Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2022

Καινοφανείς απόψεις δια το θέμα των αμβλώσεων από τον Σεβ. Ταμασού - Του Β. Χαραλάμπους

Καινοφανείς απόψεις δια το θέμα των αμβλώσεων από τον  Σεβ. Ταμασού

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
_________________________
Σε πρόσφατη ραδιοφωνική συνέντευξή του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ταμασού, στις 23/11/2022 στο ραδιοφωνικό σταθμό Πολίτης 107.6, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και στο θέμα των αμβλώσεων ως εξής : ‘’Έχω συγκεκριμένη θέση στο θέμα των αμβλώσεων.  Οι αμβλώσεις, διότι μιλώ και με επιστήμονες, μιλώ με θεολόγους, διαβάζω και τις Γραφές, έχω μιαν άποψη.  Από τη στιγμή που δημιουργείται στη μήτρα μιας γυναίκας ένας ολοκληρωμένος άνθρωπος, με ολοκληρωμένο εγκέφαλο, είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα, είναι ένα ξένο σώμα’’.  Στην ερώτηση της δημοσιογράφου, ‘’Πότε δημιουργείται όμως, σε ποιο μήνα’’ ο Σεβ. Ταμασού απάντησε το εξής : ‘’Αυτό είναι debatable (συζητήσιμο) και υπάρχουν συζητήσεις.  Εγώ λέω να αφήσουμε την επιστήμη να μας καθοδηγήσει’’.  Σ’ αυτό η δημοσιογράφος ανέφερε ότι ‘’η επιστήμη εμίλησε, οι Ιεράρχες όμως λέει ο καθένας ότι θέλει’’.  Και συνέχισε απαντώντας ο Σεβασμιώτατος με τα ακόλουθα : ‘’Όχι, όχι, επειδή είμαι σε διάλογο με την επιστήμη, υπάρχουν ακόμα γκρίζες ζώνες, συζητείται.  Εγώ λέω η δημιουργία του εγκεφάλου παραδείγματος χάριν’’*.
 
Πρωτάκουστες θέσεις λέγονται από Ιεράρχη της Εκκλησίας μας.  Η Εκκλησία έχει ξεκάθαρη θεολογική θέση στο θέμα των αμβλώσεων. Η θέση της Εκκλησίας μας, για το θέμα των αμβλώσεων είναι ότι ‘’το έμβρυο από τη στιγμή της συλλήψεως είναι πρόσωπο και εικόνα του Θεού’’.
 
Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, στις  7/6/2001  σε ανακοίνωσή της σχετικά με το θέμα των αμβλώσεων ανέφερε το εξής : «Η Εκκλησία πιστεύει ότι το έμβρυο από τη στιγμή της συλλήψεως είναι πρόσωπο και εικόνα του Θεού και έχει δικαίωμα στη ζωή, το οποίο κανείς δεν μπορεί να του το αφαιρέσει».  Αυτό  είναι η θέση της Εκκλησίας μας. 
 
Η Εκκλησία συνοδικώς, αλλά και δια των μεγάλων Αγίων της, έχει δώσει ξεκάθαρα τη μαρτυρία της για το πολύ σοβαρό αυτό θέμα. ‘’Εγώ λέω η δημιουργία του εγκεφάλου παραδείγματος χάριν’’, ανέφερε ο Σεβασμιώτατος.  «Άμα δε το σώμα και η ψυχή πέπλασται, ου το μεν πρώτον, το δε ύστερον» αναφέρει ο Άγιος  Ιωάννης ο  Δαμασκηνός στο σύγγραμμά του  «Έκδοσις ακριβής Ορθοδόξου Πίστεως», με το «άμα» να δηλώνει επακριβώς το ταυτόχρονο.  Αυτό καταρρίπτει την καινοφανή άποψη του Σεβ. Ταμασού.
 
Επίσης  ο Άγιος  Ιωάννης ο  Δαμασκηνός στα  «Κεφάλαια φιλοσοφικά» αναφέρει : «Oμοϋπόστατα εισίν, ότε δύο φύσεις εν μια υποστάσει ενωθώσι και μίαν  σχώσιν υπόστασιν σύνθετον και εν πρόσωπον, ως ψυχή και σώμα».   Οτιδήποτε αναιρεί την διδασκαλία της Εκκλησία μας είναι ξένο προς την Πατερική Θεολογία της.  Θα αναιρέσουμε τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας και θα πρέπει ‘’να αφήσουμε την επιστήμη να μας καθοδηγήσει’’, όπως ανέφερε ο Σεβ. Ταμασού;
 
«Η ψυχή όλη δι’ όλου του σώματος χωρεί και ομοχρόνως εν τη ζωή γίνεται», λέγει ο Άγιος  Γρηγόριος Νύσσης στο σύγγραμμά του «Εξήγησις του Άσματος των Ασμάτων», Λόγος Ζ΄.  Σαφώς δεν προηγείται το σώμα της ψυχής, αλλ’ η ψυχή γίνεται «ομοχρόνως» με το σώμα.  Είναι χαρακτηριστική η ρήση του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης,  με το «ομοχρόνως» να επεξηγεί πλήρως ότι «άμα το σώμα και  η ψυχή».  Αυτή είναι η διδασκαλία της Εκκλησίας μας και δεν είναι ‘’debatable’’ (συζητήσιμο), για να χρησιμοποιήσουμε την έκφραση του Σεβασμιωτάτου.
 
«Ούτε γαρ σώμα προ της ψυχής αφίστατο, ούτε ψυχή προ του σώματος» αναφέρει ο Άγιος Αναστάσιος ο Σιναΐτης  (P.G. 89,724).  Πως δύναται να ισχυριστεί κανένας, ότι «το σώμα πρώτον γέγονεν και η ψυχή ύστερον», εάν θέλει ορθοδόξως να φρονεί περί του θέματος αυτού;  «Την ψυχήν ούτε γαρ προϋφίσταται του σώματος, ούτε μεθυφίσταται.  Αλλ’ άμα τη τούτου γενέσει κτίζεται και αυτή»,  αναφέρει ο Άγιος Ιωάννης ο  Σιναΐτης (Κλίμαξ, Λόγος Κστ΄). 
 
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς  στα ‘’Εκατόν Πεντήκοντα Κεφάλαια’’ (Συγγράμματα Τόμος Ε΄)  αναφέρει  ότι ‘’η μέντοι ψυχή συνέχουσα το σώμα, ω και συνεκτίσθη, πανταχού του σώματος εστίν’’.  Αλλά και οι σύγχρονοί μας Άγιοι, όπως ο Άγιος Πορφύριος και ο Άγιος Παΐσιος, τα αυτά φρονούσαν για το θέμα των αμβλώσεων. 
 
Αυτό είναι καινοφανές ατόπημα από θεολογική σκοπιά η άποψη αυτή.  Δηλαδή ‘’να αφήσουμε την επιστήμη να μας καθοδηγήσει’’, όπως είπε ο Σεβασμιώτατος, σε ποια για παράδειγμα ακριβώς εβδομάδα δημιουργείται ο εγκέφαλος (αν και με ακρίβεια δεν μπορεί να καθοριστεί), για να υπάρξει χρονική περίοδος όπου θα είναι επιτρεπόμενη η άμβλωση;  
 
*Σχετικό άρθρο της Γιώτας Χατζηκώστα, στο οποίο στη διαδικτυακή έκδοσή του παρεχόταν η δυνατότητα  να ακούσεις και το σχετικό ηχητικό ντοκουμέντο, αναφορικά με τη συνέντευξη του Σεβ. Ταμασού, δημοσιεύτηκε στις 23/11/2022 στην κυπριακή εφημερίδα ‘’Πολίτης’’, με τίτλο ‘’Ο Ταμασού Ησαΐας στον Πολίτη 107.6 : Γιατί αναγνωρίζει τον Ουκρανίας Επιφάνιο και γιατί θέλει να γίνει Αρχιεπίσκοπος – Οι θέσεις του για το Κυπριακό, Παιδεία, Αμβλώσεις’’.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Ταμασού Ησαΐας περί των αμβλώσεων
Σε πρόσφατη ραδιοφωνική συνέντευξή μου και αναφερόμενος στο θέμα των αμβλώσεων δεν είχα την ευκαιρία να ολοκληρώσω την τοποθέτηση μου περί του θέματος πότε αρχίζει να δημιουργείτε ο άνθρωπος στη μήτρα, γεγονός που προξένησε λανθασμένες εντυπώσεις για τις θέσεις μου.
Η προσπάθεια μου να μιλήσω για το έμβρυο ή την δημιουργία του εγκεφάλου λέγοντας ότι ακόμη πρέπει να αφήσουμε να μας καθοδηγήσει η επιστήμη εκλειφθησαν ως μη όφειλαν ως τελικές μου τοποθετήσεις.
Αν μου δινόταν χρόνος, ο οποίος δεν μου δόθηκε, θα συνέχιζα το σκεπτικό μου το οποίο είχε ως στόχο στο να αποδείξει ότι και η επιστήμη είναι σύμφωνη με την Εκκλησία, ότι με την σύλληψη έχουμε την έναρξη δημιουργίας ανθρώπου και αυτό είναι ένα γεγονος.
Για παράδειγμα, βλέπουμε από την ημέρα της σύλληψης σταδιακά την δημιουργία και ολοκλήρωση ενός εγκεφάλου, απόδειξη ότι αυτό που δημιουργήθηκε είναι άνθρωπος άρα πρόσωπο.
Θεωρώ ότι οποιαδήποτε διαδικασία γίνει και διακόψει την εξέλιξη δημιουργίας του ανθρωπου μετά την σύλληψη είναι απαράδεκτη για την Εκκλησία και εδώ είναι που συμφωνούν και οι δικές μου πεποιθήσεις.
Όλα τα υπόλοιπα είναι εκ του πονηρού. Ορισμένοι επιστήμονες διατείνονται ότι με την σύλληψη μπορεί να έχουμε όγκο που είτε αποβάλλεται μόνος του είτε καταστρέφετε εκτός μήτρας, άρα δεν έχουμε ψυχή με την σύλληψη εφόσον και αλλά μπορεί να προκύψουν.
Αυτή είναι η άποψη που εννοούσα ότι είναι ακόμη υπό συζήτηση και προτείνω να αφήσουμε την επιστήμη να μας καθοδηγήσει.
Θεωρώ ότι ακόμη και σ αυτή την περίπτωση η επιστήμη θα ανακαλύψει τον τρόπο δημιουργίας αυτών των όγκων, οι οποίοι σίγουρα δεν θα έχουν σχέση με την δημιουργία του ανθρώπου άρα και την κανονική του σύλληψη.
Το Άγιο Πνεύμα εισέρχεται εντός του ανθρώπου «ἅμα τῇ συλλήψει».
Επομένως, από τη στιγμή της συλλήψεως του εμβρύου έχει ζωή. Και ο λόγος είναι γιατί έχει εμφύσημα του Αγίου Πνεύματος.
Δηλώνω απερίφραστα πιστός στην διδασκαλία της Εκκλησίας, χωρίς συμβιβασμούς, αλλά και χωρίς φοβία να μιλήσω για αυτά τα θέματα δημόσια.