Η Ημέρα του Εξιλασμού
Σήμερα με την δύση του ηλίου (11 Οκτωβρίου) θα ξεκινήσει η εβραϊκή
εορτή του Γιομ Κιπούρ (Ημέρα Εξιλασμού) η οποία θα διαρκέσει μέχρι την δύση το
Σάββατο το βράδυ. Η εορτή του Γιομ Κιπούρ θεωρείται από τις ιερότερες στην
λατρεία των Ιουδαίων και είναι ημέρα αυστηρής νηστείας, μετανοίας και προσευχής
στην Συναγωγή.
Αιτία για την εορτή θεωρείται η λατρεία του αγάλματος του Μόσχου από
τους Ισραηλίτες όταν ο Μωϋσής βρισκόταν στην κορυφή του όρους Σινά για να
παραλάβει τις Εντολές. Όταν ο Μωϋσής επέστρεψε την δεύτερη φορά από την κορυφή
επέβαλε καθαρμό του λαού με νηστεία και μετάνοια για την αμαρτία που είχαν
διαπράξει. Η ημέρα αυτή ήταν η 10η του Εβραϊκού μήνα Τισρί. Κάθε χρόνο την
ημέρα αυτή ο Αρχιερέας τελούσε θυσίες και ζητούσε την άφεση των αμαρτιών όλου
του λαού.
Το τελετουργικό περιγράφεται στο 16ο κεφάλαιο του Λευϊτικού.
Την εποχή του Ναού την Ημέρα του Εξιλασμού ο Αρχιερέας ενδυόταν λευκά λινά άμφια θυσίαζε ένα μοσχάρι για τις δικές του αμαρτίες και στην συνέχεια έναν τράγο για τις αμαρτίες του λαού.
Κατά την διάρκεια της ημέρας οι ιερείς καλούσαν τον λαό πέντε φορές να
προσευχηθεί και να ζητήσει συγχώρηση από τον Θεό.
Μετά την καταστροφή του Ναού των Ιεροσολύμων το 70μ.Χ. οι θυσίες
αναγκαστικά σταμάτησαν αλλά το τελετουργικό των προσευχών συνεχίζεται στις
Συναγωγές.
Πριν την ημέρα του Γιομ Κιπούρ, προηγείται δεκαήμερη προετοιμασία, το
Ρος Ασανά.
Οι δέκα ημέρες από τη Ρος Ασανά έως το Γιομ Κιπούρ αντιστοιχούν στις
τελευταίες δέκα ημέρες της περιόδου των 40 ημερών που ο Μωυσής βρισκόταν στο
όρος Σινά και λάμβανε τη δεύτερη σειρά εντολών.
Σύμφωνα με την εβραϊκή παράδοση, ο Θεός εγγράφει τη μοίρα κάθε ατόμου
για το επόμενο έτος σε ένα βιβλίο, το Βιβλίο της Ζωής, στο Ρος Ασανά, και
περιμένει μέχρι το Γιομ Κιπούρ για να «σφραγίσει» την ετυμηγορία.
Τον συμβολισμό του Βιβλίου της Ζωής χρησιμοποίησε και ο Απόστολος
Ιωάννης στην Αποκάλυψη.
Πέντε ημέρες μετά το Γιομ Κιπούρ εορτάζεται η εορτή της Σκηνοπηγίας.
Γιατί πρέπει να γνωρίζουμε εμείς οι χριστιανοί για αυτή την Εβραϊκή
εορτή;
1ον) Υπάρχει η γνώμη πως ο Ζαχαρίας έλαβε την πληροφορία για την
γέννηση του Ιωάννη του Βαπτιστή από τον Αρχάγγελο Γαβριήλ κατά την εορτή του
Εξιλασμού και την ώρα που προσέφερε το θυμίαμα στα Άγια των Αγίων.
2ον) Κατανοούμε τον συμβολισμό του Βιβλίου της Ζωής που χρησιμοποιεί ο
Απόστολος Ιωάννης στην Αποκάλυψη.
3ον) Κατανοούμε το 9ο κεφάλαιο της προς Εβραίους επιστολής του
Αποστόλου Παύλου. Εκεί ο Απόστολος απαντά στις ενστάσεις των εξ Ιουδαίων
Χριστιανών οι οποίοι ήθελαν να εορτάζουν την ημέρα του Εξιλασμού και να τηρούν
το σχετικό Ιουδαϊκό τελετουργικό. Ο Απόστολος εξηγεί πως μετά την αιματηρή
θυσία του Χριστού όλες οι θυσίες των ζώων είναι αναποτελεσματικές και άχρηστες.
Ο Ιουδαίος Αρχιερέας έπρεπε κάθε χρόνο να θυσιάζει και να ζητά άφεση αμαρτιών
και για τον εαυτό του και για τον λαό. Ο Χριστός είναι αναμάρτητος και ως
Θεάνθρωπος θυσίασε τον εαυτό του κάνοντας υπακοή στον Επουράνιο Πατέρα και άπαξ
και διαπαντός κατήργησε την αμαρτία και την δυναστεία του διαβόλου. Η θυσία του
Χριστού είναι απείρως ανώτερη από την θυσία των ζώων. Τα σύμβολα καταργήθηκαν.
Τώρα έχουμε την Αλήθεια.
Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου