Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2017

Στην κάμαρα με τα εικονίσματα - Ευτυχία Γερ. Μάστορα


Στην κάμαρα με τα εικονίσματα

     Σαν εβράδιαζε  και πριν νυχτώσει  και  πριν γυρίσει ο πατέρας μας απ’ τη δουλειά του την απογευματινή κι από το καφενείο που συναντιόταν με τους φίλους του, έμπαινε η μάνα στο δωμάτιο με τα εικονίσματα. Κατέβαζε το καντήλι που κόντευε να σβήσει, αφού καιγόταν από το πρωί, και το ’φερνε  στην κουζίνα και το ’βαζε απάνω στη γωνιά. Άναβε τότε απ’ τη φλόγα που τρεμόσβηνε την πασχαλιάτικη λαμπάδα που φυλάγαμε απ’ τη Λαμπρή και μου την έδινε να την κρατάω. Έπιανε ύστερα τη φλόγα με τα δυο της ακροδάχτυλα να σβήσει… και το δικό μου το παιδιάτικο μυαλό έμενε πάντα με την απορία, πως δεν καιγόνταν  τ’ ακροδάχτυλα της μάνας μου, πρωί και βράδυ τόσα χρόνια ν’ ακουμπούνε τη φωτιά και να τη σβήνουν.
    Εκείνη ωστόσο συμπλήρωνε απ’ το ροϊ το λάδι το αναγκαίο στο καντήλι και τραβώντας λίγο το βαμβακένιο φυτίλι  στην καντηλήθρα, το έστριβε απαλά και … «έλα» μου  έλεγε κι εγώ το άναβα από το φως της πασχαλιάτικης λαμπάδας που κρατούσα.

    Την έπαιρνα από πίσω έπειτα τη μάνα μου, καθώς εγύριζε στην κάμαρα με τα εικονίσματα, και το καντήλι, αφού το σκέπαζε με το γυαλί του, το απίθωνε σεβαστικά στην τακτική του θέση, σε μια παλιά μικρή εταζέρα δηλαδή, καρφωμένη στον τοίχο, ανάμεσα στα εικονίσματα και στολισμένη με πετσετάκι κάτασπρο απ’ τα δικά της χέρια κεντημένο.
    Ποτέ ως τώρα δε λησμόνησα τη μάνα μου, μέσ’ στην κατάνυξη που γέμιζε την κάμαρα  το φως το ιλαρό του καντηλιού, πώς έγερνε στα γόνατα κι άρχιζε να προσεύχεται και να σταυροκοπιέται. Γονατιστή κι εγώ στο πλάι της, πολεμούσα να διακρίνω τα λόγια που σχημάτιζαν τα χείλη της και δε μπορούσα, μιλούσε μόνη  προς «μόνω Θεώ». Όμως το φεγγοβόλημα το αμυδρό του καντηλιού έφτανε για να ξεχωρίσω δάκρυα να κυλούν στης μάνας μου τις παρειές, που με το τελευταίο σταυροκόπημα θυμότανε να τα σφογγίσει, βγάζοντας το μαντηλάκι της από την τσέπη της τριμμένης ρόμπας που φορούσε.  Και τότε… «άναψε το φως» ψιθύριζε και παραμένοντας γονατιστή κάτω απ’ τα εικονίσματα, άνοιγε την Καινή Διαθήκη και συλλάβιζε αργά, με τα λιγοστά γράμματα που είχε καταφέρει στα παλιά μονάχη της να μάθει. Κι εγώ, λιγότερο από δεκάχρονο κορίτσι, στης κάμαρας τον τοίχο ακουμπώντας, να περιμένω σιωπηλή… και βυθισμένη στο δέος και στην έκπληξη να βλέπω τώρα καθαρά καινούργια δάκρυα να τρέχουν απ’ της μάνας μου τα μάτια.

   Μα ήρθε η ώρα, κι ήτανε νωρίς, που η μάνα μου ταξίδεψε στη χώρα του Θεού, εκεί που δεν υπάρχει βράδυ και νύχτα και οι λυτρωμένοι προσεύχονται χωρίς δάκρυα, Κι εγώ άργησα, μα το κατάλαβα, πώς μπόρεσε η μάνα μου, τα δύσκολα χρόνια της επίγειας ζωής της με τις λιγοστές χαρές και τις αμέτρητες πίκρες, αγόγγυστα να τα περάσει και καρτερικά. Κι όταν ανάβω το καντήλι και το φέρνω στα εικονίσματα, στα γόνατα την ξαναβλέπω να προσεύχεται και να σταυροκοπιέται κι αργά να συλλαβίζει το Ευαγγέλιο και δάκρυα να τρέχουν απ’ της μάνας μου τα μάτια.
Ευτυχία Γερ. Μάστορα


8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Παρόμοιες αναμνήσεις με κάποιες διαφοροποιήσεις έχω και εγώ. Πόσα δεν με δίδαξε η ευλάβεια της μητέρας μου.

Ανώνυμος είπε...

Θαυμάσιο!
γδμ

Ανώνυμος είπε...

Αυτές οι εικόνες θα υπάρχουν άραγε για την επόμενη γενιά. Το γράφω με πόνο καρδιάς διότι τουλάχιστον η κόρη μου δεν θα την λάβει αυτή την παρακαταθήκη από μένα. Η μάνα μου είχε εικονοστάσι με το καντήλι αναμμένο. Αυτή την παράδοση στο δικό μου σπίτι δεν την κράτησα…
Η μανάδες και οι γιαγιάδες μας δίδασκαν όχι με λόγια αλλά με παράδειγμα.

Ανώνυμος είπε...

Τότε εικονοστάσι σήμερα κάπου σκόρπια εικονίσματα ως γενική διακόσμηση και το πολύ-πολύ κάποιο καντήλι κοντά στον απορροφητήρα.
Πως αλλάζουν οι άνθρωποι τις παραδόσεις για να γίνουν μοντέρνοι!

Ανώνυμος είπε...

Εξαιρετικό κείμενο με πολλές πλάγιες συμβουλές για όλες εμάς τις σημερινές μανάδες. Προσωπικά με βοήθησε να μην διστάζω να πω δύο λόγια προσευχής με τα παιδιά ή την οικογένεια. Όλα αυτά στο τρέξιμο της καθημερινότητας τα έχω αναθεωρήσει. Κατά τα άλλα προσπαθώ για τον κυριακάτικο εκκλησιασμό. Αλλά φτάνει μόνο αυτό.. δεν νομίζω. Πήραμε λάθος στράτα….

Ανώνυμος είπε...

Στον νου ήλθε η μητέρα μου (την ευχή της να έχω) τα ίδια με ιδιαίτερη επιμέλεια τα έκανε χωρίς ποτέ να παραμελεί το ιερό αυτό καθήκον. Το συνεχίζω καθημερινά.

Ανώνυμος είπε...

Το απόλαυσα ως ανάγνωσμα και ωφελήθηκα από την μητέρα της συντάκτριας.

Ανώνυμος είπε...

Το διάβασα. Με επηρέασε θετικά. Ευχαριστώ.