Τετάρτη 24 Ιουλίου 2024

Η Εκκλησία στη Μεταπολίτευση - Toυ Χάρη Ανδρεόπουλου

Η Εκκλησία στη Μεταπολίτευση
 
Toυ Χάρη Ανδρεόπουλου*
 
Συμπληρώνονται 50 χρόνια από τη Μεταπολίτευση, από την 24η Ιουλίου του 1974, όταν στα ξημερώματα της ημέρας αυτής, μετά την πτώση (ουσιαστικά: αυτοδιάλυση…) του δικτατορικού καθεστώτος της Επταετίας (1967-1974), με την ορκωμοσία του Κωνσταντίνου Καραμανλή, ως Πρωθυπουργού, από τον Αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ, ξημέρωνε Δημοκρατία! Ποιες ήταν απόψεις του Κων. Καραμανλή για τη στάση της δικτατορίας απέναντι στην Εκκλησία και πως η αποκατάσταση της δημοκρατικής ομαλότητας στη χώρα συνδέθηκε με την διασφάλιση της σταθερότητας και ηρεμίας σε κρίσιμους θεσμούς, με επιρροή στη κοινωνία, όπως η Εκκλησία;
Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας ο Κων. Καραμανλής επανειλημμένως είχε “καυτηριάσει” την εργαλειοποίηση της θρησκείας από το καθεστώς.  Στα τέλη του 1969, εποχή κατά την οποία εξελίσσεται εμφαντικώς η προπαγάνδα του δικτατορικού καθεστώτος των Συνταγματαρχών, ο αυτοεξόριστος τότε στο Παρίσι Κωνσταντίνος Καραμανλής, σε συνέντευξή του στην ελβετική εφημερίδα “Journal de Geneve” (1η Οκτωβρίου 1969), διακωμωδώντας την «ελληνοχριστιανική» εκδοχή της πολιτικής της δικτατορίας θα δηλώσει: «Το καθεστώς των Αθηνών στερούμενον ιδιαιτέρου ιδεολογικού προσανατολισμού εις ουδεμίαν μορφήν πολιτεύματος – ούτε καν της κλασικής δικτατορίας – ανταποκρίνεται. Και το εν λόγω κενόν δεν δύναται να πληρωθεί ούτε με μεσαιωνικάς θεοκρατικάς εννοίας, ούτε με συνθήματα ως το “Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών”, ενώ αι μέθοδοι του καθεστώτος είναι ελάχιστα χριστιανικαί…».

Είναι σαφές ότι με τις δηλώσεις του αυτές ο Καραμανλής επιχειρεί να αποκόψει τον ομφάλιο λώρο της δικτατορίας από τον χώρο της συντηρητικής δημοκρατικής παρατάξεως που θα μπορούσε θεωρητικώς να παράσχει στο στρατιωτικό καθεστώς μια υποτυπώδη αποδοχή. Από τις δηλώσεις του Καραμανλή δεν λείπει και η καυστική ειρωνεία για την πολιτική εκμετάλλευση της θρησκείας και μάλιστα, όπως σημειώνει, μια εκμετάλλευση «με μεθόδους ελάχιστα χριστιανικάς». Πρόκειται για αιχμηρή κριτική αναφορά στις καθεστωτικές πρακτικές στον χώρο της θρησκείας, τις οποίες ο Καραμανλής διακωμωδεί θεωρώντας τες ως μια παρωδία θρησκευτικότητας, με την οποία η αυθεντική θρησκεύουσα συντηρητική δημοκρατική παράταξη ουδεμία μπορεί να έχει σχέση.
Την άνοιξη του 1973 ο Καραμανλής με βαρυσήμαντες δηλώσεις του (23.04.1973) στις εφημερίδες «Βραδυνή» και «Θεσσαλονίκη» θα απευθύνει σκληρή κριτική κατηγορώντας τη στρατιωτική Κυβέρνηση ότι με την ανερμάτιστη πολιτική της αποσυνθέτει κρίσιμους θεσμούς του κράτους και της κοινωνίας, συμπεριλαμβάνοντας σ’ αυτούς τους «δεινοπαθούντες» θεσμούς και την Εκκλησία. «Η Κυβέρνησις πειραματιζομένη διαρκώς αποδιοργάνωσε τη Διοίκηση, την Εκκλησία και την Παιδεία, κατά τρόπον ώστε να παρουσιάζουν την εικόνα επικινδύνου αποσυνθέσεως», θα τονίσει ο αυτοεξόριστος τότε Έλληνας πολιτικός, ο οποίος, όπως φαίνεται, ενδιαφέρεται και παρακολουθεί στενά το «μαρτύριο» που βιώνει την περίοδο αυτή η Εκκλησία. Ο Καραμανλής αντιλαμβάνεται την Εκκλησία ως ηθικοποιητικό και φρονηματιστικό φορέα της κοινωνίας που έχει ως αποστολή να συνδράμει στο έργο της Πολιτείας, εντός πάντα ενός πλαισίου ελληνοχριστιανικού πολιτισμού, τον οποίο, πάντως, ο ίδιος, ως φιλελεύθερο πνεύμα, εννοιολογικά και σημασιολογικά προσλαμβάνει ως αναφορά στο δίπολο του κλασικού ελληνικού ορθολογισμού και της χριστιανικής ορθοδοξίας, ως ένα «ιδεώδες» πολιτισμού και όχι ως πολιτικοθρησκευτικό ιδεολόγημα. Θεωρεί την Εκκλησία ως φορέα κοινωνικοποιήσεως με πολύ σημαντική αποστολή, καθώς το έργο της άπτεται θεμελιωδών παραδοσιακών αξιών – του Ελληνισμού και του Χριστιανισμού – που ταυτοχρόνως αποτελούν βασικούς πυλώνες του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, τμήμα του οποίου σκοπεύει να καταστήσει και την Ελλάδα. Ο Καραμανλής της Μεταπολιτεύσεως, έχοντας ως στόχο να κάνει την Ελλάδα Ευρώπη, να εγκαταστήσει σ’ αυτή μια Δημοκρατία τύπου δυτικοευρωπαϊκού, εντάσσει σ’ αυτή την προσπάθεια του δυναμικού ανοίγματος προς τον πολιτικό φιλελευθερισμό και την Εκκλησία, την οποία θέλει ελεύθερη από τον κρατικό εναγκαλισμό και κινουμένη εντός του δικού της φύσει δημοκρατικού – του συνοδικού – πολιτεύματος, ακριβώς για να εκπληρώνει αυτή την «ηθικήν και εθνικήν αποστολήν της». Σ’ αυτή την  κρίσιμη για τη χώρα φάση αυτό που επιδιώκει είναι να έχει δίπλα του την Εκκλησία ως στήριγμα για την αποκατάσταση στη χώρα της δημοκρατικής ομαλότητας. Και το επιτυγχάνει.
Ο Καραμανλής τον Ιούλιο του 1974 βρήκε την Εκκλησία της Ελλάδος να διάγει μια περίοδο οιονεί κανονικότητας. Ο νέος Αρχιεπίσκοπος, ο από Ιωαννίνων Σεραφείμ (Τίκας), αν και είχε ανέλθει στο ύπατο εκκλησιαστικό αξίωμα στη διάρκεια της δεύτερης φάσεως του δικτατορικού καθεστώτος (στις 12.01.1974, επί Δημ. Ιωαννίδη), δεν είχε ταυτισθεί με τη δικτατορία, όπως ο προκάτοχός του Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος (Κοτσώνης, 1967-1973). Τούτο εξηγείται λόγω τόσο του μικρού χρονικού διαστήματος που είχε μέχρι τότε (12.01.1974-23.07.1974) διανύσει ο Σεραφείμ, όσο και –κυρίως– επειδή συμβόλιζε την εκκλησιαστική παράταξη που ανέλαβε τα ηνία της Ιεραρχίας έχοντας έλθει σε «μετωπική» ρήξη με τον Ιερώνυμο και ευρύτερα με τη μερίδα εκείνη της Ιεραρχίας που αντιπροσώπευε το σύστημα που είχε επιβάλει από τις πρώτες ημέρες της εγκαθιδρύσεώς του και για μια ολόκληρη εξαετία (1967-1973) το (επί Γ. Παπαδοπούλου, σ΄ αυτή την πρώτη φάση του) δικτατορικό καθεστώς της «21ης Απριλίου».
Ο νέος Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ διεσφάλιζε στον Καραμανλή την κρίσιμη περίοδο 1974-1975 ησυχία και τάξη στο εσωτερικό της Εκκλησίας, γεγονός που επηρέασε θετικά και έδρασε αποτελεσματικά στην ανάπτυξη μιας αγαστής συνεργασίας στις σχέσεις μεταξύ των δύο ανδρών και κατά συνέπεια στις σχέσεις Πολιτείας – Εκκλησίας αφενός, αλλά και της αποκαταστάσεως των σχέσεων με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αφετέρου. Στην ανάπτυξη αυτού του θετικού κλίματος συνετέλεσε και το γεγονός ότι ο Σεραφείμ αμέσως μετά την ανάρρησή του στην Αρχιεπισκοπή (12.01.1974) επεδίωξε και επέτυχε την εξομάλυνση των σχέσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος με το Πατριαρχείο. Οι σχέσεις αυτές είχαν σοβαρά διασαλευθεί κατά την περίοδο της αρχιεπισκοπείας Ιερωνύμου Α΄ (1967-1973) εξαιτίας της καταστρατηγήσεως κατά την περίοδο εκείνη των θεμελιωδών κειμένων (του Πατριαρχικού και Συνοδικού Τόμου [ΠΣΤ] του 1850 και της Πατριαρχικής και Συνοδικής Πράξεως [ΠΣΠ] του 1928) που καθορίζουν το νομοκανονικό πλαίσιο των σχέσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος με το Φανάρι. Επρόκειτο για μια πρακτική που αποσκοπούσε  στη βαθμιαία  αποδυνάμωση  των κανονικών δικαιωμάτων του Πατριαρχείου στην ελληνική επικράτεια και ειδικότερα στις εκκλησιαστικές επαρχίες των λεγομένων «Νέων Χωρών» (Μακεδονίας, Θράκης, Ηπείρου, Αιγαίου) των οποίων η “επιτροπική διοίκηση”, δια της ΠΣΠ του 1928, είχε παραχωρηθεί στην αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος, διατηρηθείσης, ωστόσο, της πνευματικής υπαγωγής τους στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. 
 
Η αποκατάσταση αυτών των σχέσεων με το Φανάρι επέδρασε πολύ θετικά στον Μακεδόνα πολιτικό, καθώς ο Κων. Καραμανλής, ως γεννηθείς το 1907, είχε γαλουχηθεί με τις αξίες της μακεδονικής περιφερείας των αρχών του 20ού αιώνα, τις αξίες των γηγενών οικογενειών που υπήρξαν πιστές στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και τον Ελληνισμό, αντιπαλεύοντας τη βουλγαρική επιρροή που επιχειρούσε τότε η κηρυχθείσα σχισματική από το Πατριαρχείο βουλγαρική (εκκλησιαστική) «Εξαρχία». Ακριβώς, λοιπόν, λόγω καταγωγής - από την επαρχία Σερρών που ανήκε εκκλησιαστικά στη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου – ο Καραμανλής έτρεφε ιδιαίτερο σεβασμό στη Μητέρα Εκκλησία, αυτή της Κωνσταντινουπόλεως.
Στην ιδιαίτερα κρίσιμη αυτή περίοδο αυτό που πρωτίστως ενδιέφερε τον Κων. Καραμανλή ήταν η αποκατάσταση της δημοκρατικής σταθερότητας στη χώρα, μια σταθερότητα που συνδεόταν άμεσα με τη διασφάλιση της ηρεμίας σε κρίσιμους θεσμούς, με επιρροή στην κοινωνία, όπως η Εκκλησία. Από τη δικτατορία των Συνταγματαρχών και μ’ ό,τι στη συλλογική μνήμη ταυτίσθηκε μαζί της, όπως π.χ. η περίοδος της αρχιεπισκοπείας Ιερωνύμου (1967-1973), ο Καραμανλής, όπως προαναφέρθηκε, είχε έγκαιρα αποστασιοποιηθεί και ασκήσει δριμεία κριτική, ενεργώντας όχι ως πρόσωπο μόνο, αλλά, κυρίως και πρωτίστως, ως βασικός εκφραστής της πιστής στο δημοκρατικό πολίτευμα και τον κοινοβουλευτισμό ευρύτερης συντηρητικής παρατάξεως για την οποία δεν ήθελε σε καμιά περίπτωση να θεωρηθεί ότι παρέχει τα ελάχιστα έστω ερείσματα στο δικτατορικό καθεστώς.
 
Για την Εκκλησία της Ελλάδος δύο είναι οι μεγάλες και σπουδαίες θεσμικές τομές που επιχειρεί και προωθεί ο Καραμανλής κατά την περίοδο της πρωθυπουργίας του (1974-1980) στη Μεταπολίτευση: πρώτον, η ψήφιση τον Ιούνιο του 1975 του νέου Συντάγματος με τα άρθρα 3, 13, 18 § 8, 28 § 1, 72, § 1 και 105 του οποίου καθορίζονται οι θεμελιώδεις διατάξεις οι οποίες διέπουν μέχρι και σήμερα τις σχέσεις Πολιτείας – Εκκλησίας (επί το ακριβέστερον δε τις σχέσεις του κράτους και των θρησκευτικών κοινοτήτων στη χώρα μας). Με το αρθ. 3 για πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής νομοθεσίας κατοχυρώνεται ο ΠΣΤ του 1850 και η ΠΣΠ του 1928, δηλ. θωρακίζεται το κανονικό θεσμικό πλαίσιο οργανώσεως και λειτουργίας της εκκλησιαστικής διοικήσεως (ήτοι η συγκρότηση της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας και της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, συμφώνως προς τις σχετικές πατριαρχικές [ΠΣΤ     1850 / ΠΣΠ 1928] διατάξεις), το οποίο είχε κλονισθεί κατά τη περίοδο της επτάχρονης δικτατορίας (με την συγκρότηση  της όλως αντικανονικής “Αριστίνδην” Συνόδου, με τα έκτακτα “Ιεροδικεία” η σύσταση και λειτουργία των οποίων αποδοκιμάσθηκε ως κατάλυση του όλου συστήματος του Κανονικού Δικαίου της Εκκλησίας, κλπ.). Δεύτερον,  η ψήφιση (επι υπουργίας - στο Παιδείας - του Γεωργίου Ράλλη) του νέου Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος (Ν. 590)  με τον οποίο κατοχυρώθηκαν (και) νομοθετικά οι πατριαρχικές  πράξεις (1850/1928), χειραφετήθηκε η Εκκλησία από τον σφιχτό εναγκαλισμό της Πολιτείας και ετέθησαν οι βάσεις της αρμονικής σχέσεώς τους στο πλαίσιο των διακριτών (τους) ρόλων.
 
Εν συμπεράσματι: Στη διάρκεια των πρώτων και κρισίμων χρόνων της Μεταπολιτεύσεως η συνετή εκκλησιαστική πολιτική που χάραξε ο τότε πρωθυπουργός Κων. Καραμανλής όχι μόνο έφερε την ποθουμένη γαλήνη και ηρεμία στο σκάφος της Εκκλησίας, που είχε σοβαρά κλυδωνισθεί στη διάρκεια της προηγηθείσης Επταετίας, αλλά θεμελίωσε τον εκδημοκρατισμό της με σειρά συνταγματικών ρυθμίσεων (κατοχύρωση του Πατριαρχικού Τόμου του 1850 και της Συνοδικής Πράξεως του 1928 στο Σύνταγμα του 1975), και νομοθετημάτων (Καταστατικός Χάρτης: N. 590/1977) που ρύθμισαν θετικά τόσο την εσωτερική της λειτουργία, όσο και τις σχέσεις της με την Πολιτεία. Με τις θεσμικές τομές του Κων. Καραμανλή ετέθησαν οι βάσεις για την αυτοδιοίκηση της Εκκλησίας και χαράχθηκε ο δρόμος της αγαστής συνεργασίας της με το Κράτος, στο συνταγματικό πλαίσιο μιας πολιτειοκρατικής μεν πάντα σχέσεως, αλλ’ εφεξής ηπιότερης μορφής και σαφώς χαλαρότερης εξαρτήσεως, μέσω της οποίας διαμορφώθηκε ένα καθεστώς αρμονικής συναλληλίας, αμοιβαίου σεβασμού και διακριτών ρόλων, το οποίο σε γενικές γραμμές διατηρείται και στις μέρες μας.

* Ο Χάρης Ανδρεόπουλος είναι Σύμβουλος Εκπαίδευσης κλ. ΠΕ01 Θεολόγων, Δρ. Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ (xaan@theo.auth.gr ), μέλος της Εταιρείας Εκκλησιαστικού και Κανονικού Δικαίου.
 
* * BIΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
* Ανδρεόπουλος, Χαράλαμπος, «Η Εκκλησία κατά τη δικτατορία 1967-1974. Ιστορική και νομοκανονική προσέγγιση», εκδ. Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη, 2017, Μέρος Δ΄: Η Εκκλησία στη Μεταπολίτευση, σσ. 353-372 (πανεπιστημιακά συγγράμματα: '’ΕΥΔΟΞΟΣ”: 68377860)
* Κονιδάρης, Ιωάννης, “Περίοδος της δικτατορίας 1967-1974” και “Περίοδος της Μεταπολιτεύσεως”, στο «Μαθήματα Εκκλησιαστικού Δικαίου», εκδ. Σάκκουλα, Αθήνα, 2020 (με τη συνεργασία Γ. Ι. Ανδρουτσόπουλου), σσ. 129 – 143 (EYΔΟΞΟΣ’’:  94690151)  
* Ριζάς, Σωτήριος, “Στις απαρχές της Mεταπολίτευσης”, στο «Η στιγμή του 1974. Το χρονικό της μετάβασης στη Δημοκρατία», Νέα Εστία, Αθήνα, 2014, τχ. 1862, σσ. 398-424.
* Χατζηβασιλείου, Ευάνθης, “Η σύσταση και εδραίωση του δημοκρατικού πολιτεύματος 1974-1981”, στο «Ιστορία του Ελληνικού Έθνους», Εκδοτική Αθηνών, 2000, τομ. ΙΣΤ’, σσ. 294-295.

9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Την οποιαδήποτε ευθύνη έχει ο Ιερώνυμος κατά την περίοδο της επταετίας, την έχει και ο Σεραφείμ που ήταν ένα φερέφωνο του, ήταν από τους στυλοβάτες, ήταν από τους ανθρώπους που τον υποστήριξαν και μετείχαν στην Σύνοδο του Ιερωνύμου. Ας μην τα ξεχνάμε αυτά. Βεβαίως Σεραφείμ έχει και ένα μεγάλο ατόπημα που το ξεπέρασε χωρίς να πληρώσει για τις πράξεις του το ότι όρκισε την κυβέρνηση των προδοτών του Ιωαννίδη και συνεργάστηκε με τη δεύτερη χούντα με τις συντακτικές πράξεις ως αμοιβή για την εκδούλευση. Η δεύτερη χούντα του Ιωαννίδη έφερε την καταστροφή στην Κύπρο και ο Σεραφείμ κοίταζε όχι την εθνική τραγωδία αλλά πως θα εδραιωθεί στον αιματοβαμμένο αρχιεπισκοπικό θρόνο από την Κυπριακή προδοσία του Ιωαννίδη με το να εκθρονίζει αρχιερείς για να πάρει την πλειοψηφία και να γίνει ένας στυγνός εκκλησιαστικός δικτάτορας όπως ο φίλος του Ιωαννίδης. Απλά ο σεραφείμ ήταν ένας πολιτικός ραδιούργος ως το τέλος του ποτέ δεν υπήρξε εκκλησιαστικός ηγέτης. Μπορούσε να τα βρίσκει με όλους. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Όλα τα υπόλοιπα είναι ωραιοποιήσεις.
π. Νεόφυτος

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώντας με το "πνεύμα" του σχολίου του π. Νεοφύτου θα παραπέμψω και σ΄ όσα σχετικά γράφει στο βιβλίο του (σελ. 383) ο θεολόγος κ. Χαράλαμπος Ανδρεόπουλος:

(...) Το καθεστώς Ιωαννίδη έδωσε στη –διάδοχη της «ιερωνυμικής»– «σεραφειμική» παράταξη απεριόριστες ελευθερίες, των οποίων όμως η παράχρηση υπό της νέας εκκλησιαστικής ηγεσίας εξελίχθηκε σ’ ένα είδος «revanche» προς την προηγουμένη. Αν για τον Ιερώνυμο η πλέον «μελανή σελίδα»
της αρχιεπισκοπείας του υπήρξε η κατάφωρα αντικανονική εκλογή του, για τον Σεραφείμ «μελανή σελίδα» στη δική του αρχιεπισκοπεία υπήρξε η απομάκρυνση χωρίς δίκη και απολογία –ούτε καν ακρόαση– των δώδεκα «ιερωνυμικών» Μητροπολιτών, γεγονός που δημιούργησε μια πρωτοφανή ανωμαλία στη μετέπειτα ζωή της Εκκλησίας της Ελλάδος" (...).

Με την αναφορά περί "ωραιοποιήσεων" του π. Νεοφύτου, εις ότι αφορά το δημοσιευόμενο άρθρο (Η Εκκλησία στη Μεταπολίτευση), δεν θα συμφωνήσω, θεωρώντας ότι όλα αυτά που γράφει ο κ. Ανδρεόπουλος για την συνεισφορά του Κων/νου Καραμανλή στην αποκατάσταση της ηρεμίας και της γαλήνης στην Εκκλησία, απ΄ το '74 και μετά, είναι γεγονότα, πράξεις και δράσεις που βοήθησαν την Εκκλησία να αναστηλωθεί - και να πορευθεί.

Ν.Κ. θεολόγος εκπ/κός

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Λίαν αγαπητέ κε Ανδεόπουλε, ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Καραμανλής έκανε αυτό που επέβαλε εκείνη η κρίσιμη ώρα. Σε ότι όμως αφορά τα της Εκκλησίας είμαι υποχρεωμένος για μια εξισορρόπηση της Αλήθειας των πραγμάτων να προτείνω σε κάθε ενδιαφερόμενο να διαβάσει και τη δική μου ανάρτηση-https://anastasiosk.blogspot.com/2016/06/blog-post_40.html ή πιο απλά να κάνει κλικ στη φωτογραφία του Ιερώνυμου στην αρχική σελίδα της Αναστάσιος. Να διευκρινίσω ότι κατά δήλωση Παττακού εκλεκτός της Δικτατορίας για Αρχιεπίσκοπος ήταν ο Μητροπολίτης Καστοριάς Δωρόθεος, όχι ο Ιερώνυμος. Και να κλείσω επισημαίνοντας ότι ο εκλεκτός της δεύτερης και σκληρής και τελικά προδοτικής φάσης της Δικτατορίας-Κύπρος-ήταν ο από Ιωαννίνων Σεραφείμ, είχε ήδη κάνει και τη σχετική "εισπήδηση", που είναι γνωστό τι βαριά συνεπάγεται. Το χειρότερο όμως και ευθέως αντί χριστιανικό είναι αντί να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων να αδράξει την ευκαιρία και να προχωρήσει σε αποκατάσταση της αδελφοσύνης και ειρήνης της Εκκλησίας, έφτασε να κάνει το αντίθετο να βαθύνει το διχασμό της εκπαραθυρώνοντας ακατηγόρητους και αναπολόγητους 12 της προηγούμενης φάσης Μητροπολίτες. Αυτά όμως παραχώρησε ο Χριστός και πέρασαν τη δεκαετία Χριστόδουλου και την υπέρ δεκαπενταετία Ιερώνυμου β΄ και η ευχή όλων είναι να γίνουν μαθήματα και να μην ξανά ταλανίσουν την Εκκλησία . Αθανάσιος Κοτταδάκης

Theo είπε...

Και ο Ιερώνυμος και ο Σεραφείμ ανέβηκαν στον αρχιεπισκοπικό θρόνο κατά παράβασιν των Ιερών Κανόνων. Η χούντα έβγαλε από τη θέση του τον αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο με συνοπτικές διαδικασίες, αναγκάζοντάς τον να παραιτηθεί με τη βία, κι προώθησε τον Ιερώνυμο, επέβαλε δε τον Σεραφείμ με την ψήφο της "πρεσβυτέρας ιεραρχίας". Η τελευταία (μαζί με δέκα μητροπολίτες που εξελέγησαν επί Ιερωνύμου) καθαίρεσε δύο αρχιερείς της "πρεσβυτέρας ιεραρχίας", επειδή μετείχαν σε "αριστίνδην σύνοδο" η οποία το 1967 εξέλεξε νέους μητροπολίτες στη θέση των παλαιών που παραιτήθηκαν επειδή είχαν υπερβεί το 80ο έτος της ηλικίας τους, ενεργοποιώντας παλαιότερο (αντικανονικό) νόμο. Όμως, βάσει αυτού του σκεπτικού, έπρεπε να καθαιρεθεί κι ο ίδιος ο Σεραφείμ που επίσης συμμετείχε σε "αριστίνδην σύνοδο". Το 1968 έχασαν τις μητροπόλεις τους άλλοι τέσσερις ή πέντε αρχιερείς, βάσει νόμου για την απώλεια της έξωθεν καλής μαρτυρίας. Αναμεσά τους ήταν κι ο από Εδέσσης Παντελεήμων (Παπαγεωργίου) της Θεσσαλονίκης, υπέρ του οποίου κατέθεσαν τρεις από τους πέντε μάρτυρες κατηγορίας σε μια τραγελαφική δίκη, αλλά καταδικάστηκε με βάση καταθέσεις δύο μαρτύρων που απλώς είπαν ότι δεν ακούγονταν καλά πράγματα γι' αυτόν!

Αν δεν γινόταν η εισβολή στην Κύπρο κι η Μεταπολίτευση, ο Σεραφείμ θα καθαιρούσε και τους υπόλοιπους "ιερωνυμικούς" μητροπολίτες, αλλά τον πρόλαβαν τα γεγονότα.
Ένας από τους "υποψήφιους" προς καθαίρεση ήταν ο άγιος Καλλίνικος Εδέσσης. Όταν κηρύχθηκαν έκπτωτοι οι δώδεκα, μεταξύ των οποίων κι ο αδελφός του Κωνσταντίνος Διδυμοτείχου, άσπρισαν τα γένια του ἐν μιᾷ νυκτί". Κι είπε για την προοπτική να κηρυχθεί έκπτωτος: "Η Εκκλησία με έστειλε εδώ. Αν η Εκκλησία μού το πει, παίρνω τη βαλίτσα μου και φεύγω".
Με τη μεταπολίτευση επανήλθαν οι "ιερωνυμικοί" στη σύνοδο κι επικράτησαν εντάσεις μεταξύ των δύο μερίδων. Ο άγιος Καλλίνικος δεν αντιπολιτεύθηκε ποτέ τον Σεραφείμ, όπως τ' ομολόγησε ο τελευταίος. Κι όταν κάποιος του είπε πως δεν τον ενδιαφέρει το θέμα των δώδεκα, απάντησε: "Δε ενδιαφέρει εμένα, που έχω κάθε μέρα κηδεία στο σπίτι μου;" Προτιμούσε δηλαδή την ειρήνευση της Εκκλησίας από την «καλή» έκβαση οιωνδήποτε προβλημάτων, προσωπικών ή συγγενικών του.

Κι όπως έγραψε προχθές ο αρχιεπίσκοπος:
"Ἡ Μεταπολίτευση ὑπῆρξε καὶ γιὰ τὴν Ἐκκλησία ἡ «ὁμαλότερη» περίοδος τῆς σύγχρονης ἐκκλησιαστικῆς πραγματικότητας (ἂν καὶ ὄχι πάντοτε ἀνέφελη). Ἡ Ἐκκλησία «ἐπέτυχε» ὣς ἕνα βαθμό - ἀτελῶς ἀκόμη - τὴ διασφάλισή Της ἀπὸ τὴν κρατικὴ αὐθαιρεσία, τὶς συνεχεῖς κρατικὲς ἐπεμβάσεις στὰ ἐσωτερικά Της, τὶς συνεχεῖς ἀπαλλοτριώσεις, ἄνευ τιμήματος ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον, τὴν γενικότερη ἐπιβολὴ τοῦ Κράτους ἐπὶ τῆς Ἐκκλησίας.
Ἐν πολλοῖς, ἡ Μεταπολίτευση σήμανε τὸ «τέλος» (ἔστω ἐν μέρει) τῆς «Βαβυλώνειας αἰχμαλωσίας» τῆς Ἐκκλησίας στὸ Κράτος."

Κι αυτό εν πολλοίς πιστώνεται στον Κ. Καραμανλή.

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

«Έτσι, όταν η δικτατορία των συνταγματαρχών το 1967 συγκροτεί «αριστίνδην» σύνοδο επισκόπων, η οποία εκλέγει αρχιεπίσκοπο Αθηνών το κορυφαίο στέλεχος των ευσεβιστικών οργανώσεων Ιερώνυμο Κοτσώνη, και ο Ιερώνυμος επιχειρεί σαρωτική «ηθική κάθαρση» του επισκοπικού σώματος, ό,τι και αν λέμε για λόγους «αντιστασιακούς» εκ των υστέρων, το γενικό αίσθημα λαϊκής ανακούφισης ήταν περισσότερο και από έκδηλο…» ! Χρήστος Γιανναράς.
«Σπανίως θα εμφανισθεί τοιούτος Αρχιεπίσκοπος του οποίου το έργον δεν εφάνη εις όλην του την έκτασιν, διότι διώκησε εις πολύ δύσκολον και ταραγμένην υπό των πολιτικών παθών εποχήν». Φλωρίνης Αυγουστίνος Καντιώτης
Στα χρόνια του Ιερώνυμου έγιναν και πολλά και μεγάλα, όσα «δεν είχαν γίνει στα προηγούμενα 150 χρόνια της ιστορίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, ενώ άλλα που εγίνοντο, έπαυσαν να γίνονται». Κωνσταντίνος Τσάτσος, Ακαδημαϊκός, 1ος Πρόεδρος από Μεταπολίτευση Δημοκρατίας.
Τέλος, θεολογικά, όταν πρόκειται για πρόσωπα-μορφές όπως οι: Αμβρόσιος Μεδιολάνων, Ιωάννης Χρυσόστομος, Μέγας Φώτιος … Χρυσόστομος Παπαδόπουλος … Αθηναγόρας, Βαρθολομαίος μπορεί και να μην είναι … αντί-κανονικό να αδρανούν ο τύπος-κανόνας. Αθανάσιος Κοτταδάκης

Theo είπε...

Η συνοδικότητα της Εκκλησίας δεν είναι απλώς ένας τύπος αλλά η ίδια η ραχοκοκαλιά της. Κι οι ιεροί Κανόνες έχουν θεσπιστεί για να μην κυβερνούν την Εκκλησία οι "μορφές" αλλά το Άγιο Πνεύμα που συγκροτεί τους θεσμούς της. Η καταφρόνησή τους από αυτούς που επαίρονται για την ηθική και την καθαρότητα τους, θεωρώντας ακάθαρτους και διεφθαρμένους όσους δεν ανήκουν στις "κινήσεις" τους, οδηγεί σε σχίσματα και διχασμούς, όπως αυτούς που έφερε η επέμβαση της χούντας στα εκκλησιαστικά.
Ο Ιερώνυμος ήταν ακέραιος άνθρωπος, γι' αυτό και παραιτήθηκε όταν κατάλαβε με τι έμπλεξε, αλλά άγευστος Ορθόδοξης θεολογίας (ξέρετε κανένα θεολογικό συγγράμμά του που να διαβάζεται σήμερα η κανένα Ορθόδοξο θεολόγο που να παραπέμπει σ' αυτόν;), γι' αυτό και δημιούργησε αυτή την πόλωση και με το Οικουμενικό Πατριάρχες και με την πρεσβυτέρα ιεραρχία.
Τέλος, οι περισσότεροι απ' όσους "ανακουφιστήκαμε" με την εκλογή του (ήμουν ενδεκάχρονος το 1967), το μετανιώσαμε αργότερα.

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Ολα ειναι σχετικα. Ο Ιωαννης ο Χρυσοστομος με δυο συνοδους σταλθηκε απο εξορια σε εξορια και τελος στο θανατο. Αθαν. Κοτταδακης

Theo είπε...

Ο ιερός Χρυσόστομος και λίγοι άλλοι στη δισχιλιετή ιστορία της Εκκλησίας είναι οι εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Αλλά οφείλουμε να έχουμε και μια αίσθηση του μέτρου. Δεν μπορούμε να βάζουμε τον Ιερώνυμο, τον Χρυσόστομο Παπαδόπουλο, κλπ. δίπλα στον μέγα Χρυσόστομο.

Ανώνυμος είπε...

@Τheo, 24 Ioυλ., 6.34 μ.μ.

Επειδή η ιστορία δεν γράφεται με "Αν..", θα υπενθυμίσω ότι ο (επί Επταετίας εκλεγείς) Μητροπολίτης Εδέσσης (και νυν άγιος της Εκκλησίας μας) Καλλίνικος (Πούλος) "κανονικοποιήθηκε" από την Πρεσβυτέρα Ιεραρχία και μάλιστα δις (με αποφάσεις του Μαρτίου και Ιουλίου του 1974), όπως και άλλοι δεκαοκτώ (εκλεγέντες επί Ιερωνύμου Α΄) Μητροπολίτες (μεταξύ των οποίων κι ο Φλωρίνης Αυγ. Καντιώτης). Δηλ. από τους 29 "ιερωνυμικούς" αποκαταστάθηκαν οι 19, απαντώντας θετικά στη πρόσκληση της Ιεραρχίας για ειρήνευση στην Εκκλησία.

Οι κηρυχθέντες έκπτωτοι (10 "ιερωνυμικοί" και 2 της παλαιάς Ι.Σ.Ι.) όχι μόνο δεν δέχθηκαν την πρόταση/πρόσκληση ειρηνεύσεως, αλλά αρνήθηκαν να αναγνωρίσουν την νέα Ιεραρχία και τον προκαθήμενο Αρχιεπ. Σεραφείμ. (Τα υπόλοιπα είναι γνωστά).

Ν.Κ. θεολόγος