Κυριακή 7 Μαΐου 2023

ΕΝΑΣ ΔΙΣΕΓΓΟΝΟΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α΄ (1845-1913), ΣΤΟ ΘΡΟΝΟ ΤΟΥ ΗΝΩΜΕΝΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ. - Του Κωνσταντίνου Χασόγια

 Χριστός Ανέστη!
Αγαπητοί φίλοι του "ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ", σας αποστέλλω ένα λίαν επίκαιρο άρθρο για φιλοξενία.
Με εκτίμηση,
Κωνσταντίνος Χασόγιας

 
ΕΝΑΣ ΔΙΣΕΓΓΟΝΟΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α΄ (1845-1913), ΣΤΟ ΘΡΟΝΟ ΤΟΥ ΗΝΩΜΕΝΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ.
 
Η ΣΤΕΨΗ ΤΟΥ  ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΚΑΡΟΛΟΣ Γ΄ ΤΗΝ 6η ΜΑΙΟΥ 2023
 
Του Κωνσταντίνου Χασόγια Θεολόγου του Ε.Κ.Π.Α.
 
Το  κοσμοϊστορικό γεγονός της στέψης του νέου Βασιλέως του Θρόνου της Μεγάλης Βρετανίας πρόκειται να συμβεί την 6η Μαΐου 2023 στο Λονδίνο, την πρωτεύουσα του Ηνωμένου Βασιλείου. Μετά το θάνατο της Βασιλίσσης Ελισάβετ Β΄ τον Σεπτέμβριο του 2022, άρχισε η βασιλεία του πρωτότοκου υιού της, μέχρι τότε Πρίγκηπος της Ουαλίας και νυν Βασιλέως της Κοινοπολιτείας Καρόλου Γ΄.  Πρόκειται για μία τελετή που παρουσιάζει τόσο ιστορικό όσο και θεολογικό ενδιαφέρον, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της παράδοσης και της ιστορικής ταυτότητας της Αγγλίας και κατ’ επέκταση των βασιλείων της Σκωτίας, της Ουαλίας και της Βορείου  Ιρλανδίας που αποτελούν το Ηνωμένο Βασίλειο.
 Η τελετή της στέψης θα λάβει χώρα στο Αββαείο του Ουέστμινστερ από τον Αγγλικανό Αρχιεπίσκοπο Καντουαρίας. Εκεί ο Βασιλεύς Κάρολος Γ΄, ενώπιον του Αρχιερέα της Αγγλικανικής ομολογίας και της βρετανικής κυβέρνησης, θα δώσει τον όρκο ότι θα υπηρετεί τους λαούς των βασιλείων του και θα στεφθεί, Βασιλεύς κεχρισμένος από τον Θεό (Dei Gratia). 
Σύμφωνα με τις πηγές η πρώτη τελετή στέψης Άγγλου Βασιλέα μαρτυρείται το 973 μ. Χ., όταν ο Έντγκαρ στέφθηκε Βασιλεύς της Αγγλίας, με την ευλογία του Αρχιεπισκόπου Καντουαρίας Ντάνσταν. Πρόκειται για ένα παραδοσιακό τυπικό με τη συμμετοχή κλήρου και λαού που γυρίζει πίσω στους αιώνες. Από το 1066 θεσμοθετήθηκε η στέψη στο Αββαείο του Ουέστμινστερ των Βασιλέων και των Βασιλισσών της Μεγάλης Βρετανίας, όταν ο Νορμανδός Γουλιέλμος ο Κατακτητής ανέβηκε στον θρόνο της Αγγλίας.
Το τυπικό της στέψης του Βασιλέως και η ιερότητα της τελετής συνδέεται έμμεσα με την ελληνική ιστορία και ειδικότερα με την παράδοση που υπήρχε στην Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, μετονομασθείσα μετά την Άλωση του 1453 από τους δυτικούς ιστοριογράφους ως «Βυζάντιο». Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο Αυτοκράτορας Ιουστινιανός Α΄ (527-565) στην ΣΤ’ Νεαρά του 535 αποτύπωσε την κοινή θεία προέλευση των δύο εξουσιών της Ιερωσύνης και της Βασιλείας.
 
Το τυπικό της στέψης του Βασιλέως Καρόλου Γ΄ .
Σε κάθε στέψη Βασιλέως της Μεγάλης Βρετανίας υπάρχει ένα τυπικό το οποίο ακολουθείται και αποτελείται από τέσσερα μέρη. Ο Ανώτατος Άρχων παρουσιάζεται ενώπιον κλήρου και λαού (αναγνώριση), όπου δίνει όρκο στους υπηκόους τους και στον Θεό (όρκος), ενώ παράλληλα ζητά τη βοήθεια του Θεού για να επιτελέσει επιτυχώς το έργο του. Εν συνεχεία ευλογείται από τον Αρχιεπίσκοπο με ιερό έλαιο (χρίσμα). Σημειώνεται ακόμη ότι ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος έδωσε στις 3 Μαρτίου 2023, μύρο για την στέψη του Καρόλου, στον Αγγλικανικό Αρχιεπίσκοπο του Ισραήλ Χοσάμ Ναούμ. Η τελετή της στέψης ολοκληρώνεται με το στέμμα του Αγίου Εδουάρδου, το οποίο τοποθετείται στο κεφάλι του Βασιλέως τη στιγμή της στέψης ως ένδειξη βασιλικής μεγαλοπρέπειας και δόξας.
 Έπειτα ο Βασιλεύς λαμβάνει στα χέρια του ένα ξίφος και μια σφαίρα. Τέλος, ο εστεμμένος Βασιλέας κάθεται στον ιστορικό θρόνο που χρονολογείται από το 1300, ο οποίος είχε κατασκευασθεί για τον Βασιλέα Εδουάρδο Α΄.
Στο σημείο αυτό αξίζει  να δούμε και τι συνέβαινε και στην Κωνσταντινούπολη, όταν γινόταν η στέψη ενός νέου αυτοκράτορα. Ο Καθηγητής Βλάσιος Φειδάς αναφέρει ότι από τον Ζ΄ αιώνα καθιερώθηκε η τελετή  της στέψης στον Ιερό Ναό της του Θεού Σοφίας. Ο πατριάρχης ενεργούσε τη στέψη, ως φορέας της «ετέρας θεοδώρητης εξουσίας στην αυτοκρατορία». Για τον λόγον αυτόν ο αυτοκράτορας ήταν υπερασπιστής τόσο του λαού του όσο και της Εκκλησίας. Ο νέος αυτοκράτορας ομολογούσε ότι θα κυβερνούσε με δικαιοσύνη και φιλανθρωπία υποστηρίζοντας ταυτόχρονα τις συνοδικές αποφάσεις της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η τελετή περιελάμβανε: την ομολογία πίστεως στον ένα και αληθινό Θεό, την ανακήρυξη, τη χρίση με μύρο και τη στέψη. Στον ναό συναθροιζόταν κλήρος, αξιωματούχοι και λαός. Ο αυτοκράτορας έδινε την ομολογία του λέγοντας: «Ο δείνα, πιστός βασιλεύς και αυτοκράτωρ Ρωμαίων οικεία χειρί προέταξα…». Ο πατριάρχης τοποθετούσε το στέμμα στο κεφάλι του νέου αυτοκράτορα αναφωνώντας «άξιος», το οποίο επαναλάμβανε και ο λαός.
Ο Κάρολος Γ΄ και η Ελλάδα
Ο Βασιλεύς Κάρολος Γ΄ έχει ιστορικά στενούς δεσμούς με την Ελλάδα. Σύμφωνα με το γενεαλογικό δένδρο του βασιλικού οίκου της Ελλάδος είναι δισέγγονος του Βασιλέως των Ελλήνων Γεωργίου Α΄ και εγγονός του πρίγκηπος Ανδρέα και της πριγκίπισσας Αλίκης. Η Αλίκη ανέπτυξε πλούσιο φιλανθρωπικό έργο την περίοδο των Βαλκανικών Πολέμων φροντίζοντας τους τραυματίες στρατιώτες, όσο και στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Λίγο πριν το τέλος του βίου της εκάρη ορθόδοξη μοναχή. Για το έργο της στην περίοδο της Κατοχής, όπου έσωσε μέλη της οικογένειας Κοέν, ανακηρύχθηκε «Δικαία των Εθνών» από το κράτος του Ισραήλ. Ο πατέρας του Κάρολου Γ΄ ήταν ο πρίγκηπας Φίλιππος της Ελλάδος, που πολέμησε στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και εν συνεχεία έγινε ο Δούκας του Εδιμβούργου μετά από το γάμο του με τη Βασίλισσα Ελισάβετ Β΄.
Ο νέος Βασιλεύς της Μεγάλης Βρετανίας, έχει επισκεφθεί πολλές φορές την Ελλάδα στο παρελθόν και έχει δηλώσει την ιδιαίτερη αγάπη του προς τους Έλληνες και τη χώρα διαχρονικά.  Είθε ο Κάρολος Γ΄ να αναδειχθεί άξιος Βασιλεύς, καθώς το βασιλεύειν επί της γης έχει χριστολογική διάσταση και ιερό καθήκον έναντι Θεού και ανθρώπων, γεγονός που μεγιστοποιεί τις προσδοκίες για τη νέα ιστορική περίοδο που ανοίγεται μπροστά του.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
1.   Απόστολου Νικολαϊδη, Δόγματα και Κοινωνία, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 2009.
2.   Βλασίου Φειδά, Βυζάντιο, Αθήναι 1990.
3.   Τόνις Breidel Χατζηδημητρίου, Πριγκίπισσα Αλίκη, ο δρόμος του πεπρωμένου, εκδ. Πανεπιστημιακό, Αθήνα 2006.
4.  
Constantinos Lagos & John Carr, Philip Prince of Greece, Great Britain 2021

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Μη βάζετε τετοια άρθρα. Δυστυχώς είναι τόσο το μένος ορισμένων αναγνωστών αλλά και αρθρογράφων σας προς τον βασιλικό θεσμό που ακόμα και τώρα σχεδόν μισό αιώνα μετά την κατάργηση της βασλείας τους ενοχλεί το απολυτικιο της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού και το Βυζαντινό Τυπικο. Ξεχνούν την Ιστορία (αν δεν την παραποιούν) και περί άλλα τυρβάζουν.Θέλω να ξέρω πως αυτοί θα αντιδράσουν στην περίπτωση της τροποποίησης του άρθρου 3 του συντάγματος και την καθιέρωση ανεξιθρησκείας . Και μην ισχυρισθεί κανείς ότι δεν θα γίνει γιατί και τώρα με αυθαίρετο τρόπο έχει καθιερωθεί ο πολιτικός όρκος.Τώρα ως προς τη στέψη του Καρόλου, όσοι την παρακολούθησαν έμειναν εντυπωσιασμένοι από το κύρος που έδωσε στην τελετη η μελοποιημένη κατά το Βυζαντινό τυπικό απόδοση του ψαλμού. Ελλάδα ακούς;...

Spy είπε...

Δεν καταλαβαίνω τί σχέση έχουμε εμείς οι Ορθόδοξοι Έλληνες να ασχολούμαστε με έναν ξένο Βασιλιά. Οι Άγγλοι ποτέ δεν μας συμπάθησαν, ποτέ δεν μας βοήθησαν, πάρα μόνο όταν μας είχαν ανάγκη στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Μην ξεχνάμε το ρόλο της Αγγλίας στην Επανάσταση του 1821, στη δολοφονία του Ιω. Καποδίστρια, στη Μικρασιατική τραγωδία, στην Κύπρο, στους απαγχονισμούς των Αγωνιστών της ΕΟΚΑ κλπ. Οι εξαιρέσεις είναι λίγες με τον Λόρδο Βύρωνα και λίγους άλλους φιλέλληνες. Ας τον χαίρονται λοιπόν τον Βασιλιά τους. Εμείς ας νοιαστούμε για την Ελλάδα και τον οικουμενικό Ελληνισμό.