Κυριακή
τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Δ΄Οἰκ.Συνόδου
Λόγος εἰς τόν
Ἀπόστολον
Οἱ συζητήσεις μας
« Μωράς ζητήσεις
…περιίστασο· εἰσί γάρ ἀνωφελεῖς καί μάταιοι»(Τίτ.γ΄)
«
Μωράς ζητήσεις… περιίστασο· εἰσί γάρ ἀνωφελεῖς καί μάταιοι»
****
Ἄνθρωπος μέ μεγάλη πείρα καί βαθειά γνώση
τῶν θεμάτων πού ἀπασχολοῦν τήν ἀνθρώπινη ψυχή ὁ θεῖος Παῦλος, ἀλλά καί δάσκαλος
ἀπαράμιλλος τῆς πνευματικῆς ζωῆς, κατατοπίζει τόν νέο ἐπίσκοπο, μαθητή του
Τίτο στά μυστικά της. Ἀνάμεσα λοιπόν στίς ἄλλες πολύτιμες συμβουλές πού
τοῦ δίνει, εἶναι καί αὐτή μέ τήν ὁποία ἀρχίσαμε. Νά ἀποφεύγεις, τοῦ λέει, τίς ἀνόητες συζητήσεις καί τίς γενεαλογίες
γιά τούς μυθικούς θεούς ἤ τούς εὐγενεῖς προγόνους, καθώς καί τίς φιλονεικίες
καί διαμάχες γιά τόν ἰουδαϊκό νόμο, διότι δέν φέρνουν καμμία ὠφέλεια
καί εἶναι μάταιες.
Ἡ συμβουλή αὐτή
τοῦ θείου ἀποστόλου μᾶς δίνει τήν ἀφορμή νά ἀσχοληθοῦμε μέ τό μεγάλο καί
κεφαλαιῶδες θέμα τῆς πνευματικῆς ζωῆς πού λέγεται συζητήσεις. Διότι εἶναι
φαινόμενο συνηθισμένο, ἀκόμη καί μεταξύ εὐσεβῶν ἀνθρώπων, νά ἀνοίγονται συζητήσεις ἀνωφελεῖς, πού καταλήγουν
τελικά νά γίνονται καί ἐπιβλαβεῖς. Θά δοῦμε λοιπόν ποιές εἶναι οἱ ἀνωφελεῖς συζητήσεις, πού ὁδηγοῦν καί πῶς θά πρέπει νά τίς ἀποφεύγουμε.
*****
«Μωράς
ζητήσεις… περιίστασο· εἰσί γάρ ἀνωφελεῖς καί μάταιοι»
Ὁ σκοπός γιά τόν ὁποῖο γίνεται μιά συζήτηση
μεταξύ τῶν ἀνθρώπων εἶναι κατά πρῶτο καί κύριο λόγο νά ἐξακριβωθεῖ ἡ ἀλήθεια. Καί στή συνέχεια νά
προέλθει ἀμοιβαία ὠφέλεια, τόνωση τῆς ψυχῆς καί ἀνανέωση τῶν δυνάμεων γιά τόν
ἀγώνα τῆς ζωῆς.
Ὅταν αὐτός ὁ σκοπός
δέν ἐκπληρώνεται, τότε ἡ συζήτηση χάνει τό οὐσιαστικό νόημά της καί γίνεται
ἀνωφελής. Μιά τέτοια συζήτηση συνδυάζεται συνήθως μέ ἀνόητη περιέργεια γύρω
ἀπό θέματα θρησκευτικά πού δέν ἔχουν καμμιά σχέση μέ τή σωτηρία τῆς ψυχῆς.
Κάποτε ἕνας Ἰουδαῖος
ρώτησε τόν Κύριο; «εἰ ὀλίγοι οἱ σωζώμενοι;» (Λουκ. ιγ´23). Θά εἶναι ἆραγε λίγοι
ἐκεῖνοι πού θά σωθοῦν; Ὡσάν νά ἐξηρτᾶτο ἡ
δική του σωτηρία ἀπό τόν βαθμό προθυμίας τῶν ἄλλων. Ἄλλη φορά πάλι οἱ Μαθητές
ζήτησαν νά μάθουν πότε θά γίνει ἡ Δευτέρα Παρουσία, ὡσάν νά μποροῦσε μιά συγκεκριμένη
ἡμερομηνία νά τούς ἐξασφαλίσει τόν Παράδεισο. Βέβαι ὁ Κύριος καί στίς δύο
περιπτώσεις δέν ἔδωσε ἀπάντηση, οὔτε ἐνθάρρυνε τέτοιες συζητήσεις.
Ἀκόμη χειρότερη ὅμως
εἶναι ἡ περίπτωση ἐκείνη, πού κίνητρο τῶν συζητήσεων εἶναι ὁ ἐγωϊσμός καί ἡ
κούφια ἐπίδειξη. Ἐπλησίαζαν καί οἱ Φαρισαῖοι τόν Κύριο καί ἐπεδίωκαν νά ἀνοίγουν
συζητήσεις μαζί Του, ἀλλά «πειράζοντες αὐτόν» καί «ἐνεδρεύοντες αὐτόν» ( Ματθ.
ιθ´3, Λουκ. ια´54). Σκοπός τους δέν ἦταν νά ὠφεληθοῦν, ἀλλά ἤθελαν ἁπλῶς νά
κάνουν ἐπίδειξη γνώσεων, νά «πουλήσουν πνεῦμα» καί νά ταπεινώσουν τόν
συνομιλητή τους. Μελετώντας τό ἱερό εὐαγγέλιο βλέπουμε πῶς καί σ᾽ αὐτές τίς περιπτώσεις
ὁ Κύριος ἀπέφευγε καί ἔκλεινε τή συζήτηση (Ματθ. κα´27).
*****
Φαίνεται λοιπόν πώς
ἦταν συχνό τό φαινόμενο στή ζωή τῶν χριστιανῶν τῆς Κρήτης νά χάνουν τόν καιρό
τους καί τήν ἠρεμία τους μέ τέτοιες συζητήσεις μάταιες καί ἀνωφελεῖς.
Ἐπειδή ζοῦσαν σ’ ἕνα περιβάλλον ἀπό Ἕλληνες ἀλλά καί Ἰουδαίους,
ἄκουγαν τίς φιλοσοφικές διαμάχες μεταξύ τῶν φιλοσοφιῶν τῶν ἀρχαίων
Ἑλλήνων ἀλλά καί τίς ἔντονες συζητήσεις τῶν Ἰουδαίων σχετικά μέ τήν ἑρμηνεία
τῶν τυπικῶν διατάξεων τοῦ Νόμου τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Καί ἔμπαιναν
κι αὐτοί στήν παγίδα νά συμμετέχουν σ’ ἕνα φαῦλο κύκλο συζητήσεων μάταιων, πού
συχνά ὁδηγοῦσε σέ λογομαχίες καί ἔριδες, διχασμούς καί σχίσματα.
Τό πρόβλημα στίς λογομαχίες τους βέβαια δέν ἦταν μόνο τό περιεχόμενο τῶν συζητήσεών
τους ἀλλά καί ὁ τρόπος διεξαγωγῆς τους πού ἔκρυβε ἐγωϊσμό καί ματαιοδοξία.
Δυστυχῶς μιά τέτοια
ἀρρωστημένη κατάσταση λογομαχιῶν καί ἐρίδων παρουσιάζεται καί στήν ἐποχή μας
καί ἰδιαίτερα μεταξύ πολλῶν χριστιανῶν. Βλέπει κανείς καί στίς μέρες μας
πολλούς πιστούς νά ξοδεύουν ἀπερίσκεπτα τίς ὧρες τους μέ ἀνούσιες συζητήσεις
οἱ ὁποῖες προκαλοῦν συχνά φιλονικεῖες. Συζητήσεις πού ἔχουν τόν μανδύα
κάποιου γνησίου ἐνδιαφέροντος γιά πρόσωπα ἤ προβλήματα τῆς ἐποχῆς μας κι
ὅμως κρύβουν ἔξυπνα πολύ ἐγωϊσμό καί καταλήγουν σέ κατάκριση καί πνευματική
ζημιά. Ἰσχυρίζονται πολλοί σήμερα ὅτι συζητοῦν γιά θέματα ἐκκλησιαστικά
ἐπειδή ἀγαποῦν τήν ἐκκλησία. Καί καταλήγουν νά κατακρίνουν ἱερά πρόσωπα, νά
διχάζουν μέ τήν στάση τους τούς ἀνθρώπους πού τούς ἀκοῦνε, νά γίνονται οἱ
τιμητές τῶν πάντων, νά σπέρνουν ζιζάνια σέ ἁπλές καί ἀπονήρευτες ψυχές, πού
κάνουν τόν ἀγώνα τους καί προσπαθοῦν ἀθόρυβα νά εὐαρεστήσουν στόν Ἅγιο Θεό. Μέ
τίς συζητήσεις λοιπόν αὐτές, τέτοιοι θέτουν σέ δοκιμασία καί πειρασμό τούς
ἄλλους, ἀναστατώνουν καί πληγώνουν βαθιά εὐαίσθητες συνειδήσεις. Ἤ ἄλλοι
στήν προσπαθειά τους νά βοηθήσουν ἀνθρώπους θρησκευτικά ἀδιάφορους ἤ
ἀντίθετους στά θέματα τῆς πίστεως καί τῆς Ἐκκλησίας ἀρχίζουν νά κατακεραυνώνουν
ἀρχικῶς τά σύγχρονα φαινόμενα ἠθικῆς σήψεως καί κατόπιν ἐκείνους πού
θεωροῦν αἴτιους τῶν φαινομένων αὐτῶν. Τέλος κάποιοι ἄλλοι ἔχουν ὡς καθημερινό
ἀντικείμενο τῶν συζητήσεών τους τίς ἀνούσιες καί συχνά ἀντίθεες ἐκπομπές τῆς
τηλεοράσεως, τήν πορεία τοῦ πρωταθλήματος, τήν προσωπική ζωή τῶν δημοσίων
προσώπων, τήν μόδα, τή διασκέδαση, τό χρηματιστήριο, τήν οἰκονομική κρίση καί
ἄλλα.
Ὅλα αὐτά ὅμως δημιουργοῦν
ἁπτό κίνδυνο, ὅπως εἴπαμε, μεγάλης ψυχικῆς ζημίας. Οἱ μάταιες συζητήσεις
ὑπάγονται στούς «ἀργούς» λόγους, γιά τούς ὁποίους μᾶς ἐβεβαίωσεν ὁ Κύριος ὅτι
θά μᾶς ζητηθοῦν εὐθῦνες κατά τήν ἡμέρα τῆς Κρίσεως (Ματθ. ιβ´36). Ὀνομάζονται
δέ πολύ ἐπιτυχημένα «ἀργοί», διότι ἐκτρέπουν τόν ἄνθρωπο ἀπό τήν ἐργασία τῆς
ἀρετῆς. Σκοτίζουν τόν ὁρίζοντα τῆς ψυχῆς του, δέν τοῦ ἐπιτρέπουν νά δεῖ τό
καθαυτό χρέος του, τόν συγκεκριμένο δρόμο πού ὁδηγεῖ στόν Παράδεισο. Τόν συγχύζουν
μέ ἀνόητες φλυαρίες καί τόν πνίγουν στό τέλμα τῆς ἀπραξίας.
*****
Θά πρέπει λοιπόν
νά προσέχουμε πολύ κι ἐμεῖς καί τό περιεχόμενο ἀλλά καί τόν τρόπο τῶν
συζητήσεών μας, μᾶς λέγει ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Καί μάλιστα παροτρύνει
τόν Τίτο νά παραιτεῖται ἀπό τέτοιου εἴδους συζητήσεις, καί νά φεύγει
κι ἀπό τόν τόπο πού γίνονται. Ἀλλά καί στόν Τιμόθεο, τόν ἄλλο ἀγαπημένο
μαθητή του, ὁ Ἀπόστολος Παῦλος τήν ἴδια
συμβουλή δίνει. «Τὰς μωρὰς καὶ ἀπαιδεύτους ζητήσεις παραιτοῦ, εἰδὼς
ὅτι γεννῶσι μάχας». Ἀπόφευγε, τοῦ λέει, τίς ἀνόητες συζητήσεις,
διότι προκαλοῦν μάχες καί ἔριδες. Διότι ὅπως ἐξηγεῖ «δοῦλον Κυρίου οὐ
δεῖ μάχεσθαι, ἀλλ' ἤπιον εἶναι πρὸς πάντας, διδακτικόν, ἀνεξίκακον,
ἐν πρᾳότητι παιδεύοντα τοὺς ἀντιδιατιθεμένους, μήποτε δῷ αὐτοῖς
ὁ Θεὸς μετάνοιαν εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας». Ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ, ὁ πνευματικός
δηλαδή ἄνθρωπος δέν πρέπει νά λογομαχεῖ, ἀλλά νά εἶναι ἤπιος πρός ὅλους, διδακτικός
καί ἀνεξίκακος. Νά παιδαγωγεῖ ὅσους ἀντιτίθενται μέ πραότητα καί εἰρήνη,
χωρίς νά δημιουργεῖ ἐντάσεις. Νά συζητᾶ μέ ἠπιότητα, καί ἀνεξικακία,
μέ πραότητα καί καλοσύνη. Ὅπως λέει ὁ ἑρμηνευτής Θεοφύλακτος ὁ
πνευματικός ἄνθρωπος πρέπει νά μιλᾶ «μέ πατρική ἠπιότητα καί μέ μακροθυμία.
Ἔτσι θά μπορεῖ νά πείσει ἀκόμη καί τούς πιό σκληρούς καί ἀντίθεους συνομιλητές».
Ἄς μάθουμε λοιπόν νά συζητοῦμε ὄμορφα, ἁπλά, ἐγκάρδια, ταπεινά, συνετά. Νά
συζητοῦμε συζητήσεις μέ οὐσιαστικό οἰκοδομητικό περιεχόμενο, συζητήσεις
ὄχι γιά πράγματα μικρῆς ἀξίας, ἀλλά γιά τά μεγάλα καί αἰώνια. Οἱ συζητήσεις
μας νά δημιουργοῦν αἰσθήματα εἰρήνης καί ἀγάπης.Νά βοηθοῦν σέ ἑνότητα καί
ὁμοψυχία, ὄχι σέ διαχασμό καί ἀντιπαραθέσεις ἄγονες καί ἐπικίνδυνες. Νά
ὑπενθυμίζουν τά καθήκοντα πού ἔχουμε πρός τόν Θεό καί τούς συνανθρώπους μας καί
νά ὁδηγοῦν σέ συγκεκριμένες ἀποφάσεις γιά τόν ἀγώνα τοῦ ἁγιασμοῦ μας.
*****
«Μωράς
ζητήσεις… περιίστασο· εἰσί γάρ ἀνωφελεῖς καί μάταιοι»
Ἀδελφοί, εἶναι
χαρακτηριστικό ὅτι ὅλοι οἱ αἱρετικοί διά μέσου τῶν αἰώνων ρίχνουν τρό βάρος τῆς
διδασκαλίας τους σέ θέματα ἀνωφελῆ, θέματα περιέργειας καί ρηχότητας καί μ᾽αὐτά
παραπλανοῦν τούς ἄλλους. Ἀντίθετα οἱ ἅγιοι πατέρες καί μάλιστα οἱ 630 θεοφόροι
Πατέρες τῆς Δ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου τούς ὁποίους τιμᾶ σήμερα ἡ Ἐκκλησία
μας, τούς ἀποστόμωσαν καί τούς κατενίκησαν μέ διαρκῆ εὐλαβῆ ἀναφορά στήν
σωτηρία τῆς ψυχῆς. Οἱ Πατέρες μας δέν
ἀσχολοῦνταν μέ τά μικρά καί ἀσήμαντα, ἀλλά μέ τά μεγάλα καί Ἱερά. Αὐτά
συζητοῦσαν, αὐτά καί ἐδίδασκαν. Στά ἱερά τους ἴχνη ἄς βαδίσουμε κι ἐμεῖς. Κάθε
ἀνωφελῆ συζήτηση νά τήν παραμερίζουμε, στρέφοντας τόν λόγο πρός τά πνευματικά
καί οὐράνια, τά μόνα ἄξια λόγου. Καί θά διασφαλιζόμαστε μέ τόν τρόπο αὐτό στόν
δρόμο τοῦ Παραδείσου.
Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Μουσουρούλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου