Τετάρτη 16 Αυγούστου 2017

Ο ΑΘΗΝΑΓΟΡΑΣ … Ο ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ … Ο ΠΑΪΣΙΟΣ … - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ


Ο  ΑΘΗΝΑΓΟΡΑΣ … Ο ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ …  Ο ΠΑΪΣΙΟΣ  …

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ  ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
 
         Αποφεύγω τον εντυπωσιακό Αντί-τίτλο: «Όταν ο Όσιος Παϊσιος δεν διέκοψε το μνημόσυνο του Αθηναγόρα»! Όμως περί αυτού ο λόγος, και το θέμα είναι πολύ σοβαρό. Επανέρχομαι, λοιπόν, με αφορμή κάποια ατυχή σχόλια ανώνυμων για τη στάση του που διάβασα στο πρόσφατο γραπτό μου: «Το γαρ γράμμα αποκτείνει, το δε Πνεύμα ζωοποιεί»- Αναστάσιος, 3.8.2017-σχόλια κατάλοιπα των επί έτη γραπτών με τον ίδιο τίτλο, αλλά χωρίς το αρνητικό «δεν»  πρόσημο στον αόριστο «διέκοψε» !

Α.         Ο     Α θ η ν α γ ό ρ α ς.

      1923.   Ιταλικά πολεμικά κανονιοβολούν την Κέρκυρα …  ο  Μητροπολίτης της -Αθηναγόρας- είναι μέσα σε μια βάρκα, και σπεύδει «υπό την σκιάν των οβίδων» στον Ιταλό ναύαρχο …  Γενναιοψυχία … αυτοθυσία … προμήνυμα αυριανού ηγέτη …
      1930-1948. Αρχιεπίσκοπος Αμερικής. Ειρηνεύει τις εκεί διχασμένες από πάθη  πολιτικής  μωρίας ελληνικές κοινότητες … προμήνυμα ηγέτη αδελφικού μηνύματος …
      1948-1972. «Άγγελος της λυχνίας» της Κωνσταντινούπολης-Νέας Ρώμης». Οικουμενικός Πατριάρχης. Σε διαρκή Γολγοθά! Ο θάνατος στην πόρτα του! Τουρκική μισαλλοδοξία, και αίμα σε Κωνσταντινούπολη και Σμύρνη- 1955 !
       1964.  Παραμονή Θεοφανείων! Στα Ιεροσόλυμα, του Σταυρού, του Τάφου, της Ανάστασης του Χριστού! Τι θαύμα! Τι ευλογία Θεού! Το πιο μεγάλο γεγονός της χριστιανοσύνης εννιά αιώνες μετά! Όχι στη Ρώμη, ούτε στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί, παρά την εντολή του Χριστού, «ουχ ούτως έσται εν υμίν», κρατεί ακόμα καλά «η απαίτηση» των δυο Ζεβεδαίων!

       Ψηλός σαν κυπαρίσσι, επιβλητικός με την κάτασπρη μακριά γενειάδα, και χέρια ανοιχτή αγκαλιά, να κλείνουν με αγάπη τον ισότιμο της μεγάλης πίκρας δυτικό αδελφό, τον Πάπα Παύλο Στ΄!  Αλήθεια, τι διαφορετικό θα ήθελε ή θα έκανε Αυτός που υπέμενε και επέμενε να παρακαλεί πάνω από το Σταυρό:  «Πάτερ άφες αυτοίς, ου γαρ οίδασι τι ποιούσι»; Αυτός που λίγες ώρες πριν επίσης παρακαλούσε θερμά «ίνα πάντες εν ώσιν, και εγένετο ο ιδρώς αυτού ωσεί θρόμβοι αίματος»;
       Αλλά! «Ου μετά πολλάς ταύτας ημέρας», στην Ελλάδα το πράγμα περνάει αλλιώς! Η περιβόητη «στροφή στην Ορθοδοξία», υπαγορεύει πλεύση Αντί-Δυτική! Και η κίνηση Αθηναγόρα έσκασε σαν βόμβα μεγατόνων, που έπρεπε ανάλογα να αντισταθμιστεί. Ο Αθηναγόρας, λοιπόν, «μήδισε»! Ο Πατριάρχης, «πούλησε» την Ορθοδοξία στον ΠάπαΈνας Μητροπολίτης διακόπτει το Λειτουργικό του μνημόσυνο, παύει να εκφωνεί  στη Λειτουργία, «του πατρός και Αρχιεπισκόπου ημών Αθηναγόρα, και Οικουμενικού Πατριάρχου»! Δηλαδή, αρνείται κοινωνία με τον κατά τους Κανόνες της Εκκλησίας, «εις τύπον και τόπον «Χριστού» στα όρια αυτού. Δεν επαναλαμβάνω τα παρεπόμενά της, απλώς σημειώνω ότι το αυτό αποτολμούν  ένας ή δυο Μητροπολίτες ακόμα, και, οι Ηγούμενοι και Αντιπρόσωποι των Μονών του Αγίου Όρους, πλην του Ηγούμενου της Μονής Σταυρονικήτα Αρχιμανδρίτη π. Βασίλειου Γοντικάκη, νέου τότε θεολόγου, δόκιμου ορθόδοξου στοχαστή!

Β.         Ο      Β α σ ί λ ε ι ο ς.

       21.11.1968. Ο Αρχιμανδρίτης, Ηγούμενος της Μονής Σταυρονικήτα π. Βασίλειος Γοντικάκης, ρέκτης της κίνησης, «στροφή στην Ορθοδοξία», καταθέτει Επιστολή, στην οποία με υψιπετή θεολογικά άλματα στοχάζεται, «είναι δεν είναι σχίσμα η διακοπή του μνημόσυνου αυτού»;  Ωστόσο! Δεν προβαίνει σε διακοπή του Λειτουργικού μνημόσυνου του Αθηναγόρα! Εμμένει στη μη διακοπή του! Όταν Λειτουργεί συνεχίζει να εκφωνεί, «του πατρός και Αρχιεπισκόπου ημών Αθηναγόρα, και Οικουμενικού Πατριάρχου»,
      Αυτή την Επιστολή, επαναλαμβάνω, της εμμονής στη μη διακοπή του μνημόσυνου του Αθηναγόρα, υπογράφουν, ο ίδιος, ο Ιερομόναχος Γρηγόριος Χατζηεμμανουήλ -αν δεν κάνω λάθος παλιός συμφοιτητής του- και, ο τότε ονομαστός ήδη Αγιορείτης -και όχι μόνο- μοναχός, νυν Όσιος Παϊσιος». Βάζω πάλι στο πλάι το ότι, ως μοναχός δεν είχε καμιά σχέση με το Λειτουργικό μνημόσυνο του Πατριάρχη -δεν είναι Λειτουργός, άρα δεν εκφωνεί, «του πατρός και Αρχιεπισκόπου ημών Αθηναγόρα….», τουτέστιν δε διακόπτει αυτό που δεν εκφωνεί- δεν παύω όμως να  επισημαίνω ότι, η Επιστολή που υπογράφει είναι κείμενο που επέμενε στη μη διακοπή του Λειτουργικού μνημόσυνου του Αθηναγόρα, και όχι στη διακοπή. Που σημαίνει ότι η υπογραφή Παϊσίου, είναι υπογραφή που μπαίνει σε γραπτό, όχι διακοπής του μνημόσυνου του Πατριάρχη, αλλά συνέχισης της μη διακοπής!
      7.10.1970. Περίπου δυο χρόνια μετά, ο Ηγούμενος της Σταυρονικήτα π. Βασίλειος Γοντικάκης, αρπάζεται από ατυχή, ως θεωρεί, διατύπωση του Πατριάρχη για το Άγιο Πνεύμα, γράφει και υπογράφει αυτός μόνος «εκ μέρους της Αδελφότητος» την Επιστολή διακοπής του Λειτουργικού μνημόσυνου του Αθηναγόρα! Κατά ένα τρόπο, μπορεί να πει κανείς, βρίσκει «έξοδο διαφυγής» από τον ασφυκτικό κλοιό που του είχαν δημιουργήσει οι άλλοι διακόψαντες Αγιορείτες Ηγούμενοι. Πράγμα που, συγκρίνοντας κανείς αυτά τα δυο γραπτά με τα τελευταία του Προ-Συνοδικά και Μετά-Συνοδικά, υψιπετή στο θεολογικό στοχασμό τους, όμως κάθε άλλο παρά αρνητικά για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδοξίας, μπορεί να είναι άκομψο να γράφει κανείς για «κουτουράδα» του τριαντάχρονου που αναθεωρεί εμφανώς ο ογδοντάχρονος, δεν είναι όμως ελλειπτικό σεβασμού. Όταν μάλιστα αυτός συν την εκτίμηση στο Γέροντα έχουν κατατεθεί από το 1974 στην κριτική παρουσίαση του θαυμάσιου βιβλίου του  «Εισοδικόν» - «Ανάπλασις», τ.227/1974 !
        Ως προς το μοναχό Εφραίμ Κατουνακιώτη, άλλο η εξαίρετη και αξιοθαύμαστη μακρόχρονη ασκητική του ζωή, που χωρίς να με απολείπει, κάθε άλλο παρά έχει ανάγκη τον από μέρους μου σεβασμό, και εντελώς άλλο, η τουλάχιστον αφελής επίκληση «αποκάλυψης του Θεού», ήγουν μεταβίβασης εν προσευχή στο Θεό σεβαστού προσωπικού καημού του περί … «δαιμονισμού» της Οικουμενικής Κίνησης ως επιχειρήματος κατά της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας, που υποτίθεται δεν την υιοθετεί, όταν απανθίσματα και μόνο από τον κορυφαίο Πρωτοπρεσβύτερο π. Γεώργιο Φλορόφσκυ βάζουν τα πράγματα στη θέση τους ορθόδοξα, λίαν ορθόδοξα με την απλή αναφορά στο χρέος της οικουμενικής μαρτυρίας που βαρύνει την Ορθοδοξία ως την ατόφια συνέχεια της «Μίας, Αγίας, Καθολικής, και Αποστολικής Εκκλησίας» !!

Γ.         Ο       Π α ϊ σ ι ο ς.

       «Όταν ο άγιος Παΐσιος διέκοψε το μνημόσυνο του Οικουμενικού Πατριάρχη Αθηναγόρα»! Αυτός ο εντυπωσιακός τίτλος μπορεί να «κοσμεί» χρόνια τώρα γραπτά κάποιων σε πολλές ιστοσελίδες, αλλά δε στηρίζεται στα ανωτέρω κείμενα του Ηγούμενου της Μονής Σταυρονικήτα Αρχιμανδρίτη π. Βασίλειου Γοντικάκη. Για να μην πει κανείς ότι μετέρχονται τη σοφιστεία, «τον ήττονα λόγον κρείτω ποιείν», κοινώς, «να βγάζουν το μαύρο, άσπρο». Βασικό γραπτό για τη στάση του τότε «Αγιορείτη -και όχι μόνο- μοναχού, ερημίτη, Γέροντα», ως υπογράφεται ο νυν Όσιος Παϊσιος, στο θέμα του μνημόσυνου του Πατριάρχη Αθηναγόρα, πρέπει να θεωρηθεί η δημοσιευμένη, στον «Ορθόδοξο Τύπο» της 1.3.1969, μόλις τρεις μήνες και κάτι μετά την από  21.11.1968 σχετική του π. Βασιλείου τη διαλαμβάνουσα την εμμονή στη  μη διακοπή του,  Επιστολή του προς Αρχιμανδρίτη π. Χαράλαμπο Βασιλόπουλο.
      Μια Επιστολή ισχυρό σήμα χριστιανικής αδελφοσύνης! Καθώς: 1. Αποπνέει, «ευωδία  ασκητικής  ταπείνωσης» -«… Εθεώρησα καλόν, εκτός από τις προσευχές μου, να στείλω και ένα μικρό κομματάκι κλωστή (που έχω σαν φτωχός μοναχός… Θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμην εν πρώτοις απ' όλους, που τολμώ να γράψω κάτι, ενώ δεν είμαι ούτε άγιος ούτε θεολόγος….   Και πάλιν έρχομαι να ζητήσω ειλικρινώς συγγνώμην από όλους, διότι ετόλμησα να γράψω. Εγώ είμαι ένας απλός Μοναχός…»   2. Εκπέμπει «πνεύμα
χριστιανικής  συνδιαλλαγής» -κάνει σχετική έκκληση σε τρεις μερίδες ορθοδόξων εντός της Εκκλησίας, «τους φιλενωτικούς αδελφούς», τα «πιστά μέλη της Εκκλησίας», «σε μια τρίτη μερίδα μέσα εις την Εκκλησίαν». Και προσέξτε τι λέει ρητά: «Το να διακόψῃ κανείς το μνημόσυνον του Πατριάρχου,, να αποσχισθή και να δημιουργήσῃ ιδικήν του Ἐκκλησίαν και να εξακολουθῇ να ομιλή υβρίζοντας τον Πατριάρχην, αυτό, νομίζω, είναι παράλογον»! Και καρφώνει ιδού ποιους, -«Επειδή συνέβη στο Καλύβι των (ομιλώ δια τα εν Αγίῳ Ὄρει συμβαίνοντα) να υπάρχῃ και Ναός, ενόμισαν ‘ότι μπορούν να κάνουν και δική τους ανεξάρτητη Εκκλησία. Εάν οι φιλενωτικοί δίνουν το πρώτο πλήγμα στην Εκκλησία, αυτοί, οι ανωτέρω, δίνουν το δεύτερο»   3. Αγωνιά, και μάλιστα υπερβολικά, ως υιός για τη φιλενωτική κίνηση του Πατριάρχη, τον οποίο όμως δεν παύει να θεωρεί και να αποκαλεί του πατέρα μας κ. Αθηναγόρα»!  4.  Και κλείνει την Επιστολή με μια πρόταση-έκκληση για «Υπέρβαση και σύνθεση»-α. «Όλοι χρειάζονται εις την Ἐκκλησίαν. Όλοι οι Πατέρες προσέφεραν τας υπηρεσίας των εις Αυτήν. Και οι ήπιοι χαρακτήρες και οι αυστηροί. Όπως δια το σώμα του ανθρώπου είναι απαραίτητα και τα γλυκά και τα ξινά, και τα πικρά ακόμη ραδίκια (το καθένα έχει τις δικές του ουσίες και βιταμίνες), έτσι και διά το Σώμα της Εκκλησίας. Όλοι είναι απαραίτητοι.  β. «Ο ένας συμπληρώνει τον πνευματικόν χαρακτήρα του άλλου και όλοι εἴμεθα υποχρεωμένοι να ανεχώμεθα όχι μόνον τον πνευματικόν του χαρακτήρα, αλλά ακόμη και τις αδυναμίες, που έχει σαν άνθρωπος». Ήταν καλόγερος όνομα και πράγμα ο άνθρωπος, ο νυν Όσιος Παϊσιος! -Πιο Αναλυτικά δες Αναστάσιος, 7.3.2017, «Επιστολής Αγιορείτη, μοναχού, ερημίτη, Γέροντα Παϊσίου ανάγνωση».

******     ****    ******
      Την περασμένη Κυριακή, 6 Αυγούστου 2017-γιορτάσαμε τη «Μεταμόρφωση  του Κυρίου», και χθες, Τρίτη, 15 Αυγούστου 2017, «Την Κοίμηση της Θεοτόκου», το λεγόμενο  «Πάσχα του Καλοκαιριού». Η Λειτουργία Αγίου Ιωάννη του Χρυσόστομου ήταν στη θέση της. Και το «Πιστεύω» στη θέση του, και απαραχάρακτο! Και, στο «εις μίαν Αγίαν Καθολικήν και Αποστολικήν Εκκλησίαν», οι περισσότεροι εκκλησιαζόμενοι έκαναν το σημείο του Σταυρού, υπογράμμισαν ότι ανήκουν στην Ορθόδοξη συνέχεια της Ενωμένης Εκκλησίας των δέκα πρώτων αιώνων, στην Εκκλησία !    
       Πενήντα και τρία χρόνια από την μεγαλειώδη πρωτοβουλία του Αθηναγόρα, και η Εκκλησία-Ορθοδοξία δεν έχει  … ξεπουληθεί! Οι Κασσάνδρες, βέβαια, έκαναν όση ζημιά έκαναν και επιμένουν ακόμα ! Υποθέτω όμως ότι ο Όσιος Παϊσιος στη γιορτή της Παναγίας, θα επιστράτευσε την παρρησία του στην Υπέρ-Υπέρ Μεσίτρια Θεοτόκο Μαρία να στείλει σε όλους σύνεση, φωτισμό, ιδιαίτερα αγάπη, πολλή αγάπη, που «έξω βάλλει τον φόβον» -1Ιωαν.4,18- και λαμβάνει υπόψη της ότι, «η «κρίσις» έχει δοθή στον Υιόν! Και κανείς δε διορίστηκε να προλαμβάνει την κρίσι του»- Πρωτοπρεσβύτερος π. Γεώργιος Φλορόφσκυ*.

Με την αγάπην την πρώτην, ην ουκ αφήκα …»
Αθανάσιος Κοτταδάκης



       Αυτή η Επιστολή είναι διαπρύσιο μήνυμα ενότητας, αδελφικής συνδιαλλαγής, αντάξιο της φήμης που κοσμούσε τον διανύοντα τότε εικοσάχρονη όντως ορθόδοξη ασκητική ζωή Αγιορείτη -και όχι μόνο- μοναχό Παϊσιο, ως μπορεί να δει καθείς στη αναρτημένη φιλόξενη αυτή Ιστοσελίδα αναλυτική «ανάγνωσή της»- «Θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμην εν πρώτοις απ' όλους, που τολμώ να γράψω κάτι, ενώ δεν είμαι ούτε άγιος ούτε θεολόγος….   Και πάλιν έρχομαι να ζητήσω ειλικρινῶς συγγνώμην από όλους, διότι ετόλμησα να γράψω. Εγώ είμαι ένας απλός Μοναχός…». ».Αναστάσιος 7.3.2017.  Από αυτή τη «ανάγνωση» παραθέτω εδώ μερικά σημεία βασικά.
  1.    Η  ευωδία  της  ασκητικής  του  ταπείνωσης.

α.  «… ἐθεώρησα καλόν, ἐκτός ἀπό τίς προσευχές μου, νά στείλω καί ἕνα μικρό κομματάκι κλωστή (πού ἔχω σάν φτωχός μοναχός), διά νά χρησιμοποιηθῇ καί αὐτό, ἔστω καί γιά μιά βελονιά, διά τό πολυκομματιασμένο φόρεμα τῆς Μητέρας μας-Εκκλησίας.   
β. ΄ «Θά ἤθελα νά ζητήσω συγγνώμην ἐν πρώτοις ἀπ' ὅλους, πού τολμῶ νά γράψω κάτι, ἐνῶ δέν εἶμαι οὔτε ἅγιος οὔτε θεολόγος».
γ.    «Καί πάλιν ἔρχομαι νά ζητήσω εἰλικρινῶς συγγνώμην ἀπό ὅλους, διότι ἐτόλμησα νά γράψω. Ἐγώ εἶμαι ἕνας ἁπλός Μοναχός καί τό ἔργον μου εἶναι νά προσπαθῶ, ὅσο μπορῶ, νά ἀπεκδύωμαι τόν παλαιόν ἄνθρωπον καί νά βοηθῶ τούς ἄλλους καί τήν Ἐκκλησίαν, μέσῳ τοῦ Θεοῦ διά τῆς προσευχῆς».
δ.    «Με πολύν σεβασμόν προς όλους-Ένας Μοναχός, Ερημίτης, [Γέρων Παίσιος]
        Ο από τότε χαρισματικός «μοναχός, ερημίτης, Γέρων Παίσιος» επισημαίνει ρητά και κατηγορηματικά ότι, η επιστολή του είναι, «ένα μικρό κομματάκι κλωστή … για μια βελονιά». Αλλά και, ζητάει συγγνώμη από όλους, γιατί επιχειρεί ένα τόλμημα, κάτι που τον ξεπερνάει-«Θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμη εν πρώτοις απ' όλους, πού τολμώ να γράψω κάτι, ενώ δεν είμαι ούτε άγιος ούτε θεολόγος». Και επανέρχεται για να μην το προσπεράσει κανείς, μη δοθεί άλλη διάσταση, μη χρησιμοποιηθεί το γραπτό του για αλλότριους σκοπούς-«Και πάλιν έρχομαι να ζητήσω ειλικρινώς συγγνώμη από όλους, διότι ετόλμησα  να γράψω. Εγώ είμαι ένας απλός Μοναχός…». Και σφραγίζει την επιστολή. «Με πολύν σεβασμόν προς όλους-Ένας Μοναχός, Ερημίτης, Γέρων Παίσιος» !
      Καταθέτει ατόφια ταπείνωση, από και με την ψυχή του, «αρετή του ύψους του έσχατου βάθους» ως βασική και διά-χριστιανικής ισχύος προϋπόθεση για κάθε κίνηση γύρω από αυτό το θέμα. Δεν έχει την παραμικρή αίσθηση ότι εκδίδει θέσφατο !!

   2.      Το  πνεύμα  της  χριστιανικής  συνδιαλλαγής.

2α     Προς  τους  φιλενωτικούς  αδελφούς,

1.  «Θά ἤθελα νά παρακαλέσω θερμά ὅλους τους φιλενωτικούς ἀδελφούς μας: Ἐπειδή τό θέμα τῆς ἑνώσεως τῶν Ἐκκλησιῶν εἶναι κάτι τό πνευματικόν καί ἀνάγκην ἔχουμε πνευματικῆς ἀγάπης, ἄς τό ἀφήσουμε σέ αὐτούς πού ἀγαπήσανε πολύ τόν Θεόν καί εἶναι θεολόγοι, σάν τούς Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας, καί ὄχι νομολόγοι, Πού προσφέρανε καί προσφέρουν ὁλόκληρο τόν ἑαυτόν τούς εἰς τήν διακονίαν τῆς Ἐκκλησίας (ἀντί μεγάλης λαμπάδας), τούς ὁποίους ἄναψε τό πῦρ τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ καί ὄχι ὁ ἀναπτήρας τοῦ νεωκόρου...»
2.   «Ἐπίσης ἄς γνωρίσωμεν καλά ὅτι ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία μας δέν ἔχει καμμίαν ἔλλειψιν. Ἡ μόνη ἔλλειψις, πού παρουσιάζεται, εἶναι ἡ ἔλλειψις σοβαρῶν Ἱεραρχῶν καί Ποιμένων μέ Πατερικές ἀρχές. Εἶναι ὀλίγοι οἱ ἐκλεκτοί, ὅμως, δέν εἶναι ἀνησυχητικόν.
3.   Και δεν είναι ανησυχητικό γιατί η Εκκλησία-Ορθοδοξία δεν είναι κτήμα κανενός, δεν την έχει στο τσεπάκι κανένας. «Ἡ Ἐκκλησία εἶναι Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ καί Αὐτός τήν κυβερνάει…  εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χριστός «καί ὁ πεσών ἐπί τόν λίθον τοῦτον συνθλασθήσεται, ἐφ' ὃν δ' ἄν πέσῃ λικμήσει αὐτόν» (Ματθ. κα΄44-45).
     
      Άξιο πολλής προσοχής ότι, θεωρεί και ονομάζει αδελφούς τους φιλενωτικούς χριστιανούς ! Αλλά τους επισημαίνει ότι, «το θέμα της ενώσεως των Εκκλησιών», είναι πάρα πολύ σοβαρό-«είναι κάτι το πνευματικόν». Και ότι, γράφοντας στη συνέχεια σε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο, περιλαμβάνει και εαυτόν στον όρο της πνευματικής -αδελφικής-αγάπης που προϋποθέτει--«και ανάγκην έχουμε πνευματικής αγάπης» !
       Επίσης ότι, λέει με παρρησία ότι ανησυχεί, γιατί υπάρχει στην Ιεραρχία της Εκκλησίας, που έχει τη Συνοδική ευθύνη θεολογικής και λοιπής διαχείρισης του θέματος ΄έλλειψη, «σοβαρών Ιεραρχών και Ποιμένων με Πατερικές αρχές». Προσθέτει όμως ότι, δε λείπουν οι λίγοι εκλεκτοί, πράγμα που μετριάζει την ανησυχία τουΕίναι ολίγοι οι εκλεκτοί, όμως, δεν είναι ανησυχητικό». Το πιο σπουδαίο: Υπογραμμίζοντας τέλος τη βαθιά πίστη του ότι: «Ἡ Εκκλησία είναι Εκκλησία τού Χριστού και Αυτός την κυβερνάει…  είναι ο ίδιος ὁ Χριστός», ουσιαστικά μηδενίζει την ανησυχία του. Και επικυρώνει το μηδενισμό της με το θαυμάσιο χωρίο που παραθέτει ! Στο οποίο, μπορεί να προστεθεί επεξηγηματικά ότι: Από το σημαδιακό τέλος του Αρείου συνάγεται πως ο Χριστός ως η Κεφαλή της Εκκλησίας, έχει «πάντ’ ανοιχτά πάντ’ άγρυπνα τα μάτια της ψυχής του», και ξέρει πολύ καλά, αν ή πότε χρειάζεται να επέμβει, και επεμβαίνει, μάλιστα, ρηξικέλευθα ! Είναι, λοιπόν, φρονιμότερο να μην παρατρέχεται αυτό από πολλούς, ιδιαίτερα από κάποιους Επισκόπους, που ως ο Λουδοβίκος 14ος αισθάνονται, ομιλούν και ενεργούν σε γραμμή: «Η Εκκλησία είμαι Εγώ» !! -“l eglise c’ est moi”.

2β.    Προς τα πιστά τέκνα της Εκκλησίας.

1.  «Εἰς τούς καιρούς μας βλέπομεν ὅτι πολλά πιστά τέκνα τῆς Ἐκκλησίας μας, Μοναχοί καί λαϊκοί, ἔχουν δυστυχῶς ἀποσχισθῆ ἀπό αὐτήν ἐξ αἰτίας τῶν φιλενωτικῶν. Ἔχω τήν γνώμην ὅτι δέν εἶναι καθόλου καλόν νά ἀποχωριζώμεθα ἀπό τήν Ἐκκλησίαν κάθε φοράν πού θά πταίῃ ὁ Πατριάρχης. ἀλλά ἀπό μέσα, κοντά στήν Μητέρα Ἐκκλησία ἔχει καθῆκον καί ὑποχρέωσι ὁ καθένας ν' ἀγωνίζεται μέ τόν τρόπον του.
2.    «Τό νά διακόψῃ τό μνημόσυνον τοῦ Πατριάρχου,, νά ἀποσχισθῇ καί νά δημιουργήσῃ ἰδικήν του Ἐκκλησίαν καί νά ἐξακολουθῇ νά ὁμιλῇ ὑβρίζοντας τόν Πατριάρχην, αὐτό, νομίζω, εἶναι παράλογον».
3.   «Ἐάν διά τήν α ἤ τήν β λοξοδρόμησι τῶν κατά καιρούς Πατριαρχῶν χωριζώμεθα καί κάνωμε δικές μας Ἐκκλησίες - Θεός φυλάξοι! - θά ξεπεράσωμε καί τούς Προτεστάντες ἀκόμη. Εὔκολα χωρίζει κανείς καί δύσκολα ἐπιστρέφει». .
4.    «Ἐπειδή συνέβη στό Καλύβι των (ὁμιλῶ διά τά ἐν Ἁγίῳ Ὄρει συμβαίνοντα) νά ὑπάρχῃ καί Ναός, ἐνόμισαν ὅτι μποροῦν νά κάνουν καί δική τους ἀνεξάρτητη Ἐκκλησία. Ἐάν οἱ φιλενωτικοί δίνουν τό πρῶτο πλῆγμα στήν Ἐκκλησία, αὐτοί, οἱ ἀνωτέρω, δίνουν τό δεύτερο».
      Εδώ τα αποσπάσματα της επιστολής ηχούν, «ως φωνή υδάτων πολλών και ως φωνή βροντής μεγάλης»-Αποκ.14,2. Μπορεί και ο πιο απλός χριστιανός ορθόδοξος να καταλάβει, και καταλαβαίνει ότι: Ο Γέροντας και δε συμφωνεί, και καταδικάζει τους αποσχιστικούς «ηρωισμούς» τύπου, διακοπή της λειτουργικής μνημόνευσης του Πατριάρχη Αθηναγόρα, ή άλλα που αποτόλμησαν εκτός, αλλά και εντός του Αγίου Όρους, κάποια «πιστά τέκνα της Εκκλησίας», που δεν εννοούν να δεχτούν ότι ορισμένοι μπορούν να κινηθούν πιο πέρα από τα μέτρα και όρια που προσδιορίζουν  !
       Καθαρά, ξάστερα, απερίφραστα, αλλά και ταπεινά ως του ταιριάζει, τονίζει: «Έχω την γνώμην ότι δεν είναι καθόλου καλόν να αποχωριζώμεθα από την Εκκλησία» ! Πιο συγκεκριμένα και πιο αυστηρά: «Το να διακόψη το μνημόσυνον του Πατριάρχου, να αποσχισθή και να δημιουργήσῃ ιδικήν του Εκκλησίαν και να εξακολουθή να ομιλή υβρίζοντας τον Πατριάρχην, αυτό, νομίζω, είναι παράλογον». Άρα, όποιος Επίσκοπος, Ηγούμενος, Προ-Ηγούμενος ή άλλος τις, αποτόλμησε τα τοιαύτα, καταλαβαίνουν οι πάντες ότι δεν έχει συμφωνούντα, αλλά απέναντί του, τον όχι τυχαίο και τότε «μοναχό, ερημίτη, Γέροντα», και νυν Όσιο Παϊσιο ! Ιδιαίτερα όταν φτάνει υπέρ-απερίφραστα στον έσχατο στιγματισμό τους, να γράφει επί λέξει: «Εάν οι φιλενωτικοί δίνουν το πρώτο πλήγμα στην Εκκλησία, αυτοί, οι ανωτέρω, δίνουν το δεύτερο» !!
      Τι διαπράττουν, λοιπόν, όσοι γράφουν τα αντίθετα, ιδιαίτερα όταν γνωρίζουν, ότι ο ως μοναχός μέχρι το τέλος, ο Όσιος δεν ήταν Λειτουργός-Ιερουργός-της Εκκλησίας, άρα ούτε εκφωνούσε, ούτε διέκοψε το λειτουργικό αίτημα, π.χ. «υπέρ του πατρός ημών Αρχιεπισκόπου και Οικουμενικού Πατριάρχου Αθηναγόρα» ;;

2γ.   Προς   την  τρίτη    μερίδα  μέσα  στην  Εκκλησία.

1.   «Θά ἤθελα ἀκόμη νά εἰπῶ ὅτι ὑπάρχει καί μία τρίτη μερίδα μέσα εἰς τήν Ἐκκλησίαν μας. Εἶναι ἐκεῖνοι οἱ ἀδελφοί, πού παραμένουν μέν πιστά τέκνα Αὐτῆς, δέν ἔχουν ὅμως συμφωνίαν πνευματικήν ἀναμεταξύ τους. Ἀσχολοῦνται μέ τήν κριτικήν ὁ ἕνας τοῦ ἄλλου καί ὄχι διά τό γενικώτερον καλόν τοῦ ἀγῶνος. Παρακολουθεῖ δέ ὁ ἕνας τόν ἄλλον (περισσότερον ἀπό τόν ἑαυτόν του) εἰς τό τί θά εἰπῇ ἢ τί θά γράψῃ, διά νά τόν κτυπήσῃ κατόπιν ἀλύπητα. Ἐνῶ ὁ ἴδιος, ἄν ἔλεγε ἡ ἔγραφε τό ἴδιο πρᾶγμα, θά τό ὑπεστήριζε καί μέ πολλές μάλιστα μαρτυρίες τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί τῶν Πατέρων».
2.   «Τό κακό, πού γίνεται εἶναι μεγάλο, διότι ἀφ' ἑνός μέν ἀδικεῖ τόν πλησίον του, ἀφ' ἑτέρου δέ καί τόν γκρεμίζει μπροστά στά μάτια τῶν ἄλλων πιστῶν. Πολλές φορές σπέρνει καί τήν ἀπιστία στίς ψυχές τῶν ἀδυνάτων, διότι τούς σκανδαλίζει. Δυστυχῶς, μερικοί ἀπό ἐμᾶς ἔχουμε παράλογες ἀπαιτήσεις ἀπό τούς ἄλλους. Θέλουμε οἱ ἄλλοι νά ἔχουν τόν ἴδιο μέ ἐμᾶς πνευματικόν χαρακτήρα».
       Τιμά, λοιπόν, και τους στην «τρίτη μερίδα» ως «αδελφούς»! Αλλά και προχωρεί στα θλιβερά αποκαλυπτήριά τους. Που καθένας καταλαβαίνει τι μαρτυρούν. Και μπορεί να επιλέξει γι αυτά να πει: «Και μη χειρότερα»! Ή το του Σολωμού: «Όμορφος κόσμος ηθικός, αγγελικά πλασμένος», με (sic).
      Οφείλει όμως και εδώ να θαυμάσει ότι ο Γέροντας καλύπτει και τα κατ’ αυτούς, γράφοντας σε πρόσωπο πρώτο πληθυντικό, ήγουν περιλαμβάνοντας ταπεινά και εαυτόν. Είναι βέβαιος ότι μόνο από αυτήν την οδό μπορούν να καταλάβουν οι πάντες την υποδεικνυόμενη ρίζα του κακού στη φράση. «Δυστυχώς, μερικοί από εμάς έχουμε παράλογες απαιτήσεις από τους άλλους. Θέλουμε οι άλλοι να έχουν τον ίδιο με εμάς πνευματικόν χαρακτήρα»!
     
3.     Η  καθ’  υπερβολήν   έκρηξη   αγωνίας   υιού  προς  πατέρα.

3a.    «Ἐπειδή βλέπω τόν μεγάλον σάλον, πού γίνεται εἰς τήν Ἐκκλησίαν μας, ἐξ αἰτίας τῶν διαφόρων φιλενωτικῶν κινήσεων καί τῶν ἐπαφῶν τοῦ Πατριάρχου ἐπόνεσα καί ἐγώ σάν τέκνον Της…» 
3β.  «Τά γραφόμενά μου δέν εἶναι τίποτε ἄλλο παρά ἕνας βαθύς μου πόνος διά τήν γραμμήν καί κοσμικήν ἀγάπην δυστυχῶς τοῦ πατέρα μας κ. Ἀθηναγόρα. Ὅπως φαίνεται, ἀγάπησε μίαν ἄλλην γυναίκα μοντέρνα, πού λέγεται Παπική Ἐκκλησία, διότι ἡ Ὀρθόδοξος Μητέρα μας δέν τοῦ κάμνει καμμίαν ἐντύπωσι, ἐπειδή  εἶναι πολύ σεμνή».
3γ.    «Αὐτή ἡ ἀγάπη, πού ἀκούσθηκε ἀπό τήν Πόλι, βρῆκε ἀπήχησι σέ πολλά παιδιά του, πού τήν ζοῦν εἰς τάς πόλεις… Μέ μία τέτοια περίπου κοσμική ἀγάπη καί ὁ Πατριάρχης μας φθάνει στή Ρώμη. Ἐνῶ θά ἔπρεπε νά δείξῃ ἀγάπη πρῶτα σέ μᾶς τά παιδιά του καί στή Μητέρα μας Ἐκκλησία, αὐτός, δυστυχῶς, ἔστειλε τήν ἀγάπη του πολύ μακριά».
3δ.  «Τό ἀποτέλεσμα ἦταν νά ἀναπαύσῃ μέν ὅλα τά κοσμικά παιδιά, πού ἀγαποῦν τόν κόσμον καί ἔχουν τήν κοσμικήν αὐτήν ἀγάπην, νά κατασκανδαλίσῃ, ὅμως, ὅλους ἐμᾶς, τά τέκνα τῆς Ὀρθοδοξίας, μικρά καί μεγάλα, πού ἔχουν φόβο Θεοῦ».
      Στο τμήμα αυτό η πρώτη ανάγνωση προκαλεί την αίσθηση ότι ξαφνικά, απότομα, και ανεξήγητα ο Γέροντας περνάει στην αντίπερα όχθη! Αφήνει το λίαν ευδιάκριτο πνεύμα χριστιανικής συνδιαλλαγής προς τις 2α, 2β, 2γ εκκλησιαστικές μερίδες και ανοίγεται σε κάτι σαν νομική και δικανική καταγγελία, εγκαλεί τον Πατριάρχη Αθηναγόρα για «ερωτική παρασπονδία»! Για καταπάτηση «του μυστικού γάμου του»-έτσι θεωρείται και λέγεται θεολογικά η σχέση Επισκόπου και Επισκοπής-με την Ορθόδοξη Εκκλησία-«Όπως φαίνεται, αγάπησε μίαν άλλην γυναίκα μοντέρνα, πού λέγεται Παπική Εκκλησία, διότι ἡ Ορθόδοξος Μητέρα μας δεν του κάμνει καμίαν εντύπωση, επειδή  είναι πολύ σεμνή».  Κατηγορία βαριά, βαρύτατη !
        Σε δεύτερη όμως ανάγνωση, πιο προσεκτική, το βλέμμα καρφώνεται στα εξής: «Ένας βαθύς μου πόνος»,  «δια την … κοσμική αγάπη δυστυχώς του πατέρα μας κ. Αθηναγόρα», που «αγάπησε μίαν άλλην γυναίκα διότι ἡ Ορθόδοξος Μητέρα μας …», Και, αυτή η αίσθηση παροπλίζεται !  Ο «βαθύς πόνος» του από «τα μωρά του κόσμου … τα ασθενή … τα αγενή και τα εξουθενημένα (που) εξελέξατο ο Θεός»-1Κορ.1,27-για την εποχή μας ακούγεται μέσα μου αλλιώς. Όχι σαν ψυχρή νομική και δικανική καταγγελία, αλλά σαν κραυγή αγωνίας παιδιού προς πατέρα ταράσσοντα την οικογενειακή κοινωνία και σχέση αγάπης τους. Ο υιός Παϊσιος βλέπει ότι «ο πατέρας μας Αθηναγόρας» αδικεί «τη Μητέρα μας Ορθόδοξη Εκκλησία». Και νιώθει τόσο «βαθύ πόνο», που φτάνει σε μια «έκρηξη αγωνίας» ! Κατά ταύτα η επιγραφή: «Η καθ’ υπερβολήν έκρηξη αγωνίας υιού προς πατέρα», έρχεται πλησίστια στο πνεύμα χριστιανικής συνδιαλλαγής που αναδείχνει σε όλη την επιστολή ο ταπεινός μέχρι το κόκκαλο  συντάκτης της ! Αυτό με το οποίο μετ’ ου  πολύ και τη σφραγίζει! 
       Εκείνο όμως που έχει ιδιαίτερα μεγάλη σημασία στο τμήμα αυτό είναι η ξεκάθαρη μαρτυρία και παραδοχή του ότι, «η περίπου κοσμική αγάπη του Πατριάρχη μας που φτάνει στη Ρώμη», τουτέστιν, η πορεία  χριστιανικής συνδιαλλαγής Νέας και Παλαιάς Ρώμης, «βρήκε απήχηση σε πολλά παιδιά του, πού την ζουν εις τας πόλεις …». Και πιο κάτω. «Το αποτέλεσμα ήταν να αναπαύσει μεν όλα τα κοσμικά παιδιά, που αγαπούν τον κόσμο και έχουν την κοσμική αυτή αγάπη, να κατασκανδαλίση όμως, όλους εμάς, τα τέκνα της Ορθοδοξίας, μικρά  και  μεγάλα, που έχουν φόβο Θεού».
      Εδώ επιβάλλεται να γίνουν κάποιες διευκρινίσεις για να αποφευχθεί μια έρπουσα παρανόηση. Τα «πολλά παιδιά του που την ζουν στις πόλεις», ήγουν, μέσα στον κόσμο, από τούτο γυμνό και μόνο, από το φυσικό χώρο τους, χωρίς άλλο υπονοούμενο, είναι και λέγονται «κοσμικά» και «με κοσμική αγάπη». Από τούτο αντιδιαστέλλονται από τα άλλα που ζουν έξω από τον κόσμο, όχι ως χριστιανικά κατώτερα από αυτά. Γιατί στα όρια της Εκκλησίας τη διαφορά δεν την κάνει ο χώρος, αλλά ο τρόπος ζωής, αυτός έχει την απόλυτη σημασία. Δηλαδή, το αν και ως ποιο βαθμό αμφότερα τα παιδιά ανταποκρίνονται στους όρους και τις προϋποθέσεις πληρότητας του τρόπου ζωής που ο Θεός έχει ευλογήσει να ακολουθούν ! Τόσο ο μέσα στον κόσμο τρόπος ζωής, της κοσμικής-συζυγικής- αγάπης, όσο και ο έξω από τον κόσμο, της μοναχικής-ασκητικής αγάπης, είναι οι δυο ανηφοριές που οδηγούν στην κορυφή του Θαβώρ, όπου περιμένει ο Χριστός να τα περάσει στην κοινωνία της Αγάπης του !
       Κατά ταύτα, τα «πολλά παιδιά του που ζουν στις πόλεις», τα «κοσμικά και με την κοσμική αγάπη», στα οποία βρήκε απήχηση η πορεία χριστιανικής συνδιαλλαγής Ορθόδοξης Ανατολής και Ρωμαιοκαθολικής Δύσης «του πατέρα μας» ή «του Πατριάρχη Αθηναγόρα», αποτελούν τον κύριο όγκο των βαπτισμένων χριστιανών ορθόδοξων ! Που όμως μπορεί να κρατούν-πλείστα κρατούν-στην καρδιά τους μια αδιόρατη αγάπη για την πίστη των πατέρων τους ! Μια ιδιότυπη φιλοτιμία για την Αγία Ορθοδοξία ! Ενώ, ανάμεσα στα πόσα άραγε, «τέκνα της Ορθοδοξίας που έχουν φόβο Θεού», και έχουν σκανδαλιστεί στο έπακρο λόγω αυτής της πορείας, όχι λίγα μπορεί να μην είναι άσχετα με τον πρεσβύτερο υιό της παραβολής του ασώτου και την αδυναμία του να κατανοήσει την εκπληκτική μεγαλοθυμία του Πατέρα του ! Αφήστε ότι μόνο ο Θεός γνωρίζει, ποιος είναι πιστό παιδί της Ορθοδοξίας και ποιος όχι !
       Και για να μην πει κάποιος ότι από το «εμάς»- «όμως να κατασκανδαλίση»- του Γέροντα και νυν Όσιου, το τελευταίο «βόλι» παίρνει κι εκείνον, όπερ βέβηλο, όντως βέβηλο, εξηγώ. Ο όχι τυχαίος και τότε «μοναχός. Ερημίτης, Γερων Παϊσιος», προσθέτει το «εμάς», δείχνοντας να υιοθετεί κατά κάποιο τρόπο τα περί «μεγάλου σάλου, που γίνεται εις την Εκκλησίαν μας», που του πρόφτασαν κάποιοι  στο ερημητήριό του, από ασκητική κατανόηση και συγκατάβαση στην αδυναμία και ταραχή τους. Έχει διακρίνει χαρισματικά ότι πρόκειται «για τρικυμία εν ποτηρίω» ! Και η διάκριση αυτή έρχεται πλησίστια με το πνεύμα χριστιανικής συνδιαλλαγής που διαχέει σε όλη την έκταση της επιστολής. Σήμερα μάλιστα, πενήντα χρόνια μετά, πλησίστια με το ότι, «ιώτα εν ή μία κεραία» της Ορθοδοξίας δεν έχει ξεπουληθεί ούτε από τον πρωτοπόρο Αθηναγόρα, ούτε από τους στην ίδια γραμμή πορείας  διαδόχους του, Δημήτριο και Βαρθολομαίο !

4.    Η  υπέρβαση  και  η  σύνθεση.

 4α.    «Ὅλοι χρειάζονται εἰς τήν Ἐκκλησίαν. Ὅλοι οἱ Πατέρες προσέφεραν τάς ὑπηρεσίας των εἰς Αὐτήν. Καί οἱ ἤπιοι χαρακτῆρες καί οἱ αὐστηροί. Ὅπως διά τό σῶμα τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ἀπαραίτητα καί τά γλυκά καί τά ξινά, καί τά πικρά ἀκόμη ραδίκια (τό καθένα ἔχει τίς δικές του οὐσίες καί βιταμίνες), ἔτσι καί διά τό Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Ὅλοι εἶναι ἀπαραίτητοι.
4β.  «Ὁ ἕνας συμπληρώνει τόν πνευματικόν χαρακτῆρα τοῦ ἄλλου καί ὅλοι εἴμεθα ὑποχρεωμένοι νά ἀνεχώμεθα ὄχι μόνον τόν πνευματικόν του χαρακτῆρα, ἀλλά ἀκόμη καί τίς ἀδυναμίες, πού ἔχει σάν ἄνθρωπος».
       Στο τμήμα αυτό είναι περιττό κάθε σχόλιο ! Από μια απλή ανάγνωση των αποσπασμάτων της επιστολής, καταλαβαίνει καλά κι ο πιο απλός χριστιανός ορθόδοξος και ποια δυναμική ευρύτητα, και ποια διαχρονική αξία έχει το όντως ορθόδοξο πνεύμα που από το περίσσευμα της καρδιάς του καταθέτει σ’ αυτή την επιστολή  ο Όσιος  Παϊσιος, όντας ακόμα «μοναχός, ερημίτης, Γέρων»
******      ****     *******

       Ολοκληρώνω, λοιπόν, πάλι με ένα απόσπασμα από το βιβλίο* του Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαο. Που, σημαδεύει ίσια στη ρίζα της περί αυτό το θέμα δοκιμασίας. «Το απόγευμα επισκεφθήκαμε τον π. Θεοδώρητο, θεωρητικό του ζηλωτισμού. Έγινε μια έντονη συζήτηση, αμφοτέρωθεν ισχυρογνώμων και εγωιστική. Με κούρασε αφάνταστα. Έγραφε αργότερα ένας από τους δυο συνοδοιπόρους μου μοναχούς, σχολιάζοντας κάποιο ιεροκοινοτικό κείμενο ότι, όταν το διαβάζεις, έχει την αίσθηση ότι «κολυμπάς σε ζεστή κρέμα», τόσο αισθησιακό του φαινόταν. Μα όταν άκουγα τους δυο πατέρες να συζητούν είχα την εντύπωση, πως έκανα μπάνιο σε πηχτή βενζινόκολλα. Τόσο δύσκαμπτοι ήταν» !! Και κλείνω με «μοναχό, ερημίτη Γέροντα», νυν Όσιο Παϊσιο. «Ας ευχηθούμε όλοι να δώση ο Θεός την χάριν Του, και ο καθένας μας ας βοηθήση με τον τρόπον του δια την δόξαν της Εκκλησίας» !  

9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Για να γινη πληρης σχολιασμος της αναρτησης, θα χρειαζοταν ενα σχολιο ισομεγεθες με αυτην, πραγμα καθολου πρακτικο.
Γι αυτο, ας προσεχθη μονον το σημειο, οπου η αποκαλυψη που μπορει ο Θεος να κανη σε ενα εξαγιασμενο προσωπο, χαρακτηριζεται ως "τουλαχιστον αφελης" !
Οι αποκαλυψεις που εκανε ο Θεος στους Αγιους Γρηγοριο Παλαμα, Συμεων Νεο Θεολογο, Γρηγοριο Σιναιτη, Διαδοχο Φωτικης, Ιωαννη της Κλιμακος, Μακαριο Αιγυπτιο, Μεγα Αντωνιο, Ισαακ τον Συρο, Πορφυριο Καυσοκαλυβιτη, Παισιο Αγιορειτη, και σε ολους τους Νηπτικους Πατερες, πως μπορουν να χαρακτηριστουν αραγε ?
Η Εκκλησια δεχεται την αποκαλυψη της Ακτιστου Χαριτος του Θεου σε αξιους ανθρωπους η οχι ?
Οφειλουν ολα τα μελη της Εκκλησιας να αποδεχωνται αυτη την αληθεια η οχι ?

Ανώνυμος είπε...

Οι παρεμβάσεις σας είναι μια μαρτυρία της αληθούς Θεολογίας. Μας εμπνέουν και μας καθοδηγούν διότι έχουν ως βάση την αλήθεια και την αντικειμενικότητα.

Ανώνυμος είπε...

Έχετε ταλέντο. Το άσπρο το κάνετε μαύρο... Επιλεκτική επιχειρηματολογία

Ανώνυμος είπε...

Οι κουφοί όσα επιχειρήματα και αν τους καταθέσεις ποτέ δεν ακούνε. Χαρά στο κουράγιο σας!
Έχουν επιλέξει τα άκρα ότι και να τους πει δεν θα ακούσουν. Αυτοί είναι ικανοί και σε άγγελο εξ ουρανό να μην δώσουν σημασία.

Ανώνυμος είπε...

Δεν έχω διαβάσει όλο το άρθρο, παρά έμεινα στο εξής: ῾...ο όσιος Παΐσιος δεν διέκοψε το μνημόσυνο του Αθναγόρα.."
Ερώτηση: από πότε οι μοναχοί μνημονεύουν;

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Α. Ωστε, ο υπογράφων που αποκαλύπτει την αλήθεια-«ο Όσιος Παϊσιος δεν διέκοψε το μνημόσυνο του Πατριάρχη»-«βγάζει το μαύρο άσπρο», και όχι αυτοί που σπεκουλάρουν χρόνια και χρόνια σερβίροντας για … «αλήθεια» το ψέμα-«διέκοψε» το μνημόσυνο του Πατριάρχη». Άφεριμ !
Β. Είναι καθαρή σπέκουλα το σχόλιο σε δυο λέξεις, «αφελής επίκληση», ξεκομμένες από το ακόλουθο απόσπασμα: «Ως προς το μοναχό Εφραίμ Κατουνακιώτη, άλλο η εξαίρετη και αξιοθαύμαστη μακρόχρονη ασκητική του ζωή, που χωρίς να με απολείπει, κάθε άλλο παρά έχει ανάγκη τον από μέρους μου σεβασμό, και εντελώς άλλο, η τουλάχιστον αφελής επίκληση «αποκάλυψης του Θεού», ήγουν, μεταβίβασης εν προσευχή στο Θεό σεβαστού προσωπικού καημού του περί … «δαιμονισμού» της Οικουμενικής Κίνησης, ως επιχειρήματος κατά της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας, που υποτίθεται, δεν την υιοθετεί, όταν, απανθίσματα και μόνο από τον κορυφαίο Πρωτοπρεσβύτερο π. Γεώργιο Φλορόφσκυ βάζουν τα πράγματα στη θέση τους ορθόδοξα, λίαν ορθόδοξα, με την απλή αναφορά στο χρέος της οικουμενικής μαρτυρίας που βαρύνει την Ορθοδοξία ως την ατόφια συνέχεια της «Μίας, Αγίας, Καθολικής, και Αποστολικής Εκκλησίας» !!
Γ. 1. Είναι πράξη ντροπής να κρύβεται κανείς στην ανωνυμία, και να υπονοεί ότι θα ανέτρεπε τα γραφόμενα στην ανάρτηση, αλλά δεν … ευκαιρεί ! 2. Και είναι πράξη μέγιστης ανοησίας, για να «στηρίξει» τη θεία αποκάλυψη στο μοναχό Εφραίμ, να φτάνει να τον βάζει πλάι στο Μέγα Αντώνιο ! Λίγο ακόμα ΄και θα τον έβαζε πλάι στον Απ. Παύλο !! «Οίδα άνθρωπον εν Χριστώ προ ετών δεκατεσσάρων …»-2Κορ.12.,2.
Επαναλαμβάνω, φτούρισαν τελευταία σε ιστοσελίδες και εφημερίδες οι συνήθως φοβικές … «αποκαλύψεις», ασκητών, μοναχών, Γερόντων. Και για να μην ξεφτίσει τελείως αυτή η ιερότητα κάποιοι πρέπει να κάνουν το πρέπον !

Δ. Τέλος, δεν είναι άσχετο με τα ανωτέρω τα εξής: «Το παχύ και δυσδιάλυτον σκότος που απλώνεται προ των οφθαλμών του παρατηρητού εις την Αγιολογίαν, ομοιάζει προς πυκνόν παρθένον δάσος εις του οποίου τας απεράντους εκτάσεις δεν εισδύει το φως του ηλίου, και εις τα άδυτά του δεν οδηγεί καμία ατραπός. Ανά παν βήμα κινδυνεύομεν να περιπλανηθώμεν εις αυτό, ενώ αι σκιαί της νυκτός ανέρχονται ήδη εις τον ορίζοντα». Σ’ αυτό το «πυκνόν παρθένον δάσος», τα σχετικά κείμενα, ως έργα μοναχών, φυσικά δεν παραλείπουν να δείχνουν «μεγάλην προτίμησιν εις τον μοναχικόν κόσμον… Οι μοναχοί ελκύουν πολύ περισσότερον την προσοχήν, παρά οι λοιποί έγκριτοι κληρικοί, οι δε εκ λαϊκών άγιοι, εξαιρέσει του ‘χριστιανικωτάτου’ αυτοκράτορος Κωνσταντίνου του Μεγάλου… τίθενται εις όλως υστέραν μοίραν»-Κ. Κρουμπάχερ, «Ιστορία της Βυζαντινής Λογοτεχνίας», τ. Α΄, σ. 185.
Πιο πολύ το ακόλουθο του Μητροπολίτη Λεοντοπόλεως Σωφρόνιου Ευστρατιάδη για τα Αγιολογικά κείμενα που βρίσκονται «στο έλεος της ευσεβούς φαντασίας των Συναξαριστών»: «Ποίος θα περικόψη της αχαλινώτου φαντασίας τας πτέρυγας; Ποίος θα καθαρίση τον άλωνα, και θα καύση το άχυρον, και θα συνάξη τον σίτον εις την αποθήκην; Ποίος θα αποδώση το φυσικόν κάλλος εις το ιερόν τούτο αγιολογικόν άγαλμα, το οποίον η ευσεβής φαντασία έφθειρε, ηλλοίωσε και μετεβίβασεν εις ημάς ημαυρωμένον και αγνώριστον; Η Εκκλησία μόνη άνευ της βοηθείας της επιστήμης και χειραγωγίας αυτής, όσον και αν έχη καλήν θέλησιν, είναι αδύνατον να επιτύχη σήμερον πλήρως του ιερού αυτής σκοπού». «Αγιολόγιον της Ορθοδόξου Εκκλησίας»-σελ. θ.
Κλείσω προσθέτοντας ότι, πολλά αποδιδόμενα στους σύγχρονους Αγίους, είναι απλά «φορτώματα» στους ώμους τους, των … «ευσεβών» αντιλήψεων των ενδιαμέσων τους ! ¨Όσοι έχουν και στοιχειώδη γνώση της ουσιαστικής-ήγουν, αδελφικής και αγαπητικής -ορθόδοξης πνευματικότητας, κρίνοντας π.χ. την τύχη της ανωτέρω Επιστολής Παϊσίου, υποψιάζονται όχι αβάσιμα ότι, δεν είναι σπάνιο, πολλά γραφόμενα ως δικά του. να είναι «πουκάμισο αδειανό» από το αληθινό πνεύμα του !
Αθανάσιος Κοτταδακης

Ανώνυμος είπε...

Μην σας απογοητεύουν αυτοί που τους αρέσουν οι ακρότητες. Στον εκκλησιαστικό χώρα οι ακραίοι προξενούν πάντα κακά. Όταν διαβάζω κείμενά σας με αναπαύει διότι βλέπω πως υπάρχουν οι θεολόγοι που τολμούν παρρησία να γράψουν την άποψή τους χωρίς να τους φοβίζουν οι κάθε λογής ακραίοι. Το κακό είναι πως όλοι μας λέμε γιατί να μπλέξω άσε άλλοι να βγάλουν τα κάστανα από την φωτιά. Αυτή την αδράνεια μας βλέπουν και νομίζουν πως εκπροσωπούν το ευσεβές πλήρωμα αλλά στην πραγματικότητα εκπροσωπούν τις ακραίες και προβληματικές τους απόψεις.
Βασίλης Νικολόπουλος
Φυσικός

Ανώνυμος είπε...

Τους έχεις κολλήσει στον τοίχο όλους αυτούς που επί χρόνια μας πιπιλίζουν τον μπαμπούλα του οικουμενισμού και προσπαθούν να βρουν απάγκιο σε Γεροντάδες με το τι είπαν και πως το παρερμηνεύουν οι σύγχρονοι άτλαντες της πίστεως. Τώρα μου μείναν μόνοι και έρημοι τραβιόνται από τα μαλλιά τους για να περισώσουνε ότι μπορέσουν. Ο αντίλογό σας τους πονά.

Ανώνυμος είπε...

Ο Πατριάρχης Αθηναγόρας αποδείχτηκε μιά μεγάλη μορφή. Μια μορφή πού θα λάμπει και θα καθοδηγεί όλους όσοι εργάζονται για την καταλλαγή, για την ειρηνική συνύπαρξη των διηρημένων χριστιανών.