Κυριακή Β´Νηστειῶν (Γρηγορίου Παλαμᾶ)
Λόγος εἰς τό Εὐαγγέλιον
Ἡ φροντίδα γιά τήν ὑγεία μας
«Τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου» (Μάρκ. β´5)
Ἄλλο
περίμεναν νά ἀκούσουν ἀπό τό στόμα τοῦ Κυρίου ὅσοι βρίσκονταν τήν ὥρα ἐκείνη
στό σπίτι τῆς Καπερναούμ. Καθώς τό φορεῖο μέ τόν παραλυτικό ἐναποτέθηκε μπροστά
στά Πανάχραντα πόδια τοῦ μεγάλου ἰατροῦ, ὅλοι περίμεναν νά ἀκούσουν τό: «ἔγειρε καί περιπάτει». Σήκω πάνω καί περπάτα, ἤ σήκω, πάρε τό
κρεββάτι στήν πλάτη σου καί πήγαινε στό σπίτι σου. Καί ὅμως ἀντί τοῦ «ἔγειρε»,
ἀκούεται τό «ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου». Ὅλοι παραξενεύονται. Οἱ γραμματεῖς
σκανδαλίζονται, ὁ ἁπλός λαός τά ἔχει χαμένα. Τί συμβαίνει; Ποιά σχέση μπορεῖ νά ἔχει ἡ παραλυσία τοῦ
σώματος μέ τίς ἁμαρτίες τοῦ ἀνθρώπου, τόν ὁποῖο βέβαια στή συνέχεια θεράπευσε
καί σωματικῶς ὁ πολυεύσπλαγνχος Κύριος;
Ἡ
ἐνέργεια αὐτή τοῦ Κυρίου, ἀδελφοί μου, μᾶς διδάσκει δύο πράγματα: πρῶτον ὅτι ἡ ἁμαρτία εἶναι ἡ αἰτία καί
σωματικῶν ἀσθενειῶν ἀλλά καί ὅλων τῶν κακῶν, καί δεύτερον ὅτι ἐμεῖς οἱ ἄνθρωποι
πρέπει νά ζητᾶμε κατά πρῶτο καί κύριο λόγο τήν ἀπαλλαγή μας ἀπ᾽αὐτήν.
*******
« Τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου »
Ἡ
ζωή τοῦ ἀνθρώπου πάνω στή γῆ ἔχει παρομοιασθεῖ μέ ἑπτάχορδη κιθάρα, τῆς ὁποίας
οἱ ἕξη χορδές χτυποῦν τήν λύπη καί ἡ μία τήν χαρά. Παντοῦ, ὅπου καί νά στρέψει
κανείς τό βλέμμα του θά ἀντικρύσει πρόσωπα πονεμένα, μάτια κλαμένα, θά ἀκούσει
κραυγές γοερές καί θρήνους ἀσταμάτητους. Ἀρρώστιες, θάνατοι, φτώχεια, ἀνεργία,
συκοφαντίες, ἀδικίες, ἐπιβουλές, ἀνηθικότητες, κάμνουν τά πρόσωπα τῶν ἀνθρώπων
νά λούζονται στό ἁλμυρό καί τοῦ πόνου ὑγρό. Θεομηνίες, ἀνομβρίες, καταστροφές
βιβλικές ἀναστατώνουν τόν πλανήτη ἡ μία κατόπιν τῆς ἄλλης.
Καί
ὅμως ἡ προσεκτική μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς μᾶς πληροφορεῖ καί μᾶς πείθει ὅτι ὁ
Θεός ἔπλασε τόν ἄνθρωπο εὐτυχισμένο καί μακάριο μέσα στόν Παράδεισο. Μέσα στόν
Παράδεισο τῆς Ἐδέμ, ἀγαπητοί μου, δέν ὑπῆρχε οὔτε ἀσθένεια, οὔτε πόνος, οὔτε
καταστροφές, οὔτε θάνατος. Τά ζῶα ἦταν φίλοι καί ὑπηρέτες τοῦ ἀνθρώπου, κανένα
ζῶο ἤ πουλί ἤ ἔντομο δέν τόν ἔβλαπτε. Τότε πῶς ἐμφανίστηκαν ὅλα αὐτά; Πότε εἰσόρμησαν
στή ζωή τοῦ ἀνθρώπου; Τότε ἀκριβῶς πού οἱ Πρωτόπλαστοι ἁμάρτησαν. Τότε πού παρέβησαν
τήν ἐντολή τοῦ Θεοῦ. Ἀπό τότε ἡ φαρμακωμένη αὐτή πηγή, ἡ ἁμαρτία, ἐδηλητηρίασε
ὅλη τήν ζωή μας, ὅλο τόν κόσμο.
Ἀπό
τότε ἄρχισε ἡ ἀπαίσια δουλεία, πού κρατεῖ σκλαβωμένο τόν ἄνθρωπο καί τόν τυραννεῖ
ἀλύπητα, καί στό τέλος τόν παραδίδει φρικτά παραμορφωμένο στόν θάνατο. Μᾶς τό
λέει πολύ παραστατικά ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στήν πρός Ρωμαίους ἐπιστολή του: «τά ὀψώνια
τῆς ἁμαρτίας θάνατος» λέγει (Ρωμ. στ´23). Ἡ πληρωμή δηλαδή πού κάνει ἡ ἁμαρτία
σέ ὅσους τήν διαπράττουν, εἶναι θάνατος. Θάνατος μάλιστα διπλός. Θάνατος καί
τοῦ σώματος καί τῆς ψυχῆς. Ὁ Ἅγιος
Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, τοῦ ὁποίου τή μνήμη γιορτάζουμε σήμερα μᾶς λέει ὅτι:
«καθάπερ ὁ χωρισμός τῆς ψυχῆς ἀπό τοῦ σώματος, θάνατός ἐστι τοῦ σώματος, οὕτως
ὁ χωρισμός τοῦ Θεοῦ ἀπό τῆς ψυχῆς, θάνατός ἐστι τῆς ψυχῆς». Ὅπως δηλαδή ὁ
χωρισμός τῆς ψυχῆς ἀπό τό σῶμα εἶναι θάνατος τοῦ σώματος, ἔτσι καί ὁ χωρισμός
τοῦ Θεοῦ ἀπό τήν ψυχή λόγῳ τῆς ἁμαρτίας, εἶναι θάνατος τῆς ψυχῆς.
Ἑπομένως,
ἡ ρίζα καί ἡ πηγή ὅλων τῶν κακῶν εἶναι ἡ ἁμαρτία τῶν πρωτοπλάστων, τήν ὁποία ὅμως
ἐπαναλαμβάνει ὁ καθένας ἀπό ἐμᾶς στή ζωή του.
Γι᾽αὐτό ἄλλωστε παρατηροῦμε ὅτι,
σέ ἀρκετές περιπτώσεις, ὁρισμένα ἁμαρτήματα, ἰδιαιτέρως βδελυρά καί ἀκάθαρτα,
προκαλοῦν καί σωματικές ἀσθένειες. Ζεῖ κάποιος ζωή ἀνηθικότητας καί εἰσπράττει
ἀσθένειες φοβερές, συντομεύοντας τή ζωή του καί καταστρέφοντας τή ζωή ἄλλων.
Ἀποτελεῖ
πείρα ὅλων μας τό γεγονός ὅτι κάθε φορά πού ἁμαρτάνουμε ἤ κινούμαστε πρός τήν
διάπραξη κάποιας ἁμαρτίας, γεμίζουμε ἀπό πίκρα, ἄγχος καί ταραχή. Ἡ ἀπόλαυση ὁποιασδήποτε ἁμαρτίας διαρκεῖ
λίγο, ἐλάχιστο χρονικό διάστημα. Ἐπειτα ὅμως ἔρχονται τά φρικτά ἀποτελέσματά
της: ἀκολουθεῖ ἡ ἀγωνία πού πνίγει τήν ψυχή· ἡ ἀνησυχία, πού φέρνει κατάθλιψη
καί κατάπτωση τῶν δυνάμεων, νευρικούς
κλονισμούς· ἔρχεται τό αἴσθημα τῆς ἐνοχῆς, πού ὁδηγεῖ σέ ἀπόγνωση καί ἀπελπισία.
Μᾶς
τό λέει ξεκάθαρα πάλιν ὁ θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος, ὁ φωτισμένος ἀπό τό Πανάγιο
Πνεῦμα ἀνατόμος τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς. «Θλῖψις, μᾶς λέγει, καί στενοχωρία ἐπί πᾶσαν
ψυχήν ἀνθρώπου τοῦ κατεργαζομένου τό κακόν» ( Ρωμ. β´9). Στήν ψυχή ὁποιουδήποτε
ἀνθρώπου, ὁ ὁποῖος δέν ἀκολουθεῖ καί δέν ἀγωνίζεται νά ἐφαρμόσει τίς ἐντολές τοῦ
Θεοῦ, ἀλλά παρασύρεται στήν διάπραξη τοῦ κακοῦ, πού εἶναι ἀντίθετο πρός τό θεῖο
θέλημα, στήν ψυχή αὐτοῦ τοῦ ἀνθρώπου θά βασιλεύει ἡ θλίψη καί ἡ στενοχώρια.
Ἡ
ἁμαρτία λοιπόν εἶναι ἡ μεγαλύτερη καί χειρότερη ἀσθένεια. Καί αὐτή τήν ἀσθένεια
εἶναι ἀνάγκη ὅλοι μας, νά φροντίζουμε πρίν ἀπό κάθε τι ἄλλο νά τήν θεραπεύουμε.
******
Αὐτή
τήν ἀνάγκη θέλει νά μᾶς ὑπογραμμίσει ὁ Κύριος μέ τήν κίνησή του αὐτή ἀπέναντι
στόν παραλυτικό τοῦ σημερινοῦ Εὐαγγελίου. Γι᾽ αὐτό τοῦ ἔδωσε πρῶτα τήν
συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν του καί ἔπειτα τοῦ πρόσφερε τήν θεραπεία τοῦ σώματος,
τήν ἀπαλλαγή ἀπό τήν ἀσθένειά του. Μέ τήν ἐνέργειά Του αὐτή εἶναι σάν νά
φωνάζει σέ ὅλους μας ὁ Κύριος: ἄνθρωποι, πού βασανίζεστε καί ταλαιπωρεῖσθε, σ᾽
αὐτό τόν κόσμο ἀπό διάφορες ἀσθένειες καί ἀμέρτητα προβλήματα, καταλάβετε πώς
ἡ μεγαλύτερη ἀσθένεια, ἡ χειρότερη συμφορά, ἡ πιό «κακιά ἀρρώστια» ἀπό ὅλες
τίς κακιές ἀρρώστιες εἶναι ἡ ἁμαρτία. Αὐτήν λοιπόν νά ζητεῖτε νά θεραπεύσετε
πρώτην.
Ὁ
τρόπος αὐτός τοῦ Κυρίου μας μᾶς ἐλέγχει. Κι ἐμεῖς σάν τόν παραλυτικό καί τούς
τέσσαρες φίλους του, εἴμαστε σέ θέση ὄχι σκεπή σπιτιοῦ νά ξεσκεπάσουμε, ἀλλά σέ
ὅλα τά νοσοκομεῖα τῆς Εὐρώπης καί τῆς Ἀμερικῆς
νά πᾶμε, ξοδεύοντας ἀκόμη καί τήν περιουσία μας ὅλη, προκειμένου νά βροῦμε
θεραπεία καί νά ἀπαλλαγοῦμε ἀπό κάποια ἀρρώστια, πού βασανίζει τό σῶμα μας.
Βέβαια
κάτι τέτοιο δέν εἶναι κακό. Τόν γιατρό καί τήν ἰατρική, ὅπως καί κάθε ἐπιστήμη,
μᾶς λέει ὁ σοφός τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, τήν ἔδωκεν ὁ Θεός στόν ἄνθρωπο. Θά
φροντίσουμε λοιπόν τήν ὑγεία τοῦ σώματός μας. Τό ἐρώτημα εἶναι: γιατί δέν
δείχνουμε τόν ἴδιο ζῆλο γιά τήν θεραπεία τῆς ἄρρωστης ἀπό τήν ἁμαρτία ψυχῆς
μας; Γιατί δέν τρέχουμε καί γιά τήν ψυχή μας στόν γιατρό μέ τήν ἴδια λαχτάρα
καί ἐπιμονή;
Μήπως
ὁ γιατρός αὐτός βρίσκεται μακριά; Μήπως χρειάζεται νά ξοδέψουμε περιουσίες γιά νά μᾶς θεραπεύσει; Ἀλλά, ἀδελφοί μου, αὐτός
ὁ Ἰατρός, ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός ὄχι μόνο χρήματα δέν παίρνει, ἀλλά καί μᾶς
παρακαλεῖ νά τρέξουμε κοντά Του: «Δεῦτε πρός με πάντες οἱ κοπιῶντες καί
πεφορτισμένοι, μᾶς φωνάζει, κἀγώ ἀναπαύσω ὑμᾶς» (Ματθ. ια´28). Ἐλᾶτε κοντά μου ὅλοι
οἱ κουρασμένοι καί βαρυφορτωμένοι ἀπό τά βάρη τῆς ἁμαρτίας, καί ἐγώ θά σᾶς
ξεκουράσω. Καί, ὅπως εἴπαμε, δέν βρίσκεται μακριά μας. Εἶναι μέσα στήν Ἐκκλησία
μας. Αὐτή ὁ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας, πού Ἀρχηγό καί Κεφαλή της ἔχει τόν Χριστό, εἶναι
τό πνευματικό ἰατρεῖο. Καί τό ἰατρικό προσωπικό τοῦ πνευματικοῦ αὐτοῦ ἰατρείου,
οἱ ἱερεῖς καί οἱ πνευματικοί, εἶναι καί αὐτοί κοντά μας. Αὐτοί ἔχουν λάβει ἀπό
τόν Χριστό τήν ἐξουσία νά θεραπεύουν τίς ψυχές. Ἄς τρέξουμε κοντά τους,
λοιπόν, μέ μετάνοια εἰλικρινῆ, μάλιστα τώρα τήν Μ.Τεσσαρακοστή. Μήν καθυστεροῦμε,
ἀδελφοί. Μήν ἀμελοῦμε, μήν ἀναβάλλουμε.
*****
« Τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου »
Ἀδελφοί!
Οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας μέ τό παράδειγμά τους μᾶς διδάσκουν, ὅπως λέγει ὁ
Μ.Βασίλειος: «ὑπερορᾶν μέν σαρκός, παρέρχεται γάρ· ἐπιμελεῖσθαι δέ ψυχῆς,
πράγματος ἀθανάτου». Νά φροντίζουμε μέν τό θεόπλαστο σῶμα μας καί τήν καλή του
κατάσταση, τήν ὑγεία του, ἀλλά νά μήν ἀποτελεῖ ἡ φροντίδα αὐτή τό καίριο μέλημά
μας. Διότι "παρέρχεται", φθείρεται. Ἀλλά νά φροντίζουμε μέ ἐπιμέλεια
τήν ψυχή, πού εἶναι ἀθάνατη.
Νά
τήν φροντίζουμε, διότι ἡ ὀμορφιά τῆς ψυχῆς εἶναι ἐκείνη, πού θά ἀποτυπωθεῖ στό ἀναστημένο
σῶμα μας κατά τήν Δευτέρα Παρουσία τοῦ Κυρίου μας. Ἐκεῖ θά ἀντικρύσουμε μεγάλες
ἐκπλήξεις. Ἄνθρωποι, πού ἐδῶ στή γῆ ἦταν ἄσχημοι, ἄρρωστοι, μέ σῶμα καχεκτικό
καί εὔθραυστο ἐκεῖ θά λάμπουν σάν τόν ἥλιο. Ἐνῶ ἄλλοι, πού ἔλαμπαν ἐδῶ ἀπό ὀμοφιά,
καί εἶχαν σιδερένια ὑγεία, θά εἶναι σκοτεινοί σάν τήν Κόλαση.
Αὐτό
τό τελευταῖο νά μή τό δώσει ὁ Θεός γιά κανένα μας. Ἤ μᾶλλον κανείς νά μή τό διαλέξει.
Διότι ἀπό ἐμᾶς ἐξαρτᾶται τό ποῦ καί πῶς θά εὑρεθοῦμε.
Μακάρι
ὅλοι μας νά εὑρεθοῦμε ἐκεῖ στήν βασιλεία τοῦ Θεοῦ, στήν χώρα τοῦ φωτός, στήν
κοινωνία τῶν Ἁγίων, στόν Παράδεισο ὅπου θά βρίσκονται ὅλοι οἱ λυτρωμένοι μέ τό
πανάγιο Αἷμα τοῦ Χριστοῦ μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου