Σάββατο 31 Δεκεμβρίου 2022

Μήπως ἀδικοῦμε τό Μ. Βασίλειο; - π. Βασιλείου Μπακογιάννη

 Μήπως ἀδικοῦμε τό  Μ. Βασίλειο;

ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

Τό πᾶν δέν εἶναι νά χρησιμοποιοῦμε τά λόγια τῶν Ἁγίων Πατέρων, ἀλλά νά τά ἑρμηνεύουμε σωστά, νά κατανοοῦμε  τό πνεῦμα τους, διαφορετικά κινδυνεύουμε νά πέσουμε σέ πλάνη, ἔχοντας ὡς ὁδηγό τά λόγια τῶν Πατέρων! Καί φεῦ, συμβαίνουν τέτοια πράγματα.

κατωτέρω λόγος τοῦ Μ. Βασιλείου ἔχει ἀπό πολλούς παρερμηνευθεῖ, μέ ἀποτέλεσμα νά ἀδικοῦν τόν Ἅγιο. «Τό δέ κοινωνεῖν  δέ καθ΄ ἑκάστην ἡμέραν, καί μεταλαμβάνειν τοῦ ἁγίου σώματος καί αἵματος τοῦ Χριστοῦ, καλόν καί ἐπωφελές. Ἡμεῖς μέντοιγε τέταρτον καθ΄ ἑκάστην ἑβδομάδα κοινωνοῦμεν, ἐν τῇ Κυριακῇ ἐν τετράδι, καί ἐν τῇ παρασκευῇ, καί τῷ Σαββάτῳ καί ἐν ταῖς ἄλλαις ἡμέραις, ἐν ἧ  μνήμη ἁγίου τινός» (P.G. 32: 484).

Σύμφωνα μέ τόν «Εὐεργετινό», λέγοντας ὁ Ἅγιος Βασίλειος «ἐμεῖς κοινωνοῦμε τέσσερις φορές τήν ἑβδομάδα» δέν ἐννοεῖ τούς πιστούς τῆς ἐπισκοπῆς του, ἀλλά τόν ἑαυτόν του. (Τόμος Δ΄, ὙπόθεσηΛΔ΄ Κεφάλαιο Γ΄). Ἄλλωστε ὡς ταπεινόφρων δέν θά ἔλεγε «ἐγώ κοινωνῶ τέσσερις φορές τήν ἑβδομάδα».

κτός ἀπό Σάββατο καί Κυριακή, κοινωνοῦσε Τετάρτη καί Παρασκευή. Τότε, Τετάρτη καί Παρασκευή, ἦταν μέρες ξηροφαγίας. Δηλαδή, ὁ Ἅγιος κοινωνοῦσε Τετάρτη, Παρασκευή  ἀπόγευμα, μένοντας μέχρι τότε νηστικός. Καί ἄλλα πολλά πού δέν ἰσχύουν στήν ἐποχή μας. Π.χ.  οἱ πιστοί τῆς  Ἐπισκοπῆς του ξημέρωναν στίς ἐκκλησίες! (P.G. 32: 764).Ἐξομολογοῦντο καί δημοσίως! (P.G. 29: 332). Αὐτά γιατί τά παραβλέπουμε;            

Καί ὅταν ὁ Ἅγιος λέει «τό νά κοινωνεῖ ὁ πιστός κάθε μέρα εἶναι «καλόν καί ἐπωφελές»δέν  ἐννοεῖ   τόν  ὁποιονδήποτε πιστό,  ἀλλά τόν ἀγωνιστή. Στά ἔργα του, παραθέτει  μιά λίστα ἀπό  μικροαμαρτήματα,  πού ἐπιτιμοῦνται μέ ἀποχή ἀπό τή Θ. Κοινωνία (P.G.31:1305-6). Π.χ., ἄν  ὀργίσθηκες  εἰς βάρος τοῦ ἀδερφοῦ σου, καί δέν ἔσπευσες  νά τόν παρακαλέσεις νά σέ συγχωρέσει, ἐπειδή τόν λύπησες, μιά ἑβδομάδα ἀκοινωνητος! Ἄν ἔπεσες στήν ἀργολογία, μιά ἑβδομάδα ἀκοινώνητος (P.G. 31:1305). Ἀλλά καί ὅποιος σέ ἄκουσε νά ἀργολογεῖς,  χωρίς νά ἀντιδράσει, καί αὐτός μιά ἑβδομάδα ἀκοινώνητος. «Ἀφορισμοῦ καί ἀμφότεροι!» (P.G.31:1101). Καί πάλι: Αὐτά γιατί τά παραβλέπουμε; Καί γιατί «κολλᾶμε» μόνο στή συχνή Θ. Κοινωνία;

Μ. Βασίλειος λέει  καί κάτι ἄλλα. Ὅποιος πόρνευσε, συνῆψε προγαμιαία σχέση,  ἑπτά χρόνια ἀκοινώνητος! (ΝΘ' Μ. Βασιλείου).  Δηλαδή, γι'αὐτόν «καλόν καί ἐπωφελές εἶναι»,  νά μείνει ἀκοινώνητος ἑπτά χρόνια! Μέ τήν προϋπόθεση, ὅτι ἀποκόπηκε διαπαντός ἀπό τήν ἁμαρτία! Ἐνῶ γι'αὐτόν πού μοίχευσε, «καλόν καί ἐπωφελές εἶναι» νά μένει ἀκοινώνητος   δεκαπέντε χρόνια!  ( ΝΗ΄ Μ. Βασιλείου).

Μ. Βασίλειος, ἐπειδή  ἦταν Ἅγιος,  ἤξερε τί σημαίνει Σῶμα καί Αἷμα Χριστοῦ.  Καί γι'αὐτό  δέν ἦταν εὔκολος στή   μεταλαβιά.  Ἄς μήν, λοιπόν, τόν ἀδικοῦμε.

Τό ἐξίσου σημαντικό: Ἔγραφε στόν Ἐπίσκοπο Ἀμφιλόχιο:  ὅσα παιδιόθεν ἄκουσα ἀπό τούς παππούδες, τά δεχθήκαμε ἀναντιρρήτως, «ἐκ παιδός παρά τῶν πατέρων ἠκούσαμεν ἀβασανίστως παραδεξάμεθα» (P.G. 32:876), προπαντός ὅσα ἄκουσε ἀπό τή γιαγιά του καί τροφό του τή Μακρίνα!  (P.G. 32: 752-3). Καί ἦταν Ἀρχιεπίσκοπος!

Καί ἐμεῖς ἀκούσαμε ἀπό τούς παππούδες μας  γιά τό πῶς πρέπει νά ἑτοιμαζόμαστε πρό τῆς  Θ. Κοινωνίας·  καί ἦταν ξυπνητήρι! Ὅμως, αὐτό τό ξυπνητήρι τό κρίναμε ἐνοχλητικό,  καί τό ἀπενεργοποιήσαμε.  Καλή χρονιά!

15 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...


π. Βασίλειε την ευχή σας και χρόνια πολλά για τη γιορτή σας
Συμφωνώ με αυτά που γράφετε, αλλά έχω την περιέργεια αν αυτοί που διαφωνούν σας απαντήσουν επώνυμα και με στοιχεία, γιατί βλέπω κρύβονται πίσω από την ανωνυμία. Καλή χρονιά.
Μοναχός Η.,

Ανώνυμος είπε...

Έτη πολλά π. Βασίλειε,να χαίρεστε την "βασιλεία σας".. όπως έλεγαν καί οι παλιοί στα παρακαμπύλια...

Ανώνυμος είπε...

Επί τη εορτή σας χρόνια ευλογημένα π. Βασίλειε.
Επί του θέματος υπάρχουν και άλλοι Πατέρες που τα λέγουν διαφορετικά.
Ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης ομιλεί περί συχνότατης Θείας Κοινωνίας

Ανώνυμος είπε...


Aπό τις νουθεσίες του π. Παισίου Ολάρου :

"Ο πόθος ορισμένων ανθρώπων για τη συχνή κοινωνία είναι σημείο ολιγοπιστίας και υπερηφανείας, και όχι σημείο της πνευματικής προόδου"

Από το βιβλίο «Ορθόδοξος Φιλόθεος Μαρτυρία». «Ορθόδοξος Κυψέλη», 2017

Ανώνυμος είπε...

Σεβαστή η άποψη του π. Βασιλείου (τήν έχει επαναλάβει πολλές φορές), αλλά η Εκκλησία δέν φαίνεται να συμφωνεί μαζί του.
Επίσης ο Αγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης δέν συμφωνεί μαζί του, καί έγραψε ειδικό βιβλίο "Περι της ΣΥΝΕΧΟΥΣ Θείας Μεταλήψεως", όπου αναλύει το θέμα εις βάθος.
Καί βέβαια ο Αγιος Νικόδημος ασφαλώς εγνώριζε ότι υπάρχουν μικροαμαρτήματα και διάφορα άλλα κωλύματα.

Ανώνυμος είπε...

απάντηση στον 31 Δεκεμβρίου 2022 στις 3:11 μ.μ.

Ο π. Γεώργιος Μεταλληνός έλεγε ότι ο αρχικός τίτλος του βιβλίου του Οσίου Νικοδήμου ήταν "περί συχνοτέρας Θ. Κοινωνίας", δηλαδή οι χριστιανοί να κοινωνούν περισσότερες από τρείς φορές το χρόνο που κοινωνούσαν, αυτή την κακή παράδοση ήθελε να καταργήσει ο Όσιος Νικόδημος, και τώρα φθάσαμε στο άλλο άκρο.

Συνταξιούχος θεολόγος

Ανώνυμος είπε...

ΠΕΣΤΑ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΕ

Ανώνυμος είπε...

Η Εθνική Βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπα από τίς δύο πρώτες εκδόσεις του βιβλίου "περι συνεχούς Θείας Μεταλήψεως".
Η πρώτη έγινε στη Βενετία το 1783 καί η δεύτερη στην Αθήνα το 1887.
Οπως φαίνεται από το εξώφυλλο του βιβλίου, η λέξη δέν είναι "συχνής" ή "συχνότερης", αλλά "Συνεχής".

https://catalogue.nlg.gr/Record/b.362597#description

https://catalogue.nlg.gr/Record/b.359267

Ανώνυμος είπε...




Ο παππούς μου ήταν Ιερέας και πέθανε το 1990, και μου έλεγε με παράπονο, όλοι οι παλιοί Ιερείς λέγαμε στον κόσμο πριν κοινωνήσει να νηστεύει μια εβδομάδα, και τρεις μέρες το λάδι και σήμερα βλέπω ότι οι πιο πολλοί Ιερείς λένε Θ. Κοινωνία χωρίς νηστεία, τόσο εύκολα βάζουμε μέσα μας το Χριστό;
.

Ανώνυμος είπε...

Πώς είναι δυνατόν να νηστεύσουμε τρείς ημέρες το λάδι, για να Κοινωνήσουμε π.χ. την Κυριακή, όταν η Εκκλησία έχει θεσπίσει κατάλυση ελαίου το Σάββατο ;

Ανώνυμος είπε...


ΑΠΟΦΑΣΗ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ


«Ἡ πρό τῆς θείας κοινωνίας νηστεία τριῶν ἤ περισσοτέρων ἡμερῶν ἐπαφίεται εἰς τήν εὐλάβειαν τῶν πιστῶν».
¨

Ανώνυμος είπε...

Χρόνια πολλά για την σημερινή ημέρα της εορτής σας σεβαστέ π. Βασίλειε.

Ανώνυμος είπε...

Καλή πολιτική χρονιά, δηλαδή με όλα τα παραπάνω αυτός που μετέχει της θείας κοινωνίας κάθε Κυριακή θα είναι πάντα σε νηστεία δεν θα τρώει ποτέ........

Ανώνυμος είπε...


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ 31 Δεκεμβρίου 2022 στις 7:09 μ.μ.


Ο π. Γεώργιος Μεταλληνός εἰπε:
Η αρχική σκέψη του Οσίου Νικοδήμου ήταν να βάλει σαν τίτλο στο βιβλίο ¨περί συχνοτέρας θ. Μεταλήψεως"το συζήτησε με τον Οσιο Μακάριο το Νοταρά και συμφώνησαν να βάλουν σαν τίτλο 'περί συνεχούς Θ. Μεταλήψεως"

Οταν ο Οσιος Νικόδημος λέε ότι καλώς ποιούσιν όσοι νηστεύουν μια εβδομάδα για να κοινωνήσουν, είναι ευνότητο ότι με το βιβλίο του είχε σαν σκοπό να κοινωνούν οι χριστιανοί περισσότερες από τρείς φορές το χρόνο, και όχι αυτό που γίνεται σήμερα...

Ανώνυμος είπε...

Πρός Ανώνυμο 4, 53

Ακόμη καί άν ο π. Γεώργιος Μεταλληνός έχει δίκιο (η δήλωση του αυτή έγινε προφορικώς ή υπάρχει σε κάποιο από τα βιβλία του ;) δέν αλλάζει κάτι επί της ουσίας, διότι η συμφωνία δύο Αγίων (Νικοδήμου και Μακαρίου) καί όχι μόνον ενός, δίνει επί πλέον κύρος στον τίτλο "Συνεχής Θεία Μετάληψη".