«Το Φιλανθρωπικό Έργο της
Εκκλησίας διά μέσου των Αιώνων»
Του κ. Ηλία Γ. Σκόνδρα
Β. Κοινωνία αγάπης έχει
ονομασθεί η αρχαία Εκκλησία. Αλλά και η Βυζαντινή Εκκλησία
θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί με αυτόν τον τιμητικό τίτλο.
Σ’αυτή κατέφευγαν οι θαλασσοδαρμένοι.
Ο στρατός της Εκκλησίας, ο κλήρος και οι μοναχοί, ήταν άγρυπνοι σε τέτοιες
περιπτώσεις. Δεν αγωνίζονταν μόνο με το κήρυγμα, για να παρηγορήσουν
τους ταλαιπωρημένους και να παροτρύνουν τους πλουσίους σε φιλανθρωπία.
Αγωνίζονταν οι ίδιοι με έργα. Ακούραστοι έτρεχαν στον πτωχό και κατατρεγμένο
και, ζωσμένοι την ποδιά της αγάπης, περιέθαλπαν τον ασθενή. Κέντρα
τέτοιας οργανωμένης αγάπης αναδείχθηκαν τα περίφημα βυζαντινά
μοναστήρια της Κωνσταντινουπόλεως και των επαρχιών. Από το ένα μέρος
φώτιζαν με την πνευματική ακτινοβολία, και από το άλλο παρείχαν παντός
είδους βοήθεια και ανακούφιση.
* Το κράτος βλέπει τον φιλανθρωπικό
ζήλο των ποιμένων της εκκλησίας και θέλει και αυτό να μη υστερήσει.
Παράδειγμα οι αυτοκράτορες. Με τις δωρεές τους και τις επισκέψεις
τους στα φιλανθρωπικά ιδρύματα, με τους νόμους και τις διαθήκες τους,
συναγωνίζονται πώς να βοηθήσουν τους ενδεείς.
Δίπλα στους αυτοκράτορες οι ιδιώτες. Εμπνέονται
και αυτοί από το παράδειγμα της Εκκλησίας. Όλοι, από τον πλούσιο άρχοντα μέχρι τον
απλό επαγγελματία, αμιλλώνται στα έργα της αγάπης. Ας δούμε τι λέγει
ο αυτοκράτορας και ιστορικός Ι. Καντακουζηνός: «Το θαυμαστόν
έργον της φιλανθρωπίας δεν το εξασκούν μόνον οι δυνατοί εκ των πολιτών
και τα ιερά φροντιστήρια και τα σπίτια τα κατασκευασμένα προς υποδοχήν
των ξένων, αλλά και πάρα πολλοί από τους ανθρώπους του λαού, από τους
τεχνίτας και επαγγελματίας, μάλλον δε όλοι ανεξαιρέτως ημιλλώντο
ποίος θα ξεπεράση τον άλλον εις την φιλότιμον δράσιν προς τους δυστυχείς».
Η Εκκλησία ίδρυε νοσοκομεία,
ξενώνες= ξενοδοχεία, ορφανοτροφεία, πτωχοκομεία, γηροκομεία,
κ.τ.τ. Οι χριστιανοί των βυζαντινών χρόνων διακρίθηκαν και στο κατ΄ εξοχήν
ιεραποστολικό και φιλανθρωπικό έργο, τη σωτηρία ανθρωπίνων υπάρξεων,
οι οποίες ζούσαν αμαρτωλή ζωή. Γι
αυτό ίδρυσαν «τα Μετανοίας», τα οποία είχαν ως σκοπό το να επαναφέρουν στη σωστή ζωή γυναίκες, οι οποίες ζούσαν στην αμαρτία και από την αμαρτία.
Μέγας Βασίλειος.
Ξεκίνησε με πτωχοκομείο και νοσοκομείο και ανέπτυξε ολόκληρη
πόλη με 30.000 κατοίκους, την περίφημη Βασιλειάδα. Ο Μ.Βασίλειος ασπαζόταν
τους ασθενείς, ακόμα και τους λεπρούς, ως αδελφούς του, γιατί θεωρούσε
δικές του τις συμφορές των άλλων.
Ιερός Χρυσόστομος:
Καθημερινά συντηρούσε 7.000 πτωχούς.
Πολλές φορές η Εκκλησία εκποιούσε τα πολύτιμα εκκλησιαστικά
σκεύη, για να επαρκεί στο έργο της
περιθάλψεως των πτωχών.
Όταν οι Αρειανοί κατηγόρησαν
τον Άγιο Αμβρόσιο, διότι πωλούσε
τα πολύτιμα εκκλησιαστικά σκεύη υπέρ αναρρύσεως αιχμαλώτων, απάντησε: «κόσμημα της Εκκλησίας δεν
είναι αυτά, αλλ΄ η των αιχμαλώτων εξαγορά.
Κάποτε ένας πλούσιος έμπορος
είχε δεχθή την επίσκεψιν ενός φίλου του, που επαίνεσε τα έπιπλα και
τις ανέσεις του σπιτιού του. Οι ταπετσαρίες όμως του οικήματος δεν
του άρεσαν. Χωρίς να του δώση καμμιά απάντηση ο έμπορος διέταξε ένα
υπηρέτη του να τού φέρουν δώδεκα ορφανά από το πλησιέστερο ορφανοτροφείο,
τα οποία παρουσίασε στο φίλο του λέγοντάς του: «Να, οι καινούργιες
ταπετσαρίες μου. Αντί να στολίσω τους άψυχους τούτους τοίχους, έντυσα
τα παιδιά». Ασφαλώς θα επουλώνονταν πολλές κοινωνικές πληγές, εάν
όλοι μας σκεπτόμασταν κατ΄ αυτόν τον τρόπο και εάν εμπνεόμασταν από
το φωτεινό παράδειγμα της Εκκλησίας των βυζαντινών χρόνων
Κατ΄ εξοχήν επέδρασε επί
της βυζαντινής νομοθεσίας το χριστιανικό πνεύμα της αγάπης και της
φιλανθρωπίας. Η θαυμαστή κοινωνική πρόνοια και εποποιία της Εκκλησίας
επηρέασε πολλαπλώς την νομοθεσία. Ιδού παραδείγματά τινα: Η νομοθεσία
έλαβε πρόνοια υπέρ των ορφανών. Έτσι την προστασία των ορφανών και
των περιουσιών των αναλάμβαναν οι επίτροποι καθώς και οι ορφανοτρόφοι, κληρικοί ή μοναχοί,
των οποίων πολλές φορές μέγα ήτο το αξίωμα και η προσωπικότητα. Επίσης
η βυζαντινή νομοθεσία όρισε τον «έπαρχο» της πόλεως ως προστάτη όσων πτωχών, ορφανών, χηρών και δούλων
καταδυναστεύονταν στην περιοχή του. (Σημείωση: Στη φιλανθρωπία
του Βυζαντίου οφείλεται ο σχηματισμός των λέξεων σχετικών με τα ιδρύματα:νοσοκομεία,
πτωχοκομεία, λεπροκομεία, διότι το ρήμα κομέω-κομώ σημαίνει φροντίζω.
πρβλ=ιπποκόμος, μελισσοκόμος. Διαφορετκό το ρήμα κομάω-κομώ= τρέφω κόμη)
Γ΄ Κατά τους νεώτερους χρόνους σημειώθηκε
σπουδαιότατη κοινωνική δραστηριότητα παρά τίς δυσμενείς εξωτερικές
συνθήκες, που έζησε η Εκκλησία. Μεγάλες προσωπικότητες ανέπτυξαν
σπουδαία κοινωνική δράση. Ας εθυμηθούμε κατά τους χρόνους της Τουρκοκρατίας
τον Άγ. Κοσμά τον Αιτωλό, ο οποίος ενέπνευσε την έμπρακτη αγάπη
μεταξύ των υποδούλων.Έλεγε: «Αυτά που κλέβετε γίνονται φίδια που
τρώνε την ψυχή σας». Κατά το Συναξάρι ο Άγ. Κοσμάς υπήρξε ο κόσμος
του κόσμου, κόσμημα, σέμνωμα και βακτηρία. Ας θυμηθούμε επίσης την
Οσία Φιλοθέη Μπενιζέλου, ή οποία κατά τους μαύρους χρόνους της δουλείας ανέπτυξε
θαυμάσια φιλανθρωπική και εκπαιδευτική δράση. Υπήρξεν ,κατά το Συναξάρι,
ο «όρπηξ»=ο βλαστός των Αθηνών, ο οποίος
την εποχή εκείνη εθρεψε και διέσωσε πολλά ελληνόπουλα.
Δ΄ Τα μεγάλα έργα των εθνικών
ευεργετών είναι ως επί το πλείστον καρπός της χριστιανικής αγάπης.
Οι διαθήκες τους είναι αληθινά μνημεία πολιτισμού και
χριστιανικής ευσεβείας. Η διαθήκη π.χ. του Γεωργίου Ριζάρη
φανερώνει όλο το χριστιανικό μεγαλείο της ψυχή του. Στην πρώτη διαθήκη του πρόσθεσε ο ίδιος τους εξής λόγους: «Ευχαριστώ εκ
βάθους ψυχής και καρδίας τον επουράνιον Δημιουργόν και Σωτήρα δια τας
προς εμέ ανεκφράστους ευεργεσίας του. Και επικαλούμενος την άπειρον
αγαθότητά του δέομαι μετά δακρύων, ίνα όταν ευδοκήση να παραλάβη
την ταπεινήν μου ψυχήν, να την παραλάβη εν εξομολογήσει και μετανοία».
Ε. Το έργο της αντιμετωπίσεως
των οξυτάτων κοινωνικών προβημάτων που δημιούργησε ο Ελληνοϊταλικός
πόλεμος 1940-1941 και η επακολουθήσασα Γερμανική Κατοχή 1941-1944
διεξήγαγε εξ ολοκλήρου η Εκκλησία της Ελλάδος. Στην πρώτη περίοδο
με την Πρόνοια Στρατευομένων της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και στην
δεύτερη με τον Εθνικό Οργανισμό Χριστιανικής Αλληλεγγύης
(Ε.Ο.Χ.Α.), που υπήρξε η συνέχειά της. Παράλληλα, ο Ιερός Κλήρος επιδόθηκε
οργανωμένα, αλλά και αυθόρμητα στην συμπαράσταση και ανακούφιση των οικογενειών των μαχομένων, των κρατουμένων,
των εκτελεσθέντων κλπ εμπεριστάτων και ανέπτυξε αξιόλογες εθνικές
και κοινωνικές πρωτοβουλίες.
Η ποιήτρια Κλάρα Πευκιά έχει
δημοσιεύσει γράμματα σταλμένα από γυναίκα του Λαού στον άνδρα της
στο Μέτωπο, στις 4 Δεκεμβρίου 1940, στο οποίο ανάμεσα σε άλλα αναφέρει:
«Ο παπά Γιώργης ούλα τα τυχερά του τα μοιράζει στις φαμελιές
πούχουν τους ανθρώπους τους στον πόλεμο…»!
Το έργο της κοινωνικής μέριμνας
της Εκκλησίας οργανώθηκε συστηματικά από τον Αρχιεπίσκοπο
Χρύσανθο, ο οποίος φρόντισε
για την συγκρότηση και δραστηριοποίηση επιτελικών οργάνων
της Εκκλησίας.
Επισκεπτόταν τους τραυματίες
στα νοσοκομεία, τις οικογένειες που χάθηκε κάποιος δικός τους στο Μέτωπο,
προήδρευε στην Κεντρική Επιτροπή Συσσιτίων και σε πολλές άλλες βέβαια
στην Πρόνοια Στρατευομένων της Ιεράς Αρχιεπισκοπής. Δίπλα του ο Μ.
Πρωτοσύγκελλος Αρχιμανδρίτης Γερβάσιος Παρασκευόπουλος, επιθεωρούσε
από τις έξι το πρωί τους Ναούς, όπου έπρεπε όλοι οι Κληρικοί να ευρίσκονται
στην θέση τους, και επιστατούσε, ώστε να εφαρμόζονται πιστά οι οδηγίες
της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών για την ανάπεμψη ειδικών ανδρών που
έφευγαν.
Το έργο της Πρόνοιας, κατά
την περίοδο της Κατοχής, συνέχισε ο Εθνικός Οργανισμός Χριστιανικής
Αλληλεγγύης, ο περίφημος Ε.Ο.Χ.Α., με επικεφαλής τον Αρχιεπίσκοπο
Δαμασκηνό, που διαδέχθηκε τον Χρύσανθο. Ιδρύθηκε ως Νομικό Πρόσωπο
Δημοσίου Δικαίου, με το Νομοθετικό Διάταγμα 776 της 5ης Δεκεμβρίου,
που προέβλεπε μεταξύ των σκοπών του «την κατά τη διάρκειαν της εκ του
πολέμου δημιουργηθείσης ανωμάλου καταστάσεως εξεύρεσιν και παροχήν
εργασίας, την ένδυσιν και θέρμανσιν των απόρων ολοκλήρου της Επικρατείας,
έτι δε και την παροχήν παντός είδους βοηθείας εις αυτούς».
Έτσι ο Ε.Ο.Χ.Α. απλώθηκε
όχι μόνο στην Πρωτεύουσα, αλλά σε όλη την κατακτημένη Ελλάδα ιδρύοντας
3.000 παραρτήματα. Πολύ σημαντικό ήταν το έργο των παραρτημάτων
του Πειραιά με δ/ντή τον Γεώργιο Τζατζάνη και βασικό συνεργάτη τον Ιωάννη
Τιμαγένη, και της Θεσσαλονίκης με επικεφαλής τον τότε Μητροπολίτη
Γεννάδιο. Στον Ε.Ο.Χ.Α. περιήλθαν όλες οι Υπηρεσίες της Προνοίας,
όπως των επισκεπτριών, των δικαστικών, των ιδιωτικών και λοιπών υποθέσεων.
Ο Ε.Ο.Χ.Α. έσωσε χιλιάδες
ζωές από τον θάνατο και προσέφερε γενικότερα πολύ μεγάλες υπηρεσίες
στον Ελληνικό Λαό στα πικρά εκείνα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής.
Τα συσσίτια του Ε.Ο.Χ.Α. έσωσαν την ζωή 400.000 παιδιών, 4.000 εγκύων,
14.000 θηλαζουσών και 23.000 απόρων. Το 1942 διένειμε 480.834 μερίδες
γάλακτος και παιδικών τροφών, το 1943 2.888.947 μερίδες και 3.403.964 μερίδες
το 1944. Μόνο το παράρτημα του Ε.Ο.Χ.Α.
Σε όλα αυτά ας συνυπολογήσουμε
αυτό που απάντησε ο Αρχιεπίσκοπος Χρύσανθος, όταν του ζητήθηκε να
μετάσχει στην επιτροπή που θα παρέδιδε στους κατακτητές το κλειδί
της πόλεως: Οι Έλληνες Ιεράρχες δεν παραδίδουν τας πόλεις εις τον
εχθρόν, αλλά καθήκον των είναι να εργασθούν για την απελευθέρωση αυτών.
Επίσης ο Μητροπολίτης
Θεσσαλονίκης Γεννάδιος όταν του ζητήθηκε να υποδείξει ομήρους, παρουσιάσθηκε
ο ίδιος με τους ιερείς του λέγοντας: «Εμείς είμαστε οι ζητηθέντες
όμηροι».
Το ερώτημα «πού ήταν η Εκκλησία
στην Κατοχή»; Απαντήθηκε ήδη από τον αντιστασιακό Μανώλη Γλέζο: «Όποιος
καταφέρεται εναντίον της Εκκλησίας για τη δήθεν αδράνειά της στη
διάρκεια της Κατοχής είναι βλάσφημος…».
Κλείνοντας θα θέλαμε να επισημάνουμε
ότι η ταυτότητα της Εκκλησίας είναι η αλήθεια και η αγάπη, εκδηλουμένη εμπράκτως, ανιδιοτελώς και ηρωικώς
μιμουμένη τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, τον Καλόν Σαμαρείτην.
Αυτό το διπλό – παράλληλο
έργο η Εκκλησία μας το επετέλεσε,
το επιτελεί και θα το επιτελεί. Αυτή είναι η αποστολή της και η φύση
της .
Ως Έλληνες οφείλουμε θερμότατη ευγνωμοσύνη, γιατί είναι η
μάνα και η τροφός του Έθνους μας και
είμαστε πιστά της μέλη, έχουμε την ευθύνη να είμαστε συνεπείς
χριστιανοί. Ποτέ να μη φανούμε αχάριστοι.
Ποτέ να μην την προδώσουμε.
Πάντα να αγωνιζόμαστε υπέρ
της αλήθειας μέχρι θανάτου και να αγαπάμε τους συνανθρώπους μας όχι
με τα δικά μας, αλλά «με τα σπλάχνα του Χριστού!»!, για να ακούσουμε από
το στόμα του Κυρίου μας: «Μακάριοι οι ελεήμονες ότι αυτοί ελεηθήσονται»!
ΜΕΡΟΣ Β' ΤΕΛΟΣ
2 σχόλια:
Το φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας της ορθοδόξου είναι μόνο η σωτηρία της ψυχής από την αμαρτία και τον κολασμό. Τα υπόλοιπα έργα που αποσκοπούνε στην σωματική ανακούφιση είναι έργο κρατικό και όχι εκκλησιαστικό. Τα πάσης φύσεως εκκλησιαστικά ιδρύματα είναι άγνωστα στην διδασκαλία του Κ. Η. Ι. Χριστού.
Προβοκάτορας μου φαίνεσαι ανώνυμε 4:16 μμ!!
Αυτά που γράφεις σαν μόνο φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας είναι το κύριο έργο της.
Ομως και τα εκκλησιαστικά ιδρύματα που αποσκοπούν στην σωματική ανακούφιση, είναι δευτερεύον έργο της Εκκλησίας και δεν είναι άγνωστο στους Πατέρες, μαζί οπωσδήποτε με το κύριο έργο που είναι η κήρυξη της ορθής πίστης!
Ελληνορωμιός
Δημοσίευση σχολίου