Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2024

ΤΖΕΗΜΣ ΝΟΤΟΠΟΥΛΟΣ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΚΥΠΡΟΣ


ΤΖΕΗΜΣ ΝΟΤΟΠΟΥΛΟΣ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΚΥΠΡΟΣ
 
Ο Παναγιώτης (Paddy) League ως σωτηρας ενός ΠΟΛΥΤΙΜΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ 
 
Σε χωριά και πόλεις σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα, τα νησιά της Κρήτης και της Νάξου και την Κύπρο.
 
Όπως αναφερει στα Αγγλικα η κατατοπιστική αναφορα για τη συλλογη του πολύ σημαντικού ερτευνητη της μουσικής και παραδοσιακής ποιητικής ελληνικής παραδοσης της Κύπρου James A. Notopoulos ΔΗμητρη Νοτοπουλου
 
‘’Τον Σεπτέμβριο του 1952, ο James A. Notopoulos, καθηγητής Κλασικών στο Trinity College, ταξίδεψε στην Ελλάδα με χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Guggenheim και την Αμερικανική Φιλοσοφική Εταιρεία για να κάνει ηχογραφήσεις παραδοσιακής ελληνικής μουσικής και προφορικής ποίησης. Εμπνευσμένος από το πρωτοποριακό έργο του Milman Parry και του Albert Lord στα νότια Βαλκάνια, ήλπιζε να πραγματοποιήσει μια ανάλογη έρευνα για τις τεχνικές προφορικής σύνθεσης και τα ηρωικά θέματα στο σύγχρονο ελληνικό λαϊκό τραγούδι ως βάση για περαιτέρω συγκριτικές μελέτες.
 
Από τη βάση του στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, ξεκίνησε πολλά επιτόπια ταξίδια μέχρι τον Αύγουστο του 1953, ηχογράφησε τραγουδιστές, προφορικούς ποιητές, όργανα και αφηγητές σε χωριά και πόλεις σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα, τα νησιά της Κρήτης και της Νάξου και την Κύπρο . Συνολικά, συγκέντρωσε 645 διακριτές παραστάσεις - περίπου 90 ώρες φωνητικής και οργανικής μουσικής - σε 157 ταινίες διπλής όψης με τροχούς, σχεδόν μια ώρα έγχρωμων και ασπρόμαυρων ταινιών, και αρκετές εκατοντάδες έγχρωμες φωτογραφίες, όλες ψηφιοποιημένες και καταλογογραφημένες από το 2013-2018. Η Συλλογή Νοτόπουλου είναι αξιοσημείωτη για το εύρος της, καθώς εκτείνεται σε πολλά από τα δημοφιλή είδη και τοπικά στιλ εκτελούμενης παραδοσιακής και λειτουργικής μουσικής στην Ελλάδα. το βάθος της , δεδομένου ότι ο Notopoulos ηχογράφησε πολλές παραλλαγές τραγουδιών από διάφορες τοποθεσίες και μερικές φορές διαφορετικές εκδόσεις μιας μεμονωμένης σύνθεσης από τον ίδιο ερμηνευτή. και σε εξαιρετική ποιότητα ήχου.
 
 
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ ΝΟΤΟΠΟΥΛΟΥ
Ο άνθρωπος πίσω από τη διασωση
του ηχητικου αρχειου του Τζεημς Νοτοπουλου και την επαναπροβολη των καταγραφων του γνωστων αλλά και αγνωστων.
 
Ο Παναγιώτης (Paddy) League , Επίκουρος Καθηγητής Μουσικολογίας και Διευθυντής του Κέντρου Μουσικής της Αμερικής, ειδικεύεται στην παραδοσιακή μουσική των ελληνικών νησιών, της βορειοανατολικής Βραζιλίας, της Ιρλανδίας και των αντίστοιχων διασπορών τους, καθώς και στην ορχηστρική ροκ μουσική και τις μηχανές που το καθιστούν δυνατό. Είναι κάτοχος Ph.D. στην Εθνομουσικολογία από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, όπου υπηρέτησε επίσης ως υπότροφος James A. Notopoulos στη Συλλογή Προφορικής Λογοτεχνίας Milman Parry.
 
Η έρευνα του League έχει υποστηριχθεί από επιχορηγήσεις από το Ίδρυμα Fulbright, το Weatherhead Centre for International Affairs και την Ελληνική Συλλογή Τσακόπουλου στο Πανεπιστήμιο του Σακραμέντο, και η υποτροφία του έχει αναγνωριστεί με το Βραβείο Βίκτωρ Παπακόσμα από την Ένωση Νεοελληνικών Σπουδών. Έχει δημοσιεύσει στο Ethnomusicolog y, το Journal of Modern Greek Studies , το Journal of the Society for American Music , το Journal of Greek Media and Culture , το Harvard Review of Latin America και πολλές επιμελημένες συλλογές. Η μονογραφία του, Echoes of the Great Catastrofe: Re-Sounding Anatolian Greekness in Diaspora , που εκδόθηκε από το University of Michigan Press, εξερευνά την κληρονομιά του κοσμοπολιτισμού της Οθωμανικής εποχής μεταξύ των μουσικών και των χορευτών στο νησί της Λέσβου και των μεταναστών ξαδέρφων τους στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ως υπότροφος Fulbright στη Βραζιλία, ερεύνησε την ιστορία, τις τεχνικές παιξίματος και την κοινωνικοπολιτική σημασία του διηχητικού ακορντεόν στο τοπικό ηχητικό τοπίο της πολιτείας Paraíba, και εργάζεται τόσο σε μια σχετική μονογραφία όσο και σε μια πολύτομη συλλογή μεταγραφών. Τα επόμενα έργα του περιλαμβάνουν μια ιστορία του ρόλου που έπαιξε η παραδοσιακή μουσική και ο χορός στη μετάβαση και την εξερεύνηση της εθνοτικής λευκότητας μεταξύ των Ελλήνων μεταναστών στον αμερικανικό Νότο, και μια εθνογραφία της σύγχρονης νότιας ορχηστρικής ροκ σκηνής.
 
Ο League είναι μέλος της Εταιρείας Εθνομουσικολογίας, της Ένωσης Νεοελληνικών Σπουδών, της Αμερικανικής Φολκλορικής Εταιρείας, του Διεθνούς Συμβουλίου Παραδοσιακής Μουσικής, της Associação Brasileira de Etnomusicologia και του Διεθνούς Οργανισμού Γκάιντας και συμμετέχει στο Συμβούλιο SEM και στο Εκτελεστικό Board of Journal of Modern Greek Studies. Παλαιότερα διετέλεσε Διευθύνων Συντάκτης της Προφορικής Παράδοσης και είναι Πρόεδρος και ιδρυτικό μέλος της Επιτροπής Διακρατικών Σπουδών της Ένωσης Νεοελληνικών Σπουδών.
 
Ενεργός ερμηνευτής, συνθέτης και καλλιτέχνης ηχογράφησης, ο League παίζει βιολί, λαούτα, ακορντεόν, κρουστά και τσαμπούνα (γκάιντα από δέρμα κατσίκας) σε χώρους σε όλο τον κόσμο. Το 2018 του απονεμήθηκε υποτροφία Traditional Artist από το Πολιτιστικό Συμβούλιο της Μασαχουσέτης και το 2019 ανακηρύχθηκε Master Artist από το Florida Folklife Program για το έργο του ερμηνεύοντας και διδάσκοντας την παραδοσιακή μουσική και την προφορική ποίηση της Καλύμνου στην ελληνική κοινότητα μεταναστών του Tarpon Springs. . Αυτήν την περίοδο εργάζεται σε αρκετές ηχογραφήσεις με το έργο του instrumental surf rock Echolocator, μουσικά σκηνικά σύγχρονης ελληνικής ποίησης και πρωτότυπα τραγούδια κορεσμένα από το ήθος του New Wave, της bossa nova και των ρεμπέτικων.
 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑ 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΓΕΙΩΤΗΣ 

Δεν υπάρχουν σχόλια: