Σεβασμιώτατοι,
αγαπητοί αδελφοί και αδελφές,
Έχω την ιδιαίτερη χαρά και τιμή να βρίσκομαι ανάμεσά σας, ως μέλος της εξαμελούς επιτροπής που είχε την ευθύνη να μελετήσει την ενοριακή πραγματικότητα και να ρυθμίσει τα τεχνικά του Συνεδρίου, το οποίο θα καταλήξει σε προτάσεις-μελέτες, για την ζωτική βάση-θεμέλιο της Εκκλησίας μας, που είναι η Ενορία. Μετά το τόσο μελάνι που έχει χυθεί για την Εκκλησιολογία, άραγε όλοι πλέον βλέπουν και διαβάζουν σωστά το θέμα του "κυττάρου" Ενορία, που συγχρόνως είναι «βραχύ τι» έκφραση της Καθολικής Εκκλησίας; Ίσως! Όπως όμως σε όλα τα θέματα έτσι και στην Θεολογία, η υπόθεση έχει και απαιτεί τον θεωρητικό της προσδιορισμό (ως πυξίδα), αλλά περισσότερο έχει ανάγκη την εμπράγματη σάρκωση. Ο Φίλιππος είπε στον Ναθαναήλ: «Έλα και δες»· όχι «Έλα και άκου». Φυσικά βεβαίως το "δες" εξυπονοεί πρόσληψη και ακουστική και οπτική και ποιότητα ατμόσφαιρας. Η πρωτοβουλία πρέπει να μπορεί να αρχίσει «από πάνω», και να πει στον καθένα «ἔρχου καί ἴδε». Τι να δει; Ότι το πάνω έρχεται κάτω, για να γίνουν ένα συγκεκριμένο ζωντανό Εμείς. Εκκλησία στην κυριολεξία. Ένα Εμείς μικρό -μικρούτσικο στην αρχή- ανάλογο της πίστης εκάστου των μετόχων, που καθ’ οδόν στην πορεία θα αυξάνει μέσα στη διαλεκτική Μυστηρίου και συνεργατικού-αδελφικού πνεύματος.
Δηλαδή στοιχειώδης συστράτευση με καθαρούς στόχους και μέσα, και συλλογικό καταμερισμό ευθυνών και αρμοδιοτήτων, που οι ίδιοι οι μετέχοντες χριστιανοί θα καθορίσουν αυτοδεσμευόμενοι. Με τον προεστώτα υπηρετούντα και όχι υπηρετούμενο. Μόνο στη συλλογικότητα βρίσκουν το αυθεντικό τους νόημα τέτοιες προσκλήσεις. Ο Χριστός δεν ενσαρκώθηκε για να κάνουν οι χριστιανοί συνέδρια, αλλά για να υλοποιούν την προτροπή Του... Μετανοείτε! Δηλαδή μη μένετε προσκολλημένοι στο λάθος-αστοχία-αμαρτία, αλλά να αλλάζετε βάση τοποθετούμενοι σωστά στα ουσιαστικά της ζωής.
Α. Η οδυνηρή πραγματικότητα
που ζούμε σήμερα
Όλοι μας οι βαπτισμένοι (μακάρι νάμαστε και χριστιανοί...) είμαστε
συνειδητοποιημένα, ή έστω θεσμικά, τυπικώς μέλη κάποιας ενορίας, χωρίς αυτό να
ισχύει και να συμβαίνει πάντοτε. Η ενορία όταν υπάρχει υγιής σχέση είναι το
σπίτι μας. Καθένας στο σπίτι του ξέρει (τουλάχιστον πρέπει να ξέρει) τα όμορφα
και τα άσχημα, τα εύκολα και τα δύσκολα, τα επίσημα και τα αναγκαία. Είναι
από αιώνων γνωστό ότι η Εκκλησία παραμένει η ίδια, χάριν της ικανότητάς της να
αλλάζει! Είναι ένα σεβάσμιο πρόσωπο που διαρκώς εμφανίζεται με
"ενδυμασία" σύγχρονη και ενδιαφέρουσα στους ανθρώπους κάθε εποχής.
Κυριολεκτικώς πάντοτε, από τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους ακόμη, η Εκκλησία
ήταν... semper reformanda. Η Εκκλησία οφείλει να επιδεικνύει πάντα τον νέο τύπο
υπάρξεως, τον νέο τρόπο ζωής, δηλαδή τη ζωή του «μέλλοντος κόσμου».
Σήμερα όμως (που ακόμα και οι χριστιανοί είναι μια μάζα ευλαβών και
όχι ένα σώμα πιστευόντων) καθένας έχει τον δικό του Θεό. Έλεγε ο μακάριος
πατέρας μας Μελέτιος: «Ευλογούμε αρειανούς στην Εκκλησία! Δηλαδή ανθρώπους που
δεν πιστεύουν στην θεότητα του Χριστού» Αυτό εν πολλοίς ισχύει, και κάτι τέτοιο
δυστυχώς το επιτείνει η εκκλησιαστική ρουτίνα που απλώς επιβάλλει την ακατανόητη επανάληψη,
διότι οι υπεύθυνοι γίνονται θρησκευτικά ανθρωποκεντρικοί, δίνοντες «γῆν καί ὕδωρ»
σε προλήψεις («οκταήμερος εορτασμός αγίου Φανουρίου»(!!!), Εβδομάδα αγίου τάδε,
μήνας αγίου Δημητρίου, Επιτάφιος στην Παναγία!!) καταντώντας την πίστη
αυθαίρετο παραλογισμό, έκθετη στην γελοιοποίηση των ψευδυπερβολικών θαυμάτων
(βλέπε το site Ecclesia online!! Ποταμός "θαυμάτων"!!) και σε
υπερβολές όπως: Μαριολατρεία, Αγιολατρεία, εικονολατρεία, φωτολατρεία,
ακατάσχετη "παραγωγή" αγίων!
Σε αυτή τη συνθήκη η αφύπνιση και μεταστροφή μπορεί να συμβεί μόνο στα
πλαίσια ενός «μεγάλου κλήδονα», όπως αυτός στο "μάτι" του οποίου
βρισκόμαστε ακόμα και αν προσποιούμαστε ότι δεν συμβαίνει... Ο... Ιωνάς (που
σήμερα είμαστε ΟΛΟΙ εμείς) ρέγχει ανακουφιστικά!! Οι κληρικοί-καπεταναίοι του
πλοίου πρέπει φυσικά να τον ξυπνήσουν... Αλίμονο, βεβαίως, αν και ο
κληρικός-καπετάνιος ρέγχει...!!
Το Σώμα συναποτελείται απ’ όλους τους χριστιανούς, κληρικούς και λαϊκούς,
και προσδιορίζονται ως μέλη και κεφαλή.. Κάθε κληρικός προϋποτίθεται ως λαϊκός
χριστιανός, στον οποίον οι αδελφοί του ανέθεσαν την φροντίδα της Εκκλησίας (των
μελών-χριστιανών) και την τέλεση των Μυστηρίων. Μια σχέση αδιαίρετη. Νοείται
χειροτονία χωρίς μετοχή χριστιανών; Μυστήριο χωρίς μέλη–αποδέκτες; Ασώματος
κεφαλή;
Είναι θεολογική ντροπή να συζητούμε οι ιερείς για «λαϊκούς συνεργάτες» ή
"εθελοντές" εκφράζοντας έναν, έστω και ανεπιγνώστως, κληρικαλισμό,
που θεωρεί τους χριστιανούς κατ’ επιλογή μας, και όχι αυτονοήτως και
δικαιωματικά, συμμέτοχους στη ζωή, τις δράσεις και την καθημερινότητα της
Εκκλησίας-Ενορίας!
Πρέπει να αποφεύγουμε το
ελάττωμα του κομπασμού. Ο κομπασμός δεν συνίσταται απλώς στο ότι μεγαλοποιούμε
αυτό που κάναμε. Έχει να κάνει επίσης με την απροθυμία μας να αναγνωρίσουμε ότι
αυτό που κάναμε εξαρτάται και από τη συμβολή των άλλων.
Και μετά... απορούμε;! Γιατί φεύγουν τα μέλη; Πώς έσπασε ο φυσικός δεσμός
των μελών του ενός σώματος; Τι τα διώχνει; Πώς γίναμε ξένοι;
Ατυχώς οι χριστιανοί υποκαθιστούν πολύ συχνά, με ένα δικό τους εξαϋλωμένο
κόσμο, την οδυνηρή πραγματικότητα, ακριβώς επειδή φοβούνται την σκληρή
κατάσταση της ζωής! Φοβούνται μάλλον περισσότερο την απόπειρα αλλαγής
προς το καλύτερο, ενώ δεν δημιουργεί ενόχληση αλλά ανακούφιση η αργή και
μοιραία αλλαγή προς το χειρότερο! Πνευματική ζωή όμως δεν είναι
περίπατος σε νοτισμένο λιβάδι. Είναι σταυροφορία ανόδου στον Γολγοθά. Όπως
έλεγε και ένας ομολογητής άγιος: Ο Χριστός είναι κακός στο μάρκετινγκ
και αντί για παραδείσια άνεση, μιλάει για Σταυρό!!
Η θρησκευτική και λειτουργική ζωή της Εκκλησίας ουσιαστικά φυλλορροεί,
γιατί, λόγω του ακατανόητου της γλώσσας γίνεται εμμονική προσκόλληση ψυχολογική
σε γοητεία της "ατμόσφαιρας", που αντικαθιστά την ζωντανή σχέση! Που
και όταν ακόμα υπάρχει δεν είναι παρά... «Ηθικιστικός θεραπευτικός θεϊσμός».
Η θρησκεία τελικώς που παρήκμασε δεν είναι ο Χριστιανισμός, αλλά ένας
θολός συναισθηματικός θεϊσμός και μια κοινωνική σύμβαση-"πίστη". Αυτή
η κατάσταση μπορεί να γίνει... μια ευλογία! Μπορεί να "γεννήσει" και
να διευκολύνει μια συνειδητοποίηση της ανάγκης αλλαγών, η οποία ανάγκη σπρώχνει
σε μια αναγκαστική και αναπόφευκτη λήψη μέτρων εξυγιάνσης. Γράφει για τον χώρο
του ο καθολικός επίσκοπος Trondheim Erik: «Η Νορβηγία είναι αθεϊστική και αυτό
είναι μια ελπίδα»!
Β. Μέσα σε όλα αυτά «Έχουμε
κάτι να συζητήσουμε. Έχουμε να κάνουμε μια πρόταση», όπως γράφει και ο επίσκοπος Erik Varden (site: Coram Fratribus).
Πρώτη πρόταση. Προκειμένου να μη χρειαστεί κάποιοι
άλλοι μετά από μια δεκαπενταετία να ξανασυζητούν τα ίδια, θα χρειαστεί
επειγόντως μια θεσμική ρύθμιση, ώστε οι αξιολογήσεις-αποφάσεις να
"περπατήσουν" de facto βεβαίως εἰς «κοινήν τῶν Ὀρθοδόξων ὠφέλειαν»
Στον ισχύοντα νόμο περί Ναών και Εφημερίων (Κανονισμός υπ’ αριθμ.
230/2012, άρθρ. 1, §5) προβλέπεται ότι «Σε κάθε ενορία τηρείται με
μέριμνα του εφημερίου κατάλογος των ενοριτών», πράγμα που εν τῇ πράξει δεν
υλοποιείται. Ήρθε ο καιρός και η ώρα να γίνει υποχρεωτική για τον ιερέα μια
τέτοια δέσμευση, δηλαδή η καταλογογράφηση των κατά Κυριακή εκκλησιαζομένων, που
θα συναπαρτίζουν τα ΕΝΕΡΓΑ ΜΕΛΗ της ενοριακής κοινότητας. Από
την άλλη οι κατοικούντες στα όρια της ενορίας βαπτισμένοι ορθόδοξοι είναι
δυνάμει ενορίτες («Ἐν ὑπνώσει μέλη») στους οποίους μένει πάντοτε ανοιχτή
η δυνατότητα (και φυσικά να επιδιώκεται κάτι τέτοιο από τους εφημερίους)
αφύπνισης και ενεργοποίησης της σχέσεως με την ενορία. Το βάπτισμα δεν
είναι δικαίωμα, είναι υποχρεώσεις. Υποχρεώσεις ελευθέρως αναλαμβανόμενες. Όταν
αυτό συνειδητοποιηθεί ενεργοποιείται de facto, όπου de facto σημαίνει συμμετοχή
στην Ευχαριστιακή πράξη-Λειτουργία.
Αν εμείς οι κληρικοί, όχι θεωρητικά αλλά στην καθημερινή ζωή, δεν
"εκτιμάμε", δηλαδή έχουμε στα αζήτητα τους χριστιανούς μας, αποτελεί
αφέλεια η ελπίδα ζωογόνησής τους, και συμμετοχής τους στα θέματα της ενορίας! Θα
μένουμε στην συνεργασία με "αργόσχολους" (ο χαρακτηρισμός δεν είναι
κακοπροαίρετος) συνταξιούχους!! Τα κατά Κυριακή συμμετέχοντα ενεργά μέλη πρέπει
απαραιτήτως να έχουν, σαφώς προσδιορισμένα και περιγραφόμενα
δικαιώματα, με πρώτο το στοιχειώδες και αυτονόητο δικαίωμα, και για τον
μικρότερο σύλλογο, να... εκλέγουν το Ενοριακό Εκκλησιαστικό Συμβούλιο!!
Φυσικά κάτι τέτοιο, για την Εκκλησία, δεν αποτελεί... δημοκρατικό
δικαίωμα(!), αλλά υπαρξιακή κατάσταση συνεννόησης αδελφών. Είναι ντροπή να
συζητάμε για δημοκρατικά δικαιώματα μέσα στο μυστήριο της Εκκλησίας, που είναι
σάρκωση της θυσιαστικής παρουσίας και διδασκαλίας του Χριστού. Όλοι οι
χριστιανοί είναι αδέλφια, μέτοχοι της Ιερωσύνης του Χριστού, Βασιλείς και
Ιερείς και όπως γράφει ο Απόστολος Παύλος: «τῇ τιμῃ ἀλλήλους προηγούμενοι»
(Ρωμ. 12, 10).
Από την άλλη οι ψάλτες με τους λειτουργούς ιερείς απέκοψαν το σώμα των
πιστών, καταβιβάζοντας τους χριστιανούς σε απαθείς πλέον κομπάρσους που
υφίστανται και των ιερέων τις αθεολόγητες αυθαιρεσίες και των ψαλτών τα μουσικά
μακρόσυρτα και ακατανόητα ψαλτικά "ιδεολογήματα"! Στο θέατρο-σινεμά ο
κομπάρσος το μόνο που προσδοκά είναι η αμοιβή του για την εικονική συμμετοχή.
Στο ναό ο χριστιανός κομπάρσος το μόνο που προσδοκά είναι ίσως κάποια
θρησκοληπτικώς φοβικά κέρδη από μόνη την παρουσία του (αποτροπής κακών...) ή...
περιμένει απλώς το πότε θα τελειώσει! (Κάποιοι θεολόγοι ισχυρίζονται
ανερυθριάστως ότι είναι επαρκής συνθήκη συμμετοχής απλώς και μόνο η παρουσία
στο ναό!!).
Δεύτερη πρόταση. Ας σταματήσουμε να δημιουργούμε τέτοια
Λειτουργική ατμόσφαιρα, που οι σημερινοί άνθρωποι και ειδικώς οι νέοι να θέλουν
να φύγουν απ’ αυτήν σαν δραπέτες που λαχταρούν να γλιτώσουν.
Όταν μια ενορία θα έχει "αυτοφυή" και αυτοδύναμο λόγο ύπαρξης,
αφού θα αγωνίζεται να συγκροτήσει κοινότητα με την τακτική και συνεπή συμμετοχή
στην Ευχαριστία και στη Λατρεία, τότε συνεπακόλουθο αυτονόητο θα προκύψει η
υγιής απαίτηση να καταλαβαίνουν οι μετέχοντες χριστιανοί πρώτον τα λεγόμενα και
φυσικά τα τελούμενα. Πρώτα θα αντιλαμβάνεται ο ΚΑΘΕ χριστιανός τον λογικό
συνειρμό και κατόπιν θα κατανοεί και τον λόγο των ενεργειών και τυπικών. Ερμηνεία
αναζητείται σε κατανοητό γλωσσικά κείμενο. Αν δεν καταλαβαίνω το «to
be or not to be» τι σημαίνει ως φράση, πιστεύει κάποιος ότι θα αναζητήσω τι
εννοεί ο ποιητής σαν νοηματική πρόταση;
Κάθε μέρα η απομάκρυνση των χριστιανών θα γίνεται μεγαλύτερη, αν δεν
προσγειωθεί στο σήμερα η Εκκλησία. Ήδη κάθε νέα γενιά ξέρει λιγότερα
ελληνικά... και αυτό όχι μόνο για τα αρχαία ελληνικά. Η εξ αντικειμένου ομορφιά
της αρχαίας ελληνικής γλώσσας δεν μπορεί να είναι προαπαιτούμενο για την σχέση
με τον Χριστό. Αν το κάνουμε, δεν δουλεύουμε για τον Χριστό! Όπως ήδη εδώ και
385 χρόνια έγραφε ο Μάξιμος Καλλιουπολίτης στον «Πρόλογο εἰς τήν μετάφρασιν τῆς
Καινῆς Διαθήκης» (1633!), Ἐκδ. Μ.Ι.Ε.Τ., Ἀθήνησι 1995: «Ὁ σκοπός ὅλος ἐκείνων
πού ἀναγινώσκονται στήν Ἐκκλησίαν εἶναι διά οἰκοδομήν καί ἡ οἰκοδομή γίνεται
διά τῆς γνώσεως ἐκείνων ὁπού λέγονται. Διατί πῶς θέλει πιστεύσῃ τινάς ἤ νά ὑπακούσῃ
ἐκεῖνα πού λέγονται, ἐάν δέν γρικᾶ;»
Το θέμα της γλώσσας της λατρείας έχει πολλές αγκυλώσεις και φοβίες,
εθνικές και Θεολογικές ἐν ταυτῷ παραδόξως. Κάποιοι βλέπουν και θέλουν την
Εκκλησία ως την μόνη σωτηρία διατήρησης των ελληνικών και αρνούνται την αλλαγή
μορφής της γλώσσας ως εθνική προδοσία! Άλλοι φοβούνται την αλλοίωση της
θεολογίας με την αλλαγή της γλώσσας, ενώ αμφότεροι αυτό δεν το φοβούνται για
την μετάφραση από τα εβραϊκά στα ελληνικά, γιατί έγινε... παλιά...!!
Η Εκκλησία πρέπει να βεβαιώσει ότι η υπόθεση δεν είναι μια γλωσσική
θεωρητικοθεολογική κόντρα, αλλά μια ποιμαντική φροντίδα. Σκεφτόμαστε
αμέσως, σε κάθε τέτοια προσπάθεια, τους εντός σκανδαλισθησομένους!! Κανείς δεν θέλει να σκεφτεί την πελώρια πλειοψηφία των εκτός ("βαπτισμένων"...!) και σε αφασία εκ του σκανδαλισμού,
από την εκκλησιαστική ατμόσφαιρα και το ακατανόητο, ευρισκομένων. Αν
(κάνοντας αυθαίρετη-ρεαλιστική στατιστική!) οι όλοι εκκλησιαζόμενοι είναι το
10% των Ελλήνων (και μάλλον πολύ λέμε) και από αυτούς οι σκανδαλιζόμενοι, από
την χρήση της δημοτικής, είναι το 1/10 (δηλαδή το 1‰ του γενικού πληθυσμού) τι
πρέπει να σκεφτούμε, σε σύγκριση, με το 90% του γενικού πληθυσμού που δεν
πλησιάζει και λόγω της γλώσσας;
Είναι πολύ σοβαρό θέμα, πρώτα ως πρόβλημα αυτοσυνειδησίας
της Εκκλησίας μας που ζει και δραστηριοποιείται σε συγκεκριμένο τόπο, όπου
ακούγεται και γράφεται μια συγκεκριμένη γλώσσα, και όχι η γλώσσα μιας άλλης
εποχής. Και δεύτερο, η λειτουργική γλώσσα θα βοηθήσει τους
εκκλησιαζομένους και θα έχει συν τω χρόνω αποτελέσματα. Συγχρόνως βέβαια
κανένας δεν σκέφτεται το "μαρτύριο" των γονέων με νεαρά
παιδιά-εφήβους ή φοιτητές που διαμαρτύρονται απορριπτικά στο να συμμετάσχουν σε
ακατανόητες ακολουθίες-Λειτουργίες!
Από την άλλη μέχρι πότε θα μας τρομάζει το μορμολύκιο του
παλαιοημερολογιτισμού; Τώρα που έκαστος την οδόν αυτού πορεύεται χωρίς...
φυσικά να μας ρωτάει; Πορεύεται... με ιδίαν ευθύνη, έτσι και αλλιώς, πάντοτε,
κάθε άνθρωπος! Σήμερα σε απόλυτο βαθμό, αφού πλέον τα "πρόβατα" έχουν
την ίδια με τον ποιμένα δυνατότητα κρίσεως!!!
Δυστυχώς οι Έλληνες είμαστε το μόνο σχεδόν ορθόδοξο γένος (και κάποιοι
Ρώσοι με σλαβονικά, όχι όλοι) που δεν προσεύχεται στη γλώσσα που χρησιμοποιεί
στην καθημερινή ζωή του!! Έχουμε αναιρέσει εν τῇ πράξει το ότι γύρω από το
τραπέζι του Πατέρα μας δεν γίνεται να μιλάμε σε διαφορετική "γλώσσα".
Όταν λοιπόν η Ενορία απαρτισθεί από συγκεκριμένα μέλη, θα μπορούσε
αυτονοήτως να υπάρξει θεσμική δυνατότητα τα μέλη της ενορίας να
αποφασίζουν την μορφή της γλώσσας λατρείας. Βοηθιούνται και θέλουν
στην αρχαία γλώσσα; Καλώς! Αν όμως θέλουν στη νέα γλώσσα, αφού «Λέξεις χωρίς
νόημα δεν πάνε στον ουρανό» (Σαίξπηρ)... Να το μπορούν!
Πρόταση πραγματιστική και
ρεαλισμός στα τωρινά δεδομένα είναι να
μπορεί να αποφασίζεται από τους κάθε Κυριακή εκκλησιαζόμενους ενορίτες, το αν
θα χρησιμοποιείται η δημοτική στην Θ. Ευχαριστία και τα
Μυστήρια (όχι φυσικά στα ψαλλόμενα του Όρθρου ή οτιδήποτε ψαλλόμενο), ώστε
σιγά-σιγά ακούγοντας, καταλαβαίνοντας και επηρεαζόμενοι από την διδασκαλία των
λειτουργικών προσευχών οι χριστιανοί να πάψουν να μένουν αδιάβροχοι από τα
λεγόμενα!! Φυσικά θα προκύψει το θέμα επιλογής μεταφράσεως και της ποιότητάς
της. Όμως, αφ’ ενός και μια όχι ποιοτική μετάφραση είναι καλύτερη από μια
ακατανόητη γλώσσα αλλά και αφ’ ετέρου η ἐν τῇ πράξει χρήση θα αναδείξει και θα
ελέγξει το θέμα ώστε σταδιακά να καταλήξει στην καλύτερη δυνατή μετάφραση. Η
προφάσει τελειότητος... αφασία, ακατανοησία και αποξένωση των χριστιανών από
την λατρεία είναι κακή πραγματικότητα.
Μένει επίσης η πιθανότητα σε διερευνητική φάση μια ενορία να τελεί τις
ακολουθίες της Λειτουργίας και των Μυστηρίων στην εν χρήσει γλώσσα, στις πόλεις
και κωμοπόλεις όπου υπάρχουν περισσότερες από μία ενορίες, και αυτό να γίνει
κατ’ αρχάς πιλοτικά και πειραματικά.
Μέχρι τώρα οι χριστιανοί μας
ήταν... πέτρες στο ποτάμι! Όσα χρόνια κι αν βρίσκονταν εκεί, έμεναν...
αδιάβροχοι. Ας μην αυταπατόμαστε όμως...! Σήμερα τα πράγματα είναι απείρως
χειρότερα! Σήμερα πλέον οι "πέτρες" δεν θέλουν καν να είναι μέσα στο
"ποτάμι"...
Έτσι με μια γλώσσα λατρείας κατανοητή και με μια διδαχή-κήρυγμα που δεν
θα μπορεί να αυθαιρετεί επικαθήμενο στην άγνοια, σιγά-σιγά θα
συνειδητοποιήσουν οι χριστιανοί την πίστη, θα μπορούν να απολογηθούν γι’ αυτήν,
θα γίνει ζωή τους, και θα υπάρξει συνέχεια, αφού θα έχουν λόγο να πουν στα
παιδιά τους «περί τῆς ἐν ἡμῖν ἐλπίδος»...
Σκοπούμενο είναι ο απαρτισμός
κοινότητας, από συνειδητοποιημένη πίστη στο Χριστό, και όχι από την συνήθεια ή
άλλους λόγους εθνικούς ή πολιτισμικούς.
Αλλιώτικα συνεχίζοντας όπως είμαστε θα κάνουμε Συνέδρια και... θα
συνεχίσουμε να κάνουμε τα ίδια! Οι χριστιανοί θα λένε μαζί με τον Άγγλο
συγγραφέα Ant. Trollope (1815-1882, σύγχρονος του Κ. Ντίκενς με θρησκευτικά
ενδιαφέροντα), που καυτηριάζει (στο βιβλίο «Οι Πύργοι του Μπάρτσεστερ»)
ανάλογες κακοδαιμονίες και γράφει: «Δεν μας υποχρεώνουν να πάμε στην Εκκλησία.
Όχι. Θέλουμε ωστόσο, κάτι παραπάνω. Θέλουμε να μη μας υποχρεώνουν να
μη πάμε»!!
Ας "ακούσουμε", και
ας συμφωνήσουμε με εκείνον τον παλαιό, τον Γαμαλιήλ, αντί να θέλουμε να φανταζόμαστε ότι με την άρνηση για
οποιαδήποτε αλλαγή εκφράζουμε τον Θεό[1]!
Θα φτιαχτεί με όλα τα παραπάνω ένας πυρήνας ενορίας, που θα είναι κέντρο
έλξης, μέσα στο περιβάλλον πολιτισμικό χάος των μαραζωμένων
ψυχών, στις οποίες έχει οδηγήσει η κρίση της εξατομίκευσης. Δηλαδή η
μετατροπή της ατομικότητας των ανθρώπων σε χυλό, που κυλάει απλώς στα αυλάκια,
που μελετημένα ανοίγουν μπροστά στους ανθρώπους, με τα συμφέροντά τους, τα
υπερκείμενα κυρίαρχα ιερά Μολώχ-Μαμωνά, που, ως γνωστόν, τρέφονται με «παιδική
σάρκα», δηλαδή με τους αγνοούντας!
Ας καταλάβουμε επιτέλους πού βρισκόμαστε και «ας σηκωθούμε από το χώμα»,
γιατί αλλιώς θα καταλήξουμε νάχουμε μόνη απάντηση αυτό που γράφει ο ποιητής R.
Kipling:
π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος
22 σχόλια:
Αν αυτή είναι εισήγηση για βελτίωση της σημερινής κατάστασης, τί να πω; Μάλλον ο συγγραφέας της και εγώ ζούμε σε άλλη χώρα και σε άλλη Εκκλησία.
Η εμμονή για αλλαγή της λειτουργικής γλώσσας και η αφελής βεβαιότητα ότι έτσι θα λυθούν τα "προβλήματα κατανόησης (sic)" των τελουμένων στον ναό είναι κουραστική.
Το 95% των συμπολιτών μας που δεν εκκλησιάζεται έχει άλλους, σοβαρούς, λόγους που συνειδητά απέχει από τη ζωή της Εκκλησίας. Και όχι το δήθεν ακατανόητο των λειτουργικών κειμένων.
Αλήθεια, μπορεί κάποιος να μας πει ποιες ακριβώς λέξεις ή προτάσεις από το κείμενο της Θείας Λειτουργίας δεν καταλαβαίνει ένας στοιχειωδώς εγγράμματος άνθρωπος της εποχής μας;
Και πώς "λύνεται" το πρόβλημα της κατανόησης, όταν ο εισηγητής δέχεται (!) να παραμείνουν αμετάφραστα τα ψαλλόμενα υμνολογικά κείμενα;
Ας σοβαρευτούμε λίγο.
Η εισήγηση περιέχει ενδιαφέρουσες επισημάνσεις για τον τρόπο (μη) λειτουργίας πολλών ενοριών και τη (μη) συμμετοχή των λαϊκών, αλλά το βάρος πέφτει στην αλλαγή της λειτουργικής γλώσσας, που παρουσιάζεται ως η πανάκεια δια πάσαν νόσον κλπ.
Κρίμα.
Και πασαν μαλακιαν…σχολιαστά…
Τι άρα αλήθεια δεν καταλαβαίνετε ??
Ότι υπάρχει μια πραγματικότητα που κλείνει την πόρτα της Βασιλειας του Θεού κάνοντας την λατρευτική προσευχή μαγεία αναίροντας την πανάρχαια διδασκαλία-επισήμανση..Lex orandi,lex crededi…
Δεν βλέπετε ένα-κάθε ναό με φοβικούς εν όψει της αναχώρησης ηλικιωμένους και με απουσιάζουσες τις κάτω των 60 ηλικίες?
Έχετε ακούσει παιδιών και εφήβων και φοιτητών την απαξιωτική άρνηση συμμετοχής στα ακατανόητα ? Ξέρετε τι τραβάνε οι γονείς(….φυσικά αφορά όσους πηγαίνουν….και που είναι μειοψηφία…)που έχουν παιδιά σε αυτές τις ηλικίες ?
Εσείς θα αντέχετε μια προσευχή….ευλαβή και καθώς πρέπει…κάθε Κυριακή στα ρωσικά?
Φοβόμαστε προλήψεις και θρηκοληπτικες δυσιδαιμονίες καθιερώνοντας γλωσσικές μορφές και εμμένοντας εμμονική …εις την παράδοσις υμων…όπως ε έπαιζε και ο Χριστός τους συγκαιρινούς του…
Δεν σας ξέρω ανώνυμε κύριε ή κυρία, φυσικά έχετε και μπορείτε να λέτε και να γράφετε ο,τι θέλετε…ΟΜΩΣ λυπηθείτε σας παρακαλώ και τον κόσμο που υπάρχει και στο σήμερα και στο τώρα και μη κάνετε το έργο αυτών που καυτηριάζει ο Χριστός …κλειοντες την θύρα σε κάποιους…
Επιτελους παράδοση είναι φως για τον τρόπο θέασης των μελλοντων όχι φύλακες της στάχτης…Όπως μας φωνάζει από τις αρχές της χριστιανικής ιστορίας ο Άγιος Κυπριανός : Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ,ΟΧΙ Η ΣΥΝΗΘΕΙΑ.
π.Θεοδοσιος Μαρτζουχος…ο προς καυςιν αιρετικος
Αγαπητέ μου π. Θεοδόσιε, έχετε δίκιο:
"Πώς να αντέξει κανείς τη Θεία Λειτουργία, κάθε Κυριακή στα ρωσικά;"
Ευτυχώς, στην χώρα όπου ζω, η Θεία Λειτουργία γίνεται στα ελληνικά.
Είμαι 60 ετών. Τα χρόνια του Δημοτικού κάθε Σάββατο εκκλησιασμό με το σχολείο. Στο γυμνάσιο κάθε δεύτερο Σάββατο. Τα χρόνια πέρασαν στο Λύκειο μια στο τόσο.
Από τα βαρετότερα ο εκκλησιασμός γιατί δεν καταλάβαινα τίποτα. Είχα διαπιστώσει ότι μετά το Πάτερ ημών κόντευε να τελειώσει.
Αυτά σχετικά με την άγνωστη εκκλησιαστική γλώσσα στο 1970. Σήμερα τα κατανοώ;;;;
Τα παιδιά μου όχι. Στην Εκκλησία πάνε σε γάμους, βαπτήσια, κηδείες για κοινωνικές υποχρεώσεις.
Γιατί κουράζεσθε π. Θεοδόσιε.
Οι μισθωτοί δεν νιώθουνε αγωνία. Όσοι και να είναι από κάτω ως ποίμνιο θα κάνουν την υποχρεωτική εργασία τους χωρίς να τους νοιάζει
ὁ δὲ μισθωτὸς φεύγει, ὅτι μισθωτός ἐστι καὶ οὐ μέλει αὐτῷ περὶ τῶν προβάτων.
Αυτή είναι η πραγματικότητα στο μεγαλύτερο μέρος των μισθωτών εφημερίων του πρωινού Κυριακής.
Τον τελευταίο καιρό τείνει να λάβει μεγάλες διαστάσεις το φαινόμενο διαφόρων Κληρικών, που θέλουν να επιβάλλουν στην Εκκλησία προσωπικές τους απόψεις.
Αλλος θέλει να τελούνται οι Ακολουθίες στη δημοτική γλώσσα, άλλος θέλει να κάνουν οι πιστοί μακριές νηστείες πρό της Θείας Κοινωνίας, άλλος θέλει να αποσυρθεί ο Τίμιος Σταυρός από το Αγιο Βήμα, άλλος θέλει να βαπτίζει παιδιά ομόφυλων ζευγαριών, άλλος θέλει να ντύνει κοπέλλες με ράσα για να βοηθούν στη Θεία Λειτουργία, κλπ., κλπ.
Ενα είναι σίγουρο. Δέν είναι έργο των σχολιαστών να διορθώνουν αυτές τις απόψεις. Είναι έργο της Ιεράς Συνόδου.
Τό λιγότερο που θα έπρεπε να κάνει η Σύνοδος, όταν βλέπει τέτοιες καταστάσεις, που διαρκούν πολύ καιρό καί χρονίζουν, είναι να αποστέλλει μία Επιστολή νουθεσίας στον Κληρικό, καί εάν αυτός δέν σταματήσει, να ακολουθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες.
Εάν σκεφθούμε ότι η Εκκλησία της Ελλάδος έχει 10.000 Κληρικούς καί κάθε Κληρικός έχει μία καινούργια ιδέα, καταλαβαίνουμε τί χάος θα επακολουθήσει.
Άριστο γραπτό σε όλη του την έκταση. Εμπεριστατωμένο, τα πράγματα με το όνομά τους, αν μας ενδιαφέρει βέβαια ο συνειδητός χριστιανός ! Αγωνία και αγρύπνια γύρω από το: «Πώς ουν επικαλέσονται εις ον ουκ επίστευσαν; πώς δε πιστεύσουσι ου ουκ ήκουσαν; πώς δε ακούσουσι χωρίς κηρύσσοντος; πώς δε κηρύξουσι εάν μη αποσταλώσι;»-"Πώς όμως θα τον επικαλεστούν, αν δεν τον πιστέψουν; Και πώς θα τον πιστέψουν αν δεν έχουν ακούσει γι αυτόν;" Τα δυο τελευταία. "Και πώς πάλι θ' ακούσουν γι αυτόν, αν κάποιος δεν τους τον κηρύξει; Και πώς θα κηρύξουν σωστά, αν δεν τους αποστείλει ο Κύριος;"- Ρωμ.10,14-15. Αποτελούν τον "κόμπο", αν μη το "γόρδιο δεσμό. Και αυτό θα φανεί "ου μετά πολλάς ταύτας ημέρας" αν κινηθεί φύλλο ! Αθανάσιος Κοτταδάκης
Δυο σχόλια :
Στον/Στην αρχικό σχολιαστή …
Στην χώρα που ζούμε η Λειτουργία γίνεται στα ΑΡΧΑΙΑ ελληνικά….και μη μας πείτε το γνωστό γλωσσαμυντορικό ότι είναι η ίδια γλώσσα…αν ήταν η ίδια δεν θάχαμε τους γνωστούς καυγάδες τόσων αιώνων..Το 1638 ο Μαξιμος Καλλιουπολίτης μεταφραστής της Καινής Διαθήκης απαντώντας σε ανάλογους αντιρρησίες μνημονεύει χωρίς μετάφραση τον αγ Αθανάσιο λέγοντα : Αλογως πιστευσω…Τι κέρδος έξω;…τις όνησις τη διάνοια τη μηδέν τούτων λογιζομένη; Καταλείψω γνωσιν;Πόθεν η πιστις ; Και τον Νεεμια που μετέφρασε το ακατανόητο εβραϊκό στα αραμαϊκά….και καταλήγει αποκλαιόμενος…..(οι χριστιανοι) δεν δύνανται να γρικήσουν την Θείαν Γραφην ,ούτε καθ εαυτούς αναγινωσκοντες ούτε ακούοντες εις την εκκλησίας και το κοινον της Εκκλησίας πάρει ολίγον κατ’ολιγον φθειρομενον…..Αυτά το 1638…..Ιλεως, Κύριε.
Στην κυρία Sotiria.
Nα την μακαρίσω που βρίσκεται και εκκλησιάζεται σε ενορία γεμάτη νεαρά παιδιά και ΟΧΙ σε σύνηθες εκκλησιαστικό ΚΑΠΗ..
Αυτοαναιρείται όμως όταν λέει ότι αυτή ήδη …δυο λέξεις αρχαία έμαθε στο σχολείο…ποσό μάλλον τα παιδιά μας…!!! Δεν βλέπω συνειρμική σχέση στο σκεπτικό…Όσο για την έλλειψη διαμαρτυρίας τους …..!!!!!
Το ακατανόητο , γεννάει …χάντρες….ευσεβή χαϊμαλιά…κομποσκοίνια ευλογημένα…πανακια περασμένα πάνω σε λείψανα και εικόνες…διαβασμένα εσωρρουχα( και δη χρησιμοποιημένα…!,,) λιβάνι από το εξαιρέτως… και αλλά ων ουκ έστιν αριθμός….
Τελειώνω με μια απορία…Τι να κάνουμε να μας φωτίσει το Άγιο Πνευμα..εμάς που δεν καταλαβαίνουμε ;;;;;
Εύχεσθε και για μας τους θαλασσοπορουντας που δεν τα έχουμε λύσει όλα τα θέματα….
π.Θεοδοσιος Μαρτζουχος
Αφου συγχαρω και ευχαριστησω τον π. Θεοδοσιο να προσθεσω κατι, αν και αισθανομαι αβολα. Εδω και 16 χρονια κυκλοφορει το βιβλιο μου "Συνεσις και παρανοια" απο τις εκδοσεις Γρηγορη, στο οποιο εχω περιλαβει επιχειρηματα ιστορικα, φιλολογικα, και θεολογικα υπερ της μεταφρασης. Στην πραγματικοτητα προσπαθει να αποτελεσει μια κατα το δυνατον ολοκληρωμενη τοποθετηση επι του θεματος. Παρατηρω ομως πως οι πολεμιοι της μεταφρασης ειναι πληρως αδιαβαστοι, αναμασουν δε τα στερεοτυπα ψευδοεπιχειρηματα που επαναλαμβανονται κατα κορον στις σκληροπυρηνικες ιστοσελιδες. Λειτουργουν με συνθηματα και απλουστευτικα ρητορικα σχηματα. Ουσιαστικα μας λενε "αφηστε μας στην ησυχια μας". Διαλογος δεν γινεται ετσι, παρα μονο αν καποιος καθισει να ανασκευασει μια μια τις θεσεις των υποστηρικτων της μεταφρασης. Αλλα ειπαμε, ψυχη εχουν μονο οι φανατικοι, οχι οι αλλοι που δεν πλησιαζουν επειδη τους εξωθησαμε να θεωρουν την Εκκλησια μουσειο. Ουτε εχουν ψυχη οι τυπολατρες που χρησιμοποιουν την πιστη μαγικα. Ολοι αυτοι πρεπει να παραμεινουν εγκαταλελειμμενοι ωστε να μπορουν οι κολλημενοι να απολαμβανουν απο το στασιδι τους το εσωτερικο του μουσειου...
Ο Αρχιμανδρίτης Φιλόθεος Ηγούμενος της Μονής Καρακάλλου για το θέμα της μετάφρασης των Λειτουργικών κείμένων
κ. Δ.Χ.: Ὑπάρχει ἡ ἄποψη ὅτι ὁ πιστός σήμερα, μπαίνοντας μέσα στήν ἐκκλησία δέν μπορεῖ νά κατανοήσει τή γλῶσσα, μέ ἀποτέλεσμα νά ἰσχυρίζονται κάποιοι ὅτι πρέπει νά μεταφραστοῦν ὅλα στή δημοτική, ἔτσι ὥστε ὁ πιστός νά καταλαβαίνει αὐτά πού λέει ἄς ποῦμε ὁ Ἱερέας ἤ οἱ ψάλτες· τό Εὐαγγέλιο τόν Ἀπόστολο, ἀλλά καί τίς Αἰτήσεις καί ὅλα. Ἐσεῖς πῶς τό βλέπετε αὐτό; Μετάφραση καί τῶν τροπαρίων ἐνδεχομένως.
Γέροντας Φιλόθεος: Ἄλλη μέθοδος τοῦ πονηροῦ εἶναι καί αὐτή. Διότι τό κείμενο τοῦ Εὐαγγελίου, τό κείμενο τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν, τά κείμενα αὐτά ἔχουν χάρη· αὐτή τή γλῶσσα μας, γιατί τή διάλεξε ὁ Κύριος; Γιατί ἔχει χάρη καί ἄς μήν τήν κατανοοῦμε. Οἱ παλιοί ἦταν ἀγράμματοι τελείως κι’ ὅμως μέ τόν καιρό τήν κατανοούσανε πάρα πολύ ἄνετα. Τελείως ἀγράμματοι στά χωριά καί ὁπουδήποτε, τότε ὁ λαός τήν κατανοοῦσε πάρα πολύ καλά, ἀλλά ἔχει καί μιά μυστικότητα. Σοῦ δίνει μιά χάρη χωρίς νά τό καταλαβαίνεις, αὐτό τό κείμενο, μιά ἀόρατη χάρη. Ἐνῶ μέ τή μετάφραση, εἶναι τελείως ἕνα ἀνάλατο πρᾶγμα, ἕνα ἄγευστο. Τό κατεβάζεις κάτω, τοῦ διώχνεις τή χάρη, μειώνεις τή χάρη. Μειώνουμε τή χάρη τῆς γλώσσας. Ὅπως ἔλεγε καί ἕνας ἅγιος ἄνθρωπος, τά καταλαβαίνει ὁ ἄγγελός σου λέει, ὅσα δέν καταλαβαίνεις ἐσύ τά καταλαβαίνει ὁ ἄγγελός σου, τά καταλαβαίνει ἡ χάρις πού εἶναι μαζί σου τοῦ Ἁγίου Βαπτίσματος καί στά μεταφέρει ἔτσι μέ μιά κατάνυξη, μιά γλυκύτητα καί τό αἰσθάνεσαι αὐτό. Μέ τόν καιρό ὅμως τά καταλαβαίνουνε. Ἀγράμματοι ἄνθρωποι, ὀλιγογράμματοι καί καταλαβαίνουν τό Εὐαγγέλιο στή γλῶσσα αὐτή τήν εὐλογημένη, τόσο ἄνετα. Ἀλλά καί τά κείμενα τῆς ἱερᾶς ἀκολουθίας τά καταλαβαίνουν πάρα πολύ ἄνετα, ὀλιγογράμματοι ἄνθρωποι. Ἔτσι εἶναι, μέ τόν καιρό ὅλα γίνονται εὔκολα, μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ. Τά ἐξηγεῖ ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ ἡ ἴδια, αὐτή εἶναι παιδαγωγός, φωτίζει τό νοῦ.
Γόνιμη παρουσίαση η εισήγηση για σκέψη και προβληματισμούς που πρέπει να λυθούν.
Αγαπητοί πατέρες και αδελφοί.
Πολύς αχός ακούγεται, πολλά τουφέκια πέφτουν. Προς τί το μίσος και ο αλληλοσπαραγμός;
Έθεσα ένα ερώτημα στο αρχικό μου σχόλιο, στο οποίο ουδείς απάντησε μέχρι τώρα. Το επαναλαμβάνω:
Μπορεί κάποιος να μας πει ποιες ακριβώς λέξεις ή προτάσεις από το κείμενο της Θείας Λειτουργίας δεν κατανοεί ένας στοιχειωδώς εγγράμματος άνθρωπος της εποχής μας;
Η άλλη άποψη πρέπει να κατατίθεται σε συνέδρια. Αυτός είναι σκοπός τους. Η τεκμηριωμένη συζήτηση είναι απαραίτητη ως επιβεβλημένη. Οι κορόνες από εμάς που δεν έχουμε ευθύνη θα πρέπει να είναι προσεκτικές.
Με προσοχή διαβάζω τον διάλογο και την καλή διάθεση του π. Θ.Μ. και εξωσυνεδριακά εδώ. Αυτό είναι θετικό διότι υποστηρίζει τις θέσεις του με βάση τον ορθό λόγο και την λειτουργική και θεολογική του κατάρτιση. .
π. Χριστόδουλος
Πέθανε η σύζυγος του αδελφού μου η οποία ήταν στο θρήσκευμα καθολική. Στο μνημόσυνο πήγαμε στον καθολικό ναό της Πάτρας οικογενειακά. Πρωτόγνωρη για μένα η ακολουθία γιατί το μνημόσυνο το κάνουν με την ακολουθία της Λειτουργίας και όχι χωριστά. Όταν τελείωσε τα παιδία μου μου είπαν –πατέρα μου άρεσε η ακολουθία γιατί ήταν στην γλώσσα που μιλάμε. Αυτό το λειτουργικό αγκάλιασμα το ένιωσα και εγώ. Μου άρεσε η αμεσότητα της επικοινωνίας σε όσα έλεγε ο παπάς και στα όσα ψάλαν. Δεν ς απάντησα στα παιδιά μου. Όμως μου άρεσε. Τώρα που είδα την ερώτηση της ΙΑΗ ρώτησα την κόρη μου Μαρίνα που πάμε κάθε Κυριακή Εκκλησία. Αυτή από τα άλλα πηγαίνει στις ομάδες και στην κατασκήνωση –βρε Μαρίνα όταν ο ιερέας λέει στην Εκκλησία ‘’Οἱ τὰ Χερουβεὶμ μυστικῶς εἰκονίζοντες, καὶ τῇ ζωοποιῷ Τριάδι τὸν τρισάγιον ὕμνον προσᾴδοντες, πᾶσαν τὴν βιωτικὴν ἀποθώμεθα μέριμναν, ὡς τὸν Βασιλέα τῶν ὅλων ὑποδεξόμενοι, ταῖς ἀγγελικαῖς ἀοράτως δορυφορούμενον τάξεσιν. Ἀλληλούϊα.’’ Η απάντηση –και που θες να γνωρίζω εγώ πατέρα ρώτησε τον παπά. Δεν θα πω κάτι άλλο παρά αυτό που λέγαμε στο στρατό, μετά από αυτό πάρε το αυγό και κούρευτω.
Και σαν ΥΓ κάτι άλλο τα Χριστούγεννα μου ανακοίνωσαν –πατέρα αν θες να πάμε Εκκλησία βρες μια νυχτερινή να τελειώνει 12.15 το βράδυ γιατί εμείς θα πάμε για διασκέδαση μετά. Αυτή Πατέρες δεν είναι μόνο η δικιά μοι οικογενειακή ζωή αλλά και του περιβάλλοντός μου.
Ζητώ συγνώμη για τον χρόνο που σας έκλεψα.
Θεοληπτος Φιλαδέλφειας
Περί μοναδικοῦ ἐπαγγέλματος
Φιλοκαλία τόμος 4ος σέλ. 10-11
[Νά ἐφαρμόζεις τήν ψαλμωδία μέ τό στόμα, βέβαια μέ πολύ ἥσυχη φωνή καί "ἐπιβλέποντας" τό μυαλό σου νά μή σκορπίζει ἡ προσοχή του. Νά μήν ἀνέχεσαι νά ἀφίνεις ἀκατανόητο κάτι ἀπό τά λεγόμενα. Ἄν κάποτε κάτι διαφύγει τήν προσοχή τοῦ νοῦ σου, ἐπανάλαβε τόν στίχο ὅσες φορές καί ἄν χρειαστεῖ, μέχρις ὅτου κατορθώσεις νά συμπορεύεται ἡ προσοχή τοῦ μυαλοῦ σου μέ τά λεγόμενα!!].
Διδάσκαλος εκ των μέγιστων της νοεράς προσευχής και απευθυνόμενος σε μοναχούς, τους λέει ότι δεν γίνεται να μη καταλαβαίνουν τί λένε προσευχόμενοι….!!!
Δεν πιστεύει ότι υπάρχει ιερή γλώσσα…αγαπημένη στον Θεό. Δεν δέχεται ότι η ΧΑΡΙΣ είναι ιδιότυπη Κίρκη που σε ακουμπάει ακόμα και όταν δεν το καταλαβαίνεις και αλλάζεις και …δεν χρειάζεται να καταλαβαίνεις…
Δεν είναι παγανιστης να φτιάχνει γλώσσες αγγέλων και να λατρεύει το ακατανόητο…
Ξερει ότι ΛΕΞΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΝΟΗΜΑ ΔΕΝ ΠΑΝΕ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ και ότι η οι χριστιανοι ενεργούν ΛΟΓΙΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑ και είναι ΛΟΓΙΚΟ ποίμνιο και όχι στρούγκα από ευσεβή γίδια…
Και απορεί γιατί δεν εγκαλουνται για αίρεση …τριγλωσσιτισμού αγιορειτες… υποκάτω πάντων…διδάσκαλοι της οικουμένης!!!!
Φαίνεται πως «η νύχτα θάναι μακρά και σκοτεινή» όπως προφήτεψε ο αγ.Τύχων…όταν οι λεγόμενοι διδασκαλοι προπαγανδίζουν αφελείς αυτοματισμούς για …ευλογημένη γλώσσα…!!!.Λέτε οι άλλες ναναι …καταραμένες ?? Και τα εβραϊκά ,στα οποία ήταν
γραμμένα τα 49 βιβλια ?? Λέτε να περιμεναν την γεμάτη λάθη μετάφραση των έβδομηκοντα 0’ για να πάρουν…ευλογία…???
Ευσεβής παγανισμός γυρεύει να μη σκεπτόμαστε…έλα όμως που ο Χριστός μας έδωσε το μυαλό???
Τι να του πει κανεις και Αυτού που εμπαίζει τις παραδόσεις…
Αφήστε μας αδελφοί στην Παυλείων…»αίρεση» να ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ….η σαλπιγξ να μη δίνει αδηλον φωνην. Σωθειητε.
π.Θεοδοσιος Μαρτζουχος
Ως νέος εκκλησιαζόμενος με μυστηριακή ζωή, μου αρέσουν οι θέσεις του π. Θεοδοσίου, τον οποίο δεν γνωρίζω αλλά με εκφράζει.
Οι ηγέτες κληρικοί όλων των βαθμίδων ας ακούσουν και την δικιά μας φωνή. Ας οργανώσουν ένα συνέδριο στο οποίο θα υπάρχει λόγος και από εμάς.
Τώρα η φωνή του π. Θ. είναι μέρος και της δικιάς μου φωνής.
Μανώλης Αναγνώστου
Φοιτητής Βιολογικού ΑΠΘ
Αγαπητέ φίλε,κύριε Μανώλη Αναγνωστου
Ευχαριστώ για την καλή σας διάθεση και την ελεύθερη σκέψη, πράγμα ατυχώς σπάνιο και στους χριστιανικούς χώρους !!!
Κάθε γενιά οφείλει να κάνει μονη της τη δίκη της έρευνα. Συχνά οι πατεράδες κάνουν το λάθος να θέλουν τα δικά τους ευρήματα να αντικαταστήσουν την αναζητηση των παιδιών τους. Προσμένουν ότι τα παιδιά τους βασιζόμενα στη μαρτυρία των γονιών , θα δεχτούν τις απαντήσεις που ικανοποίησαν κάποτε τις ανάγκες τους(των γονιών)
Η μαρτυρία όμως των γονιών και των μεγαλύτερων είναι το έδαφος που θα θεμελιωθούν όχι οι πεποιθήσεις, αλλά η αναζητηση των παιδιών τους. Αυτή η αναζητηση είναι ΠΙΣΤΗ εν τη γενέσει της.!!!! Το μόνο που είναι απαραίτητο στον άνθρωπο που αναζητά την πίστη ,είναι η προθυμία να ψάξει!!,,
Πιστεύετε ότι κάποια από τα της παραπάνω «συζητήσεως» «επιχειρήματα» ,ευνοούν την αναζητηση της πίστης??
Νεαρέ φίλε, απ’όπου δεν υπάρχει ελευθερία , έχει φύγει ήδη ο Χριστός !
Μακάρι να αφουγκραζόντανε οι κληρικοί το ποίμνιο και τα νεαρότερα μέλη του λογικού ποιμνίου……θα αν πολλά να ωφεληθούν οι κληρικοί. Αντίθετα η μονη απο μέρους των κληρικών επαναλαμβανόμενη…πιπίλα είναι : Κάνε υπακοή….και Πρόσεχε πέφτεις σε ιεροκατηγορία…!
Την ελευθερία που σας χάρισε ο Χριστός με το αίμα του μη την εκχωρειτε σε κανένα και ποτε.
Σας εύχομαι κάθε ευλογία απο τον Χριστό .
π.Θεοδοσιος Μαρτζουχος
Πάτερ Θεοδόσιε
σας ευχαριστούμε για την παράθεση όχι μόνο του κειμένου αλλά και των σχολίων.
w
Κάθε προσπάθεια εκκλησιαστικής ανανέωσης, αν δεν υπάρχει κάποιος αυτοκράτορας ή Πάπας να την θεσμοθετήσει (έχει συμβεί αυτό στην εκκλησιαστική ιστορία), εκ των πραγμάτων θα ριζώσει ή θα καταπέσει μέσα από μία σύνθετη διαδικασία ζυμώσεων.
Στο ελλαδικό εκκλησιαστικό γίγνεσθαι θεωρούμε ότι οι ανανεωτές, για να δουν τις προτάσεις τους να ευδοκιμούν, θα μπορούσαν να συνυπολογίσουν τα ακόλουθα:
α) η έκφραση των ανανεωτικών απόψεων (όπως προσφυέστατα υποστηρίχθηκε από κληρικό πριν λίγο καιρό) να έχει τη μορφή όχι "εξόδου", αλλά "συνάξεως", με ενσυναίσθηση της ψυχολογίας της άλλης πλευράς, της ενδεχόμενης καχυποψίας της, και πάντα σε ατμόσφαιρα ειλικρινούς διαλόγου,
β) οι όποιες μεταρρυθμίσεις θα υιοθετηθούν όταν ο μέσος πιστός διαισθανθεί την ευλάβεια του κομιστή της ανανεωτικής πρότασης. Είναι γεγονός ότι ανανεώσεις στη Θεία Λατρεία (π.χ. η εις επήκοον ανάγνωση των ευχών ) "έπιασαν" σε σημαντικό βαθμό, διότι οι εκφραστές τους (δεκαετίες πριν) έδιναν αυτήν την αίσθηση ευλάβειας και σοβαρότητας (βλ. τις ανανεωτικές θέσεις περί Θείας Λατρείας και κατηχήσεως του μακαριστού π. Γερβασίου Παρασκευοπούλου).
Επαινετός και θεάρεστος λοιπόν ο διάλογος, όταν γίνεται με φρόνημα εκκλησιαστικό. Ας μην τον φοβόμαστε από όποια αφετηρία κι αν ξεκινάμε.
π. Δημήτριος Τσουρούς
Αχ…παπαΔημητρη….
Για μας είναι γραμμένο το …εφοβηθησαν φοβον ου ουκ ην φόβος….
Μορμολύκεια μας τυραγνανε…Των οικιών ημων εμπιμπραμενων αδομεν….
Οι βαπτισμένοι χριστιανοι μας δεν πιστεύουν στη θεότητα του Χριστού και μείς αυτοβαυκσλιζόμαστε με θέματα που τα ανάγουμε σε κριτήρια πιστεως….!!!!
Θα διαβάζουμε εκφώνως τις ευχές;
Θα προσευχόμαστε στη δημοτική ?
Είναι αμαρτία να αλλάξουμε γλώσσα γιατί τα ελληνικά είναι «η γλώσσα στην οποία πρωτευόντως δέχεται τις προσευχές ο Χριστός»
ΕΓΡΑΦΕ ανερυθριάστως απελθών μέγας πνευματικός….
ΤΕΛΙΚΩς ξανά επίκαιρος ο Απ.Παύλος…Ω ανόητοι (Γαλάτες) Έλληνες τις υμας εβασκανε…??
Βασκανία….το πιο διαδεδομένο θρησκευτικό σπορ…
Παπά μου η Εκκλησία πρέπει να είναι κήπος Χαρίτων που θα γεννιούνται και θα μεγάλώνουν στην εύκρατη θεολογική συνθήκη μιας ενορίας η οποία προσεύχεται εκφωνως αφού οι προσευχές είναι στον πληθυντικό αφορώσες τους πάντες (και όχι για ευαρέσκεια του Θεού)και δεν είναι ούτε Τεκές να κάνουμε κόμποσχοινιακό κεφαλι ούτε Ασραμ να επαναλαμβάνουμε ακατανόητα μάντρα …Πόσο κόπο θέλει η κατανόηση και η αποδοχη των θεολογικών αυτονοήτων ???
Ας ακούσουμε εν όψει του Ευαγγελικού αναγνώσματος της προσεχούς Κυριακής τον (πιο πολύ από κάποιους..ονόματι) ορθόδοξο τελικα ( ήξερε μέσα έξω το όλο έργο του Αγίου Αθανασίου) George MacDonald να επαναλαμβάνει την ποιότητα της σχέσεως Χριστού-Εκατονταρχου στο βιβλίο του Τα θαύματα του Χριστού.εκδ.ΙΩΝΑΣ σελ.113
«Ο Θεός σου , έσπευδε προς την οικία σου.
Η ταπεινή σου πίστη και ο φόβος σου τον κρατούν σε απόσταση.
Χωρίς να έρθει θα γίνει ο επισκέπτης σου.
Θα έρθει όχι στο σπιτικό σου αλλά μέσα σου».
Αμήν, αμήν, αμήν για όλους.
π.Θεοδοσιος Μαρτζουχος
« Ὁ σκοπός ὅλος ἐκείνων πού ἀναγινώσκονται στήν Ἐκκλησίαν εἶναι διά οἰκοδομήν καί ἡ οἰκοδομή γίνεται διά τῆς γνώσεως ἐκείνων ὁπού λέγονται. Διατί πῶς θέλει πιστεύσῃ τινάς ἤ νά ὑπακούσῃ ἐκεῖνα πού λέγονται, ἐάν δέν γρικᾶ;» Μάξιμος Καλλιουπολίτης.
Ἄν ἀντιλαμβάνομαι καλά, ἡ γνώση, ἡ κατανόηση τῶν λεγομένων στή Θεία Λατρεία φέρνει τήν πίστη στό Χριστό, τόν κατεβάζει στήν καρδιά μας.
Προηγεῖται δηλαδή ἡ γνώση τῆς πίστεως.
Ἄν εἶναι ἔτσι τότε γιατί οἱ Φαρισαῖοι μέ τόσα θαύματα πού ἔγιναν μπροστά τους δέν πίστεψαν στό Χριστό;
Μήπως τό θαῦμα δέν ἀποτελεῖ ἕνα εἶδος, μιά μορφή γνώσης καί ἐμπειρίας τοῦ Χριστοῦ, μάλιστα δέ κατά πολύ ἀνώτερο τῆς κατανόησης τῶν λειτουργικῶν κειμένων;
Ἴσως κάποιος νά ἀναρωτηθεῖ εἶναι κακό ἡ γνώση ἤ μᾶλλον ἡ κατανόηση τῶν λεγομένων στή Θεία Λατρεία;
Μά καί φυσικά ὄχι.
Τό κακό εἶναι νά τήν ἀπολυτοποιοῦμε καί νά τήν παρουσιάζουμε ὡς τή μόνη ὁδό γιά νά πλησιάσουμε καί νά γνωρίσουμε τόν Κύριο.
Καί ἕνα ἄλλο μεγάλο κακό καί λάθος εἶναι να θεωροῦμε τή Λειτουργική Γλῶσσα ὡς αἰτία τῆς ἀπομάκρυνσης ἤ μᾶλλον ὀρθότερα τῆς μή συμμετοχῆς τῶν σημερινῶν νέων στήν Ἐκκλησία.
Ἄν θέλουμε νά εἴμαστε εἰλικρινεῖς ἄς ψάξουμε ἀλλοῦ τά αἴτια.
Στό σημεῖο αὐτό παραθέτω δύο ἀποσπάσματα, ἕνα ἀπό τόν Ἅγιο Παΐσιο καί ἕνα ἀπό τόν καθηγητή κ. Σχοινᾶ, ὄπου θεωρῶ πώς θά βοηθήσουν στό θέμα μας.
Ἁγίου Παϊσίου ΛΟΓΟΙ Α΄ - Μέ πόνο καί ἀγάπη.
«Θυμᾶμαι, ἦταν ἕνα γεροντάκι στὴν Μονή Ἐσφιγμένου τόσο ἁπλό ποὺ καὶ τὴν Ἀνάληψη τὴν νόμιζε γιὰ Ἁγία. Ἔκανε κομποσχοίνι καὶ ἔλεγε: «Ἁγία του Θεοῦ, πρέσβευε ὑπέρ ἠμῶν»! Κάποτε ἕνας ἀδελφός στὸ γηροκομεῖο ἦταν ἄρρωστος, καὶ δὲν εἶχε τί νὰ τοῦ δώση νὰ φάη. Μία καὶ δυὸ κατεβαίνει τὶς σκάλες, ἀνοίγει τὸ παράθυρο ποὺ ἔβλεπε πρὸς τὴν θάλασσα, ἁπλώνει τὰ χέρια στὴν θάλασσα καὶ λέει: «Ἁγία μου Ἀνάληψη, δώσ΄ μου ἕνα ψαράκι γιὰ τὸν ἀδελφό». Καὶ ἀμέσως – ὤ τοῦ θαύματος! – ἕνα τόσο μεγάλο ψάρι ξεπηδάει ἀπὸ τὴν θάλασσα μέσα στὰ χέρια του. Οἱ ἄλλοι ποὺ τὸν εἶδαν, ἔμειναν ἔκπληκτοι. Ἐκεῖνος τούς κοιτοῦσε καὶ χαμογελοῦσε, σάν νὰ τούς ἔλεγε: «Τί παράξενο βλέπετε;». Ἐμεῖς ἔχουμε γνώσεις, ξέρουμε πότε γιορτάζει ὁ ἕνας ὁ Ἅγιος, πῶς μαρτύρησε ὁ ἄλλος, πότε ἔγινε ἡ Ἀνάληψη καὶ ποῦ ἔγινε καὶ πῶς ἔγινε, καὶ ὅμως οὔτε ἕνα τόσο δά ψαράκι δὲν μποροῦμε νὰ ἔχουμε! Αὐτὰ εἶναι τὰ παράξενά της πνευματικῆς ζωῆς, τὰ ὁποία ἡ λογική ὅσων διανοουμένων ἔχουν μέσα τους τὸν ἑαυτό τους καὶ ὄχι τὸν Θεό δὲν τὰ συλλαμβάνει, γιατί ἔχουν τὴν στείρα κοσμική γνώση μὲ τὴν κοσμική πνευματική ἀρρώστια καὶ λείπει τὸ Ἅγιο Πνεῦμα.»
Φώτιος Σχοινᾶς, διδάκτωρ φιλοσοφίας.
Φιλολογικά σχόλια καί μεταφραστικά προβλήματα στή θεία Λειτουργία.
«ΑΝΑΣΤΑΣ» ἢ «ΑΝΑΣΤΗΜΕΝΟΣ»;
[…] «Ὁ ἀναστάς ἐκ νεκρῶν … »: ὁ ἐνεργητικός ἤ ὀρθότερα μέσος τύπος “ἀναστάς” δέν εἶναι ταυτόσημος μέ τόν νεώτερο παθητικό “ἀναστημένος”. Ὁ τύπος Ἀναστάς σημαίνει ὅτι ἐξουσίᾳ ἑαυτοῦ ἀνέστη ὁ Χριστός. Σημαίνεται διά τοῦ γραμματικοῦ τύπου «ἀναστάς» τό ὁμοούσιον, ὁμοδύναμον τοῦ Υἱοῦ πρός τόν Πατέρα, πράγματα πού δέν σημαίνονται μέ τόν τύπο Ἀναστημένος = ὁ Χριστός ἀνέστη ἀπό ἄλλη δύναμη ἤ πρόσωπο ἔξω ἀπό Αὐτόν τόν ἴδιο. Ἔτσι ἡ μετάφραση […] «ἀναστημένε ἀπό τούς νεκρούς», μειώνει δραστικά τήν ἐμβέλεια τῆς σημάνσεως τοῦ πρωτοτύπου.»
Καί κλείνω μέ τήν κατωτέρω αἴτηση γιά καθημερινή χρήση ἀπό τούς εὐλαβεῖς πιστούς κι ἄς μήν αἰσθάνονται κάποιοι πλήρως τό νοούμενο.
«Φώτισον ἡμᾶς, τοὶς προστάγμασί σου Κύριε, καὶ τῶ βραχίονί σου τῶ ὑψηλῶ, τὴν σὴν εἰρήνην παράσχου ἡμῖν Φιλάνθρωπε.»
Μόνο τή λέξη «φώτισον» ἄν καταλαβαίνει κανείς, ἐννοεῖ καί ὅλο τό νόημα τῆς φράσης.
Μέ σεβασμό κι ἐκτίμηση.
Θεόδωρος Σ.
Στου κουφού την πόρτα….βγάλε την πόρτα και μπαίς…τελικα!
Τραγωδία είναι το ότι αυτοί που πρέπει να ανοίγουν πόρτες τις κάνουν…..παραδοσιακά επτασφράγιστες……!!!!
Σωθειητε αδελφοί και πατέρες…Ο Χριστός να βάλει το χέρι του….όχι το πόδι Του…γιατί τότε….Έρημα μαντριά…
π.Θεοδοσιος Μαρτζουχος
Δημοσίευση σχολίου