Κλῆρος καί ἐκκοσμίκευση
ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Ἡ ἐκκοσμίκευση, λοιπόν, τοῦ Ἱερέα δέν περιορίζεται μόνο στή «μοντέρνα» ἐξωτερική του ἐμφάνιση, ἡ ὁποία «ἀναγγέλει τά περί αὐτοῦ» (Σειράχ 19, 30), ἀλλά καί στό πῶς ἐργάζεται ὡς Ἱερέας, ὡς μεσίτης τοῦ Θεοῦ ἐπί τῆς γῆς, ἀλλά καί τοῦ ἀνθρώπου ἐν οὐρανοῖς.
[1] Ὁ Ὅσιος Παϊσιος ὁ Ἁγιορείτης ἔλεγε (1979) σέ μιά παρέα Ἱερέων καί ὑποψηφίων Ἱερέων: «Ἄν ὁ Μ. Βασίλειος ζοῦσε στήν ἐποχή μας, δέν θά ἔκανε τή Βασιλειάδα, γιατί ἤδη ὑπάρχει πρόνοια ἀπό τό Κράτος. Στήν ἐποχή μας οἱ Ἱερεῖς θά πρέπει νά ἀφοσιώνονται στή νηστεία καί στήν προσευχή, γιά τή σωτηρία τοῦ ποιμνίου τους».
[2] Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ὁμιλία 86,4 εἰς τό κατά Ἰωάννη. P.G. 59: 471
15 σχόλια:
Οταν βλέπω παπά στο δρόμο κουρεμένο ξυρισμένο, χωρίς καλλιμαύχι και χωρίς εξώρασο, σκύβω από ντροπή το κεφάλι μου, γιατί αυτός ο Ιερέας ντροπιάζει την Εκκλησία, και αναρωτιέμαι, τι κάνουν οι δεσποτάδες;
Συνταξιούχος θεολόγος
Οι ιερείς ομιλούν για κάθε πράγμα κοινωνικό, πολιτικό, πολιτιστικό εκτός από την αμαρτία. Έχουν καταργήσει ή έχουν υποτονικά κατηχητικά και τους νοιάζουν στις συγκεντρώσεις οι χοροί, τα ιατρικά, τα πολιτιστικά. Το θέμα της αμαρτίας κάνει τζιζ για αυτούς.
ή παπάς, παπάς, ή ζευγάς, ζευγάς
Έχει απόλυτο δίκιο ο π. Βασίλειος: η εκκοσμίκευση πλήττει εμάς τους Ιερείς με πολύ ύπουλο τρόπο, φτάνοντας στο σημείο να δίνουμε δυσανάλογα πολύ βάρος στην «εξωθεν καλή μαρτυρία» παρά στην πιστότητά μας προς το Ευαγγέλιο. Θα ήθελα μόνο να πω ότι, κάποιες (λίγες) ευλογημένες ψυχές ιερέων που έχω γνωρίσει, «χρησιμοποίησαν», τρόπον τινά, το κοινωνικό έργο στις ενορίες τους, μέσω κατάλληλα επιλεγμένων συνεργατών, για την πνευματική προσέγγιση του ποιμνίου τους. Το κοινωνικό έργο μπορεί να υποβοηθησει το πνευματικό έργο του Ιερέα, αρκεί να μην υπερβάλει ο ιερέας σε αυτό, εις βάρος του λειτουργικού και ποιμαντικού του υπουργήματος.
Ο Οσιος Παϊσιος ο Αγιορείτης έλεγε ότι ο μεγαλύτερος θησαυρός για μια Μητρόπολη είναι ο Ιερέας που ζει πνευματική ζωή και διδάσκει με το παράδειγμα του.
Μη την κατ οψιν κρισην κρινετε ιουδαιοι...
O κόσμος τρέχει όπου βρίσκει σεβάσμιο ιερέα, και όχι όπου βρίσκει ωραίες εκκλησίες, οι ενορίες αδειάζουν ένεκα των ιερέων
Η Εκκλησία σήμερα, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, ψάχεται να βρεί λόγον ύπαρξης, έξω από την αυτοσυνειδησία της, την μαρτυρία του Ευαγγελίου. Γι αυτό και η προσφυγή της στο "ένδοξο" παρελθόν. "Βυζάντιο-Τουρκοκρατία..", αλλά κανείς δεν μιλάει για τον εμφύλιο ή την περίοδο της χούντας. Υφέρπει συνειδητά ή ασυνείδητα ένας εβραικής εμπνεύσεως μεσσιανισμός. Σημαία της Εκκλησίας πολλάκις γίνεται η φουστανέλλα και το καρυοφίλι και η αυτοεπιβεβαίωσή της συνίσταται σε έναν έντονο και ανώδυνο για την ίδια και τον κόσμο κοινωνισμό. Απολογείται για το παρελθόν αλλά η μαρτυρία του Χριστού σήμερα χωλαίνει επικίνδυνα! Καταγγέλει σαν από θέση υπεροχής την εκτροπή του κόσμου αλλά αδυνατεί να τον μπολιάσει με την πίστη του Χριστού. Εν ολίγοις αρνείται την οδύνη του Σταυρού.
πβρ
Θα το γράψω ξανά.
Γιατί θέματα όπως αυτό δεν είναι ζήτημα προβληματισμού σε ιερατική Σύναξη;
Κάποτε θα πρέπει και εδώ να πραγματοποιηθούν τέτοιες συνάξεις. Πολλά τα ζητήματα και ο κάθε ένας από εμάς αυτοσχεδιάζει χωρίς να ακούσει τις εμπειρίες άλλων.
π. Β.
οι καλοί παπάδες πρέπει να αποτελούν τη βιτρίνα της Μητρόπολης, αλλά βλέπεις σαν βιτρίνα ξυρισμένους και κουρεμενους που δεν εμπνέουν σεβασμό, οι Ιεχωβάδες φέρνονται πιο έξυπνα, προσέχουν τη βιτρίνα τους και παρασέρνουν τον κόσμο, ο π. Αντώνης Αλεβιζόπουλος έλεγε " ακόμα και οι σατανιστές προσέχουν τη βιτρίνα τους, ενώ στην Εκκλησία θέτουν το φως υπό το μόδιο"
Μοναχός Η.,
ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΠΟΛΛΟΥΣ ΔΕΣΠΟΤΑΔΕΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΣΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΘΑ ΠΑΡΟΥΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΝΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΡΓΟ.ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΝ ΤΟΥΣ ΚΑΘΟΛΙΚΟΥΣ
Τη μεγάλη ευθύνη για τους Ιερείς, την έχουν οι Αρχιερείς, και ένας καλός με επίπεδο Αρχιερέας, δίνει τη σωστή γραμμή στους Ιερείς του,
έχει ως καύχημα τους καλούς Ιερείς,
καλός Δεσπότης δεν είναι αυτός που κάνει στραβά μάτια στα παραπτώματα των Ιερέων του, αλλά τους καλεί και τους διορθώνει με αγάπη
Σε ενορία της ανατολικής πλευράς της πόλεως την περασμένη Κυριακή διανεμήθηκε στους πιστούς τεμάχιο από την Σινδόνη που τυλίχθηκε το Σώμα του Εσταυρωμένου μαζί με αποξηραμένα άνθη του Επιταφίου. Πιστοί από όμορες ενορίες έφυγαν στη μέση της θ. Λειτουργίας στο ναό της ενορίας τους( όπως ο Ιούδας στο μυστικό δείπνο) ,για να προμηθευτούν τα μαντζουνια. Ο παγανισμός καλά κρατεί.
Βυζάντιος.
Το να ασχολούνται οι Ιερείς με κοινωνικό έργο είναι σαν να πηγαίνει να "γράψει" στις Πανελλήνιες ο καθηγητής που κάνει το φροντιστήριο στον μαθητή, αντι για τον μαθητή. Το κοινωνικό έργο θα πρέπει να είναι "φυσικό" επακόλουθο της ποιμανικής δραστηριότητας των Ιερέων και να "βαθμολογεί" τον μαθητή και όχι να το κάνει ο καθηγητής στην θέση του μαθητή.
Βυζάντιε δεν είναι κάτι το νέο αυτό το κάνουν σε πολλούς ναούς στην Ελλάδα. Αυτά τα παγανιστικά (ευλογίες τις λένε τώρα) τα επιθυμεί ο λαός και ο κλήρος τον ακούει. Αν προσέξεις την σταυροπροσκύνηση πάνε για βιολέτες, του σταυρού για βασιλικό, των βαΐων για βάγια (η μάνα μου τα έβαζε στις φακές) μάλλον για ευλογία! Των Θεοφανίων για αγιασμό κλπ. κλπ.
Το πιο πετυχημένο. Ένα απόγευμα Μ. Παρασκευής είπα να πάω σε κάποιο εκκλησάκι που ένας μεγάλος παραδοσιακός ιεροκήρυκας (που επί ένα χρόνο τώρα δε έβαλε μάσκα) έκανε τις ακολουθίες. Μετά την επιστροφή στον Απόστολο βγαίνει στην Ωραία Πύλη με ένα πλαστικό και μας λέει έχω μέσα αλεύρι θα βάλω και νερό και θα έλθετε της Ζωοδόχου Πηγής να πάρετε προζύμι για λειτουργιές. Δεν πάτησα το πόδι μου ξανά.
Άντε καληνύχτα ιερατείο. Η νύχτα θα είναι μακρινή.
Δημοσίευση σχολίου