Ένα γαλλικό περιοδικό με
φωτογραφίες από την εισβολή
Στο πρώτο περιοδικό «Paris Match» του Αυγούστου του 1974 δημοσιεύεται μια σειρά ειδησεογραφικών φωτογραφιών, κάποιες από τις οποίες τεκμηριώνουν την προέλαση των Τούρκων κατά την περίοδο της εκεχειρίας καθώς και την αποβίβαση πολεμικού υλικού με έμφαση στα μηχανοκίνητα οχήματα και τα τανκς.
Ο φωτοειδησεογράφος φωτογραφίζει και τους «ατάκτους» οπλισμένους Τουρκοκύπριους σε ώρα ανάπαυλας και θριαμβευτικών νικηφόρων εκφράσεων.
Όπως σε όλες τις αναφορές ξένων δημοσιογράφων, υπάρχουν τρεις φωτογραφίες από την μάχη του Λήδρα Πάλας, όπου ήτο αποκλεισμένοι και αρκετοί ξένοι δημοσιογράφοι και τουρίστες. Για την «έξοδό» τους ανέλαβε σειρά διαπραγματεύσεων η Ειρηνευτική Δύναμη. Από εδώ προέκυψαν και οι φωτογραφίες του Tommy Mardell, που κέρδισαν Παγκόσμια Βράβευση Φωτογραφίας Τύπου και αποτελούν μνημείο τιμής για τους μαχητές του Λήδρα Πάλας, που επέδειξαν ηρωισμό σε όλη την περίοδο των μαχών.
Όπως το συνηθίζει ο γαλλικός περιοδικός Τύπος σε κρίσιμες ιστορικές συγκυρίες και σε γεωστρατηγικά ερωτήματα, προχωρεί σε ιστορικές και πολυπρισματικές αναλύσεις. Έτσι μετά την τουρκική εισβολή ζητά από τον έγκριτο αναλυτή Ρεμόν Καρτιέ (Raymond Cartier) να αναλύσει τα όσα συμβαίνουν στην Κύπρο.
Ο Καρτιέ δημοσιεύει μια εκτενή ανάλυση, την οποία συμπληρώνουν οι φωτογραφίες που δημοσιεύουμε. Ήταν σημαντικός αρθρογράφος του «Paris Match» από τη δεκαετία του 1950 (Ινδοκίνα, CED, σχέσεις με τις ΗΠΑ κ.λπ.). Αυτά τα χρονικά, που επικεντρώνονται στις διεθνείς ειδήσεις και τη γεωπολιτική, είναι η επιτυχία του τίτλου. Οι πληροφορίες για την πορεία του Καρτιε αναφερουν:
«Σεβαστός, όπως ο Raymond Aron, ως σπουδαίο στυλό του γραπτού Τύπου και ως ανεπίσημη φωνή της Γαλλίας, δημοσίευσε το 1966 μια μνημειώδη Ιστορία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου που εκδόθηκε από το Paris-Match Larousse, του οποίου η εικονογραφία (χάρτες, φωτογραφίες) και η ποιότητα του κειμένου παραμένουν σημαντικές αναφορές.»
Υπάρχουν επίσης φωτογραφίες από την ρίψη αλεξιπτωτιστών. Μια φωτογραφία από σύλληψη Ελληνοκυπρίων και η τραγική φωτογραφία του εξωφύλλου, που υπομνηματίζει τι κομίζει η τουρκική εισβολή. Θάνατο και καταστροφή.
ΥΓ. Η συγκέντρωση φωτογραφιών των Τουρκοκυπρίων άτακτων («μουτζαχίντ» τους ονόμαζε ο Ντενκτάς) θα μας βοηθήσει στο αναγκαίο έργο της ταυτοποίησης των δολοφόνων και των βασανιστών που μετείχαν σε αξιόποινες πράξεις, καταπατώντας το δίκαιον που επέβαλλε σεβασμό στους αιχμαλώτους πολέμου, τα γυναικόπαιδα και τους αμάχους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΓΕΙΩΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου