Διότι ἡ οἰκονομικὴ κρίσις, ἡ ὁποία μαστίζει τὸν σύγχρονον ἄνθρωπον, εἶναι ἀποτέλεσμα τῆς ἠθικῆς κρίσεως, ἡ ὁποία ἐνδημεῖ εἰς τὰς συγχρόνους κοινωνίας. Τὸ κακὸν τὸ ὁποῖον βιοῦμεν, ὡς ἀπειλὴν ἢ διακινδύνευσιν ἢ πραγματικὴν μείωσιν ἢ καὶ ἐκμηδένισιν τῶν οἰκονομικῶν πόρων καὶ τῆς ἐκ τούτων εὐημερίας, προέρχεται ἐκ τοῦ μειωμένου ἐνδιαφέροντος ἡμῶν πάντων διὰ τὸ ἠθικῶς δέον, ὡς τοῦτο ὑποδεικνύει ὁ Θεός. Ἔχομεν ἀναγάγει τὴν ἀπληστίαν καὶ τὴν πλεονεξίαν εἰς ἀρετήν. Τιμῶμεν τὸν πλοῦτον ὑπὲρ τὸ δέον. Ἄν καὶ ἐξαίρομεν τὴν ἀπαξίαν τῶν ἀνηθίκων μεθόδων πλουτισμοῦ, θαυμάζομεν καὶ συγχωροῦμεν τοὺς πλουτίζοντας διὰ τῆς ἀφαιμάξεως τῶν συνανθρώπων των. Ὁμιλοῦμεν περὶ ἐλευθερίας καὶ δημοκρατίας ὡς ἠθικῶν ὑπεραξιῶν καὶ δὲν διστάζομεν νὰ παρίδωμεν τοὺς παραβιάζοντας αὐτάς, ὅταν διὰ τῆς παραβιάσεως προσποριζώμεθα ὀφέλη. Καταπατοῦμεν τὰ δίκαια τῶν ἄλλων πρὸς ἱκανοποίησιν τῶν προσωπικῶν ἡμῶν ἐπιθυμιῶν. Ὁ “δίκης ὀφθαλμὸς ὃς τὰ πάνθ’ ὁρᾷ”, καὶ ὅς “ἀνταποδίδει ἔνδικον μισθαποδοσίαν” ἐπιτρέπει, τούτων ἕνεκα, εἰς τὸ κακὸν νὰ πλήττῃ τὰς κοινωνίας καὶ τὰ πρόσωπα ἡμῶν κατὰ τρόπον σκληρόν, ὥστε διερωτώμενοι περὶ τῆς αἰτίας τῶν πληττόντων ἡμᾶς δεινῶν νὰ συνειδητοποιήσωμεν τὰς εὐθύνας καὶ νὰ ἔλθωμεν εἰς μετάνοιαν καὶ νὰ ζητήσωμεν τὸ ἔλεος τοῦ εὐσπλάχνου Θεοῦ, ἵνα Οὗτος ἀπαλλάξῃ ἡμᾶς τῶν συνεπειῶν τῶν ἀνομιῶν ἡμῶν. Ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος “λάκκον ὤρυξε καὶ ἀνέσκαψεν αὐτὸν καὶ ἐμπεσεῖται εἰς βόθρον, ὃν εἰργάσατο”, προφητεύει ὁ ψαλμῳδός∙ πράγματι σήμερον πρέπει νὰ διακηρύξωμεν ὅτι ἐνέπεσεν εἰς αὐτόν ὁ ἴδιος, ἂν καὶ προώριζε τὸν λάκκον τοῦτον διὰ τοὺς συνανθρώπους αὐτοῦ. Ὁ χάρτινος πλοῦτος ἀποκαλύπτεται ὡς ἄνευ ἀξίας. Ἡ ἄνεσις, ὡς ζητούμενον ἀγαθόν, μετεβλήθη εἰς κόπον καὶ μόχθον καὶ ἄγχος.
Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος
2 σχόλια:
Θαυμάσια ανάλυση,περιεκτική και ουσιαστική από τον πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως.Δυστυχώς στο στομαχόφρονα και υλοκρατούμενο σύγχρονο κόσμο η υπέροχη διαλεκτική του πατριάρχη ηχεί παράξενα.Τι θα πει ηθική ευθύνη;Τι ειδικό βάρος έχει η εν λόγω προσέγγιση σε μιαν εποχή στην οποία το κάθε τι προσμετράται με την υλική του αξία και δύναμη;Με τη διαλεκτική των αριθμών και του υλικού μεγέθους;΄Οπως είχε γράψει κάποτε και ο αείμνηστος Τσιριντάνης στο μνημειώδες σύγγραμά του με τίτλο ΓΙΑ Ν ΑΝΟΙΞΕΙ Ο ΔΡΟΜΟΣ τι αξία υλική έχει η δικαιοσύνη;Τι μάζα έχει;Ακριβώς σ αυτό συνίσταται η σχιζοφρένεια του σύγχρονου κόσμου!Οι πάντες ομιλούν για κοινωνική δικαιοσύνη,ιδιαίτερα εν όψει της οικονομικής κρίσεως,προσδίδοντας σ αυτήν υλικό περιεχόμενο ενώ αυτή συνιστά κατ εξοχήν πνευματική έννοια!Το κείμενο του κου Βαρθολομαίου είναι άριστο από κάθε άποψη,θέτει το πρόβλημα στις σψστές του διαστάσεις και αξίζει να αναγνωσθεί απ όλους μας,ενθέους και αθέους,κληρικούς και λαικούς,άρχοντες και λαό!
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΝΑΝΗΣ
Το έλλειμμα παιδείας αυτά τα αποτελέσματα έχει κ. Νάνη. Δεν θέλουν οι κυβερνόντες σκεπτόμενους ανθρώπους. Γιαυτό και οι λόγοι του Πατριάρχη αλλά και των διανοουμένων της εποχής δεν ενδιαφέρουν τους ανθρώπους διότι δεν τους κατανοούν.
Δημοσίευση σχολίου