Λόγος εἰς τόν Ἀπόστολον
Ἐδῶ λοιπόν στήν Ἀντιόχεια φθάνει σταλμένος ἀπό τήν Ἐκκλησία τῶν Ἱεροσολύμων ὁ Ἀπόστολος Βαρνάβας, προκειμένου νά ἐνισχύσει, τούς πρώτους χριστιανούς στό νά μένουν ἀφοσιωμένοι στόν Κύριο μέ ὅλη τή διάθεση τῆς ψυχῆς τους. Στόν Βαρνάβα ἀνέθεσεν ἡ Ἐκκλησία τό ἔργο αὐτό γιατί ἦταν ὁ πιό κατάλληλος ἄνθρωπος, ὅπως τό δηλώνει καί αὐτό τό ὄνομά του. Διότι Βαρνάβας στήν ἑλληνική γλώσσα σημαίνει «υἱός παρακλήσεως», ἄνθρωπος δηλαδή παρηγοριᾶς, ἐνθάρρυνσης καί στηριγμοῦ πνευματικοῦ. Ὅμως τό παρηγορητικό αὐτό ἔργο τοῦ Ἀποστόλου Βαρνάβα, εἶναι καί καθῆκον ὅλων τῶν χριστιανῶν. Νά δοῦμε λοιπόν γιατί εἶναι ἀπαραίτητο νά ἐνισχύουμε ὁ ἕνας τόν ἄλλο καί τί εἴδους ἐνίσχυση ὀφείλουμε νά προσφέρουμε.
*****
« Παρεκάλει πάντας τῇ προθέσει τῆς καρδίας προσμένειν τῷ Κυρίῳ »
Ὁ
λόγος αὐτός ἴσως σέ κάποιους πιστούς νά φαίνεται ὑπερβολικός, ὅταν μάλιστα
σκεφθεῖ κανείς ὅτι τά χρόνια ἔχουν περάσει, ὅτι εἶναι ὥριμος ἄνθρωπος καί
κουβαλᾶ μαζί του μιά πεῖρα ζωῆς ἀρκετῶν δεκαετιῶν. Καί ὅμως, ἀδελφοί μου, ὄχι
μόνο ὑπερβολικός δέν εἶναι ἀλλά καί ἄκρως ἐπίκαιρος. Τήν κατεπείγουσα ἀνάγκη νά
ἐνισχύουμε ὁ ἕνας τόν ἄλλο, ἀνεξαρτήτως ἡλικίας καί μορφώσεως καί ἀρετῆς, μᾶς
τήν τονίζει ἕνας στίχος τῆς πρός Ἑβραίους ἐπιστολῆς. Λέει λοιπόν ὁ θεόπνευστος
συγγραφέας: « Παρακαλεῖτε ἑαυτούς καθ ἑκάστην ἡμέραν, ἄχρις οὗ τό σήμερον
καλεῖται, ἵνα μή σκληρυνθῇ τις ἐξ ὑμῶν ἀπάτῃ τῆς ἁμαρτίας» (Ἑβρ. γ´13). Νά
προτρέπετε, νά ἐνισχύετε ὁ ἕνας τόν ἄλλον κάθε μέρα, ὅσο διαρκεῖ τό σήμερα, ὅσο
ὁ Θεός σᾶς δίνει χρόνο ζωῆς, ὥστε νά μή σκληρυνθεῖ κανείς ἀπό σᾶς ξεγελασμένος ἀπό
τήν ἁμαρτία.
Εἴμαστε
ἀδύνατοι ἄνθρωποι, μᾶς λέγει ἐδῶ ὁ Ἀπόστολος καί κινδυνεύουμε. Κινδυνεύουμε νά ξεγελαστοῦμε ἀπό τήν ἁμαρτία
καί νά παρασυρθοῦμε ἀπ᾽ αὐτήν. Ὅταν ὅμως ὁ ἄνθρωπος πάρει τόν κατήφορο τῆς ἁμαρτίας,
τότε θά καταντήσει ἡ καρδιά του νά γίνει σκληρή καί ἀναίσθητη.
Τό πόσο φοβερός εἶναι ὁ κίνδυνος
αὐτός τό γνωρίζουμε ὅλοι ἀπό τήν προσωπική μας πείρα. Ὅλοι ἔχουμε διαπιστώσει
καί ἔχουμε διδαχθεῖ ἀπό τά πράγματα πόσο ἀδύνατοι εἴμαστε. Ἔχουμε μέσα μας τόν
«ἕτερον νόμον», τόν παλαιό ἄνθρωπο πού ζητεῖ νά μᾶς ὁδηγήσει στήν καταστροφή.
Βλέπουμε συχνά τί φοβερή πάλη καί τί πόλεμος γίνεται στό βάθος τῆς ψυχῆς μας!
Πόσο συχνά καί εὔκολα ἀμφιταλαντευόμαστε γιά τό ἄν πρέπει νά ἐφαρμόσουμε τίς ἐντολές
τοῦ Χριστοῦ ἤ νά ὑποκύψουμε στήν ἁμαρτία.
Καί ὁ κίνδυνος αὐτός γίνεται ἀκόμη
πιό φοβερός ἀπό τό γεγονός ὅτι ἡ ἁμαρτία ποτέ δέν ἐμφανίζεται ὅπως εἶναι στήν
πραγματικότητα: ἐλεεινή, βρωμερή, ἐξευτελιστική καί καταστροφική. Ἀλλά ἐμφανίζεται
ἑλκυστική, γλυκειά, προκλητική, ἀπολαυστική καί μᾶς ξεγελᾶ. Καί ἀλοίμονο σ᾽ ἐκεῖνον
πού θά μπλέξει στά δίκτυά της. Αὐτός ὁ ἄνθρωπος εἶναι πολύ δύσκολο νά ἀπαλλαγεῖ
ἀπ᾽ αὐτήν. Διότι ἡ κάθε μιά ἁμαρτία ἑτοιμάζει τό ἔδαφος γιά τήν ἑπόμενη, καί
δημιουργεῖται ἔτσι ἕνας φαῦλος κύκλος. Ὁ ἁμαρτωλός λέγει συνεχῶς: ἀκόμη μιά φορά καί θά σταματήσω! Ἀλλά δέν
σταματᾶ, διότι ἡ ἁμαρτία τοῦ ἔχει γίνει πλέον συνήθεια καί πάθος. Κατ᾽ αὐτό τόν
τρόπο ὅμως ἡ καρδιά του σκληραίνει.
Τό ἀκόμη χειρότερο στήν ὑπόθεση εἶναι
ὅτι ὁ πόλεμος πού δεχόμαστε ἀπό τήν ἀμαρτία καί τά πάθη, ἐνισχύεται διαρκῶς ἀπό
τόν προαιώνιο ἐχθρό μας διάβολο, ὁ ὁποῖος προσπαθεῖ μέ λύσσα καί μέ ἄπειρες
ψεύτικες ὑποσχέσεις νά κάμψει τήν ἀντίστασή μας, γιά νά μᾶς χωρίσει αἰώνια ἀπό
τόν Θεό.
Εἶναι ὁλοφάνερο λοιπόν πώς σ᾽ αὐτό
τόν κρίσιμο ἀγώνα καί ἰδιαίτερα στίς δύσκολες ὧρες του, χρειαζόμαστε ἐνίσχυση
τόνωση καί παρηγοριά. Ἕνας λόγος ἐνθαρρυντικός, ὅταν λεχθεῖ στήν κατάλληλη
στιγμή, μπορεῖ νά εἶναι σωτήριος. Μπορεῖ
νά μᾶς συγκρατήσει στήν ἄκρη τοῦ γκρεμοῦ. Νά λοιπόν πού εἶναι παραπάνω ἀπό ἀναγκαῖο
νά ἐνισχύουμε ὁ ἕνας τόν ἄλλο στόν ἀγώνα μας. Ἐάν ἕνας Ἀπόστολος Παῦλος, ὁ ἐπουράνιος
ἐκεῖνος ἄνθρωπος, εἶχε στιγμές, κατά τίς ὁποῖες αἰσθανόταν τήν ἀνάγκη νά ἔχει
κάποιο συνεργάτη του κοντά του, τί νά ποῦμε ἐμεῖς;
Τό θέμα τώρα εἶναι τί ἐνίσχυση θά
προσφέρουμε; Ποῦ θά στραφεῖ ὁ παρηγορητικός λόγος μας.
*****
Τά
λόγια τοῦ Ἀποστόλου Βαρνάβα πρός τούς χριστιανούς τῆς Ἀντιοχείας δείχνουν πολύ
καθαρά ποῦ ἀκριβῶς πέφτει τό βάρος τῆς ἐνίσχυσης, γιά τήν ὁποία μιλᾶμε. Τό ἱερό
κείμενο λέγει ὅτι τούς προέτρεπε «τῃ προθέσει τῆς καρδίας προσμένειν τῷ Κυρίῳ»·
νά μένουν προσκολλημένοι στόν Κύριο μέ ὅλη τή διάθεση τῆς ψυχῆς τους. Νά εἶναι ἀφοσιωμένοι
στόν θεό, στερεωμένοι καί ἀκλόνητοι στήν πίστη σ᾽ Αὐτόν. Μιά προτροπή τήν ὁποία
ὀφείλουμε νά ἀπευθύνουμε καί ἐμεῖς σήμερα στόν ἑαυτό μας καί στούς ἄλλους.
«Προσμένειν
τῷ Κυρίῳ» Νά στερεώνουμε δηλαδή τήν
πίστη μας στήν αἰώνια νίκη τοῦ Χριστοῦ καί στόν ὕψιστο προορισμό μας. Διότι, ὅπως
εἴπαμε, ὁ πνευματικός ἀγώνας μας συχνά γίνεται δύσκολος. Μάλιστα ὁρισμένες
φορές οἱ δοκιμασίες καί οἱ πειρασμοί ἔρχονται ὁ ἕνας πάνω στόν ἄλλο, ἀσταμάτητα
καί ἠ ψυχή πολεμεῖται, κινδυνεύει νά λυγίσει. Ἐκεῖ λοιπόν χρειάζεται νά ἀκουστεῖ
ὁ τονωτικός λόγος, λόγος παρακλήσεως καί παρηγοριᾶς, πού νά λέγει: Θάρρος! Μή
φοβούμαστε, μή λιποψυχοῦμε, μή δειλιάζουμε. Ἄς μένουμε προσκολλημένοι στόν
Κύριο μέχρι τό τέλος. Ἄλλωστε Ἐκεῖνος δέν μᾶς ἀφήνει ποτέ μόνους. Εἶναι πάντοτε
κοντά μας. Ὁλόκληρος ὁ οὐρανός εἶναι σκυμμένος ἐπάνω μας. Ἄγγελοι καί Ἀρχάγγελοι
παρακολουθοῦν τόν ἀγώνα. Ἑπομένως πρέπει μέ θάρρος νά ἀγωνιζόμαστε. Εἴμαστε ὁδοιπόροι
σ᾽αὐτή τή ζωή. «Πάοικοι καί παρεπίδημοι» κατά τόν Γραφικό λόγο. Δέν εἶναι ἐδῶ ἡ
πατρίδα μας. Ἡ πατρίδα μας εἶναι ὁ οὐρανός, ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, ἡ Ἐπουράνιος Ἱερουσαλήμ,
ἡ αἰώνια Πόλη τοῦ Θεοῦ. Καί ὅλοι μας βέβαια γνωρίζουμε πώς γιά νά εἰσέλθουμε
στήν πόλη αὐτή, θά πρέπει νά κάνουμε τόν μικρό μας ἀγώνα στά λίγα χρόνια τῆς ζωῆς
μας. Καθότι ὅπως μᾶς λέγει τό Πανάγιο Πνεῦμα στίς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων, «διά
πολλῶν θλίψεων δεῖ ἡμᾶς εἰσελθεῖν εἰς τήν Βασιλείαν τοῦ Θεοῦ» (Πράξ. ιδ´22).
Πρέπει νά ὑποστοῦμε πολλές θλίψεις γιά νά εἰσέλθουμε στή στή βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
*****
« Παρεκάλει πάντας τῇ προθέσει τῆς καρδίας προσμένειν τῷ Κυρίῳ »
Ἀδελφοί ζοῦμε σέ ἐποχή κατά τήν ὁποία
ἀρχές καί ἀξίες καί ἰδανικά βάλλονται ἀπό κάθε κατεύθυνση. Ἡ ἀφοσίωση στό
Χριστό, ἡ αὐτοθυσία χάριν τῶν ἄλλων, ἡ ἱερότητα τοῦ θεσμοῦ τῆς οἰκογενείας, ἡ
τιμιότητα στίς συναλλαγές καί ὅ,τι ἄλλο ὑψηλό καί ἅγιο, ὅλα γίνονται ἀντικείμενο
εἰρωνείας καί ἐκμετάλλευσης. Μέσα σ᾽ αὐτή τήν κατάσταση ἔχουμε ἀνάγκη
στηριγμοῦ, ἐνίσχυσης, θάρρους. Συγχρόνως ὅμως ἔχουμε καί χρέος νά στηρίζουμε μέ
κάθε τρόπο καί ἄλλους, γιά νά μένουν ἀφοσιωμένοι στόν Θεό καί τό καθῆκον. Ἄς μή
ἀμελοῦμε τό ἔργο αὐτό. Εἶναι ἔργο ἱερό.
Γιά νά δώσει ὅμως καρπούς τό ἔργο
αὐτό εἶναι ἀπαραίτητη ἡ παρουσία τοῦ Παναγίου Πνεύματος στή ζωή μας, ὁ
σύνδεσμός μας μαζί Του. Ὁ Ἀπόστολος Βαρνάβας ἦταν ἄνθρωπος «πλήρης πνεύματος»
καί τό Πνεῦμα ἦταν ἐκεῖνο πού μιλοῦσε δι᾽ αὐτοῦ καί ἐνίσχυε τοῦς πιστούς. Τό Ἅγιο
Πνεῦμα εἶναι ὁ «Παράκλητος» ὅπως εἶπεν ὁ Κύριος (Ἰω. ιδ´16). Παραμένει στήν Ἐκκλησία
καί διά τῶν ἱερῶν Μυστηρίων ἔρχεται καί «σκηνώνει» μέσα μας. Ὅταν λοιπόν διά τῶν
μέσων πού μᾶς προσφέρει ἡ Ἐκκλησία μας συνδεόμαστε οἱ ἴδιοι ὁλοένα καί καλύτερα
μέ τό Πανάγιο Πνεῦμα, συνδέουμε καί τούς ἄλλους μέ τόν «ἀγαθόν Παράκλητον»,
τότε τό ἔργο τῆς παρακλήσεως ἀποδεικνύεται σωτήριο.
Ἄς ἀγωνισθοῦμε λοιπόν, ἀδελφοί. Ἄς
μήν ἀποκάμνουμε. Θάρρος. Στό τέλος τοῦ δρόμου μᾶς περιμένει ἡ μεγάλη, ἡ ἀτελείωτη
χαρά τῆς θείας Βασιλείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου