Ἀπάντηση σέ
«μια εύλογη απορία»
ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Στίς 24.6.23, ὁ φιλόξενος ἱστότοπος «anastasios» ἀνήρτησε τό ἄρθρο μας: «Μιά παρεξήγηση...!». Γράφθηκαν σχόλια. Ἕνα ἔλεγε: «Μιά εύλογη απορία: π. Βασίλειε, πριν τελέσετε τήν Θεία Ευχαριστία κάθε Κυριακή νηστεύετε τα Σάββατα; Σε οποιονδήποτε άλλη μέρα της εβδομάδος αν τελέσετε τη Θεία Ευχαριστία, νηστεύετε την προηγούμενη ημέρα;» (24 Ἰουνίου, 1:50 μ.μ). Εἶναι κάτι πού ρωτᾶνε πολλοί· δηλαδή, κατά πόσο οἱ Ἱερεῖς πρέπει νηστεύουν πρό τῆς Θ. Εὐχαριστίας.
Ἄλλο τυπικό ἰσχύει γιά τούς λαϊκούς, ἄλλο γιά τούς Ἱερεῖς. Περιληπτικῶς.
Οἱ Θ΄ Ἀποστόλων & Β΄ Ἀντιοχείας ὑποχρέωναν τούς πιστούς νά κοινωνοῦν σέ κάθε Θ. Λειτουργία, γιατί ἄλλα ἦταν τότε τά δεδομένα. Καί τά δεδομένα ἄλλαξαν. Τώρα οἱ πιστοί δέν ὑποχρεοῦνται νά κοινωνοῦν σέ κάθε Λειτουργία, ἀλλά νά ἐκκλησιάζονται κάθε Κυριακή (Π΄ τῆς Πενθέκτης). Ἐπί πλέον, ἡ νηστεία ἔγινε γιά τούς λαϊκούς προϋπόθεση συμμετοχῆς στή Θ. Κοινωνία. Καί ἀπό τόν 8ο περίπου αἰώνα καί μετά, ἔγινε ἑπταήμερη! Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, ὑπέρμαχος τῆς συχνῆς Θ. Κοινωνίας (στήν ἐποχή του κοινωνοῦσαν τρεῖς φορές τό χρόνο), ἐπικροτεῖ τή συγκεκριμένη νηστεία: «Οἱ δυνάμενοι δέ νηστεύειν πρό αὐτῆς καί ὁλόκληρον ἑβδομάδα, καλῶς ποιοῦσιν...!». (Σχόλιο στόν ΙΓ΄ τῆς Πενθέκτης). Σήμερα τήν καταδικάζουμε. Πρόοδος...!
Καί ἐδῶ εἶναι ἡ διαφορά λαϊκῶν καί Ἱερέων. Ἐκ τῶν πραγμάτων εἶναι ἀδύνατο γιά τούς Ἱερεῖς νά νηστεύουν πρό τῆς Θ. Εὐχαριστίας, ὅπως νηστεύουν οἱ λαϊκοί, γιατί οἱ Ἱερεῖς ὑποχρεοῦνται νά κοινωνοῦν πάλιν καί πολλάκις, γιατί λειτουργοῦν πάλιν καί πολλάκις. Γι'αὐτό, τό τυπικό ὁρίζει γιά τούς Ἱερεῖς ἐλαφρά προετοιμασία πρό τῆς Θ. Εὐχαριστίας, «ἐγκρατεύεσθαι τε μικρόν ἀφ' ἑσπέρας» (Εὐχολόγιον τό Μέγα, «Ἀστήρ» 1980, σελ. 34). «Ἐγκρατεῖς εἶναι ἐν πᾶσιν», σωματικῶς καί ψυχικῶς (ΙΓ΄ Πενθέκτης).
Καί ἐγκρατεύονται πρό τῆς Θ. Λειτουργίας, ὄχι ἁπλῶς ἀπό σεβασμό στό Μυστήριο, ἀλλά καί γιά ἄλλο βαρυσήμαντο λόγο: «ὅπως δυνηθῶσιν, ὁ παρά τοῦ Θεοῦ ἁπλῶς αἰτοῦσιν ἐπιτυχεῖν» (ΙΓ΄ τῆς Πενθέκτης). Δηλαδή, ὅταν οἱ Ἱερεῖς λειτουργοῦν ἐν ἐγκρατείᾳ, οἱ δεήσεις τους πρός τόν Κύριο, π.χ., ὑπέρ ὑγείας, ὑπέρ ἀναπαύσεως τῶν ψυχῶν, κ.λ.π., κ.λ.π., γίνονται εὐπρόσδεκτες...! Τό ἀντιλαμβανόμαστε;!
Ἕνας ἱεραπόστολος καθώς βάδιζε στήν ἐρημιά, εἶδε ἕνα λιοντάρι. Φοβήθηκε! «Χριστέ μου (εἶπε) κάνε τό λιοντάρι νά σκεφθεῖ χριστιανικῶς». Καί τό λιοντάρι: «Κύριε, εὐλόγησον τήν βρῶσιν τοῦ δούλου Σου!». Μήπως καί τό δικό μας σκεπτικό, κινεῖται μέ βάση τήν κοιλιά μας;!
14 σχόλια:
Οπως φαίνεται από τα αλλεπάλληλα άρθρα του, ο π. Βασίλειος είναι Κληρικός που αγαπά την ακρίβεια καί την Παράδοση της Εκκλησίας.
Θα ήταν πολύ χρήσιμο λοιπόν να μάς πεί την άποψη του σχετικά με την μετάφραση των Ακολουθιών της Εκκλησίας στη δημοτική γλώσσα, όπως υποστηρίζει μετ' επιτάσεως ο πνευματικός του αδελφός π. Θεοδόσιος.
Αν δέν κάνω λάθος, καί οι δύο Κληρικοί είναι πνευματικά τέκνα του μακαριστού Μητροπολίτη Πρεβέζης Μελετίου, οπότε ο π. Βασίλειος μπορεί άνεπιφύλακτα να εκφράσει την άποψη του για το θέμα αυτό, που παρουσιάζεται αρκετά συχνά στο ιστολόγιο.
Πώς εξηγείται ο Όσιος Νικόδημος να υποστηρίζει την επτά μέρες νηστεία πριν την Θεία Κοινωνία και τη συχνή συμμετοχή στη Θ. Ευχαριστία; Θα μας απαντήσει κάποιος;
Ο Κύριος ειναι σαφης: Τα βρώματα τη κοιλία και η κοιλία τοις βρώμασι. Δυστυχώς η Εκκλησία θεωρεί τον άνθρωπο σαν να αποτελείται μόνο από πεπτικό και γεννητικό σύστημα. Όλα αυτά όταν καταστούν αυτοσκοπός ο μονος στόχος που έχουν είναι η καταδυνάστευση του Χριστιανού,η ασκηση εξουσίας και όχι η κατά Θεόν πρόοδος του. Η ρήση του Μ. Βασιλείου "αληθής νηστεία η των κακών αποχή" είναι η απάντηση στο ερώτημα. Οι ακρότητες δεν οδηγούν πουθενά
π. Βασίλειε κανένας δεν τολμά να σου απαντήσει επώνυμα, γιατί δεν υπάρχουν επιχειρήματα, γι αυτό και εγώ συμφωνώ μαζί σας.
Απλά μαθηματικά:
Αν σε κάποιο λαϊκό επιτρέπει ο πνευματικός του να κοινωνά κάθε εβδομάδα, αφού πρέπει να νηστεύει επτά ημέρες πριν, θα πρέπει να νηστεύει όλη την εβδομάδα, συμπεριλαμβανομένης και της ημέρας που κοινώνησε. Δηλαδή όλο το χρόνο.
Ποιος λογικός άνθρωπος μπορεί να υποστηρίζει κάτι τέτοιο;
Μακάρι να υποστήριζαν και άλλοι Ιερείς αυτά που γράφει ο π. Βασίλειος.
Είμαι θεολόγος, και ο εξομολόγος μου μού λέει από την πείρα του, ότι
οι περισσότεροι χριστιανοί δεν κοινωνάνε από πόθο Χριστού, άλλοι κοινωνάνε από συνήθεια, άλλοι από ζήλια, γιατί βλέπουν τους άλλους που κοινωνάνε, και εγώ ως θεολόγος διερωτώμαι, πρέπει οι πνευματικοί να τους επιτρέπουν να κοινωνάνε με αυτά τα κίνητρα;
Κανείς δεν απαντά επώνυμα φυσικά... για άλλους λόγους! Ου μπλέξεις
Δηλαδή, π. Βασίλειε, δε νηστεύετε την προηγούμενη ημέρα πριν κάθε Θεία Ευχαριστία, επειδή "Ἐκ τῶν πραγμάτων εἶναι ἀδύνατο γιά τούς Ἱερεῖς νά νηστεύουν πρό τῆς Θ. Εὐχαριστίας, ὅπως νηστεύουν οἱ λαϊκοί, γιατί οἱ Ἱερεῖς "ὑποχρεοῦνται νά κοινωνοῦν πάλιν καί πολλάκις, γιατί λειτουργοῦν πάλιν καί πολλάκις". Αγαπητέ π. Βασίλειε, γι' αυτό κάποιος γίνεται ιερεύς ώστε να πραγμάτωνει περισσότερο από τους λαϊκούς τη νηστεία προ της Θείας Ευχαριστίας. Άλλωστε γνωρίζει πριν γίνει ιερεύς ότι θα Λειτουργεί και θα Κοινωνεί συχνά. Αν δεν το αντέχει ας μη γινόταν.
Aπάντηση στον 29 Ιουνίου 2023 στις 11:50 μ.μ.
Είμαι πνευματικό παιδί του π. Βασιλείου, και ξέρω πώς ζει, Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή δεν τρώει λάδι, και κρέας έχει να φάει από το 1980 που χειροτονήθηκε, πόσο άλλο να νηστέψει αυτός ο άνθρωπος;
π. Βασίλειε,"δεν βγαίνει αυλακιά πέρα"που λένε καί στα χωριά μας... ενώ εσείς μιλάτε βάση κανόνων ,οι περισσότεροι λένε δικές τους απόψεις...
Προς τον υποβάλοντα το αρχικό ερώτημα θα είχα να πω τα εξής: Αλήθεια, περιμένετε πραγματική απάντηση; Αν μεν ο ιερέας δεν νηστεύει, δεν θα το πει γιατί δεν νηστεύει. Αν πάλι νηστεύει, πάλι δεν θα το πει, από ταπείνωση. Ας κρίνει λοιπόν ο καθένας γιατί ο πατέρας Βασίλειος έδωσε γενικόλογη απάντηση.
Ας θεωρήσουμε το λογισμό μας: Νηστεύει ή δεν νηστεύει ο ιερέας; Αν απαντήσουμε ότι νηστεύει, τότε δεν έχουμε κάνει κάποια αμαρτία ( είτε νηστεύει ο ιερέας είτε όχι). Αν όμως απαντήσουμε ότι δεν νηστεύει, ενώ στην πραγματικότητα νηστεύει, είναι πιθανό να έχουμε υποπέσει σε κατάκριση. Ας διαλέξει ο καθένας τις πιθανότητές του.
Πας στο γιατρό και σε συμβουλεύει ότι το κάπνισμα κάνει κακό στην υγεία σου. Εσύ διαπιστώνεις ότι και ο ίδιος ο γιατρός καπνίζει. Μήπως αυτό κάνει λανθασμένη τη συμβουλή του γιατρού; Αν όμως μέσα σου νιώσεις κάποιου είδους χαρά από την διαπίστωση σου, τότε μάλλον σκέφτεσαι εκ του πονηρού, γιατί στην πραγματικότητα δεν αναζητείς την υγεία σου, αλλά την αυτοδικαίωση. Καλύτερα θα ήταν να είχες πει: καλά τα λέει ο γιατρός, αλλά εγώ ο καημένος δεν τα καταφέρνω.
Δημοσίευση σχολίου