Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ
(Ο Ύμνος με ιστορικά - δογματικά
- συμβολικά στοιχεία)
Του
Παναγιώτου Σ. Μαρτίνη, Δρ. Θ.
Μέσα στις κατανυκτικές ακολουθίες της Μεγάλης
Τεσσαρακοστής περιλαμβάνεται και η Ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου,
του υπέροχου αυτού θεομητορικού Ύμνου με τα πολλά ιστορικά, δογματικά
και συμβολικά στοιχεία, που τον καθιστούν και από λογοτεχνικής πλευράς
απαράμιλλο.
Όπως είναι γνωστό, πολλά από τα “θεομητορικά”
γεγονότα έχουν σχέση με τη Βασιλεύουσα, αφού η Θεοτόκος ήταν “Υπέρμαχος
Στρατηγός” και έφορός της.
Ιδιαίτερα η Ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου
ήταν συνδεδεμένη με τη Μονή των Βλαχερνών, όπου, μετά τη λύση της πολιορκίας
των Αβάρων και των Περσών, ψαλλόταν σε κάθε παννυχίδα της μονής. Η σύνταξη
και αυτού του Ύμνου αποδίδεται στον περίφημο υμνογράφο του 6ου μ.Χ.
αι. στο Ρωμανό το μελωδό, εισηγητή των Κοντακίων.
Βασικά γεγονότα που ο Ύμνος αυτός θέλει
να εξάρει είναι δύο: Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου και η Ενανθρώπηση
του Σωτήρος. Έτσι στην ακολουθία αυτή συμπλέκονται βιβλικά, συμβολικά,
δογματικά και εγκωμιαστικά στοιχεία. Επίσης, στον ίδιο ύμνο συνυπάρχει
η ακολουθία του Μικρού Αποδείπνου, καθώς και ο γνωστός Κανόνας, “Ανοίξω
το στόμα μου...”, Iωσήφ του Υμνογράφου (9ος αι.).
Αναλυτικότερα το περιεχόμενο του Ύμνου,
κορμός του οποίου αποτελεί το Κοντάκιο του Ρωμανού, “Άγγελος πρωτοστάτης...”,
θα μπορούσε να διαιρεθεί σε τρία μέρη: Ιστορικό - Θεολογικό - Εγκωμιαστικό.
Βέβαια αυτή η διαίρεση είναι τυπική
και γίνεται για λόγους μεθοδολογικούς, αφού ιστορικά, θεολογικά
και εγκωμιαστικά στοιχεία συνυπάρχουν και συμπλέκονται στον Ύμνο.
Τα ιστορικά στοιχεία βασίζονται στις σχετικές
διηγήσεις των Ευαγγελίων, που ο υμνογράφος με το θαυμάσιο ποιητικό
του τάλαντο εμβαθύνει και αναλύει. Αυτά τα στοιχεία καταλαμβάνουν
τις δύο πρώτες στάσεις του Ύμνου, από τον 1ο οίκο: “Άγγελος πρωτοστάτης...”
μέχρι και τον 12ο: “Μέλλοντος Συμεώνος, του παρόντος αιώνος...”. Στις
υπόλοιπες δύο στάσεις, από τον 13ο οίκο: “Νέαν έδειξε κτίσιν, εμφανίσας
ο Κτίστης...”, μέχρι τον 24ο, “Ω πανύμνητε Μήτερ, η τεκούσα των πάντων
Αγίων, αγιώτατον Λόγον...”, έχουμε τα θεολογικά (Χριστολογικά -
Σωτηριολογικά) στοιχεία του Ύμνου.
Τέλος, και στους 24 οίκους έχουμε άφθονα εγωμιαστικά
προς την Θεοτόκο στοιχεία. Ολόκληρος ο Ακάθιστος Ύμνος είναι ένα
συνεχές εγκώμιο στην Θεοτόκο. Υμνείται ως μητέρα του Θεού: “Χαίρε,
ότι υπάρχεις Βασιλέως καθέδρα, Χαίρε ότι βαστάζεις τον βαστάζοντα
πάντα”. Η Θεοτόκος ενώνει τον ουρανό με την γη, το άκτιστο με το κτιστό,
και το γεγονός αυτό εξαίρεται στο στίχο: Χαίρε, κλίμαξ επουράνιε,
δι΄ ης κατέβη ο Θεός. Χαίρε γέφυρα μετάγουσα τους εκ γης προς ουρανόν”.
Εγκωμιάζεται επίσης η Θεοτόκος ως η “κιβωτός” και το “λιμάνι” γι΄
αυτούς που πλοηγούν στο πέλαγος της ζωής. “Χαίρε, ολκάς των θελόντων
σωθήναι. Χαίρε, λιμήν των του βίου πλωτήρων”.
Είναι η προστάτις των μοναχών και όσων ακολουθούν
το δρόμο της παρθενίας, αφού υμνείται ως “τείχος των παρθένων” και ως
“η στήλη της παρθενίας”.
Αλλά και τα δογματικά στοιχεία είναι πολλά
(Χριστολογικά και Σωτηριολογικά). Η Θεοτόκος παραμένει παρθένος προ και μετά τον τόκο, αφού ο Υιός
Της “...εξ ασπόρου βλαστήσαι γαστρός και φυλάξας ταύτην, ώσπερ ην άφθορον...”,
για να τονιστεί έτσι ως σπουδαία δογματική αλήθεια το “αειπάρθενον”
της Παναγίας.
Ο Κύριος ως θεάνθρωπος βρίσκεται συγχρόνως
στον ουρανό και στη γη, αφού, κατά τον υμνωδό, “Όλος ην εν τοις κάτω,
και των άνω ουδόλως απήν ο απερίγραπτος Λόγος, συγκατάβασις γαρ θεϊκή
ου μετάβασις τοπική γέγονε...”.
Ο Κύριος ήλθε στον κόσμο ως σωτήρας. Ο ίδιος ο
Κύριος διδάσκει αυτή την αλήθεια: “Ουκ ήλθον ίνα κρίνω, αλλ΄ ίνα σώσω
τον κόσμο”. (Ιω. ιβ, 47). Αυτή την αλήθεια τονίζει ο υμνωδός και στον επόμενο
στίχο: “Σώσαι θέλων τον κόσμον ο των όλων κοσμήτωρ προς τούτο αυτεπαγγελτος
ήλθε... και “σχίσας το χειρόγραφον οφλημάτων αρχαίων, ακούει παρά
πάντων ούτως, αλληλούια”.
Και κλείνει ο ωραιότατος αυτός Ύμνος μ΄ ένα εγκωμιαστικό
ξέσπασμα του ποιητή, που συγκεντρώνει όλα τα προς την Θεοτόκο εγκώμια
και αποκαλύπτει το βαθύτερο νόημά τους προς την “Υπέρμαχον Στρατηγόν”.
“Ώ πανύμνητε Μήτερ, η τεκούσα των πάντων Αγίων
αγιώτατον Λόγον...”.
Η Θεοτόκος, ως “τεκούσα τον Αγιώτατον Λόγον”,
συνέβαλε καθοριστικά στο μυστήριο της θείας Οικονομίας, που σκοπό
είχε τη λύτρωση και τη σωτηρία του κόσμου από την πτώση και τη φθορά,
στη νίκη κατά του θανάτου. Και όλα τα παραπάνω στοιχεία, βιβλικά,
δογματικά και συμβολικά συμπεριέχονται και στον Κανόνα, που ψάλλεται
στην Ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου.
Ενδεικτικά θ΄ αναφερθούμε σε μερικά βιβλικά
στοιχεία, ιδιαίτερα συμβολικά, που ο υμνογράφος του Κανόνα έχει
δανειστεί από την Π. Διαθήκη.
Στο 2ο τροπάριο της δ΄ ωδής ψάλλεται: “Εκ σου η
δρόσος απέσταξε, φλογμόν πολυθεϊας η λύσσασα, όθεν βοώμεν σοι.
Χαίρε, ο πόκος ο ένδροσος, ον Γεδεών Παρθένε, προεθεάσατο”.
Η Παρθένος, σύμφωνα με τον υμνογράφο, είναι
το γεμάτο δροσιά ποκάρι (μαλλί), από την οποίαν απέσταξεν η δρόσος,
δηλ. ο Χριστός.
Ο συμβολισμός βασίζεται στο βιβλίο των Κριτών
της Π.Δ. (Κεφ. ΣΤ΄, 37-38), όταν ο Κριτής Γεδεών ζήτησε από τον Θεό να
τον διαβεβαιώσει ότι θα είναι μαζί του σε μια δύσκολη αποστολή που τον έστειλε.
Στη συνέχεια ερχόμαστε στην ζ΄ ωδή που αρχίζει:
“Ουκ ελάτρευσαν τη κτίσει οι θεόφρονες, παρά τον κτίσαντα, αλλά πυρός
απειλήν, ανδρείως πατήσαντες χαίροντες έψαλλον...”. Είναι οι γνωστοί
τρεις παίδες που τους έρριξαν στην κάμινο του πυρός, αλλά “χαίροντες έψαλλον”,
αφού, όπως συμπληρώνει ο ειρμός της η΄ ωδής, “ο τόκος της Θεοτόκου
διεσώσατο”. Πρόκειται για το γεγονός
που μας περιγράφει ο προφήτης Δανιήλ, στο βιβλίο της Π.Δ. που
φέρει το όνομά του (Κεφ. Γ΄, 1-23), που το ακούμε το πρωί του Μ. Σαββάτου
στον Όρθρο της Θείας Λειτουργίας. Κι΄ ένα τρίτο συμβολισμό βρίσκουμε
στο 2ο τροπάριο της η΄ ωδής. “Μωσής κατενόησεν εν βάτω το μέγα Μυστήριον
του τόκου σου...”, ψάλλει ο ι. υμνωδός. Μας μεταφέρει, έτσι, στο βιβλίο
της Εξόδου (Κεφ. ΣΤ¨, 1-2), όταν ο Μωυσής έβοσκε τα πρόβατα και “...ώφθη
αυτώ άγγελος Κυρίου εν πυρί φλογός εκ του βάτου, και ορά ότι ο βάτος
καίεται πυρί, ο δε βάτος ου κατεκαίετο”. Σ΄ αυτό το γεγονός βλέπει
ο ποιητής του ύμνου “το μέγα μυστήριον”
του τόκου της Θεοτόκου. Είναι, κατά τους πατέρες, ο “τόκος” της
Θεοτόκου, που, όπως ο βάτος “καίεται πυρί... (αλλά) ου κατακαίετο”,
έτσι και η Θεοτόκος έμεινε άφθορος, αειπάρθενος, προ και μετά τη
γέννηση του Υιού Της.
Ο Ακάθιστος Ύμνος επηρέασε πολλούς υμνογράφους,
οι οποίοι έγραψαν ανάλογους ύμνους, όπως έδωσε την έμπνευση σε πολλούς
πατέρες να γράψουν ομιλίες με ανάλογο περιεχόμενο. Αξίζει ν΄ αναφέρουμε
ένα απόσπασμα από την 7η ομιλία του ι. Φωτίου στον Ευαγγελισμό της
Θεοτόκου. Γράφει: “Χαίρε, Παρθένε, φωνάζω δυνατά, συ που είσαι το
καταφύγιό μου στον καιρό της αδυναμίας μου και των δυσκολιών, για τις
οποίες δεν βρίσκω διέξοδο. Χαίρε, “κεχαριτωμένη”, συ, με την βοήθεια
της Οποίας αυτό που είναι άρρωστο παίρνει δύναμη, και αυτό που έγινε
συντρίμμια, σχηματίζεται πάλι. Χαίρε, “κεχαριτωμένη”, συ, με την
βοήθεια της Οποίας η πικρή απόφαση της καταδίκης του ανθρώπινου
γένους εξαλείφεται με τη γλυκιά και χαρμόσυνη αγγελία, που έγινε
σε σένα... Χαίρε, “κεχαριτωμένη” που είσαι το εργαστήριο της χαράς
του κόσμου, μέσα στον οποίον εμφανίστηκε η καταδίκη της πρώτης κατάρας και ετοιμάστηκε η υψηλότερη
χαρά που ήρθε σε σένα”.
Παράλληλα με τον Ακάθιστο Ύμνο, κατά την περίοδο
της Μ. Τεσσαρακοστής, τελούνται και πολλές άλλες κατανυκτικές Ακολουθίες
με θεομητορικούς ύμνους.
“Πάντων προστατεύεις, Αγαθή, των καταφευγόντων
εν πίστει τη κραταιά Σου χειρί...”, υποψηθυρίζει ο πιστός στο τέλος
των Κατανυκτικών Εσπερινών.
“Άσπιλε, αμόλυντε, άχραντε, αγνή, θεόνυμφε
Δέσποινα...”, εύχεται ο προσευχόμενος στο τέλος του Μικρού και του Μεγάλου
Αποδείπνου.
Επίσης, και στον θεολογικότατο Μ. Κανόνα
του αγ. Ανδρέα Κρήτης, που ψάλλεται την Τετάρτη της Ε΄ εβδομάδας των
Νηστειών, από τα 250 τροπάρια που περιέχει, ένα μεγάλο μέρος αυτών,
τα γνωστά “Θεοτοκία” αναφέρονται στην Παναγία.
Τέλος, και στους Τριώδιους ύμνους της Μ. Εβδομάδας,
στα εγκώμια της Μ. Παρασκευής και στον σταυρο-αναστάσιμο Κανόνα “Κύματι
θαλάσσης...”, υμνείται, ως κεντρικό πρόσωπο μετά τον Υιό της, η Παναγία,
για τη συμμετοχή της στο μυστήριο της Θείας Οικονομίας.
Με κέντρο τον Ακάθιστο Ύμνο, αλλά και τις άλλες
λατρευτικές Ακολουθίες, που, επίσης, υμνείται η Θεοτόκος, η “Υπέρμαχος
Στρατηγός” ας της απευθύνουμε την τελευταία ευχή του Απόδειπνου:
“Την πάσαν ελπίδα μου εν σοι ανατίθημι, Μήτερ του Θεού, φύλαξόν με υπό
την σκέπην σου”.
Πηγή: Εφημερίδα "Ο ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΟΣ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου