Αύριο θα ακούσουμε ως ευαγγελικό ανάγνωσμα την Γενεαλογία του Ιησού από τον Ματθαίο.
Γιατί πρέπει να ακούσουμε όλη αυτή την βαρετή λίστα ονομάτων;
Αναφέρω με συντομία μερικά ενδιαφέροντα σημεία.
Υπάρχουν δύο Γενεαλογίες στα ευαγγέλια. Μία στον Ματθαίο και μία στον Λουκά.
Ο Ματθαίος γράφει για τους Εβραίους και μας δίνει μία παραδοσιακή Ιουδαϊκή Γενεαλογία με αρχή τον Αβραάμ. Είναι σημαντικό να καταλάβουμε πως ο Ματθαίος θέλει να κάνει ξεκάθαρο στους αναγνώστες του ότι ο Ιησούς είναι απόγονος του Αβραάμ και του Δαβίδ, και ο αναμενόμενος Μεσσίας. Γνωρίζουμε πως ο Θεός είχε συνάψει Διαθήκη με τον Αβραάμ και του είχε υποσχεθεί ότι από αυτόν θα προέλθει ένα μεγάλο έθνος και ο Μεσσίας, ο Σωτήρας όλων των ανθρώπων. Ήταν σημαντικό για τους Ιουδαίους να έχουν γενεαλογίες και να αποδεικνύουν ότι προέρχονται από τον Αβραάμ.
Ο Λουκάς γράφει για τους Εθνικούς και για αυτό ξεκινά την Γενεαλογία από τον Αδάμ, Γενάρχη και Πατέρα όλων των ανθρώπων.
Στην Γενεαλογία του Ματθαίου βλέπουμε πως γενεαλογούνται μόνο οι άνδρες. Ο Αβραάμ γεννά τον Ισαάκ. Ο Ισαάκ γεννά τον Ιακώβ. Και φθάνουμε μέχρι τον Ιωσήφ. Και εκεί ο Ματθαίος αλλάζει την φόρμουλα της Γενεαλογίας. Μέχρι τώρα έχουμε Πατέρα και Υιό. Στην περίπτωση του Χριστού βλέπουμε την εισαγωγή της Παρθένου Μαρίας στην Γενεαλογία. «Ιακώβ δε εγέννησεν τον Ιωσήφ τον άνδρα Μαρίας, εξ ης εγεννήθη Ιησούς ο λεγόμενος Χριστός». Ο Ματθαίος σε αυτόν τον στίχο αλλάζει την φόρμουλα «ο τάδε εγέννησεν τον τάδε» και έτσι δεν εμφανίζει τον Ιωσήφ ως βιολογικό πατέρα του Ιησού. Και στην συνέχεια για να δώσει έμφαση σε αυτή την αλλαγή στην Γενεαλογία μας πληροφορεί πως ο Ιωσήφ «ουκ εγίνωσκεν αυτήν έως ου έτεκεν υιόν», δηλαδή, «δεν είχε συζυγικές σχέσεις μαζί της». (το ἕως οὗ δεν σημαίνει ότι μετά την γέννηση του Ιησού ο Ιωσήφ και η Μαρία είχαν συζυγικές σχέσεις. Είναι ένας ιδιωματισμός τον οποίο συναντάμε συχνά στην Αγία Γραφή).
Επίσης, παρότι ο Ιωσήφ τελικά δεν παρουσιάζεται ως ο βιολογικός πατέρας του Ιησού δεν υπάρχει πρόβλημα με την γενεαλόγηση από τον Αβραάμ και τον Δαβίδ. Πρώτον διότι ο Ιωσήφ εθεωρείτο σύμφωνα με τον Μωσαϊκό Νόμο ο πατέρας του Ιησού και δεύτερον διότι και η Μαρία είχε καταγωγή από τον Δαβίδ.
Με αυτό τον τρόπο ο Ματθαίος μας παρουσιάζει την εκ Πνεύματος Αγίου σύλληψη του Ιησού και την εκ Παρθένου γέννησή Του.
Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου