Μητροπολίτου Πατρών Νικοδήμου (Βαλληνδρά)
Αιωνία η μνήμη
(Τρία έτη από την κοίμησή του)
(2 Φεβρουαρίου 1915 - 16 Νοεμβρίου 2008)
Ήδη επί των ήμερων της επιγείου ζωής του Κυρίου ετέθη αυτό το δίλημμα εις τους ανθρώπους, και παρουσιάζετο η Προσωπικότης Του και το κήρυγμα Του ως «σημείον αντιλεγόμενον» υπό διπλήν έννοιαν. Πρώτον μεν πολλοί διηρωτώντο: «Τις άρα ούτος εστίν»; (Μάρκ. δ' 41). Μήπως άλλωστε και ο Κύριος δεν ηρώτησε τους μαθητάς Του, δια να ακουσθή ή απήχησις της κοινής γνώμης, «τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;» (Ματθ. ιστ' 13). Και η απάντησις, εκ μέρους των μαθητών, ήτο: «οι μεν Ιωάννην τον Βαπτιστήν, άλλοι δε Ηλίαν, έτεροι δε Ιερεμίαν ή ένα των προφητών». Άλλα και, πάλιν ερωτά ο Κύριος: «Υμείς δε τίνα με λέγετε είναι;» Και, εξ ονόματος των, ό Πέτρος εκφράζει το αληθές φρόνημα περί του Χρίστου, και πανηγυρικώς ομολογεί: «συ ει ό Χριστός ό υιός του Θεού του ζώντος» (αύτ. 14-16). Έκτοτε, δια μέσου των αιώνων και των γενεών, όλοι οι σοβαρώς σκεπτόμενοι άνθρωποι αντιμετωπίζουν το ερώτημα τούτο: «τις άρα ούτος εστίν»; Ποίος είναι λοιπόν Εκείνος, ό Όποιος παρουσιάζεται ως θεία μορφή, ως προσωπικότης αγιωτάτη και ως διδάσκαλος υψηλοτάτων αληθειών;
Άλλοι μεν ευλαβώς υποκλίνονται ενώπιον της αγίας Του προσωπικότητας και ευλαβώς υπακούουν εις το θείον Του θέλημα. Και σοφοί του κόσμου και απλοϊκοί του λάου. Υπό την σημαίαν του Κυρίου και επί των γραμμών του Ευαγγελίου Του, συναντώνται όσοι ομολογούν πίστιν και αφοσίωσιν εις Αυτόν λατρεύοντες την θεότητα Του. Άλλοι όμως έχουν τας επιφυλάξεις των. Τον θεωρούν απλώς ως μίαν υπέροχον φυσιογνωμίαν, αλλά προβάλλουν τας αμφιβολίας των εν σχέσει προς την Θεότητα Του.
Δεν είναι όμως ο Κύριος μόνον επί του πεδίου της πίστεως «σημείον αντιλεγόμενον», αλλά και επί του ηθικολογικού πεδίου. Δια τούτο κυρίως «σχίσμα εγένετο εν τω όχλω δι' αυτόν». (Ίω. ζ' 43) Διότι ό Κύριος δεν προβάλλει μόνον ως διδάσκαλος, αλλά και με την απαίτησιν της συμμορφώσεως της ζωής μας σύμφωνα με την διδασκαλίαν Του. Διχάζονται λοιπόν οι άνθρωποι. Και άλλοι μεν, κατανοόντες ότι ή διδασκαλία αυτή είναι ή υψίστη ηθική διδασκαλία, την αποδέχονται και συμμορφώνονται προς αυτήν άλλοι όμως επαναλαμβάνουν «σκληρός εστίν ούτος ό λόγος, τις δύναται αυτού ακούειν;» (Ίω. στ' 60). Σκληραί δηλ. αι απαιτήσεις της διδασκαλίας αυτής, ποίος μπορεί να την ακούη και να την αποδέχεται; Στρέφουν λοιπόν τα νώτα και εγκαταλείπουν την γραμμήν του Κυρίου, καθ' ον χρόνον άλλοι, συνετώτεροι και με ειλικρινεστέραν διάθεσιν, επαναλαμβάνουν δια μέσου των αιώνων: «Κύριε, προς τίνα απελευσόμεθα; ρήματα ζωής αιωνίου έχεις», (αύτ. 68) Που άλλου να καταφύγωμεν έκτος από Σένα; Συ δίδεις την ορθήν κατεύθυνσιν του βίου και εξασφάλισιν ζωής αιωνίου.
Μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος (Βαλληνδράς)
12 σχόλια:
Ας είναι η μνήμη του αιωνία.
Διαβάζοντας την ομιλία του αυτή, ήταν σαν να άκουγα την επιβλητική φωνή του.
Εξαιρετικά υπέροχο το αφιέρωμα σου κ. Αναστάσιε στην μεγάλη αυτή μορφή της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Από τους καλούς και ηθικούς δεσποτάδες. Εκτός από τις στολές του, η ζωή του ήταν απλή χωρίς εξεζητημένα. Προσπαθούσε να μην δίνει αφορμές σκανδαλισμού. Ήταν στοργικός αλλά μπορούσε με αρχοντιά να κρατά μια απόσταση σεβασμού. Υπήρξε φίλος του πατέρα μου από τα χρόνια που ήταν στην Αθήνα. Πολλές φορές συζήτησα μαζί του. Έλεγε λίγα σοφά και συνετά.
Όταν παραιτήθηκε από τον θρόνο ήρθε στην Αθήνα και έζησε με αξιοπρέπεια χωρίς να ασχοληθεί με κουτσομπολιά ή με την διαδοχή του όπως κάποιοι άλλοι κάνουν, που φροντίζουν να ανεβάσουν στον θρόνο δικούς τους χωρίς να αφήνουν την Σύνοδο να αποφασίσει περί της πληρώσεως της Θέσεως. Είναι και αυτό μια μόδα της εποχής μας. Οι Μητροπολίτες να παραιτούνται για να βάλουν ως συνέχεια τους δικούς τους. Λες και ο θρόνος είναι κληρονομία του. Ο Πατρών Νικόδημος έδωσε μάθημα και σε αυτό τον τομέα.
Τέλος αξίζουν ένθερμα συγχαρητήρια στον Αρχιμανδρίτη Νικόδημο Σιδέρη που ακολούθησε τον δεσπότη στην Αθήνα και τον διακόνησε με πνεύμα εκκλησιαστικό. Ο Νικόδημος Σιδέρης έπρεπε να επιβραβευθεί για την διακονία του αυτή. Όμως όλα τα έκανε για την αγάπη προς τον επίσκοπό του και περιμένει την δόξα να την λάβει από τον δίκαιο Θεό.
Η μνήμη του ας είναι αιώνια.
Μια σκέψη χωρίς παραλήπτη.
Πόσο εύκολα ξεχνούν οι κληρικοί τους ευεργέτες τους.
Απέθανε ο Βασιλεύς ΖΗΤΩ ο Βασιλεύς.
π. Νεόφυτος
Αιωνία η μνήμη του.
π. Ν.
Αυτή την στολή που φοράει που την έδωσε ο μακαρίτης; Είναι έργο τέχνης.
Στην εδώ ζωή πέρασε καλά όπως όλοι οι κληρικοί και καλύτερα οι μιτροφόροι. Ξεκινούν από το μηδέν και απολαμβάνουν ως πρίγκιπες την ζωή τους. Γιαυτό τόσος συνωστισμός στην λίστα για δεσποτάδες. Και ο Νικόδημος πέρασε πολύ καλά.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΤΟΛΗ ΑΥΤΗ,ΤΗΝ ΕΧΕΙ ΑΓΙΟΓΑΡΗΣΕΙ Ο Π.ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ ΤΟΤΕ ΔΙΑΚΟΝΟΣ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΜΙΑ ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΜΙΤΡΑ ΠΟΥ ΕΙΧΕ.ΤΗΝ ΣΤΟΛΗ ΑΥΤΗ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΙΤΡΑ ΤΗΝ ΠΑΡΕΛΑΒΕ Ο Π.ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΣΙΔΕΡΗΣ.ΟΠΟΥ ΤΗΝ ΚΑΤΕΧΕΙ ΑΚΟΜΑ,ΒΕΒΑΙΩΣ ΕΧΕΙ ΥΠΟΣΤΗ ΖΗΜΙΕΣ.ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ.
με τήν ΑΛΛΗ ζωή τί γίνεται,φίλε της...καλοπέρασης;;;
Καλός δεσπότης, ευλογημένη ψυχή, είχε μια αρχοντιά που τον έκανε μεγάλο στα μάτια μας.
Άγγελος
Εκτός απ τις στολές ξεχάσαμε την αντικανονική μετάθεσή του στην Πάτρα απ τη Ζίχνη με αντάλλαγμα την ψήφο στο Σεραφείμ;Η τη σύνταξή του με τους εχθρούς του Ιερωνύμου Κοτσώνη και τη συμβολή του διά της ψήφου του στην καρατόμηση 12 αξίων μητροπολιτών;Μήπως θυμάται κανείς κάποιο δημοσίευμα της εφημερίδας ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ του Αυγούστου του 1974 που περιγράφει τη γκαγκστερική επιχείρηση εξαναγκασμού σε παράδοση απ τον τότε Ζακύνθου Απόστολο της μητρόπολής του και στην οποία πρωτοστάτησε ο πρώην Ζιχνών Νικόδημος Βαλληνδράς μαζί με εισαγγελέα και αξιωματικούς της χωροφυλακής;Δε νομίζουν κάποιοι ότι υπερβάλλουν σε εγκώμια για τον αποθανόντα μητροπολίτη;
ΟΙ ΟΡΓΑΝΩΣΙΑΚΟΙ ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ ΛΟΓΟ ΝΑ ΛΕΤΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟ ΓΙΑΤΙ ΕΙΣΤΕ Η ΖΗΜΙΑ ΤΗΣ ΙΔΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ.Κ.ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΟΛΙΤΟΠΟΥΛΟΣ.
Αν δεν υπήρχαν οι οργανώσεις αμφιβάλλω αν θα υπήρχαν πνευματικοί άνθρωποι στην Ελλάδα είπε κάποτε ο αοίδιμος π.Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος!Λυπάμαι αν όντως ειπώθηκαν αυτά τα λόγια. Δυστυχώς η Ιστορία της Εκκλησίας μας άλλα κέντρα πνευματικότητας έχει να μας επιδείξει και όχι τις οργανώσεις, οι οποίες διασπάστηκαν και δεν έχει μάτια ο ένας να δει τον άλλο. Τόση πνευματικότητα!!! Να την χαίρεστε!!!
Καλή η ερώτηση σας κ. Πολιτόπουλε.
Για να παρέμβω στον διάλογό σας, απαντώ με ευθύτητα, ΝΑΙ εξυπηρετούν το ενοριακό έργο.
Πολλοί από τους Κατηχητές και τις Κατηχήτριες που διακονούν στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών και σε όμορες Μητροπόλεις είναι στελέχη των Οργανώσεων. Σε αυτές εκπαιδεύονται και εμψυχώνονται και διανύουν χιλιόμετρα με τις συγκοινωνίες με δικά τους έξοδα οι περισσότεροι για να καταφθάσουν στους Ενοριακούς Ναούς που τους έχουν ζητήσει οι αρμόδιοι κληρικοί.
Το ίδιο συμβαίνει και με πολλά στελέχη των Οργανώσεων που βγάζουν ασπροπρόσωπες τις ενορίες με το να κάνουν φιλικούς Κύκλους μελέτης Αγίας Γραφής με την άδεια του αρμοδίου εφημερίου σε Ναούς.
Όλοι αυτοί που προσφέρουν κ. Πολιτόπουλε;
Προσφέρουν στην ΕΚΚΛΗΣΙΑ διότι είναι ενεργά και ουσιαστικά μέλη της Αγίας μας Εκκλησίας.
Ας σταματήσει πλέον ο εμφύλιος από κάποιους που ζουν στην εποχή του 1950. Τώρα είναι 2011.
Δημοσίευση σχολίου