Σε επικίνδυνη ατραπό η Εκκλησία της Ελλάδος
Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
Η
με Συνοδική Εγκύκλιο κατάργηση του Αναστάσιμου Όρθρου από τον φετινό εορτασμό
της Αναστάσεως του Ιησού Χριστού αποτελεί σοβαρότατο εκκλησιολογικό ατόπημα. Συνέβη
το αδιανόητο για την Ορθόδοξη Εκκλησία, να υπάρξει προφανής περιφρόνηση της
Παράδοσής Της. Πρόκειται για ένα από τα σοβαρότερα ολισθήματα στην 150ετή
ιστορία της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ελλάδος, προκαλεί προηγούμενο ωμών και
αυθαίρετων επεμβάσεων στη Λατρεία και Την οδηγεί σε επικίνδυνη ατραπό.
Η εν ονόματι της πανδημίας απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου (ΔΙΣ) προκάλεσε σοβαρή αναστάτωση στο πλήρωμα της Εκκλησίας. Πρώτα χωρίς ουσιαστικό λόγο άλλαξε τις ώρες της παννυχίδας, της τελετής της Αναστάσεως και της Θείας Λειτουργίας από τις 11 μ.μ., 12 μεσονύκτιο και 1η πρωινή στις 8 μ.μ., 9 μ.μ. και 9.15 μ.μ. αντίστοιχα!
Το
σοβαρότατο όμως ολίσθημα ήταν η με ομόφωνη – έτσι την ήθελε ο Αρχιεπίσκοπος κ.
Ιερώνυμος – απόφαση της ΔΙΣ κατάργηση του Αναστάσιμου Όρθρου, που ακούγεται μια φορά τον χρόνο και
τον περιμένουν με λαχτάρα οι Χριστιανοί. Ο π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος
χαρακτηρίζει «αληθινόν αριστούργημα» τον Κανόνα του Όρθρου της ημέρας του
Πάσχα, που είναι ποίημα του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού. Και εξηγεί ο π. Επιφάνιος
ότι ο εκ των σημαντικοτέρων θεολόγων και μελωδών της Εκκλησίας μας θέλησε να
λαμπρύνει την λαμπράν Ανάστασιν του Κυρίου με τον πρώτο ήχο της Βυζαντινής
μουσικής, διότι αυτός είναι ο ήχος όπου έχει το μέλος «ορθόν τε σύντονον και
γενναίον...» και με τις λαμπρές ρήσεις
«του λαμπροτάτου πανηγυριστού Γρηγορίου του Θεολόγου, ίνα εκ λαμπρού
πανηγυριστού, υπό λαμπρού μελωδού, δια λαμπρού ήχου, με λαμπράς ρήσεις λαμπρώς
το λαμπρόν της Λαμπράς ημέρας συγκροτήται μέλος...» (Αρχιμ. Επιφ. Θεοδωροπούλου
«Η Μεγάλη Εβδομάς μετά ερμηνείας», Αποστ. Διακονία, ιδ΄ έκδοση, σελ. 53). Αυτόν
τον Όρθρο τόλμησαν να καταργήσουν ο Αρχιεπίσκοπος και οι Συνοδικοί
Μητροπολίτες!.
Η
αναταραχή από την κατάργηση του Αναστάσιμου Όρθρου ήταν φυσιολογική. Η πικρία
ήταν προφανής σε κλήρο και λαό. Πολλοί Μητροπολίτες και πρεσβύτεροι έδειξαν
ανυπακοή στην εντολή της ΔΙΣ, υπακούοντας στους Κανόνες και στην Ορθόδοξη
εκκλησιολογία και Παράδοση και τέλεσαν κανονικά τον Όρθρο. Οι Συνοδικοί
Μητροπολίτες εξετέθησαν ανεπανόρθωτα στον πιστό λαό. Ουδείς πάντως έως σήμερα
παραιτήθηκε εκ λόγων ευθιξίας και επιγνώσεως του τι άτοπο έπραξε.
Μεταξύ
όσων επέδειξαν ανυπακοή στην εντολή της ΔΙΣ ήσαν και οι ΣΥΝΟΔΙΚΟΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΕΣ
Κηφισίας Κύριλλος και Γλυφάδας Αντώνιος. Αυτοί αν και συμφώνησαν στην εντολή
της ΔΙΣ – υπενθυμίζεται ότι η απόφαση ήταν ομόφωνη – τέλεσαν τον Αναστάσιμο
Όρθρο. Ο Μητροπολίτης Κηφισίας όλον κανονικά, ο δε Μητροπολίτης Γλυφάδας με
δική του Εγκύκλιο διευκρίνισε στους εφημερίους της Μητροπόλεως Γλυφάδας να
τελεσθεί εν συντομία ο Όρθρος, με το ψάλσιμο των Καταβασιών και του
Εξαποστειλαρίου και έδειξε ανοχή σε όσους κληρικούς τέλεσαν κανονικά όλο τον
Όρθρο.
Από εκεί και πέρα ο στενός φίλος
του Αρχιεπισκόπου, Μητροπολίτης Μαντινείας κ. Αλέξανδρος έδωσε εντολή να γίνει η τελετή της Αναστάσεως το Σάββατο
στις 9 μ.μ., αλλά ο Όρθρος
και η Θεία Λειτουργία το πρωί της Κυριακής του Πάσχα... Το ίδιο
πρόγραμμα με τον Μητροπολίτη Μαντινείας ακολούθησε και ο Μητροπολίτης Ιερισσού.
Ο Μητροπολίτης Κερκύρας τήρησε το τοπικό έθος και τέλεσε τον Όρθρο και την Θεία
Λειτουργία λίαν πρωί της Κυριακής του Πάσχα. Τις πρώτες πρωινές ώρες τέλεσαν
Όρθρο και Θεία Λειτουργία οι Μητροπολίτες Κυθήρων και Αιτωλοακαρνανίας. Στη
Μητρόπολη Κορίνθου κληρικοί ξεκίνησαν την παννυχίδα στις 8 μ.μ., αλλά τέλεσαν
στη συνέχεια κανονικά τον Όρθρο και τη Θεία Λειτουργία. Ακόμη και στην Αρχιεπισκοπή
Αθηνών πολλοί κληρικοί τέλεσαν κανονικά τον Όρθρο. Ορισμένοι που δεν τον
τέλεσαν, ακολουθώντας την εντολή της ΔΙΣ, αισθάνθηκαν την ανάγκη να απολογηθούν
στο Εκκλησίασμα, ανάγκη που δεν αισθάνθηκαν οι Συνοδικοί Μητροπολίτες Βεροίας,
Άρτης, Γουμενίσσης, Ξάνθης, Ιλίου, Νέας Ιωνίας.
Σημειώνεται ότι ο λαός ξεπέρασε
τον κλήρο και τίμησε την Ανάσταση στις 12 τα μεσάνυχτα. Όπως έγραψε καθημερινή
εφημερίδα οι περισσότεροι πιστοί περίμεναν, κατά το πατροπαράδοτο έθιμο, να
πάει η ώρα 12, οπότε ο αττικός ουρανός γέμισε με τα βεγγαλικά για την
...κανονική Ανάσταση.-
15 σχόλια:
Ευτυχώς δεν συνέπραξαν όλοι οι μητροπολίτες σε αυτή την ολέθρια επιλογή της εκκλησιαστικής διοικήσεως.
Έστω και λίγοι διέδωσαν την αξιοπρέπεια της Εκκλησίας.
Αναστάσιε,
επειδή και ο κρίνων κρίνεται θα ήθελα να σε ρωτήσω ο κύριος Παπαθανασόπουλος και ο οποίος συχνά πυκνά δημοσιεύεις αναρτήσεις ποια ιδιότητα έχει. Έχει κάποιο τίτλο κάποιες ειδικές γνώσεις ή κάτι άλλο που τον καθιστούν ειδικό επί αυτών των θεμάτων ή είναι απλώς κάποιος που δημοσιεύει τις σκέψεις του επί παντός του επιστητού;
Φιλικά
Γεώργιος Δ. Μαρκάκης
Δάσκαλος - Διευθυντής σχολείου
Σωστή και ρεαλιστική περιγραφή όσων συνέβησαν εφέτος στην τελετη της Αναστάσεως, που έγινε και αυτή μέσον καταπολεμήσεως του κορωνοιού !
Προς: 10 Μαΐου 2021 - 4:21 μ.μ.
Αγαπητέ μου φίλε και πολύτιμε συνεργάτη κ. Γ. Μαρκάκη. Τον κ. Παπαθανασόπουλο Γεώργιο τον σύστησε ο πρωτοπρεσβύτερος π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος στο Ιστολόγιο.
Ο κ. Γιώργος Παπαθανασόπουλος σπούδασε Χημεία και Θεολογία στο Πανεπιστήμιο των Αθηνών και μετεκπαιδεύτηκε στη Διοίκηση των Επιχειρήσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Διετέλεσε Ειδικός Γραμματέας της Ενώσεως Ελλήνων Χημικών και Διευθυντής μεγάλων επιχειρήσεων.
Δημοσιογραφεί από το 1982. Από το 1985 έως το 1989 ήταν συνεργάτης του αείμνηστου εκδότου των εφημερίδων "Ελεύθερος Τύπος" και "Τύπος της Κυριακής" Άρη Βουδούρη. Από το 1989 έως το 2009 ήταν συντάκτης των ίδιων εφημερίδων και από το 2009 έως το 2011 της εφημερίδας "Ισοτιμία". Έκτοτε αρθρογραφεί ελεύθερα και τα άρθρα του δημοσιεύονται σε εφημερίδες, ιστοσελίδες και blogs. Υπήρξε διευθυντής της εφημερίδας "Ταυτότητα", συντάκτης του περιοδικού "Εποπτεία" και αρθρογράφησε στο περιοδικό "Οικονομικός Ταχυδρόμος". Στον "Τύπο της Κυριακής" ήταν ο εισηγητής και ο κύριος συντελεστής των ένθετων "Ορθοδοξία και Ελληνισμός" και "Ιδεοδρόμιο". Συνέβαλε ανιδιοτελώς στη δημιουργία και συνεργάσθηκε στα πρώτα βήματα του πρώτου εκκλησιαστικού Ραδιοφωνικού Σταθμού "Πειραϊκή Εκκλησία". Στη διαδρομή του έχει γράψει περί τα 7.000 άρθρα, αναλύσεις, έρευνες και ρεπορτάζ, πολλά από τα οποία υπήρξαν πρωτοσέλιδα και έχει λάβει συνεντεύξεις από σημαντικές εκκλησιαστικές, πνευματικές και πολιτικές προσωπικότητες.. Ως δημοσιογράφος αγωνίζεται υπέρ των κοινωνικών, πολιτικών και θρησκευτικών ελευθεριών και θεωρείται από τους πρωτοπόρους που καθιέρωσαν το αυθεντικό εκκλησιαστικό ρεπορτάζ.
Πολύ καλός και παραδοσιακός ο κ. Γεώργιος Παπαθανασόπουλος.
Πολύ καλά σας τον συνέστησε ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος και πολύ καλά κάνεις και βάζεις τα άρθρα του.
Γιατί ρωτάει ο Μαρκάκης; Περιμένω να δω τι θα πει γιατί και ο ερωτών κρίνεται.
Τι ζόρι τραβάει ο κ.Μαρκάκης;
Ο κ.Παπαθανασόπουλος επί πολλά έτη ασχολείται επιτυχέστατα με εκκλησιαστικά και εθνικά θέματα ως δημοσιογράφος.
Κατά καιρούς έχει προβεί σε πολύ εύστοχες παρεμβάσεις.
Ο κ.Μαρκάκης, εάν θέλει και το κυριότερο εάν μπορεί,ας ανασκευάσει τις
θέσεις του κ. Παπαθανασόπουλου.
Όχι όμως να μιλάει κατ αυτόν τον τρόπο.
Ο κ.Μαρκάκης δεν σχολιάζει συνεχώς στο blog αυτό;
Δεν επιδοκιμάζει ή αποδοκιμάζει κάποιες θέσεις ή απόψεις που δημοσιεύονται ως αυτοτελείς αναρτήσεις;
Δεν παίρνει θέση σε πολλά ζητήματα;
Τι αψυχολόγητη και ακατανόητη παρέμβαση είναι αυτή;
Ευχαριστούμε τον Αναστάσιο για το γεγονός ότι δημοσίευσε ένα κείμενο που ασκεί κριτική στα κακώς κείμενα της σημερινής εκκλησιαστικής διοίκησης για το θέμα του εορτασμού της Αναστάσεως.
Αρκετά πια με τα κείμενα εκείνα που κουνάνε το δάχτυλο στους παραδοσικακούς πιστούς και κληρικούς που έμειναν πιστοί στην παράδοση και δεν συμπορεύθηκαν με τον Καίσαρα όπως η υπό τον Ιερώνυμο ΔΙΣ.
Ρώτησε ποιος είναι. Απαγορεύεται; Μην πέφτετε όλοι μαζί να τον φάτε.
Χριστός Ανέστη
Άξιοι!!!!
11:39,δεν ρώτησε απλώς. Διάβασε ξανά τι έγραψε.
Και στο κάτω-κάτω εάν ήθελε να μάθει περί τίνος πρόκειται ας έψαχνε στο διαδίκτυο το βιογραφικό του ή ας επικοινωνούσε με τον ίδιο.
Έλα τώρα που κάνεις πως δεν καταλαβαίνεις...
Προς δικηγόρο του Γ. Μαρκάρη 11:39 μ.μ.
Δεν ρώτησε απλώς ποιός είναι.
Είπε και
" Έχει κάποιο τίτλο κάποιες ειδικές γνώσεις ή κάτι άλλο που τον καθιστούν ειδικό επί αυτών των θεμάτων ή είναι απλώς κάποιος που δημοσιεύει τις σκέψεις του επί παντός του επιστητού;"
Δεν είναι ανάγκη να τον μαζέψουν τον Μόρφου. Το ποίμνιό του όπως είδα σε βίντεο στην ακολουθία του Μ. Σαββάτου το πρωί φορούσε κατά 80% μάσκα. Τα λέει για τους άλλους οπαδούς του που είναι λίγοι.
Από πότε ένας Ορθόδοξος Χριστιανός πρέπει να έχει κάποια εξαιρετική ιδιότητα για να έχει άποψη για οποιοδήποτε θέμα αναφύεται στο κοινό μας σπίτι (που κοντεύουμε να το διαλύσουμε...), την Εκκλησία; Οι άγιοι Παΐσιος, Πορφύριος, Ιάκωβος (τις απόψεις των οποίων διαρκώς επικαλούμαστε για διάφορα θέματα) ποιες εξαιρετικές κατά κόσμον ιδιότητες (π.χ. πτυχία) είχαν; Η έλλειψη τέτοιων ιδιοτήτων τούς κάνει λιγότερο σεβαστούς στα μάτια μας; Καιρός να δούμε κατάματα την κατάσταση που έχουμε περιέλθει και να μην προσπαθούμε να κρύψουμε τα χάλια μας με ερωτήματα του τύπου "Ποιος είναι αυτός που μιλάει;", "Με ποιο δικαίωμα μιλάει;"...
Δημοσίευση σχολίου