Δευτέρα 11 Απριλίου 2022

ΤΟ ΕΥΧΕΛΑΙΟ ΤΗΣ Μ. ΤΕΤΑΡΤΗΣ - ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

 ΤΟ ΕΥΧΕΛΑΙΟ  ΤΗΣ   Μ. ΤΕΤΑΡΤΗΣ

ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

Στό ξεκίνημα τῆς  Ἐκκλησίας, τό Εὐχέλαιο γινόταν  εἴτε στό σπίτι τοῦ ἀρρώστου, εἴτε στό  Ναό μέ Θ. Λειτουργία.  Ὅταν γινόταν στό Ναό, ἔφερναν τόν ἄρρωστο σέ φορεῖο. Κατά τήν Ἀκολουθία τῆς Προσκομιδής ἐπιτελεῖτο τό  Εὐχέλαιο· μετά ἡ Θ.  Λειτουργία· στό τέλος,  ἄλειφαν τόν ἄρρωστο καί τόν κοινωνοῦσαν·  καί  «σηκωτό» τόν ξαναπήγαιναν στό  σπίτι του, ψάλλοντας καθ' ὁδόν «τῇ Θεοτόκῳ ἐκτενῶς» καί τόν Ν΄ ψαλμό· οἱ Ἱερεῖς ἄλειφαν σταυροειδῶς τό κρεβάτι του ἀρρώστου,  τούς τοίχους καί τίς πόρτες  τοῦ σπιτιοῦ του. (Π. Τρεμπέλα. Μικρόν Εὐχολόγιον, τ΄ Α΄, ἔκδοση 2η  σελ. 105-120,175-193). 

     Τό Εὐχέλαιο, λοιπόν, γινόταν πάντα σέ περίπτωση ἀσθενείας·  ἦταν περιορισμένης, εἰδικῆς χρήσεως. Ὅμως, σύν τῷ χρόνῳ, ἡ χρήση του ἐπεκτάθηκε καί σ'ἄλλες σοβαρές περιπτώσεις. Γίνεται, λοιπόν, καί    ὅταν   συμβαίνουν ἀνεξήγητες ἀναποδιές, ἤ  μάγια καί ἄλλα σοβαρά.  «Μοῦ δένουν τά χέρια!», ὀρυόταν  ἕνας μάγος, πού προσπαθοῦσε νά κάνει κακό  σέ  οἰκογένεια.  Ὅμως,  τήν ἴδια στιγμή ἡ  οἰκογένεια ἔκανε Εὐχέλαιο. 

            Γίνεται καί ὡς προετοιμασία γιά τή Θ. Κοινωνία· ὡς  προκαθάρσιο· «ἐξαλείφει τάς πληγάς τῆς ἁμαρτίας καί ἀποδιώκει τά ἀρρωστήματα καί μᾶς καθαίρει ἀπό τοῦ βορβόρου τῶν ἁμαρτιῶν καί μᾶς προξενεῖ ἔλεος παρά τοῦ Θεοῦ καί εὐμένειαν καί συγχώρισιν» (Ἅγιος Συμεών Θεσ/νίκης, Ἅπαντα, σελ.232-3).

             «Εἶμαι γιά  Εὐχέλαιο», ἔλεγαν οἱ πατέρες  μας,   ὅταν ἁμάρταναν βαριά.  «Ἀφ' οὗ ἁμαρτήσωμεν προσερχόμεθα εἰς ἁγίους ἀνθρώπους  (Ἱερεῖς) (...) διά προσταγῆς τῶν ὁποίων προσφέρομεν εἰς τόν Θεόν ἅγιον ἔλαιον»  (Αὐτόθι, σελ. 81). Δηλαδή οἱ Ἱερεῖς, μεταξύ τῶν ἄλλων,  ἔβαζαν ὡς «κανόνα» στούς ἐξομολογουμένους, νά κάνουν  Εὐχέλαιο, πρό τῆς Θ. Κοινωνίας. Καί ἐπειδή οἱ περισσότεροι κοινωνοῦσαν τή Μ. Πέμπτη, ἐπικράτησε (κατά τήν Τουρκοκρατία), ὥστε Μ. Τετάρτη, παραμονή τῆς Θείας Μεταλήψεως, νά γίνεται στό Ναό ἕνα Εὐχέλαιο γιά ὅλους τούς πιστούς.

            Αὐτό  ἰσχύει  μέχρι  σήμερα στά  Μοναστήρια, καί ὄχι μόνο· καί αὐτή εἶναι ἡ τάξη τῆς Ἐκκλησίας· δηλαδή, Εὐχέλαιο στίς ἐνορίες ἅπαξ τοῦ ἐνιαυτοῦ. Καί ποῦ τό μεμπτό, ἄν γίνεται  πάλιν καί πολλάκις;  Τό μεμπτό εἶναι, ὅτι δέν εἶναι αὐτή ἡ τάξη τῆς Ἐκκλησίας· καί  «μή  μέταιρε ὅρια αἰώνια, ἅ ἔθεντο οἱ πατέρες σου» (Παρ. 22:28).

ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ!

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Οι εφημέριοι του ναού μας για το καλό (και το τυχηρό) μας λέγουν ότι Χριστούγεννα και Πάσχα πρέπει να γίνει Ευχέλαιο στο σπίτι. Κανένας ασθενείς δεν υπάρχει. Αλλά για το καλό, για να ευλογηθεί το σπίτι, και οι παροικούντες σε αυτό θα πρέπει να ορίσει ραντεβού να κάνει ευχέλαιο. Η γιαγιά μου έχει κλείσει ημέρα και ώρα. Μας έχει προσκαλέσει, ο ιερέας θα τα πει μόνος και στα γλήγορα από κάποιο νέο βιβλιαράκι από το άγιο Όρος που τα συντομεύει, και μετά θα φύγει γιατί περιμένουν πολλοί την ευλογία του κατ’ οίκο Ευχελαίου.

Ανώνυμος είπε...

Ξέχασες κάτι που είναι σημαντικό πάτερ ότι με το ευχέλαιο στο τέλος λαμβάνουν όσοι συμμετέχουνε ΑΦΕΣΗ ΑΜΑΡΤΙΩΝ δια του Αγίου Ευαγγελίου και του ευλογημένου Ευχελαίου για να κοινωνήσουνε χωρίς εξομολόγηση το βράδυ του Πάσχα.

…. λαβών ο προϊστάμενος των Ιερέων το Άγιον Ευαγγέλιον. τίθησιν επί τας κεφαλάς αυτων· και τιθέασιν επ᾽ αυτό τάς χείρας οι Ιερείς· Ο δε προϊστάμενος λέγει την Ευχήν ταύτην μεγαλοφώνως.

«Βασιλεύ άγιε, εύσπλαγχνε, και πολυέλεε, Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ και Λόγε του Θεού του ζώντος, ο μη θέλων τον θάνατον του αμαρτωλού, ως το επιστρέψαι και ζην αυτόν· ου τίθημι εμήν χείρα αμαρτωλόν επί τας κεφαλάς των προσελθόντων σοι εν αμαρτίαις και αιτουμένων παρά σου δι᾽ ημών άφεσιν αμαρτιών· αλλά σην χείρα κραταιάν και δυνατήν, την εν τω αγίω Ευαγγελίω τούτω, ό οι συλλειτουργοί μου κατέχουσιν επί τας κεφαλάς των δούλων σου τούτων έκτεινον· και δέομαι σην αυτοίς και ικετεύω …….,
αυτός και τους δούλους σου τούτους μετανοούντας επί τοις ιδίοις αυτών πλημμελήμασι, πρόσδεξαι τη συνήθει σου φιλανθρωπία, παρορών αυτών πάντα τα παραπτώματα. Συ γαρ ει ο Θεός ημών, ο και εβδομηκοντάκις επτά αφιέναι κελεύσας τοις περιπίπτουσιν εν αμαρτίαις· ότι ως η μεγαλωσύνη σου, ούτω και το έλεος σου …

Ανώνυμος είπε...


Και είχα την απορία γιατί να γίνεται Ευχέλαιο κάθε Μ. Τετάρτη.
Συμφωνώ και για το ότι δεν πρέπει να γίνεται Ευχέλαιο
συνέχεια στις ενορίες, δεν υπάρχει λόγος

Ανώνυμος είπε...

Στην ενορία μας έχει Ευχέλαιο κάθε βδομάδα με κήρυγμα το απόγευμα.

Ανώνυμος είπε...


Για το Ευχέλαιο πρέπει να υπάρχει λόγος

Ανώνυμος είπε...




Ο π. Βασίλειος είναι από τους λίγους που εκφράζει το ορθόδοξο φρόνημα, όσα λέει τα στηρίζει.

Ανώνυμος είπε...

Ο π. Βασίλειος είναι από τους ελαχίστους που ότι γράφει,το γράφει με απλό, κατανοητό τρόπο και με επιχειρήματα, και όλο αυτό μέσα από έρευνα και μελέτη,εκφράζοντας βεβαίως την αλήθεια της Ορθόδοξης πίστης-Παράδοσης.

Ανώνυμος είπε...

Αυτά τα απλά και κατανοητά γιατί δεν τα συζητούν σε ιερατικές συνάξεις. Μα δεν τα γνωρίζουν. Δεν τους αφορούν. Στην Εκκλησία κάθε δεσπότης και ιερέας είναι πάπας. Τα γνωρίζουν όλα και έχουν το αλάθητο. Μετά απορούν για τα ποσοστά σε αυτούς που εμπιστεύονται τους κληρικούς. Κάποτε Εκκλησία και Στρατός έχαιραν εμπιστοσύνης. Τώρα μόνο το 3,8% έχουν εμπιστοσύνη στην Εκκλησία δηλαδή στους κληρικούς.

Ανώνυμος είπε...

Ένας που μπορεί να πάει στην Εκκλησία και να Κοινωνήσει δεν έχει ανάγκη από το Μυστήριο του Ευχελαίου το οποίο έχει θεσπιστεί για αποκατάσταση της υγείας ώστε ο πιστός να μπορεί να πάει Εκκλησία. Τα υπόλοιπα είναι θα έλεγα εκ του πονηρού. Έχει δίκιο ο π. Βασίλειος που διασαφηνίζει το θέμα. Ας τον ακούσουν όσοι από άγνοια το έκαναν. Και ας βγάλει μια εγκύκλιο η ιερά Σύνοδος.

Ανώνυμος είπε...


το επιχείρημα ότι στα Μοναστήρια Ευχέλαιο γίνεται μια φορά το χρόνο, είναι αρκετό για να μας πείσει πόσες φορές πρέπει να κάνουμε Ευχέλαιο στις ενορίες.

Ανώνυμος είπε...

Από την στιγμή μου χάθηκε το μέτρο και η κατάνυξη στην εκκλησία έχασαν την αξία και τα μυστήρια. Εδώ βλέπεις την παραφθορά του Ευχελαίου τι να πεις για τις κοσμικές δεξιώσεις που κατάντησαν τον Γάμο την Βάπτιση ή και το μοντέρνο Γαμοβάπτιση!!!

π. Δημήτριος Σαββόπουλος είπε...

Προς τον 1:13 μ.μ. 11-4-2022
Αγαπητέ μου η συγκεκριμένη ευχή που αναφέρεις , μιλά για άφεση πλημμελημάτων (τοις ιδίοις αυτών πλημμελήμασι) και παραπτωμάτων ( παρορών αυτών πάντα τα παραπτώματα). Δεν μιλά για άφεση εγκλημάτων και κακουργημάτων (π.χ. εκτρώσεις, πορνείες, μοιχείες, αδικίες, βλασφημίες, συκοφαντίες κλπ.)
Αυτό σημαίνει ότι με την συγκεκριμένη ευχή συγχωρούνται τα μικροαμαρτήματα που διαπράττουμε καθημερινά και συνήθως ούτε καν τα εξομολογούνται μερικοί, αλλά και δεν τα αντιλαμβάνονται (τα εν αγνοία και λήθη πταίσματα), όπως οι ρυπαροί λογισμοί, η αργολογία, η αυταρέσκεια, η πικρία για τους άλλους, η μάταιη σπατάλη του χρόνου μας και τόσα άλλα…
Υπάρχουν ασφαλώς και πολλές άλλες ενδιάμεσες καταστάσεις μεταξύ συγγνωστών και θανασίμων αμαρτημάτων που χρείζουν εξομολογήσεως και κανόνα. Για το λόγο αυτό ουδέποτε μπορεί το μυστήριο του ευχελαίου να αντικαταστήσει το μυστήριο της μετανοίας.
Και στο «Πάτερ ἡμῶν…», όταν προσευχόμαστε λέμε: «καὶ ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν», μήπως αυτό υποκαθιστά το μυστήριο της εξομολογήσεως; Ασφαλώς όχι.
Μην συγχέουμε λοιπόν τα πράγματα.
Με το μυστήριο του ευχελαίου, ολοκληρώνεται η προσπάθεια της μετανοίας μας για τα κρίματά μας (κυρίως γι αυτά που διαφεύγουν την προσοχή μας).
π. Δημήτριος Σαββόπουλος