«Σε λίγες ώρες, έξω από αυτόν τον ναόν, έξω από την γαλήνην του, εις τους δρόμους αυτής της Πολιτείας, θα παρέλαση ο Καρνάβαλος. Μη τον περιφρονήσετε και μη τον χλευάσετε και μη με κατακρίνετε που τον αναφέρω αυτή τη στιγμή. Δεν είναι καθόλου άσχετος με το μέγιστο πρόβλημα της υποκρισίας. Να τον προσέξετε εφέτος τον Καρνάβαλο με σεβασμό και βαθύ στοχασμό. Είναι πανάρχαιο το φαινόμενο βαθύτατου και αγχώδους αιτήματος της ψυχής του άνθρωπου να λυτρωθεί από την καθημερινή του υποκρισία, με μίαν έκφρασιν ανωνύμου, διονυσιακής νέας υποκρισίας.
Είναι τραγική μορφή ο Καρνάβαλος. Ζητεί να λυτρωθεί από την υποκρισίαν υποκρινόμενος. Ζητεί να κατάλυση όλες τις ποικίλες προσωπίδες που φορεί κάθε μέρα με μία νέα, την πιο απίθανη. Ζητεί να εκκένωση ό,τι υπάρχει απωθημένο μέσα στο υποσυνείδητο του και να ελευθερωθεί, αλλά ελευθερία δεν υπάρχει, η τραγωδία του Καρνάβαλου παραμένει άλυτη. Το βαθύτατο αίτημα του είναι να μεταμορφωθεί.
Εδώ λοιπόν, είναι η θέσις της Εκκλησίας, κοντά στον Καρνάβαλο. Σ’ αυτόν που ζητεί μεταμόρφωση, το κεντρικό κήρυγμα της Ορθοδοξίας. Να μη τον καταδικάσουμε, τον Καρνάβαλο, αλλά να σταθούμε και κάτω από την προσωπίδα του, να ακούσωμε την αγωνία του, την έκκλησή του και το δάκρυ του. Επαναλαμβάνω: της Ορθοδοξίας το βαθύτερο κήρυγμα ζητεί ο Καρνάβαλος, περιφερόμενος εις τους δρόμους της Πολιτείας, τη μεταμόρφωση. Και είναι ο ειλικρινέστερος και εντιμότερος των υποκριτών.»
Είναι τραγική μορφή ο Καρνάβαλος. Ζητεί να λυτρωθεί από την υποκρισίαν υποκρινόμενος. Ζητεί να κατάλυση όλες τις ποικίλες προσωπίδες που φορεί κάθε μέρα με μία νέα, την πιο απίθανη. Ζητεί να εκκένωση ό,τι υπάρχει απωθημένο μέσα στο υποσυνείδητο του και να ελευθερωθεί, αλλά ελευθερία δεν υπάρχει, η τραγωδία του Καρνάβαλου παραμένει άλυτη. Το βαθύτατο αίτημα του είναι να μεταμορφωθεί.
Εδώ λοιπόν, είναι η θέσις της Εκκλησίας, κοντά στον Καρνάβαλο. Σ’ αυτόν που ζητεί μεταμόρφωση, το κεντρικό κήρυγμα της Ορθοδοξίας. Να μη τον καταδικάσουμε, τον Καρνάβαλο, αλλά να σταθούμε και κάτω από την προσωπίδα του, να ακούσωμε την αγωνία του, την έκκλησή του και το δάκρυ του. Επαναλαμβάνω: της Ορθοδοξίας το βαθύτερο κήρυγμα ζητεί ο Καρνάβαλος, περιφερόμενος εις τους δρόμους της Πολιτείας, τη μεταμόρφωση. Και είναι ο ειλικρινέστερος και εντιμότερος των υποκριτών.»
Μητροπολίτης Γέρων Χαλκηδόνος Μελίτων
9 σχόλια:
Το κήρυγμα του κεκοιμημένου Μελίτωνος Χατζή εκφωνήθηκε στις 8 Μαρτίου του 1970 στον καθεδρικό ναό Αθηνών και κατακρίθηκε σφοδρά απόπ πολλούς χριστιανούς μεταξύ των οποιών ο μακαριστός γίγας της Θεολογίας Παναγιώτης Τρεμπέλας και ο πρώην Φλωρίνης Αυγουστίνος.Ενώ υπάρχουν φρικτές αρές των ιερών κανόνων για τους συμμετέχοντες στις διονυσιακές τελετές έρχεται ένας επίσκοπος να εξωραίσει τον καρνάβαλο.Τα συμπεράσματα ανήκουν στους αναγνώστες του μπλογκ.
1.19 για διάβασε με προσοχή τα όσα ο σπουδαίος αυτός θεολόγος λέει. Μπουχτίσαμε από κηρύγματα μέτρια που μας μιλούν μόνο για ηθική και για να γίνουμε καλοί άνθρωποι. Ας μάθουμε από τον Μελίτωνα κάτι παραπάνω από τις ανακυκλούμενες ομιλίες φτηνών πτυχιούχων της θεολογίας που δεν έχουν καθόλου θεολογική μόρφωση στον κηρυγματικό τους λόγο.
Δεν ήξερα ότι ο κολοσσός της Θεολογίας Παναγιώτης Τρεμπέλας(του οποίου τον επικήδειο εξεφώνησε ο Μελίτων Χατζής)ανήκε σ αυτούς που κήρυτταν μέτρια και που δεν είχε καθόλου θεολογική μόρφωση στον κηρυγματικό του λόγο.
Φίλτατε η αναφορά μου δεν ήταν στον Παναγιώτη Τρεμπέλα ούτε στον Μητροπολίτη Φλωρίνης Αυγουστίνο αλλά σε απαίδευτους θεολογικής γνώσης πτυχιούχους θεολογίας λαϊκούς και κληρικούς. Που με τον πληθωρικό τους λόγο δεν λένε τίποτα. Ακούω και διαβάζω λόγους πολλών πτυχιούχων θεολογίας που καλά θα έκαναν να κλείσουν το στόμα τους διότι δεν λένε τίποτα το ουσιαστικό. Ελάχιστοι που μετριόνται στα δάκτυλα των δύο χεριών αυτοί που ξεχωρίζουν.
Αγαπητέ φίλε με συγχωρείς για την παρανόηση.Συμφωνώ μαζί σου στο ότι υπάρχει ανούσιος λεκτικός πληθωρισμός πολλών πτυχιούχων θεολόγων.Σου εύχομαι καλή σαρακοστή!
Eξομοιωνει τον καρναβαλο με τους πιστους-απιστους της ορθοδοξιας...και λεγει οτι στην ουσια αυτο που κανει ο καρναβαλος το κανουμε ολοι...καρναβαλιζουμε ψαχνοντας στα χαμενα ομως μια μεταμορφωση...και αυτη τη μεταμορφωση μονο η εκκλησια τη δινει...Ναι εχει μια εννοια αυτο αφου ολοι ειμαστε ασθενεις υπερηφανοι...Λογω των ημερων εκανε αυτην την εξομοιωση---ισως μερικοι πειραχτηκαν και απο πρωτης οψεως βγαζει κατι σκληρο απεναντι στον ανθρωπο -απανθρωπο...αλλα εχει μια εννοια θεραπευτικη του οτι μονον η εκκλησια μπορει να μεταμορφωνει φυσικα με τα μυστηρια της ψυχες που υποκρινονται....
Το πόσο δικαιώνονται οι επικριτές των φιλικαρναβαλικών δηλώσεων του αειμνήστου Χαλκηδόνος καταφαίνεται στο μπλογκ του Παναγιώτη Ανδριόπουλου όπου και δημοσιεύεται κείμενο του νυν Χαλκηδόνος Αθανασίου που περιγράφει με ενθουσιασμό το καρναβάλι που διοργάνωσε στην Πόλη ο μορφωτικός σύλλογος Μόδα και πριν την έναρξη του οποίου ο επίσκοπος ανέγνωσε απόσπασμα του επίμαχου κηρύγματος του αειμνήστου προκατόχου του!Νομίζω αγαπητέ ιδιοκτήτη του μπλογκ ότι ήταν τουλάχιστον άστοχο να δημοσιευτεί το επίμαχο κήρυγμα στο δικό σας μπλογκ.Αλλού ναι.Όχι όμως στο δικό σας που διακρίνεται για την πνευματικότητά του και για τη γενικότερη ποιότητα των κειμένων που προβάλλονται!
Στα λόγια του Χαλκηδόνος Μελίτωνα διαπίστωσα και ποιότητα και πνευματικότητα. Φρονώ ότι καλά έκανες ιστολόγε και το έβαλες διότι αν και γνωστός και μοναδικός σε αξία ο λόγος αυτός περί του καρνάβαλου και όχι μόνο διότι πριν λέει πολύ περισσότερα και ουσιαστικότερα.
Η ιερά εξέταση και οι αποκλεισμοί είναι προνόμιο της παπικής φάρας και όχι της ορθόδοξης εκκλησίας. Μήπως κάποιοι σήμερα νοσταλγούν εκείνα τα χρόνια και γι’ αυτό δεν θέλουν να δημοσιεύουν κάποιοι άρθρα που δεν τους αρέσουν;
Προφανώς ο ανώνυμος της των 12.55 δεν διάβασε καλά το προηγούμενο σχόλιο.Γιατί αν το διάβασε προσεκτικά και επιμένει στα λεχθέντα του καλόν θα είναι να ασπασθεί τον φιλελεύθερο προτεσταντισμό για να είναι πιο συνεπής με τα πιστεύω του!Μόνο ορθόδοξος δεν πρέπει να ονομάζεται γιατί εμπαίζει τα ιερά και τα όσια με τις ψευτοπροοδευτικές του ιδέες.Σαν δεν ντρεπόμαστε λέω εγώ!Κάναμε τα παθάκια μας Θεολογία κι επενδύουμε τις αδυναμίες μας με θεολογικό μανδύα!
Δημοσίευση σχολίου