Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2019

Μνήμη του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, Αρχιεπισκόπου Θεσ/νίκης - Παναγιώτη Σπ. Μαρτίνη


Μνήμη του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά,
 Αρχιεπισκόπου Θεσ/νίκης 

Παναγιώτη Σπ. Μαρτίνη Δ. Θ.

Στις 14 Νο­εμ­βρί­ου η Εκ­κλη­σί­α τι­μά τη μνή­μη του Α­γί­ου Γρη­γο­ρί­ου του Πα­λα­μά, Αρ­χιε­πι­σκό­που Θεσ­σα­λο­νί­κης. Ε­πί­σης, ι­διαί­τε­ρα τον τι­μά και τη Β’ Κυ­ριακή των Νη­στειών, ως πρό­μα­χο της Ορ­θό­δο­ξης πί­στης και θε­ο­λο­γί­ας.
Ο Ά­γιος Γρη­γό­ριος έ­ζη­σε τον 14ο αιώ­να (1296-1359). Υ­πήρ­ξε γό­νος αρ­χο­ντι­κής οι­κο­γέ­νειας της Κων­στα­ντι­νού­πο­λης. Ο πα­τέ­ρας του ή­ταν συ­γκλη­τι­κός και σύμ­βου­λος του αυ­το­κρά­το­ρα Αν­δρο­νί­κου Β’ Πα­λαιο­λό­γου (1282 –1328), άν­δρας μεγά­λης α­ρε­τής, που ε­πι­δι­δό­ταν στη «νο­ε­ρά προ­σευ­χή».
Ο Γρη­γό­ριος έ­λα­βε με­γά­λη μόρ­φω­ση, ι­διαί­τε­ρα γνώ­ρι­σε τη φι­λο­σο­φί­α του Α­ριστο­τέ­λη, τη «λο­γι­κή» του ο­ποί­ου θε­ω­ρού­σε «ως μια κα­θα­ρή ά­σκη­ση του νου». Όμως, κυ­ρί­ως, ε­πέ­δρα­σαν στη με­τέ­πει­τα ζω­ή και πο­ρεί­α δύ­ο ο­πα­δοί της λε­γό­μενης «νη­πτι­κής» πα­ρά­δο­σης, ο Πα­τριάρ­χης Κων­στα­ντι­νου­πό­λε­ως Α­θα­νά­σιος Α’, και ο Μη­τρο­πο­λί­της Φι­λα­δελ­φεί­ας Θε­ό­κλη­τος, που τον ε­μύ­η­σε στην «κα­θαρά προ­σευ­χή». Γι’ αυ­τό σε νε­α­ρή η­λι­κί­α α­κο­λού­θη­σε τον μο­να­χι­κό βί­ο, α­φού ε­πί 20 χρό­νια έ­ζη­σε ως ε­ρη­μί­της και κοι­νο­βιά­της μο­να­χός στο Ά­γιο Ό­ρος. Με δι­δα­σκά­λους τους με­γά­λους «γε­ρο­ντά­δες» α­σκή­θη­κε στην «καρ­δια­κή» προ­σευχή και στη συ­νε­χή ε­πί­κλη­ση του ο­νό­μα­τος του Ι­η­σού.

Τον 14ο αιώ­να που έ­ζη­σε ο Ά­γιος Γρη­γό­ριος η βυ­ζα­ντι­νή Α­να­το­λή διέτρε­χε δύ­ο σο­βα­ρούς κιν­δύ­νους. Στην Α­να­το­λή, έ­ναν ε­θνι­κό, α­φού οι Τούρ­κοι εί­χαν φτά­σει μέ­χρι τα πα­ρά­λια της Μ. Α­σί­ας, και στη Δύ­ση έ­ναν πνευ­μα­τι­κό, που α­πει­λού­σε να νο­θεύ­σει α­κό­μη και την ορ­θό­δο­ξη πί­στη και θε­ο­λο­γί­α.
Ή­ταν ο ά­θε­ος αν­θρω­πι­σμός, που στη θέ­ση του Θε­ού εί­χε το­πο­θε­τή­σει τον άν­θρω­πο, και ή­δη εί­χε νο­θεύ­σει τη θε­ο­λο­γί­α της Δυ­τι­κής Εκ­κλη­σί­ας.
Θερ­μός υ­πο­στη­ρι­κτής της δυ­τι­κής θε­ο­λο­γί­ας υ­πήρ­ξε ο Βαρ­λα­άμ ο μο­να­χός, ελλη­νι­κής κα­τα­γω­γής και παι­δεί­ας, ο­πα­δός του σχο­λα­στι­κι­σμού και της Α­ρι­στο­τε­λι­κής Φι­λο­σο­φί­ας. Ε­γκα­τα­στά­θη­κε πρώ­τα στην Κων­στα­ντι­νού­πο­λη και στη συ­νέ­χεια στη Θεσ­σα­λο­νί­κη, υ­πο­στη­ρί­ζο­ντας τις θέ­σεις των Λα­τί­νων πε­ρί της εκ­πο­ρεύ­σε­ως του Α­γί­ου Πνεύ­μα­τος, ό­τι η γνώ­ση του Θε­ού έ­χει για πη­γή της μό­νο την «ε­μπει­ρί­α» των αι­σθή­σε­ων (Α­ρι­στο­τέ­λης) και ό­τι ο Θε­ός πα­ρα­μέ­νει ά­γνω­στος, πά­νω α­πό κά­θε αι­σθη­τή ε­μπει­ρί­α (νε­ο­πλα­τω­νι­σμός). Έ­τσι γί­νε­ται σφο­δρός πο­λέ­μιος των η­συ­χα­στών και γε­νι­κό­τε­ρα της η­συ­χα­στι­κής – νη­πτικής πα­ρά­δο­σης, που θέ­λει δυ­να­τή τη θέ­α­ση του Θε­ού ως «α­κτί­στου φω­τός», δια της συ­νε­χούς προ­σευ­χής.
Τό­τε κλή­θη­κε να υ­πε­ρα­σπί­σει αυ­τή την πα­ρά­δο­ση ο Α­γιος Γρη­γό­ριος, που διέθε­τε γε­ρή φι­λο­σο­φι­κή και θε­ο­λο­γι­κή μόρ­φω­ση, κα­θώς και την ει­κο­σα­ε­τή α­σκητι­κή του ε­μπει­ρί­α.
Η θε­ο­λο­γί­α του α­γί­ου Γρη­γο­ρί­ου, που βα­σι­κά συ­νο­ψί­ζει ό­λη την πα­ρά­δο­ση και την δι­δα­σκα­λί­α των προ αυ­τού πα­τέ­ρων (Μ. Βα­σι­λεί­ου, Γρη­γο­ρί­ου Νύσ­σης, Γρηγο­ρί­ου Να­ζιαν­ζη­νού, Μα­ξί­μου του Ο­μο­λο­γη­τού κλπ), μι­λά­ει για τρί­α στά­δια πνευ­μα­τι­κού α­γώ­να, που κά­νουν δυ­να­τή τη θέ­ω­ση του αν­θρώ­που.
Το πρώ­το στά­διο πε­ρι­λαμ­βά­νει τη νο­ε­ρή, καρ­δια­κή και α­διά­λει­πτη προ­σευ­χή (Ευά­γριος, Μα­κά­ριος Αι­γύ­πτου, Ιω­άν­νης Σι­να­ϊ­της), σύμ­φω­να με το Ρωμ. 9,2, του Απο­στό­λου Παύ­λου, «α­δια­λεί­πτως προ­σεύ­χε­σθε». Αλ­λά και ο Ά­γιος Γρη­γό­ριος ο Θε­ο­λό­γος ση­μειώ­νει: «μνη­μο­νευ­τέ­ον του Θε­ού μάλ­λον ή α­να­πνευ­στέ­ον». Έ­τσι, μέ­χρι σή­με­ρα οι μο­να­χοί, ι­διαί­τε­ρα στο Ά­γιο Ό­ρος, συ­νε­χώς ε­πα­να­λαμ­βά­νουν τη μο­νο­λό­γι­στη ευ­χή: «Κύ­ριε, Ι­η­σού Χρι­στέ, ε­λέ­η­σόν με».
Το δεύ­τε­ρο στά­διο του πνευ­μα­τι­κού α­γώ­να εί­ναι η κά­θαρ­ση και ο φω­τι­σμός του προ­σευ­χό­με­νου, σύμ­φω­να με το Ματ­θ.5,8, «μα­κά­ριοι οι κα­θα­ροί τη καρ­δί­α, ό­τι αυ­τοί τον Θε­όν ό­ψο­νται». Κα­τά τον Ά­γιο Διά­δο­χο, ε­πί­σκο­πο Φω­τι­κής, «ό­ταν ο χρι­στια­νός ε­πι­κα­λεί­ται συ­νε­χώς τον Κύ­ριο Ι­η­σού, τό­τε το πυρ της θεί­ας Χάρι­τος α­πλώ­νε­ται α­κό­μη και στις ε­ξω­τε­ρι­κές του αι­σθή­σεις. Εί­ναι το «ά­κτι­στο φως», που σαν «ά­κτι­στη» θεί­α ε­νέρ­γεια εμ­φα­νί­στη­κε στο Μω­υ­σή  στο Ό­ρος Σινά. « και κα­τέ­βη η δό­ξα Κυ­ρί­ου του Θε­ού ε­πί το Ό­ρος Σι­νά… το δε εί­δος της δόξης Κυ­ρί­ου ω­σεί πυρ φλέ­γον» (Εξ. 24,17). Και «κα­τα­βαί­νο­ντος δε αυ­τού εκ του Ό­ρους …εί­δεν Α­α­ρών…τον Μω­ϋ­σήν και ην δε­δο­ξα­σμέ­νη η ό­ψις του προ­σώ­που αυ­τού και ε­φο­βή­θη­σαν εγ­γί­σαι αυ­τόν …και πε­ριέ­θη­κεν Μω­ϋ­σής κά­λυμ­μα ε­πί το πρό­σω­πον αυ­τό΄». (Εξ. 34,33). Εί­ναι το ί­διο «ά­κτι­στον φως», που πε­ριέ­λου­σε τους τρεις μαθη­τές στο ό­ρος Θα­βώρ, κα­τά την Με­τα­μόρ­φω­ση του Κυ­ρί­ου. Γι’ αυ­τό α­πό τους ησυ­χα­στές αυ­τό το «φως» ο­νο­μά­ζε­ται και «Θα­βώ­ρειον».
Η συ­νε­χής μνη­μό­νευ­ση του ο­νό­μα­τος του Ι­η­σού φω­τί­ζει το εί­ναι του πι­στού και τον ο­δη­γεί στο τρί­το και τε­λευ­ταί­ο στά­διο, που εί­ναι η θέ­ω­σή του, δη­λαδή η έ­νω­σή του με τον Θε­ό. Κα­τά τους πα­τέ­ρες, «η φω­τει­νή ό­ρα­ση εί­ναι μια θε­οφά­νεια τό­σον α­λη­θι­νή, ό­σο και η θε­ο­φά­νεια του ό­ρους Θα­βώρ, α­φού φα­νε­ρώ­νει το ί­διο θε­ο­ποι­η­μέ­νο σώ­μα του Χρι­στού». Ή­δη ο ά­γιος Γρη­γό­ριος Νύσ­σης (4ος αι.) κα­θο­ρί­ζει τη διά­κρι­ση α­νά­με­σα στη θεί­α ου­σί­α και στις ε­νέρ­γειές της, για να εκ­φρά­σει την ε­πι­κοι­νω­νί­α αυ­τή. Οι ε­νέρ­γειες αυ­τές, κα­τά τον ιε­ρό ­­­­πα­τέ­ρα, εί­ναι πραγ­μα­τι­κές εκ­δη­λώ­σεις, που κα­θι­στούν προ­σιτή τη θε­ϊ­κή ζω­ή χω­ρίς να α­φαι­ρούν α­πό τον Θε­ό την α­κα­τα­λη­ψί­α του. Και ο ά­γιος Γρη­γό­ριος ο Πα­λα­μάς (14ος αι.) συ­μπλη­ρώ­νει: «Συμ­με­τέ­χο­ντας στον Θε­ό τον ί­διο και στην ά­κτι­στη χά­ρη Του, ο άν­θρω­πος γί­νε­ται θε­ός κα­τά χά­ριν». Αυ­τό, ό­μως, το βλέ­πει ο Α­γιος Γρη­γό­ριος ο Πα­λα­μάς να ο­λο­κλη­ρώ­νε­ται και να ε­πι­τυγ­χά­νε­ται πλή­ρως με τη συμ­με­το­χή του χρι­στια­νού στη λα­τρευ­τι­κή ζωή της Εκ­κλη­σί­ας. Αρ­χί­ζει αυ­τός ο φω­τι­σμός με το Βά­πτι­σμα και συ­νε­χώς εν­δυνα­μώ­νε­ται με τη συμ­με­το­χή στο μυ­στή­ριο της Θεί­ας Ευ­χα­ρι­στί­ας. Ε­κεί που γι­νό­μα­στε, ό­πως ση­μειώ­νει, «σύσ­σω­μοι» και «σύ­ναι­μοι» Χρι­στού.
Αυ­τή τη θε­ο­λο­γί­α δια­σώ­ζει στα συγ­γρά­μα­τά του ο Πα­λα­μάς, που με βι­βλι­κά και πα­τε­ρι­κά ε­πι­χει­ρή­μα­τα α­να­τρέ­πει τη νο­θευ­μέ­νη θε­ο­λο­γί­α της Δυ­τι­κής Εκκλη­σί­ας η ο­ποί­α και συ­νο­δι­κώς κα­τα­δι­κά­στη­κε (Σύ­νο­δος 1341).
Στη συ­νέ­χεια, «κά­τω α­πό την πέ­να του Γρη­γο­ρί­ου του Σι­να­ϊ­τη (10ος αιώ­νας) η η­συ­χα­στι­κή πα­ρά­δο­ση γί­νε­ται έ­να α­λη­θι­νό σύ­στη­μα, που ε­πα­να­λαμ­βάνει τα στοι­χεί­α της θε­ω­ρη­τι­κής – δια­νο­η­τι­κής μυ­στι­κής του Ευα­γρί­ου (6ος αιώ­νας), τον προ­φη­τι­σμό του Συ­με­ών του Νέ­ου Θε­ο­λό­γου (10ος αι.) και την πνευ­μα­τι­κό­τη­τα της καρ­διάς που α­νέρ­χε­ται ως τον Μα­κά­ριο της Αι­γύ­πτου (6ος αι)… Κα­θα­ρή προ­σευ­χή – προ­σευ­χή του Ι­η­σού – μυστι­κή του Ο­νό­μα­τος». Στη συ­νέ­χεια, ο Νι­κό­λα­ος Κα­βά­σι­λας (ΙΔ’ αι.) έ­γι­νε ο δάσκα­λος μιας μυ­στη­ρια­κής και λει­τουρ­γι­κής ζω­ής, που συ­νι­στού­σε α­κρι­βώς την ου­σιώ­δη α­ξί­α που υ­πε­ρα­σπι­ζό­ταν ο Πα­λα­μάς. «Η «Εν Χρι­στώ ζω­ή» του Κα­βάσι­λα εί­ναι μια ε­πί­ση­μη Πα­λα­μι­κή δια­κή­ρυ­ξη…». Ο Πα­λα­μάς έ­βλε­πε στα μυ­στή­ρια, ι­διαί­τε­ρα  στο Βά­πτι­σμα και στη Θεί­α Ευ­χα­ρι­στί­α, τη θε­με­λί­ω­ση της η­συ­χαστι­κής μυ­στι­κής. Και ο Κα­βά­σι­λας φτά­νει  στους δύ­ο πό­λους της η­συ­χα­στι­κής μυ­στι­κής του ΙΔ’ αι. Την α­διά­λει­πτη προ­σευ­χή του ο­νό­μα­τος του Ι­η­σού και τη «συ­νε­χή» Θεί­α Κοι­νω­νί­α.
Έ­τσι, η θε­ο­ποί­η­ση ο­λο­κλη­ρώ­νε­ται μέ­σα σε μια εκκλη­σιο­λο­γι­κή προ­ο­πτι­κή. Με­τά την πτώ­ση της Κων­στα­ντι­νου­πό­λε­ως η η­συ­χαστι­κή πα­ρά­δο­ση δεν έ­σβη­σε στην Α­να­το­λή. Δια­τη­ρή­θη­κε στους χρό­νους της δου­λεί­ας ό­λος ο θη­σαυ­ρός της ορ­θό­δο­ξης πνευ­μα­τι­κό­τη­τας. Κέ­ντρο της πά­ντοτε το Ά­γιο Ό­ρος. Συ­νε­χι­στές της Μά­ξι­μος ο Γραι­κός (15 αι.) και ο ά­γιος Νι­κό­δη­μος ο Α­γιο­ρεί­της (1748-1808). Κα­τέ­χει ξε­χω­ρι­στή θέ­ση στην ι­στο­ρί­α του η­συ­χα­σμού και με το πε­ρί­φη­μο έρ­γο του «Φι­λο­κα­λί­α των Α­γί­ων Νη­πτι­κών». Ο Ά­γιος Νι­κό­δη­μος υ­πήρ­ξε ο πρω­τερ­γά­της της συ­χνής Θεί­ας Κοι­νω­νί­ας μα­ζί με τους α­γιο­ρεί­τες «Κολ­λυ­βά­δες» (18ος αιώ­νας).
Αυ­τή υ­πήρ­ξε η με­γά­λη θε­ο­λο­γι­κή και πα­τε­ρι­κή μορ­φή του α­γί­ου Γρη­γο­ρί­ου του Πα­λα­μά, Αρ­χιε­πι­σκό­που Θεσ­σα­λο­νί­κης, που τι­μά σήμερα 14 Νο­εμ­βρί­ου η Εκ­κλη­σί­α.
Υ­πήρ­ξε ο κρί­κος που έ­νω­σε σε μια δύ­σκο­λη και ε­πι­κίνδυ­νη πε­ρί­ο­δο, την πα­λα­μι­κή, ό­πως ο­νο­μά­στη­κε, πε­ρί­ο­δο, την ορ­θό­δο­ξη πα­ράδο­ση του η­συ­χα­σμού με αυ­τή των προ αυ­τού με­γά­λων Πα­τέ­ρων της Εκ­κλη­σί­ας. Και α­διά­σπα­στη την α­λυ­σί­δα την πα­ρέ­δω­σε στους­με­τά α­πό αυ­τόν Πα­τέ­ρες, για να δια­φυ­λα­χτεί ως θη­σαυ­ρός πο­λύ­τι­μος στη ζω­ή και την πο­ρεί­α της «Μί­ας, Α­γίας, Κα­θο­λι­κής και Α­πο­στο­λι­κής Εκ­κλη­σί­ας».

14 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Άγιε Γρηγόριε Παλαμά μεσίτευε στον Κύριο των Δυνάμεων να εξαφανιστεί απο την Ελλάδα μας και ειδικά στην Θεσσαλονίκη μας το καταραμένο φαινόμενο των αποτειχισμένων και να επιστρέψουν στην σώζουσα Ορθόδοξη Εκκλησία οι κληρικοί καθώς και οι οπαδοί τους που έχουν παρασυρθεί εκτός της Εκκλησίας.

Ανώνυμος είπε...

Ο οικουμενιστής ανώνυμος 9:19 π.μ. πιθηκίζει ξετσίπωτα έναν αντιβλασφημικό σχολιαστή! Ίσως να είναι φίλος των βλασφημιών και να πειράχθηκε από την αντιβλασφημική προσευχή που απεύθυνε ο σχολιαστής χθες στον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο.
Ο ίδιος ο ανώνυμος δεν πιστεύει τίποτα από όσο φαίνεται παρα μόνο λατρεύει το Φανάρι και τον οικουμενισμό!

Ανώνυμος είπε...

Θα έπρεπε να γνωρίζει ο οικουμενιστής ανώνυμος 9:19 π.μ. πριν βγάλει τη χολή του για τους αποτειχισμένους από τους οικουμενιστές ότι η αίρεση βγάζει από την Εκκλησία και ότι υπάρχει Κανόνας της Εκκλησίας που επιτρέπει την αποτείχιση =διακοπή του μνημοσύνου αιρετικού επισκόπου.

Ανώνυμος είπε...

Άγιε Γρηγόριε Παλαμά μεσίτευε στον Κύριο των Δυνάμεων να εξαφανιστεί απο την Ελλάδα μας το καταραμένο φαινόμενο της βλασφημίας και της στήριξης στην βλασφημία που φέρνει θείες τιμωρίες.

Ανώνυμος είπε...

Σκοτάδια από Εκκλησιαστικές γνώσεις έχει ο οικουμενίσταρος ανώνυμος 9:19 π.μ.
Ο κανονολόγος π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος και άλλοι Θεολόγοι με λιπαρή ιεροκανονική γνώση έχουν αποδείξει ότι η αποτείχιση είναι εκκλησιαστική πράξη όταν γίνεται κάτω από προϋποθέσεις.

Αντιαιρετικός και Αντιοικουμενιστής

Ανώνυμος είπε...

Ο κανονολόγος 1.18 σιωπά εδώ και καιρό μετά την επίσημη απόφαση της Ιεραρχίας. Κάθε ιερέας οφείλει να έχει σεβασμό στον επίσκοπό του. Όσοι πλέον υπερασπίζονται την Ρωσία θέτουν εαυτόν εκτός Εκκλησίας.
Στουδίτης

Ανώνυμος είπε...

Μαλλον δεν θα πιαση η προσευχη του Ανωνυμου 9 - 19, διοτι απευθυνεται στον Αγιο Γρηγοριο Παλαμα, ο οποιος ειχε κανει και ο ιδιος αποτειχιση, διακοπτοντας το μνημοσυνο του Πατριαρχη Ιωαννη Καλεκα, οταν αυτος ειχε ασπαστη τις πλανες του Βαρλααμ και του Ακινδυνου. Πρεπει λοιπον να απευθυνθη σε αλλον Αγιο.
Ο δε Στουδιτης, μαλλον χρειαζεται να μελετα τα συγγραματα του ηγουμενου του, Αγιου Θεοδωρου Στουδιτου, που εορταζε προχθες, για να αποκτηση σαφη εικονα για την Ορθοδοξια, τους σχισματικους, τους αιρετικους, τους πλανεμενους και τα συναφη θεματα.

Ανώνυμος είπε...

Επιπλέον η αποτείχιση δεν έχει να κάνει με το Ουκρανικό.
Ο,τι σου κατέβει γράφεις ψευδοστουδίτη 2:11 μ.μ.!

Υ.

Ανώνυμος είπε...

Έχω σαφέστατη εικόνα και ως άνθρωπος της Εκκλησίας υποτάσσομαι στις αποφάσεις της Εκκλησίας και όχι στα θελήματα ακραίων αθεολογίτων επισκόπων και ανίδεων κληρικών.
Σωστή η προσευχή του 9.19 διότι όπως ομολογείς ο Πατριάρχης Ιωάννη Καλέκας ειχε ασπαστη τις πλανες του Βαρλααμ και του Ακινδυνου. Η διαμάχη σήμερα δεν είναι για δογματικά αλλά για διοικητικά για τα οποία μόνο ο Οικουμενικός Θρόνος έχει τον λόγο. Σταμάτα να υπηρετείς το ψεύδος και τον αρχηγό του.
Στουδίτης

Ανώνυμος είπε...

Τί λες ανώνυμε 4:29 μ.μ.;
Ο Ψευτοστουδίτης δεν είναι πραγματικός Στουδίτης και δεν έχει ηγούμενο τον άγιο Θεόδωρο τον Στουδίτη!
Ηγούμενος του ψευδοστουδίτη είναι ο Βαρθολομαίος και ο αιρετικός Πάπας!

Χριστιανός Ορθόδοξος

Ανώνυμος είπε...

Ο κανονολόγος έχει υποστείλει την σημαία του αγώνα εδώ και καιρό. Δεν διαβάζω τίποτε και πουθενά. Κατανόησε μετά τον συναγωνιστή του στον Πειραιά που πιξ-λαξ πήγε στα Κύθηρα ότι η σιωπή είναι Χρυσός.

Ανώνυμος είπε...

Βρε αναλφάβητε ψευτοστουδίτη , δεν ξέρεις ότι οι αποτειχισμένοι είναι αποτειχισμένοι για την αίρεση του οικουμενισμού;
Γιατί ψεύδεσαι ότι αποτειχίστηκαν για το Ουκρανικό;
Πότε θα σταματήσεις να υπηρετείς το ψεύδος και τον πατέρα του ψεύδους;

Ανώνυμος είπε...

Που την είδες την αίρεση 6,28 του οικουμενισμού; Ποια Σύνοδος ποιας Ορθόδοξης Εκκλησίας τον έχει καταδικάσει αυτό που εσύ λες ως οικουμενισμό
Οι αποτειχισμένοι είναι εκτός Εκκλησίας εφόσον δεν μνημονεύουν τον επιχώριο επίσκοπο τους.
Στουδίτης

Ανώνυμος είπε...

Ψευδοστουδίτη ώστε δεν βλέπεις την οργιάζουσα αίρεση του οικουμενισμού που έχει εξαπλωθεί παντού;

Ξέρεις γιατί;
Γιατί είσαι εσύ ο ίδιος οικουμενιστής!!!