ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΙΣΙΔΙΑΣ
ΕΞΑΡΧΙΑ ΣΙΔΗΣ ΚΑΙ ΑΤΤΑΛΕΙΑΣ
Αγαπητοί μου αδελφοί και αδελφές εν Κυρίω,
O Απόστολος Παύλος προτρέπει
τους Επισκόπους: "Να προσέχετε τον εαυτόν σας και όλο το ποίμνιο, στο
οποίο το Πνεύμα το Άγιο σας έθεσε Επισκόπους για να ποιμαίνετε την
Εκκλησία του Κυρίου και Θεού, που την έκανε δική Του με το Αἷμα
Του" (Πράξ. 20,28).
Και ο Κύριος είπε: "Ο
καλός ποιμένας θυσιάζει τη ζωή του για χάρη των προβάτων"
(Ιωάν.10,11). Προσπαθώντας να ανταποκριθώ στα καθήκοντά μου ως Επίσκοπός
σας και πνευματικός πατέρας σας, έχω υποχρέωση, εκτός των άλλων, να
επαγρυπνώ για την ενότητα του ποιμνίου, που μου εμπιστεύτηκε η Κεφαλή της
Εκκλησίας μας, ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός διά της Μητρός Εκκλησίας,
καθώς και για την εν ειρήνη πνευματική προαγωγή του.
Επειδή μερικοί από σας από
άγνοια της εκκλησιαστικής τάξεως, έχουν θορυβηθεί και δερωτώνται άν οι
πρόσφατες αποφάσεις του Πατριαρχείου Μόσχας ισχύουν και γι αυτούς, που
διαβιούν στα όρια της Ατταλείας, και αποτελούν ποίμνιον της Ιεράς
Μητροπόλεως Πισιδίας-Εξαρχίας Ατταλείας, υπαγομένης εκκλησιαστικώς στο
Οικουμενικόν Πατριαρχείον Κωνσταντινουπόλεως, απευθύνω προς όλους το
εγκύκλιον αυτό Γράμμα.
Όλοι οι Ορθόδοξοι πιστεύουμε
"εἰς Μίαν, ̔Αγίαν, Καθολικήν, καί ̓Αποστολικήν ̓Εκκλησίαν". Η
Μία Εκκλησία περιλαμβάνει μέλη από όλα τα έθνη, χωρίς διακρίσεις.
Ο Απόστολος Παύλος γράφει ότι
μέσα στην Εκκλησία του Χριστού δεν υπάρχουν φυλετικές διαφορές:
"οὐκ ἔνι Ἰουδαῖος οὐδέ Ἕλλην...πάντες γάρ ὑμεῖς εἷς ἐστε
ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ" (Γαλ.3,28).
Αυτή η Μία Ἐκκλησία (και
εννοούμε την Ορθόδοξη Εκκλησία η οποία τηρεί αναλλοίωτη την δογματική
και ηθική διδασκαλία του Χριστού και των Αποστόλων μέχρι σήμερα) έχει
επεκταθεί σε όλες τις ηπείρους της γής, κατά την εντολήν του Κυρίου:
"Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τά έθνη, βαπτίζοντες αὐτούς εἰς
τό ὄνομα τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος..".
Από τους Αποστολικούς χρόνους οι βαπτισμένοι χριστιανοί σε κάθε τόπο
συγκροτούσαν την τοπική τους Εκκλησία.
Για τη διαποίμανση τών πιστών,
την τέλεση τών Ιερών Μυστηρίων της Εκκλησίας (θεία Ευχαριστία κλπ.) και
για την εξασφάλιση της ενότητας της τοπικής Εκκλησίας σε κάθε πόλη οι
Απόστολοι χειροτονούσαν και τοποθετούσαν έναν Επίσκοπο.
Ο Επίσκοπος αυτός έπαιρνε το
προσωνύμιο της πόλης εκείνης π.χ. Λίνος Επίσκοπος Ρώμης, Ιάκωβος,
Επίσκοπος Ιεροσολύμων, Ιγνάτιος Επίσκοπος Αντιοχείας, Μάρκος Επίσκοπος
Αλεξανδρείας κ.ο.κ. Επίσης η κάθε τοπική Εκκλησία έπαιρνε το όνομα της
πόλεως, όχι του έθνους στο οποίο ανήκε.
Γι αυτό ο Απόστολος Παύλος
στέλνει τις Επιστολές του σε Εκκλησίες που είχε ιδρύσει και τις αποκαλεί
με το όνομα της πόλης, π.χ. "Τῇ́ Ἐκκλησίᾳ τοῦ Θεοῦ τῇ οὔσῃ
ἐν Κορίνθῳ" (Α' Κορ. 1,2) ή "Προς τα μέλη της Εκκλησίας της
Θεσσαλονίκης" (Α' Θεσ. 1,1) κ.ο.κ.
Έκτοτε ο κάθε Επίσκοπος έχει
την απόλυτη ευθύνη για την διαποίμανση των πιστών της Επισκοπής του και
κανένας άλλος. Όποιος και άν είναι αυτός, δεν έχει δικαίωμα να
επεμβαίνει στα εσωτερικά θέματα άλλης Επισκοπής, εν αγνοία του οικείου
Επισκόπου· π.χ. δεν μπορεί κανείς Επίσκοπος, Μητροπολίτης, Πατριάρχης να
μεταβεί σε άλλη Επισκοπή να τελέσει θεία Λειτουργία ή ότιδήποτε άλλο
εν αγνοία του οικείου Επισκόπου.
Ούτε Ομιλία μπορεί να κάνει
προς τους πιστούς ή να τους δώσει πνευματικές ή άλλου είδους
κατευθύνσεις, εν αγνοία του οικείου Επισκόπου. Το ίδιο ισχύει και για
τους Ιερείς, Διακόνους, Αναγνώστες, Ιεροψάλτες.
Επομένως δεν είναι
υποχρεωμένοι ούτε οι Κληρικοί ούτε οι λαϊκοί να δέχονται εντολές από
άλλους Επισκόπους, Μητροπολίτες ή Πατριάρχες, παρά μόνον μέσω του
Επισκόπου-Μητροπολίτη τους.
Αυτή την τάξη τηρεί η Μία
Αγία Ορθόδοξη Εκκλησία, βάσει των αποφάσεων των Οικουμενικών Συνόδων και
έτσι διατηρείται ενωμένη.
Επομένως, αγαπητά μου
πνευματικά παιδιά, σε ΣΑΣ που ανήκετε στο ποίμνιο της Ιεράς Μητροπόλεως
Πισιδίας και στις Εξαρχίες της Ατταλείας και Σίδης κανείς έξωθεν
Επίσκοπος, Μητροπολίτης ή Πατριάρχης δεν έχει δικαίωμα, παρακάμπτοντας
τον Ποιμενάρχη Μητροπολίτη σας, να σας δώσει εντολές σε ποιούς ναούς να
εκκλησιάζεστε και σε ποιούς να σας απαγορεύουν να κοινωνάτε και μάλιστα με
απειλές.
Ενώπιον του Χριστού και της
Μιάς Αγίας Εκκλησίας Του αυτά δεν έχουν καμμία ισχύ, και αν δεν δώσετε
καμμία σημασία στις απαγορεύσεις αυτές να μήν αισθάνεσθε καμμία ενοχή.
Ενοχή πρέπει να αισθάνονται
εκείνοι, (όσο υψηλά και αν είναι τα εκκλησιαστικά αξιώματα που κατέχουν)
που με τις αντικανονικές ενέργειές τους επιδιώκουν με απειλές να
απομακρύνουν τους πιστούς από την Εκκλησία, να διακόψουν την κοινωνία με
τους Ιερείς και τον Επίσκοπό τους, ώστε ούτε να εξομολογούνται ούτε να
κοινωνούν.
Αυτές οι ενέργειές τους μόνον
τον Αντίχριστο, που πολεμά τον Χριστό και την Εκκλησία Του, κάνουν να
χαίρεται. Όλοι οι λογικοί άνθρωποι θλίβονται βαθύτατα με τέτοιες σατανικές
ενέργειες.
Αν, δε, θελήσουν να στηρίξουν
την ενέργειά τους αυτή με το δικαιολογητικόν ότι απευθύνονται όχι σε
όλους τους Ορθοδόξους της Ατταλείας ή άλλων περιοχών, αλλά μόνον στους
ανθρώπους της φυλής τους, του δικού τους έθνους, τότε αποδεικνύονται
παραβάτες Αποφάσεων Μεγάλων Ιερών Συνόδων που έχουν καταδικάσει τον
εθνοφυλετισμό ως αίρεση. Κάθε Επίσκοπος μόνον εντός της Επισκοπής του
έχει αρμοδιότητες.
Κανείς Επίσκοπος δεν έχει
δικαίωμα να επεκτείνει την εξουσία του πέραν των τοπικών ορίων της
Επισκοπής του, και να απαιτεί χριστιανοί, που ανήκουν εκκλησιαστικώς σε
άλλες μακρυνές Επισκοπές, Μητροπόλεις, Πατριαρχεία να υπακούουν σε ότι
τους διατάζουν μόνον και μόνον διότι ανήκουν στην ίδια φυλή.
Ειδικότερα με το θέμα του
Εθνοφυλετισμού ασχολήθηκε η Μεγάλη Σύνοδος των Ορθοδόξων του έτους 1872,
η οποία -με βάση το Κανονικό δίκαιο και την Παράδοση της Εκκλησίας-
κατεδίκασε τον εθνοφυλετισμό, επειδή υποσκάπτει, ως αίρεση, τα εκκλησιολογικά
θεμέλια της χριστιανικής πίστης [1] Το «φυλετικό» κριτήριο όπως αποφάσισε ρητά
η Μεγάλη αυτή Σύνοδος (1872) αντιβαίνει στο πολίτευμα της Εκκλησίας, επειδή
δογματικά και διοικητικά προσβάλλει την ενότητα της τοπικής Εκκλησίας.
Δεδομένου ότι η τοπική Εκκλησία προσδιορίζεται με εδαφικά-γεωγραφικά κριτήρια,
το «φυλετικό» κριτήριο είναι στοιχείο διχασμού, αντίθετου, επίσης, στο
εκκλησιαστικό γεγονός και στη μετοχή του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας υπό
του ενός Επισκόπου της κάθε Επαρχίας [2]. (Βλ. Πρακτικά Μεγάλης Συνόδου [1]
Mansi Tόμ.45 στήλες 423 & [2] 430).
Αυτές οι Αποφάσεις έγιναν
αποδεκτές από την ανά τον κόσμον Ορθοδοξία και πρέπει να τις γνωρίζουν
και να τις τηρούν όλοι όσοι αναλαμβάνουν να διακονήσουν την Εκκλησία και
να μη πέφτουν στη αίρεση του εθνοφυλετισμού και καταστρέφουν την ενότητα
της Αγίας του Χριστού Εκκλησίας.
Αγαπητοί μου αδελφοί και
αδελφές εν Κυρίω, εμείς σας αγαπούμε όλους και όλες και δεχόμαστε στην
Μητρόπολή μας και στους ναούς μας, που -όπως γνωρἰζετε- αποκτήσαμε με
πολλές θυσίες, όλους τους Ορθοδόξους πιστούς, ανεξάρτητα σε ποιά φυλή
ανήκουν.
Συνεχίζουμε με τους Ιερείς μας,
όπως μέχρι τώρα, τις θείες Λειτουργίες και όλες τις δραστηριότητες της
Εκκλησίας μας στους Ιερούς Ναούς μας. Να μην αισθάνεται κανείς ενοχή
επειδή συνεχίζει, όπως μέχρι τώρα, να εκκλησιάζεται στην Αττάλεια και
στην Αλάνια. Αντιθέτως, έτσι θα χαίρεται ο Χριστός, η Παναγία μας, ο
Απόστολος Παύλος, ο Άγιος Αλύπιος και όλοι οι οι Άγιοι των τόπων αυτών,
που θα σας υποδέχονται στους ναούς τους.
Οι μόνοι που θα λυπούνται θα
είναι οι δαίμονες και όσοι συντελούν προς τούτο εν γνώσει ή εν αγνοία.
Όσοι αμφιταλαντεύονται ας
προσευχηθούν και ας αποφασίσουν: Επιθυμούν να αρέσουν στον Χριστό ή σε
ανθρώπους;
Ο Απόστολος Παύλος πάντως
είπε: "Εάν ζητούσα να αρέσω στους ανθρώπους, δεν θα ήμουν υπηρέτης
του Θεού" (Γαλ.1,11).
Κατακλείω το γράμμα μου αυτό
με την προτροπή του Αποστόλου Παύλου: "Αδελφοί μου, να χαίρεστε, να
προοδεύετε, να συμπαραστέκεστε ο ένας στον άλλον, να μην έχετε διαφωνίες,
να έχετε ειρήνη και ο Θεός που χαρίζει ειρήνη θα είναι μαζί σας"
(Β' Κορ. 13, 11).
Με θερμές πατρικές ευχές
+Ὁ Πισιδίας Σωτήριος
Ἔξαρχος Σίδης και
Ἀτταλείας
Ecumenical Patriarchate
Holy Metropolis of Pisidia
Exarchate of Side and Attaleia
To the Holy Clergy and Christ-following
Faithful of our Holy Metropolis
Beloved Brothers and Sisters in the Lord:
The
Apostle Paul exhorts bishops to, “Keep watch over yourselves and over all the
flock, of which the Holy Spirit has put you as bishops to shepherd the Church
of God, which he obtained with the blood of his own Son” (Acts 20:28).
Similarly, our Lord said, “The good shepherd sacrifices his life for the sake
of his flock” (John 10:11). In my effort to respond faithfully to my duties as
your bishop and spiritual father, one of my responsibilities is to watch
carefully and to preserve the unity and peaceful spiritual progress of my
flock, which the Head of the Church, our Lord Jesus Christ, entrusted to me.
Some
of you, being unfamiliar with the Church’s ecclesiastical structure, have
expressed concerns and questions about the recent decisions of the Patriarchate
of Moscow and how these decisions may affect you, the residents of Attaleia who
belong ecclesiastically to the Ecumenical Patriarchate of Constantinople. For
this reason, I offer the following encyclical letter.
All
Orthodox Christians believe in “One Holy Catholic and Apostolic Church” (Nicene
Creed). This One Church includes members of all nations, without any
discrimination or distinction. St. Paul writes that, in the Church of Christ,
there are no racial or ethnic differences, “There is neither Jew nor Greek…for
you are all one in Christ Jesus” (Galatians 3:28).
This
One Church (that is, the Orthodox Church, which preserves unchanged to this day
the dogmatic and ethical teachings of Christ and the Apostles) has extended
unto all the earth’s continents in accordance with the Lord’s commandment, “Go
and make disciples of all the nations, baptizing them in the name of the
Father, and of the Son, and of the Holy Spirit” (Matthew 28:19). From the time
of the Apostles, baptized Christians in every location would assemble and
constitute the local Church. In order to minister to the needs of the faithful,
celebrate the holy sacraments (Holy Communion, etc,), and secure the unity of
the local Church in every city, the Apostles ordained and put in place one
local Bishop. This bishop would take the name of that city; for example, Linus
Bishop of Rome, Iakovos Bishop of Jerusalem, Ignatios Bishop of Antioch, Mark
Bishop of Alexandria, etc. In addition, each local church took the name of the
local city, not of the ethnicity of the people. For this reason, St. Paul sends
his Epistles to the local churches that he had established, calling them by the
name of the city in which they are located. For example, he writes, “To the
Church of God that is in Corinth…” (1 Cor 1:2) or “To the members of the Church
of Thessalonika…” (1 Thess. 1:1), and so on.
From
that time on, the local Bishop had the absolute responsibility for the
spiritual guidance of the faithful of his diocese and no one else. No matter
who he is, a bishop never has the right to interfere in the internal affairs of
another diocese without the knowledge of the local bishop; for example, it is
not allowed for any bishop, Metropolitan, or Patriarch to enter another diocese
and celebrate a Divine Liturgy or do anything else without the local bishop’s
awareness and permission, neither does he have the authority to give sermons to
the faithful or give some other form of spiritual guidance to them unless the
local bishop knows about and allows it. The same guidelines apply for priests,
deacons, readers, and chanters. Consequently, neither the clergy nor the laity
of a local community are obligated to follow the directions of outside bishops,
Metropolitans, or Patriarchs but only to follow the guidance of their own local
hierarch. This is the ecclesiastical order that has been preserved and guarded
by the One Holy Orthodox Church, grounded in the decisions of the Ecumenical
Councils, and this is how the Church remains united throughout history.
Therefore, my beloved spiritual children, for those of you who belong to
the Holy Metropolis of Pisidia and the Exarchate of Attaleia and Side no
outside Bishop, Metropolitan, or Patriarch has any right to go around or behind
the back of your local Metropolitan and to give you orders—or issue
threats—regarding which church you should attend and where you should receive
Holy Communion. None of these hierarchs has any authority over you before
Christ and His One Holy Church. If you were to disregard such prohibitions and
directions, you are not culpable and should not feel any guilt. Those who have
high ecclesiastical rank are the ones who are responsible, and guilty before
God, for trying—through uncanonical acts and threats—to pull you away from the
Church and from your priest and Bishop, telling you neither to go to confession
nor to receive Holy Communion. Acts such as these give joy only to the
Anti-Christ, who fights Christ and His Church. All reasonable people are harmed
deeply by such satanic efforts.
If such foreign bishops wish to defend their
actions with the excuse that they direct their opposition not to all the
Orthodox people of Attaleia, or other local churches, but only to the people of
their own ethnic heritage, then they are, in truth, violating the decisions of
the Great and Holy Councils, which have repeatedly condemned ethnophyletism as
a heresy. Every hierarch has authority only within his own diocese. No bishop
has the right to extend his authority beyond the borders of his local church
and to demand that Christians who belong to other local dioceses, metropolises,
and patriarchates must obey whatever they say because they share the same
ethnic background.
More
specifically, on the matter of ethnophyletism, the Great Orthodox Council of
1872, grounded in the canon law and the tradition of the Church, condemned
ethnophyletism unequivocally, seeing that it is a heresy that undercuts the
ecclesiological foundation of Christian faith. The Great Council of 1872
proclaimed that the criterion of “ethnicity” (note #1) goes against Church
structure because, both by dogma and by governance, it harms the unity of the
local Church. Given that the local Church is determined by geographical
criteria—not racial or ethnic criteria—using ethnicity becomes a source of
schism, the very opposite of the ecclesiastical fact manifested in the members’
sharing the sacrament of Holy Communion united under the person of the one
Bishop of each diocese (note #2). [See the records of the Great Synod (#1)
Mansi, Vol. 45 Columns 423 and (#2) 430].
These
synodal decisions were accepted by the Orthodox faithful throughout the world
and all who serve the Church should know, and recognize, and practice them, so
as not to fall into the heresy of ethnophyletism, which destroys the unity of
the Holy Church of Christ.
My beloved brothers and sisters in the Lord, as
your local Metropolitan, I love you all and accept all Orthodox faithful of all
ethnic backgrounds into our Metropolis and our parishes which, as you know, we
have established through many sacrifices. As in the past, our priests continue
to celebrate the Divine Liturgies and to offer all the other ministries of our
Church in the local parishes. No one should feel any guilt for continuing, as
in the past, to attend church in Attaleia and Alania. On the contrary,
continuing to attend church services and activities will bring joy to Christ,
to the Holy Theotokos, to the Apostle Paul, St. Alypios, and all the other
local saints, who welcome you into their holy places of worship. The only ones
who will feel sorry will be the demons and those who cooperate with them in
knowledge or in ignorance.
Whoever feels ambivalent about what to do should pray and then decide:
Do you desire to please Christ or people? St. Paul said, “If I were still
serving people, I would not be a servant of God” (Galatians 1:10).
I
conclude my letter with love and the exhortation of St. Paul, “My brothers and
sisters, rejoice, progress, agree with one another, live in peace, and the God
of peace will be with you.” (2 Cor.. 13:11).
With Warm Paternal Prayers and Blessings
+ Metropolitan
Sotirios of Pisidia
Exarch of Attaleia and Side
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου