Το έχω γράψει πολλές φορές... η μεγάλη παγίδα της Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι
οι εθνικές Εκκλησίες. Διάβασα ότι τον Πατριάρχη Σερβίας κ. Πορφύριο επισκέφθηκε ο Επίσκοπος
Αυστραλίας και Νέας Ζηλανδίας κ. Σιλουανός. Πόσους Ορθοδόξους επισκόπους έχει η Αυστραλία,
η Γαλλία, το Βέλγιο, η Αμερική; κλπ. κλπ.
Όσες και οι εθνικές Εκκλησίες 17 (αν δεν κάνω λάθος, γιατί ξεπετάγονται σαν τις προτεσταντικές), ο εθνοφυλετισμός λειτουργεί ως «λερναία ύδρα» παντού ανά τον κόσμο.
Ρωτούσε ο απόστολος Παύλος ««Μεμέρισται ο Χριστός;» (Έχει μήπως κομματιαστή ο Χριστός;) η απάντηση από εμένα είναι στο περίπου ναι. Ξεχνούν οι ηγέτες της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας του Χριστού ότι όλοι οι Ορθόδοξοι είμαστε «Σώμα Χριστού», όπου «ουκ ένι Ιουδαίος ουδέ Έλλην, ουκ ένι δούλος ουδέ ελεύθερος, ουκ ένι άρσεν και θήλυ˙ πάντες γαρ υμείς εις έστε εν Χριστώ Ιησού» (Γαλ. 3, 28-29)
Μεγάλο το πρόβλημα του
εθνοφυλετισμού, το οποίο δυστυχώς δεν επιλύθηκε στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Κρήτης,
εξαιτίας της Ρωσίας, η οποία αποβλέπει να
γίνει όχι η 3η Ρώμη αλλά η 1η. Το θέμα δεν συζητήθηκε
διότι προτίμησαν όλοι αυτοί να έχουν εθνικούς επισκόπους και εκκλησίες παντού.
Όσες και οι εθνικές Εκκλησίες 17 (αν δεν κάνω λάθος, γιατί ξεπετάγονται σαν τις προτεσταντικές), ο εθνοφυλετισμός λειτουργεί ως «λερναία ύδρα» παντού ανά τον κόσμο.
Ρωτούσε ο απόστολος Παύλος ««Μεμέρισται ο Χριστός;» (Έχει μήπως κομματιαστή ο Χριστός;) η απάντηση από εμένα είναι στο περίπου ναι. Ξεχνούν οι ηγέτες της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας του Χριστού ότι όλοι οι Ορθόδοξοι είμαστε «Σώμα Χριστού», όπου «ουκ ένι Ιουδαίος ουδέ Έλλην, ουκ ένι δούλος ουδέ ελεύθερος, ουκ ένι άρσεν και θήλυ˙ πάντες γαρ υμείς εις έστε εν Χριστώ Ιησού» (Γαλ. 3, 28-29)
Σε όλους μας είναι γνωστό πως η Εκκλησία καταδίκασε τον εθνοφυλετισμό στην τοπική σύνοδο του Πατριαρχείου
Κωνσταντινουπόλεως από τις 29 Αυγούστου μέχρι τις 17 Σεπτεμβρίου 1872, υπό την προεδρία
του Οικουμενικού Πατριάρχου Ανθίμου του ΣΤ΄..
Στον «Όρο» της Συνόδου αυτής μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής: «Αποκηρύττομεν κατακρίνοντες και καταδικάζοντες τον φυλετισμόν, τουτέστι τας φυλετικάς διακρίσεις, και τας εθνικάς έρεις και ζήλους και διχοστασίας εν τη του Χριστού Εκκλησία, ως αντικείμενον τη διδασκαλία του Ευαγγελίου και τοις Ιεροίς Κανόσι των μακαρίων Πατέρων ημών, οι και την Αγίαν Εκκλησίαν υπερείδουσι, και όλην την χριστιανικήν πολιτείαν διακοσμούντες προς θείαν οδηγούσιν ευσέβειαν… Τους παραδεχομένους τον τοιούτον φυλετισμόν και επ’ αυτώ τολμώντας παραπηγνύναι καινοφανείς φυλετικάς παρασυναγωγάς κηρύττομεν, συνωδά τοις ιεροίς κανόσιν, αλλοτρίους της Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας και αυτό δη τούτο σχισματικούς…».
Ο η΄ κανόνας της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου αναφέρει «ἵνα μὴ ἐν τῇ πόλει δύο ἐπίσκοποι ὦσιν.»
Επισημαίνει ο σπουδαίος Καθηγητής και Ακαδημαϊκός
Μητροπολίτης Γέρων Περγάμου κ. Ιωάννης: «Το φαινόμενο του εθνικισμού είναι ένα
ιστορικά νεώτερο φαινόμενο και η εμφάνιση των εθνικών εκκλησιών –με τη στενή
έννοια του όρου- τουλάχιστον στο πλαίσιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας, χρονολογείται
κυρίως από τον 19ο αι. με την εμφάνιση των βαλκανικών κρατών. Στο Βυζάντιο, στο
πολιτιστικό πλαίσιο του οποίου διαμορφώθηκαν οι Ιεροί Κανόνες της Ορθόδοξης
Εκκλησίας, ο εθνικισμός ήταν άγνωστος. Από την άποψη αυτή, η βυζαντινή κοινωνία
ήταν πλουραλιστική, αν και τα βασικά πολιτιστικά συστατικά της αποτελούσαν
δάνεια κυρίως από τον ρωμαϊκό και τον ελληνικό πολιτισμό. Ακόμη και οι
αυτοκράτορες προέρχονταν από διάφορες εθνότητες. Όταν ο 34ος κανόνας «των
αποστόλων», στον οποίο προαναφερθήκαμε, χρησιμοποιεί τον όρο «έθνος» για να
περιγράψει μια περιοχή, δεν αναφέρεται σε ό,τι εμείς σήμερα εννοούμε με τον όρο
«έθνος». Είναι επομένως εσφαλμένο να χρησιμοποιείται ένας κανόνας, όπως κάνουν
κάποιοι Ορθόδοξοι σήμερα, προκειμένου να δικαιώσουν το φαινόμενο των «εθνικών
εκκλησιών».
Ας μην εκπλαγούν οι Άγιοι Αρχιερείς μας, αν οι Ρώσοι, Σέρβοι, Βούλγαροι, Αλβανοί, Ρουμάνοι, Σκοπιανοί, Μολδαβοί, και τόσοι άλλοι, ορίσουν Μητροπολίτη Αθηνών δικό τους, και αρχίσουν να κτίζουν ενορίες δικές τους, σε όλη την Ελληνική επικράτεια. Μάλλον είναι θέμα χρόνου.
Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία περιλαμβάνει
σήμερα τὰ τέσσερα πρεσβυγενῆ Πατριαρχεῖα
δηλαδή:
– τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο Κωνσταντινουπόλεως,
– τὸ Πατριαρχεῖο Ἀλεξανδρείας,
– τὸ Πατριαρχεῖο Ἀντιοχείας [μὲ ἕδρα τὴν Δαμασκό] καὶ
– τὸ Πατριαρχεῖο τῶν Ἱεροσολύμων,
καθὼς ἐπίσης καὶ τὰς λοιπὰς Αὐτοκεφάλους Ἐκκλησίας ἤτοι :
– τὸ Πατριαρχεῖο Ρωσσίας [1589],
– τὸ Πατριαρχεῖο τῆς Σερβίας [1920],
– τὸ Πατριαρχεῖο τῆς Ρουμανίας [1925],
– τὸ Πατριαρχεῖο τῆς Βουλγαρίας [1953],
– τὸ Πατριαρχεῖο τῆς Γεωργίας [1990], τοῦ ὁποίου οἱ καταβολὲς εὑρίσκονται στὸν 4ο αἰώνα,
καθὼς καὶ τὶς Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες :
Κύπρου, Πολωνίας, Ἑλλάδος, Ἀλβανίας, Τσεχίας καὶ Σλοβακίας, καθὼς καὶ τὶς Αὐτόνομες Ἐκκλησίες Φιλλανδίας, Ἐσθονίας, Ουκρανίας και Αχρίδος.
Στον «Όρο» της Συνόδου αυτής μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής: «Αποκηρύττομεν κατακρίνοντες και καταδικάζοντες τον φυλετισμόν, τουτέστι τας φυλετικάς διακρίσεις, και τας εθνικάς έρεις και ζήλους και διχοστασίας εν τη του Χριστού Εκκλησία, ως αντικείμενον τη διδασκαλία του Ευαγγελίου και τοις Ιεροίς Κανόσι των μακαρίων Πατέρων ημών, οι και την Αγίαν Εκκλησίαν υπερείδουσι, και όλην την χριστιανικήν πολιτείαν διακοσμούντες προς θείαν οδηγούσιν ευσέβειαν… Τους παραδεχομένους τον τοιούτον φυλετισμόν και επ’ αυτώ τολμώντας παραπηγνύναι καινοφανείς φυλετικάς παρασυναγωγάς κηρύττομεν, συνωδά τοις ιεροίς κανόσιν, αλλοτρίους της Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας και αυτό δη τούτο σχισματικούς…».
Ο η΄ κανόνας της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου αναφέρει «ἵνα μὴ ἐν τῇ πόλει δύο ἐπίσκοποι ὦσιν.»
Ας μην εκπλαγούν οι Άγιοι Αρχιερείς μας, αν οι Ρώσοι, Σέρβοι, Βούλγαροι, Αλβανοί, Ρουμάνοι, Σκοπιανοί, Μολδαβοί, και τόσοι άλλοι, ορίσουν Μητροπολίτη Αθηνών δικό τους, και αρχίσουν να κτίζουν ενορίες δικές τους, σε όλη την Ελληνική επικράτεια. Μάλλον είναι θέμα χρόνου.
Αναστάσιος Κωστόπουλος
– τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο Κωνσταντινουπόλεως,
– τὸ Πατριαρχεῖο Ἀλεξανδρείας,
– τὸ Πατριαρχεῖο Ἀντιοχείας [μὲ ἕδρα τὴν Δαμασκό] καὶ
– τὸ Πατριαρχεῖο τῶν Ἱεροσολύμων,
– τὸ Πατριαρχεῖο Ρωσσίας [1589],
– τὸ Πατριαρχεῖο τῆς Σερβίας [1920],
– τὸ Πατριαρχεῖο τῆς Ρουμανίας [1925],
– τὸ Πατριαρχεῖο τῆς Βουλγαρίας [1953],
– τὸ Πατριαρχεῖο τῆς Γεωργίας [1990], τοῦ ὁποίου οἱ καταβολὲς εὑρίσκονται στὸν 4ο αἰώνα,
Κύπρου, Πολωνίας, Ἑλλάδος, Ἀλβανίας, Τσεχίας καὶ Σλοβακίας, καθὼς καὶ τὶς Αὐτόνομες Ἐκκλησίες Φιλλανδίας, Ἐσθονίας, Ουκρανίας και Αχρίδος.
7 σχόλια:
Η σκέψη ότι Ρώσοι, Αλβανοί, Βούλγαροι, κλπ θα ιδρύσουν ενορίες στην Αθήνα δέν έχει λογική βάση, διότι όλοι γνωρίζουν ότι η Ελλάδα δέν είναι χώρα που δημιουργήθηκε από μετανάστες, όπως πχ οι ΗΠΑ ή η Αυστραλία, όπου η κάθε φυλή δημιουργεί τον κοινωνικό της χώρο, αλλά υπάρχει επί χιλιετίες, όπως και η Εκκλησία της.
Με την ίδια λογική βέβαια ούτε εμείς θα πάμε να εγκαταστήσουμε Μητροπολίτη στη Σόφια ή στο Βουκουρέστι.
Η διασπορά και η μετανάστευση σε νέες περιοχές του πλανήτη, όπου δέν υπήρχε προηγουμένως Εκκλησία, είναι που δημιουργεί το πρόβλημα.
Προς: 26 Ιουνίου 2022 - 3:28 μ.μ
Η Ελλάδα δεν δημιουργήθηκε από μετανάστες αλλά έχει πολλούς μετανάστες. Στην Αττική έχουν δοθεί ναοί σε αλλόγλωσσους (από άλλα κράτη) Χριστιανούς.
Δεν θα πω κάτι παραπάνω, εκτός από το ότι στην Αλβανία όσο είναι Αρχιεπίσκοπος ο Αναστάσιος κρατά ισορροπίες. Γνωρίζω Αλβανούς στην Πάτρα, που θα επιθυμούσαν να έχουν την δικιά τους Εκκλησία, όπως μου έχουν πει ‘Αλβανική’. Υπάρχει και προσπάθεια που συγκεντρώνουν χρήματα για οικόπεδο για να κτίσουν Ναό, όταν τους δοθεί η ευκαιρία. Αυτούς ποιος θα τους κρατήσει;
Δες το αίσχος των Ρώσσων με τις εισπηδήσεις στην Εκκλησία της Αφρικής, που δεν είναι μεν εθνοφυλετισμός αλλά κυριαρχία όπως το Γερμανικό Ράιχ (αυτοκρατορία).
Επιτρέψτε μου να προσθέσω στον κατάλογο των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών που παρατίθεται, στην όντως καίρια παρούσα ανάρτηση, την Εκκλησία της -το γε νύν πολύπαθης- Ουκρανίας η οποία προφανώς έλαθε της προσοχής κατά την σύνταξη του ρηθέντος καταλόγου.
Δεν έχω πατήσει ποτέ μέσα στην Ρωσικό Ναό της Αθήνας και δεν γνωρίζω ποιόν επίσκοπο μνημονεύουν. Αν γνωρίζει κάποιος ας μου απαντήσει.
Προς: 26 Ιουνίου 2022 - 4:36 μ.μ.
Σας ευχαριστώ την πρόσθεσα.
Εγώ, αγαπητέ Αναστάσιε, βλέπω ότι η Ρωσία είναι έτοιμη (είναι θέμα επιλογής του "καταλληλου" χρόνου) να ιδρύσει εξαρχία και στην Ελλάδα, συμβαδίζει άλλωστε και με τα "συμφέροντά" της: αμφισβήτηση της οικουμενικότητας του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και αντίδραση στην Ελληνική ορθόδοξη εκκλησία (που αναγνώρισε την Ουκρανία...).
Το χειρότερο, όμως, που βλέπω είναι ότι υπάρχουν κληρικοί (που τώρα υπηρετούν την Εκκλησία της Ελλάδος) που δεν βλέπουν τίποτα το αντικανονικό σε όλα αυτά (!), ίσως γιατί καλοβλέπουν (και προετοιμάζουν;;;) την πιθανότητα δικής τους προσχώρησης στην εξαρχία...
Στο ρώσικο Ορθόδοξο ναό των Αθηνών (Αγία Τριάδα) μνημονεύεται ο εκάστοτε Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος.
Είναι ναός που ανήκει στη δικαιοδοσία της Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
Δημοσίευση σχολίου