόφασι
ἡρωική, ποὺ ξεπερνάει τὰ πλαίσια ἑνὸς τυπικοῦ χριστιανισμοῦ, ἀμέσως θὰ παρουσιαστῇ
ὁ «Πέτρος» (σὲ εἰσαγωγικά), οἱ σύγχρονοι «Πέτροι», ποὺ δὲν τοὺς ἔχει
ζωογονήσει ἡ μυστικὴ αὔρα τοῦ σταυροῦ, καὶ θὰ τὸν ἀποτρέπουν νὰ κάνῃ αὐτὸ ποὺ ἀποφάσισε.
–Τί ἔπαθες; θὰ τοῦ ποῦν. Ἐδῶ τόσοι καὶ τόσοι, χωρὶς νὰ ἀρνηθοῦν τὴν ἀποστολή
τους, κατορθώνουν νὰ πιάνουν θέσεις καὶ ἀξιώματα στὴν ἐκκλησία καὶ στὴν πολιτεία,
κ᾽ ἐσὺ τώρα τὰ ἀρνεῖσαι ὅλα αὐτά; τί θέλεις, νὰ πεθάνῃς ἄσημος κ᾽ ἐγκαταλελειμμένος,
κλεισμένος σὲ φυλακὲς ἢ μοναστήρι;… Δὲν νομίζετε, ἀδελφοί μου, ὅτι ὅσοι μιλοῦν ἔτσι
λαλοῦν ὅπως λάλησε στὸν Ἰησοῦ ὁ Πέτρος τότε στὰ περίχωρα τῆς Καισαρείας τῆς Φιλίππου;
«Ἵλεώς σοι, Κύριε· οὐ μὴ ἔσται σοι τοῦτο»,
ἀκούγεται καὶ σήμερα σὲ διαφόρους τόνους. Φοβερὴ σατανικὴ φωνή, ποὺ μὲ τὸ στόμα
φίλων, συγγενῶν καὶ στενῶν συνεργατῶν θέλει νὰ σὲ ἀποτρέψῃ ἀπὸ τὸ καθῆκον. Ἀλλὰ
σὺ ἄκουσε τὴ φωνὴ τῆς συνειδήσεώς σου, ποὺ σὲ καλεῖ νὰ σηκώσῃς τὸ σταυρό, καὶ μὲ
θάρρος ἀπάντησέ τους· «Ὕπαγε ὀπίσω μου, σατανᾶ· σκάνδαλόν μου εἶ· ὅτι οὐ φρονεῖς
τὰ τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ τὰ τῶν ἀνθρώπων».
Ὦ ὑποψήφιοι μάρτυρες, ὅσους ὁ Κύριος θὰ
δοξάσῃ μὲ τὴν ὑψίστη τιμὴ νὰ θυσιαστῆτε γιὰ τὸ Ὄνομά του! νοερὰ πέφτω καὶ ἀσπάζομαι
τὰ πόδια σας. Γιὰ σᾶς ὁ μέγας Βασίλειος εἶπε· «Θνητοὶ πάντες ἄνθρωποι, μάρτυρες
δὲ ὀλίγοι» (P.G. 31,505B). Καὶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος ὁμιλεῖ γιὰ «χάρισμα»· «Ὑμῖν ἐχαρίσθη
τὸ ὑπὲρ Χριστοῦ, οὐ μόνον τὸ εἰς αὐτὸν πιστεύειν, ἀλλὰ καὶ τὸ ὑπὲρ αὐτοῦ
πάσχειν» (Φιλιπ. 1,29).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου