Κυριακή ΙΔ΄ Ματθαίου (Ἀποτομή τοῦ Προδρόμου)
Λόγος εἰς τόν Ἀπόστολον
Ἡ ταπεινοφροσύνη τοῦ Προδρόμου
«Οὐκ εἰμι ἐγώ, ἀλλ᾽ἰδού ἔρχεται μετ᾽ἐμέ οὗ οὐκ εἰμί ἄξιος τό ὑπόδημα τῶν ποδῶν λῦσαι» (Πράξ. στ´25)
Δέν
εἶμαι ἐγώ ὁ ἀναμενόμενος Μεσσίας. Ἔρχεται μετά ἀπό μένα κάποιος ἄλλος τοῦ ὁποίου
δέν εἶμαι ἄξιος νά λύσω ὡς ταπεινός ὑπηρέτης του τά λουριά τῶν ὑποδημάτων του. Ἡ
διακήρυξη αὐτή, Μακαριώτατε Πάτερ, ἀνήκει στόν Τίμιο Πρόδρομο, τοῦ ὁποίου
τή μνήμη ἑορτάζει σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας.
Διακήρυξη
πού πηγάζει ἀπό τήν βαθειά ταπεινοφροσύνη πού στόλιζε τήν ἁγιασμένη ψυχή του. Αὐτή, λοιπόν τήν ἀρετή θά μελετήσουμε
σήμερα.
****
« Οὐκ εἰμι ἐγώ, ἀλλ᾽ἰδού ἔρχεται μετ᾽ἐμέ οὗ οὐκ εἰμί ἄξιος τό ὑπόδημα τῶν ποδῶν λῦσαι
»
Τά
λόγια αὐτά τοῦ Τιμίου Προδρόμου, μαρτυροῦν τήν αὐτογνωσία πού διέθετε ὁ ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ. Πράγματι ὁ ἄνθρωπος
πού ἔχει ἀληθῆ γνώση τοῦ ἑαυτοῦ του οὔτε ὑποτιμᾶ οὔτε ὑπερτιμᾶ τίς δυνάμεις
του. Γνωρίζει ποιός εἶναι πραγματικά, ποιές εἶναι οἱ δυνάμεις του, ποιά εἶναι
τά προσόντα του, οἱ ἱκανότητές του. Τί μπορεῖ καί τί δέν μπορεῖ νά κάνει.
Ὁ ἄνθρωπος πού διαθέτει αὐτογνωσία ἐξασφαλίζει πολλά καλά στόν ἑαυτό του. Προκόπτει στήν ἀνθρώπινη σοφία καί γνώση. Προχωρεῖ καί στήν ἐπίγνωση τῆς θείας ἀλήθειας. Γνωρίζει τό Θεό καί ὑποτάσσεται στούς νόμους του.
Ἐλεύθερος ἀπό ἐγωϊσμούς καί ὑπερηφάνειες, εἶναι πρόθυμος νά διδάσκεται καί νά μαθαίνει. Ἐρευνᾶ μέ ταπείνωση. Προσφεύγει μέ εὐλάβεια στό Θεό καί παίρνει φωτισμό, εὐλογία καί χάρη. Παίρνει δυνάμεις πνευματικές, ὥστε νά ἐργάζεται μέ ζῆλο καί ἐνθουσιασμό τά ἔργα του. Ὁ ἄνθρωπος τοῦ ταπεινοῦ φρονήματος ἔχει στήν ψυχή του τή χάρη καί τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ. Αὐτό ἔγινε καί μέ τόν Τίμιο Πρόδρομο. Εἶχεν αὐτογνωσία καί ἔλεγε ὅτι «δέν εἶμαι ἐγώ ὁ Χριστός. Ἀλλά δοῦλος καί ὑπηρέτης του». Καί γι᾽ αὐτό ἀφοσιώθηκε στό Θεό καί δοξάστηκε ἀπό τό Θεό. Ἀναδείχθηκε ὁ μεγαλύτερος ἀπό τούς προφῆτες καί ἀξιώθηκε νά βαπτίσει τό Χριστό.*****
Ἄλλο
γνώρισμα τῆς ταπεινοφροσύνης εἶναι ἡ
συναίσθηση τῆς ἀνθρώπινης ἀδυναμίας, ἁμαρτωλότητας καί ἀναξιότητας. Ὁ
ταπεινός ἄνθρωπος γνωρίζει καί αἰσθάνεται ὅτι εἶναι ἁμαρτωλός· ἄνθρωπος μέ ἐλαττώματα
καί κακίες, μέ σφάλματα καί ἁμαρτήματα. Τά βλέπει αὐτά, τά ἀναγνωρίζει καί
λυπεῖται, χωρίς ὅμως νά ἀποθαρρύνεται
ποτέ γιά τή διόρθωσή του. Δέν ἀρνεῖται τήν ἐνοχή του καί δέν δικαιολογεῖ τά
σφάλματά του. Ἁμαρτήματα πού διαπράττει μέ λόγια καί μέ ἔργα. Ὁμολογεῖ ὅτι ἀπέχει ἀπό τόν
δρόμο τῆς ἀρετῆς.
Ὁ Πρόδρομος βέβαια δέν ἔζησε τήν ἁμαρτωλή
ζωή τῶν πολλῶν ἀνθρώπων. Εἶχε ζήσει στήν ἔρημο ἀφοσιωμένος στό Θεό. Ὡς ἄνθρωπος
ὅμως πού βαρυνόταν κι αὐτός μέ τήν προπατορική ἁμαρτία εἶχε συνείδηση ἁμαρτωλότητας,
καί γι᾽ αὐτό εἶχε καί συνείδηση ἀναξιότητας. Εἶχε τό φρόνημα πώς ἦταν ἀνάξιος
νά προσφέρει στό Χριστό καί τήν παραμικρή ὑπηρεσία. Καί μολονότι ὁ Κύριος
διεκήρυξεν, ὅτι μέχρι τότε δέν εἶχε γεννηθεῖ ἄνθρωπος ἀνώτερος ἀπό τόν Ἰωάννη
τό Βαπτιστή, ὁ Πρόδρομος συγκρίνοντας τόν ἑαυτό του μέ τό Χριστό καί ἀτενίζοντας
τό ἀσύγκριτο ὕψος τοῦ ἐνανθρωπήσαντος Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, διεκήρυττε καί ἔλεγε· «οὐκ
εἰμί ἄξιος τό ὑπόδημα τῶν ποδῶν αὐτοῦ λῦσαι».
Ἡ
συναίσθηση λοιπόν τῆς ἁμαρτωλότητας εἶναι τό δεύτερο χαρακτηριστικό γνώρισμα τῆς
ταπεινοφροσύνης, πού εἶναι τό θεμέλιο καί τό στήριγμα τῆς χριστιανικῆς τελειότητας
καί ζωῆς.
Ποιές
εἶναι τώρα οἱ ἐκδηλώσεις τῆς ταπεινοφροσύνης τό διδασκόμαστε πάλι ἀπό τό παράδειγμα
τοῦ Τιμίου Προδρόμου.
*****
Ὁ
ἄνθρωπος μέ τό ταπεινό φρόνημα δέν ἁρπάζει
ξένη δόξα. Ὁ Πρόδρομος μέ τήν ἅγια, τήν αὐστηρή καί ἀγγελική ζωή του, μέ τό
ἔντονο καί φλογερό κήρυγμά του, ἔδινε τήν ἐντύπωση, ὅτι πράγματι εἶναι τοῦ Θεοῦ
ἀπεσταλμένος προφήτης. Πολλοί ἔλεγαν ὅτι εἶναι ὁ προφήτης Ἠλίας. Ἄλλοι
πίστευαν ὅτι αὐτός εἶναι ὁ Χριστός. Μάλιστα ὁλόκληρη πρεσβεία ἱερέων καί λευϊτῶν
ἐκ μέρους τῶν ἀρχόντων τοῦ Ἰσραήλ τόν ἐρωτᾶ:
« Σύ εἶσαι ὁ Ἠλίας; Σύ εἶσαι ὁ μεγάλος προφήτης πού περιμένουμε; Σύ εἶσαι
ὁ Χριστός»; Καί εἶναι ἕτοιμοι νά τοῦ προσφέρουν τή τιμή καί τή δόξα πού ἀνῆκε
μόνο στό Μεσσία. Ὁ Ἰωάννης ὅμως δέν δέχεται τήν τιμή, δέν ἁρπάζει τή δόξα τοῦ Κυρίου.
« Ὄχι, ἔλεγε. Δέν εἶμαι ἐγώ ὁ Χριστός. Ὁ Χριστός εἶναι ὁ Κύριος. Ἐγώ εἶμαι δοῦλος
τοῦ Κυρίου».
Αὐτή εἶναι, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
ἡ στάση τοῦ ταπεινοῦ. Ξένη δόξα, ξένη θέση, ξένα δικαιώματα καί ἐξουσία δέν σφετερίζεται
ποτέ. Ἀντίθετα παραμερίζει αὐτός, γιά νά περάσει ὁ ἄξιος. Ὑποχωρεῖ αὐτός γιά
νά καταλάβει τή θέση ὁ ἱκανός. Ὁ ταπεινός θυσιάζει τά ἰδικά του, γιά νά ἀναδεικνύονται
σ᾽ὅλες τίς θέσεις οἱ ἄξιοι. Οἱ ἄξιοι στήν Ἐκκλησία, στήν πολιτεία, στήν κοινωνία.
Ἐκεῖνοι πού ἔχουν τίς ἱκανότητες νά βοηθήσουν τό λαό, νά τόν καταρτίσουν, νά τοῦ
δείξουν τό δρόμο τό σωστό, πού θά τόν βοηθήσουν νά μείνει σταθερός καί ἀμετακίνητος
στήν ἀλήθεια, στό δίκαιο, στήν ἐπιταγή τῆς ἱστορίας. Καί αὐτό τό κάνει μέ χαρά
καί ἀγγαλλίαση.
*****
Ἀλλά
συγχρόνως ὁ ταπεινός ἄνθρωπος φέρεται μέ παρρησία.
Ἐπειδή ἀκριβῶς ἡ ζωή του εἶναι καθαρή, ἡ συμπεριφορά του ἄμεμπτη ἀπό κάθε ἄποψη,
μπορεῖ νά μιλᾶ μέ παρρησία καί νά διακηρύττει τήν ἀλήθεια καί νά ὑπερασπίζεται
τό δίκαιο. Τήν ἀλήθεια τήν βάζει πάνω ἀπό γνωριμίες καί φιλίες καί συμφέροντα.
Τή ζωή του δέν τήν ὑπολογίζει, εἶναι ἕτοιμος νά τή θυσιάσει χάριν τῆς ἀλήθειας
καί τοῦ δικαίου. Πολύ περισσότερο δέν ὑπολογίζει τή θέση του, οὔτε τούς θώκους
τούς ὑψηλούς. Ὑπερασπίζεται τήν ἀλήθεια, τό δίκαιο καί τήν ἠθική. Ὑπερασπίζεται
τά δίκαια τῆς πατρίδας του, ἕτοιμος νά θυσιάσει τά πάντα γι᾽ αὐτήν. Δέν ὑποκύπτει
σέ πιέσεις καί ἀπειλές καί τετελεσμένα. Ἡ προτροπή τοῦ σοφοῦ τῆς Παλαιᾶς
Διαθήκης «ἕως θανάτου ἀγώνισαι ὑπέρ τῆς ἀληθείας»(Σοφ.Σειράχ δ΄28) ἠχεῖ σάν
μεταλικός δίσκος στά αὐτιά του καί τόν διεγείρει σέ ἀγῶνες ὑπέρ τῆς ἀληθείας
καί τοῦ δικαίου. Ὁ Πρόδρομος χάρις στήν παρησία πού τοῦ ἐχάριζε ἡ ἄμεμπτη ζωή
του, δέν δυσκολεύτηκε νά ἐλέγξει τόν Ἡρώδη γιά τήν σκανδαλώδη ζωή του. Βέβαια
ἡ παρρησία του ἔθεσε τήν κεφαλήν του «ἐπί πίνακι». Ὁ λόγος του ὅμως ὡς βροντή
διαπερνᾶ τούς αἰῶνες καί λέγει σέ κάθε παράνομο «οὐκ ἔξεστί σοι ἔχειν τήν γυναῖκα
τοῦ ἀδελφοῦ σου» καί σέ κάθε ἁμαρτωλό «μετανοεῖτε καί ποιήσατε καρπούς ἀξίους
τῆς μετανοίας».
*****
« Οὐκ εἰμι ἐγώ, ἀλλ᾽ἰδού ἔρχεται μετ᾽ἐμέ οὗ οὐκ εἰμί ἄξιος τό ὑπόδημα τῶν ποδῶν λῦσαι
»
Ἡ ταπεινοφροσύνη, λοιπόν,
Μακαριώτατε Πάτερ καί Δέσποτα, εἶναι ἡ ἀρετή τῶν μεγάλων ἀνδρῶν. Κάθε
χριστιανός ὅμως καλεῖται νά γίνει μεγάλος. Γι᾽ αὐτό καί ἡ ταπεινοφροσύνη εἶναι ἡ
πρώτη ἀρετή, ἡ στερεή πέτρα τῆς πνευματικῆς μας ζωῆς. Αὐτή ἀνέδειξε τήν
Παρθένο. Αὐτή ἀνέδειξε τόν Πρόδρομο. Αὐτή καί τόν Παῦλο. Αὐτή ἀναδεικνύει
τούς ἄξιους ἡγέτες καί τούς δίνει τή δύναμη ὡς ἄλλοι Μωϋσεῖς νά ὁδηγοῦν τούς
λαούς τους ἀσφαλεῖς στίς ἀτραπούς τῆς ἱστορίας. Αὐτή ἀναδεικνύει τούς
μεγάλους στήν ἐπί τῆς γῆς Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ
καί στήν οὐράνια θεία βασιλεία. Τήν ταπεινοφροσύνη λοιπόν ἄς καλλιεργήσουμε
στίς ψυχές μας καί ἐμεῖς, ὡς ἄρχοντες καί λαός, γιά νά δοῦμε τό δίκαιο νά ἰσχύει
γιά τόν τόπο μας, γιά νά γίνουμε μεγάλοι πράγματι καί ἔνδοξοι ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ.
Εὐχηθεῖτε το γιά ὅλους ἐμᾶς τά πνευματικά σας παιδιά, Μακαριώτατε!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου