Ὁλόκληρη
ἡ ἀνθρώπινη τραγωδία βρίσκεται συμπυκνωμένη στό σημερινό Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα.
Μιά χήρα μάνα ἀκολουθεῖ τό φέρετρο τοῦ μονάκριβου παιδιοῦ της. Καί μαζί της πλῆθος
κατοίκων τῆς πόλεως Ναΐν. Τήν ἴδια ὥρα ἐμφανίζεται ἀπό τήν ἀντίθετη κατεύθυνση
τοῦ δρόμου μιά ἄλλη συνοδεία. Εἶναι ὁ
Κύριος μέ τήν ὀμόδα τῶν Μαθητῶν του καί τό πλῆθος τοῦ λαοῦ πού τόν ἀκολουθεῖ.
Δύο συνοδεῖες διαφορετικές μέ πορεία ἀντίθετη. Ἡ μιά εἶναι πομπή θανάτου. Ἡ ἄλλη
συνοδεία ζωῆς. Ὁ Κύριος πλησιάζει.
Πλησιάζει καί λέει στή μάνα «μήν κλαῖς» καί πιάνοντας τό χέρι τοῦ νεκροῦ παιδιοῦ
τοῦ δίνει πρόσταγμα ζωῆς.
Ἡ ἀπορία τοῦ πλήθους γίνεται ἔκπληξη
ζωῆς. Ὁ νεκρός ἀνασταίνεται καί προσφέρεται ἀπό τόν νεκρεγέρτη Κύριο παρηγοριά
καί στήριγμα στή χαροκαμένη μάνα του.
Τό μεγάλο θαῦμα μᾶς δίνει σήμερα τήν ἀφορμή νά ἀσχοληθοῦμε μέ τό θέμα τῆς ἀνάστασης τῶν νεκρῶν. Νά δοῦμε: Τί λέει ἡ Ἐκκλησία μας γιά τήν ἀνάσταση τῶν νεκρῶν, ποῦ στηρίζεται ἡ πίστη της στήν ἀνάσταση, καί πῶς αὐτή θά πραγματοποιηθεῖ.
****
« Νεανίσκε, σοί λέγω, ἐγέρθητι »
Συγκλονιστικές εἶναι οἱ στιγμές
πού ὁ ἄνθρωπος στέκεται στό χεῖλος ἑνός φρεσκοσκαμμένου τάφου καί ἀντικρύζει
θαμπά, μέσα ἀπό τά δακρυσμένα μάτια του, κάποιο ἀγαπημένο πρόσωπο νά θάπτεται
μέσα στό χῶμα. Τήν ὥρα ἐκείνη βλέπει παντοῦ σκοτάδι καί ψάχνει ἀπελπισμένα νά
βρεῖ κάποια ἀπάντηση στά τρομερά ἐρωτήματα, πού πνίγουν τήν ψυχή του.
Βρίσκεται ὅμως, ὑπάρχει ἀπάντηση; Λύση στό φοβερό πρόβλημα τοῦ θανάτου, δέν
μπόρεσε, ἀδελφοί μου, νά προσφέρει ποτέ κανείς, οὔτε φιλόσοφος, οὔτε ἐπιστήμονας,
οὔτε κάποιο σύστημα, οὔτε καί θρησκεία ἀκόμη.
Μόνο ὁ Χριστός μας φώτισε μέ τό ὑπερκόσμιο φῶς τῆς διδασκαλίας Του τό
σκοτεινό μυστήριο τοῦ θανάτου καί μόνο ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία μεταδίδει αὐτό τό ἀναστάσιμο
φῶς διαμέσου τῶν αἰώνων.
Αὐτό
λοιπόν, πού μᾶς ἀπεκάλυψεν ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, εἶναι ὅτι ὁ θάνατος δέν
εἶναι τό τέλος, δέν σημαίνει ἐξαφάνιση
τοῦ ἀνθρώπου. Θάνατος εἶναι ὁ χωρισμός τῆς ψυχῆς ἀπό τό σῶμα. Καί τό μέν σῶμα
παραδίδεται στή γῆ ἀπό τήν ὁποία προῆλθε καί διαλύεται· ἡ ψυχή ὅμως δέν
χάνεται. Μεταφέρεται σέ ἄλλη σφαίρα ὑπάρξεως, σέ ἄλλον κόσμο. Μεταφέρεται ἐνώπιον
τοῦ Θεοῦ. Καί ἀνάλογα μέ τόν τρόπο, πού εἶχε ζήσει, προγεύεται εἴτε τόν
Παράδεισο εἴτε τήν Κόλαση, καί περιμένει αὐτό πού ἀποτελεῖ τή μεγάλη ἐλπίδα τῆς
Ἐκκλησίας μας, τήν ἱερή της προσδοκία:
τήν ἡμέρα ἐκείνη τήν μεγάλη καί ἐπιφανῆ, κατά τήν ὁποία «ἀναστήσονται οἱ νεκροί καί ἐγερθήσονται οἱ ἐν
τοῖς μνημείοις (Ἡσ.κστ´19). Θά ἀναστηθοῦν οἱ νεκροί καί θά σηκωθοῦν ὅσοι βρίσκονται
στά μνήματα. Θά ἀναστηθοῦν δηλαδή τά νεκρά σώματα, γιά νά ἑνωθοῦν καί πάλι μέ
τίς ψυχές. Ὅταν λοιπόν ἡ Ἁγία Γραφή καί
οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μιλᾶνε γιά ἀνάσταση νεκρῶν ἐννοοῦν τήν ἀνάσταση τῶν
σωμάτων. Ὁ Ἅγ.Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός ἀνακεφαλαιώνοντας τή διδασκαλία τῶν μέχρι
τήν ἐποχή του θεοφόρων Πατέρων, μᾶς λέγει ὅτι ἡ ἀνάσταση τῶν νεκρῶν ἀναφέρεται
στήν ἀνάσταση τῶν νεκρῶν σωμάτων. Διότι, λέει, ἀνάσταση εἶναι ἡ δεύτερη ἀνόρθωση
αὐτοῦ πού ἔχει πέσει· διότι, ἐρωτᾶ, πῶς θά ἀναστηθοῦν οἱ ψυχές, πού εἶναι ἀθάνατες;
Ἀνάσταση νεκρῶν, λοιπόν, σημαίνει ἀνάσταση τῶν νεκρῶν σωμάτων.
****
Ἡ
ἀλήθεια τῆς ἀναστάσεως τῶν νεκρῶν καί τῆς μετοχῆς στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, εἴπαμε
πώς ἀποτελεῖ, ἀγαπητοί μου, τό ὑπέρτατο ὅραμα
τῆς Ἐκκλησίας. Μιά τέτοια ὅμως ἀλήθεια ποῦ στηρίζεται; Ἀπό ποῦ δηλαδή ἀντλεῖ ἡ
Ἐκκλησία τήν βεβαιότητα, ὅτι αὐτό πράγματι θά συμβεῖ;
Ἀναμφιβόλως
ἡ ἀλήθεια, ὅτι «οἱ νεκροί ἐγερθήσονται ἄφθαρτοι» (Α´Κορ. ιε´52), εἶναι κάτι πού
βεβαιώνεται σέ πάρα πολλά σημεῖα τῆς Ἁγίας Γραφῆς, καί μάλιστα ἀπό τό ἴδιο τό
στόμα τοῦ Κυρίου μας. Μιλώντας στούς Ἰουδαίους μετά τό θαῦμα τῆς θεραπείας τοῦ
παραλύτου τῆς Βηθεσδᾶ εἶπε καθαρά στούς ἀκροατές Του ὅτι «ἔρχεται ὥρα ἐν ᾗ πάντες
οἱ ἐν τοῖς μνημείοις ἀκούσονται τῆς φωνῆς αὐτοῦ...» (Ἰω. ε´28-29). Ὅλοι ὅσοι βρίσκονται μέχρι τότε στά μνήματα, θά ἀκούσουν
τή φωνή τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, πού θά τούς διατάσσει νά ἀναστηθοῦν. Ὅμως τό ἀκλόνητο
θεμέλιο, πάνω στό ὁποῖο εἶναι στερεωμένη αὐτή ἡ ἀλήθεια, εἶναι τό θαῦμα τῶν
θαυμάτων: ἡ Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου!
Καί
τοῦτο διότι ἡ Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου εἶναι ἕνα γεγονός μοναδικό καί ἀσύληπτο: ἕνας
ἄνθρωπος, ὁ Θεάνθρωπος Κύριός μας, ἐνίκησε γιά πάντα τό θάνατο. Τόν ἐνίκησε γιά
πάντα, διότι δέν μοιάζει ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ μας, μέ τίς ἀναστάσεις τῶν
νεκρῶν πού ὁ ἴδιος ἔκαμε. Ἀνάστησε τόν υἱό τῆς χήρας στή Ναΐν, ὅπως ἀκούσαμε
σήμερα, ἀλλά αὐτός ἀργότερα ξαναπέθανε. Τό ἴδιο συνέβη καί μέ τήν κόρη τοῦ Ἰαείρου,
τό ἴδιο καί μέ τόν φίλο τοῦ Χριστοῦ, τόν τετραήμερο Λάζαρο. Ὁ Χριστός ὅμως «ἐγερθείς
ἐκ νεκρῶν οὐκέτι ἀποθνήσκει, θάνατος αὐτοῦ οὐκέτι κυριεύει» (Ρωμ. στ´9)· ἀφοῦ ὁ
Χριστός ἀναστήθηκε ἀπό τούς νεκρούς, δέν πεθαίνει πλέον· ὁ θάνατος δέν ἔχει πιά
ἐξουσία ἐπάνω του καί δέν μπορεῖ νά τόν κυριεύσει.
Νά
λοιπόν γιατί ἡ Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου εἶναι τό ἀκλόνητο θεμέλιο τῆς πίστεώς μας
στή γενική ἀνάσταση. Διότι Ἐκεῖνος «ἀπαρχή τῶν κεκοιμημένων ἐγένετο» (Α´Κορ. ιε´20),
ἔγινε ἡ ἀπαρχή, ὁ πρώϊμος καρπός, τό προοίμιο, ἀλλά καί τό ἐχέγγυο, ὁ ἀρραβώνας
καί τῆς δικῆς μας ἀναστάσεως.
******
Δέν
ὑπάρχει ἀμφιβολία ὅτι ἡ ἀνάσταση τῶν νεκρῶν σωμάτων εἶναι ἕνα μυστήριο τῆς ἀγάπης
τοῦ Θεοῦ. Γνωρίζουμε ὅτι θά γίνει δέν ξέρουμε ὅμως πῶς θά γίνει.
Λίγα
πράγματα μᾶς λέει πάνω σ᾽ αὐτό ὁ Ἀπόστολος Παῦλος. Ἡ ἀνάσταση τῶν νεκρῶν θά
γίνει, λέγει, ὅπως συμβαίνει μέ τά φυτά. Ρίχνει ὁ γεωργός τούς σπόρους στή γῆ αὐτοί
σαπίζουν καί χάνονται. Ἔρχεται ὅμως ὥρα, πού ἀνασταίνονται· καί ἀπό τόν κάθε
σπόρο προέρχεται ὁλόκληρο φυτό μέ πολλούς νέους σπόρους. Ἔτσι καί ἡ ἀνάσταση τῶν
νεκρῶν: «σπείρεται ἐν φθορᾷ, ἐγείρεται ἐν ἀφθαρσίᾳ» (Α´Κορ. ιε´42). Τό νεκρό σῶμα
σάν σπόρος πέφτει μέσα στόν τάφο σέ κατάσταση φθορᾶς, ἀνασταίνεται ὅμως σέ κατάσταση
ἀφθαρσίας.
Ὁ
Ἅγιος Κύριλλος Ἱεροσολύμων ἀναφερόμενος καί αὐτός στό σιτάρι πού σπείρεται,
παρατηρεῖ ὅτι αὐτό πεθαίνει, σαπίζει καί γίνεται ἄχρηστο γιά φαγητό. Ἐν
τούτοις ὅμως ὁ σπόρος πού σάπησε βλασταίνει «χλοερός», καί ἐνῶ ἔπεσε μικρός,
φυτρώνει «κάλλιστος» πάρα πολύ ὄμορφος. Καί αὐτά τά σπέραμτα, συνεχίζει, ἔγιναν
γιά νά τά χρησιμοποιοῦμε ἐμεῖς. Ἐάν λοιπόν αὐτά πού ἔγιναν γιά μᾶς, ζωοποιοῦνται
«νεκρωθέντα», ἐμεῖς γιά τούς ὁποίους ἔγιναν ἐκεῖνα, γιατί «νεκρωθέντες οὐκ ἐγειρόμεθα»;
Γιατί ὅταν πεθάνουμε νά μήν ἀνασταινόμαστε;
Θά ἀναστηθοῦν λοιπόν τά σώματά
μας. Καί μάλιστα σέ κατάσταση ἀφθαρσίας. Καί ἀναλόγως μέ τή ζωή πού ἔζησε τό σῶμα
τοῦ καθενός μας ἐδῶ στόν κόσμο, εἴτε θά λάμπει σάν τόν ἥλιο, γιά νά μετάσχει ὁ ὅλος
ἄνθρωπος στήν αἰώνια Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, εἴτε θά εἶναι σκοτεινό σάν κάρβουνο
στήν ἀξημέρωτη νύχτα τῆς Κολάσεως.
******
« Νεανίσκε, σοί λέγω, ἐγέρθητι »
Μπροστά
σ᾽ αὐτό τό φοβερό μυστήριο τοῦ θανάτου καί τῆς ἀνάστασης, ἄς γονατίσουμε, ἀδελφοί,
μέ εὐλάβεια καί φόβο. Καί στραμμένοι πρός τήν ἀνατολή ἄς ὁμολογοῦμε κάθε στιγμή
τό ἱερό ὕψιστο ὅραμα, πού σάν ἀκοίμητη φλόγα καίει μές στήν καρδιά τῆς Ἐκκλησίας
μας: «Προσδοκῶ ἀνάστασιν νεκρῶν».
Νά
προσδοκοῦμε λοιπόν καί ἐμεῖς καί νά ἑτοιμαζόμαστε. Διότι ἡ ὥρα τοῦ θανάτου μας
μᾶς εἶναι ἄγνωστη. Καί μή ξεχνᾶμε ὅτι στούς γάμους τοῦ νυμφίου μπῆκαν
οἱ παρθένοι πού ἦταν ἕτοιμες καί εἶχαν στίς λαμπάδες τους λάδι. Καί στή
βασιλεία τοῦ Θεοῦ θά εἰσέλθουν ὅσοι ἔχουν «ἔλαιον» στίς λαμπάδες τους. Τό λάδι
τῆς πνευματικῆς θερμότητας, τίς ἀρετές τοῦ Χριστοῦ. Ὅσοι ζοῦν ζωή ματανοίας
καί θεοφιλοῦς ἀρετῆς Μή λησμονοῦμε, λοιπόν, ἀδελφοί, ὅτι ὀφείλουμε νά εἴμαστε
σέ κάθε στιγμή ἕτοιμοι γιά τό τελικό ἅλμα. Τό ὁποῖο εἴθε νά μᾶς ὁδηγήσει ὅλους
στόν ὁλόφωτο χῶρο τῆς θείας Βασιλείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου