(Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας)
Λόγος εἰς τό Εὐαγγέλιον
Ὁ
Κύριος μέ τούς δώδεκα Μαθητές Του πλησιάζει στήν πόλη τῶν Ἱεροσολύμων. Τό Πάθος
Του βρίσκεται πλέον πολύ κοντά. Σέ λίγες μέρες θά βρίσκεται στά χέρια τῶν ἐχθρῶν
Του. Γιά νά προετοιμάσει λοιπόν τούς Μαθητές Του, τούς προλέγει, καθώς προχωροῦν,
τά ὅσα δραματικά καί μεγάλα γεγονότα πρόκειται νά συμβοῦν.
Ὅμως
κατά ἕνα παράδοξο τρόπο, τά λόγια τοῦ Διδασκάλου δέν βρίσκουν ἀνταπόκριση στίς
ψυχές τους. Οἱ Ἀπόστολοι νομίζουν ὅτι τώρα πρόκειται νά ἀνακηρυχθεῖ βασιλιάς τοῦ
Ἰσραήλ. Γι'αὐτό καί οἱ δύο ἀδελφοί Ἰάκωβος καί Ἰωάννης τοῦ ζητᾶνε, ὅταν καθίσει
στό θρόνο Του, νά τούς βάλει δεξιά καί ἀριστερά του στίς πιό τιμητικές θέσεις.
Δέν ξέρετε τί ζητᾶτε τούς ἀπάντησεν ὁ Κύριος. Τό ἴδιο ὅμως λέγει καί σ'ἐμᾶς, κάθε φορά πού τόν πλησιάζουμε λανθασμένα ὅπως οἱ Μαθητές. Ἄς δοῦμε ὅμως: Ποιό εἶναι τό λανθασμένο καί ποιό εἶναι τό σωστό πλησίασμα τοῦ Κυρίου μας.
*******
«Οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε»
Ἡ συμπεριφορά τῶν Μαθητῶν τοῦ Κυρίου μας, ὅσο κι ἄν μᾶς κάμνει ἐντύπωση, ὅσο ἴσως καί νά μᾶς σκανδαλίζει, ἐξηγεῖται. Ἐξηγεῖται, ἄν λάβουμε ὑπ' ὄψη μας ὅτι οἱ ἄδολοι ἁλιεῖς τῆς Γαλιλαίας βρίσκονται ἀκόμη πρό τῆς Πεντηκοστῆς, πρό τῆς καθόδου δηλαδή τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Καί κατά συνέπεια στεροῦνταν τόν φωτισμό τοῦ Παρακλήτου. Τό Πανάγιο Πνεῦμα δέν εἶχε ἀκόμη διανοίξει τά μάτια τοῦ νοῦ καί τῆς ψυχῆς τους, δέν τούς εἶχεν ὁδηγήσει "εἰς πᾶσαν τήν ἀλήθειαν". Γι' αὐτό καί τό λάθος τῶν μαθητῶν δέν ἔχει τήν ἴδια βαρύτητα πού ἔχει σήμερα.
Ἄν δηλαδή ἐμεῖς κάνουμε τό ἴδιο
λάθος μέ τόν Ἰάκωβο καί τόν Ἰωάννη, στούς ὁποίους προστέθηκαν στή συνέχεια καί
οἱ ἄλλοι δέκα μέ τίς γκρίνιες, τίς φιλονικίες καί τίς προστριβές μεταξύ τους
γιά πρωτοκαθεδρεῖες, τό λάθος αὐτό ἔχει πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα. Θάπεῖτε καί
πότε ἐμεῖς οἱ χριστιανοί διαπράττουμε τό ἴδιο λάθος μέ τούς Μαθητές τοῦ Χριστοῦ
μας; Τήν ἀπάντηση μᾶς τήν δίνει ὁ Ἀδελφόθεος Ἰάκωβος λέγοντάς μας "αἰτεῖτε
καί οὐ λαμβάνετε, διότι κακῶς αἰτεῖσθε, ἵνα ἐν ταῖς ἡδοναῖς ὑμῶν
δαπανήσητε" (Ἰακ. δ΄3). Προσέυχεσθε, λέγει ὁ Ἀπόστολος καί ζητᾶτε ἀπό τόν
Θεό, ἀλλά δέν παίρνετε τίποτε ἀπ' αὐτά πού ζητᾶτε, διότι τά ζητᾶτε γιά κακό
σκοπό. Τά ζητᾶτε γιά νά τά ξοδεύσετε σέ ἀπολαύσεις καί ἡδονές ἄξιοκατάκριτες.
Σέ καταστάσεις πού καταδικάζει ὁ ἠθικός νόμος τοῦ Εὐαγγελίου.
Αὐτό ἀκριβῶς τό λάθος, πολλές
φορές βέβαια ἀπό ἄγνοια, τό κάμνουν καί ἀρκετοί χριστιανοί, ἄνθρωποι πού ἀγωνίζονται
καί θέλουν στό βάθος τῆς ψυχῆς τους νά εὐαρεστήσουν στόν Θεό. Ὑπάρχουν δυστυχῶς
πιστοί πού ζητοῦν ἀπό τόν Θεό νά τούς ἱκανοποιήσει ἀκόμη καί καθαρά ἁμαρτωλές ἐπιθυμίες.
Μερικές φορές μάλιστα κάμνουν καί τάματα γι' αὐτό τόν σκοπό. Βρισκόμαστε δηλαδή
μπροστά σέ φαινόμενο πλήρους διαστροφῆς.
Ἀλλά καί ὅσοι πλησιάζουν τόν Θεό
μέ τήν ὑστερόβουλη σκέψη νά ἔχουν κέρδη καί ὠφελήματα ὑλικά, διαπράττουν
παρόμοιο σφάλμα.
Μέ λανθασμένο τρόπο πλησιάζουν
τόν Θεό καί ὅσοι τοῦ ζητοῦν νά τούς χαρίσει πλοῦτο πολύ, κάποιες φορές μάλιστα
μέ τήν πλανεμένη ἰδέα, πώς ἄν γίνουν πλούσιοι θά βοηθᾶνε ὅσους ἔχουν ἀνάγκη.
Τό ἴδιο λανθασμένη εἶναι καί ἡ κίνηση ἐκείνων πού πᾶνε νά παίξουν στό Χρηματιστήριο
τούς κόπους δεκαετιῶν καί ὑποθηκεύουν ἀκόμη καί τήν ἴδια τήν οἰκογένειά τους,
ἐπικαλούμενοι ἐνδόμυχα τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ σ' αὐτή τους τήν κίνηση.
Λανθασμένα ἐνεργοῦν κι ἐκεῖνοι
πού ζητοῦν ἀπό τόν Θεό νά τούς χαρίσει δόξα κοσμική ἤ ἀκόμη καί ὑψηλά πολιτικά
ἤ καί ἐκκλησιαστικά ἀξιώματα.
Καί οἱ γονεῖς ἑπομένως, πού ζητοῦν
ἐπίμονα ἀπό τόν Θεό νά βοηθήσει νά καταλάβουν τά παιδιά τους θέσεις μεγάλες
καί ὑψηλές καί νά ἱκανοποιηθεῖ ἔτσι ὁ οἰκογενειακός ἐγωϊσμός τους, τό ἴδιο
σφάλμα διαπράττουν. Ἤ γιά νά ποῦμε τά πράγματα καθαρά καί χωρίς περιστορφές, ἀκριβῶς
στό ἴδιο σφάλμα πέφτουν, διότι, ὅπως μᾶς πληροφορεῖ ὁ ἱερός Εὐαγγελιστής, τό αἴτημα
αὐτό τῶν δύο ἀδελφῶν, τοῦ Ἰακώβου καί τοῦ Ἰωάννου, πῆγε καί ἡ ἴδια ἡ μητέρα
τους νά τό ὑποστηρίξει ἐνώπιον τοῦ Κυρίου.
Πόσες φορές, ἀδελφοί μου, ζητοῦμε
ἀπό τόν Θεό πράγματα, τά ὁποῖα ἐμεῖς τά νομίζουμε ὅτι εἶναι εὐχάριστα γιἀ ἐμᾶς
καί ὅτι ἀποτελοῦν τίς καλύτερες λύσεις στά σχέδιά μας, καί τελικά, ἄν ὁ Ἅγιος
Θεός ἐπιτρέψει μέσα στήν ἄπειρη σοφία καί τό ἔλεός Του γιά τήν σωτηρία τοῦ ἁμαρτωλοῦ
ἀνθρώπου, νά ἱκανοποιηθοῦν μᾶς φέρνουν μόνο θλίψη καί καταστροφή; Πόσες φορές νέοι
ἄνθρωποι ὑπό τό κράτος ἑνός συναισθηματικοῦ δεσμοῦ ἐπιμένουν σέ ἀταίριαστα
συνοικέσια, γιά τά ὁποῖα περισσότερο ψύχραιμοι καί νηφάλιοι ἄνθρωποι, γονεῖς,
φίλοι, ὑπεύθυνοι πνευματικῶς ἄνθρωποι τούς λένε "οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε"καί
ὅμως τυφλωμένοι ἀπό τό πάθος δέν ἀκοῦνε κανένα. Ἀγνοοῦν τούς πάντες καί στό
τέλος θρηνοῦν πάνω στά ἐρείπια τῆς χαμένης εὐτυχίας τους.
Πόσα σφάλματα γίνονται ὅταν οἱ ἄνθρωποι
δέν ξέρουν τί ζητοῦν! Ἔφθασαν οἱ ἄνθρωποι νά σταυρώσουν τόν Χριστό, διότι
"οὐκ οἴδασι τί ποιοῦσι". Καί ὁ Ἀπόστολος Παῦλος θά μᾶς εἰπεῖ ὅτι
"εἰ ἔγνωσαν οὐκ ἄν τόν Κύριον τῆς δόξης ἐσταύρωσαν" ( Α΄Κορ. β΄8). Ἄν
οἱ ἄρχοντες τοῦ Ἰσραήλ γνώριζαν τήν σοφία τοῦ Θεοῦ, δέν θά κάρφωναν στόν Σταυρό
τῆς ἀτιμίας τόν Κύριο, πού εἶναι χορηγός τῆς δόξας.
Σέ
ὅλες αὐτές τίς περιπτώσεις πού ἀναφέραμε καί σέ πλῆθος ἄλλες παρόμοιες ὁ ἴδιος
ὁ φιλανθρωπότατος Κύριός μας μᾶς λέει: "οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε". Δέν
ξέρετε τί ζητᾶτε. Ἐγώ, μᾶς λέγει, σᾶς ἑτοιμάζω
μιά δόξα ἀσύλληπτη καί μιά χαρά αἰώνια στήν βασιλεία μου καί σεῖς μοῦ ζητᾶτε
τίς φευγαλέες καί ἀσήμαντες ἀπολαύσεις καί τίς δόξες τῆς γῆς. "Οὐκ οἴδατε
τί αἰτεῖσθε". Οὕτως ἐχόντων τῶν πραγμάτων λοιπόν τί πρέπει νά κάνουμε;
*******
Στό ἐρώτημα ἀπορία μας ὁ Κύριος μᾶς
ἀπαντᾶ μέ ἀπόλυτη σαφήνεια. "Ζητεῖτε", λέγει, "πρῶτον τήν βασιλείαν
τοῦ Θεοῦ καί τήν δικαιοσύνην αὐτοῦ καί ταῦτα πάντα προστεθήσετε ὑμῖν"
(Ματθ. στ΄33). Νά ζητᾶτε πρῶτα-πρῶτα τήν βασιλεία τοῦ θεοῦ καί τήν ἀπόκτηση ὅλων
τῶν οὐράνιων ἀρετῶν, καί μαζί μέ αὐτά θά σᾶς δώσει ὁ Θεός καί ὅλα τά ἀναγκαῖα ἐπίγεια
ἀγαθά.
Ἑπομένως αὐτά τά ὁποῖα πρέπει νά
κυριαρχοῦν σάν αἰτήματά μας πρός τόν Θεό, σάν ἐπιδιώξεις τῆς ζωῆς μας, σάν ὁράματα
τῆς ψυχῆς μας, εἶναι, σύμφωνα μέ τήν παραγγελία τοῦ Κυρίου, τά οὐράνια ἀγαθά.
Νά ζητᾶμε ὁπωσδήποτε καί "τόν ἄρτον ἡμῶν τόν ἐπιούσιον", τά ἀπολύτως
ἀπαραίτητα καί ἀναγκαῖα γιά τήν συντήρησή μας ἐπίγεια ἀγαθά· πρωτίστως καί
κυρίως ὅμως νά ζητοῦμε τά αἰώνια ἀγαθά, τήν ἀσύλληπτη δόξα τοῦ οὐρανοῦ, πού ἔχει
ἑτοιμάσει γιά μᾶς ὁ Θεός "πρό καταβολῆς κόσμου". Αὐτά γιά τά ὁποῖα ὁ Ἀπόστολος
Παῦλος λέγει: "τά ἄνω ζητεῖτε… μή τά ἐπί τῆς γῆς" (Κολ. γ΄1-2).
Ἑπομένως καί ὅταν τόν πλησιάζουμε
τόν Κύριό μας, σ' αὐτό θά πρέπει νά ἀποβλέπουμε:ὄχι στό νά ἀποσπάσουμε τήν
βοήθειά του γιά τήν πραγματοποίηση τῶν δικῶν μας ἰδιοτελῶν ἐπίγειων σχεδίων, ἀλλά
στό νά νά πραγματοποιεῖται τό δικό Του αἰώνιο σχέδιο γιά ἐμᾶς.
Πρακτικότερα αὐτό σημαίνει νά
παρακαλοῦμε θερμά τόν Θεό νά καθαρίζει τίς ψυχές μας ἀπό τά ἀκάθαρτα πάθη, νά
τίς στολίζει μέ τίς ἅγιες ἀρετές τοῦ Εὐαγγελίου καί νά τίς κάνει κατοικητήριό
Του. Νά τόν παρακαλοῦμε ἐπίσης, τό ἴδιο θερμά, νά παραβλέψει τά ἀναρίθμητα ἁμαρτήματά
μας καί νά μᾶς ἀξιώσει νά εἰσέλθουμε στόν ὁλόφωτο νυμφώνα τῆς θείας δόξας Του,
νά κληρονομήσουμε τήν οὐράνια βασιλεία Του.
*****
«Οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε»
Οἱ
δόξες καί οἱ χαρές τοῦ κόσμου, πού θαμβώνουν, ἀδελφοί μου, τά μάτια μας καί αἰχμαλωτίζουν τήν καρδιά μας, θά ἔλθει μία ἡμέρα πού θά
σβήσουν γιά μᾶς. Θά φύγουμε ἀπό τόν κόσμο αὐτό. Θά τά ἐγκαταλείψουμε. Κι αὐτά ἀκόμη
πού ἀποταμιεύαμε μέ τήν φιλότιμη καί εἰλικρινή ἐκ ψυχῆς ἐργασία μας, μέ τόν
τίμιο ἱδρώτα μας. Ὅλα, ὅλα θά τά ἐγκαταλείψουμε, ὅλα θά τά ἀφήσουμε πίσω
φεύγοντας. Δέν ξέρουμε πότε θά ἔλθει αὐτή ἡ ἡμέρα. Ξέρουμε ὅμως ὅτι ἐκείνη τήν ὥρα
μέ καμμιά ἀπολύτως δύναμη δέν θά μποροῦμε νά κρατηθοῦμε στόν κόσμο αὐτό. Καί ἑπομένως
ὅλα αὐτά, τά ὁποῖα προηγουμένως τόσο πολύ μᾶς τραβοῦσαν, ξαφνικά θά γίνουν ἕνα
πελώριο μηδενικό.
Ἄς
μή δινόμαστε, λοιπόν, σέ αὐτά, πού σάν
"ἀτμίς ἡ πρός ὀλίγον φαινομένη ἔπειτα δέ καί ἀφανιζομένη" (Ἰακ. δ΄14
) σάν ἀτμός χάνονται σέ μιά στιγμή. Ἀλλά ἄς δινόμαστε στά αἰώνια, στήν ἀσύλληπτη
δόξα, τήν ὑπέροχη ὀμορφιά καί τήν ἄπειρη χαρά τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Μέ τόν
τρόπο αὐτό καί τά ἀπαραίτητα ὑλικά ἀγαθά θά ἐξασφαλίζουμε, ἀλλά καί θά ἀξιωθοῦμε
τήν ἡμέρα "τῆς δικαίας ἀνταποδόσεως"
νά ἀπολαύσουμε καί τά αἰώνια ἀγαθά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου