Έναρξη του ΙΔ’
Πανελληνίου Λειτουργικού Συμποσίου
Ξεκίνησαν σήμερα 17 Σεπτεμβρίου
οι εργασίες του ΙΔ’ Πανελληνίου Λειτουργικού Συμποσίου Στελεχών
Ιερών Μητροπόλεων, το οποίο διοργανώνει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας
της Ελλάδος στη Χριστιανική Εστία Πατρών, με τη συμμετοχή 110 εκπροσώπων από 55
Ιερές Μητροπόλεις. Γενικό θέμα του Συμποσίου, το οποίο έχει θέσει υπό
την αιγίδα του ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος
κ. Ιερώνυμος, είναι:
«ΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ»
Μετά τήν προσφώνηση του
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστόμου καί του Προέδρου τῆς 'Οργανωτικῆς Ἐπιτροπῆς
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ κ.
Δανιήλ
έλαβε χώρα η πρώτη συνεδρία με προεδρεύοντα τον Σεβασμιώτατον
Μητροπολίτην Πατρών κ. Χρυσόστομον. Χαιρετισμούς
επίσης απηύθυναν ο Εξοχώτατος Βουλευτής κ. Νικόλαος Νικολόπουλος και ο Εντιμώτατος
Αντιδήμαρχος κ Χαράλαμπος Στανίτσας εκπρόσωπος
του Εντιμωτάτου Δημάρχου Πατρέων.
Η πρώτη Εισήγηση είχε ως θέμα : «Το βιβλικό υπόβαθρο της Λειτουργικής τέχνης».
Ο εισηγητής Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος κ. Ιωάννης
Σκιαδαρέσης, Επίκουρος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ο οποίος
παρουσίασε πτυχές του θέματoς, τόνισε
μεταξύ άλλων τα εξής: «Ἡ
μελέτη τῶν ἐκκλησιαστικῶν τεχνῶν μὰς πείθει α) ὅτι ἡ ἀνάγκη ἀνάπτυξης ἐκ μέρους
τῆς ἐκκλησίας τεχνῶν σὲ σχέση μὲ τὴ λατρεία, ποὺ εἶναι τὸ θέμα τοῦ συνεδρίου
μας, ἧταν αὐτονόητη ἀπὸ τὰ πρῶτα της κι ὅλας βήματα, β) ὅτι οἱ τέχνες αὐτὲς δὲν
προῆλθαν ἀπὸ παρθενογένεση μέσα στὸ σῶμα τῆς ἐκκλησίας, ἀλλὰ εἷναι ἀποτέλεσμα
συνδρομῆς ἐπιδράσεων, γ) ὅτι δὲν ἀποτελοῦν αὐτοσκοπὸ ἀλλὰ λειτούργησαν καὶ
λειτουργοῦν ὡς διάκονοι στὴ διαδικασία οἰκοδομῆς τῆς ἐκκλησίας καὶ δ) ὅτι εἶναι
ἀπόλυτα συμβατὲς μὲ τὴν ἀπαίτηση τῆς Βίβλου γιὰ πνευματικὴ λατρεία».
Η Ελλογιμωτάτη
κ. Ιωάννα Στουφή, Ἐπίκουρη Καθηγήτρια της Θεολογικής Σχολής τοῦ Πανεπιστημίου Αθηνών ανέπτυξε το θέμα
: «Η Ναοδομία». Η Εισηγήτρια
μετά τη διατύπωση εμπεριστατωμένων επιστημονικών θέσεων ετόνισε
ότι : «Η ορθόδοξη ναοδομία υπήρξε πεδίο
έκφρασης του ορθόδοξου βιώματος με διαχρονικότητα και συνεχή μετεξέλιξη όχι
μόνο την βυζαντινή αλλά και τη μεταβυζαντινή και τη νεότερη εποχή. Η μακραίωνη
ιστορία της ορθόδοξης ναοδομίας αποδεικνύει τη νεωτερικότητά της, τη δυναμική
της να καινοτομεί και παράλληλα να εκφράζει πιστά την παράδοση, τη σταθερή
πίστη της Εκκλησίας. Πέρα από αισθητικές κατηγορίες και πρακτικές ανάγκες, ο
ορθόδοξος ναός οφείλει να υπηρετεί τη Λατρεία και το ορθόδοξο βίωμα και αυτά
είναι που καθόριζαν και θα πρέπει να καθορίζουν και σήμερα την κτηριολογική
διάταξη και την καλλιτεχνική έκφραση των ναών.
Έκφραση της παράδοσης δεν σημαίνει
απαραίτητα εμμονή σε παλαιότερους αρχιτεκτονικούς τύπους και κατά-σκευαστικούς
τρόπους αλλά διατήρηση βασικών αρχών και αξιών του ορθόδοξου ναού, όπως είναι:
·
η λειτουργικότητα του χώρου
·
η στροφή προς τα έσω
·
η σημαντική και ο συμβολισμός της
αρχιτεκτονικής του
·
η διατήρηση του ανθρώπινου μέτρου.
Η Τρίτη Εισήγηση είχε ως θέμα: «Υμνολογικός λόγος
και Βυζαντινή Μουσική». Ο Εισηγητής, κ. Αθανάσιος Βουρλής, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής τοῦ
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, υπογράμμισε τά εξής: «Το Βυζαντινό εκκλησιαστικό μέλος
εννέχει εκ της φύσεως του μια ιδιόμορφη ερμηνευτική του λόγου, με την οποία
καθιστά τον υμνολογικό λόγο εύληπτο, κατανοητό, διδακτικό και ψυχαγωγικό. Για
την επιτυχία του σκοπού αυτού χρησιμοποιούν οι μελοποιοί πολλούς τρόπους, όπως:
τον απεικονιστικό, το μιμητικό, το συμβολικό και τον εξαρσιακό , αυτοτελώς ή
αλληλοδιαδόχως ή συνδιαστικώς»
Η
πρώτη συνεδριακή ημέρα έκλεισε με γόνιμη συζήτηση στα αναπτυχθέντα
θέματα. Στη συνέχεια παρατέθηκε από την φιλοξενούσα Ιερά Μητρόπολη
Πατρών δείπνο προς τιμήν των εισηγητών και συνέδρων, και οι εκπρόσωποι
των Ιερών Μητροπόλεων αναχώρησαν για τους τόπους φιλοξενίας.
Εκ του Γραφείου Τύπου της Ιεράς Συνόδου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου