Κυριακή Η´Λουκᾶ (Λουκᾶ ι´25-37)
Λόγος εἰς τό Εὐαγγέλιον
Ἡ γνήσια ἀγάπη
«πορεύου καί σύ ποίει ὁμοίως» (Λουκ.
ι´37)
Ἡ
προτροπή αὐτή, τήν ὁποία ἔκανε ὁ Κύριος στόν νομικό πού ἤθελε νά τόν πειράξει,
εἶναι προτροπή πού ἀπευθύνεται καί στόν καθένα ἀπό ἐμᾶς, ἀδελφοί μου. Κάνε καί
σύ, λέγει ὁ Χριστός, τό ἴδιο μέ ἐκεῖνο πού ἔκαμεν ὁ καλός Σαμαρείτης. Δεῖχνε
τήν ἴδια ἀγάπη πού ἔδειξε καί αὐτός, διότι αὐτή εἶναι ἡ τέλεια ἔκφραση
τῆς ἀγάπης, πού ζητεῖ ὁ Θεός. Μέ τήν ἀγάπη αὐτή τηρεῖται μέ ἄριστο τρόπο ἡ ἐντολή
τοῦ Θεοῦ: «ἀγαπήσεις τόν πλησίον σου ὡς ἑαυτόν».
Στή
συνέχεια θά προσπαθήσουμε νά ἐπισημάνουμε
κάποια ἀπό τά χαρακτηριστικά τῆς ἀγάπης
πρός τόν πλησίον πού περιέχονται στό κείμενο τῆς συγκινητικῆς παραβολῆς.
*****
«Πορεύου καί σύ ποίει ὁμοίως»
Ὁ
Σαμαρείτης τῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς, μέ τή στάση του ἀπέναντι στόν
καταπληγωμένο ἀπό τούς ληστές Ἰουδαῖο, μᾶς λέει πώς ἡ χριστιανική ἀγάπη προσφέρεται ἀδιακρίτως πρός ὅλους τούς ἀνθρώπους.
Ὁ συγκεκριμένος ἐκεῖνος ἄνθρωπος ἀγάπησε
ὡς πλησίον του τόν ἀλλοεθνή Ἰουδαῖο. Τήν
κρίσιμη ὥρα πού βρέθηκε μπροστά του καταπληγωμένος, γυμνός καί μισοπεθαμένος
ὁ ὁδοιπόρος ἐκεῖνος, ὁ Σαμαρείτης ξέχασε τό μίσος καί τήν ἔχθρα πού ὑπῆρχε ἀνάμεσα
στούς δύο λαούς, Ἰουδαίους καί Σαμαρεῖτες, καί πρόσφερε ὁλόψυχη τήν ἀγάπη
του.
Ἔτσι
μέ τή στάση του αὐτή μᾶς διδάσκει ὅτι ὁ πιστός χριστιανός δέν περιορίζει τήν ἀγἀπη
του σέ ὁρισμένα πρόσωπα. Ἀρχίζει μέν ἀπό τά συγγενικά του πρόσωπα, τούς ἀνθρώπους
τοῦ στενοῦ οἰκογενειακοῦ του περιβάλλοντος, δέν τήν ἀφήνει ὅμως νά ἐκδηλωθεῖ
μόνο σέ αὐτά τά πρόσωπα, στούς συμπατριῶτες ἤ φίλους. Ὁ πιστός δέν ἐξετάζει
πρόσωπα καί γνωριμίες γιά νά ἐκδηλώσει τήν ἀγάπη του. Ἀλλά τήν προσφέρει σέ ὅλους
ἀνεξαιρέτως. Πρός κάθε ἄνθρωπο πού βρίσκεται σέ ἀνάγκη καί χρειάζεται τή
βοήθειά του. Μπορεῖ νά τοῦ εἶναι ἄγνωστος. Νά εἶναι ἀπό ἄλλο ἔθνος, ἀπό ἄλλη
φυλή, ἀκόμη καί ἀπό κράτος ἐχθρικό. Νά εἶναι ἄπιστος καί ἄθεος. Δέν ἀποκλείεται
ἀκόμη νά εἶναι καί πολέμιος τῆς πίστεως καί προσωπικός μας ἐχθρός. Τίποτε ἀπ’ ὅλα
αὐτά δέν ἀνακόπτει τό δρόμο στή χριστιανική ἀγάπη. Ἐφ’ ὅσον ὁ ἄλλος ἄνθρωπος
πάσχει καί χρειάζεται τή βοήθειά μας, οἱ
πιστοί ἔχουμε χρέος νά τοῦ τήν προσφέρουμε, χωρίς νά ἐξετάσουμε τίποτε τήν ὥρα
ἐκείνη. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος λέγει ὅτι ἄν δεῖς κάποιον νά ὑποφέρει, μή
χάνεις καιρό παρατηρώντας τον χωρίς ἐνδιαφέρον. Ἔχει δικαίωμα βοηθείας
διότι ἀκριβῶς πάσχει, βρίσκεται σέ ἀνάγκη. Γι’αὐτό καί προσθέτει ὁ ἱερός
πατήρ: «μαθαίνουμε ἀπό τήν παραβολή αὐτή νά φροντίζουμε ἐξίσου γιά ὅλους. Ὄχι
νά φροντίζουμε γιά τούς οἰκείους τῆς πίστεως καί νά ἀμελοῦμε τούς «ἀλλοτρίους»,
τούς ξένους». Ὁ πόνος τοῦ ἄλλου εἶναι ἀνάγκη
νά κινεῖ τήν εὐσπλαγχνία καί τή
συμπάθειά μας. Αὐτές νά μᾶς ὁδηγοῦν
στήν ἐκδήλωση τῆς ἀγάπης μας. Ὅπως ἔκαμεν ὁ Σαμαρείτης γιά τόν ἄγνωστό του Ἰουδαῖο,
ὅπως ἔκαμναν πάντοτε οἱ χριστιανοί. Στήν κηδεία τοῦ Μ. Βασιλείου, λέγεται ὅτι
παρακολουθοῦσαν καί ἔκλαιαν ὄχι μόνο οἱ χριστιανοί, ἀλλά καί πλήθη Ἑβραίων καί εἰδωλολατρῶν, διότι ἀκριβῶς
ὁ ἅγιος πατέρας εἶχε δείξει πλούσια τήν ἀγάπη του καί πρός αὐτούς. Ἔτσι κάμνουν
πάντοτε οἱ γνήσιοι μαθητές τοῦ Χριστοῦ. Προσφέρουν τήν ἀγάπη τους ἀδιακρίτως. Ἀκόμη καί σέ προσωπικούς των ἐχθρούς,
πού τούς εἶχαν βλάψει.
Ἀντιγράφει
δηλαδή ὁ πιστός μαθητής τοῦ Χριστοῦ τή θεϊκή ἀγάπη. Σκέπτεται ὅτι ὁ Θεός
δέχεται ὅλους ἀνεξαιρέτως τούς ἀνθρώπους. «Βρέχει ἐπί δικαίους καί ἀδίκους»
καί «ἀνατέλλει τόν ἥλιον αὐτοῦ ἐπί πονηρούς καί ἀγαθούς». Τό ἀποκορύφωμα τῆς ἀγάπης
βρίσκεται στό Θεανδρικό πρόσωπο τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ Ὁποῖος ἀγάπησε
ὅλους: τόν ρωμαῖο ἑκατόνταρχο, τόν τελώνη, τήν ἁμαρτωλή γυναίκα, τόν ληστή,
τή Χανανία, τόν Θωμᾶ καί τόν Πέτρο, ἀκόμη καί ὅταν τόν πρόδιδαν. Κι ἐμεῖς ἄς
τούς δεχόμαστε ὅλους καί πρός ὅλους νά δείχνουμε τήν ἀγάπη μας. Κι ὅταν
κάποιος μᾶς ἐχθρεύεται ἤ μᾶς ζημιώνει, ἐμεῖς νά τόν ἀγαποῦμε.
Ἡ χριστιανική ἀγάπη προσφέρεται, ἀδελφοί
μου, χωρίς ὑστεροβουλία. Χωρίς νά ἐπιζητεῖ
ἐπαίνους, τιμή ἤ ἀνταπόδοση. Μᾶς τό δείχνει καί αὐτό ὁ καλός Σαμαρείτης. Τί θά
μποροῦσε νά περιμένει ἀπό ἕνα καταπληγωμένο ἄνθρωπο, ἐξασθενημένο, ἡμιθανῆ; Ἕνα
ἄνθρωπο πού δέν μποροῦσε οὔτε «εὐχαριστῶ» καλά-καλά νά τοῦ εἰπεῖ, ἀλλά οὔτε καί
χρήματα εἶχε γιά νά τοῦ πληρώσει τό καλό πού τοῦ ἔκαμε; Οὔτε καί ἀπό ἄλλους ἀνθρώπους
μποροῦσε νά περιμένει κάτι, ἕνα ἔπαινο, μιά στοιχειώδη ἀναγνώριση τῆς πράξεώς
του, ἀφοῦ τήν καλωσύνη τήν ἔπραξε ἀθέατος ἀπό τούς ἀνθρώπους, θεατός ὅμως ἀπό
τόν ἅγιο Θεό; Ἀπό τήν ἀγάπη τοῦ καλοῦ
Σαμαρείτη ἀπουσιάζουν τά στοιχεῖα τῆς ὑστεροβουλίας. Παράδειγμα ζωντανό
καί πάλιν ὁ Κύριος λέγοντάς μας ὅτι ὅταν κάνεις τραπέζι νά μήν καλεῖς τούς
φίλους σου καί τούς γνωστούς, ἀλλά τούς φτωχούς, τούς ἀνάπηρους καί τούς κουτσούς.
Καί αὐτό δέν τό εἶπε βέβαια γιά νά μήν ἀναπτύσσουμε
κοινωνικές σχέσεις, ἀλλά γιά νά χωρίσει
τήν ὑστεροβουλία ἀπό τήν πράξη. Ὅταν προσφέρουμε ἀγάπη, νά μή λέμε δέν μέ εὐχαρίστησε,
δέν ἀναγνώρισε τήν πράξη καί τήν προσφορά μου. Ἄλλωστε ὁ μισθός τῆς ἀγάπης εἶναι ἡ εἰρήνη τῆς
ψυχῆς καί τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ κατά τήν ἡμέρα τῆς κρίσεως.
Ἕνα
τρίτο χαρακτηριστικό τῆς γνήσιας ἀγάπης πρός τόν πλησίον εἶναι ὅτι αὐτή προσφέρεται
συνεχῶς, μέ ἐπιμέλεια, ὄχι πρόχειρα,
ὅπως-ὅπως.
Ὁ
Σαμαρείτης καθώς προχωροῦσε πρός τή δουλειά του καί ἐκεῖ πού δέν τό περίμενε εἶδε
τόν ἄνθρωπο τόν πληγωμένο ἀπό τούς ληστές, μισοπεθαμένο καί σταμάτησε νά τόν
βοηθήσει. Καθυστέρησε τήν πορεία του, ἄλλαξε τό πρόγραμμά του, ἄφησε τίς
προγραμματισμένες δουλειές του. Δέν σκέφτηκε νά κάνει γρήγορα, νά τελειώνει γιά
νά συνεχίσει τό ταξίδι του. Σταμάτησε, τόν πλησίασε, ἔβγαλε ἀπό τό πρόχειρο
φαρμακεῖο του λάδι καί κρασί γιά νά καθαρίσει τίς πληγές καί νά τίς ἐπιδέσει μέ
ἀσφάλεια. Ἔσχισε τό δικό του ἔνδυμα γιά
νά σταματήσει τίς αἱμορραγίες καί στή συνέχεια τόν πῆρε μέ φόβο καί ἀγωνία καί
τόν ἀνέβασε στό ζῶο του. Καί προχωροῦσαν σιγά -σιγά πρός τό πανδοχεῖο ὅπου
ξενύχτησε κοντά του, τόν πρόσεχε καί τοῦ πρόσφερε ὅ,τι χρειαζόταν. Καί ὅταν
τό πρωῒ εἶδε ὅτι ὁ τραυματίας ἐκεῖνος ξέφυγε τόν κίνδυνο καί ἀφοῦ ἔκανε ὅ,τι
τοῦ ὑπαγόρευε ἡ καρδιά του, ἔδωσε δυό δηνάρια στόν πανδοχέα μέ τήν ὁδηγία νά
περιποιηθεῖ τόν ἄρρωστο καί ὅ,τι ξοδέψει παραπάνω θά τοῦ τό δώσει ὅταν ἐπιστρέφει
γιά τήν πατρίδα του.
Ποῦ
ὀφείλεται αὐτή ἡ διάθεση τῆς ἐπιμελημένης ἀγάπης; Χωρίς ἀμφιβολία ὁ Σαμαρείτης
ἐκεῖνος αἰσθάνθηκε σάν νά ἦταν αὐτός ὁ «περιπεσών εἰς τούς ληστάς» καί
συμπεριφέρθηκε ὅπως θά ἤθελε νά συμπεριφερθοῦν οἱ ἄλλοι σ’ αὐτόν. Ἐφάρμοσε
δηλαδή τόν χρυσό κανόνα τῆς ἀγάπης. Ἔτσι διδασκόμαστε πῶς νά ἀνταποκριθοῦμε ὄχι
στίς πλαστές ἀνάγκες τῶν ἀνθρώπων ἀλλά στίς πραγματικές. Ὄχι τόσο καί μόνο στή
σωματική ἀλλά κυρίως στήν πνευματική πείνα καί ἀσθένεια τῶν συνανθρώπων μας πού
θεραπεύονται μόνο στό πνευματικό πανδοχεῖο τῆς Ἐκκλησίας. Χρειάζονται
πνευματικοί ἄνθρωποι-τραυματιοφορεῖς γιά νά μεταφέρουν ἐκεῖ τούς τραυματίες ἀπό
τούς πνευματικούς ληστές τῆς ἁμαρτίας. Καί αὐτό μᾶς τό ζητεῖ ὁ Θεός ἰδιαίτερα
σήμερα.
*****
«Πορεύου καί σύ ποίει ὁμοίως»
Ἀγαπητοί μου, ὁ Σαμαρείτης τῆς
παραβολῆς μᾶς δίδαξε σήμερα τό δυσκολώτερο μάθημα. Ὁ Κύριος ὅμως μᾶς εἶπε ὅτι
«τά ἀδύνατα παρά ἀνθρώποις δυνατά παρά τῷ Θεῷ ἐστι».
Νά
καταφύγουμε λοιπόν μέ πίστη στόν Χριστό μας νά τοῦ ζητήσουμε καί νά τοῦ ποῦμε
μέ πόθο καί πόνο ψυχῆς: «Κύριε, Ἰησοῦ Χριστέ, Σύ πού εἶσαι ὁ Καλός Σαμαρείτης,
πού μᾶς ἐλευθέρωσες ἀπό τούς ἀόρατους ληστές καί μᾶς ὁδήγησες στό πανδοχεῖο τῆς
Ἐκκλησίας Σου καί ἀπό ἐκεῖ στήν οὐράνια Βασιλεία Σου, σέ παρακαλοῦμε νά ἀνάψεις
τή φλόγα τῆς πρός Σέ ἀγάπης στίς καρδιές μας, γιά νά τή μεταλαμπαδεύουμε στόν
σύγχρονο κόσμο.
Ἐκφωνήθηκε στόν Ἱερό Καθεδρικό Ἁγίου Ἰωάννου Ἀρχιεπισκοπῆς
Λευκωσίας, Κυριακή 12/11/2017
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου