Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2024
Από την Ιερά Εξέταση στον γουοκισμό - Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
Από την Ιερά Εξέταση στον γουοκισμό*
Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
Η Δύση, που ως φιλοσοφία ζωής και σκέψης εδράζεται στην Ευρώπη, είναι σε μεγάλη παρακμή, που είναι αποτέλεσμα διαδρομής αιώνων. Ανέκαθεν είχε μίαν έπαρση υπεροχής και ένα τραγικού αποτελέσματος αλάθητο, που οδηγούσε σε εκατόμβες θυμάτων και σε μια αέναη αναζήτηση του ορθού, μονίμως από λανθασμένο δρόμο. Έτσι σε φιλοσοφικό – εκκλησιολογικό επίπεδο επιδίωξε να κυριαρχήσει στην Οικουμένη χρησιμοποιώντας τη βία. Η αλαζονεία της οδήγησε στο σχίσμα του 1054 και η «ομολογία της πίστεως» έφερε την Ιερά Εξέταση. Αποτέλεσμα: για να «σωθούν» χριστιανοί βασανίζονταν ή καίγονταν ζωντανοί... Και έρχεται η πρώτη αντίδραση. Οι επικεφαλής της Διαμαρτύρησης ορθώς βλέπουν τα λάθη της παποσύνης, αλλά αντιδρούν λάθος. Αποϊεροποιούν την Εκκλησία και θεωρούν ως πετυχημένο χριστιανό τον πλούσιο και ισχυρό, που μπορεί να επιβάλει τις απόψεις του.
Μητροπολίτης κυρός Κοσμάς: "Αδελφοί μας βεβηλώνουν το Τριώδιο, συμμετέχουν σε ειδωλολατρικές πομπές σαν αβάπτιστοι"
Ήδη, εισήλθαμε στην περίοδο του Τριωδίου. Το Τριώδιο είναι η κατ’ εξοχήν ιερά και αγία, πνευματική και σεβασμία περίοδος της Εκκλησίας μας. Έχει σκοπό μεν την έντασι των πνευματικών μας αγώνων, να μας βοηθήση να αποβάλουμε την αμαρτία, τα πάθη μας, τις αδυναμίες μας, να καλλιεργήσουμε, να στερεώσουμε μέσα μας τις αγιαστικές αρετές, να φθάσωμε στην αληθινή, τη γνησία, συνειδητή, πνευματική ζωή.
Την περίοδο του Τριωδίου με έντονο, θερμό και συγκινητικό τρόπο, κηρύσσεται μέσα από την κατήχησι και την λατρευτική ζωή της Εκκλησίας μας η ταπείνωσι, η συντριβή, η μετάνοια και καλούνται οι χριστιανοί να κατανυγούν, να ανανήψουν, να επιστρέψουν με ειλικρίνεια και συνέπεια προς τον Θεό Πατέρα, να μετανοήσουν όπως ο Τελώνης, να συντριβούν όπως ο Άσωτος, να φέρουν στη σκέψι τους τη φοβερά ημέρα της Κρίσεως, να θυμηθούν τις συνέπειες της παρακοής των πρωτοπλάστων.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΝ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙΟΝ ΠΑΝΑΓΙΑΣ “ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ” - ΕΟΡΤΗ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΛΑΝΑ
ΕΟΡΤΗ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΛΑΝΑ
Παρασκευή 1 Μαρτίου
Μέγας Ἑσπερινός μετ’ ἀρτοκλασίας καί θείου κηρύγματος
Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία
ἔναρξις Ὄρθρου 6,30΄ π.μ.
ὥρα ἐνάρξεως 6,00΄ μ.μ.
Στην ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΑΙΓΙΟΥ Ομιλία από τον π. Μάρκο Τζανακάκη
Ο Πανοσιολογιώτατος
Αρχιμανδρίτης
π. Μάρκος Τζανακάκης
Ιεροκήρυκας της Ι.Μ. Καλαβρύτων και Αιγιαλείας
θα συνεχίσει τον θεματικό κύκλο ομιλιών,
εμβαθύνσεις στην Θεία Λειτουργία,
την Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου 2024 και ώρα 6:30μ.μ.
στην αίθουσα εκδηλώσεων της Χριστιανικής Ενώσεως Αιγίου,
Ανδρονοπούλου 26.
Η 7η κατά σειρά ομιλία θα έχει θέμα:
«Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΣΤΗ ΓΗ»
Ερμηνευτική προσέγγιση στη Θεία Λειτουργία.
Μνήμη του Αγίου Πορφυρίου, Επισκόπου Γάζης (26 Φεβρουαρίου)
Σήμερα, 26 Φεβρουαρίου, η Αγία μας Εκκλησία τιμά τη μνήμη του Αγίου Πορφυρίου Επισκόπου Γάζης, της Αγίας Φωτεινής της Σαμαρείτιδος και των τέκνων αυτής, καθώς και του μάρτυρος Θεοκλήτου.
Ο Όσιος Πορφύριος, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Αφού εγκατέλειψε και γονείς και πλούτη, στα χρόνια της βασιλείας του Αρκαδίου και Ονωρίου, αναχώρησε για την αιγυπτιακή έρημο, όπου έγινε μοναχός σε σκήτη.
Μετά από πενταετή διαμονή ήλθε στα Ιεροσόλυμα και κήρυσσε στους Ιουδαίους και στους Έλληνες το Ευαγγέλιο του Χριστού. Εκεί ασθένησε σοβαρά, αλλά παρά την ασθένειά του δεν παρέλειπε καθημερινά να επισκέπτεται το Ναό της Αναστάσεως και τα άλλα ιερά προσκυνήματα, προκαλώντας το θαυμασμό των άλλων προσκυνητών.
Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2024
Πατρῶν Χρυσόστομος: «...Ὃσοι πιστοί, ὃσοι Ἓλληνες, ἂς ἀντισταθοῦμε στήν καταστροφή τῆς Πατρίδος μας».
Να αναδειχθείτε ένας άξιος λειτουργός της Εκκλησίας
Σεβαστέ π. Γαβριήλ Κωνσταντινίδη.
Όλοι μας την ώρα της εις Πρεσβύτερο χειροτονία σας εις τον νέο Ιερό Ναό του Αγίου Ανδρέου Πατρών υπό των τιμίων χειρών του Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστόμου, προσευχηθήκαμε να σας αξιώσει ο Κύριος, να κρατείστε στους ώμους σας έπαιξα το χάρισμα της ιερωσύνης, και να διακονήστε την αγία Εκκλησία μας με ζήλο, με αφοσίωση, με σταυρική αυταπάρνηση.
Να αναδειχθείτε ένας άξιος λειτουργός της Εκκλησίας. Πιστός. Ευλαβής. Αγνός. Ταπεινός. Αφιλοχρήματος. Ζηλωτής. Εργατικός. Για να δοξάζεται το όνομα του Τριαδικού μας Θεού. Για να οικοδομείται το σώμα της Εκκλησίας. Για να είστε ανάπαυση και καύχημα του Επισκόπου και Ποιμενάρχου μας κ. Χρυσοστόμου, ο οποίος επωμίσθηκε την ευθύνη της χειροτονίας σας.
Συνοδευόμενος ουσιαστικά από τον ίδιο το Θεό… - Μητροπολίτης Αντώνιος του Σουρόζ
Η παραβολή είναι σαφής: εκείνος που ήρθε και στάθηκε συντετριμμένος, γεμάτος ντροπή για τον εαυτό του, γνωρίζοντας ότι είναι ανάξιος να μπει στον ιερό αυτό χώρο,
Φαρισαϊσμός και χριστιανός - π. Βαρθολομαίος Καθηγούμενος Ι. Μ. Εσφιγμένου
Με αυτή την προτροπή, η Αγία μας Εκκλησία μάς εισάγει για άλλη μια φορά στο Άγιο Τριώδιο.
Μνήμη του Αγίου Ταρασίου, Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως (25 Φεβρουαρίου)
Σήμερα, Κυριακή 25 Φεβρουαρίου, εισερχόμαστε στην κατανυκτική περίοδο του Τριωδίου. Ανοίγει η πορεία προς το Πάσχα σε 70 μέρες. Σήμερα, μαζί με τον αναστάσιμο χαρακτήρα της ακολουθίας, η Εκκλησία τιμά τη μνήμη των Αγίων Ταρασίου, Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, Ρηγίνου Επισκόπου Σκοπέλου και Μαρκέλλου Επισκόπου Σολέας της Κύπρου.
Ο άγιος Ταράσιος καταγόταν από αριστοκρατική οικογένεια της Κωνσταντινούπολης, έλαβε πλούσια μόρφωση και ανήλθε στο τιμητικό αξίωμα του υπάτου. Διακρινόταν για την αγάπη προς την Εκκλησία και την εφαρμογή του ορθόδοξου φρονήματος. Έτσι, με την αγωνιστικότητά του και την καλλιέργεια των αρετών επιθυμούσε να αφιερωθεί στο Θεό.
Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2024
ΕΛΛΗΝΙΚΑ(;)... "ΜΥΣΤΗΡΙΑ" - π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος
ΕΛΛΗΝΙΚΑ(;)... "ΜΥΣΤΗΡΙΑ"
π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος
Βγήκε και επισήμως στην επιφάνεια αυτό που διαφαινόταν και λεγόταν
αιδημόνως ήδη προ πολλού. Η κυβέρνηση νομοθέτησε ήδη πολιτικό γάμο ομόφυλων
ανθρώπων.
Το κωμικοτραγικό και αυτή τη φορά (έχουμε δει πολλές φορές το έργο...)
είναι στην πλευρά των χριστιανών και της Εκκλησιαστικής Διοίκησης, που κάνουν
μάχες χαρακωμάτων χαμένες εκ προοιμίου, όπως και τώρα! Οι χριστιανοί (πλην των
ακραίων φανατικών) ούτε έχουν δυστυχώς τη δυνατότητα, ούτε θέλουν να
τοποθετηθούν... εκφώνως. Βράζουν, αλλοιώνονται, χάνουν την πίστη τους,
βρίσκονται αλλού γι’ αλλού, αλλά δεν διαταράσσουν την εικόνα του αφασιακού
ποιμνίου! Όλο όμως αυτό το βουβό σκηνικό δημιουργεί ψευδή εικόνα και γεννάει αυταπάτες
για... ευσεβές ποίμνιο!! «Καλό πρόβατο είναι αυτό που δεν βελάζει»!!!
Οι κληρικοί εναβρύνονται για την πίστη του ευσεβούς λαού... ο οποίος όμως (τι περίεργο...;!) δεν πατάει στην Ευχαριστία, ούτε καλά-καλά ξέρει τι είναι αυτό! Είναι γεμάτος προλήψεις, και καγχάζει περισσότερο από τους αρχαίους Αθηναίους, όταν ακούσει περί αναστάσεως...!! Την Ανάσταση του Χριστού την γιορτάζει με την... λαμπαδούρα για κανά δεκάλεπτο έξω από το Ναό, χωρίς να νοιάζεται να αναρωτηθεί ή να την αφισβητήσει, τοποθετώντας το θέμα στα αζήτητα της παραδόσεως και του ελληνικού εορταστικού φολκλόρ!
Προσευχή στο Ναό - π.Θεοδόσιος Μαρτζούχος
Κυριακή ΙΣτ’ Λουκά (Τελώνου και Φαρισαίου)
Προσευχή στο Ναό
π.Θεοδόσιος Μαρτζούχος
Αρχίζει σήμερα η περίοδος που καταλήγει στο Πάσχα και ονομάζεται από
το εκκλησιαστικό βιβλίο των προσευχών «Τριώδιο». Δεν έχουν σημασία τα τεχνικά,
πώς προκύψανε ή ποιά είναι.
Σημασία και αξία έχει να συνειδητοποιεί κανείς σταδιακά κάθε χρονιά,
βαθύτερα, αυτή τη σχέση, κατά τη διάρκεια της διαδρομής προς το Πάσχα.
Σήμερα λοιπόν αρχίζει αυτή η περίοδος προς το Πάσχα. Την προηγούμενη Κυριακή με αφορμή την Υπαπαντή, που φτάνει μέχρι σήμερα ο εορτασμός της, είχαμε πει μερικά πράγματα για το πάρα πολύ μεγάλο και δύσκολο θέμα της προσευχής, και είχαμε πει να αποφασίσουμε να βάλουμε ένα πεντάλεπτο μέσα στις είκοσι τέσσερις ώρες του εικοσιτετραώρου μας, για μια κατ’ ιδίαν προσευχή μας με τον Χριστό. Η προσευχή στο ναό είναι, θα λέγαμε, μια συνάντηση που έχει μαζί και τη διάσπαση που έχουν οι συναντήσεις, και τη χαρά των συναντήσεων όταν συναντάει κανείς τα αδέρφια του γύρω από το κοινό τραπέζι του Πατέρα, που Εκείνος τους παραθέτει. Χρειάζεται οπωσδήποτε όμως και η προσωπική, η ατομική, η κατ’ ιδίαν προσευχή.
Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ - π. Δημητρίου Μπόκου
Η
ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ
π. Δημητρίου Μπόκου
Ο τελώνης και ο φαρισαίος είναι οι δυο εμβληματικότερες ίσως
μορφές στη διδασκαλία του Χριστού. Αποτυπώνουν δυο οριακές, διαμετρικά
αντιμέτωπες μεταξύ τους, καταστάσεις της ανθρώπινης ψυχής. Του ύψους και του
βάθους. Δυο καταστάσεις που η έννοιά τους κινείται με ανεστραμμένο τρόπο. Αυτό
που υψώνεται και φαίνεται σπουδαίο και τρανό στα ανθρώπινα μάτια, είναι κατ’
ουσίαν μηδαμινό για τον Θεό και απορριπτέο. Και αντιστρόφως. Το χαμηλό και
ασήμαντο για τον κόσμο μπορεί να πάρει απροσμέτρητες διαστάσεις στα μάτια του
Θεού.
Τί είμαστε οι σημερινοί Χριστιανοί; Φαρισαίοι ή τελώνες; Για την ακρίβεια, θα λέγαμε και το ένα και το άλλο, ή μάλλον ούτε το ένα ούτε το άλλο. Γιατί έχουμε πάρει κάτι από τον καθένα και μάλιστα το κακό και όχι το καλό. Πήραμε την καύχηση του φαρισαίου χωρίς τις αρετές του και τις αμαρτίες του τελώνη χωρίς τη μετάνοιά του. Και την καύχηση μεν του φαρισαίου εύκολα μπορεί να την αποκτήσει ο καθένας, αλλά τις αμαρτίες του τελώνη; Είμαστε τόσο αμαρτωλοί;
Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου - Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος
Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου
Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος
Σήμερα, Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου, με τη βοήθεια του Θεού,
αρχίζουμε το Τριώδιο. Πολλοί από τους θεοφόρους Πατέρες μας, που κατείχαν την
τέχνη της μουσικής, φωτιζόμενοι από το Άγιο Πνεύμα μελοποίησαν εξαίρετα και
όπως έπρεπε τις ωδές του Τριωδίου.
Πρώτος επινόησε το τριώδιο, δηλαδή κανόνα με τρεις ωδές, ο μεγάλος
ποιητής Κοσμάς για την αγία και μεγάλη εβδομάδα των Παθών του Κυρίου μας Ιησού
Χριστού, κάνοντας την ακροστιχίδα των τροπαρίων του από την ονομασία της κάθε
μιας ημέρας. Μετά απ’ αυτόν και οι άλλοι άγιοι πατέρες, και περισσότερο ο
Θεόδωρος και ο Ιωσήφ οι Στουδίτες, μιμούμενοι εκείνον τον ιερό Κοσμά, έκαναν
και αυτοί τριώδια για τις άλλες εξι εβδομάδες της Τεσσαρακοστής, τα οποία
αμέσως παρέδωσαν στο δικό τους μοναστήρι, του Στουδίου.
Επειδή, λοιπόν, πρώτη μέρα της εβδομάδας είναι η Κυριακή, ως αναστάσιμη, και η Κυριακή είναι και πρώτη και όγδοη και τελευταία, γι’ αυτό και οι πατέρες όρισαν σοφότατα τη Δευτέρα να λέγεται η πρώτη ωδή, την Τρίτη η δεύτερη ωδή, την Τετάρτη η τρίτη ωδή, την Πέμπτη η τέταρτη ωδή, την Παρασκευή η πέμπτη ωδή και το Σάββατο η έκτη και η έβδομη και οι άλλες δύο ωδές, η όγδοη και η ένατη, τις οποίες ως κυριότερες έχουν και οι άλλες μέρες της εβδομάδας. Έτσι όρισε και ο θείος Κοσμάς για το Μεγάλο Σάββατο, κάνοντας εκεί τετραώδιο, αν και αργότερα ο βασιλιάς Λέων ο σοφός διέταξε τον Μάρκο επίσκοπο Ιδρούντος και έφτιαξε πλήρη κανόνα.
ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ - π. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΗΝΑ
ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΗΝΑ
«Ὁ ὑψηλός Θεός ἐπί γῆς ἐφάνῃ ταπεινός ἄνθρωπος». Τό μέγα αὐτό καί
παράδοξον μυστήριον συνετελέσθη, ἵνα ὁ κόσμος φωτισθείς, ἀπαλλαγεῖ ἀπό τήν ἰσχυρογνωμοσύνη
καί τήν εἰδωλολατρεία. Πρόσεχε λοιπόν ἀδελφέ· ἀγωνίζου μέ ἀκρίβεια καί γνώση
τόν καλόν ἀγῶνα. Ἡ λατρεία ἀνήκει στόν Τριαδικό Θεόν· καί ἡ καρδιά προσφέρεται ὡς
οἶκος ἅγιος στόν Χριστόν. Ἐκεῖ πού ἐδράζονται οἱ ἀρετές καί ἀκοῦς τίς ἐνηλικιώσεις τοῦ Χριστοῦ
μέσα σου· τότε, ὅταν εἰσέλθει στήν καρδιά ὁ Ἰησοῦς, ζήτησε περισσότερο τό ἔλεός
Του: «Ὁ Θεός ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ».
Καθ’ ὅσον εἶσαι ἐργάτης τῶν ἐντολῶν, κτύπα ἀδιαλείπτως τό στῆθος· ἐκεῖ πού θρονιάζουν τά εἴδωλα, οἱ δαίμονες. Πόνεσε καί κοπίασε ἀσταμάτητα ἕως ὅτου ξεσχίσεις τίς σάρκες σου( τό σαρκικό φρόνημα) καί τό ὑποτάξεις μέ τήν χάριν στό πνευματικό στοιχεῖο τῆς ψυχῆς, στό φρόνημα τοῦ Θεανθρώπου. «Τοῦτο φρονείσθω ἐν ἡμῖν ὅ και ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ».
ΑΡΠΑΓΕΣ, ΑΔΙΚΟΙ, ΜΟΙΧΟΙ - π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός
ΑΡΠΑΓΕΣ, ΑΔΙΚΟΙ, ΜΟΙΧΟΙ
π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός
Ο ηθικός άνθρωπος αισθάνεται συνήθως ικανοποίηση για τις επιλογές της ζωής του, ιδίως όταν ακούει τις γνώμες των άλλων, ιδίως όταν έρχεται η ώρα να σταθεί ενώπιος ενωπίω με τον Θεό. Μάλλον το είδος αυτό τείνει να περιοριστεί, ιδίως στη νεώτερη γενιά, η οποία απομακρύνεται αρκετά και από το ήθος και από την προσευχή και από την ενδοσκόπηση. Ωστόσο, όπως ο Φαρισαίος στην παραβολή που ακούμε από τον Χριστό την πρώτη Κυριακή του Τριωδίου, της περιόδου εκείνης που μας προετοιμάζει αρχικά για την Μεγάλη Τεσσαρακοστή και στη συνέχεια μας ζητά να ξαναδούμε τις συνισταμένες της ζωής μας, θέτοντάς τες στην προοπτική της σχέσης με τον Θεό και στην αλλαγή όσον αφορά στον τρόπο θέασης του πλησίον όχι ως αντικειμένου ή αφορμής δικού μας αυτοδοξασμού, αλλά ως συν-εικόνας του Θεού, τραυματισμένης τουλάχιστον εξίσου με μας, εντούτοις εμείς εύκολα επιλέγουμε την άλλη οδό. Ικανοποιημένοι διότι διαλέγουμε τον υγιή δρόμο, χαιρόμαστε γι΄ αυτόν και μπαίνουμε και στη λογική της σύγκρισης με τον πλησίον.
Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ - ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ
Η προσευχή του φαρισαίου
Ακούσαμε στο Ευαγγέλιο για δυο ανθρώπους που πήγαν στην Εκκλησία να προσευχηθούν. Ένας Φαρισαίος και ένας τελώνης. Ο ένας του κόσμου και της πιάτσας. Ο άλλος της ευσέβειας. Για τον ίδιο σκοπό πήγαν. Να προσευχηθούν. Μπήκαν στην Εκκλησία με την ίδια διάθεση. Έμειναν εκεί κάποια ώρα και μετά έφυγαν. Αλλά τι διαφορά! Ο ένας έφυγε δικαιωμένος, ο άλλος κατάκριτος. Το παράξενο είναι, ότι έφυγε δικαιωμένος από την Εκκλησία, ευάρεστος ενώπιον του Θεού, ο άνθρωπος της πιάτσας. Και εκείνος που φαινόταν του Θεού, της Εκκλησίας, έφυγε κατάκριτος. Γιατί;
Να ένα ερώτημα που ασφαλώς απασχολεί όλους μας. Είτε είμαστε από εκείνους που ερχόμαστε συχνά στην Εκκλησία, είτε είμαστε από εκείνους που προτιμάμε άλλες απασχολήσεις.
Ο Χριστός απαντά καθαρά στο ερώτημα αυτό.
Ἡ ἐξομολογησις - Toῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
Ἡ ἐξομολογησις
Toῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π.
Αυγουστίνου Καντιώτου
Ἡ ἱερὰ ἐξομολόγησις, ἀγαπητοί μου, δὲν εἶνε μία διάταξις ἀνθρώπινη. Δὲν εἶνε κάτι ποὺ τὸ φτειάξαμε ἐμεῖς οἱ παπᾶδες γιὰ νὰ κυριαρχήσουμε ἐπάνω στὶς ψυχές, γιὰ νὰ μάθουμε τὰ μυστικὰ τῶν ἀνθρώπων καὶ νὰ γίνουμε τρόπον τινὰ ἡ μυστικὴ ἀστυνομία τῶν ψυχῶν, ὅπως μᾶς κατηγοροῦν οἱ ἄθεοι. Δὲν ἔχουμε ἀνάγκη νὰ μάθουμε τὰ μυστικὰ τῶν ἀνθρώπων. Ὅποιος γνωρίζει τὰ μυστικὰ τῆς καρδιᾶς του, γνωρίζει τὰ μυστικὰ ὅλου τοῦ κόσμου· διότι ὅ,τι ἔχει ἡ καρδιὰ ἑνὸς ἀνθρώπου, ἔχει ὁλόκληρη ἡ ἀνθρωπότητα, ὅπως μία σταγόνα τοῦ ὠκεανοῦ περιέχει ἐν μικρογραφίᾳ ὅ,τι περιέχει ὁ ἀπέραντος ὠκεανός. Δὲν θεσπίσθηκε λοιπὸν γι᾿ αὐτὸ ἡ ἐξομολόγησις. Κι ἂν σημειώθηκαν παρεκτροπὲς γύρω ἀπὸ αὐτήν, αὐτὲς σημειώθηκαν στὸν παπισμὸ καὶ ὄχι στὴν Ὀρθοδοξία, ποὺ διακρίνεται πάντοτε γιὰ τὸν σεβασμὸ τῆς ἀνθρωπίνης προσωπικότητος. Στὴν Ἐκκλησία μας ὁ πνευματικὸς ἀπὸ θείους καὶ ἀνθρώπινους νόμους εἶνε ἐντεταλμένος νὰ θάψῃ στὰ βάθη τῆς ψυχῆς του τὰ μυστικὰ τῶν ἀνθρωπίνων ψυχῶν.
Παντοκράτορ Κύριε, οἶδα, πόσα δύνανται τὰ δάκρυα·
Αρχή Τριωδιου
«Εἰς τό· "Τῆς Παναγίας Ἀχράντου..." τῆς Μ. Συναπτῆς (του Εσπερινού του Σαββάτου) κατέρχονται ἀπό τά στασίδια αὐτῶν ὁ Πρωτοψάλτης καί ὁ Λαμπαδάριος, ποιοῦσι σχῆμα εἰς τήν Ὡραίαν Πύλην, καί προσέρχονται ὁ μέν Πρωτοψάλτης ἔμπροσθεν τῆς Εἰκόνος τοῦ Χριστοῦ, ὁ δέ Λαμπαδάριος ἔμπροσθεν τῆς Εἰκόνος τῆς Παναγίας, ποιοῦσι μετάνοιαν, προσκυνοῦσι τήν εἰκόνα, λαμβάνουσι τά Τριῴδια, ποιοῦσι καί αὖθις μετάνοιαν, προσέρχονται ἔμπροσθεν τοῦ Πατριάρχου, ποιοῦσι μετάνοιαν, ἀνέρχονται κατά σειράν τάς βαθμίδας τοῦ Θρόνου, ἀσπάζονται τήν δεξιάν Αὐτοῦ,
Ἂν δὲν κινῆται ἔτσι ὁ ἄνθρωπος, πῶς νὰ συντονισθῆ μὲ τὸν Θεό; - Ἂγιος Παΐσιος Αγιορείτης
Παλιὰ στὴν πατρίδα μου, στὰ Φάρασα, ἔλεγαν: «Ἂν ἔχης καμμιὰ δουλειά, μὴν τὴν ἀφήνης γιὰ αὔριο. Ἂν ἔχης καλὸ φαγητό, ἄσ' το γιὰ αὔριο, μήπως ἔρθη κανένας μουσαφίρης». Τώρα σκέφτονται: «Νὰ ἀφήσουμε τὴν δουλειά, μήπως ἔρθη κανεὶς αὔριο καὶ μᾶς βοηθήση. Τὸ καλὸ φαγητό, ἂς τὸ φᾶμε ἐμεῖς ἀπόψε!». Οἱ περισσότεροι σήμερα γυρίζουν γύρω ἀπὸ τὸν ἑαυτό τους. Μόνον τὸν ἑαυτό τους σκέφτονται. Ἂς ὑποθέσουμε ὅτι βρέχει, γίνεται κατακλυσμός. Θὰ δῆτε, οἱ περισσότερες ἀπὸ σᾶς θὰ σκεφθοῦν μήπως ἔχουν ροῦχα ἁπλωμένα, νὰ πᾶνε νὰ τὰ μαζέψουν. Κακὸ δὲν εἶναι αὐτό, ἀλλὰ δὲν θὰ πᾶνε πιὸ πέρα. Τὰ ροῦχα καὶ νὰ βραχοῦν, πάλι θὰ στεγνώσουν. Αὐτοὶ ὅμως ποὺ ἁλωνίζουν τί θὰ γίνουν; Πονᾶτε γι' αὐτούς, γιὰ νὰ κάνετε καμμιὰ εὐχή; Ἢ πέφτουν κεραυνοί· ζήτημα πέντε-ἕξι ψυχὲς νὰ θυμηθοῦν τοὺς καημένους τοὺς γεωργοὺς ἢ αὐτοὺς ποὺ ἔχουν θερμοκήπια. Δὲν σκέφτεται δηλαδὴ τὸν ἄλλον ὁ ἄνθρωπος, δὲν βγαίνει ἀπὸ τὸν ἑαυτό του, ἀλλὰ γυρίζει συνέχεια γύρω ἀπὸ τὸν ἑαυτό του.
Υπάρχουν οι σπάνιοι άνθρωποι
Ο Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας Γαβριήλ στον «Ε.Κ.» για ζητήματα επίκαιρα - Του Θεοδώρου Καλμούκου
Ο Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας Γαβριήλ στον «Ε.Κ.» για ζητήματα
επίκαιρα
Του Θεοδώρου Καλμούκου
ΒΟΣΤΩΝΗ. Ο Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου και
Χαλκηδόνος κ. Γαβριήλ, εκ των νεότερων ηλικιακά και δραστήριων ιεραρχών της
Εκκλησίας της Ελλάδος, με συνέντευξή του στον «Ε.Κ.» μίλησε για την έξαρση της
βίας, τον γάμο ατόμων του ιδίου φύλου, τον Γεροντισμό, τον Αρχιεπίσκοπο
Αμερικής Ελπιδοφόρο, την Ομογένεια.
«Εθνικός Κήρυκας»: Σεβασμιότατε, ποια θέματα απασχολούν το ποίμνιο
σας;
Μητροπολίτης Γαβριήλ: Το θέμα της βίας είναι ένα κομμάτι το οποίο
απασχολεί πολύ την ελληνική κοινωνία και ιδιαίτερα στην παιδική ηλικία στα
σχολεία. Αυτό το οποίο συναντάμε μέσα από την οπαδική βία και βλέπουμε στις
ομάδες, ότι είναι μία αφορμή να μπορέσουν να εκτονωθούν οι άνθρωποι. Πρέπει ως
Εκκλησία να κάνουμε ό,τι μπορούμε γιατί αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε μία
έξαρση της βίας. Πρέπει να σταθεί η Εκκλησία.
«Ε.Κ.»: Τι νομίζετε πως προκαλεί τη βία;
Μητροπολίτης Γαβριήλ: Ενα θέμα είναι η ακρίβεια που αντιμετωπίζει ένας πολίτης στην Αθήνα. Οταν ένα μπουκάλι λάδι έχει 15 μl 16 ευρώ το λίτρο ενώ ήταν πολύ διαφορετική η τιμή του αντιλαμβάνεσθε τις ανάγκες των ανθρώπων. Το σημαντικότερο από όλα είναι ότι οι άνθρωποι βλέπουν ότι υπάρχει μπροστά τους ένα τέλμα, δεν βλέπουν φως στο τούνελ.
"Υπάρχουν λύπες που κανείς δεν τις ξέρει.
Η εορτή του Αγίου Θεοκλήτου στην Ιερά Πόλη Μεσολογγίο
Τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2024, εορτή του αγίου μάρτυρος Θεοκλήτου πανηγυρίζει το ομώνυμο Μητροπολιτικό Παρεκκλήσιο που βρίσκεται στον αύλειο χώρο του Επισκοπείου της Ιεράς Μητροπόλεως στην Ιερά Πόλη Μεσολογγίου.
Το απόγευμα της Κυριακής 25ης Φεβρουαρίου και ώρα 18:00’ θα τελεσθεί η ακολουθία του Μεγάλου Πανηγυρικού Εσπερινού, μετ’ αρτοκλασίας και θείου κηρύγματος.
Το πρωί της εορτής θα τελεσθούν η ακολουθία του Όρθρου και η πανηγυρική Θεία Λειτουργία μετά θείου κηρύγματος.
Στη συνέχεια θα ψαλεί επιμνημόσυνη δέηση υπέρ αναπαύσεως του μακαριστού Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κυρού Θεοκλήτου.
Μνήμη της Α΄και Β΄εύρεσης της Τιμίας Κεφαλής του Προδρόμου (24 Φεβρουαρίου)
Σήμερα η Εκκλησία εορτάζει την Πρώτη και Δεύτερη Εύρεση της Τιμίας Κεφαλής του Αγίου Ιωάννη του Πρόδρομου και Βαπτιστή του Κυρίου.
«Ἐκ γῆς ἀνατείλασα ἡ τοῦ Προδρόμου κεφαλή, ἀκτῖνας ἀφίησι τῆς ἀφθαρσίας, πιστοῖς τῶν ἰάσεων, ἄνωθεν συναθροίζει, τὴν πληθὺν τῶν Ἀγγέλων, κάτωθεν συγκαλεῖται, τῶν ἀνθρώπων τὸ γένος, ὁμόφωνον ἀναπέμψαι, δόξαν Χριστῷ τῷ Θεῷ» (Ἀπολυτίκιον τοῦ Προφήτου. Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε).
Το γεγονός της Εύρεσης, όπως και η ίδια η Τιμία Κάρα και ασφαλώς τα ιερά λείψανα των Αγίων, οι Άγιες εικόνες και άλλα ιερά αντικείμενα, απολαμβάνουν τιμής σύμφωνα με την Ορθόδοξη εκκλησιαστική παράδοση, όχι γιατί διαθέτουν κάποιες μαγικές ιδιότητες, αλλά γιατί ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, που προσέλαβε και αφθαρτοποίησε την ύλη με τη σάρκωση και την ανάστασή Του, ενεργεί μέσω αυτών κατά τρόπο καταληπτό στους ανθρώπους.
Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2024
ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΣΥΜΕΩΝ Ο ΠΕΡΟΥΒΙΑΝΟΣ: Η ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥ, Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ Κ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΣΥΜΕΩΝ Ο ΠΕΡΟΥΒΙΑΝΟΣ: Η ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥ, Η ΜΗΤΕΡΑ
ΤΟΥ Κ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
(Ἀποσπάσματα ἀπὸ κείμενο τοῦ Χαράλαμπου Παπαδόπουλου στὸ
kozanilife.gr)
1- Πολλές συνεντεύξεις του π. Συμεών υπάρχουν στην ιστοσελίδα «αέναη
επανάσταση». Σε κάποια συνέντευξη πέρα από το «διάλεξε» που του έλεγαν οι
γονείς του σε όλα τα πράγματα, λέει για τους γονείς του :
« Μ’ επηρέασαν χωρίς να μου επιβληθούν. Τρυφερά σεβόμενοι το παιδί
τους κι εμπιστεύοντάς το στο Θεό, μου μετέδιδαν την αίσθηση ότι δεν ήμουνα δικό
τους παιδί αλλά παιδί του Θεού». (Ἀκοῦτε οἱ γονεῖς;)
2- Να μην πω πόσο σεβόμαστε την ελευθερία των παιδιών μας οι γονείς
στην Ελλάδα. Σιγά μη πούμε στο παιδί μας να διαλέξει αν θέλει να πάει στο
Λύκειο ή να κάνει κάτι άλλο, σιγά μην το αφήσουμε να διαλέξει το επάγγελμά του,
πως θα περνάει τα καλοκαίρια του, ποιες να είναι οι παρέες του, με ποια κοπέλα
να τα φτιάξει …
Ποιος από εμάς θα τολμούσε να πει στο παιδί του αυτό που είπε στον π. Συμεών η Μητέρα του «παιδί μου αν μείνεις στο Περού τέτοιες αναζητήσεις που έχεις θα είσαι δυστυχισμένος. Γύρνα στον κόσμο μήπως βρεις αυτό που ποθεί η ψυχή σου». Και πούλησε προσωπικά της είδη για να του δώσει τα απαραίτητα χρήματα. Και ενώ αφού γύρισε όλο τον κόσμο χωρίς να βρει αυτό που ποθούσε και ήταν έτοιμος να επιστρέψει στο Περού, του γράφει η Μητέρα του να επιμείνει ακόμα λίγο και τότε ήταν που βρήκε στο Παρίσι τον Ορθόδοξο Μοναχό που του μίλησε για το Άγιο Όρος και άλλαξε όλη η ζωή του.
«Στο εξής οι δρόμοι μας δεν συναντώνται», λέει σε Μητσοτάκη η διοίκηση των Πολυτέκνων Αγρινίου
Κύριε πρωθυπουργέ από τώρα και στο εξής οι δρόμοι μας δεν συναντώνται,
καθότι χάσμα μέγα εστί μεταξύ ημών και υμών», αναφέρει επιστολή προς τον Κυριάκο
Μητσοτάκη του Συλλόγου Πολυτέκνων Αγρινίου και Περιχώρων.
Ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών φαίνεται πως αποτέλεσε την τελική
αφορμή για τη…ρήξη της διοίκησης του Συλλόγου με τον Μητσοτάκη. «Αγνοήσατε
και περιφρονήσατε παντελώς τη φωνή της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας και εκατοντάδων
Συλλόγων και φορέων της πατρίδος μας, καθώς και του Συλλόγου μας, που σας
εκφράσαμε την αντίθεσή μας εγκαίρως», αναφέρεται στην επιστολή προς το
πρωθυπουργό η οποία έχει ως εξής:
ΠΡΟΣ Κύριο Κυριάκο Μητσοτάκη
Πρωθυπουργό Ελλάδος
KOIN M.M.E
Α Ν Ο Ι Χ Τ Η Ε ΠΙ Ι Σ Τ Ο ΛΗ
—————————————-
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Παρ΄ ότι με πλείστα όσα έγγραφά μας σας ζητήσαμε κατ΄ επανάληψη και σας κάναμε
ρεαλιστικές προτάσεις για να λάβετε μέτρα για την αντιμετώπιση του μεγαλύτερου
προβλήματος που αντιμετωπίζει η χώρα μας, δηλαδή του ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΟΥ, που απειλεί
με αφανισμό το γένος μας , δυστυχώς μέχρι σήμερα όχι μόνο δεν δώσατε κίνητρα
ουσιαστικά στους νέους ανθρώπους να δημιουργήσουν οικογένειες,
Η χριστιανική μιμητικότητα - το πνευματικό ανάχωμα των καιρών μας - π. Ιωάννου Γκιάφη
Ίσως όμως προβληματισθούμε γιατί ν' αναφερόμαστε στην μιμητικότητα κατά την 23η Φεβρουαρίου; Διότι η Αγία μας Εκκλησία τιμά και πανηγυρίζει τη μνήμη ενός ακριβούς "μιμητή" του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, του αγίου ενδόξου ιερομάρτυρος Πολυκάρπου.
Αιτωλίας Κοσμάς για σύμφωνο συμβίωσης: Ανοσιούργημα στην Ελλάδα του 1821, του 1940, του Αγίου Όρους.
Ίσως και να μπορούσα να γλυτώσω.
Οικουμενικός Πατριάρχης: “Δεν μπορούμε πλέον να αγνοήσουμε την κραυγή των ανθρώπων ή την κραυγή της γης.”
Η Α.Θ. Παναγιότης, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, την
Πέμπτη, 22 Φεβρουαρίου 2024, ανταποκρινόμενος στην ευγενική πρόσκληση του
Προέδρου του Ιδρύματος Marmara Grubu Vakfi Eλλογιμ. Δρος Akkan Suver,
πραγματοποίησε ομιλία στην “27η Ευρασιατική Οικονομική Σύνοδο Κορυφής”
(27th Eurasian Economic Summit), που διεξήχθη στην Πόλη.
Ο Παναγιώτατος, ο οποίος μίλησε στην αγγλική γλώσσα, αναφέρθηκε στη σημερινή πραγματικότητα, όπου πόλεμοι, συγκρούσεις και γενικότερα φαινόμενα βίας συγκλονίζουν τον κόσμο μας, και εξέφρασε την απoγοήτευσή του γιατί πολλοί αντιμετωπίζουν με αδιαφορία τον πόνο, την ανασφάλεια, τον βίαιο εκτοπισμό συνανθρώπων μας, αλλά και την φτώχεια και την δυστυχία που βιώνουν άλλοι. “Για λόγους που μπορούμε μόνο να αποδώσουμε στην απληστία ή την απάθεια, φαίνεται ότι μένουμε αποκλειστικά εστιασμένοι και εμμονικοί με τα δικά μας θέματα και ενδιαφέροντα. Και αυτό, φυσικά, απέχει πολύ από έναν κόσμο σταθερότητας, συνεργασίας και συμπερίληψης”, τόνισε.
Και ο Πατριάρχης στη συνέχεια είπε:
“Αυτές οι ζωτικές αρχές —της συνεργασίας και της συμπερίληψης, ή ίσως θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για συνεργασία και ενσωμάτωση— βρίσκονται στο επίκεντρο της συζήτησής μας εδώ σήμερα. Ακριβώς επειδή είναι οι θεμελιώδεις αξίες, με τις οποίες μπορούμε να μετρήσουμε και να εγγυηθούμε την σταθερότητα και την ασφάλεια.
Ομιλία π. Αρτεμίου Αργυρόπουλου στην Χριστιανική Στέγη Πατρών
Ομιλία του πρωτοσυγκέλλου της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών Αρχιμ.
π. Αρτεμίου Αργυροπούλου με θέμα "ὁ δὲ ταπεινῶν
ἑαυτὸν ὑψωθήσεται".
Η εκδήλωση θα γίνει την Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2024
στις 7:00 μ.μ. στην κεντρική αίθουσα εκδηλώσεων της Χριστιανικής
Στέγης Πατρών (Παντανάσσης 61).
Ομιλία π. Γερβασίου Παρακεντέ στον Ι. Ν. Αγ. Βαρβάρας Πατρών
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΝΕΟΝΥΜΦΑ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝΥΜΦΑ ΖΕΥΓΑΡΙΑ
Το ξεκίνημα της κοινής ζωής ενός ζευγαριού θεωρείται μια ευτυχισμένη περίοδος γι’ αυτό και ονομάζεται μήνας του μέλιτος. Το ξεκίνημα όμως αυτό θεωρείται και είναι και μια δύσκολη περίοδος καθώς το ζευγάρι καλείται να προσαρμοστεί σε μια νέα κατάσταση, να αναπτύξει κώδικες επικοινωνίας και λήψης αποφάσεων και να δημιουργήσει τη δική του ταυτότητα. Το γεγονός αυτό δυσχεραίνεται και από την πραγματικότητα που θέλει τους συζύγους να μπαίνουν στο γάμο απροετοίμαστοι, αγνοώντας πράγματα τόσο για τον εαυτό τους όσο και για το σύντροφό τους.
Θέλοντας να συζητήσουμε με τα ζευγάρια και να στηρίξουμε τα πρώτα τους βήματα το Ίδρυμα Νεότητας και Οικογένειας της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών οργανώνει ένα εκπαιδευτικό σεμινάριο που απευθύνεται σε μελλόνυμφα και νέα ζευγάρια με θέμα: «… Και θα ζήσουν αυτοί καλά…».
Το σεμινάριο θα γίνει μέσω των εκπαιδευτικών τεχνικών της εξ αποστάσεως σύγχρονης εκπαίδευσης (e-learning) και πιο συγκεκριμένα μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας τηλεδιάσκεψης zoom.
Αναλυτικά το πρόγραμμα έχει ως εξής:
Μνήμη του Αγίου Πολυκάρπου, Επισκόπου Σμύρνης (23 Φεβρουαρίου)
Η οσιακή και μαρτυρική μορφή του Μεγάλου Ιεράρχου Αγίου Πολυκάρπου επισκόπου Σμύρνης δεσπόζει στο αγιολόγιο της σημερινής ημέρας. Συγκαταλέγεται στη χορεία των λεγομένων Αποστολικών Πατέρων, αφού υπήρξε αυτήκοος μάρτυρας του Αποστολικού κηρύγματος και μαθητής του Ευαγγελιστή Ιωάννη.
Γεννήθηκε γύρω στο 60 μ.Χ. στην Έφεσο από γονείς ευλαβείς, τον Παγκράτιο και τη Θεοδώρα, οι οποίοι και μαρτύρησαν για χάρη του Χριστού, αμέσως μετά από τη γέννηση του παιδιού τους.
Το αρχικό του όνομα Παγκράτιος, που έλαβε εις μνήμην του πατέρα του, αντικαταστάθηκε με το Πολύκαρπος, που είναι δηλωτικό των πλουσίων αρετών, που ως καρποί του Αγίου Πνεύματος καλλιεργούνταν στην ψυχή του.