Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου 2022

Σχολιασμός... σχολίων!!! - π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος

Σχολιασμός... σχολίων!!!

 π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος

Στην ανάρτηση με θέμα: ΑΡΓΕΙ ΠΟΛΥ ΑΚΟΜΑ...;;;!!

Οι χριστιανοί, οι μάρτυρες της αληθείας, φοβούνται (ή έχουν σκοπιμότητες...) στο να γράψουν το όνομά τους κάτω/πάνω από τα λεγόμενα απ’ αυτούς;... Εντάξει.

Θα ήθελα να γράψω λίγες σκέψεις για τα σχόλια στο κείμενό μου «Αργεί πολύ ακόμα...».

Όταν από ένα κείμενο δώδεκα σελίδων ψάχνεις να βρεις... λεξίδια για να αρνηθείς το όλο σκεπτικό δεν... διυλίζεις τον κώνωπα; Το χειρότερο, δεν καταπίνεις καμήλες;

Αδελφοί, αφήστε ελεύθερη τη σκέψη από προκαταλήψεις! Αφήστε, τι γινόταν... Δείτε τι χρειάζεται να γίνει... Θυμηθείτε τη γυναίκα του Λωτ, όπως μας λέει ο Χριστός!

Ευχαριστώ όσους βλέπουν ήρεμα και απλά.

Θέλω να ρωτήσω τον σχολιαστή των 12:33 της 12ης Σεπτεμβρίου 2022.

Πιστεύετε σοβαρά ότι απευθύνεται σε σας κάποιος που σας μιλάει άλλη γλώσσα; Θα δημιουργήσετε μαζί του κάποια σχέση;

Αισθάνεστε ευρύχωρα σε ατμόσφαιρα γεμάτη ακατανόητους συμβολισμούς και άγνωστη γλώσσα; Η συνήθεια που "εξοικειώνει" δεν υπάρχει πλέον, αλλά και όταν υπήρχε δε νομίζω ότι λειτούργησε θετικά. Κάθε στασίδι που αδειάζει, πλέον δεν ξαναγεμίζει. Είμαι 42 χρόνια κληρικός και μακάρι να ήταν αλλιώς τα πράγματα. Έχουμε καταντήσει (ναι, καταντήσει) Φαρισαίοι (αποδείχθηκαν αθάνατοι, καθώς πέρασαν από την Συναγωγή στην Εκκλησία) που «διά τήν παράδοσιν ἡμῶν» κωλύωμεν εἰσελθεῖν τους βουλομένους, και αυτό το θεωρούμε ειλικρινή πίστη και ορθοδοξία!!!

Τι σημαίνει άραγε «προετοιμασία για ουσιαστική ψυχική συμμετοχή»; Να πούμε μια αφελή χαζοπροσευχούλα: «Ω Κύριε, θέλομεν να σε αγαπήσομεν, θέλομεν να ανάψει εντός ημών το πυρ της προς σε αγάπης...» και άλλες ανάλογες αφελείς ευσέβειες.

Πῦρ ἤλθον βαλεῖν... φωνάζει ο Χριστός. Δεν κάνει εμείς να φοβόμαστε μήπως... ήδη ανήφθη!! Ecclesia semper reformanda, μαθαίνουν οι πρωτοετείς της Θεολογικής! Αποστολομαρτυρική επισήμανση και πρόταση.

Εύχεστε ο Κύριος του Αμπελώνος να εκβάλλει εργάτες, για αυτό το reformandum.

π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος.

17 σχόλια:

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Σύμφωνοι, με την προσθήκη. Όσοι στο εξής σχολιάζουν ανώνυμα ή ψευδώνυμα καταπατούν ασύστολα το λόγο της Γραφής : «Ου γαρ έδωκεν ημίν ο Θεός Πνεύμα δειλίας, αλλά δυνάμεως και αγάπης, και σωφρονισμού …»-2Τι.1,7. Αθανάσιος Κοτταδάκης

Ανώνυμος είπε...

Ήρεμα μιλώντας και χωρίς καμμία διάθεση κατάκρισης.

1. Μπορεί ένα παιδί χωρίς να εκπαιδευθεί (είτε σε σχολείο, είτε δια βίου) στον τρόπο ζωής της κοινωνίας να σταθεί εξ αρχής από μόνο του και χωρίς προσπάθεια; Χρειάζεται εξοικείωση και κόπο.

2. Η επιστήμη, που ασχολείται με την κτίση, αναπτύσσει συνεχώς νέα ορολογία, την οποία πρέπει να κατέχει κάποιος που θέλει να οικοδομήσει. Άρα θα πρέπει να ξοδέψει χρόνια φοίτησης σε συγκεκριμένο αντικείμενο για να πάει ένα βήμα πιο πέρα. Δε σημαίνει ότι ένας απλός άνθρωπος δεν μπορεί να ζήσει τα φυσικά φαινόμενα που περιγράφει η επιστήμη. Απλά δεν μπορεί να τα συστηματοποιήσει και να τα περιγράψει με τη συμβατική ορολογία. Αντιστοίχως ο πιστός μπορεί να είναι σε σχέση με τον κτίστη Θεό χωρίς να γνωρίζει τον ακριβή τρόπο λειτουργίας, μαθαίνοντας άλλοτε δια βίου και άλλοτε δια μελέτης. Η ζωή χορηγείται δωρεάν από το Θεό και το πόσο θα την αξιοποιήσει καθένας και θα εντρυφήσει στη σχέση του με Αυτόν είναι στο χέρι του ιδίου του προσώπου.

3. Ήδη γίνεται λόγος για μακρόσυρτες ακολουθίες. Για να αποτυπωθεί ακριβώς το περιεχόμενο των εννοιών της αρχαίας θα οδηγούσε σε εκτενέστερες, σε κείμενο, επομένως και χρονικά, ακολουθίες και σε θέση σε αχρησία ορολογίας που έχει κερδηθεί, για τη διευκόλυνση της μεταξύ μας κατανοήσεως, σε τόσους αιώνες.

4. Ένα αντίστοιχο αίτημα θα ήταν η κατάργηση της ποίησης προς επικράτηση του πεζού λόγου.

Μήπως εσείς, παρόλο που εκκινείτε με καλό σκοπό κάνετε παραδοχές προς αμφισβήτηση της διαφορετικής άποψης; Αυτή την άποψη θα μπορούσαμε να τη χαρακτηρίσουμε με τις ορολογίες είτε "συντηρητικότερη" είτε "πιο λειτουργική"; Εσείς επιλέγετε την πρώτη. Άλλοι τη δεύτερη. Αυτό τελικά απόκειται στη διάθεση του καθενός αλλά και στο χρώμα που δίνει η κάθε εποχή, κατά την προαίρεση των γενεών της, στις λέξεις.

Η ανωνυμία μου δεν μπορεί να εμποδίσει την αλήθεια ή την ανάδειξη του ψεύδους μου.

Ευάγγελος Σουλιώτης ιατρός είπε...

Προσωπικά θα ήθελα να ξέρω τι θα ρωτούσατε τον Άγιο Σωφρόνιο του Έσσεξ αν τον είχατε μπροστά σας τώρα.Απαντήστε παρακαλώ στον Άγιο Σωφρόνιο του Έσσεξ σχετικά με τη λειτουργική γλώσσα στα ελληνικά και την μη μετάφραση των λειτουργικών κειμένων από τα αρχαία ελληνικά ειδικά ,διότι είναι πολύ σημαντική η τοποθέτηση ενός Αγίου του βεληνεκούς του Αγίου Σωφρονίου και αιτιολογεί
επαρκέστατα και θεολογικά τεκμηριώνει την αντίθεσή του στη μετάφραση. Προσωπικά οι απόψεις θεολόγων ακόμη και κληρικών υπολείπονται της γνώμης Αγίων Πατέρων. Νομίζω και πολλοί άλλοι συμφωνούν μαζί μου.

Ανώνυμος είπε...

Νομίζω ότι ο μακαριστός επίσκοπος Πρεβέζης κος Μελέτιος έλεγε ότι σημασία έχει το τι λέει κάποιος και όχι ποιος το λέει

Θεοδοσιος Μαρτζουχος είπε...

Αγαπητέ κύριε Σουλιώτη
Με τον μακάριο πατέρα Σωφρονιο είχα ένα μακροσκελές διήμερο συζητήσεων με αφορμή την μετάφραση του γέροντος μου Μελετιου των πρακτικών της Αγίας πεμπτης Οικουμενικής Συνόδου. Ο γέροντας ήταν ένας ελεύθερος και ανοιχτόμυαλος κληρικός που δεν δίστασε να συστησει μικτο( ανδρών-γυναικών) μοναστήρι προς …καταδκανδαλισμον των ευσεβών και τρισαθλίων…
Ήταν ανθρωπος που ήξερε σε ποιον κόσμο απευθύνεται και η ακολουθία στο μοναστήρι γινόταν στα ελληνικά στα αγγλικά στα γαλλικά και στα ρωσικά και παρεμβαλλοντουσαν 3υχες του Αγίου Σιλουανου μέσα στο σώμα , όχι του όρθρου αλλά της Ευχαριστιας…Φαντάζεστε κάτι τέτοιο στο ζητορθοδοξο ελληνικό περιβάλλον…Τουλάχιστον θα τον …έκαιγαν!!! Σώθηκε λόγω έλλειψης μέσων μαζικής δικτύωσης…παρα τις « φιλότιμες» προσπάθειες του Πηλαβακη να χαρακτηριστεί αιρετικός…
Έρχεστε τώρα εσείς να κάνετε προκρούστεια κλίνη ένα κείμενο του της δεκαετίας του ‘30 στο οποίο κρίνοντας λανθασμένα εξ ίδιων ( ήταν σοφός και με πελώριες διανοητικές δυνατότητες) νομίζει ότι είναι εύκολη η εκμάθηση των αρχαίων γράφοντας σε λογια καθαρεύουσα!!!
Μη μου επισείσετε το μορμολύκιον της καταφρόνησης της γνώμης των Αγίων γιατί δεν πρόκειται για διδασκαλία αλλά για ποιμαντική αντιμετωπις. Κανένα πρόβλημα δεν έχετε να λέτε και σεις μαζί με πλείστους όσους ότι ο αγ.Γρηγόριος Νυσσης έσφαλε στη διδασκαλία αποκατάστασης των παντων(μιλάμε για την σωτηρία) και τρομάζετε για διαφορα γνώμης στην ποιμαντική ρύθμιση.
Λευτερωθείτε θα σας έλεγε ο πατήρ Σωφρονίου…ο Χριστός είναι ελευθερία….από όπου λείπει η ελευθερία έχει ήδη φύγει ο Χριστός. Δεν σας γνωρίζω. Δεν έχω κάτι μαζί σας. Σας αγαπώ ανθρωπίνως ως αδελφό μου χριστιανό. Έχω να σας συστήσω κάτι ως παπάς με 42 χρόνια διακονία και 65 χρόνια ζωης…ΜΕΛΕΤΗΣΤΕ το βιβλίο του πατρος Γεωργίου Φλωροφσκι ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΣ θα ελευθερωθειτε και μαζί σας όλοι οι αγαπημένοι σας.
Παρακαλώ να προσευχεσθε για μένα. Με την αγάπη του Χριστού. π.Θεοδοσιος

Ανώνυμος είπε...

Ἀπόσυρση πιλοτικοῦ προγράμματος.

Πρίν μερικά χρόνια (ἐν ἔτει 2004) ἐπί Ἀρχιεπισκοπείας τοῦ Μακαριστοῦ Χριστοδούλου, εἶχε τεθεῖ σέ ἐφαρμογή πιλοτικό πρόγραμμα ἀπόδοσης τῆς Ἀποστολικῆς καί Εὐαγγελικῆς Περικοπῆς καί στή νεοελληνική μέ τό ἴδιο σκεπτικό, τήν ἀπλούστευση δηλαδή τῶν λειτουργικῶν κειμένων γιά τή κατανόησή τους ἀπό τούς νέους.
Στήν πορεία ἀπεδείχθη ὅτι ὁ σκοπός τοῦ ἐν λόγω προγράμματος δέν ἐπετεύχθη καί καταργήθηκε.

Ἀναφορικά στό ἰστολόγιο «Η ΑΛΛΗ ΟΨΙΣ» καί στήν ἠλεκτρονική διεύθυνση:

https://alopsis.gr/afieroma/af-%ce%b1%cf%80%cf%8c%cf%83%cf%85%cf%81%cf%83%ce%b7-%cf%84%ce%bf%cf%85-%cf%80%ce%b9%ce%bb%cf%89%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%bf%cf%8d-%cf%80%cf%81%ce%bf%ce%b3%cf%81%ce%ac%ce%bc%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%bf%cf%82/

« Απόσυρση του πιλοτικού προγράμματος Απόδοσης της Αποστολικής και Ευαγγελικής περικοπής και στη Νεοελληνική (Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών)
Δημοσιεύθηκε στις 7 Μαΐου, 2006

Την απόσυρση από την προσεχή Κυριακή του πιλοτικού και πειραματικού προγράμματος της απόδοσης της Αποστολικής και Ευαγγελικής Περικοπής και στη νεοελληνική, το οποίο είχε τεθεί σε εφαρμογή από τις 12 Σεπτεμβρίου 2004 και για εύλογο χρονικό διάστημα στην περιφέρεια της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών κατόπιν της καταρχήν έγκρισης και της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, αποφάσισε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Χριστόδουλος.

Η απόφαση αυτή αποτέλεσε καρπό γενικευμένου σχετικού διαλόγου που πραγματοποιήθηκε μεταξύ των Εφημερίων, των Επιτρόπων και των Ιεροψαλτών των Ι. Ναών και Παρεκκλησίων της Ι.Α.Α. στις συσκέψεις κατά Αρχιεπισκοπικές περιφέρειες την 10η Ιουνίου ε.ε., κατόπιν εγκυκλίου σημειώματος του Αιδεσιμ. Πρωτοπρεσβύτερου π. Θωμά Συνοδινού, Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Α.Α.. Ο διάλογος αυτός είχε άλλωστε προαναγγελθεί από την έναρξη εφαρμογής του προγράμματος, το οποίο, όπως είχε σημειώσει ο Μακαριώτατος, θα ετίθετο στην κρίση των κληρικών και των ενοριτών.

Ο Μακαριώτατος, ο οποίος μελέτησε τα πρακτικά των ως άνω συσκέψεων, έκρινε ότι ο σκοπός για τον οποίο εισήχθη δοκιμαστικά το πρόγραμμα – δηλαδή η υποβοήθηση του πληρώματος της Εκκλησίας και δη των νέων στην κατανόηση των ιερών κειμένων – δεν έχει επιτευχθεί, καθώς οι μεν νέοι συνήθως δεν έχουν έλθει στην Εκκλησία κατά την ώρα των Αναγνωσμάτων, οι δε μεγαλύτεροι στην ηλικία δεν έχουν ανάγκη ερμηνείας αυτών, αφού οι περισσότεροι τα έχουν επανειλημμένως ακούσει και προσλάβει.

Σε σχετικό μάλιστα εγκύκλιο σημείωμα, που απευθύνει προς τους Εφημερίους των Ι. Ναών και Παρεκκλησίων της Ι.Α.Α., ο Μακαριώτατος σημειώνει: «Η αρχική πρωτοβουλία υπήρξε καρπός της ανάγκης διευκόλυνσης του εκκλησιάσματος. Η κατάργηση αυτής είναι προϊόν του σεβασμού, τον οποίο όλοι οφείλουμε προς τον λαό μας». (Πηγή: www.ecclesia.gr 23/6/2005)»

Μέ τόν προσήκοντα σεβασμό.
Θεόδωρος Σ.

Ανώνυμος είπε...

Εδώ στον Βόλο ο Μητροπολίτης μας κ. Ιγνάτιος διάβαζε τα αναγνώσματα στην νεοελληνική. Αυτό άρεσε σε όλους μας. δυστυχώς όμως κάποιοι εγκάθετοι γυρνούσαν από ναό σε ναό φωνάζοντας εναντίον του. Το κακό πάντα το προκαλούν οι ακραίοι που με την οργή τους και τις φωνές τους επιβάλουν τα πιστεύω τους. όσο η Εκκλησία δεν τους απομονώνει αυτοί θα προκαλούν κακό.

Ανώνυμος είπε...

Οφείλω να ευχαριστήσω τον π. Θεοδόσιο, που ασχολήθηκε με το σχόλιο μου των 12-43, και να δώσω μερικές διευκρινήσεις.
Δέν είναι ακριβές ότι πρόκειται για "άλλη γλώσσα" και για "άγνωστη γλώσσα". Πρόκειται για την Ελληνική γλώσσα σε αρχαιότερο τύπο, από αυτόν που ομιλούμε σήμερα. Η Ομηρική διάλεκτος, η Αττική διάλεκτος, η γλώσσα των Ελληνιστικών χρόνων, των Βυζαντινών χρόνων, κλπ., είναι η Ελληνική γλώσσα προσαρμοσμένη σε κάθε εποχή.
Κατά τη γνώμη μου, δέν εμποδίζει η γλώσσα την συμμετοχή στη Θεία Λειτουργία, αλλά η έλλειψη προαίρεσης.
Για να αποκτήσει ένας νέος ένα απλό πτυχίο Lower της Αγγλικής, καταβάλλει αρκετή προσπάθεια και μαθαίνει εκατοντάδες λέξεις. Προσπάθεια καταβάλλει επίσης για να μάθει να χρησιμοποιεί υπολογιστή, να αποκτήσει Δίπλωμα Οδήγησης αυτοκινήτου, να λάβει Πανεπιστημιακό Πτυχίο, Μεταπτυχιακό Δίπλωμα, Διδακτορικό Δίπλωμα.
Είναι δυνατόν να μήν μπορεί να μάθει την ερμηνεία 50 αρχαιοελληνικών λέξεων ;
Δεν μπορούμε να πιστεψουμε κάτι τέτοιο. Απλώς δέν ενδιαφέρεται να το κάνει, διότι τα ενδιαφέροντα του δέν έχουν σχέση με τον Χριστό και την Εκκλησία, αλλά με υλικές, κοσμικές, ηδονιστικές προτεραιότητες.
Κανείς δέν "κωλύει εισελθείν τους βουλομένους". Οποιος βούλεται μπορεί να εισέλθει. Είναι γνωστό ότι οι Ρωμαιοκαθολικοί διοργανώνουν όχι μόνον συναυλίες κλασσικής μουσικής αλλά ακόμη και Rock και Jazz μέσα σε ναούς προκειμένου να βρούν "βουλομένους εισελθείν", αλλά τα αποτελέσματα είναι απογοητευτικά. Δεν νομίζω ότι πρέπει να κάνουμε κι εμείς το ίδιο.
Με την "προετοιμασία" εννοώ απλά πράγματα, δηλαδή μελέτη της Ευαγγελικής περικοπής, του Αποστολικού αναγνώσματος, κάποιας Πατερικής Ομιλίας για το Ευαγγέλιο της Κυριακής, κλπ.
Τέλος, με πολύ σεβασμό, θα πρέπει να αναφέρω, ότι η Εκκλησιαστική γλώσσα δέν εμπόδισε μερικούς ανθρώπους να γίνουν όχι μόνον πιστά τέκνα της Εκκλησίας, αλλά να λάβουν και την ιερή απόφαση να ακολουθήσουν τον Μοναχικό βίο και να γίνουν και Ιερομόναχοι και Αρχιμανδρίτες. Γιατί δέν εμπόδισε αυτούς και εμποδίζει τους άλλους ;
Πρέπει μάλλον να συμπεράνουμε, ότι είναι θέμα προαίρεσης.

Ανώνυμος είπε...

Ας μάθουμε να λέμε την αλήθεια Θεόδωρε Σ το πιλοτικό πρόγραμμα δεν αποσύρθηκε για τα όσα διπλωματικά έλεγε μετά την γαινέα πρωτοβουλία του ο Χριστόδουλος. Αποσύρθηκε διότι υπήρξαν πιέσεις όχι από τον λαό (εμάς) αλλά από κάποιες ακραίες δυνάμεις που δρουν ‘οργανωμένα’ μέσα στην Εκκλησία και δυστυχώς υπολογίζοντας το κόστος οι Ιεράρχες την κάνουν με ελαφρά πηδηματάκια. Δεν υπάρχει θάρρος στην διοίκηση για να προχωρήσει και κάνει πίσω.
Ειρήνη Κ.

Ανώνυμος είπε...

Μάλλον θα ζεις σε άλλο κόσμο 11.37 η καλήτερα όχι στον δικό μου. Οι νέοι παίρνουν Lower της Αγγλικής γιατί θα τους χρησιμεύσει να βγάλουν τον ‘άρτο τον επιούσιο’.
Τώρα για μένα. Μπορεί για εσένα η «Ομηρική διάλεκτος, η Αττική διάλεκτος, η γλώσσα των Ελληνιστικών χρόνων, των Βυζαντινών χρόνων, κλπ., είναι η Ελληνική γλώσσα προσαρμοσμένη σε κάθε εποχή.» προσωπικά στο σχολείο ήταν κινέζικα όταν άκουγα Ομηρική ή Αττική διάλεκτο. Ούτε από τα συμφραζόμενα δεν έβγαζα νόημα. Βέβαια αυτού δεν θα πήγαινα στο αρχαιολογικό δεν με ενδιέφερε να «χαλάσω» τον χρόνο μου για να την μάθω. Προτίμησα ξένες γλώσσες για να επικοινωνώ με ανθρώπους που μιλάνε μια ζωντανή γλώσσα. Για μένα αυτά που γράφεις είναι κάτι που δεν τα χρειάζομαι. Και κλείνω. Αν η Εκκλησία επιθυμεί να συνομιλήσει στην προσευχή μαζί μου να μου μιλήσει στην γλώσσα που μιλάω. Διαφορετικά δεν θα πάρω.

Ἰ. Ἀ. Ἠ. είπε...

Έτσι ακριβώς έχουν τα πράγματα. Είναι κρίμα να πορεύεται η Εκκλησία με την αρχή της ήσσονος προσπάθειας, να πιστεύουμε ότι είμαστε ανίκανοι να ερμηνεύσουμε ελάχιστες αρχαιότερες λέξεις της ελληνικής γλώσσας, όταν μάλιστα αυτό είναι και προϋπόθεση (υποτίθεται) για την είσοδό μας στην Εκκλησία.
Αν ούτε αυτό το ελάχιστο δεν είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε, μήπως στην πραγματικότητα, έχουμε άλλες, σοβαρότερες, δυσκολίες στη σχέση μας με την Εκκλησία;

Ανώνυμος είπε...

Για να δούμε πώς να μεταφράσουμε το παρακάτω για να το καταλαβαίνουν οι νέοι μας καλύτερα?? Από τον τρίτο Οίκο των Χαιρετισμών:

Γνῶσιν ἄγνωστον γνῶναι,
ἡ Παρθένος ζητοῦσα,
ἐβόησε πρὸς τὸν λειτουργοῦντα·
ἐκ λαγόνων ἁγνῶν,
Υἱὸν πῶς ἔσται τεχθῆναι δυνατόν;
λέξον μοι.
Πρὸς ἥν ἐκεῖνος ἔφησεν ἐν φόβῳ,
πλὴν κραυγάζων οὕτω·

Λοιπόν:

Γυρεύοντας να μάθει η Παρθένα Κόρη την άγνωστη γνώση,βροντοφώναξε προς τον λειτουργό άγγελο,μα πώς είναι δυατόν να γεννηθεί γιος από μπούτια(λαγόνια) αγνά πες μου κι αυτό της απάντησε με φόβο πλην όμως κραύγασε….

Αχ τι όμορφα….πνευματική ανάταση όντως βρε παιδιά…Μα τι περιμέναμε τόσο καιρό,βουρ να τα μεταφράσουμε όλα…!!!

Ανώνυμος είπε...

Η Θεία Λειτουργία είναι ΖΩΗ, δεν ειναι ιστορία. Και ως Ζωή οφείλει να μπαινει στη ζωή μας με τα σχήματα που χρησιμοποιούμε καθημερινά, γιατι ειναι κομματι της.
Οπως δε θα παω στον γιατρό εξηγώντας του τι εχω στα αρχαία, ετσι δε μπορώ να βιώνω και τη σχέση μου με τον Θεό σε αλλη γλώσσα απο αυτη που χρησιμοποιώ.
Λαθος αναλογία κιόλας, γιατι στο γιατρό ας μάθαινα και ξένη γλώσσα για να μιλήσω, ο Θεός μιλάει τη γλώσσα μας, εξ ου και γιατι μεταφράζονται τα λειτουργικά κείμενα απο τους ιεραποστόλους σε καθε χώρα στην τοπική γλώσσα.

Θεοδοσιος Μαρτζουχος είπε...

Aνωνυμε 11.45 θυμίζεις με την απαξιωτική σου τοποθέτηση αρχαίους αιρετικούς που θεωρούσαν την ενσάρκωση και την δια της βιολογικής διαδρομής έλευσιν του Χριστού στον κόσμο γεγονός…..ακαλλές…όχι όμορφο..!!!
Ετσι και συ…τραβάς από τα…μπούτια το θέμα για να το ευτελισεις…Όμως το ρημάδι ξεφύλλισε κανα λεξικό συ ο λάτρης των αρχαίων ελληνικών και θα δεις πόσες και ποιες ερμηνείες έχει η λέξη λαγών που την έκανες μπούτια…
Αδελφοί τα θέματα της προσευχής και η βοήθεια να γίνει ουσιαστικότερη και γέφυρα συνειδητοποίησης της πιστεως( αυτό είναι η μετάφραση) δεν είναι υπόθεση για εξυπνακίστικες ατάκες. Νομίζω…Ας ευχόμαστε όλοι για όλους.
π.Θεοδοσιος Μαρτζουχος

Ανώνυμος είπε...

Ο π. Θεοδόσιος μας είπε πολλά και ουσιώδη τα οποία οι πλείστοι των σχολιαστών τα προσπέρασαν. Το είχα διαβάσει και με έβαλε σε σκέψεις αυτή η εξομολόγησή του. Νομίζω ότι πολλοί από εμάς είδαμε πτυχές της ζωής μας. Που έστω και τώρα πρέπει να ομολογήσουμε ότι κάπου στο κείμενο καθρεπτιζόμαστε.
Έστω όμως τα προσπερνώ για να πω μια σκέψη που επί μιάμιση ώρα ώρεα τριγυρνούσε στο μυαλό μου. Κάνοντας ζάπινγκ έφτασα στην τηλεόραση της Βουλής που έδειχνε την τραγωδία του Ευριπίδη Ιφιγένεια σε σκηνοθεσία Κακογιάννη με τους Ειρήνη Παπά και Κώστα Καζάκο κλπ. Την παρακολούθησα. Όσο την έβλεπα όλο και με τράβαγε να φτάσω ως το τέλος. Περάσαν σκέψεις πολλές από τα όσα ο Ευριπίδης παρουσίασε στους διαλόγους. Αυτό που σκεπτόμουν ήταν αν οι ηθοποιοί μιλούσαν στην γλώσσα ου έγραψε ο Ευριπίδης θα το παρακολουθούσα; Η απάντηση μου είναι ΟΧΙ. Αυτό που με καθήλωσε να το παρακολουθήσω ήταν ότι μιλούσαν στην καθαρή σημερινή μας γλώσσα. Αν ήταν στην γλώσσα του Ευριπίδη θα κοίταζα για λίγο τους ηθοποιούς και μην μπορώντας να κατανοήσω τι λένε θα έκανα ζάπιγκ. Το παρακολούθησα όχι για τους πρωταγωνιστές αλλά γιατί η γλώσσα και τα λεγόμενα με δίδαξαν πολλά. Αυτή είναι η δύναμη του θεάτρου. Νομίζω ότι από τα παραπάνω έλαβα μέρος στα σχόλια για το ζήτημα της γλώσσας στην εκκλησιαστική ζωή του σήμερα. Τίποτα άλλο.
Βασίλης Αρβανίτης
Αλεξανδρούπολη.

Κυριακος Δημητριαδης είπε...

Ευτυχώς που υπαρχουν ιερείς / πατέρες (λίγοι δυστυχώς ) σαν τον π. Θεοδόσιο και δεν έχει στραγγίξει τελείως η εκκλησία από νοήμονες ανθρώπους..

saba-george είπε...

Επειδή πρέπει να μιλάμε πρακτικά, θα σας δώσω ένα παράδειγμα από μία ευχή της Θ Μεταλήψεως που έχει μεταφράσει στην ομιλουμένη σήμερα Ελληνική γλώσσα, ο σεβαστός μου π. Θεοδόσιος (ελπίζω να με συγχωρεί που δεν πήρα την άδεια του...). Όποτε διαβάζουμε κάποιες από τις ευχές αυτές στην εκκλησία που ψέλνω, η ανταπόκριση των πιστών είναι συγκινητική. Όλοι εκστασιασμένοι ρωτούν που τις βρήκαμε και όταν τους λέμε ότι είναι αυτές οι ίδιες που κάποιες άλλες φορές διαβάζαμε από το πρωτότυπο κείμενο, μας ζητάνε να τους τις τυπώσουμε όλες για να τις διαβάζουν! Πάρα κάτω μια μικρή εύκολη στο κείμενο, ευχή του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, πρώτα στο αρχαίο κείμενο και μετά στην ομιλουμένη Ελληνική.

Οὔκ εἰμι ἱκανός, Δέσποτα Κύριε,
ἵνα εἰσέλθῃς ὑπὸ τὴν στέγην τῆς ψυχῆς μου·
ἀλλ᾿ ἐπειδὴ βούλει σύ,
ὡς φιλάνθρωπος οἰκεῖν ἐν ἐμοί,
θαῤῥῶν προσέρχομαι.
Κελεύεις, ἀναπετάσω τὰς πύλας,
ἃς σὺ μόνος ἐδημιούργησας
καὶ εἰσέρχῃ μετὰ φιλανθρωπίας, ὡς πέφυκας·
εἰσέρχῃ καὶ φωτίζεις τὸν ἐσκοτισμένον μου λογισμόν.
Πιστεύω ὡς τοῦτο ποιήσεις·
οὐ γὰρ Πόρνην προσελθοῦσάν σοι μετὰ δακρύων ἀπέφυγες,
οὐδὲ Τελώνην ἀπεβάλου μετανοήσαντα,
οὐδὲ Λῃστὴν ἐπιγνόντα τὴν βασιλείαν σου ἀπεδίωξας,
οὐδὲ Διώκτην μετανοήσαντα κατέλιπες, ὃ ἦν·
ἀλλὰ τοὺς ὑπὸ τῆς μετανοίας προσαχθέντας,
ἅπαντας ἐν τῷ χορῷ τῶν σῶν φίλων κατέταξας,
ὁ μόνος ὑπάρχων εὐλογημένος πάντοτε,
νῦν καὶ εἰς τοὺς ἀπεράντους αἰῶνας. Ἀμήν.

Δεν είμαι άξιος, Δέσποτα Κύριε, να εισέλθεις και να κατοικήσεις στη στέγη της ψυχής
μου. Αλλά επειδή Εσύ ως Φιλάνθρωπος το επιθυμείς, γι’ αυτό και εγώ με θάρρος
προσέρχομαι να κοινωνήσω. Με προσκαλείς να ανοίξω διάπλατα τις ‘’πύλες’’ της ψυχής μου
και εισέρχεσαι με αγάπη πολλή, όπως αρμόζει στη Θεία Σου Φύση. Εισέρχεσαι και φωτίζεις
το ‘’σκοτισμένο’’ μου λογισμό. Και πιστεύω ότι και τώρα αυτό θα κάνεις. Διότι:
Ούτε την πόρνη που Σε πλησίασε με δάκρυα μετανοίας, απέφυγες,
Ούτε τον μετανοημένο τελώνη, απομάκρυνες,
Ούτε τον ομολογητή Ληστή που ζήτησε να τον θυμηθείς στη Βασιλεία Σου, εκδίωξες,
Ούτε και τον μετανοήσαντα διώκτη Παύλο, εγκατέλειψες.
Αντίθετα, όλους αυτούς που σε πλησίασαν με ειλικρινή μετάνοια, τους τοποθέτησες δίπλα
Σου, Εσύ που είσαι ο μόνος Ευλογημένος, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.

Αν αυτή η απόδοση στην ομιλούμενη σήμερα Ελληνική γλώσσα, σας φαίνεται να μην μπορεί να "σταθεί ιεροπρεπώς", μέσα στη Λατρεία, τότε το πρόβλημα είναι αλλού, κύριε ανώνυμε της 15ης Σεπτεμβρίου 11,45 και υπόλοιποι...