Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2022

Τρεις αλήθειες για το θεολόγο καθηγητή - Παναγιώτης Ασημακόπουλος

Όλο και κάποιες αιτίες και αφορμές δίνονται για να συζητάμε για το «είδος» των θεολόγων καθηγητών και το «είδος» του μαθήματος των Θρησκευτικών. 

1) Μην απορείς που μιλάω για το «είδος» των θεολόγων. Αρκετοί συνάδελφοι άλλων ειδικοτήτων και θεσμικοί παράγοντες της εκπαίδευσης, καθώς και ένα ποσοστό της κοινής γνώμης μάς αντιμετωπίζουν με προκατάληψη. Αυτό βασίζεται κυρίως στις (συχνά αβάσιμες και αυθαίρετες) αντιλήψεις τους γύρω από το μάθημα και τις θεολογικές σπουδές γενικότερα και στην άποψή τους για το ρόλο και τη θέση της Εκκλησίας. Φίλε μου, εάν είσαι θεολόγος, μην μου πεις τώρα ότι δεν σε έχουν αντιμετωπίσει κάποιοι, κάπου, κάποτε ως κατωτέρου επιπέδου και ελλιπούς διανόησης καθηγητή, ως εκπρόσωπο του «Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών» ή ως μόνιμο απολογητή των λαθών της διοικούσας Εκκλησίας. Αναφορικά με το τελευταίο, το ωραίο της υπόθεσης είναι ότι αυτοί που φωνάζουν για την πλήρη αποσύνδεση του μαθήματος από την ορθόδοξη θεολογία και την εκκλησιαστική ζωή, οι ίδιοι θα σε «στριμώξουν» για να τους απαντήσεις για τα λάθη του Βυζαντίου αλλά και για τον πλούτο και την μεγαλομανία κάποιων δεσποτάδων!!! Αρκετοί σε θεωρούν συνώνυμο του συντηρητισμού, του ηθικισμού και της οπισθοδρόμησης, καθώς και εκφραστή του γλυκανάλατου και χαζοχαρούμενου «θρησκευόμενου» ύφους.

2) Το αξιοπερίεργο του πράγματος εντείνεται, όταν δουν ότι εσύ έμπρακτα αποτινάζεις από πάνω σου τις ρετσινιές αυτές και τους «βγαίνεις από δεξιά» σε κουλτούρα, προοδευτικό πνεύμα και γενικότερη καλλιέργεια. Εξάλλου, σε πολλά σχολεία οι θεολόγοι είναι πρωτοπόροι (συχνά και οι μόνοι) στην αξιοποίηση οπτικοακουστικών μέσων και των δυνατοτήτων των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία, στην εφαρμογή σύγχρονων παιδαγωγικών μεθόδων, καθώς και στην ανάληψη άλλων εκπαιδευτικών δράσεων. Γενικότερα, ο θεολογικός εκπαιδευτικός κόσμος – με όλα τα προβλήματα και τις ατέλειες που αντιμετωπίζει - σήμερα δεν έχει καμία σχέση με τα στερεότυπα που ανέφερα πριν. Είναι καιρός να το καταλάβουν όλοι. Από τα πολιτικά κόμματα, τα υπουργικά γραφεία, τους συνδικαλιστικούς φορείς, μέχρι και τον «κουμπωμένο» συνάδελφο που κάθεται δίπλα μας.

3) Βέβαια, στα πλαίσια μιας ειλικρινούς αυτοκριτικής θα διαπιστώσουμε ότι για αρκετές προκαταλήψεις των άλλων ευθυνόμαστε συχνά εμείς οι ίδιοι είτε επειδή ορισμένοι έχουμε αποδεχθεί τη μιζέρια, την εσωστρέφεια και τον ωχαδερφισμό ως στάση ζωής και δράσης στο σχολείο είτε γιατί δεν επιθυμούσαμε ποτέ να γίνουμε θεολόγοι, αλλά «μας έριξε το σύστημα στη θεολογία». Δύο χαρακτηριστικά γνωρίσματα που – όταν υπάρχουν - μάς υποβιβάζουν στον τύπο ενός κακού δημοσίου υπαλλήλου, που επιθυμεί απλά το βολεματάκι του και τον πενιχρό μισθουλάκο του. Όσο πιο αθόρυβα, ανεύθυνα και ακίνδυνα, τόσο καλύτερα. Σχετικά με το τελευταίο, ας δούμε ποια είναι η πανελλήνια βάση εισαγωγής για τις θεολογικές σχολές. Εάν ανήκουμε στην πρώτη κατηγορία είναι καιρός να βγούμε στην ειρηνική αντεπίθεση και να πείσουμε την εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία για αυτό που είμαστε και για αυτό που προσφέρουμε στους μαθητές μας, αφού πρώτα και έμπρακτα αναιρέσουμε το «ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος». Ειδάλλως, δεν μπορούμε να καπηλευόμαστε τον όρο «καθηγητής», ο οποίος εμπεριέχει την έννοια της ηγεσίας, του θάρρους και της πρωτοπορίας. Και να μην παραπονιόμαστε για τα βέλη κριτικής που εκτοξεύουν εναντίον μας, όταν οι ίδιοι ωθούμε το χέρι να τεντώσει το τόξο.

Παναγιώτης Ασημακόπουλος 

1 σχόλιο:

ΒΟΥΤΣΙΝΑΣ ΗΛΙΑΣ είπε...

Θὰ μοῦ ἦταν φυσικὰ ἀδύνατος, ὡς ἐπὶ χρόνια ἀρκετὰ ἐντὸς τῶν τάξεων καὶ τῶν συλλόγων, νὰ ἀμφισβητήσω τὸν συνάδελφο κ. Ἀσημακόπουλο. Ἰδίως θὰ ἤθελα νὰ τὸν ἐπαινέσω γιὰ τὴν αὐτοκριτικὴ ποὺ κάνει στὸ τέλος, καὶ ἡ ὁποία εἶναι σπάνια στὸ σινάφι μας, αὐτὸ τῶν ἐκπαιδευτικῶν.

Θὰ μοῦ ἐπιτρέψει ὅμως, νὰ κάνω κάποιες ἐνστάσεις.
Ὁ τίτλος τοῦ ἄρθρου του, τιτλοφορεῖται: «Τρεῖς ἀλήθειες γιὰ τὸν θεολόγο καθηγητή». Ὅμως τὰ ἐπιχειρήματα ποὺ παρουσιάζει, καὶ εἶναι ἀπολύτως σωστά, σχετικὰ μὲ τὴν ἀπαξίωση τῶν θεολόγων ἀπὸ τοὺς συναδέλφους, ΔΕΝ ἰσχύουν μόνο γιὰ τοὺς θεολόγους, ἀλλά, τηρουμένων τῶν ἀναλογίων, καὶ γιὰ πολλὲς ἄλλες εἰδικότητες. Ἀπαξίωση ἔχουν οἱ ξενόγλωσσοι συνάδελφοι, λόγῳ τῶν φροντιστηρίων ποὺ κάνουν τὰ παιδιά, καὶ ὅτι δὲν μαθαίνουν ἐντὸς τῆς τάξεως τίποτα. Ἀπαξίωση ἔχουν οἱ κοινωνιολόγοι συνάδελφοι, ἀπὸ τοὺς φιλολόγους ὅτι αὐτὰ τὰ μαθαίνουν στὴν φιλοοσοφία και στὰ ἀρχαῖα τὰ παιδιά, ἀκόμα καὶ ἀπὸ θεολόγους ἔχω ἀκούσει καὶ προσωπικὰ ἀπαξίωση γιὰ τὸ μάθημα. Καὶ θὰ μποροῦσα νὰ συνεχίσω καὶ γιὰἄλλες εἰδικότητες.
Τί θέλω νὰ πῶ μὲ αὐτὸ τὸ ἐπιχείρημα. Ὅτι, ἡ ἀπαξίωση ποὺ ὑφίσταται ὁ κλάδος τοῦ κάθε συναδέλφου, δὲν εἶναι προσωπική, ἀτομική, ἀλλὰ γενικὴ καὶ καθολική. Ὅταν λοιπὸν θεωροῦμε ὅτι μόνο ὁ δικός μας κλάδος βάλλεται καὶ ἀπαξιώνεται, ἐκ τῶν πραγμάτων ταμπουρωνόμαστε καὶ ὀχυρωνόμαστε γύρω ἀπὸ τὸν κλάδο μας, ὅποιος καὶ ἐὰν εἶναι αὐτός. Καὶ ὅταν ὀχυρωνόμαστε πίσω ἀπὸ τὸν κλάδο μας, τότε εἰσερχόμεθα σὲ μάχη χαρακωμάτων, καὶ κυρίως σὲ ἐμφύλιο πόλεμο, μεταξὺ κλάδων. Θεωρούμενοι ἐπίσης ὅτι μόνο ἐπίσης βαλλόμεθα, ὡς φυσικὸ ἐπακόλουθο τῆς ἐπιβίωσης, τὸ ἀσυνείδητό μας, μᾶς κάνει νὰ θεωροῦμε ὅτι ἐμεῖς εἴμαστε καλλίτεροι ἀπὸ τοὺς ἄλλους, μὲ ὅ,τι αὐτὸ συνεπάγεται. Ἀντίθετα, ἐὰν δοῦμε τὴν πραγματικότητα, ὅτι δυστυχῶς ἡ ἐκπαίδευση εἶναι ἕνας χῶρος ἀνθρωποφαγίας, ὅπου τὸ μεγάλο ψάρι προσπαθεῖ νὰ φάει τὸ μικρό, ἢ ὅπου προκειμένου νὰ ἐπιβίωσει ἕνας κλάδος καὶ νὰ ὑπερισχύσει, ὑπονομεύει τοὺς ὑπόλοιπους, τότε, θὰ ἔχουμε δεῖ τὴν οὐσία τοῦ προβλήματος, καὶ τότε μόνο θὰ προσπαθήσουμε νὰ τὴν θεραπεύσουμε. Ἂν καὶ προσωπικά, εἶμαι ἀπαισιόδοξος γιὰ τὴν θεραπεία τοῦ προβλήματος τούτου.

Μὲ ἐκτίμηση, συνάδελφε.

Βουτσινᾶς Ἠλίας.

Κοινωνιολόγος - Φιλόλογος