Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου Γρηγορίου Μουσουρούλη
Κυριακή Γ΄ Νηστειῶν
Λόγος εἰς τό Εὐαγγέλιον
Ὁ θρόνος τῆς
Χάριτος (2η ὁμιλία)
«Προσερχώμεθα μετά
παρρησίας τῷ θρόνῳ τῆς χάριτος»
(Ἑβρ. δ΄16)
********
«
Φθάσαμε μέ τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ στό μέσον τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς.
Σήμερα τρίτη Κυριακή τῶν Νηστειῶν, ἡ Ἐκκλησία μας προβάλλει ἐνώπιόν μας τόν
Τίμιο Σταυρό τοῦ Κυρίου, γιά νά τόν προσκυνήσουμε, νά πάρουμε δύναμη ἀπό τό ἀκαταμάχητο
ὅπλο καί νά συνεχίσουμε ἀνανεωμένοι τόν ἀγώνα μας μέχρι τέλους. Στό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα
πού ἀκούσαμε κατά τήν ὥρα τῆς Θείας Λειτουργίας ὁ θεόπνευστος Ἀπόστολος μᾶς εἶπεν
ὅτι ὁ Μέγας Ἀρχιερεύς μας, Κύριος Ἰησοῦς Χριστός «διελήλυθε» τούς οὐρανούς, ἔχει
περάσει στούς οὐρανούς, ἔχει καθίσει στόν θεϊκό Του θρόνο, καί γι᾽αὐτό μποροῦμε
νά καταφεύγουμε μέ θάρρος στόν θρόνο Του, τόν θρόνο τῆς Χάριτος.
Ἄς δοῦμε λοιπόν
σήμερα ποιός εἶναι αὐτός ὁ θρόνος τῆς Χάριτος καί τί σημασία ἔχει αὐτό
γιά τή ζωή μας.
****
«Προσερχώμεθα μετά
παρρησίας τῷ θρόνῳ τῆς χάριτος»
****
Ποιός εἶναι ὁ θρόνος τῆς Χάριτος τό μαθαίνουμε ἀπό τά λόγια τοῦ προφήτη Ἡσαΐα,
τά ὁποῖα εἶπεν ὀκτώ αἰῶνες προτοῦ συντελεσθεῖ τό σωτήριο Πάθος τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ
Χριστοῦ. Ἀπό τούς προφητικούς αὐτούς λόγους δέν δυσκολευόμαστε νά ἀναγνωρίσουμε
ὡς ἐπίγειο Θρόνο τῆς χάριτος τόν τίμιο καί ζωοποιό Σταυρό τοῦ Χριστοῦ
μας.
Ὁ θρόνος αὐτός εἶναι κατ᾽ἐξοχήν ὀδυνηρός, ὀδυνηρότατος, γιά Ἐκεῖνον πού κάθεται
πάνω σ᾽ αὐτόν ἤ μᾶλλον εἶναι προσηλωμένος, καρφωμένος ἐπάνω του, αἱμόφυρτος.
Αὐτός ὁ αἱμόφυρτος θρόνος, ὁ Τίμιος Σταυρός, εἶναι γιά μᾶς πηγή αἰώνιας
λύτρωσης καί σωτηρίας, ἀφοῦ πάνω σ᾽ αὐτό τόν θρόνο ἀπέθανεν ὁ Σωτήρ καί
Λυτρωτής τοῦ κόσμου, ὁ ἀναμάρτητος Υἱός τοῦ Θεοῦ. Δείχνοντας, θά τολμούσαμε νά
ποῦμε, ὁ προφήτης αὐτόν πού κρέμεται πάνω στόν σταυρό, μᾶς λέγει: « Οὗτος τάς ἁμαρτίας
ἡμῶν φέρει καί περί ἡμῶν ὀδυνᾶται». Σηκώνει ἐπάνω του τό βάρος τῶν ἁμαρτιῶν μας
καί πονᾶ καί ὑποφέρει πρός χάριν μας (Ἡσ. νγ´4). Καί συνεχίζει: «τῷ μώλωπι αὐτοῦ
ἡμεῖς ἰάθημεν» (Ἡσ.νγ´5). Τά τραύματα τοῦ Ἀχράντου Πάθους μᾶς ἐχάρισαν τή
θεραπεία, τή λύτρωση, τήν ἀπαλλαγή ἀπό τόν θανατηφόρο ἰό τῆς ἁμαρτίας, τό
φαρμακερό κεντρί τοῦ θανάτου καί τήν ἀπάτη τοῦ κόσμου πού βρίσκεται κάτω ἀπό
τήν ἐπήρεια τοῦ πονηροῦ διαβόλου (Α. Ἰω. ). Εἶναι θρόνος αἱματοβαμένος ὁ ἐπίγειος
θρόνος τοῦ Μεγάλου Ἀρχιερέως μας, ὄχι γιατί τόν ἔβαψε μέ αἽματα ἀθώων πού ἔχυσε
γιά νά κατακτήσει τή βασιλεία, ἀλλά μέ τό δικό Του πανάσπιλο Αἷμα γιά νά
χαρίσει στούς ἀνθρώπους τή λύτρωση καί τή σωτηρία. Ὅπως γράφει ὁ θεῖος Ἀπόστολος
Πέτρος, οἱ ἄνθρωποι λυτρωθήκαμε «οὐ φθαρτοῖς ἀργυρίῳ ἤ χρυσίῳ» (Α´Πέτρ.α´18-19).
Ἀπό τόν αἰώνιο πνευματικό θάνατο καί τήν καταδίκη τῆς αἰώνιας κόλασης ἐλευθερωθήκαμε
ὄχι μέ λύτρα φθαρτά, ὄχι μέ ἀργυρᾶ ἤ χρυσᾶ νομίσματα, ἀλλά μέ τό πολύτιμο, τό ἀτίμητο
αἷμα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ Ὁποῖος ὡς ἀμνός ἀμόλυντος καί κατακάθαρος ἀπό
κάθε ἁμαρτία θυσιάσθηκε γιά μᾶς.
Θρόνος τῆς χάριτος, ἀδελφοί μου, ὑπῆρξεν ὁ σταυρός τοῦ Κυρίου γιά ὁλόκληρο τό ἀνθρώπινο
γένος. Τίποτε δέν μπορούσαμε νά προσφέρουμε ἤ νά κάνουμε ἐμεῖς γιά νά ἀπαλλαγοῦμε
ἀπό τήν ἐνοχή τῶν ἁμαρτιῶν μας, γιά νά ἐπιτύχουμε τή σωτηρία μας. Ἐκεῖνο πού μᾶς
ἔσωσε εἶναι ἡ σταυρική θυσία τοῦ Λυτρωτοῦ μας Χριστοῦ. «Δωρεάν τῇ αὐτοῦ
χάριτι» (Ρωμ. γ´24) σωθήκαμε μᾶς λέγει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος.
Αὐτός ὁ ὀδυνηρός ἐπίγειος θρόνος τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, τοῦ μεγάλου Ἀρχιερέως
μας, εὐθύς ἀμέσως μετά τήν τριήμερη ἔνδοξη Ἀνάστασή Του καί τήν
θριαμβευτική Ἀνάληψή Του στούς οὐρανούς μεταβλήθηκε σέ θρόνο βασιλικό ὁλόλαμπρο,
θρόνο πού ἀκτινοβολεῖ θεία καί οὐράνια δόξα. Κάθεται τώρα στά δεξιά τοῦ θρόνου
τῆς μεγαλωσύνης τοῦ Οὐρανίου Πατρός Του, πάνω σέ θρόνο βασιλικό. Ὡς αἰώνιος Ἀρχιερεύς
συνεχίζει τό ἀπολυτρωτικό του ἔργο προσφέροντας τώρα μέν μέ τρόπο ἀναίμακτο
πάνω στά ἐπίγεια Θυσιαστήρια τή λυτρωτική θυσία τοῦ Σταυροῦ, μεσιτεύοντας ὅμως
καί δεόμενος ὑπέρ ἡμῶν στόν Οὐράνιο Πατέρα Του. Νά λοιπόν γιατί ὁ Ἀπόστολος Παῦλος
μᾶς προτρέπει νά προσερχόμαστε μέ παρρησία στό θρόνο τῆς χάριτος.
Αὐτό σημαίνει πώς Ἐκεῖνος πού κάθεται πάνω σ᾽αὐτό τό θρόνο δέν ἐκτοξεύει
κεραυνούς ἐναντίον τῶν ἁμαρτωλῶν ἀνθρώπων. Ἀντίθετα Προσφέρεται ἔλεος καί
συγγνώμη. Αὐτός πού κάθεται στόν θρόνο τῆς χάριτος δέν εἶναι ἕνας κριτής
βλοσυρός καί ἐκδικητικός, ἀπρόσιτος καί ἀπροσπέλαστος. Ἀντίθετα εἶναι ἐλεήμων
καί συμπαθής, εἶναι ὁ γεμάτος ἀγάπη καί μακροθυμία Σωτήρ τῶν ἀνθρώπων, ὁ Ὁποῖος
«οὐκ ἦλθε καλέσαι δικαίους, ἀλλά ἁμαρτωλούς εἰς μετάνοιαν» (Λουκ. ε´32). Δέν
πρόκειται Αὐτός πού κάθεται στόν θρόνο τῆς χάριτος νά προδώσει τά συμφέροντα
μας χάριν τῶν ἰδικῶν του. Καί δέν μπορεῖ νά τό κάνει, διότι γιά χάρι μας «ὑπέμεινε
σταυρόν, αἰσχύνης καταφρονήσας» (Ἑβρ. ιβ´2). Ἄν οἱ μεγάλοι καί ἰσχυροί τῶν ἀνθρώπων,
οἱ ὁποῖοι διαχειρίζονται τίς ὑποθέσεις ἀτόμων καί λαῶν ἀποδεικνύονται ὄχι
σπάνια μικροί καί ἰδιοτελεῖς στούς ὑπολογισμούς καί τίς ἐνέργειές τους, ὁ
βασιλιάς τοῦ κόσμου ὁ Ὁποῖος προτίμησε ὡς θρόνο του τόν Σταυρό, δέν μᾶς
προδίδει ποτέ. Ὁ θρόνος Του καί στή γῆ (ὁ Τίμιος Σταυρός) καί στόν Οὐρανό
ὁ βασιλικός θρόνος στά δεξιά τοῦ Πατρός εἶναι πραγματικά «θρόνος χάριτος».
Εἶναι πηγή θείων δωρεῶν. Πῶς λοιπόν νά μή μᾶς προτρέψει ὁ Ἀπόστολος νά
πλησιάζουμε μέ θάρρος καί παρρησία σ᾽Αὐτόν;
*****
Τί σημαίνουν τώρα ὅλα αὐτά γιά μᾶς;
Τό πρῶτο στό ὁποῖο μᾶς καλεῖ ὁ Ἀπόστολος
εἶναι νά «κρατῶμεν τῆς ὁμολογίας». Νά κρατᾶμε σταθερά τήν πίστη μας, νά
δώσουμε ὅλη τήν ἐμπιστοσύνη τῆς καρδιᾶς μας στόν Κύριό μας, πού μᾶς ἀγάπησε
μέχρι θανάτου, σταυρώθηκε γιά μᾶς καί τώρα στόν οὐρανό, ὡς δοξασμένος Μέγας Ἀρχιερεύς
μας, μεσιτεύει γιά μᾶς.
Συνιστᾶ ὅμως, ὅπως ἤδη ἀναφέραμε, νά προσερχόμαστε σ᾽Αὐτόν «μετά παρρησίας»· νά
καταφεύγουμε μέ θάρρος, μέ ἄφοβη πεποίθηση στόν θρόνο τῆς χάριτος. Γιατί μέ
θάρρος; Διότι καταφεύγουμε ἐκεῖ στηριζόμενοι ὄχι σέ τυχόν δική μας ἀρετή,
ἀλλά στή σταυρική θυσία τοῦ Ἀρχηγοῦ καί τελειωτοῦ τῆς πίστέως μας, τοῦ Ἀρχηγοῦ
τῆς ζωῆς μας, τή μόνη ἅγια προσφορά τοῦ ἀνθρώπου πρός τόν Θεόν, τήν πανάσπιλη
καί τελείως θεάρεστη. Νά καταφεύγουμε μέ εἰλικρινῆ μετάνοια, καί ὁπωσδήποτε θά
βρίσκουμε ἔλεος, ὅποιες καί ὅσες καί ἄν εἶναι οἱ ἁμαρτίες μας, διότι ἡ δύναμη τῆς
σταυρικῆς θυσίας τοῦ Κυρίου εἶναι ἄπειρη, ἀφοῦ Ἐκεῖνος πού θυσιάστηκε ἦταν
Θεάνθρωπος. Τά πελάγη τῶν ἁμαρτιῶν ὅλων τῶν ἀνθρώπων δέν μποροῦν νά νικήσουν τήν
ἀπύθμενη ἄβυσσο τῶν οἰκτιρμῶν τοῦ Θεοῦ, πού ἐκχύθηκαν στόν κόσμο ἀπό τόν
ματωμένο Σταυρό τοῦ Γολγοθᾶ.
Ἐπίσης προσθέτει ὁ ἅγιος Ἀπόστολος ὅτι πρέπει νά καταφεύγουμε στόν θρόνο τῆς
χάριτος, ὥστε νά λαμβάνουμε «χάριν εἰς εὔκαιρον βοήθειαν· πλούσια δηλαδή χάρι,
δύναμη καί ἐνίσχυση στόν ἀγώνα γιά τόν ἁγιασμό καί τή σωτηρία μας, εἰδικά δέ
βοήθεια στήν κατάλληλη περίσταση, στήν κρίσιμη ὥρα τοῦ κάθε πειρασμοῦ.
Καί αὐτή τήν ὥρα ὁ πειρασμός γιά ἄτομα, οἰκογένειες καί λαούς σ᾽ὅλο τόν πλανήτη
εἶναι μεγάλος, εἶναι βίαιος, εἶναι θυελλώδης. Ὅλοι μιλᾶνε γιά πόλεμο, πόλεμο μέ
ἐχθρό ἀόρατο πού ρίχνει κάτω καί τόν πιό γερό ὀργανισμό, ἄν τό ἐπιτρέψει ὁ
Θεός. Λοιπόν, ἀδελφοί, «στῶμεν καλῶς», «ἄνω σχῶμεν τάς καρδίας». Καιρός νά
στραφοῦμε ὅλοι μέ μετάνοια, συντριβή καί στεναγμούς ἐκ βάθους ψυχῆς στόν θρόνο
τῆς χάριτος γιά νά λάβουμε «χάριν εἰς εὔκαιρον βοήθειαν». Ἀσάλευτη πίστη στόν
Λυτρωτή καί ἰατρό τῶν ψυχῶν καί τῶν σωμάτων ἡμῶν. Σταθερός πνευματικός ἀγώνας,
καί πάλιν λέγω εἰλικρινή μετάνοια γιά τίς ἁμαρτίες μας. Πυκνή καταφυγή μέ ἐλπίδα
ἀκράδαντη καί πίστη ἀνυπόκριτη καί ἀδιάκριτη, στόν θρόνο τοῦ φιλανθρωποτάτου Ἀρχιερέως
μας, γιά νά ἀντλοῦμε ἔλεος πάνω στό ἔλεος καί νά λαμβάνουμε «χάριν ἀντί
χάριτος» (Ἰω. α´16). Αὐτά ἀπομένουν νά κάνουμε ἐμεῖς, χωρίς νά ἀγνοοῦμε ἤ νά
παραθεωροῦμε τίς ὁδηγίες τοῦ κράτους καί τῶν εἰδικῶν γιά τήν διασφάλιση τῆς ὑγείας
τῶν πολιτῶν, προκειμένου νά γευθοῦμε πρῶτον τήν ἐν Χριστῷ σωτηρία καί δεύτερον
νά νικήσουμε τόν πειρασμό τῆς λοιμικῆς νόσου.
****
«Προσερχώμεθα μετά
παρρησίας τῷ θρόνῳ τῆς χάριτος»
«Δεῦτε πιστοί τό ζωοποιόν Ξύλον προσκυνήσωμεν, ἀκοῦμε αὐτή τή μέρα
στούς ναούς μας. Ἐλᾶτε νά προσκυνήσουμε τό Ξύλο μέ τό ὁποῖο μᾶς χαρίστηκε ἡ
ζωή. Ἐλᾶτε νά θαυμάσουμε τό μυστήριο τοῦ Σταυροῦ. Τή σοφία, τή δύναμη, τήν ἀγάπη
πού κρύβεται σ᾽αὐτή τή θυσία. Ὁ Τίμιος τοῦ Κυρίου Σταυρός εἶναι ἡ ἀδιάψευστη ἐγγύηση
ὅτι κοντά στόν Χριστό θά βροῦμε τήν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν μας καί τήν αἰώνια
σωτηρία τῶν ψυχῶν μας. Κοντά Του θά γαληνεύσει ἡ συνείδησή μας καί θά βρεῖ τήν
εἰρήνη καί τήν ἀνάπαυση ἡ ψυχή μας. Ἀπό Αὐτόν θά πάρουμε δυνάμεις ψυχικές καί
σωματικές γιά νά ζήσουμε στή συνέχεια ὡς γνήσιοι καί ἀφωσιωμένοι δοῦλοι Του.
Τώρα πού ἡ ἀγαθότης τοῦ Θεοῦ μᾶς προσφέρει χρόνο ζωῆς καί μᾶς προσκαλεῖ, ἄς ἀνταποκριθοῦμε
στήν φιλάνθρωπη πρόσκληση. Ἄς προσερχόμαστε «μετά παρρησίας τῷ θρόνῳ τῆς
χάριτος».
Ἱερός Καθεδρικός Ναός Ἁγ.Ἰωάννου,
Λευκωσία
Κυριακή 22.03.2020
1 σχόλιο:
Ευχαριστούμε για την πνευματικότατη ομιλία του π. Γρηγορίου. Είθε Κύριος ο Θεός να του χαρίζει υγεία για να προσφέρει με το κήρυγμα και το μυστήριο της ιεράς εξομολογήσεως πολλά εις τους καταφεύγοντας εις το τίμιον επιτραχήλιο του.
Δημοσίευση σχολίου