Παρασκευή 5 Απριλίου 2024

Πώς προσδιορίζεται η ημέρα του Πάσχα; - π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος

 

Πώς προσδιορίζεται η ημέρα του Πάσχα;

π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος

 

Οι αδελφοί μας Καθολικοί της Ελλάδος (ή δεν είναι αδέλφια, όσα αδέρφια είναι μαλωμένα;) δημοσίευσαν εφέτος μια όμορφη ανακοίνωση που επεξηγεί το γεγονός της τόσο μεγάλης χρονικής διαφοράς εορτασμού του Πάσχα μεταξύ Ορθοδόξων (1 Μαΐου) και Καθολικών (27 Μαρτίου). Την αναδημοσιεύουμε γιατί η αλήθεια είναι υπέρ πάντα και πάντας και γιατί δεν φοβόμαστε να αναγνωρίζουμε λάθη και κολλήματα μας.

Όποιος φοβάται δεν έχει καταλάβει ούτε τι είναι μετάνοια ούτε τι είναι «υγεία» από την αγάπη της αλήθειας και βρίσκεται στην τραγωδία του «οὐ μέ πείσης κἄν μέ πείσης». Δυστυχώς πρέπει να ομολογήσουμε ότι βρισκόμαστε στο τέλμα μιας θριαμβολογούσας Εκκλησίας (όσον αφορά τα πρόσωπα-εκπροσώπους), που, εξ αυτού, καθόλου δεν γίνεται θριαμβεύουσα! Αντιθέτως εκτίθεται στα μάτια των σκεπτόμενων και τους εκθέτει (τους σκεπτόμενους) στον τραγικό δαιμονικό πειρασμό να μη διανοούνται να γίνουν μέλη της Εκκλησίας του Χριστού… από αξιοπρέπεια!!

Φωνάζουμε οι Ορθόδοξοι για τον κανόνα της Πρώτης Οικουμενικής Συνόδου που ρυθμίζει το Πάσχα και συγχρόνως… βάζουμε ρυθμιστές, ένα ημερολόγιο ενός ειδωλολάτρη βασιλιά (Ιουλιανό – του Ιουλίου Καίσαρος), και ένα επίσης ειδωλολάτρη αστρονόμο (κύκλος του Μέτωνος, 5ος αιώνας προ Χριστού) τα οποία μας… εκτροχιάζουν και από το πνεύμα και από το γράμμα του κανόνος. Ἄβυσσος ἄβυσσον επικαλείται!! Το χειρότερο: όλες αυτές τις στρεβλωτικές παρεμβολές τις θεωρούμε γνησιότητα και επιτιθόμαστε σε κάθε (σωστά) αντιγνωμούντα.

Και όλα αυτά εξαιτίας της στρεβλής αντιλήψεως που επικρατεί για το θέμα… Παράδοση και η οποία στρεβλότητα ερμηνεύει την Παράδοση ως επανάληψη… αδιάκριτο. Όσα στην ιστορική(!) διαδρομή της Εκκλησίας παρενεβλήθησαν ως συνήθειες, για κάποιους απόκτησαν ιερότητα(!) και κύρος! Όσα ο Χριστός εμπαίζει και απορρίπτει αξιολογώντας τα… «διά τήν παράδοσιν ὑμῶν» εμείς τα εστερνιζόμαστε ως νοοτροπία. Φανταζόμαστε νεκρό γράμμα μόνον την περιτομή (που επιτέλους είχε και την βαρύτητα της αφιερώσεως στον Θεό) και συγχρόνως… «ἡμέρας καί μῆνας καί καιρούς καί ἐνιαυτούς…» παρατηρούμε! Φοβόμαστε το ζωοποιούν Πνεύμα και αισθανόμαστε ασφάλεια στο «γράμμα» που όμως τελικά «σκοτώνει». Τυραννάμε ένα σωρό οικογένειες που ζουν και εργάζονται στην Ευρώπη και αλλού και εκπέμπουμε ένα σήμα παρεμηνευτικής μονομανίας. “Υποστηρίζουμε” αυτό που παραβαίνουμε!!

Επιτέλους, ας κάνουμε… Πάσχα ελευθερούμενοι διά της διαβάσεως από τις νομικές διατάξεις (…ούτε καν!!) στην ελευθερία των τέκνων του Θεού!


Πολλοί μας ρωτούν, το τελευταίο διάστημα, γιατί εφέτος υπάρχει τόση διαφορά στον εορτασμό του Πάσχα μεταξύ των χριστιανών Ανατολής και Δύσεως.

Χωρίς να θέλουμε να εμπλακούμε στους λεπτομερείς υπολογισμούς της αστρονομίας, που είναι για τους ειδικούς, απαντούμε με δυο λόγια αναφέροντας τις δύο βασικές αιτίες, που δημιουργούν αυτή τη διαφορά:

Ο κανόνας της A’ Οικουμενικής Συνόδου της Νίκαιας, για τον εορ­τασμό του Πάσχα, είναι κοινός για την Ανατολή και τη Δύση. Διαφέρει ο τρόπος της εφαρμογής του!

Το Πάσχα, σύμφωνα με την Α’ Οικουμενική Σύνοδο, πρέπει να εορτάζεται την Κυριακή μετά την πρώτη πανσέληνο της Ανοίξεως, δηλαδή την πρώτη πανσέλη­νο μετά την εαρινή ισημερία, που συμβαίνει στις 21 Μαρτίου κάθε έτους.

Η Δύση και ο περισσότερος χριστιανικός κόσμος σε όλη τη γη, εφαρμόζοντας τόσο το πνεύμα όσο και το γράμμα του κανόνα της Νίκαιας, γιόρτασαν εφέτος το Πάσχα στις 27 Μαρτίου, διότι η πρώτη πανσέληνος της Ανοίξεως έγινε στις 23 Μαρτίου, ημέρα Τετάρτη.

Η Ανατολή, ακολουθώντας το Ιουλιανό (Παλαιό) Ημερολόγιο για τον εορτα­σμό του Πάσχα, με 13 μέρες διαφορά από το Γρηγοριανό, θεώρησε την πανσέ­ληνο της 23ης Μαρτίου ως τελευταία πανσέληνο του Χειμώνα, εφόσον συνέ­πεσε μεταξύ 21 ης Μαρτίου και 3ης Απριλίου, ημέρας κατά την οποία αρχίζει η Άνοιξη σύμφωνα με το Ιουλιανό Ημερολόγιο. Έπρεπε λοιπόν να βρει την «πρώ­τη» πανσέληνο της Ανοίξεως κατά τους δικούς της (λανθασμένους) υπολογι­σμούς. Η πανσέληνος αυτή ήταν στις 22 Απριλίου, ημέρα Παρασκευή. Κι όμως το Πάσχα δε εορτάσθηκε στις 24 Απριλίου, διότι υπάρχει ένας ακόμα λανθασμένος υπολογισμός:

Η Δύση υπολογίζει την «ηλικία» της Σελήνης με ακρίβεια και παραδέχεται την πανσέληνο την ημέρα και την ώρα που γίνεται.

Η Ανατολή, ακολουθώντας τον «κύκλο του Μέτωνος» (αθηναίου αστρονόμου του 5ου π.Χ. αιώνα) για τον υπολογισμό της Σελήνης, κάνει ένα λάθος περίπου πέντε ημερών (δη­λαδή, είναι σήμερα πανσέληνος, βλέπουμε το φεγγάρι ολο­στρόγγυλο, και όμως! Η ανατολή μας λέγει ότι η πανσέληνος αυτή θα γίνει με­τά πέντε μέρες!).Έτσι αν η πανσέληνος γίνει τις πρώτες ημέρες της εβδομάδας, τότε, προσθέτοντας και τις πέντε μέ­ρες είμαστε ακόμη πριν από την Κυριακή, και το Πάσχα εορτάζε­ται την Κυριακή μετά την πανσέληνο. Αν όμως η πανσέληνος γίνει τις τε­λευταίες ημέρες της εβδομάδας, (όπως εφέτος, που η πανσέληνος είναι την Παρασκευή 22 Απριλίου) τότε, σύμφωνα με τους λανθασμένους αυτούς υπολο­γισμούς, προσθέτοντας πέντε μέρες, θεωρείται ότι γίνεται μετά την Κυριακή (24 Απριλίου), κι έτσι το Πάσχα εορτάζεται την Κυριακή που ακολουθεί (1 Μαΐου), όχι με πανσέληνο, αλλά όταν η σελήνη έχει περάσει πια στο τελευταίο τέταρτο!

Αυτό συμβαίνει και κάθε φορά που έχουμε διαφορά μιας εβδομάδας για τον εορτασμό του Πάσχα.

Η Ανατολή γιορτάζει σωστά το Πάσχα, σύμφωνα με το γράμμα και το πνεύμα της Α’ Οικουμενικής Συνόδου της Νίκαιας, μόνον όταν συνεορτάζει με τη Δύση.

Η ημερομηνία του εορτασμού του Πάσχα δεν είναι δόγμα πίστεως. Είναι απο­τέλεσμα μαθηματικών υπολογισμών που έχουν να κάνουν με την κίνηση της Σε­λήνης γύρω από τη Γη και της Γης και γύρω από τον Ήλιο.

Γι’ αυτό και η Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα, τόσο για λόγους πρακτικούς, για να διευκολύνει τους πιστούς της (μικτές οικογένειες, κρατικές αργίες κλπ.), όσο και οικουμενικούς, από σαράντα και πλέον χρόνια και εν γνώσει των λανθα­σμένων υπολογισμών, συνεορτάζει το Πάσχα με την Ορθόδοξη Εκκλησία.

(Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου
της I. Συνόδου της Καθολικής Ιεραρχίας της Ελλάδος
προ πενταετίας)

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Να μας εξηγήσει ο συγγραφέας για ποιον λόγο τα αδέρφια είναι μαλωμένα.

Ορφέας είπε...

Να ρωτήσουμε κάτι όμως

Τι είναι σημαντικότερο: η τήρηση της επιστημονικής ακρίβειας ή η ειρήνη της Εκκλησίας;
Θα υπάρξει συνεννόηση και ορθόδοξη συνοδικότητα; Μάλλον όχι.
Θα ακολουθήσουν στην παρούσα συγκυρία π.χ. οι Ρώσοι; Προφανώς και οχι.

Αναστάτωση θα δημιουργηθεί και θα έχουμε ένα παγκόσμιο φαινόμενο ΓΟΧ απ άκρη σε άκρη του Ορθοδόξου κόσμου.
Απορώ, αυτά τα έχει σκεφτεί κανένας;
Είναι προτιμότερο δλδ το (σίγουρο) σχίσμα από την ορθή τήρηση μίας αστρονομικής συνθήκης;

υγ : με το θέμα του Εβραϊκού Πάσχα τί γίνεται;

Ανώνυμος είπε...

Δεν γνωρίζω τι πρέπει να γίνει. Αυτό το οποίο γνωρίζω είναι ότι όλος ο χριστιανικός κόσμος θα πρέπει μαζί να γιορτάζει την Ανάσταση του Κυρίου μας. Για εμάς οι οποίοι ζούμε στο εξωτερικό υπάρχουν πολλές αντικειμενικές δυσκολίες. Κάποτε θα πρέπει η Εκκλησία να φροντίσει ώστε να επιλύσει αυτό το ζήτημα, τουλάχιστον για εμάς που ζούμε σε χώρες που το δόγμα το Ορθόδοξο δεν είναι κυρίαρχο αλλά κυριαρχεί ο Καθολικισμός.

Ε. Β. είπε...

Καθολικοί; Γιατί; Από πότε; Όχι ρωμαιοκαθολικοί; Γιατί; Για να λησμονούμε τον Ρώμης ως πλανεμένο πλανητάρχη;

Αδέλφια; Γιατί; Ποια αδέλφια τσακώθηκαν; Τσακώθηκαν; Γιατί; Για να λησμονούμε την αδελφοκτονία των Δυτικών πάνω στο Σώμα του Χριστού;

Στη χώρα της φαντασίας... των Λατίνων εραστών...

Ανώνυμος είπε...

«Η ημερομηνία του εορτασμού του Πάσχα δεν είναι δόγμα πίστεως»

Ναί, συμφωνοῦμε δέν εἶναι δόγμα Πίστεως, πλήν ὅμως οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας ἀποφάσισαν τόν ἀπό κοινοῦ ἑορτασμό τοῦ Πάσχα ὅλων τῶν Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν σέ Ἀνατολή καί Δύση καί ὅρισαν κάποιες συντεταγμένες ὑπολογισμοῦ του τίς ὁποῖες ἐπ’οὐδενί παραβλέπουμε.
Καθόρισαν λοιπόν νά ἑορτάζεται τό Πάσχα μιά ἡμερομηνία μετά τήν ἐαρινή ἰσημερίαν καί νά μήν συμπίπτει μέ τό νομικό φάσκα τῶν Ἰουδαίων οὔτε καί πρίν ἀπό αὐτό.
Ἐνδιαφέρον ὄμως ἔχει νά δοῦμε γιά ποιό λόγο ἔθεσαν αὐτούς τούς ὅρους οἱ Ἀποστολικοί Πατέρες.

Ἀπό τό ΠΗΔΑΛΙΟΝ σελίδα 8, ἀποσπασματικά μεταφέρω σχετικά μέ τον Ζ΄ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΚΑΝΟΝΑ.
«Εἴ τις Ἐπίσκοπος ἢ Πρεσβύτερος ἢ Διάκονος τὴν ἁγίαν τοῦ Πάσχα ἡμέραν πρὸ τῆς ἐαρινῆς ἰσημερίας μετὰ Ἰουδαίων ἐπιτελέσοι, καθαιρείσθω.
Ἐρμηνεία.
Δύω ἰσημερίας κάμνει τόν χρόνο ὁ ἥλιος, μίαν μέν, κατά τόν καιρόν τῆς ἀνοίξεως, ἄλλην δέ κατά τόν καιρόν τοῦ φθινοπώρου.
......
Τούτων οὕτω προεγνωσμένων, ὁ παρών Ἀποστολικός Κανών διορίζει, ὅποιος Ἐπίσκοπος, ἢ Πρεσβύτερος, ἢ Διάκονος, ἤθελεν ἑορτάσει τό ἅγιον Πάσχα προτήτερα ἀπό τήν ἰσημερίαν τῆς ἀνοίξεως, μαζύ μέ τό νομικόν φάσκα τῶν Ἰουδαίων, ἄς καθαίρεται.
.........
Πότε δέ τοῦτο νά ἐπιτελῆ; ὕστερα ἀπό τήν ἰσημερίαν δηλ. καί ὕστερα ἀπό τόν νομικόν φάσκα.
Ὕστερα μέν ἀπό τήν ἰσημερίαν, διατί, ἠ ἰσημερία μέ τό νά ἦναι μέτρον διαιρετικόν τοῦ τελείου ἐνιαυτοῦ, ἀνίσως πρό τῆς ἰσημερίας ἑορτάσωμεν, κάμνομεν δύω φοραῖς Πάσχα εἰς τόν αὐτόν χρόνον, καί ἀκολούθως δύω φοραῖς σημαδεύομεν τόν θάνατον τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ.
Ἐάν δέ μετά τήν ἰσημερίαν ἑορτάσωμεν, ἕνα μόνον Πάσχα κάμνομεν τόν χρόνον, καί ἀκολούθως ἕνα καταγγέλομεν τόν θάνατον τοῦ Χριστοῦ.
Διό καί οἱ ἴδιοι Ἀπόστολοι ἐν ταῖς Διαταγαῖς ταῦτά φασι. «δεῖ ὑμᾶς, ἀδελφοί, τάς ἡμέρας τοῦ Πάσχα ἀκριβῶς ποιεῖσθαι, μετά πάσης ἐπιμελείας, μετά τροπήν ἰσημερινήν, ὅπως μή δίς τοῦ ἐνιαυτοῦ, ἑνός παθήματος μνείαν ποιεῖσθε, ἀλλ’ ἅπαξ τοῦ ἔτους, τοῦ ἅπαξ ἀποθανόντος».
Ὕστερα δέ πάλιν ἀπό τό φάσκα τῶν Ἰουδαίων, ἕνα μέν, διά νά προηγῆται ὁ τύπος, ἤτοι ἡ σφαγή τοῦ Ἀμνοῦ, καί ἔπειτα νά ἀκολουθῆ τό τυπούμενον, ἤτοι ὁ τοῦ Κυρίου θάνατος καί ἡ ἀνάστασις.
Καί ἄλλο δέ, διά νά μή ἑορτάζωμεν εἰς ἄλλην ἡμέραν τῆς ἑβδομάδος, καθώς οἱ Ἰουδαῖοι ἑορτάζουσιν ὁποίαν ἡμέραν τύχη ἡ ιδ΄. τῆς σελήνης, ἀλλά πάντοτε εἰς Κυριακήν, ὡς καί τοῦτο, εἰς τόν αὐτόν τόπον οἱ Ἀπόστολοι λέγουσι.
Διά τοῦτο γάρ καί ὅταν καμμίαν φοράν συμπέση τό νομικόν φάσκα εἰς ἡμέραν Κυριακήν, ἡμεῖς δέν ἑορτάζομεν κατ’αὐτήν τό Πάσχα, ἀλλά τήν ἐρχομένην Κυριακήν, ἵνα μή τοῖς Ἰουδαίοις συνεορτάσωμεν.
Ἐπειδή καί κατ’αὐτήν τῶν πραγμάτων τήν ἀλήθειαν, πρῶτον τότε Ἰουδαῖοι τό ἐδικόν τους Πάσχα ἑώρτασαν, καί ὕστερον ἡ τοῦ Κυρίου ἀνάστασις ἔγινε, τῆς ὁποίας τύπον καί ἐνθύμησιν φέρει τό Πάσχα ὁπού τώρα κατ’ἔτος ἡμεῖς ἑορτάζομεν.

Αὐτά ὄρισαν καί αὐτά πρέπει νά τηροῦμε μέ ἀκρίβεια ὄχι γιατί εἶναι δόγμα Πίστεως ἀλλά γιά νά μήν ὕπαρχουν σχίσματα καί διαιρέσεις μεταξύ τῶν Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν.
Καί ἄν ἀστρονομικά καί ἐπιστημονικά δέν ἀκολουθοῦμε μέ ἀκριβή τρόπο τίς ἡμερομηνίες ἄς ἀφουγκραστοῦμε τόν Ἱερό Χρυσόστομο: «Εἰ γὰρ καὶ ἐσφάλλετο ἡ Ἐκκλησία, οὐ τοσοῦτον κατόρθωμα ἀπὸ τῆς τῶν χρόνων ἀκριβείας ἦν, ὅσον ἔγκλημα ἀπὸ τῆς διαιρέσεως καὶ τοῦ σχίσματος τούτου.» ( PG 48.870).
Σ’αὐτήν τήν περίπτωση, πού ἡ Ἐκκλησία σφάλλει κατά τόν ὑπολογισμό, ὅταν ἡ διαφωνία καί ἡ ἔκφραση ἀντίθετης ἄποψης ἐνέχει τόν κίνδυνο νά ἐπιφέρει διχοστασίες καί διαιρέσεις ἐντός τοῦ Σώματός της, τότε εἶναι κατακριτέα καί καταδικαστέα.
Καί πάλιν ὁ Ἱερός Πατήρ ὀρθοτομεῖ:«Οὐδέν χεῖρον φιλονεικίας καί μάχης καί τοῦ τήν Ἐκκλησίαν διασπᾶν, καί τόν χιτῶνα, ὅν οὐκ ἐτόλμησαν οἱ λῃσταί διαρρῆξαι, τοῦτον εἰς πολλά κατατεμεῖν μέρη. Οὐκ ἀρκοῦσιν αἱ λοιπαί αἱρέσεις, ἀλλά καί ἡμεῖς ἑαυτούς κατατέμωμεν;» (Κατά Ἰουδαίων γ΄ λόγος, PG 48, 863).
Φοβερός ὁ λόγος του.
Δέν μᾶς ἀρκοῦν οἱ λοιπές αἱρέσεις καί μεῖς τρωγώμαστε μεταξύ μας;
Μέ ἐκτίμηση,
Θεόδωρος Σ.

Ανώνυμος είπε...

Θεόδωρε, παραβιάζεται ο Κανόνας του Μωϋσέως όπου καθαρά μας μιλάει για 1η εαρινή πανσεληνο.
Παραβιάζεται ο Κανόνας των Αποστόλων, "ἡμέρας τοῦ Πάσχα ἀκριβῶς ποιεῖσθαι, μετά πάσης ἐπιμελείας, μετά τροπήν ἰσημερινήν" όπου μας ζητάει με επιμέλεια να βρίσκουμε την ημερομηνία του Πάσχα μελετώντας το πότε έχουμε Ισημερία και πανσέληνο.
Παραβιάζεται ο ορος της Α' Οικουμενικής όπου τα πάντα ανατέθηκαν στους ειδικούς της Αλεξάνδρειας ώστε αυτοί επιμελώς να βρίσκουν τη σωστή ημερομηνία..

Κι εσείς μαζί με τον Άγιο Νικόδημο τα παραβλέπετε όλα αυτά και λέτε πράγματα ακατανόητα! Είστε υπεράνω όλων αυτών; ;;

Αν είναι να γιορτάζουμε όποτε νάναι τότε να βάλουν μια σταθερή ημερομηνία στα μέσα Μαΐου και να είναι όλοι αμέριμνοι! Ούτε καν να ψάχνουν Ισημερίες, Πανσέληνους κι άλλα τέτοια δυσνόητα για πολλούς!

Τυριντζής Πέτρος